Elektrokola se během posledního roku staly hitem v Nizozemí a Německu.
1/ Kdo by si to u nás v Česku za ty prachy koupil?
2/ Elektrokolo je tak dobré leda dojet si na nákup do Kauflandu a nebo si zajet do hospody. Na větší štreky je k ničemu. (A to vám je ještě před Kauflandem v lepším případě "očešou" a v horším případě šlohnou.)
No taky třeba na ježdění do práce. Parkuje se to stejně jako normální kolo (skůtra do paneláku nedostaneš) a do zaměstnání nepřijedeš zpocenej.
Když jsem já řěšil dojíždění na kole do práce, první jasná volba bylo elktrokolo od ekolo.cz
Vidina možnosti nepřijet do práce zpocenej a naopak domu šlapat bez pomoci byla úžasná!
Pořizovací cenu jsem byl schopen akceptovat, ovšem cenu několika tisíc pravidelně každé dva roky za LiPol baterie ne.
To jsou tam tak mizerné baterky že vydrží pouhé dva roky?
Proč mizerný? Je třeba brát v ůvahu kapacitu baterií a jejich hmotnost. Kdyby to bylo olovo, je to 5x těžší.
Daní za lehké baterie LiPol je pak jejich životnost 2 roky. Po roce zmenšení kapacity.
Stejný jako v mobilech, PDA, PMP a konec konců noteboocích, kde jsou většinou LiOn a ty vydržej trochu déle ...
Takže se člověk dohrabe k podobné ceně, jako kdyby tejral nějakou malou kubatůru na tingťongským skútříku. Benzín, nebo baterie. Buď se člověk veze a platí, nebo dře jak bulhar. Žádná sranda není zadarmo...
No, ale on je trochu rozdíl mít v bytě elektrokolo a skůtřík. Právě kvůli tomu smradu z benzínu bych preferoval elektropohon. Ale elektrokolo má malý akční rádius, oproti tomu benzínový pohon má rádius neomezený. Benzínek je přeci jen víc než dobíjecích stanic: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl...
O tom, co je lepší do bytu není pochyb. Já reagoval jen na ten výdaj za baterie.
Ale mít v bytě motorku asi není problém. Kamarád má přímo v obýváku dva funkční veterány a jednu současnou třináctistovku... :-)
jo já mám kamaráda, který svýho Choppera parkuje celou zimu v obýváku na vílým koberci s hustýh dlouhým vlasem...
Ale ne všichni jsou stejný blázni... :o))
Nějak takhle ? http://ronda.rajce.idnes.cz/laska.../
Pro tělesně postižený a nemocný to může být fajn.
... nejenom. To je právě ta mýlka.
V našich zemích je kolo sportovní prostředek. Stačí obejít pár cyklo prodejen a člověk si udělá jasnej obrázek CO se tu kupuje NA čem se tu jezdí bez ohledu na to jestli to je potřeba nebo ne.
V německu je pak člověk jak Alenka v říši divů a spoustu věcí si koupí 2x prostě proto že ví, že doma se to sehnat nedá!
Elektrokolo bych z fleku bral a směnil ho za skládačku, protože bych do práce přijel nezpocen i po 22km trati. Tady bych si ho pak za pár kaček nabil a domů do kopce pěkně vyrazil a šlápl do pedálů abych "zasportoval".
A věřím, že spousta lidí by do práce ráda dojížděla na pěkném city biku doplněného motorem po oddělené cyklostezce raději než přeplěnou MHD anebo stála v autě v zácpě.
Ale možná sem jen naivní ...
V diskusi se vyskytly nepřesnosti ohledně baterií elektrokol. Baterie Li-Pol nebo Li-Ion mají dle výrobce garantováno 600-900 nabíjecích cyklů do 80% její původní kapacity. V praxi to znamená, že průměrná životnost baterie je 4-6 let, dle frekvence používání, nebo jinak řečeno, minimálně 30.000 ujetých kilometrů.
to je právě ono - "dle výrobce", ten mívá většinou značně optimistický pohled, skutečný provoz je někde jinde než v laboratoři za definovaných podmínek u pečlivě vybrané serie aku /asi jako když se uvádí spotřeba u auta/
Pak snad pomůže při nákupu se dívat i na značku baterie a ověřit si (třeba na webu), zdali se jedná o důvěryhodnou značku nebo o podivné "noname" řešení.
Ještě k ceně: za poslední rok klesla cena akku pro elektrokola (kapaicty 6-14 Ah) asi o 15%. Lze předpokládat, že při stále se zvyšujícím odbytu baterií u producentů elektromobilů bude jejich cena dále klesat.
Nevím nevím, co jsem kde četl, tak minimálně Li-Ion jsou limitovány nejen počtem cyklů, ale právě i časem...
Podle vyrobcu udajne z ekologickych duvodu - odbouratelnost (paranoik rekne, ze na podporeni prodeje novych) u Li-ion clanku po case zacne vysychat elektrolyt a tudiz klesat kapacita. Ale puvodni pramen opravdu nenajdu, bylo kolem toho docela halo pred cca dvema lety.
Ještě bych doplnil, že životnost Li-xxx baterek zhoršuje hluboké vybíjení. Pokud tedy nebude uživatel pravidelně ždímat baterku do dna a bude nabíjet ne z cela vybitou baterii, životnost bude určitě někde u horní hranice.
Ovšem tyto hodnoty platí pokud nedojde k vybití pod 50% kapacity, pokud budeme baterie skladovat nabité na cca. 80-90% (v zimě to znamená kontrola packu jednou za měsíc) a pokud budeme nabíjet každý článek zvlášť přes balancer, aby nedošlo k "rozjetí" packu.
Takže když to shrneme, v praxi to znamená že každá jízda = nabít + dobíjet když nejezdíme. Pokud se budeme chovat hodně slušně, za rok jsme na 80% a za dva hravě na 60% kapacity.
Navíc LiPol jsou ještě náchylnější na proudovou zátěž než LiOn, takže poškození packu je hračka.
A nakonec, nabíjení LiPol se musí dělat hlavou, exploze takového packu a následný požář dokážou skutečně hodně.
Koho to zajímá, zaskočte k leteckým modelářům, ty ze svých 10s3p packů dokáží ždímat 80A proudy a o živnotsti baterií vědí svoje ...
Modeláři ale nepoužívají BMS. U baterií v dopravních prostředcích (elektro-kolo, skútr, mobil) má baterie vždy tento hlídací obvod, který neumožní vybití pod 8% nominální kapacity Li článku a také řídí nabíjeni. Pokud tedy nenecháte vybitou baterii přes zimu v garáži, zničit se vám jí nepovede. V baterkách je docela dost elektroniky, koho z diskutujících zajímají detaily, v Showroomu ekolo.cz jsou baterie otevřené k prostudování.
Těch 8% stačí na zničení, ale technicky tento typ baterie zkracuje životnost při vybíjení pod 50%, tak to prostě je.
Navíc modeláři k nabíjení používají hodně sofistikované baterie a balancery jejichž pořizovací cena začíná v řádu tisíců a to nehovoříme o stabilizovaném laboratorním zdroji.
Takovou nabíjecí elektroniku u elektrokola nepředpokládám, leda by cena byla cca. o 5.000 Kč větší díky nabíječi ...
Jako dopravní prostředek do práce nebo do školy asi dobrý, ale pro jiný účel bych řekl, že dost nevhodný. A nemyslím si, že bude nějak moc lidí co by dali 30 tisíc za elektrokolo a dalších třeba 25 za kolo pro rekreační ježdění.
Jen tak mimochodem než projezdím 30 tisíc Kč autem na plyn tak to je na takových 20 000 km a to bude tak na 3 roky dojíždění do práce.
Ber to tak, že auto na plyn nemělo pořizovací náklady 30.000. Takže kdybych chtěl něco na dojíždění do práce, 30 kKč by bylo míň než bych dal za nějaký automobil. (Zase do auta neprší)
To sice ano, ale já to auto mám, takže i kdybych uvažoval o pohybovadle do práce, tak tohle je hodně silný argument proč to nekupovat a koupit třeba jen obyč obchoďákové kolo za 3 tisíce a zybtek projezdit autem když by se mi nechtělo na kole :-)
Nesmíš míchat utopený náklady a náklady na pořízení nového stroje. Taky musíš počítat, že se ti náklady na starý auto pomalu zvyšují....
A víš že mám s auty krapet opačnou zkušenost ? :-) S novým křápem se jezdí na garančky a výměny olejů - prostě se kvůli razítkům v záručáku furt jezdí do servisů a tam to věru není laciný... Starší auto, pokud to není šmejd svou podstatou, tak těch oprav moc nepotřebuje. A pokud ano, tak jde do světa...
Takže pokud už auto mám, tak elektrokolo by bylo navíc. Většinou se bude pořizovat elektrokolo k autu jako příležitostná alternativa - naopak vyjímečně.
To je poměrně sporný. Proč potřebuješ rekreační kolo jiný?
Na elektrokole ujedeš většinu toho, co se pod rekreační jízdu počítá.
To máš asi tak, jako kdyby jsi měl pro cestu přes řeku doma pramici. A tak by si ji používal i pro rekreační sjíždění Sázavy... Fakt ti ty elektrokola připadají stejné jako rekreačně-sportovní kola ? :-)
Elektrokolo už svoji konstrujcí a geometrií zcela určitě není pro rekreační ježdění, nevidím nejmenší důvod sebou tahat zbytečných x kg baterií, motorů a dalších zbytečností. A už vidím jak na tomhle kole jezdíš někde celodenně po Krušných horách.
To víš že jo !! Jako v tom teleshoppingu - napřímo do 20% stoupání po louce bez šlapání... :-))
Pravda, tam jim to jezdilo o 106, jak jsem na to mohl zapomenout :-)
Doporučuju testovací jízdu na nějakém sportovním elektrokole, to spolehlivě vyvrátí toto dogma.
A nějaký odkaz na sportovní elektrokolo by prosím byl? Ať hledám jak hledám, tak jsem sice našel více elektrokol, ale nic, co by aspoň vzdáleně připomínalo sportovní kolo jsem nenašel.
http://ekolo.cz/Wisper_905se_sport
To mi právě vůbec sportovní nepřijde. Nebudu moc hodnotit osazení, to se dá změnit a je jen otázkou ceny, i když jsem čekal, že by mohlo odpovídat aspoň tak klasickému kolu v cenové relaci 20tis. (tedy o 21tis. levnějšímu), ale ono není ani na úrovni kola za 15tis.
Ale ta geometrie, strašně velký rozvor + hrozně dlouhá zadní stavba, tím je to nic moc použitelné na silnici, mimo silnici úplně zabitý (a to nemyslím teď žádné extrémní terény).
A když to osazují odpruženou vidlicí (tedy spíš něco, co se jako odpružená vidlice tváří, ale ta by šla také vyměnit) + odpruženou sedlovkou (teleskopická odpružená sedlovka, na tom se nedá jezdit, ta by se musela dát paralelogramová), tak bych čekal, že to nebude určené jen výhradně na silnice.
Jinak se tomu taky říká megalomanství ...
Ja mám horský kolo za 4, s nějako dovýbavou tak za 6 a jezdím všude, včetně silnice, potoků, lesa apod.
Co dodat ...
Ne, ne, to je jen požadavek na fungující bezpečné kolo, což kolo za 4tis. nikdy nemůže splnit. Není nutné mít žádná superdrahá kola, aby už nějak fungovala a byla bezpečná, pokud se s tím má jezdit i do lesa, tak opravdu minimální hranici vidím tak kolem 10tis. (u některých věcí typu odpružená vidlice v té ceně o funčnosti řeč být stále nemůže, ale už to bude celkově fungovat a bude bezpečné).
A o megalomanství nemůže být ani řeč, protože právě kolo za 15-20tis. může fungovat i v lese slušně, ale to elektrokolo, které stojí mnohem více ne. V tom je právě ten zakopaný pes.
Je to trošku jinak ...
Ano, jeden pohled na věc je že do lesa je potřeba kolo od 10ti výšše.
Druhý mám já a s kolem za 6 naprosto spolehlivě po lese jezdím okolo 10 let.
Osobně si myslím, že důvody proč se elektrokola u nás (samo že mi jsme cyklisticky hodně zamrzlá země) zatím tolik neprodávají jsou dva:
- pořizovací a následně udržovací cena za baterie je vyšší
- největší cílová skupina si ho nemůže dovolit
Spousta lidí ve městech a na malých vesnicích denně dojíždí do práce na kole, protože se jinak nedá. To je cílová skupina elektrokol, ne lidi co si kupujou horský kola na ježdění, na který je vůbec nepotřebujou ...
Navíc ve velkých městech je velká kupní síla a konkrétně v Praze podmínky na dojíždění pohodlně do práce byť na elektrokole prostě nejsou ...
Toulám se dost po nezamrzlém Německu a občas nakouknu i do jiných nezamrzlých zemí. Ale že bych těch elektrokol potkával houfy, to se říct nedá. Běžná kola ano, mopedy a skútry taky, elektrokolo jen opravdu vzáááácně.
Já ale přece netvrdím, že elektrokolo je masová věc. Já jen tvrdím, že cyklistika není jen sportovně rekreační a to právě je v německu a rakousku hodně vidět ...
Třeba Kodaň, 36% cest denně do práce, to je nádhera. A třeba v kopcovaté Praze by přeci elektrokolo mohlo pomoct stejně jako cyclechic ...
hele vzdyt je to cruiser, to nemuzes takhle zkritizovat. pro mladeho sportovce je to potupa na tom jet, ale nejaky deda se tak muze dostat na vylet i dal, nez do vedlejsi vsi. mi na tom kole vadi jen jedina vec, muzes hadat jaka :D
Drahý Mloku, jde také o to, co si kdo pod pojmem sport představuje. Já si myslím že to není jenom závodění, ale že jde i o pohybové aktivity všeho druhu. Sem patří určitě i cykloturistika. A na její provozování v běžných terénech mají e-kola rozhodně dostačující jízdní vlastnosti.
No dobrý, když jsem psal, že to je za 30 tisíc nesmyslně moc, tak tohle je ještě o 12 víc. Tohle už zase není ani na ježdění do práce nebo do školy, kde to nemůžeš nechat bez dozoru. Takže k čemu to je pro zdravého člověka dobrý, opravdu nevím.
Původně jsem už vůbec nechtěl reagovat, ale přeci jen ...
Já zkouším do práce jezdit na kole ne proto, abych byl ještě rychlejší, ale proto, abych zastavil a zklidnil svůj hektickej život. Tomu také podřizuju cesty a jen před prací nasednu na kolo tak už relaxuju.
Ale uznávám, že potkávám cyklisty v trikotu, na horském kole co sviští jako raketa.
Tím pro mě cyklistika nikdy nebyla, není a nikdy nebude.
Proto znovu říkám - ano, na sportvoně rekreační účely elektrokolo naprosto vyhovuje.
Ještě vyškrtni slovo "sportovně" a bude to ono. pak dostaneš bodík :-)
To neudělám, protože záleží na tom CO je sportovně. A na některé sportovně zcela vpohodě.
To vážně nevidíš rozdíl mezi sportovním a rekreačním pojetím cyklistiky nebo i jiné pohybové aktivity ?
Rozdíl mezi rekreačním a sporotovním vidím, ale jen se snažím říct, že moje sportovní pojetí může být přeci jiné, a přesto se po 20km vracím zborcenej potem, zablácenej a třesoucíma se nohama.
Mě by ale na takové pojetí stačilo jedno elektrokolo, kterým bych nahradil svoje horské za 6 :-)
Já už toho radši nechám, nechci vyvolávat flamewars kvůli rozdílnému názoru nad něčím co nás má spojovat :-)
Lelku, za 30 000 si auto, benzín, parkovné, povinné ručení a všechny ty další poplatky na 20 000km a tři roky určitě nekoupíš. Za řekněme 9 let dobu životnosti auta do něj určitě dáš celkově víc než 90 000. Tvůj odhad je příliš optimistický. Jinak ale srovnáváš jablka a hrušky, tak ať to vychází jak chce, tak myslím to srovnání nemá žádný smysl.
Já přece nic nekupuju, já to auto mám na běžné užívání, takže běžné náklady na provoz stejně platím a náklady na 1 km provozu navíc jsou asi 1,50 Kč. Já tady nic nesrovnávám, přečti si to celé a od začátku, ne z prostředka. Píšu o o tom, že když mám jedno kolo pro rekreační ježdění a auto tak já osobně nemám důvod dávat 30 tisíc za elektrokolo, protože než projezdím autem navíc 30 tisíc Kč místo elektrokola, tak mě to bude trvat asi tak 4 roky.
Nyní teda stavím kolo z dřevěným rámem, ale další železňák už bude elektro. Dozadu nejprve motor ve výpletu a pak i dopředu a akumulátory LiFePo4, protože mě zaujaly parametry. Nyní k těm cenám, 15Ah 36V stojí 10000,-, takže dostat se na desetitisíce není žádný problém, když motor s výpletem stojí až 6500,- za 500W.
Co se týče mopedu s velkým dojezdem kvůli benzinkám, kdo z Vás jezdí na mopedu běžně více než 50km denně? Tolik k použitelnosti toho kola.
Docela rozumné povídání o pár kouscích elektrokol měli včera na Nově v Loskutákovi...
http://archiv.nova.cz/multimedia/rady-ptaka...
Jistě, pan Ditrich z ekolo.cz to má v hlavě srovnáno. Pěkná reportáž.
Jediné co mě pořád odrazuje (mimo nehezkého designu elektro skládaček) je baterie. Ale doufám, že časem uvítám takové kolo ve své garáži :-)
Tak tohle je velmi pěkné řešení:
http://www.gruberassist.com/english/product...
Nenápadné, lehké (2kg navíc celkem, 1kg baterka není třeba vozit když nebudu chtít zrovna používat přídavný pohon) a hlavně použitelné na každém kole s průměrem sedlovky 31,6.
Samozřejmě tohle řešení je jen lehká výpomoc a poměrně krátkou výdrží.
Ale ta cena...
Něco teď nabízejí v Hervisu ;-)
http://www.hervis.cz/hervis_cz/cfm/index.cfm...
Já si tedy vůbec nemyslím, že elektrokola jsou od věci, sám už jsem si vybral a čekám na jaro,kdy jej vyzvednu ... no Vybral, ještě mám dilema mezi:
http://www.4freetime.cz/camp.html
a
http://www.4freetime.cz/cross.html
Ale asi vyhraje skládačka,horáka mám Schwin MOAB a na sport je super, tohle si ale mám v plánu pořídit na cestování po Brně, do práce a tak ... Ceny už nejsou tak šílený a jede pěkně, měl jsem šanci se svézt a tak nějak spokojenost ... a to jej ještě vytuním :o)
pokud nebudeš jezdit jen po kvalitních cestách, tak bych spíš volil 26" kola, nevím, jak v Brně, ale v Olomouci se člověk nevyhne dlažbě, občas je potřeba překonat obrubník, tramvajové koleje apod., na větší kola je i větší výběr plášťů, snadněji vyladíš převody...
Když už elektrickej dopravní prostředek, tak by se mi líbilo tohle - http://www.osel.cz/index.php?clanek=4844
taky jsem na to rano koukal.
Ale : nema to slapky a umis si predstavit ten bordel v Ceske dopravni siti s timhle ?
To bych musel na kole koukat i nad sebe...
Jaká dopravní síť? Tohle žádnou nepotřebuje, nanejvýš by stačilo ŘLP:)
hm přestav si někde nad Prahou 10,000 el.papuchalků ,kteří budou řízeni ŘLP.
Nemluvě o tom, že každý druhý pořád poletí na rezervu a výsledky "dobíjet sem to chtěl až zítra" nám budou padat na hlavu..
Tak se tam nacpe padák, tak jako to mají některý UL. Čistě technickej problém.
mě spíš láká představa, že by se akumulátory, co má Nasa pod palcem, dostaly do diskutovaných elektrokol - to by byl dojezd !
To už by mělo blíž k motorce než ke kolu.
ale ne,nezaměnitelné kouzlo elektrokola spočívá právě v tom, že stále šlapeš a pomoc motoru si můžeš regulovat - to určitě neznamená, že se vůbec nezadýcháš a jsi jen pasivně převážen.
Elektropohon podstatně zrychluje jízdu.Bleskový start tě v mžiku posune nad 25km/h,a pak už můžeš makat sám.Protivítr téměř nevnímám.Kopce vyjíždím minimálně dvakrát rychleji než bez motoru.Ale nesmíš mít pohon s plynem.Jen asistované šlapání z Tebe neudělá lenocha.
Já myslím že by bylo dobré, kdyby se e-kola tady rozšířila. Pánové sportovci by neměli ale myslet jenom na sebe. Když se po zimní přestávce dostanu do formy, tak si užívám i kopce. Rád ale vyrazím na cesty se svou ženou, která se mnou jede i přes 50 km. Úseky tratí (v Jizerkách, Železných horách nebo prudší kopce v posázaví jsme však šlapali pěšky. Proto jsem ji koupil e-kolo, i když podle většiny "odborníků" levný čínský šunt za 11300 Kč. Po přestavbě za cca 2500 Kč je kolo spolehlivé, pohodlné, bezpečné a výkonné. I když je to "olovo", tak zvládne v kopcích s rezervou přes 60 km. Nemám nárok manželce stačit, tedy pokud by na mě nečekala.
Nad elektrifikací už přemýšlám delší dobu, ale dostupnost řídící elektroniky a aku na místním trhu není kdo ví jaká. Just jen kvůli kopcům.
Uz jsem pro pritelkyni vice mene vybral:
http://www.citybikes.cz/eshop/e-motion...
Jen jeste vaham mezi prednim a zadnim nahonem. Predni zhorsi chovani vidlice, zadni ubere rychlosti...
montáž předního pohonu se mi jeví jednodušší a vzadu můžeš zachovat bez problému všechny převody, jasně, že nápor na přední vidlici bude větší /na silniční užití by možná vyhovovala pevná plus silnější plášť/