Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se před rokem stala osudnou Janu Bouchalovi. Nebezpečná a nepříjemná křižovatka je již šest let předmětem kritiky ze strany občanského sdružení Oživení. Dodnes však není jisté, zda dojde k úpravám, které by v tomto místě zvýšily bezpečnost chodců a cyklistů.
Uvažujeme-li o zásazích do dopravního systému v Praze ve prospěch cyklistů, je třeba rozlišit dvojí cíl - bezpečnost a funkčnost (včetně pohodlí). Dále je potřeba zvážit, nakolik je nutné oddělovat cyklistickou dopravu od automobilové. Můj osobní názor je, že cyklistickou dopravu je třeba integrovat do stávajících komunikací (například vyhrazené pruhy) a oddělovat ji jen v nejnutnějších případech. Jinými slovy cyklista by měl mít možnost vybrat si mezi:
a) relativně bezpečným a hlavně rychlým DOPRAVNÍM pohybem v rámci stávajících komunikací, i když spojeným s určitými riziky, vyplývajícími z pohybu mezi ostatními vozidly a
b) absolutně bezpečným REKREAČNÍM pohybem zcela odděleným od ostatního provozu, potom ovšem se všemi rychlostními a manévrovacími omezeními, vyplývajícími z povahy cyklostezky.
Podepisuji. Pokud řešení zmíněné křižovatky bude vypadat tak, že cyklista bude na nábřeží vykázán na chodník (v zimě neudržovaný), odkud systémem pěších přechodů bude moci ODVÉST bezpečně kolo na druhou stranu ulice, není to to pravé ořechové. Pokud mu v souladu se zákonem bude přímo znemožněna jízda po komunikaci, je to vyloženě špatně.
Taky si myslím, že terén, kde je cyklista z jakéhokoli důvodu nucen sestupovat s kola, nemá nárok se nazývat cyklotrasou, natož pak cyklostezkou.
Tohle reseni uz tam existuje. Od prechodu smerem k Vltavske (na planku v clanku doprava) je na chodniku stezka pro cyklisty a chodce.
Upravou krizovatky je vymyslet jednoduchy zpusob jak tam cyklisty dostat z druhe strany.
Osobne si myslim, ze to nejde. Spousta lidi jezdi primo po tramvajovych kolejich a berou tak napric i krizovatku. A dalsi cast prejizdi tuhle silnici kousek k Vltavske. Jsou tam semafory a zadny prechod, ale da se tam jednodusse prejet (i kdyz je dole podchod, ktery je ale mirne receno smradlavy).
Mě dělá wětší problém, když přijedu od Hláwkowa mostu a jedu směr Dukelských hrdinů. Krom jednoho wečera, kdy byla křižowatka zcela prázdná, se mi nepodařilo jí překonat, aniž bych nebyl nucen porušit alespoň jeden doprawní předpis. :o.
myslím, že magistrát má pravdu v tom, že se tato křižovatka nevymyká. Takových hrozných křižovatek je v Praze spousta. Podstatné je, že z této křižovatky odstranili odbočovací šipku v levém pruhu (která přímo vybízela si lehnout pod protijedoucí auta, co jela na zelenou) a nahradili ji vyklízecí šipkou v protilehlém rohu (ve směru od Malé Strany) se zastavením dopravy v protisměru.
Jinak souhlas s Medvědem, že je třeba integrovat pomocí pruhů, případně skutečnou ohleduplností motoristů. Jen nemyslitelné, aby cyklistická doprava byla omezována různými přechody na chodník, sesedání z kola apod. Po řidičích také nikdo nechce, aby přes rizikové úseky s množstvím chodců své miláčky tlačili. Někdy mám pocit, že se cyklistické stezky a související zákony připravují proto, aby se cyklisté zpomalili, vytlačili mimo komunikaci a vůbec otrávili.
Naprostý a jednoznačný souhlas, až na to poslední souvětí. Nemyslím si, že by to bylo schválně takto nastaveno. Je to spíše důsledek neznalosti. Já jsem si třeba také nedokázal představit potíže, se kterými musí dopravní cyklista bojovat ve městě, a to jsem na kole jezdil od mala i když s přestávkou dekády. Jenže můj průjezd městem na kole, čas od času, s částečným využitím cyklostezek a zbytkem po silnici, není reprezentativním vzorkem. Od doby, co tu proběhla bouřlivá diskuze iniciovaná Medvědem jsem si toho začal všímat víc a víc, ať již konkrétních situací s účastí cyklistů, nebo jen situací, ve kterých by se mohl ocitnout a rozhodně ze situace v PHA nejsem nadšen. Upřímně, kdybych měl po Praze jezdit jen na kole, tak se raději odstěhuji. Pro současné občasné vyjížďky mi ten stav ale nevadí.
No a teď mi řekněte, kolik z těch lidí, co dělají v funkcích, klíčových pro tuto oblast, skutečně chápe co to znamená dopravní cyklistika v praxi, když i člověku do kola zapáleného (rekreačně/sportovně, samozřejmě) to docvakne jen náhodou ? No a pak to má nějak vypadat.
Obávám se, že řada z těch, co rozhodují, toho na kole po Praze nenajela ani setinu z toho, co třeba Medvěd. A odvážil bych se odhadnout, že se ani nebyli podívat, jaké by mělo být cílové řešení třeba v Paříži nebo v Edinburgu anebo kdekoliv jinde v západní Evropě. Osobně považuji povinnost využít cyklostezku v situaci, kdy ta je horší kvality než silnice (štěrk apod.) anebo není výrazně oddělena od pěší dopravy, za přímý útok na práva cyklistů.
Myslím, že ani tisícinu. :o)
Přesto se snažím být optimistou a domnívám se, že správné či kvalitní rozhodnutí může udělat i člověk, který na kole třeba nikdy neseděl. Jen je potřeba, aby měl dost informací a byl o potřebnosti posílení cyklistické dopravy bytostně přesvědčen.
S úředníky na příslušných místech je nejspíš potřeba mluvit jako s malými dětmi. Nejdřív se musí dozvědět, co to ten bicykl vlastně je, a teprve potom se s ním lze začít bavit o specifických problémech provozování cyklistické dopravy v městském provozu. Pokud takový úředník má kolo jenom na chatě, tak vlastně vůbec neví, která bije.
Ještě maličkost: Čím méně toho úředník (o kole) ví, tím snáze se mu dělají odpovědná rozhodnutí. A on tam přece není proto, aby se mu jeho rozhodnutí dělala nesnadno.
Jenom doplním, že budování cyklotezek je spojováno s podvědomou představou příslušných míst i samotných motoristů, že by se cyklisté jinudy už pohybovat neměli, takže místo cyklostezek bychom měli rezervace pro cyklisty, které by svými parametry nenaplňovaly potřeby dopravy po městě. Tím by ovšem dopravní městská cyklistika dostala definitivně na frak (i když mě napadlo i jíné slovo).
Lehce OT, ale nechci to cpat do uz preplnenych for.
idnes.cz, kratke zpravicky
Přes milion soukromých automobilů nechali doma obyvatelé kolumbijské metropole. Podíleli se tak na devátém Dnu bez auta. Akce je v Bogotě pořádána na základě zákona.