Rád bych se s vámi podělil o mé zkušenosti s dobíjením vybavení, když člověk cestuje tisíce kilometrů napříč světem na kole. Miluji totiž cyklistiku (dálkovou a MTB) i technologie. Založil jsem již v roce 2010 úspěšný eshop s akumulátory, takže o nich vím velice hodně z mé "laboratoře". Závěrem…
Koukám, že sice miluješ technologie, ale že letitá funkce možnosti libovolného otáčení fotky podle požadavku do správné polohy se k tobě ještě nedostala :-))
Jestli to máš stejné i s tím ostatním, tak to budou hodně vypečené zkušenosti :-)
"Je jedno, jestli celý den prší, je zataženo nebo..."
Jestli celý den prší a je zataženo, tak ta elektřina z dynama bude potřeba hlavně na osvětlení. V divočině možná ne, ale na českých silnicích svítím pro jistotu nonstop.
Ale jo, dá se to, i s tím denním svícením. Dynamo mi dává něco kolem 400 mA při 6..8 V, 200 mA cucají světla a zbytek se ukládá v baterce (2S Li-ion, cca 1500 mAh), ze které to jednou za dva nebo tři dny přeliju do telefonu. Když je telefon přes noc vypnutý, přes den většinu času offline a s vypnutou GPS, využívá se jenom na koukání do mapy a večer hodinku na internetu, stíhá se dobíjet bez problémů. A k tomu ještě malý foťáček.
Jinak tedy když už v článku padlo tolik reklam, rád bych viděl i nějaké ty avizované užitečné informace: jakou elektroniku nabíjíš, jak intenzivně ji používáš a kolik energie za den reálně vyrobíš.
Alternátor v náboji byl už před léty slepou uličkou, o klasickém dynamu nemluvě, ještě ta zařízení mám někde v bedně.
Dynamo v nábě je bezva na svícení, ale energetické potřeby dnešních mobilních žroutů nemá šanci uspokojit.
Powerbanky jsou dobré a spolehlivé řešení
Ale on píše o tom nábojovém dynamu spolu s powerbankou. Ta to za celý den pěkně zintegruje. Pro dobití telefonu na chvíli komunikace to stačí. Tvoje požadavky na energii jsou hodně nadstandarní.
Na telefonováí to nemus nabíjet, jakmile ovšem začne telefon používat k připojení k internetu, popřípadě i jako foťák, i kdyby pwb nabíjel alternátorem v kole 14 hodin deně, nebude mu to stačit - možná to jde i nějak spočítat, kolik toho do té pwb můžeš tím alternátorem nasoukat.
A to nemluvím o navigaci, apod.
Ne, nikoliv, mé požadavky jsou naprosto standardní, nabíjet denně, někdy i 2x je docela normální a kapacit atěch baterii je nějaká 3000-4000.
Dobrá zpráva je, že fungují ty rychlonabíječky, a rychle jde naflákat ze zásuvky i pwb a ještě lepší zpráva je, že přístupné zásuvky na nabíjení mobilů jsou skoro všude, leckde mají i USB zásuvky.
Prostě vývoj se posunul a s tím, že každý má nějaký strojek co musí dobíjet denně se počítá.
Na navigaci a foťák nemusíš být on line. Stačí to na hodinu denně večer a to je už na cestách docela luxus. Není standardem muset být celý den online a hrát ktomu hudbu na repráky. Nevíš co je standard. To co vyhovuje tobě, tím já bych trpěl.
Nehraju celý den, jen občas, oni ty repráčky taky potřebují dobíjet.... :-)
Telefon je furt zapnutý, ale zhasnutý.
Fotím, koukám do mapy občas na internet. Večer jsem tak na 30-40 procentech, teda byl jsem vloni.
Nejvíc asi žere to focení a připojení na net.
Večer, když sednu k večeři a klábosím s domovem po síti, už musím použít pwb. Jinak fakt problém s nabíjením mám za naprosto uspokojivě vyřešený. O záznam cesty se starají hodinky, ty zvládnou asi 30 hodin, tam je rezerva ohromná.
Být celý den on-line je standardem a pokud pro někoho z vás zatím nikoliv, změní se to.
Před lety jste mě cupovali, když jsem věštil, že smartfouna budete mít v kapse za chvilku každý.
Že prej telefon je k telefonování.
Není.
Slouží převážně k připojení k netu a pak k filmování a focení. Být on line je něco jao umět číst a psát. Jsi odpojen, ztrácíš gramotnost.
Tak to je a velmi rychle bude všude.
Ale jo, většinu věcí, co popisuješ, je v běžném životě standardem.
Jenže téma je o "dálkových cestách". A tam ten tvůj způsob cestování od hotelu k hotelu, od zásuvky k zásuvce, standardem většiny lidí fakt není - a pak hledají řešení a v tomto směru jsou tvé rady fakt pro kočku.
Ale nejsou.
Mám všechny alternativy vyzkoušené už před lety.
Řešení jsou powerbanky, a nabíjet je ze sítě.
A rychlonabíječky.
Nevím kdo kdy kam tak "dálkově" na kole cestuje, aby byl týden bez zásuvky. A na týden si uvezu v pwb energie dost i při mé větší spotřebě.
Tak úplně bez zásuvky třeba ne. Ale pokud jsou v kempu v umývárně tři zásuvky na fény, tak se tam moc uživatelů s powerbankami nevejde. O nutnosti nechat tam tyhle krámy bez dozoru nemluvě.
Tohle je běžný problém, na který také mám řešení, tedy nedostatek těch zásuvek.
Musíš mít rozdvojku.
To platí i v těch mekáčích.
Zásuvky jsou, ale často bývají obsazené jinými, s podobným problémem.
Rozdvojka umožní se podělit.
Je jasné,že ty krámy musíš hlídat, prostě si u zásuvky posedíš, proto ty rychlonabíječky a proto raději 3 malé powerbanky, než jednu velkou, aby se dalo nabíjet současně.
Jistě dřepět na umývárce není nic moc, ale je to daň za to, že si nezaplatíš elektřinu, což by jednou za pár dní asi taky problém být nemusel.
Věř mi, že nábové dynamo fakt nikoho nespasí, stejně jako ta solární šidítka.
Po pár letech s elektrokolem umíš najít zásuvky všude.
Nikomu nebráním, aby se vydal prozkoumávat slepé uličky, jenom říkám, že všemi jsem si už prošel a je zbytečné se stejných chyb dopouštět.
Jasně, všechno jde, pokud to člověk moc chce, ale dost to kazí požitek z cesty. Aspoň mně. Přece jen, vychovala jsem tři děti, tak jsem si toho, že se člověk musí pořád o něco starat a hlídat, užila už dost a dělat to kvůli mobilu mě otravuje. Navíc jsou všechny ty poverbanky, rozdvojky, nabíječky, kabely dost náročné na váhu i objem.
No, pár cest jsem si s tím vyhrála, mít mobil na řidítkách, puštěnou navigaci a koukat, kam jedu... a pozvolna se vracím k původnímu pojetí, kde je GPS a data jen pro občas, když se potřebuju na něco podívat (a když dojde "šťáva", tak se holt bez toho obejdu) a na volání blbý mobil, kterému ta šťáva jen tak snadno nedojde.
Jinak - v kempu si "zaplatit elektřinu" docela problém je. Obvykle to jde jen v sekci pro obytné vozy a pokud je nějaká zásuvka i jinde, tak zas musíš sedět u ní - to si oproti sezení v umývárně nepomůžeš.
To máš recht, znám z elektrokola :-)
Jinak, přesně, protože člověk se nastaral dost, koupím si hotel a vybírám si ten,co má vanu. Pořádně se zrekreovat, a druhý den zase ta porce.
To táboření mě chybí spíše z nostalgie, ale pak zapřáhnu vozík....
Bože, kde jsou ty doby, kdy člověk prostě vyjel na dovolenou s čistou myslí a nemusel řešit, kde co nabije, protože dohromady nebylo co nabíjet.
Dnes ti dva nebo tři přístroje zahlásí, že mají méně než 10 procent a člověk se pachtí, aby to nakrmil, aby měl dost sosacích rozdvojek, aby ty děti nasytil.
Docela na hlavu.
Jo, pro některé je stresující představa, že by se snad měli ráno umejt a vyčistit zuby :-)
Jiní nad tím tak nějak nepřemýšlí....
Je dobré mít v HLAVĚ nouzové řešení, když vám někdo 2000km od domova ukradne mobil.
Od té doby pro nabíjení v umývárkách v kempu používám „Alarm proto krádeži“. Na „Obchod play“ zdarma.
Když se mobil pohne, začne to houkat. Lze nastavit i to, že když ho někdo odpojíod nabíječky, začne houkat, atd.
Já raději nabíjím jen tu powerbanku.
Přesně tak. Mobil bez dozoru nikdy. Powerbanku občas risknu (a jen jednou se mi stalo, že jsem ji tam pak už nenašla - paradoxně proto, že ji uklízečka odnesla na recepci, že ji někdo zapomněl na umývárně, tak aby ji někdo jiný neukradl).
No, stalo se mi to v Paříži.
Domluvil jsem, strčil mobil do kapsy, přešel křižovatku, sàhnul pro mobil, a už v kapse nebyl. Někdo ho asi potřeboval víc,vysvětloval mi pan budoucí president Senegalu, dočasně zaměstnaný jako recepční v IBISu
Nouzové řešení mám, jen jsem ještě neměl dvojsimku, tak abych byl dostupnej, musel jsem si do náhradního mobilu co s sebou vláčím koupit francouzskou, asi za 10 éček.
Teď mám v obou mobilech stejnou SIM, tak jsou prakticky úplně totožné, až na drobný posun v modelové řaďě, ten druhej je vždycky o pár měsíců starší.
Ono ho nemusí ani ukrást, a to souvisí s tímhle tématem, před pár lety jsem si právě rím klepáním na řídítkách oddelal ten konektor, a přestal mi ten krám nabíjet. Takže mobil jsem měl, ale k prdu, když furt vybitej.
Některejm průšvihům člověk předejde, objeví se ale jiné. Dobrou debilitu jsem taky předvedl asi před 3 rokama,nebo kdy. Vzal jsem si sebou hromady těch powerbanky a všechny ty elektrické cajky co vozím, ale nechal si doma nabíječku a napájecí kabílky. Naštěstí jsem na problém přišel už v Norimberku a ty věci dokoupil. Ale byla to honička, těsně před zavíračkou....
Alternátor v náboji. Nemusí to být teoreticky jen 3W cyklobazmek, ale i malý přední nábojový motor spárovaný třeba s aku 12V (viděl jsem 120W a 180W na 24V). Cena za železo stejná a jen vyřešit tu rekuperaci v přijatelných mezích 10-15W.
Už jsem viděl větrníčky, kdy na cyklonáboj na stožárku přišroubovali úzké vrtulové listy z velkoprůměrové novodurové trubky a natvrdo k tomu připojili 12V aku 44Ah z auta.
Akorát by to asi brzdilo furt při jízdě o něco více než origa cyklo.
Soused na nábojový alternátorek připojil rovnou USB nabíječku z alíka a dává mu skoro 2ampéry, když jede rychle. Osobně bych tomu předřadil trafo 1:3 na galvanické oddělení. Otázka kdy mu to shoří po projetí kaluží.
Asi takový transformátorek, ale s poměrem 1:3.
https://www.tme.eu/cz/details/tr-1_2...
Další objevitel Ameriky :-)
Elektronika na cestách to je mor. Na druhé straně lepší než tahat klasické mapy, knížky průvodce atd.
Mobil se nabíjí hodinu a vydrží na kole celý den v režimu navigace. Powerbank 4 hodiny. Co je lepší jednou denně zajít někam k zásuvce a hodinu dobíjet? Nebo co 3 - 4 dny někde sedět a čekat 4 hodiny na dobití powerbanky?
Ani jedno řešení není ideální.
Dynamo se mi líbí, jen by mně zajímalo jak moc brzdí kolo. A je lepší jet z kopce pomalu a dlouho a nabíjet malým proudem? Nebo naopak nebrzdit aby šlo do baterek max energie?
Nebrzdi to kolo, respektive nelze to ani poznat.
A je nejpraktictejsi s tim ladovat powerbanku a z ni teprve mobil, protoze mobilu se rozsveci displej pri kazdem zastaveni a preruseni nabijeni.
A teda nevim, nejdriv sem pises rozumy jak to je, a v dalsim odstavci se ptas jak dynamo funguje? Treba mne to pohodlne staci celou dobu, vubec nepotrebuju zasuvku, ale kdyz na chvili zapnu autonavigaci, treba pri prujezdu mestem, tak se mi to vybiji i pri dobijeni z dynama, pri nejake turisticke navigaci, tipicky Locus to ale dobijet stiha.
Nebrzdi to kolo, respektive nelze to ani poznat.
A je nejpraktictejsi s tim ladovat powerbanku a z ni teprve mobil, protoze mobilu se rozsveci displej pri kazdem zastaveni a preruseni nabijeni.
A teda nevim, nejdriv sem pises rozumy jak to je, a v dalsim odstavci se ptas jak dynamo funguje? Treba mne to pohodlne staci celou dobu, vubec nepotrebuju zasuvku, ale kdyz na chvili zapnu autonavigaci, treba pri prujezdu mestem, tak se mi to vybiji i pri dobijeni z dynama, pri nejake turisticke navigaci, tipicky Locus to ale dobijet stiha.
Na svých cestách vozím smartfon(mapy offline, GPS,foto- baterie vydrží min.3dny), malou kamerku s náhr. baterií a powerbanku 10000mAh s rychlodobíjením. GPS zapnu jen pro kontrolu, do map kouknu taky jen "pro sichr"- nejvíc sežere focení a kamerka. Ještě se mi za ta léta nestalo, že bych bloudil/nevěděl kudykam, nebo neměl energii- jednou za týden si dám "lenošící den" a jdu na noc "ke zdroji"(privat, penzion, motel), hlavně kvůli dobití. Jinak problém není ani s hygienou, praním či úpravou zevnějšku.
Máte někdo představu, jakou powerbanku použít při jízdě s alternátorem jako tzv. vyrovnávací?
Asi by bylo dobré, aby byla odolná vůči kolísavému napětí, častému přerušování nabíjení, aby měla co nejmenší ztráty apod., je mezi nimi nějaký rozdíl?
Diskutující s přezdívkou "beranyduc" vyrovnávací powerbanku nepoužívá vůbec, čímž eliminuje cca 30% ztrátu energie.
On ale jezdí extrémy a potřebuje být co nejrychlejší.
Já bych si to bez powerbanky netroufl, bojím se, že by časté vypínání napájení a kolísavé napětí časem odrovnalo drahou baterii u koncového zařízení.
Tak požadavek je poměrně náročný, nejvíc napoví občasné srovnávací dohledatelné starší testy, ale spíš bych upřednostnil jiný parametr. A to možnost souběžného nabíjení a vybíjení. Na alíkovi se to dá dohledat v recenzích, bo kladná hodnocení nemažou.
Velikost bych odvodil cenou, buď malou levnou "kešovací" na jednu dvě 18650, aby se někam vlezla, nebo už velkou takřka rezervní, kterou jsem si koupil jako skládačku. Krabičku a články samostatně. Toto si sám odzkouším, bo nabíjení za jízdy jsem nevyžadoval.
Děkuji za reakci, zaměřím se tedy na možnost souběžně nabíjet i vybíjet, velikost si představuju do 10.000 mAh.
Manzak používá Zendure, tak asi ví, že to umí souběžně nabíjet i vybíjet, tak bych to viděl na něco takového.
https://www.alza.cz/zendure-supermini-10000mah...
Koleka Manzak to píše, napojit mobil přímo na nabíječku od nábového dynama jde, a mají k tomu i ty vyrovnávací šidítka, které by ti měla o kolísání nějak porovnat, aby ti to neničilo ten aparát.
Ale děje se to, že to nabíjí jen od určité rychlosti, když to má dostatečný proud. A vždycy když se začne mobil nabíjet, rosvítí se, a to rosvěcení a zhasínání sežere strašně moc energie. Takže tlačit to do pwb je rozumnější, i když to má ztráty. A je tu ještě jedna věc, mobilu nevadí otřesy, ale ty otřesy vadí těm konektorům, i když USB-C je už na tom líp než ty předchozí, dobíjení na řídítkách kabelem tomu mobilu moc nesvědčí.
Řešení tu ovšem už je a letos se dostalo i na řídítka. Bezdrátové dobíjení. Existuje bezdrátová dobíječka, která je zároveň velmi spolehlivým držákem mobilu a do té láduješ proud s pwb v rámové brašničce.
Nejnovější navigace Edge 1030 taky pamatuje na dobíjení, a má vlastní pwb, kterou můžeš zespoda přicvaknout a dobíjí zase navigaci.
I ty powerbanky lze dobíjet rychlonabíječkama ze sítě a mnohem efektivněji, než z jakéhokoliv alternativního zdroje. Takže i když spíš daleko od zásuvek, je tu pořád řešení zastavit se v nějakém tom mekáči na kafe, a všechny elektrické cajky naráz dobít do plnejch, a jsi na dva-tři dny saturován během jedné hodiny. Jen si musíš vzít nabíječku, co toho zvládne z jedné zásuvky víc najednou - třeba něco takovýho:
https://www.tsbohemia.cz/unibos-4-port-90w-qc4...
Tápaní s nabíjením je u konce, řešení už existuje.
A pokud máš být dýl bez proudu, vezmeš si větší (a těžší) powerbanku. Ostatní je ztrátou času a peněz.
Že můžu na hodinu zastavit kvůli dobíjení, vím.
Ale chci to mít vyřešené, abych to dělat nemusel. Naštěstí existuje řešení, jak dobíjet za jízdy, vlastními silami, pomocí alternátoru v předním náboji.
Ostatní řešení považuju to za ztrátu peněz, času i nezávislosti.
Alternátor v předním náboji jsem vozil před 10 lety,neosvědčilo se to.
Vyrobí to strašně málo.
Chceš investovat, investuj, ale fungovat to nebude. Za hodinu u zásuvky nabiješ víc než ti to šidítko dá za týden.
I kdyby SONo bylo 2x výkonější než ten BioLogic co jsem měl.
Ještě taková drobnost, při tom nabíjení na řídítkách musíš pořád myslet na to, že to má být vodotěsný.
Telefony už liják zvládnou, ale rvát do mokrého telefonu konektor se nedoporučuje nikdy. V tom je ten bezdrát taky špicovej.
Stejně tak přemýšlej o kabílcích od alternátoru k powerbance Kde bude, jestli bude vždy v suchu.
Biologic to měl vymyšlený, měl i tu powerbanku vodotěsnou, všechno by bylo OK, kdyby to dávalo dostatek šťávy. Konektory, připojení jak k telefonu, tak k powerbance,musí být dokonalé, to bývá často problém, kabílek není pořádně zastrčený, a ten krám se nedobíjí, a to leží na nočním stolku a neklepe se ti někde v rámové brašničce. Těch malýcch ALE je tam strašně moc.
Teď vyřeš, jak dostaneš z alternátoru proud do té PWN, pokud nejsi elektrikář, co si umí poradit a ty kabílky propojí, zataví, prostě umí.
Poradím ti, AZUB takpvou hračku co převede z toho alternátoru bezpečně proud a poradí si s těma výkyvama do micro USB prodává....myslím že je to taky od BioLogicu
Jo, ten dynamo kit už mám koupenej.
Tak už se nic nedá dělat :-)
Hele, napadlo mě, že bys mohl příkon znásibit tím, že jestli vláčíš extrawheel, dáš alternátor i do wheelu,já ho tam měl, ale protože jsem prostě použil do extrawheelu svoje přední kolo, ale mám ten on off, tak jsem to odpojil.
Jestli povláčíš extrawheel, pujčím ti ho, to bys pak měl 2x nabíjení, to by se možná dalo přežít.
Se budeš divit, ale taky mě to napadlo, pořídit něco na způsob Extrawheelu, ale mnohem lehčího, konstrukčně stavěného jen na alternátor, komplet by se to mohlo vejít do kila.
S tím, že by tam bylo dvacítkové kolo, takže už by to nabíjelo při mnohem nižší rychlosti.
Kdyby to šlo jednoduše vyřadit z provozu, jako zadní náprava u náklaďáku, když není naloženej, asi bych to chtěl.
"Vocas", který bude všude překážet a tebe omezovat. Ale je to tvůj boj ...
Není to zbytečný?
Zapleteš do předního kola a hotovo. Myslel jsem spíš mít zdvojenou kapacitu nabíjení, v předním kole i v extrawheelu, jízdní odpory jsou nepatrné, ale to jen v případě, že budeš vláčet extrawheel - a extrawheel je pak jediné schůdné řešení pro karbonovou silničku, tedy pokud nejedeš po hotelech nalehko. Jenomže kurvit si přední kolo u silničky dynamem by se mi taky moc nechtělo.....
Tak jako tak, jsem skeptický, veškeré mé experimenty dopadlo tak, že nábové dynamo je dobré tak na svícení.
Ale uvažoval jsem o tom u toho elektrokola, právě když už táhnu extrawheela to prostě to dynamo zapnout a furt svítit a nemuset o tom moc přemýšlet, protože být vidět je nutná podmínka přežití, a to kolo za sebou stejně táhnu...
Ale vyjel jsem tak narychlo, že jsem to nestačil propojit.
Taky jsem to myslel jako zdvojenou kapacitu. Samozřejmě to zapletu do předního kola.
Které, když budu chtít, můžu dát i do toho Extrawheelu a zapřáhnout to za karbonovou silničku. Ale na tý už jsem neseděl asi čtyři roky, už bych to na ní snad ani neuměl, ta přijde na řadu možná až v r.2022.
Jo a uklepaný konektory jsi nakonec úspěšně vyřešil tím magnetickým bazmekem, ne?
Jak to budu řešit za deště, zatím netuším.
Že do toho nejdou naládovat tužkovky, tím mě pěkně nasrali, v dešti by to bylo k nezaplacení.
Až začne pršet, nejspíš ten krám vypnu, odpojím od kabelu, zacvaknu tu krytku na zásuvce a pojedu dle staré dobré Dakoty.
Na tužkovky.
Co mě ale napadlo, koupit k tý navigaci držák, který je na motorku, v něm jsou integrované kontakty.
Na motorce to musí obstát i v dešti, stačí navigaci nacvaknout do držáku a už to frčí.
Akorát je to dělaný na 12V a nevím, jestli by to běželo aj na ten 5v alternátor, to bych musel někde zjistit.
Tohle fakt Garmin už vyřešil - a velmi rozumně, často nepotřebuješ s sebou vláčet náhradní baterii, tak to vycvakneš.
https://youtu.be/khTngGOSAms
Teď jsem to zkoušel, jde to provozovat tak, že tenhle battery pack se současně nabíjí a současně dobíjí tu navigaci, takže theoreticky by to šlo asi provozovat tak, že by se to dobíjelo z nábového alternátoru.
Snad to jde připojit ke všem novým šidítkům od Garmina, ne jen k té 1030, ale nevím.
Je to dobře provedené, jednoduchá manipulace, přežije liják. Jediná vada, jako u všech garminích hraček je cena.
Pěkné zařízení a moc šikovné provedení.
Magnetickej bazmek jsem zahodil, stalo se totiž to, že se miten magnetickej šajzík přimagnetil do navigace tak, že nešel vyndat ven, tedy šel by, ale malejma kleštičkama, a ty jsem s sebou nevezl.
Problém byl totiž v tom, že jsem si přežvejk ten přívodní kabílek - magnetickej. Takže jsme prostě navigaci nemohl nabíjet ani přes noc, ta díra byla ucpaná magnetkem. Taková blbá lapálie, šlo by to vyřešit zastavit se někde v krámě, a půjčit si kleštičky, ale nebylo o potřeba, jel jsem podle vody. To jsou takové ty drobné lapálie....
Konektorů jsem se zbavil tím beudrátovým nabíjením. Ono to vypadá jako velké zařízení, ale je to lehounké, navíc mají fakt dobře vymyšlené krytí toho kabílku, je to vodotěsné. Krátký kablík k pwb v brašničce. Navigace má vlastní pwb.
Navgaci ale k navigování většinou nepoužívám, spíš jako cyklopočítač a taky mi na ní běhá ten radar, vidím auta za sebou jako puntíky co se přibližují.
A tam mám jediné slabé místo - zatím nevyřešené. Radar je v zadní blikaččce a baterie mu vydrží tak na 6 hodin. Spoustu času sice radar nepotřebuješ, když se jede po stezce, třeba, ale otravuje to, zastavit, slézt, vypnout a pak po pár kilácích když najedeš na silnici zase zapínat, navíc ta hlava děravá, zapomínáš.
Takže radar musím přikrmit o pauzách z powerbanky, a taky reproduktorek. Ale to jsou věci, na kterých cesta nestojí, jen ji zpříjemní.
Místo radaru používám žluté tričko, žlutou čapku i brašny.
Zatím se to osvědčilo.
S těma drátami si budu muset pohrát, řádně je zafixovat, zabezpečit, otestovat, kdo si hraje, nezlobí, možná to vyřeším tak, že koupím powerbanky dvě - po pěti tisících mAh.
Jednu budu nabíjet z alternátoru, tou druhou budu krmit navigaci, a tak pořád dokola. Pro ty powerbanky to asi bude šetrnější.
Ten radar je fakt dobrej, žluté tričko, reflexní prvky a tak jsou samozřejmě fajn, aby o tobě věděli.
Ten radar slouží tobě, abys věděl o nich zase ty. Koukám, že jich tady v okolí jezdí docela dost a přibývají.
Zvykneš si na to rychle. Aby ti nedal signál, že se zezadu k tobě něco blíží, to se nestane, je spolehlivej. Stává se ale občas spíš, že se zblázní a signalizuje a široko daleko žádný auto. Asi nějaký jiný zdroj vlnění. Kousek od Modletic jsou asi nějací ti mimozemšťani, tam má úsek kdy bliká.
Jezdilo se bez radaru sto let, stejně jako bez navigace, není to nutné, ale je to fajn.
Ale jo, pokrok nezastavíš, jenže mi vadí dávat na kolo další věc, která je závislá na elektrice, když to není nutný, nechci to.
Na blešáku mi padlo do oka motorkářský zrcátko, jezdím s ním asi týden, už tam zůstane.
Na expediční kolo pořídím to samý, stačí po něm hodit vokem a mám krásný přehled, co se za mnou děje, třeba jsem do něj tuhle zíral na kamion co převáží auta, von fakt nezpomalil a začal mě předjíždět, i když jelo v protisměru auto, kdybych hned nezačal brzdit, skončil jsem ve škarpě.
Není to další věc, nahrazuje to zadní blikačku.
Za denního světla považuju zadní blikačku za méně výraznou, než žluté tričko, čapku, brašny. Pořád nechápu, proč většina motorkářů jezdí v černém, mi přijde, jako by si to přivolávali. Ale občas potkávám v této barvě oděné i cyklisty, to už nechápu vůbec.
To sou dvě různý věci a obě mají smysl. OK, pokud někdo jezdí bez zadního světla, tak je to další věc na elektriku.
Tohle mà ten radar taky vymakaný.
On ve dne nebliká, teda když za tebou nic nejede. Jak se něco blíží, rozbliká se tak nějak nepravidelně, prostě ten šofér o tobě bude vědět, když teda zrovna nebude čumět do mobilu.
To vymysleli dobře, pravidelné blikání nebudí tolik pozornosti, jako když se ten krám najednou jakoby zblázní.
Jo, ale je to další věc co se musí nabíjet.
Mám něco podobného vzniklého přestavbou cyko zrcátka. Vypuklé sklo, silnější tyčka, lepší úchyt. Jsem s tím velice spokojený.
Za tři stovky jsem koupil toto zrcátko, je velmi, velmi pevné, až si říkám, že to není úplně bezpečné, kdybych o něco štrejchnul. Ale ten komfort mi za to stojí.
Má to vypouklé sklo? Větší zorný úhel kompenzuje chvění.
Vypouklé a navíc lehce zatmavené.
Hm to vypadá moc dobře. Jen tě varuji, je to strašně návykové. Po chvíli bez toho nebudeš chtít jezdit. Já to mám na Favoritu a v létě jsem na horáku, kde to nemám, nechtěl po městě jezdit. Neviděl jsem pořádně dozadu, blbě se mi řadilo do pruhů na odbočení doleva. No teď jezdím už jen na horáku, míň to klouže. Tak jsem rozhýbal krk a už se zase dokážu ohlédnout.
A co ti brání dát si to i na horáka? Já to nandal když sem jezdil s dětma a občas je tahal na špagátě abych na ně viděl a zvykl jsem si na to tak, že už sem to nesundal. Když se to poprvé urazil, tak mi to dost chybělo než došlo nové, ted už mám rovnou připravené rezervní.
Zas se sto s tím vypouknutím nesmí přehnat, pak to dost zkresluje a vzdálenější objekty jdou blbě rozeznat a ty bližší se zdají dál než jsou.
To je asi spíš věcí zvyku. Já mám sklo z rozbitého autobusáckého velkého zrcátka. Našel jsem střep a nechal si to kolečko o průměru 10cm vyříznout. Ve sklepě mám ještě náhradní sklo od automobilového zrcátka. Také jsem ho našel. Takže to vypouknutí mých zrcátek nebude nijak dramatické.
Zrcátko je fajn, jen na silničku není kam plácnout.
Taky jsem ho vozil, ale mělo krátkou životnost, pořád jsem ho o něco lámal a ničil.
To winkuu zrcatko mělo v sobě světýlko na tužhovku, tankže v noco si ho mohl rozfajrovat a zase to bylo další bezpečnostní vylepšení, sby tě míjeli s větśím odstupem.
Moje zrcátko není místo rohů. Má objímku pro rovná řídítka a tyčku. To bys mohl dát i na berany. Ale ten vzhled...
Tykadla jsou k prdu, to se klepe a ještě překáží na řídítkách, mám takový na rám
https://photos.app.goo.gl/V6YJDF7M4pmjBK1HA
když to zoomneš uvidíš ho tam jak končí ta šikmá trubka. Funguje, naučíš se koukat když ti nepřekáží noha,problém je, že jak pověsíš dozadu brašny, je zrcátko mimo hru.
Asi se vrátím ke konceptu kamery kako zpětného zrcátka, připojené drátem k mobilu. Problěm byl vw výdrži baterie,jak mobil furt svítí, žere dost.
A nabíjecí konektor byl vyřazen protože do něj byla napojená ta kamera. Bezdrátový přenos pro účely zpětného zrcátka nespolehlivý, musí si bejt sichr, že to co vidíš je skutečnost a ne že ti zamrznul obraz. No a problém je vyřešen tím bezdrátovým dobíjením mobilu na řídítkách, tedy návrat ke kameře jako zpětnému zrcátku možný.
Napojím tam nějaký starší mobil, zalepím mu konektor aby ke kameře aby se nevrdlal, a systém by měl fungovat. Pro průjezd městy dobrý, tam ti je radar k ničemu, protože za tebou furt něco jede.
Vůbec nevíš o čem píšu. To tykadlo z řídítek sahá tak daleko doleva, že ač je to namířené hlavně za mne, tak to zabírá jen levý okraj mého lokte. Zrcátko má průměr 10cm a je vypouklé. I když se chvěje, tak je tam vše stále vidět.
Já mám na MTB tohle http://www.zefal.com/en/mirrors/105-cyclop.html a na skládačce tohle https://www.decathlon.cz/zpetne-zrcatko-100-id...
U tykadla se dá klepání eliminovat dostatečně robustním materiálem, mě by sralo spíš, že do strany trčící tykadlo překáží a zvětšuje průjezdní profil.
Používám leta tento typ http://www.zefal.com/en/mirrors/110-spy.html na řídítkách s pevnými rohy, umístěné na konci rohu. Je nastaveno tak, že za sebe vidím mezi rukou a trupem. Na orientaci "za sebou" je v pohodě, nezavazí a při opuštění kola jej beru sebou i s kompem. Za tmy jedu vyjímečně a na to je blikačka.....
Jo, ty zefaly jsem vozil dřív než jsem do tý roury narval to robustnější winkuu.
Zrcátko dobrý, jen mizerná životnost, byla tam taková plastová koule s čepem, a v to jsem to pravidelně ulamoval. Stačilo aby ta součástka byla kovová, a vydrželo by to dýl.
Koukám na fotky to winkuu jsem vozil i na skládačce...
Ono to vypadá jako macek, ale je to lehounké
vidět za sebe je fajn
Jindro, a kde byl problém si to necht vyrobit z kovu?
Honza Indian se oženil a odstěhoval, ten to uměl. Jiného neznám, sám zvládám akorát lopatu a přibít nějaký to prkýnko, s kovem nepracuji a nejsem vybaven.
Jednodušší bylo pořídit jiný model :-)
Ve Slaném asi moc ne, dělal jsem v konstrukci mostárny ČKD Slaný, ale detašované pracoviště v Praze, v Hybernské ulici.
V mostárně ve Slaném jsem byl asi 3x pro poprc, že jsem vymyslel hovadinu, co nejde vyrobit. Mimoto, ty kusy železa co se zpracovávali tam se fakt dost liší od toho, co bych potřeboval, strojírenská výroba taky, ale tak nějak bez soustruhů. :-)
Připomenul si mi, abych si vzpoměl na jména slánských kolegů, ale vzpomenul jsem si na jediné - Drholec - to byl šéf konstrukce.
Na ostatní dojde až s Alzheimerem, jako náš Mastroš, vyjmenuje sestavu fotbalového týmu z Týnce z roku 52 bez chybičky, ale nevzpomene si, co měl k snídani.
google+soustružnické práce+ místo(Popovice)?
Vzorový kus+ prosím vysoustružte mi ten kulák a tu tyčku co z něj kouká z hliníku.
(ocel by jsi musel chránit proti korozi)
Když Tě veznou nas hůl, tak tisícovka a je to navždy, pokud praská jen ta jedna součástka.
Kvůli zrcátku za 300?
Kdepak, to nestojí za tu námahu, vzal jsem si náhradní do brašny.
Ostatně i winkuu jsem vezl náhradní, mám důkaz.
Ráno vyjíždím, zrcátko mám.
Pak jsem blbě opřel kolo o sloupek, spadlo a zrcátko se ulomilo. V kopci jsem neřešil, dojel jsem bez něj. Ale další ceta dál už zase se zrcátkem :-)
Štěstí přeje připravěným.
Vloni jsem se musel obejít bez zrcátek aj bez radaru, a taky to šlo, člověk si zvykne.....
Za dávných časů jsem kamarádovi namontoval tyčku zrcátka do brzdové páky, konec "tykadla" uchycený v čepu- vyšlo to přesně na jeho ruce.
Já se na jeho kole nemohl chytit za páky, nevešly se mi tam ruce.
Jedno riešenie je aj toto, ktoré mne vyhovuje a funguje spoľahlivo na akomkoľvek bicykli (malý, skladací, leho). Môže kritizovať, komentovať kto chce a ako chce. Keď mám prilbu, tak mám prehľad výborný a to potrebujem. Na zrkadle je ešte nalepená reflex. páska, ktorú používajú na kamiónoch.
jo, pěkné.
Pár let zpět to prodával Azub, ale už nemá v nabídce. Co je smutný fakt, je že to prodávali za pětikilo:-(
našel jsem alternativy (první link z netu, takže mne nekamenujte za reklamu)
https://www.daklos.cz/cs/cyklisticka-zrcatka...
https://www.daklos.cz/cs/cyklisticka-zrcatka...
Nej- zkušenost (na kole) mám s moto zrcátkem. Klepe se podle jezdce ...
https://www.motozem.cz/zpetne-zrcatko-puig-mp...
Mal som na lehu podobné, bolo aj sklopné, len dvakrát sa zvalilo leho na zem a zrkadlo prasklo. Vyrezávať nové a zabrúsiť hrany brúsnym kameňom je dosť zdĺhavá robota. Tak som zostal pri tomto. Takých štvorčekov zrkadla mám narezané desiatky. Aj keď už prilba spadla z 2m výšky, ešte sa nerozbilo. Veľmi sa nechveje lebo ten drôt (2 špice z kolesa spojené vsunutím do medenej trubičky a zaletované cínom). Takto je to zosilnené. Okolo zrkadla som navliekol nejakú bužírku, nech nie je sklo na kov.
U všech těhle drátů koukajících z přilby a vehementů přidělaných na přilbu je třeba řešit otázku: Co se stane, až s tou přilbou spadnu?
Zvlášť když to zrcátko je skleněný bez zakrytých hran jako to na fotce.
Ten starý originál na brýle to měl řešené jednoduše - samotné zrcátko bylo v obrubě podobně jako brýlové sklo a ta tyčka, na které to drželo snadno deformovatelná. vzhledem k tomu, že nebyla moc dlouhá, tak se to nijak nechvělo a bylo to i dost lehké, takže to nijak netahalo brýle z nosu dolů. Přidělávalo se to dvěma šroubovacíma objímkama k nožičce brýlí. Koukám, že se to pořád v nějaké docela bezpečné podobě dělá, tedy bych radši volil profesionální výrobek, než riskoval bastl s možností zaražení špice do lebky. https://www.daklos.cz/cs/cyklisticka-zrcatka...
Možná by stačilo i sklo z větších brýlí - zrcadlovek. Ty jsou nakonec i zmenšující....
Já už jsem své brýle na kole při pádu pod hlavou zničil. Když si nechávám dělat nové brýle, tak si na to vždy vzpomenu a řeším odolnost proti poškrábání skel a lehlost a netříštivost plastických čoček. Představa, že budu deformovat ještě nějaký dlouhý drát a ten se někam ohne a něco propíchne, mne nenechává v klidu.
Rudy Projekt - skvělé brýle na kolo.
Skla (plasty) nasazené, když spadneš blbě, vyská
vyskáčou ven a nezraní tě. Jsou prakticky nerozbitné, prošel jsem po nich několikrát, normální brejle zařvou, tyhle se zkroutí, skla vypadají, ty je zase narovnáš, nasadíš a frčíš.
...odřeš si lokty a kolena? :-/
Po dnešnom páde je prilba na cucky, zrkadlo sa nerozbilo, ale sa zlomil drôt na spájaní. Asi ranka vedľa oka je z toho zlomenia.
Dobre ste upozorňovali!!!!!!, mal som šťastie. Od bedier ku krku všetko bolí.
Tohle zrcátko se dělalo již v začátcích cyklistiky na normální brýle :)
Už jsem ti jednou psal, že mám informaci z důvěryhodného zdroje, jeho poznatky z praxe(používá to na dlouhých cestách mimo civilizaci) jsou takové, že moje nároky na spotřebu energie by to pokrýt mělo, s rezervou.
Pomalu se chystám, že to zapletu a vyzkouším to, jen musím dokoupit nějakou tu powerbanku. Pak dám vědět. Ale předpokládám, že vím, proč o tom píšeš jako o "šidítku". Protože tvoje spotřeba je s tou mojí nesrovnatelná.
Bacha na ty konektory, jak jsem psal, aby sw to nevyklepávalo, a pak nenabíjí, a taky ty problémy s vodou. Sice jezdíš víc v létě, kdy bývá sucho, ale náhoda je prevít.
Autonomii, nabíjecí, promýšlím léta ve větším měřítku elektrokol, a řešení zatím nevidím a nenacházím.
Nalož si na vozejk elektrocentrálu.
To už tu bylo :-)
Když říkám, že jsem hledal alternativy a prošláp spoustu slepých uliček, tak nekecám
Jako vyrovnávací powerbanka mezi dynamem a koncovým zařízením se mi nejlíp osvědčily dvě li-ionky v sérii. Proud si dynamo omezuje samo (max. něco přes půl ampéru), stačí přidat něco, co sežere přebytečné napětí, když je baterka nabitá a dynamo generuje dál. Za baterku potom jeden step-down měnič s pětivoltovým výstupem a je vystaráno.
Dávat nějaký pětivoltový převodník hned za dynamo, z něj nabíjet USB powerbanku (přes druhý měnič) a z ní přes třetí měnič tahat pětivoltový výstup je složité a neefektivní.
Další možnost je vyměnit „drahou baterku v koncovém zařízení“ za levnou, já takhle měl mobil a na jednom kole světlo na lithiové články z kontejneru na elektroodpad. Když je tím kolísavým nabíjením za rok zničíš, tak je zase do toho kontejneru vrátíš. Záleží jak moc se zařízení výměně článku za neoriginální brání. Mobily a navigace by snad měly být v pohodě, notebooky lowendové to typicky taky neřeší, u značkových (HP, ThinkPad) výrobce zařídil, aby neznačkovou nabíječku/neznačkové články připojit nešlo.
Jak vidím, tak to zpitomění všemi těmi "moderními Tamagoči" roste nade všechny meze. Už je dnes možné vidět chlápka s notebokem na kole a solárním panelem na zádech. Co prosím vás může takový člověk mít z oné turistiky či cyklo turistiky, když se neustále musí starat o ony hračky. (A ony ho mnohdy přinutí, i když nechce). Normálnímu turistovi stačí mobil pro případ nehody. A jsou i tací, že i ten mobil nechtějí a vychutnávají si adrenalin onoho vlastního rizika jako první pionýři a cestovatelé. Prostě dnes je doba zpitomělá trhem a penězi. Bohužel.
Co je "normální" by bylo ovšem potřeba definovat.
Ta "solárka" na zádech právě stačí tak akorát k nabití na to nouzové zatelefonování, a zřejmě mají svůj smysl v dalekých pustinách.
Je celkem dobře, že si každý může vybrat, jaký způsob cestování mu vyhovuje a že mu zatím nikdo nemá právo vnucovat jakékoliv "normy".
....já bych neřekl "normální, raději "běžný"- to prvé svád k úvaze, že jsou i turisté "nenormální. Na druhou stranu je fakt, že normální cykloturista sebou elektrocentrálu nemá důvod tahat... ;-)
Ve své době nejlevnější řešení autonomního elektrophybu, slepá ulička, ale úžasné povyražení a souboj s technikou.
Dneska už to ujedu na tři baterie, nebo úplně bez baterií, podle toho jak se mi chce.
Myslím si, že dnes u těch mladých, je naprosto normální být stále on line a tvoje pojetí chápou jako projev dinosaura.
Neuvěřitelné, když si vzpomenu, že jsem první kalkulačku co uměla základní aritmetické úkony viděl v 6. třídě ZDŠ....
No proti gustu žádnej dišputát. Ovšem tahle "moderní doba" tlačí čím dál tím víc a člověk je už dnes zahlcován takovou kopou informací, že prostě nestíhá a vzhledem k dnešní rychlosti šíření ani nemůže. A vybírat si je už i dnes iluze. Takže většina to na sebe nechá valit hlava nehlava a mnohdy si ani neuvědomuje, jak je hezky směrován. Inu dnes vzhledem k technice je pan Goebbels i komouši jen slabej odvárek. Dnes to pochopitelně žádnej neregistruje. Jen ti co ještě pamatují okupaci či soudruhy ví své.
Oni si s tím ti mladí poradí.
Každá doba byla rychlejší než ta předchozí.
Nejde o trh ani peníze, ale o to, že některým lidem (včetně mně) připadá lepší mít v kapse digitální mapu než listovat v nedostatečně podrobném autoatlase nebo vláčet hromadu turistických map. Digitální fotky jsou taky praktičtější než kinofilm.
A extrém už stejně nepřekonáme:
https://www.cyclingabout.com/heaviest-touring...
to ke kusan :-)
Notebook a další krámy? Tahle doba je už snad pryč? Na vše dnes stačí mobil. Maximálně doplněný o klávesnici. Dřív to bylo rádio, knížky, foťák, malý foťák na rychlé focení, GPS, telefon, mapy, sešit na poznámky...
Mě se na "normálních " výletech 1 až max 3 denních vyplatil vždycky dopředu připravený "papírový inkoust" viz obrázek. Klidně i víc listů (podle délky trasy a požadované podrobnosti), neuralgický uzly zvlášť s vyznačenou předpokládanou trasou a podrobněji. skvěle se to uchovává v držáku nebo pouzdru na mobil :) Navigaci v mobilu zapínám jen tehdy, když potřebuju zjistit, kde skutečně jsem (a podle papíru díky "skvělému" značení nevím.. neznačená křižovatka okresek mezi polema a někde bych měl uhnout a nepočítal jsem odbočky..), nebo, když jsem v háji zblouděném :) Kombinace předpřipravených papírových mapových podkladů a občasné navigace mi dává výborný přehled kde jsem, kam můžu ject (případně jak snadno změnit trasu - papír přece jen obsáhne větší část okolí jak mrňavý displej) + jistotu, že nezakufruju a že za hodinu jízdy nebudu bez energie. Takže na dlouhé výlety stačí powerbanka 20000mAh, zhruba dvojnásobku váhy mobilu.
Dopředu připravený "papírový inkoust" dobře poslouží klidně i na delší cesty – 5 týdnů po Skotsku se mi tehdá vlezlo na 1,5kg papíru. Jinak bloudění je skvělé na mozek – samozřejmě vhodné jen tehdy když netlačí čas, večerní rezervace střechy nad hlavou, nebo chybějící zásuvky.
Velký mapy už moc nekupuju, je na nich to co nepotřebuju a chybí to co potřebuju.. plus mají trapně konstantní měřítko :)
Velkou mapu používám kdyžtak jen "generálku", pro případ, že bych se rozjel zcela jinam, než jsem si složitě naplánoval :)
Mapy?
Rovnou celé cyklistické průvodce :-)
Všechno s sebou vezu a přito ani gram navíc.....
Jak praví Jindra-každý jsme jiný a máme jiné pohledy,zkušenosti a priority ohledně cestování a výbavy. Někdo je spokojený s min. výbavou, jiný s kl. mapami, ale většina jde s dobou a vozí trochu elektroniky+ powerbanku. Jsou i tací, co musí být online furt, neobejdou se bez vymožeností techniky,vozí kopu žroutů energie, preferují pohodlí hotelu- běžný cykloturista si na dálkové cestě jede oddechnout, odpočinout od "civilizace",poznat krásy, památky a kulturu. Na to mu stačí minimum, aby nemusel vláčit váhu a rozměrné věci- čest výjimkám..
Preferoval bys taky pohodlí hotelu, jen se nedělej :-)
Já poznávání mám dost jindy, když jedu na kolo, tak právě proto, aby se život zúžil na jedinou věc, přežít do konce etapy, vyspat se, a ráno nanovo. Základní potřeby, najíst se, umejt, vyspat a uspokojit finanční úřad:
’’…Preferoval bys taky pohodlí hotelu, jen se nedělej :-) …’’
**************************************
Jak to víš? Byls někdy s bi-cyklistou na společném vandru, že ho tak dobře znáš? :-)
’’…když jedu na kolo, tak právě proto, aby se život zúžil na jedinou věc, přežít do konce etapy, vyspat se, a ráno nanovo. Základní potřeby, najíst se, umejt, vyspat…’’
**************************************
Tak to já když jedu na kolo tak s cílem výlet si užít, nikam se nehonit, nemuset počítat čas ani kilometry, vypnout telefon, odstřihnout online dráty, objevovat nová místa a zapomenuté stezky, večer z vršku kopců pak za ticha sledovat západy slunka, a stejně jako ty uspokojit základní potřeby: Upéct si večeři v kamnech nebo na ohni, vedle v potoku se opláchnout, a pak usínat v pohodlí měkkého mechu v lese pod hvězdami, daleko od rušivých zdrojů silnic, měst, kempů nebo hotelů.
Přesně tak jak říkáš:
-------------------------
’’…Je celkem dobře, že si každý může vybrat, jaký způsob cestování mu vyhovuje a že mu zatím nikdo nemá právo vnucovat jakékoliv "normy"…’’
Nedělám se, ale nepreferoval ani náhodou a je fajn že to máme každý "podle sebe". Není to o pohodlí- já jezdím hlavně za poznáním zajímavostí, života/kultury místních a hlavně vyrazit odpočinout si od shonu a starostí běžného života. Na to není třeba hotel- to už je určité omezení na které nejsem zvyklý(nejde o peníze, ale čas). Takto si vezu potřebné sebou, zastavím kde se mi líbí nebo kam ten den dojedu, podle potřeby i zůstanu dýl. Koupel mám každý den taky- jen chladnější, pohodlí postele nahradí nafukovačka se spacákem ve stanu kdekoliv. Volnost je volnost...;-)
No, já se jedu "nadřít"
sáhnout si do rezerv, fyzicky se zhuntovat.
Zakousnout se a nevzdat to, i když to někdy bolí. Tím si odpočinu, asi podobně, jako když jsem kopal ty díry pro ty nádrže.
Jo, poklábosit s domorodci, u večeře nebo na baru, je fajn.
Cestování za poznáním kdy kolo byl nejlevnější dopravní prostředek už nevedu. Pochopitelně, když jedeš krajinou na kole, vnímáš tu zemi jinak, prostě máš dost času si to všechno prohlídnout, jak se jede pomalinku. Ale města nebo památky raději jen večer, když je kolo v bezpečí pod zámkem.
Každý jsme nastavený jinak - mě když se někde líbí, nezastavím tam na den či dva, ale vrátím se tam jindy, a většinou se Soňou.
Na tištěné mapě zelený flek, symbolizující les. V mobilní verzi mapy.cz spousta skvělých lesních cest...
Papírová mapa a knižní průvodce už je přežitek, šetřete (naše) lesy.
Myslím, že se díváš špatně, nebo máš nějakou oční vadu, třeba šedý zákal. Na mapy.cz nebo Googlu si vytisknu mapu (díl) který mě zajímá a s takovýma podrobnostma, jaký mě zajímá.. a můžu si vybrat, jestli satelitní, turistickou, nebo jakou. No a vzhledem k tomu, že elektrika na pohon navigace se nevyrábí třením ebonitové tyče a ten akumulátor má taky nějakou omezenou životnost, myslím, že uživatelsky vytištěná mapa, kterou použiju opakovaně, a nakonec do ní něco zabalím, nebo utřu vyjde mnohem lépe :) A pokud potřebuješ na cestě naplánovat změnu trasy, bez velké generálky , kde vidíš vrstevnice a široké okolí a pokud nejsi levý odhadneš profil, aby sis to pak kdyžtak jen potvrdil v aplikaci a nastavil průjezdní body podle sebe (a ne podle toho, jak ti určí krabička), se také neobejdeš. Spoléhat se jen na krabičku je blbost.. ona ti taky může spadnout...
No, a navíc, když to na tebe přijde, můžeš použít mapu (natrháš na kousky) zatímco mi digitálové musíme použít bankovky, papíru nemaje :-)
....digitálové nejezdí s kartou? ta líp "seškrabuje" a dá se po otření trávou použít nekonečně! ;-)
taky si tisknu mapy "vypečených" průjezdů.
chlapci, máte to marný - mapa je k prdu...
Já kdysi jel z Brusele na Paříž, a byl to snad už listopad, nebo jak tma ráno, tma večer, a etapa z Charleroi do Soissons naplánována na 175 km, řekl jsem si - hochu tam nesmíš udělat chybu, jinak bude zle.
Tak jsem si celou trasu jednak nahrál do navigace, ale hlavně, před tím, než jsem si ji nahrál jsem si ji celou prošel v google street view každý metr.....,
prostě věděl jsem, kde bude zákaz pro cyklisty (to Fandové dělají rádi, najednou změní silnici na silnici enem pro auta), prostě měl jsem to vychytaný. A fakt že se to vyplatilo, za tmy bych byl totálně ztracenej, jel jsem jako stroj a stihnul véču v 21:30, těsně než to baba zavřela....
Mapa - kdepak Street view, ať vidíš skutečně do čeho jdeš
Když si naplánuješ třeba kilo a chceš mít řekněme mapu aspoň v detailu topo mapy 1:25000, tak kolik těch listů bude, zvlášť pokud budeš chtít mít možnost změnit trasu a jak často je budeš v mapníku přehazovat?
No to taky záleží na tom, jaký tvar to kilo bude mít a kolik hnusných průjezdů tam bude. Já obvykle jezdím výlety takový, abych se vrátil do výchozího bodu. 50 - max. 120 km a stačí mi jedna, dvě A4. Přesný měřítko neřeším. Mapu se snažím naskládat a napřehýbat tak, abych měl vždy před očima kus trasy k další předpokládané zastávce. Nejvíc jsem vezl 4 listy a ještě standardní mapu, jel jsem víceméně na blind a netušil jsem, kam se mi přesně bude chtít :)
Už na průmce jsme dělali "převíjecí" tahák, na cesty by mohl být ideální.
Podle převíjecího taháku jezdí Dakar
https://www.idnes.cz/sport/motorsport/navigace...
No já jezdím větší výlety většinou s přítelkyni, takže max 60 - 80 Km denně. To jsou dvě až tři turistické mapy. Za týden to je 20 map, tedy 6000 Kč.
(Ano můžu si je vytisknout, to by možná vyšlo levněji, ale nemám tiskárnu.)
A když naplánuješ 2500 km, tak to bys musel táhnout za sebou dvoukolák :-)
Ale je fakt, že jsme to objeli z 20 listy vytrženými z autoatlasu taky.
Ono určitě hodně záleží na tom kudy a jak se jde a jaké cesty se využívají.
Když bude někdo chtít jet třeba po silnici č. 11 z Prahy až do Žiliny, tak na to nepotřebuje vůbec žádnou mapu. V dobách před navigační když jsem se chtěl projet jen nějakých 100 km po různých bočních cestách, tak jsem na to potřeboval zpravidla dvě a někdy i tři velké turistické mapy.
Tenkrát taky žádné cyklotrasy nebyly, a na kole se jezdilo i po státovkách, což je dneska ve Francii skoro všude nemožné, protože to předělali na silnice pro motorová vozidla.
Prostě jelo se jako autem, našel sis město kam chceš jet, a zapamatoval ta větší po cestě, a už ses držel cedulí spíš než mapy. Po vlasti jsme jezdili taky podle nějaké automapy, nějak se na to ani nepamatuju, že bychom mapu po cestě vytahovali, ale je možné, že si to fakt jen nepamatuju.
Mám tenhle stroj
Obrázek je pěkný, jenže funkčnost a vlastnosti za provozu někdo ukrad´!
https://powerbanky.heureka.cz/fox-halo-power...
Já koupil dvě powerbanky určené přímo na kolo, s tímhle tvarem půjdou mnohem snáz upevnit.
Ale upínací systém, který k tomu dodávají, je mi k ničemu, protože to chci mít dešti-vzdorné.
Musel jsem si zbastlit něco jiného.
https://www.tsbohemia.cz/goobay-powerbanka...
Používám tedy USB Led světlo a používám k tomu alíkovou "powerbanku na 4 18650", kterou vozím v brašničce u středu. Ale k mobilové navigaci používám power banku složenou z krabičky s QC3.0 nacpanou těmi nejlevnějším 18650 odtamtud a má to drobounce přes 20Ah, Vozím to na horním řízení k pouzdru pro přerostlé mobily pod představcem, foto klidně dodám.
8x18650 , 171x23x78 mm , 477g. Mobil s GPS a navigováním celý den.
Půl kg, to už se dá akceptovat. Šíravníkova powerbanka má 1.5kg a ta na ryby je tříkilová cihla.
Ta šíravníkova 140g.
Jenže já ji kupoval spíš jako stabilizační k nábojovému dynamu.
Trochu pochybuju o údaji 5000mAh, koupil jsem i velmi praktickou powerbanku - nabíječku na čtyři AA tužkové baterie, funguje na nabíjecí i alkalické, takže můžu nakupovat v supermarketech energii do zásoby dle libosti.
Jediný, co mi dělá starosti je, jak to bude funkční v dešti, to už je mě moc složitý a budu to muset vyzkoušet v praxi.
Ve Španělsku v létě prší? Nebo se výjimečně chystáš na NordCup?
Když budu mít smůlu, může mi pršet od baráku klidně až někam za Lyon, cca 1000km v dešti..
Navíc uvažuju, že bych vyrazil už před koncem června, v tomto období prší častěji.
Už samotný déšť je celkem významná komplikace a nechci řešit další - třeba že mi přestane dobíjet dynamo apod., snažím se vyrážet v takovém stavu, abych měl cestou jen nezbytné minimum komplikací.
Byl jsem v Španělsku, přesněji v Baskicku od května do vánoc. Od začátku května do konce července nepršelo, ale lilo každý den. Průtrž mračen na hoďku. Potom jako když utne - až do konce září ani kapka.
Pochopil jsem ty systémy sběru dešťové vody a nádrže z kterých se zavlažovaly nížiny.
Takže, možná je to lokálně, možná to bylo rokem (2007) ale opravdu tam prší.