Cyklistická mše svatá. I tak by se mohla nazývat protestní akce vyznavačů jízdních kol, kteří každý třetí čtvrtek v měsíci vyrážejí do pražských ulic. Orodují za bezpečné koridory, proplouvají plechovou lavinou a tvrdí: „Neblokujeme dopravu, MY JSME DOPRAVA!“
Souhlasím s cílem akce ale nesouhlasím s provedením. Jestli si asi stovka cyklistů pro sebe zabere celou šířku ulice (jak je to vidět na fotkách) a nikoho mezi sebe nepustí, tak je to bezohlednost a vůči cyklistům medvědí služba. A to říkám přesto, že na kole jezdím po městě téměř denně.
Pokud je to bráno jako protestní akce, tak na tom nevidím nic špatného. Cyklisté přece jen jedou, i když pomaleji. Úplná blokáda je mnohem horší, i když v rámci protestu taky myslím přijatelná. Auta zabírají celou šířku i délku velké části silnic a nikoho mezi sebe nepustí i při normálním provozu, a přesně na to ta akce asi chce upozornit. Cyklisté prostě ukázali motoristům: Teď se my k vám chvíli v tomto místě chováme tak, jak vy se k nám chováte pořád a všude.
No právě to je to, co se mi na tom nelíbí. Oni neberou ohled na mně tak nebudu brát ohled na ně, že? Tímhle stylem bychom se ze vzájemných naschválů nikdy nevymotali.
Nehledě už na to, co říkají o jízdě předpisy (troj a vícestup na kole skutečně nepřipouštějí).
Vem to z druhé strany, kdyby se stovka cyklistů rozhodla důsledně dodržet ve městě předpisy, tak toho zablokujou mnohem víc. Jeli by v jedné lajně dlouhé několik set metrů. Čas od času by se je někdo jal předjížět, ale pak by chtěl odpočit vpravo, musel by zastavit, a špunt by byl na světě. A ostatní auta by to nezastavilo na dobu než projede shluk cyklistů, ale na dobu než projede několik set metrů dlouná lajna cyklistů. Nakonec by si to ten řidič zkusil vynutit, dozorující policajt na motorce by mu to toleroval, jako obvykle. Pak by to navíc hrozilo zraněníma. Řidiči aut často porušují předpisy způsobem, který tě jako cyklistu ne zdržuje, ale ohrožuje. A nikoho to neštve. Jestli se nějaký řidič hodlá vztekat proto, že cyklisti porušením předpisů někoho zdrželi pár sekund nebo desítek sekund, tak sorry, ale něc pěknýho si o něm myslet nemůžu. Čekal bych, že jako cyklistovi ti tohle bude jasný. Nejde o oko za oko nebo podobně, jde o pravidelné jednoměsíční upozornění na otřesný stav. A jestli si to vzhledem k okolnostem žádá drobné přestupky, které neohrožují ničí zdraví nebo majetek, tak je to podle mě v pořádku.
1. pokud se jedná o PROTESTNÍ jízdu (tedy demonstraci), jdou dopravní předpisy stranou. A zpomalování (nikoliv blokování) dopravy je jeden z nejmírnějších prostředků, jak upozornit na problém. Nejde o to dělat naschvály, pouze ukázat, že něco není v pořádku.
2. Nemám před sebou vyhlášku, ale mám pocit, že pro větší skupinu cyklistů platí jiná pravidla, než třeba pro dva (stejně jako pro skupinu chodců, která má chodit po pravé straně na rozdíl od jednotlivých chodců atd.). Dokonce mám pocit, že skupina cyklistů ani _nesmí_ jet v řadě za sebou, jak to popisuje Jirka.
Nejsem si ted jistej znenim vyhlasky ale mam pocit ze jsme se v autoskole ucili ze pokud ridic jede za jinym vozidlem stejnou rychlosti a nehodla ho predjet mel by pred sebou nechat mezeru aby se pripadny predjizdejici vozidlo melo kam zaradit.Nevim ale jestli to bylo jen doporuceni nebo to je i ve vyhlasce.O hledne tech skupin chodcu a cyklistu,vim urcite ze pochodujici utvar vojaku se bral jako vozidlo a tudiz by mel jit po prave strane vozovky,jinak o nicem nevim.
Nejen vojáků, ale i skupina civilních chodců (třeba děti na výletě) (tedy cca nad 15 lidí) dle (staré) vyhlášky má jít po pravé straně ve vícestupu (tedy ne v řadě za sebou - právě proto, aby nebyla moc dlouhá). Myslím, že podobné pravidlo platí i pro cyklisty.
Mozny to je,kazdopadne podle vyhlasky chodci narozdil od cyklistu muzou jit ve dvojstupu i kdyz jsou jen dva a kdyz takhle jedou cyklisti (konkretne zavodnici na treningu jedouci v baliku - tak 20 lidi ve "dvojstupu"),ridici to vetsinou komentujou jako "to si myslej ze kdyz jsou zavodnici tak pro ne vyhlaska neplati" atd.
Dva chodci můžou jít ve dvojstupu? Po silnici? Fakt? Nás učili, že ne, ale to asi bylo podle staré vyhlášky.
Jak co komentujou řidiči není rozhodující. Řidiči motorových vozidel mají někdy na pravidla provozu platné pro cyklisty poněkud svérázný názor. Jak to je ve skutečnosti ale jistě nevím, vyhlášku se mi na internetu nepodařilo najít...
Nas zase ucili ze chodci muzou chodit maximalne dva vedle sebe,kola jen za sebou.Zrejme jeste starsi vyhlaska...
Jo tak jsem se koukal do tech zakonu a chodci muzou po silnici po leve strane maximalne dva vedle sebe nebo vpravo jako organizovany utvar,cyklisti jen po jednom za sebou.
jo, taky jsem se koukal. Takže 100 cyklistů v řadě za sebou udělá celkem pěknej závar doprava odbočujícím..
To o odstupu když nechceš předjíždět je ve vyhlášce napsaný o předjíždění tramvaje zprava. Když si netroufáš, nebo řídíš příliš širokej náklaďák, máš umožnit ostatním předjet tebe zleva a pak šalinu zprava. Nepamatuju se, že by to platilo jinde. A viděls snad někdy, že by pomalujedoucí kolonu aut někdo předjel zleva a pak si vynucoval odbočení vpravo? Viděl, ale dělají to jen hovada a řidiči v koloně jim v tom brání.
Jestli ale myslis pomalujedouci kolonu ktera vznikla tim ze vpredu je havarka nebo tak neco a auta tak musi jet daleko pomaleji nez by jela normalne tak to je prece uplne jinej pripad,o tom tady vubec nebyla rec.
A jak na konci kolony automobilů poznáš, jestli je vpředu havárka nebo pomalu jedoucí traktor? A jak na konci kolony cyklistů poznáš, jestli je vpředu havárka nebo pomalu jedoucí cyklista?
Traktor od havarky poznavat nemusis protoze je to to same a kolona rychlocyklistu ktere konec nedohlednes a kterou brzdi pomalejsi cyklista je dost teoreticka moznost,krome toho pokud by bylo tak malo mista,ze by ho nemohli predjet a museli by jet za nim tak by se tam to auto vubec neveslo.
Ono se může stát (a taky se mi to občas stává) že nemůžou předjet, protože vlevo je souvislá hradba jedoucích automobilů.
V čem se podle tebe liší pomalu jedoucí kolona motorových a nemotorových vozidel? Říkáš že je to "uplne jinej pripad", kde je rozdíl?
rozdil je v tom ze ja mluvil o kolone jedouci svou normalni cestovni rychlosti,v tom pripade maji vetsinou auta dost velke mezery aby se mezi ne dalo zaradit kdezto kola vetsinou ne, a Jirka o popojizdejici kolone kterou vepredu neco brzdi.To ze jedes za necim pomalejsim a nemuzes to predjet protoze vlevo je hradba jedoucich aut se ti bezne stane i v aute.
Dost teoretická možnost? Tys asi nikdy nejel o víkendu po jediné brněnské cyklostezce, že ne. Je to něco jako magisrála v praze v pátek odpoledne v bezmotorovém provedení. Rozdíl je jen v množství smradu (a v jeho druhu:-)).
asi tam bude chyba, nebo jsem to nepochopil:
„Magistrát investuje do rozvoje cyklostezek jenom dvě desetiny dopravního rozpočtu. To je strašný,“
pokud by to bylo tak, pak klobouk dolů před městem investujícím 20% dopravního rozpočtu do cyklistů. Ale vono to budou asi spíš jen dvě desetiny procenta...
Taky bych řekl. A to je pořád vyšší podíl než tady v Brně.
Díky za připomínku, vypadly nám procenta ;-) Už je to opravené.
Mozna investuje, ale treba do hlinikovych tabulek s 3M folii spratelene (pribuzne) firme a pak dalsi firme, ktera tabulky nesmyslne rozmisti po meste podle car na mape nakreslenych od stolu. To ale neni rozvoj cyklostezek !-%
Měl bych jenom takový doplňující dotaz: Jednalo se o oficiálně ohlášenou a povolenou akci nebo to byla partyzánština? V prvním případě by to bylo O.K., v druhém měla policie právo srovnat cyklisty do latě.
Co to meleš?. Ty když se dostaneš s autem do kolony, tak to taky předem nahlásíš?
Pokud chces aby se policajti nerozcilovali kdyz jedes na cervenou tak bys to asi nahlasit mel.
Kdybys to bral jako shromáždění, pak dle shromažďovacího zákona je jediný rozdíl mezi hlášeným a nehlášeným shromážděním v tom, že orgán může udělit svolavateli nehlášeného shromáždění pokutu do výše 5.000Kč. Nenahlášení nemůže být v žádnem v případě důvodem k rozpuštění (a následnému rozehnání).
Pokud to bereš tak, že náhodou jedeš stejným směrem jako iks dalších lidí (z hlediska SZ je úplně jedno zda na kole nebo autem), jedná se o kolonu vozidel. Kdo hlásí denní kolony aut po celé Praze?
navíc od spolupráce s PČR odrazuje smutný případ z Blavy - tam se to pokoušeli dělat tímto stylem (hlásit) a svolavatel dostal 30.000Sk flastr za to že drželi na jedné rušné křižovatce pět minut ticha za mrtvé. PSR o nich prohlásila, že nejsou shromáždění (to by jim pokutu za blokování dopravy dát nemohli) a že jsou účastníky silničního provozu. Na takovouhle spolupráci těžko někdo přistoupí.
Partyzánština - rovnání do latě - viz. níže. PČR nemá zákoné prostředky jak kolonu rozprášit.
Tady v tom clanku ale policajt kolonu nerozprasoval jen chtel aby zastavila na cervenou a byl za to nazvan volem.
Já jsem ho opakovaně častoval několikaslovnými velmi nepublikovatenými výrazy. Ze zkušenosti plyne, že když se peloton roztrhá (a zvláště pokud vepředu zůstane jen pár lidí), jde o život. Řidiči se snaží prorazit za každou cenu a záměrně najíždí do lidí (a občas i sráží).
Například jsem viděl hovado, které v SUV jelo za námi, najednou dupnulo na plyn, najelo na chodník, po něm ujelo 100m, potom z něj sjelo přejelo přes vozovku a najelo na tramvajový pás. Když sjíždělo z chodníku a PROJÍŽDĚLO mezi lidmi na tramvajový pás, dvoutunové SUV se pohybovalo rychlostí 60-70km/h. Tohle není ojedinělý případ.
Když se mi tohle stane popáté, kašlu na to co říká zákon nebo orgán, nenechám se zabít.
Když peloton zůstává kompaktní a nikdo nemůže mezi cyklisty vjet, agresivní chování se nekoná.
Souhlasím, i v případě jednotlivých cyklistů nastávají situace, kdy vyhláška jednoduše nepočítá s tím, že její dodržení za těchto okolností může být životu nebezpečné, a při tom existuje způsob, jak nebezpečí obejít. V tom případě na vyhlášku kašlu a k nepříčetnosti mě rozčílí policajt, kterej bude stavět dodržování předpisů nad ochranu zdraví a majetku, což by měla být primární funkce policie. Mají k ní používat zákon tam, kde jim v tom může zákon pomoct, ne prosazovat zákon tam, kde to brání výkonu jejich hlavní povinnosti. Často si to pletou.
Ti "špuntaři", to je docela riziková funkce.
Předpokládám,že to dělají ti nejzkušenější, co jezdí každou cyklojízdu.
Co kruhový objezdy, ty taky zašpuntujete ?
Ja osobne tezce nesu, kdyz pri me chuzi (jizde na kole, bruslich...) mestem (tj. místem pro lidi) musím uhýbat nějakým čičmundům jen proto, že si s sebou tahnou svojí tunu šrotu.
Myslim ze i na statovce mam pravo zit (a nebýt pritom obeti nadavek a klaksonu ridicu).
A navíc mi (uplne zbytecne - neni problem vyrabet 3x lehci auta s 1/3.spotrebou, ktera budou bezpecnejsi a rychlejsi - viz zpravy Rimskeho klubu a Faktor 4) prdi pod nos.
Na druhou stranu - uz jsem slysel o klucich, kteri jezdi na bruslich ci kolech tunely - proste jako mestsky adrenalinovy sport!