http://thesuntrip.com/leona-michalel-st2015/
Potkal jsem tuhle posádku na náplavce a moc jim fandím. Nevím jak jsou na tom letos kluci Azubácký, kteří jeli loni, ale podle toho, co píšou ve startovači (https://www.startovac.cz/projekty/zavod...
je to zatím jediný český tým.
Proti tomu, s čím jeli kluci azubácký je tohle nějaký poměrně chaotický šrot s nějakým šidítkem v předním kole.
Připadá mi to těžce nedotažené, chtěl bych vidět jak to vypadá naložené, když si povezou s sebou věci na těch pár tisíc km.
S tímhle bych se bál vydat třeba jen na Paříž.....
Prostě připadá mi to spíš zatím jako jen takový náhlý nápad, a ne promyšlený a seriozní projekt.
Jo, chaotický šrot vzhled, to je asi účel ;) Nicméně už najel pár tisíc, tak si důvěru získal. Má mít i motor vzadu na závod, dle pravidel se to smí. Zkusím poslat majiteli link sem, pokud o tom chcete trochu pokecat přímo.
Já když jel na Paříž se svým tandemem, tak nevypadal o moc líp ;) Ale rozhodně byl delší kvůli zavazadlům, to jo.
Sledoval jsem ty kluky Azubácký velmi pozorně, ono to nebyla žádná sranda. Koukni na tu plochu solárek, co táhli s sebou, problémy s chlazením řídící jednotky, atd. Koukal jsem, jak řešili nabíjení, jak nastavovali panely kolmo na slunce, prosté oni měli promyšlenou koncepci.
Tohle co mají nad hlavou je pitomost, co dá prd, 12V baterie a 24V motorek je legrační na zátěž dvěma lidmi plus nezbytná bagáž.
Dojezdy, píší že v jednom za den 100, ve dvou až 160 km.
Zase, to má být sranda? 160 denně jedu bez motorku (oni však vlastné také, když posoudíš ten "stroj" trochu objektivně.
Zase, koukni na nájezdy azubáků.....
Pokud chtějí v soutěži zabodovat, měli by jezdit hodně nad 200 denně.
Prostě mám dojem, že to celé je chápáno jako happening a nikoliv seriozní účast v soutęži.
Žádné detaily o "pár tisících najetých" na tomhle rogale (hezké Pepíčku) neuvádí, kromě těch nékolika málo fotek, které navozují dojem, že s tím strojem jezdí jen v bezvětří...
Ješté k tomu rozpočtu "stavby kola", který "ze svého".....
40 tisíc? To mě stáli jen baterie.
Když jsem počítl náklady na svúj nesolární elektrostroj, vyšlo mi to kolem 80ti, bez byciklu, a taky všechno samodomo.
Mě u tohohle připadá naprosto nedomyšlená ta "solární" koncepce. Pokud by měla účinně fungovat, bylo by to test drahé, plocha článků o dost větší a mnohem lepší a dražší akumulátory.
Nevím jestli to pravidla dovolují, ale já bych na věc šel jinak. Neřešil bych néjaké solární střechy apod, vezl bych si skládací solární elektrárnu, co by mé za den naflákala ty lehké a výkonné akumulátory. Přesunoval bych se v noci, nebo za zhoršených podmínek k nabíjení a to zase velmi rychle, určitě kolem 30-35 km v hodině.
Pak bych měl ambici to vyhrát. Pochopitelně, že by si človék musel obrátit režim, a to nejde přes noc. A cena stroje by měla o nulu na konci víc.
To co dělají oni, je výlet na tandemu, motor a solár je jen atrapa a ne efektivní pomocník.
Ne, pravidla to nedovolují. Po setmění a před svítáním se jet nesmí.
To jsem si myslel.
Protože to by pak bylo technicky nejjednodušší řešení.
Hraju si s tím solárkem, z důvodu pouhého nabíjení těch mých elektronických udělátek poměrně intenzivně ale žádná sláva to není.
Jisté je, že výkon solárních panelů naprosto zásadně závisí na jejich poloze vůči dopadajícím paprskům. A pochopitelně jestli slunce vůbec svítí, když nesvítí a je jasno, pak je šumák jak je panel nastaven, ale pokud svítí, měl by být pokud možno kolmo na slunce a když koukneš na ty závodní stroje, většina se snaží nějakým způsobem to řešit.
Tahle solární souprava mi za jízdy nenabije ani mobil. Pokud je nastavena dobře na slunko, dokáže ale dobíjet celkem znatelně.
Co se polohování panely týče, tak naše stříška je samozřejmě naklápěcí - když zastavím o opřu kolo, tak jí naklopím.
Fakticky, problém jsem měl jen s tím, že dobíjecí proud částečně dobitých akumulátorů postupně klesá, takže se ke konci dobíjení vždy část vyrobené elektřiny prostě zahazovala...
Toto jsem se rozhodl řešit zapojením víc akumulátorů paralelně.
Ano, 40 000. A jen ty flexibilní panely, co dávají 260W, stály 15 000. Ojetý tandem 5500, dvojice baterií vždy asi 4000... Baterie postupně kupuju LiFePO, sice jsou těží, než Lithium polymer (menší ernergetická hustota) ale zase mají největší "výkonovou hustotu"- tzn. spíš spálíme motor, nebo řídící jednotku (to se popravdě už stalo... na cestu povezu náhradní), než aby baterie přestala dávat. Navíc zapojím na závod paralelně 3x2 v sérii (letošní cesta byla s jedinou sérií, jenom později v srpnu v Čechách jsem zkoušel dvě paralelně, a hodně to pomohlo)
Kapacita akumulátorů se bude blížit limitu, který stanovují předpisy závodu: tedy bude to něco kolem 1 kWh.
Co se plochy článků týče, bylo by samozřejmě fajn mít s sebou ještě nějaký skládací panel na dobíjecí zastávky .. ale co jsem tak koukal, tak je to dalších 20000. Tak leda by na jaře zlevnili...
To co máme nad hlavou, jsou především ultralehké polykrystalické panely, které váží zanedbatelně -bez konstrukce asi 5 kg. a jsou ohebné - žádné sklo, mj. několikrát vydržely pád celého kola na zem (není to tříkolka)
Uznávám, že ty výkony nejsou nic moc. Nejsem žádný sportovec-cyklista, spíš cestovatel. Hledám alternativu k tomu letět do vzdálené exotické země letecky... auta jsou dost omezená na Evropu, a celkově to není moc romantika.
Ty km ujeté za 1 den byly spíš o tom nemít ten den žádný defekt (a i ten den, co jsem ujel 160. jsem lepil duši - na závod si koupím lepší pláště...)
24V motor po rovině docela dával, šlapat jsme museli jen do kopce. ale samozřejmě, to chci namontovat dozadu, samo o sobě instalovaný výkon prakticky ztrojnásobí (i při tom nízkém napětí) a ještě to bude umět rekuperaci.
Ano, je to trochu šrot. Částečně záměrně: chci dokázat, že solární pohon kol dnes není žádný hi-tech a že se dá potřebná elektronika přimontovat i na ojeté kolo.
Tandem před závodem samozřejmě projde důkladným repasem (brzdy, převody, šlapky, řetězy)
Mj. regule závodu povolují pro single jezdce jeden motor a pro dva závodníky dva motory. Takže samozřejmě budeme na jaře montovat ještě druhý silnější motor do zadního kola..
Tak jsem si s tím trochu pohrál.
Vlastně jen pozměnil koncepci, jako když jsem jel na Paříž. Jedu, nabíjím, jedu, nabíjím.
Když už do takovéhle srandy člověk jde, tak aby vyhrál, ne aby se tam někde plácal, že jo, takže mě to vychází asi takto.
1. Potřebuji jet rychlostí 35 km/h za 8 hodin ujedu 280 km.
3. Na 280 km, aby to jelo těch 35 km/h potřebuju cca 130 Ah v bateriích.
Koukám na nejlehčí LiMN, třeba něco takovýhohle
http://www.linergy-shop.de/product_info.php... - 32 kg, 150 tisíc Kč
Motor o chce aby se nevařil a táhnul - asi něco takovýho: http://shop.crystalyte-europe.com/product.php...
dalších 24 tisíc, se slušnou řídící jednotkou, http://shop.crystalyte-europe.com/product.php... měřák kabílky, ovladače, tak bratru 40 tisíc.
Motorizace vítězného kola mě vychází tedy na 190 tisíc, ať mám rezervu, 200 tisíc.
Kolo se vejde tak do 30, vozejk bude potřeba postavit, tedy cca 20 tisíc - 250 tisíc potřebuju na kolo.
Aby se to vůbec hejbalo, bude na vozejku asi 35 kg.
Ale teď to hlavní. Potřebuji skládací solární elektrárnu. Lehkou konstrukci a lehké a výkonné panely. Ta solární elektrárna mi musí nabít těch 130 Ah pod 4 hodiny. Nabíjím přes den, v optimálním okamžiku, elektrárnu stavím tak, aby slunce bylo co nejúčinnější. Jak bude takové zařízení velké a kolik to bude vážit nemám ponětí a nemám ani šajna, kolik to může stát.
Chci to ovšem naskládat do toho vozíku tak, aby netrpěla aerodynamika.
Prostě nabíjí se 4 hodiny v poledne a pak už se musí svištět co nejrychleji, aby se denně ujelo 250 km a víc. Pak je šance to vyhrát.
Máte-li někdo nápad, jak ze solárka dostat 130 Ah za ty 4 hodiny do baterek, sem s ním!
No, pokud tam bude 48V na 130Ah za 4 hodiny, tak potřebuješ čistý výkon cca 1600W. A tady si to vynásob nejméně 3x, tj zhruba 5kW nominálního výkonu. Solárko musí mít prostě rozlohu předzahrádky. To už vyžadaduje odbornou montáž :-D V podstatě potřebuješ doprovodné vozidlo s elektrárnou.
Musíš přehodnotit vstupní požadavky, aby si odpovídal pravidlům.
Arnošte já tu elektriku vůbec neumím, jen vím, že když jsem jel zatíženej fest na Paříž, spotřeboval jsem tak těch 4Ah na 10 km, na 10Ah aku něco mezi 20-25 km a šlus, ale svištěl jsem jako drak.
Když se jede pomaleji, nežere to tolik ale za světlého dne se prostě nedá tolik ujet.
Takže z toho my vychází ta spotřeba, kterou musím nakrmit- Koukal jsem po tom, oni jsou snad nějaké lehké foliové solárka, která by šla rozložit.
Nějakou lehkou kotvenou lanovou konstrukci bych si asi uměl navrhnout a zkonstruovat, jen bych potřeboval vědět, jakou plochu by to zabralo a kolik by to vážilo (včetně těch dalších spojek, měničů, či co tam všechno je potřeba). A pak cena.
Nabíjet 2x po 2 hodinách by pak mohlo umožnit snížit váhu baterii i plochu článků, možná...
Hele, jestli se nepletu, tak z tohohle:
http://www.votum.cz/ascentsolar/
by mě 2,5 kW vážilo zhruba 60 kg a potřeboval bych plochu cca 25 metrů kvadrátních, je to tak?
To by nebylo nereálné.
Po pravdě řečeno - jak jsem to tak sledovala, tak si nemyslím, že do takové srandy jde člověk "aby vyhrál". Teda ne že by o to nestál a neusiloval o to samozřejmě, ale myslím, že zatím je tohle druh závodu, kde je primární dokázat (si), že to jde. Dojet do cíle je velký úspěch - a loňské umístění naší výpravy bylo grandiózní.
Taky mám obavu, že stroj jedoucí "na motor" 35 km/h by byl v rozporu s legislativou některých projížděných států.
PS - tak ne. Jak jsem dohledala, tak těch 35 km/h bylo pravidly povolené maximum.
Ha - a do třetice... těch 35 km platilo pro loňský závod, pro ten nastávající už tam mají limit 45. Já už radši nebudu nic dál číst a už vůbec ne psát... kdoví na co bych ještě přišla. :-)
že můžou nabíjet ze zásuvky a po cestě vyměňovat vybité za nabité akumulátory :-)
Díky za dohledání, 45 km/h je super.
Pokud to má být nějaká technická výzva, nelze tomu dávat nějaké limity platné pro normální provoz.
Samozřejmě že je úspěch tam dojet, ale koncipovat to na 160 denně tak to bych klidně mohl vyrazit se svým "solárním" vozíkem já a tvrdit, že jedu na solár a přitom bych si to odšlapal.
Pokud to má mít smysl, musí ti lidé ujet denně 200 km a víc, jinak to nemá smysl. A na těch 200 už se motor hodí, protože jet opakovaně po sobě 6 nebo 700 tisíc km 200 denně je už rasovina.
Je to soutěž, a pokud bych chtěl někoho sponzorovat, tak ne někoho, kdo si dělá výlet, ale prostě někoho, kdo má ambici to vyhrát. Tahle dvojice nejen že nemá stroj, který by jim to umožnil, ale ani nemá, zdá se mi tu ambici.
A pokud nemá ambici vyhrát, tak nevyvine ani žádné nové technické řešení, neposune laťku výše a to je trochu v rozporu s tím, co píší. Kdo dojede z Milana do Adany na kole, ať už s motorem nebo bez, je borec, ale přeci jenom ten solární závod má trochu jiný náboj, než "překonej sám sebe a vytrvej".
Honza s Karlem se rvali fest a stačilo, aby měli jen trochu víc štěstí a stáli na bedně. Nakonec ten elektrošrot co si s sebou vezli neselhal, ale jestli si dobře pamatuji, tak měli nějaké mechanické závady na tom jejich přívesu, či co, museli to někde svařovat, a tím nabrali zdržení.
Když vidím to "rogalo" říkám si, jestli už jen nápad na tom ujet 6000 km není trošku mimo realitu.
Honza Galla o tom umí pěkně vyprávět... :-) zajímavá, i když po všech směrech náročná akce
Výcuc z technických pravidel:
- motor smí pomáhat do 45 km/h, výkon není omezen
- baterie smí mít maximálně 1100 Wh při max. 48V
- při jízdě musí být na kole viditelných alespoň 0,5 čtver. metru panelu, maximálně 2,5.
- na vozíku smí být maximálně 2 čtver. metry
- celková max. plocha panelů je 5 čtver. metrů
- kolo může být maximálně tříkolka, přívěs dvojkolka-celková šířka nesmí být větší než 1 m
Do těchto limitů se to tedy musí nacpat.
a ještě se jede přes Rusko.....
Tak na to jim peču :-)
Ale už chápu proč Honza s Karlem měli taková monstra.
Zdá se, že jim jde o to aby to spíš na slunce jelo, než aby se sluncem dobíjelo.
ale proč se potom plazit po zemi :-)
http://zpravy.e15.cz/zahranicni/udalosti...
a co je špatného na Rusku?
RUSKO !!!
mně se tam pokaždý líbilo
Bys mel raději za humnama číňaňi?
já se na Rusko zatím letos necítím :) i Balkán a Turecko bude výzva, nemluvě o tom, co přijde pak...
Jinak je to závod _solárních_ kol ... čím jižněji, tím budeme mít slunce výše nad hlavou a bude větší šance, že na něj přímo pojedeme a nebudeme muset zastavovat a naklápět stříšku kvůli dobíjení.
Ano, limit je v EU většinou 25 km/h. Závod Sun Trip povoluje až 45 km/h, ale to je snad i při 48V nereálné (i když je to dvojnásobek těch 22 km/h), které jezdím já.
Podstatné je, že odpor vzduchu roste se čtvercem (druhou mocninou) rychlosti. To Azubové obešli tím, že dali solární panely na lehokolo (resp. lehoktříkolku) a na přívěs. Ale fakticky - to co postavili, mělo celkem 5 kol s představou kola to už moc společného nemá... my máme kola jen dvě (na dva lidi).
20*20 je 400, 25*25 je 225 - spotřeba při 25 km/h vzroste oproti 20 km/h tedy až o 50% ! tedy stejně tak i plocha solárních panelů a nebo čas dobíjení.
Mým cílem je pojmout ten závod spíš rekreačně, než sportovně. Sázím na to, že zejména v létě na jihu, (tedy v Itálii, Řecku a Turecku) by tyhle panely za jízdy mohly vyrábět více, než kolik motory při naší značně omezené rychlosti spotřebují... v podstatě se dá říct, že se mi to v ideálním podmínkách už několikrát podařilo, jinak by se to do toho závodu nehlásil.
Můj největší problém byly mechanické závady kola (píchlé gumy, stržená řídítka, ojeté brzdy, poddimenzované dráty které vedly k tomu že kola se deformovala do "osmičky", apod.) a dále drobné problémy s elektroinstalací (vypadlé kabely, apod.). To vše mi po cestě hrozně zdrželo.
Vše letošní problémy lze snadno řešit poctivější "řemeslnou přípravou", se kterou před závodem počítám.
I já bych jednou rád jel na kole s uhlíkovým rámem a nějakou hi-tech kosmickou elektronikou, ale prostě těch potřebných několik set tisíc nemám. Jestli závod dokončíme na kole, které jsem dohromady postavil pod 2000 EUR, tak to bude zajímavá výzva pro ty západoevropské účastníky...
Jestli zápasíš s takovými hloupostmi, jako jsou prasklé dráty nebo nekvalitními plášti, je to nesmírně smutné.
To jsou véci, které musíš mít posichrované ať jedeš s motorem nebo bez, a v té pustině dvojnásob.
Já to vidím tak, že to koncipuješ jako výlet s tím, že pravidla po vás chtějí, aby to mělo solární motor tak jsi něco strašné málo výkonného vytvořil.
Podle mých zkušeností budeš rád, když zvládneš dobíjet navigaci, mobil a popřípadě nějakou tu kameru.
Takže postav robusní dvojkolo, vypleť dráty od motorky, obuj skládací schwalbe plášté a vem si radéji dva navíc s sebou, a pěkně s partnerkou potrénujte. Podle mého na tom tandemu bude reálné dávat denně něco přes 200. Duše se za jízdy nelepí, ta se mění, lepí se večer, abys neztrácel čas.
Já to původně koncipoval jako výlet, ale s pořadatelkou The Sun Trip jsem komunikoval na Twitteru, kde jsem pak publikoval fotky ze svého letošního výletu. A k účasti v závodu jsem byl sám pozván...
Kdyby se letos většina problémů netýkala mechanických závad, chyb v navigaci, a v neposlední řadě počasí, tak bych řekl ne. Ale ono pokud se podařilo počasí a jelo se po trase, která měla hlavu a patu, tak to fakt fungovalo! stovky kilometrů bez šlapání!
Chudoba cti netratí, ale taky nepřidá :-)
Pod 2000 jsem se nevešel s elektrokolem s kterým jsem si troufnul na Paříž.
Když to spočítám baj voko:
kolo: 10
elektrifikace MagicPie: 20
2 náhradní baterie + dobíječky: 24
elektrocentrála: 10
vozík: 5
náhradní elektrodíly: 1
70 tisíc Kč minimálně a žádný zázrak to nebyl.
Komu vadí férová čísla?
To nechápu.
Třeba se někomu zdají příliš nízká :-)
Promin, napisu par radku ktere budou dost tvrde.
Nejsou mineny jako urazka, ale jako inspirace - tak je tak prosim ber.
1- Cetl jsme Tvuj blog o ceste do svycarska.
Ja vyrostl na Favoritu ktery bylo treba pro dojeti nekam dal a nalozeny "opravovat za jizdy"
Bohuzel ani pouziti kvalitnich komponentu ti neudela z kola bezudrzbove. Podle toho co jsi psal v blogu... to neumis.
Me knizeci rady :
-Nauc se rozebrat a slozit vse co na kole je-
i centrovani.
-No a taky by jsi mel pochopit jak to funguje.
-měj na vse co mas na kole naradi
-mej takove nahradni soucastky a takova reseni aby jsi nemusel shanet pomoc, ale stale mohl jet.
Tvuj lamajici se prives je vhodny priklad.
Teorie ze se sestava po ceste vylepsuje dle meho neplati.
Po par tydnech putovani je clovek z milionu drobnosti dusevne vycerpany tak ze nema silu je resit. Cesta ma prinaset radost ne zklamani a drinu.
Prez vsechnu svou kritiku Ti drzim palce a preji peknou cestu - uz jen pro to ze ja neco takoveto vzivote nepojedu....
cibi
Třeba pojedeš :-)
A to si nedělám srandu, taky jsem si říkal: tohle už nedám.....
"...nejde ani o svaly (a o to, kdo lépe utají doping), ani o peníze na benzín a silnější motory - ale především o lidský důmysl, odvahu, odhodlání a schopnost improvizace!"
To jim evidentně nechybí. Zkušenost je i se solárním přívěsem:
http://teckacz.cz/1253-Solarni-dalnik-kolo...
Koukám, že lonští mistři sází na přívěs a jednu stopu:
https://cs-cz.facebook.com/CzechSolarTeam
Tohle vypadá už rozuměji než ta plachta vysoko nad hlavou.
Stejně, pokud pravidla dovolují 5m2 solární plochy, využil bych jí beze zbytku.
Pak se ale nabízí otáxka, proč dvojkolo.
Tam využiješ polovinu solární možnosti a to je safra škoda.
Jak to myslíš, s tou polovinou?
na člověka.
Když jedou dva na dvou kolech mají 10 metrů plochy.
Když jedou dva na jednom kole, mají jen 5, nebo se pletu?
Z toho vyplývá, že jim elektro dává jen poloviční přípomoc, než kdyby se rozdělili.
Tohle není tak jednoduché. Jedno kolo = stejný odpor vzduchu, bez ohledu na zatížení a počet osob. Rozhoduje hlavně čelní průřez, součinitel odporu vzduchu je u "nekapotovaného člověka" zhruba stejně španý, jako u dvou. Zmenšení průřezu zhruba na polovinu řeší lehokolo, proto si také může dovolit cca o 50% větší cestovní rychlost při stejném výkonu.
Plný výkon motoru je potřeba i u tandemu pouze při jízdě do kopce. Při jízdě po rovině rychlostí kolem 20 km/h tandem bez ohledu na počet osob (resp. výsledná aerodynamika je při obsazení dvěma jezdci možná trochu paradoxně nepatrně lepší...) odebírá mezi 4- a 6- ti A (průměrně 5 A). A to bez ohledu na počet jezdců.
Ve skutečnosti, snížení rychlosti (24 V místo 36 či 48V), zvýšení počtu paralelně zapojených akumulátorů a současně i zvýšení počtu motorů na dva (což má tandem povolené) je podle mě nejlepší kompromis: minimalizujeme odpor vzduchu, pojmeme cestu spíš rekreačně, než sportovně - ale při šlapání do kopců bude na každého z nás připadat zdaleka nejmenší podíl konstrukce kola, panelů, baterií, i motorů...
Které by mě tak napadly důvody, proč dvojkolo...
Jasně, "na osobu" mám polovinu solární možnosti. Ale zas dvojkolo váží míň než dvě jednokola a když se k tomu dodají dvoje nohy, může to ve výsledku být plus.
U dvou kol je negativum, že když má jedno kolo či jezdec problém, musí čekat i ten druhý. A jet takovou štreku sólo asi taky není ideální.
A pak je tu i takový nezanedbatelný detail, že to není tak úplně levná sranda a dvě takto vybavená kola budou stát jen o málo méně než dvojnásobek toho, co jeden tandem.
To dvojkolo znamená, že více chtějí spoléhat na šlapání, než na motor, tomu také odpovídají ty dojezdy - 160 km.
To je na takový závod tragicky málo.
Jasně, finanční náročnost si dovedu dost dobře spočítat a mám za to, že mají těžce podhodnocený rozpočet.
Další věcí je, že se to sem dostalo pozdě, myslím si, že celé PR kolem toho bylo nějak podceněno, začít vybírat zlaťáky teď je už dost pozdě.
Druhá věc je, že pokud chci získat seriozní sponzory, nesmím to postavit na Coubertinovském hesle "zúčastnit se" ale jednoznačně musím deklarovat ambici "vyhrát".
Prostě pokud máš na tričku něčí logo, tak ten majitel loga chce vidět to logo na bedně.
Jinak je to takové "složte se nám na výlet", což není nic špatného a pravděpodobně dost lidí i zlatkou pomůže, ale postavit slušné a promyšlené stroje jako měli Honza s Karlem fakt stojí těžké prachy, takže jsou potřeba sponzoři a ne drobní přispěvovatelé.
Jasně, ale pak je to začarovaný kruh... Čím víc se chci fakt s něčím předvést a případně i vyhrát, tím víc potřebuju peněz... a mám obavu, že už to neskáče na několikanásobky, ale spíš po řádech. A tím víc pak potřebuju fakt silného sponzora a tím víc ho pak budu muset "poslouchat" a to i po skončení závodu...
Asi si pak člověk musí vybrat buď tu skoro "profesionální" cestu, nebo jen ten "výlet"...
PS... Mám dojem, že ta omezení v pravidlech jsou právě proto, aby se to nestalo soubojem o to, kdo víc sežene prachů a postaví nabušenější stroj, ale zůstalo to na jakž takž amatérské úrovni.
Např. je v pravidlech i to, že letos se sice můžou účastnit i velomobily a kapotovaná kola, ale hlava jezdce nesmí být kryta kapotáží, aby zůstal zachován "lidský" charakter závodu...
Možná to tak je zamýšleno, ale je to utopie, asi jako bylo kdysi to olympijské dělení na amatéry a profesionály.
Pokud chci posouvat laťku vývoje kupředu, stojí to prachy. Amatérky poskládaná vozítka jsou dobrá tak na ty různé neckyády.
Na druhou stranu, zase až tak tragický balík peněz potřeba není, aby se to nedalo sehnat i mezi nadšenci. Jen to chtělo na tom začít makat dřív. S Honzou z Czech Solar teamu jsem mluvil už někdy v zimě, púl roku před odjezdem vystavovali ten svůj stroj na néjakém tom cykloveletrhu v Letňanech, mluvil s lidma, vysvětloval, sháněl podporu. Nakonec od bedny je odstrčila jen ta smůla.
Ještě jedna věc mi na tomhle závodě vadí, to je to, že se jede přes neklidné, nebo potencionálně rizikové oblasti.
Technický prvek věci je pak jen jednou z podmínek úspěchu.
Já používám 24V mj. proto, že je na tohle napětí k dispozici malý a lehký MPPT měnič.
Panely dávají 260 Wp. Za den jsem se dostal podle měřáku přes 1 kWh.
Rychlost při 24V bude max. 22 km/h, spíš 20 km/h. 200 km za den pokládám za krajní možnost. (Cílem je závod vůbec dokončit - ne nutně ho vyhrát, pochopitelně. U terénních rally se většinou pokládá samotné dokončení závodu za úspěch).
Nižších rychlost souvisí mj. s tím, že proud při jízdě po rovině je jen 4-6A (odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti)
Měl jsem v létě akumulátory jen 12 Ah, a tudíž nejlíp to přeci jen jelo na přímém slunci.. ale už je to upgradnuté na 24 a na závod plánuju 36 Ah. Protože ani 2 motory nepřekročí při tomhle napětí 22 km/h, očekávánm proud max. 6A... a tudíž 6h jízdy, 120 km bez jediného šlápnutí.
Při jízdě v otevřené krajině se v létě v poledne snadno podařilo, že panely dávaly víc, než si motor bral. Na to ale samozřejmě nejde spoléhat... proto během dne budou nutné dobíjecí zastávky. S přidáním třetího akumulátoru se zdá žádoucí vést s sebou ještě nějaký mobilní skládací panel.
Ale celkově je tandem skutečně optimalizovaný na dobíjení za jízdy... napomáhá tomu i to,že je stříška fakt vysoko a tudíž nezastíněná okolní vegetací, apod.
Na rychlost 20km/h po rovině nepotřebujete žádný motor, to v pohodě odšlapete.
Myslím si, že držet cestovní rychlost 20 km/h celé dny na naloženém dvoukole po 6000 km není zase taková pohoda, jak by se mohlo zdát.
Za reálnou bych považoval cestovní rychlost 15 km/h, za 12 hodin jízdy tedy 180 km, tedy v lété od nevidim do nevidim dojezd těch 200.
A bude to dost bolet.
Také jsem nepsal průměrnou, ale "rychlost 20km/h po rovině". Do kopce a proti větru - dopomoc motoru. Průměrka tak 18-19 km/h. Odhadoval bych, že pojedou 12hodin, z toho 2-3 hodiny zastávky. Takže jsi na nějakých 170 až 190km.
Tak nám to vychází zhruba stejně. :-)
Proto si myslím, že při šlapání a soustavném používání motoru, by mohli po rovině jet o dost rychleji než těch nahoře uváděných 22km/h.
Neznám ten terén, ale na mě by to bylo moc.
Nebyl bych tak optimistický, ta bagáž bude dost vážit, na 200 denně bych počítal celý světlý Boží den, sám jsem to zatím ani nezkusil.
Na tomhle závodě mají problém, jestli jsem to správně pochopil, že mohou jet jen za světla. To budou mít tak maximálně 15-16 hodin, podle toho jak moc budou jižně.
Na nějaké delší pauzy čas nebude.
Reálný odhad, který bych si asi troufnul naplánovat a snad i dodržet by byl 12,5 km/h tedy za světlý den maximálně nějakých 185 km a šlus. Někdy se může zadařit ujet víc, ale další den třeba zafouká proti a ujede se málo.
Pokud budou namakaní, nic se nevysype těch 8500 km ujedou za 50 dní a nebudou daleko od bedny.
Jenžte v jejich příadě ten solární šrot považuji spíše za zbytečnou zátěž než učinnou pomoc, jsem zvědav na report z cesty.
Na expedičních cestách (20-30 dní na těžko za jakéhokoliv počasí)po Rumunsku i Balkáně(nastoupaných 20-28km)jsem se pod průměr 16km/den zatím nedostal- a to jsem "dědek"(60). Mladíci (25-50) zvládnou bez problému průměr kolem 20km/den a nebude to pro ně žádná "rasárna"...
Neumím počítat kilometr/den.
Počítám kilometr/hodina.
Ukazuje ti to dvě, někdy i 3 rychlosti.
Tachometr obvykle ukazuje aktivní rychlost, to znamená jakmile kolo stojí, vypne čas. Tak vychází hodinový průměr o dost vyšší. Některé měřáky vypnou čas až po nějaké delší chvilce, aby ti to neodečítalo každé stání na semaforu.
Tohle všechno je aktivní průměrná rychlost.
Průměrná rychlost, co mi dávají ty gps hodinky je rychlost od stisknutí hodinek ráno, do jejich vypnutí večer. Včetně pauz na obědy, okounění kolem a tak.
Na cestě do Andory (cca 2100 km) mi to ukázalo 13,7. Hodně jsem ztratil v těch kopcích, když jsem jel rychlostí 5-6 km/h celkem dost hodin.
Když jsem jel z Bruselu do Paříže, na úseku Charleroi - Soissons (180 km) jsme měl průměr 15,1.
Ono docela dost záleží, jaké máš denní porce, a jaký je terén popřípadě vítr.
Sám na sobě mám vyzkoušeno, že chci-li jet 160 - 170 km denně nemůžu počítat s cestovní rychlostí o moc větší než 13 km/h. Tedy těch 17 km ujedu zhruba za 13 hodin, i s pauzou na snídani a oběd.
Tedy když vyrazím ráno v 6 a do cíle dojedu v 7, jsem velmi spokojený. Nevěřím tomu, že ujet 1900 km za 12 dni je pro mladíky o moc větší leháro než pro nás dědky :-)
Naprostý souhlas. Max.rychlost dosažená bez šlapání, čistě na elektřinu nebude klíčový parametr, pokud jde o průměrnou rychlost.
Otázka je třeba i jak rychle si na tom člověk troufne sjíždět prudké kopce (na jaře chci vytunit hlavně tohle...).
Tak na tohle jsem rezignoval, z kopce jezdím s rozvahou, stačí trocha písku nebo oleje...
A s partnerkou za zády bych to ani nezkoušel.
Mám vyzkoušeno, že u mě funguje klidná jízda, držet stálou cadenci i zátěž a jet víceméně pořád. Zastávky pěkně snižují denní dojezd.
Kopec dolů ti průměrnou rychlost ani denní dojezd nezachrání. Cokoliv výrazně přes celkovou průměrnou rychlost nemá smysl dál zvyšovat (teda s výjimkou toho, že sjíždět kopce osmdesátkou je prostě sranda :), ale na to asi fakt nemáte vhodné kolo). Pokud chceš vylepšit průměr, radši vymýšlej, jak přidat byť i jediný km/h ve chvíli, kdy jedete nejpomaleji.
A pokud kolo nedoladíš tak, aby sis troufl brzdit dolů jen odporem vzduchu, tak možná zapřemýšlej o brzdění motorem. (Mizerné) ráfkové brzdy v kombinaci s těžkým tandemem který budeš během dlouhého sjezdu kontinuálně přibrzďovat nesvědčí teplotě ráfků a následně životnosti plášťů. (Jako bonus tím možná něco dobiješ do baterií, ale hlavně odlehčíš brzdám.)
Jenže to by chtělo bezkartáč bez volnoběžky, nebo existují nějaké motory s volnoběžkou co umí rekuperovat?
A bezkartáč bez volnoběžky zase je těžké přešlapovat, když zůstanou bez šťávy.
Aha, jasně, problém s volnoběžkou mi nedošel. Ale proč by měl být problém přešlápnout přímý motor, pokud necháš vývody rozpojené?
Já tomu jak je to vevnitř zařízené fakt nerozumím, ale jisté je, že i když to celé odpojíš, furt to klade stejný odpor, alespoň ten MagicPie 1 co mám.
Dojde šťáva a klidně můžeš vytrhat kabely z řj, pořád přešlapuješ motor a je to o trochu horší než staré ráfkové dynamo, jezdit na tom bez šťávy je opruz (taky mám pár desítek kiláků a sebou).
Rekuperace dá skoro prd, ale využití toho jako motorové brzdy asi smysl má. Šikula mi říkal, že to umí zapojit tak, že přibržďuješ motorem plynule jako přidáváš plyn, prostě tou samou páčkou jen na druhé straně. To by mohlo být dost šikovné, ale chce to ŘJ Kelly nebo něco takového...
Ve dvou na tandemu jsou už dost těžký, tak by se o tom vyplatilo zauvažovat.
Ovšem rekuperovat v předním kole?
Hoch asi nečetl moje paměti "jak jsem létal a padal" když jsem měl motor v předním kole.
Tvoje zážitky jsem četl. Ale xChaos povídá. že chtějí na závod motory dva, a dvě přední kola zdá se nemají. :)
Ad motor ... hm, zajímavé. Přímý motor by měl být naprázdno víceméně nábojové dynamo naprázdno, ale možná je tam nějaká ochrana, co jej bez napájení zkratuje (?). Nevím, ale IMO by to neměla být inherentní vlastnost motoru.
Nerozumím tomu, ale jak jsem psal, mám tu jeden zadní magic pie v ráfku remrex grand rock 28 k pitvé, nic mu není, jen ty hally, to je sovková záležitost a kabel.
Kdo se vyzná, moh by si s tím poradit.
Obecně ten motorek byl dobrý, sračkoidní na tom byla ta kabeláž, proto stejné, i u nového motoru, než bych se na tom vydal do takových dálav bych to rozlousknul a vyměnil tu hlínu za pořádnou silnou měď.
Mám svoji laickou představu, že ten odpor u toho přímého motoru kladou ty cívky jsk se šmrdlají kolem těch magnetů, tedy spíše to magnetické pole těch permanentních magnetú co tam je nezávisle na tom, jestli v tom je šťáva nebo ne, ale to je jen moje fakt laická představa "co to tam brzdí".
Takovou představu bych měl taky, ale k té mi chybí kudy by při rozpojených drátech tou cívkou tekl naindukovaný proud. Ale třeba mi prostě jen uniká nějaký jiný mechanismus, vířivé proudy někde, co já vím. Pravda, že nábojové dynamo taky nějaký miniaturní odpor navíc má i bez zátěže, tak třeba je to jen přeškálované v poměru výkonů motoru a dynama.
Jasně, nechci od tebe detailní odpověď, jen mě to zaujalo. A vzhledem k tomu, že jsem teď během chvíle snahy žádnou lepší odpověď nenašel, tak to nechám žít s tím, že to tak prostě je, akorát možná výrobce od výrobce trochu jinak výrazné.
Nábojové dynamo mám BioLogic On/Of.
To má funkovat tak, že když se dá do pozice off,neklade vúbec žádný odpor. Jenže já to nepoznám, tak jsem vyhodil 2 litry navíc za funkčnost, co nepostřehnu.
Myslím si, že to není ve výrobci ale ve velikosti toho magnetostroje, ten prťavej v nábovém dynamu klade prd odpor, ten velkej, v 7 kilovém motory s 56 magnety je na tom o poxnání hůř. Ale třeba může zase efektivnéji brzdit a vyrábět.
Karel s Honzou jeli na podobných motorech, nevím jestli rekuperovali ale furt jeli pod proudem.
Koncepce kterou tady zatím vidím, podobný motor jisté neuživí. A pak rekuperovat do olova?
Motor vepředu i vzadu a živit to z 12 voltovky?
Nerozumím tomu.
Tak jo, kdyby to někoho zajímalo, právě jsem se dohrabal ke klíčovému slovu "Cogging torque", souvisí to s konstrukcí motoru a zřejmě se toho úplně zbavit nedá. Víc chytře se tvářit nebudu, protože o praktické konstrukci motorů vím vcelku nic. :)
...ani já ne- nechám to na comp. Na putování (je jedno či víkendovky, týdenní či měsíční vyrážím pravidelně v 7 ráno a končím v 7 večer. Pokud není cestou zajímavost, památka ap. tak se pod 10hod čisté jízdy nedostanu, tak jako pod aktivní průměr 18km/hod- některý den v horském terénu je to o 1-2km/hod míň), což se dotáhne na rovinách a mírnějším terénu- v průměru mi vychází za celou měsíční cestu 19-20km/hod rychlost na den (trek- motor= dvě nohy). Z toho mi vychází pohodových 160km na každý den. Výhoda "mladíků" proti nám dědkům, je rychlejší a bezproblémová regenerace organismu, takže pro ně není problém jet tyhle průměry dlouhodobě soutěžně. Něco jiného je, když chceš z cesty něco mít, něco vidět, poznat kulturu, památky a obyvatele- to je pak denní aktivní průměr 18km/hod stejný, ale doba jízdy se smrskne na 6-8hod....
No asi jsme z mlada fakt jezdili o dost rychleji, pamatuji si, že jsme v Paříži s Honzou byli za 6 dní a to jsme ještě stačili pocourat městy, jedno dopoledne být na bojištích u Verdunu, prohlídnout katedrálu v Remeši....
Loni jsem to jel 8 dni a vlastně jsem furt jen byl na cestě, jestli pauza tak 30 minut na oběd....
Letos jsem průměrku zlepšil ale stejně na to krámu jsme seděl od rána do večera a moc neokouněl...
Myslím si, že už moc lepší to nebude, jak říkáš, regenerujeme pomaleji, ale nakonec houby zle, není nás zase tolik co si střihne pár tisíc kiláků v sedle jako prd...
není to tak jednoduché.... při rychlostech pod 15 km/h je to s tou stříškou nahoře už přeci jen špatně ovladatelné (např. kopce jsou v tomto problém).
takže opravdu, na polovybité baterky a bez slunce to klesne třeba na 18 km/h, ale ambice jsou udržet 20 km/h jako proměr a na rovině to rozjet třeba na 22 km/h. samozřejmě je otázka, jakou maximální rychostí si troufnout z kopců: brzdy byly opravdu šrot, ve dvou jsem se hodně bál. v jednom jsem to docela i rozjel, takže věřím, že s lepšíma brzdama to rozjedu i ve dvou...
jsme spíš cestovatelé, než sportovci, takže to, že musíme šlapat např. do kopce, je pro nás až až. na rovině se rádi necháme vést.
Aby se neukazázalo, že namakaný cyklista bez solaru je rychlejší než tůrista se solarem. :-)
S tím vybavením co si kolega na tom tandemu chce vézt bych si skoro na to vsadil :-)
No ale já nejsem namakanej cyklista (a kdybych takovýho parťáka sehnal, tak ho to zase nebude se mnou bavit)...
Celkem vážně jsem to pojal tak, že se chci té trasy zúčastnit spíše "turisticky" ("dobíjecí přestávky" jsou na toto ideální záminka...). Samozřejmě nejde s amatérskou technologií vyhrát... ale teoreticky by mohlo jít aspoň závod dokončit ...nebo ujet podstatný kus. Bude záležet na četnosti poruch a náhodě.
Solární pohon je v létě fakt v pohodě... člověk se nezapotí, fakt to jede samo. To se počítá, pokud je potřeba vyšlápnout nějaký kopec: že člověk není dead.
Na zkušebních jízdách jsme čelili ve dvou (i já sám v jednom) různým nepříjemným situacím... a všechny se ukázaly řešitelné (a hlavně: teď už jim dokážu předejít, s tou zkušeností). Přišlo by mi škoda nevyužít ty zkušenosti pro účast v závodě podobných bláznů.
Jinak s cyklistikou jakožto sportem nemají solární kola až tolik společného... je to těžší dopravní prostředek, hůře ovladatelný, budí pozornost... já bych to přirovnal k "pozemnímu jachtingu", nebo tak něco :-) Nebo jezdectví bez týrání zvířat, apod. Nebo motorkářství, ale když začínalo ještě před 1.světovou válkou (s těžkými motocykly a současně slabými motory).
Po technické stránce je to samozřejmě kolo - brzdy, řetěz, duše, výplety kol. Psychologicky je to ale hodně jiné, než jízda na kole. Je to ale i jiné, než jízda na mopedu (např. ticho...)
jo... 160 km za den odšlapeme, jo? když nejsme trénovaný sportovci?
Já tomu asi moc nerozumím, ale taky mi připadá, že s trochou tréninku se lze na stejná čísla rozumně dostat i bez motoru (tzn. s mnohem méně starostma).
Nevím, jak se pozná trénovaný sportovec, já se tak necítím a v létě během šestihodinovky jsem 165 km zajel. Ano, jednorázový závod je úplně něco jiného než každý den s naloženým kolem, ale od solárního vozítka bych prostě čekal mnohem vyšší ambice.... ;-)
V tomto si myslím, že to hodně trefil Jindra s tím, že hlavně přestávky snižují dojezd. A těm se při těch dlouhých štrekách na rozdíl od jednorázového závodu nelze vyhnout. Člověk si musí sehnat a taky připravit jídlo, najít místo pro spaní - a tady je navíc ten limit, že po určité hodině se jet nesmí.
Takže jsou tu nastaveny určité hranice, přes které už to ani ten motor nedostane. (Notabene, když ani finanční možnosti pro tu technickou stránku věci nejsou neomezené.)
Člověk se musí umět jaksi "vzít u huby", jak se říká. Nikde není psáno, že v poledne musíš nutně jíst teplé jídlo, ostatně ani večer.
Snídat buď o pauze na cestě, nebo ještě za tmy, večeřet zásadně za tmy. Spát maximálně 6 hodin.
Zamlada jsem tak dokázal jezdit týdny, teď mám vyzkoušeno jen 12 dní v kuse, to je tak čtvrtina toho, do čeho se chtějí pustit naši přátelé.
Protože jde o soutěž.
Jenomže oni nechtějí soutěžit, jedou si na výlet a to je věc, která mě mírně vadí. Ne že bych jim to nepřál, ale je to tak.
Skoro bych řekl, že záměrně se vyhýbají racionálním řešením s poukazem na to, že "by to bylo drahé". Myslím si, že je celkem dost času na to, vymyslet a postavit solidní elektrotandem, naplánovat a společně ufinancovat naši dvojici, která se za nás pojede porvat s tou dálkou. Hezké na tom je i to, že je to pár, kluk s holkou.
Jenomže pokud se k tomu staví jako výletníci, je to předem ztracené. Tohle není Avon běh.
Prostě pustit se do závodu solárních elektrokol s agregátem co utáhne tak ventilátor, když hodně svítí slunko, mě připadá prostě skoro až jako výsměch těm, co to berou poctivě, jako třeba byl Karel s Honzou.
To mohou jet sami za sebe do dálav, jako spousta jiných kolegů dělá, a ušetřit za startovné.
Řeči o hledání nových cest a technologii jsou jen vata, to mě pak vadí víc než mírně.
Láďa Hruška solární cyklistiky?
Fakt to má být budoucnost?
Ono nejde ani tak o to, kdy to jídlo sním, ale hlavně, že je taky musím nakoupit, tomu případně mírně přizpůsobit trasu atd.
Spát maximálně šest hodin při fyzickém zápřahu jde týden - možná. Nejde takto ujet tisíce kilometrů (samozřejmě jak u koho, fyziologická potřeba spánku se velmi výrazně liší - ale já třeba doma spím víc než šest hodin málokdy, když sedím celý den na zadku; na cyklistických dovolených spím jak nemluvně a pod osm jít nemůžu, pokud se mám udržet v provozu).
Ty si tu bereš nějakou svoji vizi, jak to má vypadat a jiné varianty ti nejsou dost "poctivé", ale proboha proč? Jasně, jestli se rozhoduješ, zda jim přispěješ, má tohle svou váhu. Já vím jistě, že nepřispěju - věcí, které mám v žebříčku svých finančních potřeb výš, mám i bez toho víc než dost. Takže nemám problém jim fandit, aby jim to vyšlo přesně tak, jak si to představují oni. (A kdybych chtěla, aby to bylo tak, jak si to představuji já, začala bych chystat svoji vlastní účast.)
Ale jó, já jim fandím a jestli o to budou stát i pomůžu.
Jen si myslím, že na to, abych soutěžil sám se sebou, se nemusím účastnit soutěže kde jde jak o připravenost jezdců tak o jistou technologickou vyspělost.
Myslím že ten příměr sedí.
Připadá mi to jako poslat toho Láďu Hrušku na soutěž nejlepších kuchařů Bocus d'Or v Lyonu, tedy tu kulinářskou olympiádu. Hlavní je se zúčastnit, no né?
Tak pokud by ho sám organizátor té soutěže pozval...
Z toho, co jsem si tak četla na stránkách suntripu a souvisejících mi - subjektivně - přišlo, že pojetí organizátorů soutěže je bližší spíš těm nadšencům, než tomu tvému, ale může se mi to jen tak zdát.
Nicméně tvůj pohled taky nemá moc společného s nějakou vlastní invencí a přinesením něčeho nového - strkáš to k tomu, vrazit hodně peněz do co nejvymakanějších hotových řešení. Což by třeba zas přišlo jako nezajímavé mně.
Počkej Ifčo,
to mi podstrkáváš úplně něco jiného, nejde o to vrazit do toho co nejvíc peněz, jde o to najít nějaké efektivní řešení a porvat se s tím.
To řešení může být laciné, ale hlavně musí být efektivní.
Vůbec nikomu nepodstrkávám nějaká nejvymakanější hotová řešení, zase "ta ošklivá slůvka". Dobře víš, že sám jsem průkopníkem slepých uliček, elektrokolo jsem si postavil sám methodou pokus/omyl a nekoupil jsem si "nějaké drahé a dokonalé řešení" a sám jsem si vyzkoušel alternativní nabíjení v terénu, které se ukázalo málo efektivní.
Neustále hledám nějaké nové a efektivní cesty jak být na kole energeticky soběstačný na cestách a to hledání stojí pochopitelně prachy a často vede do... nikam. Žádná hotová "vymakaná" řešení, ale to tápání a hledání je vzrušující, ale nepokouším se vynaleznout znovu kolo.
Tady mě prostě zaráží, že někdo chce objevovat Ameriku a tvrdí nám, že tím chce posunout pokrok kupředu.
Když někdo staví kolo na bázi olověného akumulátoru, je to jako by chtěl jet Paříž-Dakar s parním žebřiňákem a tvrdil nám, že hledá levné řešení jak tu rallye zvládnout.
Nabízím články LiFePo4 a vím, že pro toho, kdo se v tom trochu vyzná je celkem jednoduché z toho co mám ve sklepě o svých elektroeskapádách postavit celkem solidní akumulátor s kapacitou kolem 25-30 Ah a ušetřit tím nějakých 30 tisíc. Kolegu ovšem zajímá sračková řídící jednotka MagicPie, která se ze zkušenosti jeví jako jedno z nejslabších míst systému, protože jsou na ní nešikovně udělané konektory a má tendenci se přehřívat. Navíc je o hračka za 12 stovek, ve srovnání s akumulátory prd. Kdybych znovu stavěl elektrostroj, volil bych mnohem kvalitnější řj.
O tom jak se chová naložené elektrokolo a jak se s ním jede trochu málo vím, o nabíjení solárem vůbec nic, jen to, že je to safra málo efektivní a potřebuješ velkou plochu pokud možno kolmo na paprsky.
Ale, že olověné akumulátory jsou na kolo omyl, ví snad už každé dítě...
Může být - podsouvat bych ti nic nechtěla. :-)
Kdes přišel na ty olověné akumulátory?
Koukni na tu fotku... :-)
Na tom hoch šetří, na elektrokole jsou aku to nejdražší....
Tady je, myslím, pro každého dalšího případného našeho účastníka tohoto závodu už předem problém, že Honza s Karlem nasadili laťku prakticky nepřekonatelně vysoko. To "azubí" zázemí žádný amatér netrumfne. Takže mi nepřijde tak úplně fér vykládat jim, že to dělají nějak "méně poctivě" a že jediný správný přístup je ten, chtít to vyhrát.
Ne, Ifčo, oni si z toho skoro dělají srandu :-)
Berou závod jako výlet a to vůči ostatním soutěžícím, kteří do toho jdou poctivě není fér.
Kdyby do toho šli s chutí se porvat, myslím že by se našlo víc magorů jako jsem já, kteří by to "azubí" zázemí dokázali solidně nahradit.
Navíc je nás tu celkem dost, co se na nějakém tom elektrokole svezli, dost z nás si umí něco i přečíst, dalo by se lecos vymyslet, protože nejen společné zdroje, ale i společné myšlenky a nápady dokáží strašně moc. Samozřejmě že tady nelze vystačit s poučko o tom, že odpor prostředí vzrůstá s kvadrátem rychlosti, chce to lidi co rozumí kolům, lidi co rozumí motorů, jiné co se vyznají v bateriích a jejich nabíjení/vybíjení a taky solidní znalosti solárních věciček.
Je to zejména technologická "challenge" a on tu kolega píše něco o praských drátech nebo gumách jako problému....
Vůči kterým "ostatním soutěžícím"? Viděl jsi ty loňské? Kolik z nich postupně odpadlo hned první dny?
Jak jsem psala vejš... pokud bych měla pocit, že to dělají blbě a že by se to mělo dělat úplně jinak, šla bych do toho sama. Pokud do toho jdou oni, nemám co vykládat, že je to takhle nepoctivé či nefér. Na tohle má právo, když už, jen organizátor a pokud pozvání vyšlo z jeho strany, má na to očividně jiný pohled.
Moc tomu nevěřím, social polite "what about" zřejmě bylo pochopeno jako pozvání, řekl bych.
Jsem jinej.
Beru jako nefér, když se někdo hlásí do soutěže a nemyslí to vážně. Nemám rád, když se lidem, kterým o něco jde pletou pod nohy, a hlavně do kamer ti, co to nemyslí vážně.
U většiny soutěží, tohle eliminuje něco jako kvalifikace. Prostě pohodáři a závodníci k sobě nepatří ale to není to hlavní.
Oni jsou jak když na soutěž výpočetní techniky sie přihrnou s logaritmickým pravítkem, a tvrdí, že když se jim to povede, budou vyrábět logára tak, aby si je mohl každý koupit, ale možná taky ne.
Správné to není.
Podle mého do soutéže, kde se hledají nová řešení tohle nepatří. Posedíme, zakouříme, možná popojedeme, možná počkáme...
Asi jsi poznala, že jsem docela jiné povahy.
Od těch, co se chtěli jen zúčastnit, nic, co by posunulo poznání vpřed nečekám, a vadí mi, když něco takového slibují a nabízejí.
Tím se nic nemění na tom, že je mi jejich akce sympatická, jen by bylo fajn, přestat pouštět mlhu. Ujet na tandemu tu trasu je výkon hodný obdivu a podpory.
Ale tvrdit, že to vozítko je poháněné solarem není fér.
Asi to nepochopíš, když to pochopit nebudeš chtít.
Nojono.... ty zase nepochopíš, když nebudeš chtít, to, že podle mého pohledu by tvůj pohled tuto akci, její smysl a atmosféru totálně zabil.
Už by to byl profi- sport jakejch jsou tisíce. Souboj o to, kdo bude mít silnějšího sponzora, lepší vybavení... boj o to, kdo bude "na bedně". Z toho samozřejmě postupně méně smyslu pro fair play a více snahy o to, pravidla "očůrat". Což upřímně řečeno není na tak obrovské štrece nijak těžké. Kontroly na to, kdo kde je, jestli nedobíjí někde ze zásuvky, kontroly antidopinkové by postupně pořádání takového závodu buď úplně znemožnily nebo tak prodražily, že by to potřebovalo zase silnější sponzory.
To, co jsem loni fakt nadšeně průběžně sledovala, by bylo z mého hlediska v zadeli.
A můžu jen znova říct - fajn, když jsi jiné povahy, tak do toho se svojí povahou a svým přístupem jdi. Nebo si na to klidně někoho najmi. Ale nech těm ostatním jejich přístup a nesnaž se pořád jak soutěžící, tak potenciální fandy otrávit předem hlásáním, jak je to blbě.
jj.. hezky jsi to shrnula.
Sleduji tohle vlákno od začátku a vyvinula se z něho krásná "one man show" :-)
Já těm nadšencům fandím aby to dokončili. Zvláště poté, co sem dal highlander odkaz na to video. Sice je moje angličtina slabá, ale tam jsem pochopil, o čem to hlavně je.
Jako vždy, stačilo napsat: nemám Jindru rád.
Co ty víš o elektrokolech?
Jak daleko si na e-kole dojel?
Komu si kdy pomohl?
Zaroluj, chudáku.
Jako vždy - místo obvyklé "one man show" stačilo, kdybys hned v prvním příspěvku napsal: nejsem schopen tolerovat lidi, co nejsou chorobně ctižádostiví jako já.
("zaroluj, chudáku", snad ani komentovat nemusím)
Nojo, jenže je na tom kus pravdy...
Upozornění na to, že něco dělají blbě, napsalo víc lidí, ale od tebe je to stylem, kdy sice alibisticky prohlásíš - já jim přece fandím, ovšem je v tom vždy nějaké silné "ale"... ALE nedělají to poctivě. Já jim fandím ALE nechovají se fér vůči ostatním účastníkům. Já jim fandím ALE jsou jak kuchař Hruška... atd...
Mně přišlo fajn, že nás tady na ně cobic upozronil a že i je upozornil na existenci zdejší diskuze a mohli jsme mít úžasnou příležitost se toho nepřímo účastnit od samého začátku. Jenže nedá se předpokládat, že bude někoho bavit se takhle systematicky nechat urážet.
Takže holt se o přípravě nastávajících účastníků nejspíš nedovíme skoro nic, zato všichni víme detailně, jak by to dělal Jindra... :-(
Ale ne Ifčo,
tahle soutěž nemá "atmosféru", pokud nebereš do úvahy tu kybernetickou, virtuální, tak není co rozbíjet.
Taky jsem to sledoval, byl v kontaktu s Honzou a Karlem, a ti závodili, snažili se dozvědět od nás doma, kde jsou konkurenti a jak si stojí.
Tahle věc je "solární" závod.
Jde o souboj technologií, hledání cest k efektivnějšímu převodu solární energie v mechanickou. V tom je smysl. Ne dojet nęjak do Adany, ale dojet tam za pomoci solární energie.
A ta solární přípomoc, nezlob se na mě, oproti jiným strojúm co jsem si prohlížel, je u našich přátel směšná marginální a naprosto amatérsky řešená. A to je blbě ať s tím souhlasíš nebo ne.
Soutěžící nechci otrávit, jen je chci motivovat, aby na solárním řešení mákli a nabízím materiální a když uvidím, že věc berou vážně, i finanční pomoc.
Nemusí vyhrát, ale klidně můžou :-)
Pustil sis ten film, co na něj odkazoval highlander?
Já to sledoval s Honzou a Karlem denně.
Prolít jsem to, je to slušně udělaná PR show, nesledoval jsem to celé, jak slyším angličtinu, připadám si jak v práci :-)
Je parle français c'est ne pas problème pour moi. Et toi?
Přesto všechno mám pocit, že Karel s Honzou tam mluvili něčím, velmi podobným angličtině, ale to vlastně francouština je, n'est ce pas....
Mne teda taky prislo, ze dokument je ve francouzstine, protoze kdyz nekdo mluvil nefrancouzsky, byly tam francouzske titulky, zatimco vetsinu casu byly titulky v anglictine.
Ja ovsem bojoval uz s tou anglictinou (z francouzstiny si pamatuju jen par slov), tak mozna proto se mi to libilo a PR show jsem tam neobjevil. :-)
Jestli Jindru dobře chápu, on by do závodů a soutěží pustil zásadně pouze lidi, co jsou 100% připraveni a vybaveni, budou bojovat o vítězství, zatímco ostatní, co tam jen zaclání, by měli mít soudnost a snít své sny doma pod peřinou... jenže s tím já zásadně nesouhlasím! :-)
Myslím, že je jen na oraganizátorech, jak si nastaví pravidla. Pokud tam "zoufalce" nechtějí, lze vyžadovat kvalifikaci, stanovit průběžné timeouty a samozřejmě i výše startovného ovlivní, kdo na startu bude. Třeba na RAAM se běžný člověk prostě nepřihlásí...
Každý, kdo ty podmínky splní, má právo odstartovat a závodit dle svých možností. Samozřejmě když se pustím do něčeho, na co nemám, neměl bych se divit, pokud skončím poslední nebo závod nedokončím.
Mně osobně je ale mnohem sympatičtější i zcela marný pokus než sedět doma na gauči a kritizovat... :-)
Jo a ještě nikdy jsem se nehlásil do závodu, u kterého bych si myslel, že tam můžu vyhrát... a taky jsem (asi) nikdy nic nevyhrál, přesto jsem neměl pocit, že bych komukoliv působil nějakou újmu. ;-)
Nechápeš Jindru dobře.
Jindrovi se nelíbí do čehokoliv jít jen na půl plynu, třetinu plynu nebo snad jen "zkusím to, ono to třeba dopadne".
Teď koukám, že Azub uvádí hrubý odhad na jednu svoji tříkolku s přívěsem a elektro výbavou asi 10.000 Eur. K tomu jsou nutné další výdaje.
Říkal jsem, že jim chybí při téch výpočtech nula na konci :-)
Neumím cenu solárka, ale eletro vybavení kola spočítám s přesností na tisícku :-)
Říkají, že ty dva panely co každý z nich vezl byly za 3.000 €, taky slušná částka
Tak to fandím strašně moc. Pokud posádka zapojí i do diskuze, tak to bude super! Jinak tandem a smíšená posádka je dobrý nápad sám o sobě. Ale solární panely takhle vysoko u jednostopého klasického dvojkola mně moc ideální nepřijdou. Jiná situace je u lehotříkolky, kde jsou panely poměrně nízko a samotné vozidlo je stabilní. Pro klasický tandem bych asi raději dal panely na přívěsný vozík s tím, že po zastavení lze plochu maximalizovat vysunutím dalších panelů. Takový přívěs bych zároveň využil jako střechu pro nocleh. Na samotném dvojkole bych dal panely jen do rámu a do kol. Sice to v kolmé poloze nenasbírá nějak moc, ale při parkování s natočením na sluníčko to pomůže.
Jo, mě se ta kombinace (smíšená posádka-tandem) taky moc líbí a nemyslím si, že by ten panel nahoře byl nějaké drama. Naopak je příjemné, když sluníčko svítí do něj a ne mě na hlavu. Pokud skutečně dvojice může mít dvojnásobnou solární plochu, tak by byl ten přívěs na zvážení. Ideální by byl asi ten monoport, aby dodrželi jednu stopu. Určitě se to lépe potáhne s tandemem než s jednostopým monopostem...
Nesmí foukat
S foukáním to není tak zlý. Problémy měla první verze, kde byla stříška podpírána dvěma sloupky a do stran byla stabilizována pružnými gumovými lany. To se ve větru ukázalo jako větší problém,než jsem čekal.
Současná verze je víc rigidní a je upevněna na třech sloupcích a za jízdy je úplně fixovaná - naklopit jí lze jenom složitým odjištěním po zastavení.
Je to otestované na odolnost proti bočnímu větru - pokud je stříška opravdu vodorovná, tak boční ani čelní vítr není problém. Z kopce jsem jel až 47 km/h.
spíš než o přívesu uvažuju sehnat nějaký opravdu lehký sbalovací panel... stejně větší příkon má význam jen po krátkou dobu v první fázi nabíjení (0.5-1 h), ke konci dobíjení dobíjecí proud klesá a energie vyrobená v té době se prostě "zahodí" (zajímalo by mě, jaké procento elektřiny vyrobené těmi dvěma panely AZUBové doopravdy dokázali využít...)
podle mě dvojice může mít dva motory, ne dvojnásobnou plochu. ale ještě se zeptám "Aničky" pořadatelky (Quebečanka :-).
Dva motory ti budou k ničemu, když pro ně nebudeš mít dost šťávy.
Pokud to pravidla dovoluji, tak bych s sebou vzal přesně těch 5 metrů kvadrátních co nejlehčích panelů, a o pauzách stavěl opravdu solární elektrárnu směřovanou kolmo na slunce, jinak to vezl na sobě.
Místo nad panelů vysoko nad hlavou bych pak zapřáhnul vozík. Musíš si uvědomit, že toho povezete docela dost, vozík se bude tak jako tak hodit, odlehčení kola šetří výplet i ostatní součásti. Ještě je dost času to naladit.
Tak nevím, jestli někde není zbytečná chyba... Moc se mi nezdá, že by větší příkon měl význam jen v první fázi nabíjení. Až do max napětí tam můžeš ládovat rozumný proud. Max napětí samozřejmě překročit nesmíš. Normální dobíječka nabíjí konstantním proudem na max napětí a pak přejde na fázi konstantního napětí se zmenšujícím se proudem, ale to už je baterka z většiny plná.
Asi má olovo baterie.
I olovo jde nabíjet konstantním proudem ...
Edit: tedy ne úplně, ale i standardním "datasheetovým" postupem se dá konstantním proudem nabít velká část kapacity (myslím že zhruba 2/3), a asi by se dal najít nebo vymyslet nějaký víc "ošklivý" způsob nabíjení.
Jiná věc je, že, jak už tu zaznělo, olovo není i z různých dalších důvodů nic moc volba.
Na to startovné máte už vybráno?
Ano, jen Startovač ho ještě nepřipsal na účet, ale to slibují do 9 dnů...
OK, to je fajn, mě teď koncem roku už cash-flow extra nevychází, ale začátkem příštího roku bych vám snad mohl malinko píchnout.
Je tu ještě jedna věc, která by stála za zvážení, možná. Mám tu 3 baterie 48V/10Ah LiFePo, jedna prokazatelně funkční, u dvou jsem zřejmě uvařil BMS, ale články budou zřejmě dobré, určitě by se z toho dala poskládat slušná baterie, jenže na to nemám znalosti, chuť ani čas.
Pak tu mám docela dost všeljakých těch součástí, asi dvě řídící jednotky z nichž snad jedna je funkční, motor MagicPie 1, má odvařené hally a přežvejknutý kabel, ale jinak je funkční, chce to jen předrátovat, hally ani potřeba snad nejsou, ujel jsem bez nich 2000 km.
Pak tu mám spoustu dalších věcí na elektrokolo, i asi dva vraky kol s docela slušným vybavením, ráfky, brzdy véčka avidy, sedla, nosiče, sedla, sedlovky pevné, pedály...
Kdo je šikovnej může si z toho lecos poskládat.
Jestli bys pro to našel použití, naložim to do traktoru a rád ti to dám.
no, já mám taky dost šrotu, se kterým nevím, co s ním :-) někdo by možná ten motor opravit uměl, nevím...
co bych určitě uvítal, jsou náhradní řídící jednotky Magic
Mám dvě ale netuším jak jsou na tom.
Šikula (e-pohon) to dokáže rozebrat a opravit, je-li potřeba. USB kabel na programování tý jednotky jsem už někomu dal.
Podle mého nejcennější jsou ty baterie, teda ty jejich články, z toho se dá postavit ledacos, když to někdo umí, já to nezvládám.
Jen tak pro inspiraci....sluníčkový výlet to teda nebyl https://www.youtube.com/watch?v=GQv21h-D6QI&...
Díky za odkaz, hodně zajímavé.
Každopádně musím nesouhlasit s Jindrou. Myslím, že přihlásit se s cílem "jen" dokončit, vůbec není malý cíl!
Kritéria úspěchu bych subjektivně viděl takhle:
1) Odolnost a spolehlivost stroje - nesmí se to rozbít, respektive musí jít snadno opravit
2) Schopnosti jezdce - kromě šlapání si budou muset poradit se spoustou problémů
3) Štěstí
4) Efektivita využití slunce (plocha panelů, baterie, zvolené technologie...).
Tak držím palce. :-)
No a Jindra upozorňuje na to, že bod 4) naši přátelé zatím velmi podceňují, a všimnul jsem si, že kolega Cibi upozorňuje na to, že mají velké nedostatky i v bodě 1)
Bod 2) neovlivníme a bod 3) bych se snažil vyřešit methodou "štěstí přeje připraveným".
Do startu je dost času a "plácáním po zádech" našim přátelům na tandemu nepomůžete. Ani to, že jim budete všichni držet palce.
Mě se zdá, že ono "minimalistické" řešení volí s ohledem na finanční náročnost.
Skoro mám chuť přátele požádat o to, aby vymysleli a navrhli řešení tak, jako kdyby měli neomezený rozpočet, prostě takové, které by považovali za ideální. A pak přemýšlejme jak to dát dohromady, kde sehnat prachy a kde se dá ušetřit.
To, že by se podařilo z prototypu na bázi olověné baterie udělat komerční projekt zavrhuji hned v zárodku :-)
Přiznávám, že jsem nestudoval pravidla závodu, ale chápu to tak, že tohle není o 100% jízdě na solární pohon (to by kola nesměly mít pedály), ale solární energie + lidský pohon!
Úloha je tak mnohem složitější než jen maximálně využít slunce, tady nebudou fungovat principy z čistě solárních závodů jako vybrat nejmenšího a nejlehčího jezdce, důležitý bude taky cyklistický výkon toho závodníka. Trénovaný cyklista tak může i porazit jiného s lepším pohonem jednoduše hrubou silou.
Vtip bude ale hlavně v tom, že energie dodaná sluncem je v závislosti na počasí velmi proměnlivá. Stroj s obrovskými panely, dvěma motory a spoustou baterií, který za slunečného dne může být nejrychlejší, bude hrozně těžký a nemotorný, jakmile bude celý den pod mrakem a pršet. Z toho důvodu je potřeba najít vhodný kompromis, což nebude jen o penězích, ale hlavně zkušenostech (a ty je potřeba nějak získat).
Navíc tohle není závod na 100 km, takže těch starostí bude mnohem víc - navigace, jídlo, přespávání, zdraví...
Při takhle dlouhé trase to už nebude o tom, jestli se něco pokazí, ale co se pokazí a jestli to závodník dokáže rychle opravit. Tudíš, jak už psal Cibi, být na řešení závad připraven.
Jestli jsem to pochopil dobře, trasa nebyla striktně dána (minimálně bylo několik možností), takže rozhodovat může i strategie.
Z vozítek, co jsem v tom filmu viděl, se mi jako řešení nejvíc zamlouvala tříkolka s panelem tvořícím střechu, ale snažil bych se obejít bez přívěsu a udržet hmotnost v rozumných mezích. Naštěstí mám (snad) dost rozumu, abych se do podobných šíleností nepouštěl.... :-)
Tříkolka, střecha, panely na vozíku.
To se zdá být optimální řešení využití solární energie.
Nejsem si jist motorem, jestli by nebyl efektivnější středový motor, kde interakce příšlapu a motoru může být lépe využita. Na tu vzdálenost by to ale chtělo asi měnit řetěz asi 2x, nebo postavit fakt stroj.
Aby to bylo účinné potřebuješ velkou plochu panelů. To co mají přátelé nad hlavou je fakt na dva smartfouny, tablet a navigaci, ne na pohánění šlapohybu s 2ma pasažéry.
Možná by fakt bylo výhodnější netáhnout vozík, ale za příhodných podmínek stát a stavět solární elektrárnu. Možná by stálo za to, popřemýšlet i o jiném využití soláru, ne jen fotovoltaicky, soustava zrcadel v to vedru taky dá svoje, kombinovat.
Karel s Honzou, když méli vybito stáli.
Rozpohybovat to jejich soustrojí by byla velká dřina, zažil jsem něco podobného.
Tohle by mohl středový motor eliminovat.
Ale chce to náročnou údržbu během cesty.
Strategie je v tomto závodě v kopru, protože cesta přes Ukrainu a Rusko je problematická, a tím je trochu problematický i celý závod.
Do hry vstupuje ochota podstoupit i další rizika, než jsi jmenoval.
Kdyby se jelo Stockholm - Málaga, přemýšlel bych o tom, jestli si stroj nepostavím. Jezdit za zábavou zeměmi, kde je válka, jsou na pokraji války, nebo víme prd, kdy komu jebne v hlavě jako v té asijské cestě mě připadá nerozumné.
Já bych si tipnul, že s pořádným lehkým tandemem, s malou bagáží a silnými závodníky úplně bez motoru, akumulátorů a panelů by byli velkými favority a také podle pravidel mimo soutěž :).Stále mi to připomíná "závod" Scotta s Amundsenem o Jižní pól.
Takovýhle závod má asi zatím smysl jen jako pobídka pokroku ve vývoji článků a akumulátorů, motorů a řídicích jednotek. Pak je ale třeba k tomu přistupovat technologicky co nejpřipraveněji a nešetřit na penězích. Já to vidím jako závod pro firemní teamy.
Já bych tuhle možnost určitě nevylučoval. Muselo by se prozkoumat pravidla, jak mají definované solární minimum. Pravděpodobně by šlo najít kompromis, jak splnit pravidla s minimální přidanou váhou oproti nesolární variantě.
A jaký by to mělo smysl? Minimálně ověření konkurenceschopnosti solárního pohonu. :-)
Výcuc z pravidel jsem dával o kus výš. Solární minimum je, že za jízdy musí být vidět alespoň 0,5 čtverečního metru solárního panelu. Takže si umím představit, že dva namakaní cyklisti na tandemu, kteří povezou jen povinné minimum mohou docela uspět. Otázka je, proč by to dělali.
Jinak asi není sranda nastavit pravidla tak, aby to bylo o kombinaci člověk - solár, stejně tak jako dnešní elektrokola má smysl až na výjimky posuzovat v kombinaci člověk - motor.
Tak hlavně pokud je potřeba stanovovat to solární minimum, protože hrozí, že by nesolární jezdec mohl porazit všechny, co mají solární pomoc, tak to bohužel pro solární pohon není moc dobrá vizitka... :-/
Jako ano, existují závody v chůzi, přestože je rychlejší běžet, plave se různými styly, přestože je kraul nejrychlejší... lehokola ani zmiňovat nebudu... ale aspoň mě připadá nejužitečnější varianta závodu s nejjednoduššími pravidly, což by tady bylo vozidlo pro danou trasu k jehož pohonu lze použít lidskou a solární energii (kvůli bezpečnosti třeba jen omezit váhu a rozměry).
Je samozřejmě taky možný pohled, že zatímco pro trénovaného cyklistu (podobně jako elektrokolo) bude solární pohon jen přítěží, pro lidi s menší cyklo-výkonem to může být výrazná pomoc. Neumím si ale představit závod, který by tohle zhodnotil, nějak omezovat výkon závodníka by mi přišlo poněkud obskurní... :-D
No, tady je zrada v těch limitech solární plochy a v tom, že se nesmí jet v noci.
Solárních vozítek je dost, jsou i solární letadla, jen ta solární plocha musí být o dost větší, sby to dalo dost energie.
Takhle jak je to koncipované je opravdu na pováženou, jestli váha, co s sebou solárníci nutné musí táhnout neveze vlastně jen celý ten solární bordel, a milí závodníci si to celé pěkně neodšlapou sami.
Před 3 mi lety jsem přišel na to, že tomu opravdu tak je, a že bez motoru se nadřu zhruba stejně, ale celkově je to mnohem větší pohoda, protože je mnohem míň věcí co se mohou pokazit nebo porouchat.
Něco jiného je svištět kus cesty na baterii a néco jiného je jet daleko s tím, že se musí baterie dobíjet.
Myslím si, že namakanej nesolárník by za závodem danných limitů měl jednoznačně zvítězit.
To píšu už snad 14 dní, že ta solární stříška nabije tak telefon a navigaci....
Jenže lidi, co elektrokolech a nabíjení vědí prd tu pohejkávají ty svoje moralistní kydy.
Nemyslím si, že by nutně muselo jít o souboj firemních týmů, ale postavit slušný elektrostroj na takovouhle cestu prostě nákladné bude a pro jednotlivce s limitovaným rozpočtem je to absurdní záležitost.
Chobot tu vytahuje kdekdo, ale nevšimnul jsem si, že by někdo další nabídl nějakou pomoc.