Hned jak jsem je zahlédl, bylo mi jasné, že to musím zkusit.Alespoň na chvilku.
Protože jsem nezlobil a byl hodný chlapec, byl mi s ním nakonec dopřán celý nedělní den.Už dlouho před cestou jsem si prohlížel všechny on-line průvodce, studoval mapy, ale o systému BikeMi jsem se nikde nedočetl, a…
Hm, vypadá to zajímavě. Dík za info.
Existuje i nějaká jiná cesta, jak si půjčit kolo? Bez přístupu na net? Třeba někde v trafice nebo v infocentru?
Ne, v trafice ani v infocentru to nejde, ale jde to přímo u každého stojanu, návod jak to udělat najdeš na tom jejich webu, snad i na tom stojanu, ale určitě bude potřeba Visa nebo Master card.
Ale klidně můžeš mít předplaceno z domova, těch 24 hodin začíná běžet až když vytáhneš kolo ze stojanu.
Pokud tomu dobře rozumím, tak to můžeš použít, pouze, když se zaregistruješ a předplatíš.
Čili na jeden den si předplatíš 2,5 Euro. Pak můžeš jezdit zdarma vždy 30 minut, na deset minut kolo vrátit a opakovat to. Nebo můžeš jezdit 2 hodiny, ale připlatíš si 1,5 Euro. Nad ty dvě hodiny pak už platíš 2E/hodina.
Pokud se tedy nepletu, půjčit si to kolo na tři hodiny v kuse na jeden den tě výjde na 6 Euro.
Nebo se pletu?
Ne. Jinak.
Kolo si předplatíš na 24 hodin na té internetové stránce. Platíš 2,50 za 24 hodin a to je vše, kolo vyzvedáváš tak jak jsem popsal.
Jiná možnost je vypůjčit si kolo u stojanu, a tam platí ty tarify jak na fotkách. Pro mĕ moc komplikované, navíc nerad strkám kreditku do neznámých zařízení, prostĕ radĕji předplatím den než abych hlídal hodinky, takže jsem přesnĕ nestudoval ten tarifní systém který tĕ penalizuje za překročení nĕjakých hodin docela brutálnĕ.
Ty víš že jsem "on line magor", takže z té své placky jsem připojen všude, můj mobilní operátor mi umožňuje 24 hodin v cizinĕ za nĕco málo přes 50 Kč, tedy vše řeším přes net. Naučil jsem se poctivĕ mapu, zapsal do palice a vĕdĕl jsem jak ten okruh 30 musí se vidĕt pojedu, ale nĕjak mi nedošlo mĕřítko, to centrum je fakt prťavé, takže bĕhem chvilky jsem vyjel ven z naučené mapy. A pak google maps a ukaž mi kde jsem ušetří minutyhledání.
Nandám si příštĕ do google i ty stanovištĕ jako pois a pak to bude super snadné popojíždĕní.
Že být on line furt se vyplatí zdokumentuji i na tĕch jízdenkách Malpeza Express. Jde platit on line? O 1 Eur levnĕji? Ok 4 Eur doma jen na jízdenkách, což ,mi dá zhruba ty dva dny roamingového datového připojení.
Jinak ještĕ další info, metro stojí 1.50 cesta. Kolo 2.50 na den.
Pokud bych nutnĕ počítal každý halíř, je BikeMi jednoznačnĕ nejlevnĕjší způsob dopravy po centru. Jen musí vyjít počasí.
Hm...
No jak myslíš...
http://www.bikemi.com/pfw_files/tpl/legal...
"6.2 Service use rates
In addition to the cost of each Subscription, the user will be charged the following rates for Service use:
- First half hour of Service use, for each Bicycle pick up: free
- Second subsequent half hours: 50 cents for each half hour or fraction of half hour
- Starting from the fourth half hour: 2 Euro per hour or fraction of hour"
Nemyslím, vím a mám vyzkoušeno, zkontrolováno na výpisu z karty, na české 65,09 Kč :-)
Žádné další zkryté poplatky :-)
Lanno,
jsou dva režimy,
1. Buď si kolo vyzvedneš u stojanu, a pak platí to, co píšeš,
2. Nebo se staneš abonentem - předplatitelem a přihlásíš se tady
https://www.bikemi.com/servicio/registro/short...
Pak, jak vidíš platíš za rok 36 EUR, za týden 6 EUR a za den 2,50 EUR ( v Paříži je za kolo Velib denní sazba 1,7 EUR).
Předplatné je logicky zvýhodněno, vyplatí se tedy, jak zřejmo, předplatit po internetu.
Hm..., třeba se vám povedlo ty kola opravdu do třiceti minut vrátit a znovu půjčit.
Ale já tam nebyla, já jen čtu, co píšou v podmmínkách, vycházím pouze z toho.
Zde o dost starší článek (zdá se, že roční půjčovné mezitím podražilo)
http://prahounakole.cz/2009/01/i-milano-zavadi...
Možná máš pravdu
Koukám na staré výpisy z Vélib Paris na kartě, a po týdnu dnech mě naúčtovali dalších 7 EUR, takže je klidně možné, že se mi na kartě ještě objeví něco ztrženého později. Takže tam mě dodatečně zinkasovali.
Poreferuji jakmile se něco objeví.
Jsem si jist, že v jednom kuse jsme měli kola více než hodinu, tedy nějakej ten šum, počítám tak do 4-5 ti eur, by se mi na kartě měl naskočit.
Ale možné je, že v tom mají taky takový to nefalšovaný italský "bordelo" protože mě dodnes nedošel ten potvrzovací mail s pinem a registrací.
Díky. Když tak poreferuj.
Nejde mi ani tak o to, kolik to stojí, ale o princip, jak to funguje.
Zcela určitě to je fajn věc. A myslím že by to bez těch následných "pokut" nemohlo fungovat (tedy bez masivních dotací)
Stejně si myslím, že to musí být dotováno.
Popravdě, moc kolařů na BikeMi jsme nepotkali, stojany všechny plné, na jaře nebo v létě to může, ale nemusí být jiné. Velib ten sviští fest, je vidět že je hojně používán.
Protože ty vzdálenosti jsou malé, popojíždět po půl hodinkách je tam klidně možné, jen to chce mít vytištěnou (nebo pro mě on line mapku) stanovišť s sebou, aby člověk nehledal. V Paříži dodržet půl hodiny bude horší a navíc, když už kolo mám, a vyhovuje mi, je škoda se ho zbavit, protože na dalším stanovišti můžu dostat nějakou trosku, popřípadě tam použitelné kolo vůbec nebude.
Jak si tenhle projekt stojí ekonomicky by mě docela zajímalo. Někdo se o ta kola musí starat, někdo je musí převážet ze stanoviště na stanoviště, protože pochybuji o tom, že systém zůstane vyvážený, v Paříži tedy jistě není, měl jsem víc času na pozorování strojanu, večer na předměstí stojan prázdný, ráno úhledně naplněný, někdo to tam v noci z centra dovezl.
Poslední úvaha.
Bylo by něco takového možné v centrální Praze? Není u nás zima příliš dlouhá a nediskvalifikovala by systém, i když bych se omezil jen na relativně rovinnaté centrum?
Není historické centrum tolik ucpané pěššími turisty, že by nebylo průjezdné?
Nevím, z pracovny v Perle s návštěvou centra 2x do roka to neumím vůbec vyhodnotit.
No já nevidím důvod, proč by to po Praze nefungovalo (výdělečné to teda asi není nikde, ale to MHD taky ne, profity jsou pak jinde). Musím říct, že jsem s Homeportem celkem spokojený a nyní dodatečně vidím jeho výhody proti nedostatkům BikeMi. Když měním kolo, dá mi jiné okamžitě a nenechá mě čekat 10min. Při vyzvedávání se zobrazí kód číselného zámku, který je s kolem pevně spojen. Jde tedy zaparkovat i mimo stojan, pokud si to číslo zaznamenám či zapamatuju (tenhle režim používám dost často, a ještě mi ho neukradli - svoje kolo bych si teda tímhle tenkým byť lehkým lankem raději nezamykal). Chce to opravdu jen rozšířit na strategická místa.
A že je centrum přelidněné - no to je, kolikrát se tam nedá ani pěšky ;) Na kole ho ale snáz objedu než obejdu. No a pokud je tam cíl mé cesty - hurá, nechám kolo v nejbližším stojanu a narozdíl od svého kola kolem něj nemusím jít cestou z5. V Holandsku je dokonce běžné, že se do úplného centra na kole nesmí.
Já bych to docela i rád používal. A občas jsem na Florenci po nich pokukoval. Ale problém je ta rozšířenost (nerozšířenost). Nechci se o to kolo starat. Chci si ho třeba půjčit na Florenci a dojet na Smícháč, zašoupnout ho do stojanu a jít si po svém. Snad se toho dočkáme:-)
A ještě jedno bych uvítal. Přímá platba kartou. Přijdu, přiložím platební kartu, odečte se záloha a já jedu. Ty kartičky a předplacení kreditů je šílená brzda.
Ono se to rozjíždělo i v tom zahraničí pár let.
To co funguje u nás je vlastně jen půjčovna kol, jestli jsem správně pochopil, nikoliv dopravní systém jako je BikeMi nebo ten Velib.
Příjemný princip - na jednom stanovišti vyzvedneš, na druhém odevzdáš, vyřídíš si co chceš, a zase vyzvedneš a jedeš dál vyžaduje nějaký ten on-line softík za tím, ale hlavně také nějaké to on-line železo ve stojanech a na centrále. Potom to vyžaduje stálou služýbu/údržbu - někdo ta kola musí přemísťovat z míst kde se hromadí na stanoviště, kde se jich naopak nedostává, navrhnot ten systém jako rovnovážný nepůjde.
A taky někdo ty kola musí udržovat v pojízdném stavu.
Čili nároky a náklady podstatně vyšší než jen na ty bycikly. Je zbytečné objevovat Ameriku, chtělo by to zjistit jak to chodí spíše v tom Miláně než Paříži, protože velikost města je Praze bližší, zjistit jak to rozjížděli oni, kolik to stálo a kolik to stojí, spočítat kolik by to vycházelo u nás, aby se t orozjelo, a pak kolik by to průběžně vyžadovalo dotovat, mít seriozní numera a pak začít hledat zdroje.
Možná by celá ta studie, jako primární nástřel, místo toho abychom posílali do světa naše nám velmi drahé bafuňáře, by studii stávajícího systému v zahraničí a jakýsi nástin nového mohlo provést pár studentů z Dopravní fakulty ČVUT v rámci svých ročníkových, diplomových prací, příslušné zdroje na zahraniční stáže a výměny v rámci nějakých těch evropských výměn vysokoškoláků by se mohly asi také vyšťourat.
Takže bych se pokusil, pokud bych o něčem takovém seriozně chtěl uvažovat, kontaktovat dopravní fakultu a nejlépe pak samotného pana Moose, proč chodit ke kovaříčkovi.....
Nene, to co funguje u nás je skutečný dopravní systém sdílení jízdních kol (bikesharing) se vším, co říkáš. Bohužel jen pro ten Karlín. Doporučuju vyzkoušet. Obyčejných půjčoven jsou jinak v ČR i jen Praze mraky.
Dokonce tady byla na toto téma předloni konference na ministerstvu dopravy. Proběhly tam prezentace o zkušenostech BS nejen z Evropy. Moos o tom určitě ví. http://www.cyklodoprava.cz/pro-media/akce...
A loni tu na toto téma vzniklo toto: http://www.nikol-praha.cz/
Tak, Jindro, jak to dopadlo?
Nic mi dalšího nenaúčtovali, a je to už od 8.1., tedy asi 6 týdnů.
Zřejmě mě už nic dalšího nepřijde, Velibu to trvalo nějakých 14 dní a dopočítali mě to.
Jisté je, že jsme zcela určitě jezdili déle v jednom kuse, tedy mělo by mě to podle všeho načítat poplatky.
Druhá věc je, že jsem sice z displeje obdržek kódy ke kolům, ale slibovaný potvrzovací mail mi taky nedošel.
Tedy spíš než, že by neměli zpoplatněno i hodinově přičítám to, že mě nic nenaúčtovali nějakému typicky italskému "bordelo" v systému.
Počátkem července jedeme znova, vemu s sebou i řetěz na kolo, abychom mohli parkovat kde chceme a ne jen ve stojanech, tak uvidím, jestli napočítají, nebo nenapočítají.
Zatím mám jen tohle:
2,50 EUR,WWW.BIKEMI.COM, ROMA, BEL
2,50 EUR,WWW.BIKEMI.COM, ROMA, BEL
Dík za odpoveď.
Ty chceš ještě jednou využít tento zcela jistě masivně dotovaný projekt?
Ty máš nějaká čísla o "masivním dotování"?
Obvykle ti chybí informace :-)
Řešili jsm eto s Badym Pod ledem už několikrát, on studuje dopravní VŠ, že by to chtělo na ta čísla se podívat a že pro naši matičku Stověžatou by zřejmě mustrem mohlo být Milano spíše než Paříž, vzhledem k rozsahu a měřítku.
Práce jako vyšitá po studentíka na nějakou tu bakalářku, diplomku nebo tak.
Pokud jde o financování, jsem zásadně proti zbytečnému zatěžování veřejných rozpočtů. Pokud budou k dispozici čísla, dal by se projekt zřejmě financovat i z privátních zdrojů. On totiž s sebou může přinášet zatraktivnění turitických lokalit a tím další prachy, třeba umístěním stanoviště na vhodném místě komerčních aktivit.
Nejdřív je potřeba se naučit jak to chodí jinde, neobjevovat Ameriku, a pak sednout a začít přemýšlet jak to udělat.
Mám obavu, že u nás to funguje přesně naopak. Vybojují se nějaké dotace v celkové sumě, a pak se vymýšlí, za coje utratit, a tak spousta peněz jde do neuvěřitelných zhovadilostí, jako ty značky 20 metrů od sebe začátek, konec cyklo/pěšo stezky - přechod přes silnici 8 metrový pak značka začátek stezky za 15 metrů u další silnice značka konec stezky... viz Michelská. Vyhozený prachy.
A tebe vůbec nenapadlo, že to co napadlo tebe a Badyho, by mohlo napadnout i někoho jiného?
Proč si myslíš, svět je dneska malý, každej někde byl.
Mě jen napadlo, že když už Bady je na té dopravní škole, že by se mohlo tohohle využít a zapojit do akce studntíky, ti narozdíl od nás ostatních mají čas se v tom pošťourat a snad i ty školy mají prachy na nějaké ty výměnné pobyty, takže by studentíka poslat do Milana nebo jinam, a vůbec netuším kde všude jinde ještě takový systém běhá, poslat a zpracovat to téma velmi solidně a vlastně zadarmo.
Takováhle věc není komerční záležitost, proto není důvod se o informace nepoděli a nehledat nějaké řešení, je-li k nalezení.
Ty víš o někom kdo na tomhle pracuje, že naznačuješ?
Nebo zase jen jedůvka ukázat mě jakej jsem pitomec?
Jo Jindro, jedůvka:-))
Ptáš se na toto (cituji z tvého příspěvku:"On totiž s sebou může přinášet zatraktivnění turitických lokalit a tím další prachy, třeba umístěním stanoviště na vhodném místě komerčních aktivit"
Tak to jo, znám.
Občas si všimnu, že nekdo poskytuje různé služby, třeba i pro klienty zadarmo s tím, že to zatraktivní danou lokalitu.
Třeba v Norsku se mi stalo, že u parkoviště na výchozím a konečném bodu dlouhého treku byla sprcha pro všechny zadarmo. Také třeba fungují municipalitní "tábořiště" s vodou, čistým WC a místem pro stan. Přijedeš, umyješ se, přespíš a spousta lidí také vhodí pár drobných do kasičky. Pak zajedeš do místní kavárny, dáš si tam kafíčko a třeba zůstaneš i na oběd.
Já nevím Lanno,
slovo "zadarmo" není správně. Ty služby jsou "bezplatné" ovšem někdo to platí a ve většině případů nejde o charitu.
Třeba v Anglii býval u řetězce Travel Inn dětský park s tím nafukovacím hradem, ve kterém děcka poskakují, no a jejich fotrové tam sed u stolků a popijí svého Bodingtona a děcka rvou těma přerostlejma hranolkama. U nás ten samej hrad býval postaven na pouti a nějaký Davidův příbuzný za toa by si děcka zaskákala od každého vybíral bůra za dvě minuty hopsání.
To jak to popisuješ ty, je záležitost spíše obecního rozpočtu, protože ten zisk pro lokalitu je velmi nepřímý, můj případ z anglie je ryzí privátní záležitost jedné konkrétní restaurace.
Poskytovat službu jao třeba Velib nebo Bikemi by si skoro říkalo o obecní podporu, ale mám za to, že těch natažených rukou s dobrými nápady pro obec je příliš mnoho a navíc filtrováním peněz přes ouřad se jich nějak strašně moc ztrácí.
Navíc Stověžatá je atraktivní sama o sobě dost.
Proto, jak píšu výše, bych se pokusil zamyslet nad získáním peněz jinak než z veřejných rozpočtů, tedy vysvětlit případným přispěvatelům, že neposkytují dar ani dotaci, ale jednalo by se o investici reklamního charakteru. Prostě komerční projekt od kterého neočekávám zisk, ale očekávám, že se zaplatí jinak než z veřejných zdrojů.
Nemám vůbec ponětí o číslech, neumím si ani řádově představit co ta sranda a její provoz stojí, a tak viz výše. Využít studenty, protože jinak, kdyby kdokoliv jiný měl začít tu analýzu dělat, už by se generovaly značné náklady aniž by se vědělo, jak to celé dopadně a kdo to zaplatí.
Omlouvám se za slovo zdarma. Máš pravdu, patřilo tam bezplatně.
Ke konci tvého příspěvku: Ani já nemám ponětí o číslech, která jsou za tím. Kdybych jela do Milána a využila to, bude mě zajímat pouze číslo, které platí pro klienta. Stejně jako tebe při využití toho systému zajímalo pouze toto číslo.
Jinak, tady výše Ti už někdo dával odkazy na nějakou konferenci na ministerstvu dopravy. Předpokládám tudíž, že se tím už zcela jistě někdo zabývá. Pokud by chtěl nějaký student na tom dělat, ať najde kontakt a zjistí, co už bylo uděláno a co je ještě potřeba udělat.
Mimochodem, když jsem si dala tu práci a ten link od cobica rozklikla, tak jsem zjistila, že se na té konferenci mluvilo o různých systémech, které fungují v Evropě. Mimo jiné tam o BikeMi byla tako přednáška:
BikeMi, Milan
Marco Menichetti, FLI
Právě, práce jako stvořená pro studentíka, takový úvod "do vědecké práce".
Nejdřív zjistit co všechno kde a jak bylo publikováno, načíst, zkompletovat a zjistit jestli už víme dost, nebo nevíme - což bych spíše předpokládal, že všechny detalily zodpovězeny nebudou, a tak po tom jít a dokompletovat podklady pro následující "studii proveditolnosti" nebo jak se tomu říká.
To sežere spoustu času, ale musí to být dost zajímavé, mě by to třeba bavilo víc, než po dvacáté už přepisovat nějaký stupidní výpočet, ale to mě neživí.
Bady musí projít těma matikama, než se dostane dál a výš, aby mohl dělat něco jiného, ale potenciál který má Dopravní fakulta je asi škoda nevyužít.
Ještě Jindro, až tam pojedete, tak nezapomeň, že v podmínkách mají také toto:
"5.7 Maximum consecutive bicycle use is 2 (two) hours. Exceeding this limit 3 (three) time automatically blocks the
user and deactivates the subscription without the possibility of recovering relevant amounts."
Myslím, že Bikemi se zjevně brání tomu, aby byl systém využíván jako půjčovna kol. Chtějí, aby to bylo využíváno jako doplňkový dopravní systém.
Dobrá připomínka, dík.
Takže pro sichr to každé dvě hodiny narvat do stojanu a počkat si těch deset minut, než mě to kola vydá.
Mám pocit, že v tom lednu kromě těch deseti minut vopruzu nefungovala žádná z těch psaných podmínek, ale třeba šlo o náhodu, raději na to nespoléhat.
Problém těhle koleček je, že jsou v různém stavu a když člověk najde to, které dobře funguje, a nic v něm nerachtá, rád by si ho pohlídal celý den. Když ho šoupnu do stojanu nemám jistotu, že až si pro něj za chvilku dojdu, bude tam to moje.
V Miláně celkem pojízdné všechno, ale v Paříži je to s jejich stavem mnohem horší. Ale tam nemají prudících 10 minut, takže stačí strčit do stojanu a hned vytáhnout a pokračovat.
Inu a na těch samých stránkách, odkud čerpáš, píšou i toto:
http://www.bikemi.com/servicio/tarifas/tarifas...
Koukám na to, uvidím co mi přijede za raketu na kartě :-)
Děcko zase bude o hladu :-)
Neboj, děcko o hladu nebude. Krásně ses projel, užil sis to, tak o co go. Žádná pálka to není, každá věc prostě jen má svoji cenu, finanční nebo jinou.
:-))
Kdyby došlo na nejhorší, zaplatím 9,50 EUR tza kolo, to je maximální sazba, kterou jsem moh v daném časovém úseku dosáhnout :-)
To máš v dnešních podmínkách 19 EUR, tedy asi pětikilo, nic zdrcujícího, ale kdyby někdo vážně propočítával všechny náklady výletu, mohlo by ho to zamrzet jen proto, že jsem mu uvedl nepřesné informace, a to bych nechtěl.
Dík za upozornění.
A to jsou fotky ted nekdy v zime?
No a idealni by bylo mit jedno ze stanovist uz na letisti, coz asi nemaji :)
Fotky jsou z nedělě 6/1/2013 - tedy předevčírem.
Celý víkend bylo teplo, jasno, 12 stupňů, ale asi to v lednu nebude pravidlem.
Jo, zapoměl jsem na to letiště.
Milano má dvě letiště, tedy přesněji se používají dvě letiště poblíž Milana.
Obě něco přes 50 km do centra. Na BikeMi by se to po té rovině asi uject dalo, ale nebyl by to asi moc zážitek. Přistál jsem na letišti Malpenza, Terminál 1. Z terminálu 1 jezdí tzv Malpenza expres - asi 50 minut, (11 EUR plceno automatem na nádraží, 10 EUR placeno on-line přes internet) na milánské nádraží Centrale, u toho podle mapy jsou dvě stanoviště 193 a 194.
Mapa stanovišť je tad:
https://picasaweb.google.com...
Četl jsem to jedním dechem a napadlo mě srovnání s provozem skládačky pro residenty. Jako turista bych zvolil asi toto, ale pokud bych tam bydlel, tak bych silně váhal a koupil spíš skládačku.
V těhle kolech je výhoda v tom, že se o něj prostě nestaráš, naučíš se, kde jsou rozmístěny stojany, popojedeš, zacvakjneš, vezmeš jiné, jinde, a když ti začne pršet, třeba se vrátíš domů metrem.
Nic nehlídáš, nepřivazuješ k zábradlí, prostě svoboda. V Paříži na těch Velibech jezdí zcela jistě převážně místní, v Miláně jsem byl v lednu, tak cyklistů bylo určitě méně, jedu v červenci, podám zprávu.
Jinak jsem si všimnul že v Norimberku je taky něco takového a ještě někde jsem to viděl, v nějakém menším městě, jen si nevzpomenu hned kde to bylo.
že by něco podobného i pro Brňáky ?
http://aktualne.centrum.cz/domaci/regiony...
Brno, alespoň centrum, by si něco takového zasloužilo, rozmáhá se to hodně, viděl jsem to v Norimberku, ale také v burgundském Dijonu, modrá kola mají i ve španělské Gandii, ale v tom horku jsem to ani neměl chuť ozkoušet.
Pro Prahu by asi byl užitečný systém s elektrokoly, kvůli terénu, technicky by to jistě bylo řešitelné, finančně ovšem masakr, spousta věcí by se dala udělat, kdyby se všude v erárním sektoru tak nekradlo.
Ta kola nemají řetěz, převod jde hřídelí. Jak se na tom jelo? Bylo poznat, že nemáš řetěz a točíš hřídel?
Jak bych to řekl, cítil jsem se na tom jako malej kluk na velkém dámském kole, tak trochu vratce, ale na tý rovince to funguje.
Začátkem července jsme tam byli znovu, a Bikemi používali fakt k dopravě a už ne jako atrakci a povyražení.
Je to praktické, když je dlouhá ulice, na jednom konci nasedneš na kolo a na druhém vrazíš do stojanu, pokoukáš, vezmeš jiné a odjedeš na pizu, prostě fajn.
Je to opláštěné tak, že se neumažeš, vepředu koš na zavazadlo, príma nápad.