Termín odjezdu na Ukrajinu se blíží (pravděpodobně 18.9.15) a já stále nemám jasno v tom, jestli zařadit Hoverlu do svých plánů. Sdělte mi prosím svoje zkušenosti a hlavně kterou trasou nahoru a kterou dolů.
Není zbytečné zakládat na každou otázku nové téma?!?
Schválně jsem se zeptala strýčka Gůgla na to, co se tady pořád tak zoufale snažíš zjistit.
Během chvilky jsem měla několik popisů cesty včetně mapek.
Nejdřív jsem si říkala, že ti to sem hodím, ale víš co, hledej, chlapče, hledej. Je vidět, že sám si asi moc nehledal.
Obávám se, že otázka nezněla "Kdo umí nejrychleji hledat na Google". :-)
Uvítal bych osobní zkušenost.
Pokud to bereš takhle, pak se asi moc informací nedovíš.
Kdyby si odkazům strýčka Gůgla ale věnoval víc pozornosti, tak tam najdeš i mnoho osobních zkušeností a zápisků.
Ale klidně si tu místo toho zakládej další témata.
Informací jsem našel dost, ale cenu mají malou. Vím že existuje více tras. Nevím ale o tom, že by byla některá vhodná pro těžce naložené kolo na konci září.
Ve čtvrtek nebo v pondělí?
Ve čtvrek se budu koupat na Solotvině a v pondělí nacpávat žabími stehýnky v Turjanských Remetoch. :-)
Trasa naplánována, dovolená schválena a vyhlídka počasí příznivá.
Hoverla bude loterie, ale zkusím to a zanechám zde vzkaz případným následovníkům.
Děkuji za podnětné příspěvky.
Zrovna před dvěma týdny jsem psal nějakým blbům, kteří tam jeli na krosových motorkách.
A na Sněžku jezdíš přes Obří hřeben nebo od Růžohorek? Nebo máš dojem, že když je Ukrajina a tys z civilizované České republiky, takže tam můžeš na národní parky zvysoka?
Kolo není motorka, ale na některé hory bych ho fakt nevláčela. Není to tak dávno, co jsem se tu s někým přela - a ona mi tvrdila, že to kolo na Králický Sněžník vyvláčela proto, že ona prostě CHCE.
Jinak k tématu, osobní zkušenost s Hoverlou zatím nemám, ale když jsme prvně jeli na kola Podkarpatí (2001), taky jsme měli v plánu vyběhnout si na Hoverlu. Prostě za á potřeba vyběhnout na tamní nejvyšší kopec a za bé, naivita, že kola tam někde necháme a na dvoutisícovku si vyběhneme nalehko za odpoledne.
Při jízdě Podkarpatím jsem zjistila, že o tom to není a nějaká Hoverla je zcela zbytečná, je to jen jedna z desítek hor, jooo, je nejvyšší... ale to je tak jediný, jinak je tam spousta jiných zajímavých cílů a proč se hnát za každou cenu na nejvyšší horu.
Ale svým způsobem to chápu ...
Letos jsme tam chtěli - na pěší vandr - ale den před odjezdem zjistili, že máme propadlý pas :-)))
Nestačím se divit. Na slušně položený dotaz taková odpověď? Jedu okruh Ukrajinou a Hoverla je pouze jedním z mnoha míst, které na něm leží. Snažil jsem se zjistit, jestli je vhodné na ni jet, nebo se jí mám vyhnout. Užitečnou informaci aby tady člověk hledal jako jehlu v kupce sena.
Přesně tak!
To je fakt takový problém si zjistit jaké jsou národní parky tam kam jedu? https://cs.wikipedia.org/wiki/Karpatsk%C3%BD_n... Já to dělám automaticky, čekám že by tam mohlo být něco zajímavého. Nebo potřebuješ písemně potvrdit, že v národním parku se na kole nejezdí?
O tom jsem nevěděl a ani mě to nenapadlo. Projel jsem různé národní parky a kolo nebyl nikde problém. Maximálně se nesmělo odbočit ze značené trasy. Ovšem s jízdou nahoru nebo dolů stejně příliš nepočítám, spíše ho budu tlačit.
Nebyl? Byls s kolem na Sněžce či Třístoličníku?
Neřeknu nic když člověk vyjde na Sněžku po Jubilejní cestě, ale kudykoliv jinudy mi to přijde, řekněme, necitlivé.
Ani na jednom jsem nebyl. Ale za dlouhých zimních večerů můžu dát dohromady seznam NP, kde jsem byl i s kolem. :-)
Raději ne. Seznam zemí kde se snažím nemluvit česky je už teď docela dlouhý.
Když je někde zákaz jízdy na kole, tak tam nejedu. Těch je ale málo a nemám s nimi problém. Pokud si vzpomínám, jedna taková značka je na Pradědu u Čertových kamenů. A případy, kde se nesmí s kolem ani vkročit jsou úplnou vzácností. Napadá mě třeba pláž Bibione, kde jsem se k moři nedostal. :-)
Dejte si taky dovolenou a hned vás přejde špatná a agresivní nálada. :-)
Myšleno obecně. :-)
Obecně se do národních parků mimo veřejné cesty (= smí se tam autem bez omezení) s kolem nesmí, pokud to není výslovně povolené.
Na odbočkách z povolených tras jsou zákazy.
Dovolim si drobne.
Nagadate teho jak mlady vrany a nic z teho...
V roce 1997 jsem na Hoverle byl, jel tam pouze peskobus. Zadny siroky cesty jsem nepotkal, jen ruzne pesiny na ktere bych se nechtel vydat ani s nenalozenym kolem, natoz s nalozenym... Predpokladam, ze se tam toho tolik nezmenilo. Pocasi bylo tehdy nadherne. Jsou to jiz ty vrchni vrstvy vzduchu a byl tam takovy vanek s konstatnim a jemnym tlakem. Nazval jsem to bezvetrim ve vysokych horach, predpokladam, ze se tam ten vzduch nikdy nezastavi.
Vyhled kde mate v okoli cca 60km podobne velke kopce vsemi smery se vam tady u nas nenaskytne. Logo CS na hranicnich kamenech, ktere tam zustaly z dob kdy to bylo "nase" byly mocnym dotekem minulosti...
Tot par dojmu...
At ti vynde pocasi...
Dovolím si obohatit téma o vlastní zkušenosti z cesty po zakarpatí.
Na Hoverlu ani do její blízkosti jsem se nedostal z časových důvodů. Hor jsem si ale užil dost, viz mapa ve fotkách. Nejvýše jsem byl v 1700 metrech na Nehrovci a musím uznat, že s naloženým kolem je to fuška. Nedovedu si představit, že by Hoverla mohla být podstatně horší, tudíž považuji výstup na ni s kolem za možný. Vhodné je vzít si lehkou výbavu - stan, karimatku, spacák a žádné blbosti (typu vařič apod.) navíc.
Pokud jde o otázku zákazu vstupu s kolem do národních parků, v Siněviru je to naprostý nesmysl. Nikde žádná taková cedule není, ani lesník se kterým jsem mluvil, o ničem takovém neví. Na kole se stejně nedá jet, v nejlepším případě se dá vést a to není zakázáno ani teoreticky. Tako otázka je v zakarpatských podmínkách naprosto mimo.
Bezpečnost. jel jsem sám a spal týden pod stanem. Cítil jsem se stejně bezpečně jako kdekoli v čechách a podstatně bezpečněji, než na východním slovensku. Obyvatelé jsou velice přátelští a ochotní. Určité nebezpečí hrozí od vlků a medvědů. Nějakého vlka mám pravděpodobně na fotkách a dost jsem jich slyšel v noci. Mohlo jít i o psí smečky, výsledek je ale stejný. Medvěda jsem nepotkal.
Nákup potravin. Obchůdky jsou i zapadlých vesničkách a otevřeny jsou až do večera, i o víkendech.
Měna UAH. Nejlepší je, vzít si sebou eura a ty vyměnit v bance. Je to výrazně nejlevnější možnost.
Přechod SK-UA hranic. Zvolil jsem přechod pro pěší a cyklisty a prošel jsem bez čekání. Pouze cestou zpět jsem absolvoval prohlídku na slovenské straně a pár otázek. Vše proběhlo naprosto hladce. Je třeba si uvědomit, že přechody nemusí být otevřeny celý den.
Celkový dojem z Ukrajiny je kladný, fotky jsou zde:
http://marin7.rajce.idnes.cz/2015-9_Zakarpatska...
Takže fakt, že není u každé cesty cedulka s rychlostním limitem, znamená, že u nás není na silnicích rychlostní limit?
Myslíš, že zaměstnanci LČR mají nějaký přehled o zákonu o ochraně přírody a krajiny? A proč by ho měli mít na Ukrajině?
Je jasné, že tam zákon nikdo nevymáhá, ale to snad ještě neznamená, že je možné zákony porušovat. No nic, nebudu se rozčilovat nad CZ buranstvím.
Dám ti tip: ve Finsku jsou přístřešky ve kterých je možné zdarma nocovat. Měl bys tam sice být jen jednu noc, ale nikdo to nevymáhá. A navíc si tam můžeš zadarmo vzít svetr a další oblečení.
Milý Hraboshi, nevšiml jsem si, že by si mi někdy něco užitečného poradil. Zato jsem si všiml, že sedíš na netu ve dne i v noci a reaguješ velmi hloupým způsobem a to nejen zde. Nech si prosím svoje rady pro sebe, já se bez nich obejdu. Poněkud nezapadáš do zdejší komunity, jistě se na netu najdou vhodnější místa pro tvoje prudění.
Myslím, že sem vcelku zapadám. Akorát pár lidí má problém s tím, že nejsem o něco méně nesnášenliví než oni.
Víš, mě hrozně serou lidi, kvůli kterým v zahraničí občas nemluvím česky. A myslím, že ty budeš jeden z nich.
Napíšu Ti, že v NP se mimo cesty s kolem nesmí (což je zcela užitečná rada). Tohle se (díky indexaci) bude objevovat ve vyhledávači, až někdo bude hledat jestli se může s kolem na Hoverlu. Ne, nemůže. Považuji za vhodné to napsat a taky napíšu proč mi vadí, když ten zákaz Češi porušují.
A co že ti tak najednou vadí porušování zákonů a máš takové výhrady k chování lidí v cizí zemi?
Jaké najednou? Vadí mi to odjakživa. Akorát mi nepřijde vhodné touhle debatou svinit vlákno o cestování na Ukrajině, tak jsem na to nereagoval. Ale protože to vypadá, že je tato myšlenka pro tebe neodbytná, tak ti sděluji, že se tu o tom nebudu bavit.
Proč neodbytná? Jen jsem se zeptal, protože jedou ti vadí a jindy nevadí a naopak jsi z toho nadšený, tak jsem chtěl vědět jak to je. A jestli odpovíš nebo ne stejně neovlivním.
Prostě jednou ti nedodržování pravidel a zákonů vadí, jindy nevadí, tak jsem v tom chtěl mít jasno kdy a proč to tak je a proč takové názorové kotrmelce.
Když nechceš svoji názorovou a diskusní gymnastiku vysvětlovat, tak nemusíš.
Také pěkná krajina, hezké a zajímavé pohledy
Ta hrebenovka je paradni, a ze se misty musi tlacit nebo i prenaset – vsak o tom preci cyklo-turistika je :-). Ta trocha potu a namahy za tohle rozhodne stoji – nadhera.
A ze by se obecne nesmelo do narodnich parku s kolem? I kdyby to byla pravda, tak minimalne pokud kolo vedu jsem v pozici maminy s kocarkem, ovsem s tim rozdilem ze kocarek ma kola 4 a kolo jen 2. Kocarky maji do NP take zakaz?
Zrovna o minulem vikendu jsem se s kolem prosel po hrebenu NP Brecon Beacons, a prespal hned pod nejvyssim vrcholem. Sice jen necelych 900m n.m., ale naprosto supr, uzasne zapady i vychody slunka, atmosfera paradni. Je mi lito vsech kteri se drzi jen silnic a tohle nikdy nepoznaji.
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/2015_-...
Máš úplnou pravdu. Silnice jsou fajn, ale byla by škoda přijít o hory.
Příště se ale lépe připravím. Místo tašek 66 litrů pouze 17-ti litrový plastový box a do něj ultralehký stan, spacák a karimatku + minimum oblečení.
Pokud se má kolo přenášet, je každé kilo znát. A většina věcí byla stejně zbytečná, protože zmokla (i přes silné pogumované plátno).
Box bude (doufám) nepromokavý a nosič s ním bude pevně navařený na sedlovku, takže odpadnou problémy s posouváním tašek.
Pořád je co vylepšovat. :-)
Nechci ti do toho kecat, ale box je dobrý do města na notebook a lehké věci. Ale ne na cesty.
Je výrazně výš než brašny a hrozně kurví geometrii. Když pominu, že se pod tebou kolo kroutí jako had a dost to ničí rám.... Tak je hlavně kolo mnohem hůře ovladatelné. Slezeš, chceš ho tlačit, padá na bok (vysoké těžiště). V zatáčkách ve vyšších rychlostech je kolo přetáčivé. Jdeš ze sedla, kolo padá na stranu.
Kup raději lepší brašny do kterých neteče (zde na webu spousta odkazů, je tu mohutně protežovaný Ortlieb a staré expediční Sport Arsenaly).
A jestli chceš poradit jak se sbalit ultra-lehce, můžeš dostat pár tipů. První je: stan nepotřebuješ, stačí žďárák.
Pravda to víceméně je.
Neříkám, že je nutné to dodržovat za každou cenu, třeba nemožnost vyjet na Sněžku na kole po Jubilejní cestě (z Polska) považuji za hloupost.
Ale vadí mi ten přístup. Je něco jiného si říct "s kolem se tam nesmí vjet, tak ho tam alespoň vytlačím" a "zákaz je blbost, všichni na to dlabou, já taky a kdo říká něco jiného je trouba".
Kromě toho by mě zajímalo kde je hranice. Protože úplně stejně jsem před dvěma měsíci nadával talentům, kteří v rámci "expedice" (dnes se jakémukoliv výletu do zahraničí říká expedice) vyjeli na Hoverlu na krosových motorkách.
A pár let dozadu jsem četl o "expedici" asi dvaceti teréních vozů tamtéž. Ohromě si chválili, že je tam nikdo nekontroluje a neotravuje jako "u nás".
http://www.nakole.cz/diskuse/20035-byl-nekdo-s...
U té Jubilejky bych jako důvod viděl to, že ne každý by při sjezdu byl ochotný jet opatrně a ohleduplně v těch houfech pěšáků. A cesta není zas až tak hladká, aby tam každý dřevák zvládal kolo dobře ovládat. V nižších partiích cesty od Karpacze k sedlu je to vůbec drsný, velký vystouplý kameny, kse se nahoru "tancuje" a dolů je potřeba technika a soudnost. K tomu v sezóně proudy pěšáků, právě tou nejlepší stopou.
V Jizerkách jsem taky kroutil hlavou nad jednosměrným zákazem vjezdu cyklistů tuším že od Knejpy k Smědavě. Ale jen do chvíle, než tam mezi pěšákama a dětma prolítnul dolů nějakej exhibicionista aspoň čtyřicítkou.
Samozřejmě. O víkendu je tam tolik lidí, že se po té cestě nedá ani běžet. Navíc by to vytvářelo tlak na dopravu kol lanovkou.
Jen mi přijde divné, že to je zákaz odůvodněn ochranou přírody.
Proto jsem ji také uvedl, protože když někdo napíše, že chce vyjet na Sněžku, tak mu klidně napíšu kudy, ale že by měl dát bacha na lidi, protože jich je jako psů. Murphymu jsem tam loni dělal 26. prosince průvodce a táhnul jsem ho s kolem před půlnocí po řetězech :-)
Jenže o Hoverle vím, že je travnatá a relativně prudká a že asi tam tak 9/10 cyklistů ve sjezdu zatáhne zadní brzdu a bude tam vyjíždět krásnou erozní brázdu a tak frflám.
To je problém, ta zatažená zadní brzda se zadním kolem fungujícím jako sáňky. Kdyby toho nebylo, tak by bikeři nebyli tak nenávidění a pronásledovaní. Ale upřímě řečeno já sám v prudkém sjezdu ani nevím, kdy se mi zadní kolo smýká. Na takové pozorování nemám čas. Myslím si že nikoliv, ale nevím.