„Tos mu to nemohla nějak rozmluvit?"„Vždyť ho znáte, ten když si něco vezme do hlavy...."
Tak tenhle telefonický rozhovor mezi Soňou a mou matkou jsem už neslyšel, uháněl jsem z pohraničních kopců dolů, do nitra Horní Falce. Přesvědčený, že moje máma je v klidu v Kamenných lázních v Teplicích a…
Já mám takovou představu, že až jednou své cesty za poznáním už nebudu zvládat na kole, tak si pořídím nějaký moped, něco jako byla Babeta a budu jezdit "na těžko" na něm a na kole už jen kratší výlety, které zvládnu. Jen nevím, zda mě s mopedem vezmou do vlaku, abych se dostal přes Polsko k moři a traketu:-) Ale zatím mi to naštěstí šlape.
Já mám takovou představu, že ještě něco na tom soustrojí pojezdím a vrátí se mi jinošská síla a v roce 2014 dám stejnou trasu bez motoru, ve stejném čase.
Zatím nevím jestli se stanem nebo jen kreditkou, ale jistý je, že to udělám a zvládnu.
Marku taky už mne to napadlo. V Dánsku nás na cyklostezkách občas míjel nebo předjel moped. Vždycky opatrně a maximálně slušně, ctili že na cyklostezku patříme více než mopedy. Předjetí provedli po hlavní a pak se vrátili na stezku před námi, při protisměrném míjení sjeli do trávy nebo zastavili úplně a nechali nás projet.
Napadlo mne to a nemyslím až nebudu moct stářím, ale prostě z časových důvodů. dát finistere nebo nordcap na kole (tam i zpět)je časově rána nejmíň na tři měsíce. Na mopedu by se to možná zvládlo za polovinu. Ale bylo by to jiný.
Jenom říkám že mne to taky napadlo. :-))
...tak nějak si představuju "podzim svého života", co neujedu silou, ujedu "elektrosilou":-).Snad do té doby pokrok zdokonalí váhu a kapacitu baterek a časy dobíjení aku, abych nemusel tahat centrálu.Pojedu od zásuvky k zásuvce.Dobrý, dávám palec nahoru...
Už to tady je.
Víš já jsem jel jako idiot. Na malé kolečko, furt na plnej céres. Jel jsem rychle ale hrozně spotřeboval. Na dvě baterie 50 km.
Kolegyně Klika a BobBOB mě poradili, pořídil jsem měřák CycloSnalist a ujedu na ty samé baterie se stejnou zátěží 100 km. Vyzkoušel jsem to o svátcích do Drážďan.
Nejhorší je, že jsem vlastně dřel stejně, jen jsem jel pomaleji a s ohledem na spotřebu jsem šlapal, řadil, choval se rozumně.
Možná dopíšu poslední kapitolu "Takgle se to dělat nemá".
Se třema baterkama jsem mohl uject 150 km bez nabíjení, netáhnout 14 kilo navíc, jen vědět o malinko víc než před dvěma měsíci. Rvát to silou byla pitomost.
obdivuji Tvou odvahu priznat ze jsi udelal hloupost. Ja bych se asi vykrucoval... Drzim palce a at se dari...
V tom je ohromnej přínos tohohle debatního fóra, lidi předávají své zkušenosti a druzí už takové hlouposti dělat nemusí, když se poučí. Neomylného hrají jenom pitomci.
Ale básník má pravdu. Jakmile zjistíš, že si "to fostal pod kontrolu" jdeš dělat jiný pitomosti, protože i to někdy drsné a drahé tápání má v sobě něco přitažlivého.
Nemuseli by, ale delaji. Zkusenosti jsou podle mych zkusenosti neprenosny.
Někteří z nás ne, tedy s přibývajícím věkem. Tsky o tom trochu píšu v té vzpomínce na Tracyho.
Rozumím-li tomu správně, autor rád jezdí na kole. Jenže na kole se musí šlapat, a tak aby mohl jezdit na kole, pořídil si elektrokolo, a aby mohl nabíjet baterie, koupil si k tomu spalovací elektrocentrálu. Nemohu než gratulovat. Naprosto brilantně tím popřel celou tu šílenou zelenou ideologii, o blábolech aktivistů z Auto*matu ani nemluvě. Má to jen takový malý háček. Díky přeměnám energie ze spalovacího motoru na elektrickou energii, ztrátám z uskladnění téže v baterii a následné přeměně elektrické energie na mechanickou, se bez problému dostal někam na 12% účinnosti, čímž vydatně přispěl ke kvalitě životního prostředí.
A to raději vůbec nemluvím o tom, že i kdyby v kempech nabíjel "ze zástrčky", tak tu energii do té zástrčky musel někdo dodat, z přílivové elektrárny to nebylo a proti atomu je třeba co, Halík? No bojovat! To samozřejmě platí i o elektroautech, která životní prostředí dále vylepší (stejně jako autor) o chemii z likvidovaných baterií (například lithium) a energii potřebnou k jejich výrobě a posléze k rafinaci.
Ještě jednou gratuluji, právě jste se stali novým Nepřítelem ekoteroristů.
Uf, to je dnes ale vedro!
Tak, naznačil jste co jste naznačit chtěl... A co věcně? Nic?
Btw, když tak koukám do těch podkladů, hodně jsem tu účinnost přecenil. Myslím, že i 7% by se dalo obhájit.
V podstatě lze říci, že autor, v přepočtu na jednotku přepravované hmotnosti, obohatil životní prostředí přibližně stejně, jako majitelé tří ofroudů s rokem výroby před 1980.
Pravda, ještě by bylo možné kolo zastřešit fotovoltaickým panelem, který ovšem taktak dokáže vyrobit energii k vlastní přepravě a k přepravě střídače, o množství těžkých kovů které obojí obsahuje ani memluvě.
Doporučuji nastudovat pojem "hustota toku energie". Hned bude jasněji.
Když dobíjíš ze zásuvky, je cena ujetého kilometru směšná. Jakmile k tomu připočítáš cenu baterie, lítáš při uvažované životnosti v červených číslech furt.
Nejsem pomatenej ekoterorista, vláčet centrálu bylo pragmatické rozhodnutí po vyhodnocení nákladů na další baterie.
Možná by se dalo při dobré vůli vždycky sehnat nějakou zásuvku, ale trčet na jednom místě u zásuvky 3.5 hodiny je horší, než nahodit bestii někde za městem a zatímco si monotóně blafe si schrupnout.
Elektrokolo má vejfuk prostě o pár, nebo pár desítek kilometrů dál než moped :-)
Účinnost přeměny benzínu na eletrickou energii, dále pak účinnost dobíjení a samotného motoru z celé téhle věci dělají absurdní příklad jak se to dělat nemá.
Centrála měla jedinou výhodu, cenu. Za 3.5 hodiny jsem kdekoliv byl schopen vyrobit 20Ah. Baterie na 20Ah stojí kolem 20 tisíc, a pokud nejedu daleko, je doma k ničemu. Centrála stála polovic a při výpadcích proudu se k baráku hodí.
Přesto bych elektropohon, či spíše hybridy neodsuzoval šmahem, elektřina na rozdíl od benzínu se blbě a draho skladuje ale technologie se furt vylepšují, baterie jsou levnější a lehčí. Když zapomeneme na zelené náboženství a všechny ty prolobované ptákoviny, postrkává tahle elektromobilita vývoj dopředu a správným směrem. Kombinace solárního nabíjení baterií (pochopitelně stacionární) s elektrokolem či elektroskutrem, může v budoucnosti být významě ekologickým druhem pohonu, nahradilo-li by to ty smradlavé a řvoucí skůtry, kterých jsou.města, zejména na jihu plná.
Zatím, když si to spočítáš, skončíš proti jakékoliv jiné variantě v brutálně nejdražšímu ujetému kilometru - tedy soustava solar-baterie-motor. Pokles ceny solarek i baterek je však patrný a třeba to někdy k něčemu i bude. Možná taky ne.
Díky, potěšil jste starého člověka :)
Ono ani tak nejde o to, co se nazývá tržní cena jak baterek tak fv panelů. Ty samozřejmě klesají. Cena rafinace klesá s automatizací a technologickým pokrokem, metody těžby surovin jsou účinnější, je méně lidské práce ve výrobních procesech...
Co ale nejde obejít, je hustota energie, které vyrobí a uskladní. To platí o větrníkách i o fotovoltaice. Pokud by jste chtěl nahradit výkon jednoho bloku jakékoliv elektrárny musel by jste pokrýt šestinu republiky fv panely (nebo větrníky) a to neuvažuji o vlivu počasí ani o denních dobách. Navíc by jste stejně musel mít plnou zálohu (ten blok) s horkým startem pro výpadek ve výrobě energie.
Pokrýt Saharu fvoltaikou je taky k ničemu. Jakmile délka vedení přesáhne λ/2, vyzáříte většinu výkonu po cestě. Krom toho... dokážete si představit cenu údržby?
Pak existuje faktor, který se jmenuje cena za instalovaný výkon a vztahuje se i k době provozu. Například zatím, co jaderný reaktor z 240 hodin pracuje 230, fv o stejném výkonu jen cca 110 a to zanedbávám počasí. Pokud to budete počítat, dostanete se k poměru cca 50:1 ve prospěch jaderné elektárny.
Jednoduše: Obnovitelné zdoje jsou zatím fikce. A nezkoušejte mluvit o těch rostlinných sajrajtech, jejichž výroba způsobuje hladomor ve třetím světě a zkracuje životnost agregátů na polovinu.
Nechapu tohle ryti, Jindra prece, co ja vim, nikde nedelal ekonomicky ani ekologicky analyzy jizdy na elektrokole. Prelad.
Odkaz na toto vláknou se objevil na DF.
http://www.dfens-cz.com/komentare.php?akce...
I tam se najde pár jedinců cítících potřebu agitovat někde za každou cenu. Podobně jako tady:-)
Kolega Root ve finále ze mě udělá "pumpičku" a "zelenýho aktivistu".
To je prča, dík za link.
Tak pumpicka jsi, ne? :-) S tim zelenym aktivismem by se o tom dalo suspechem pochybovat.
Pumpičku mám taky na elektriku, ale tahat s sebou ještě transformátor na 12 voltů, abych ji moh zapojit a nafouknout sio kolo mě připadalo už "zu viel" :-)
Mezi budhisty se říká "bořič konceptů", to je ten kdo se nebojí dělat zaběhané věci jinak a vidět běžné věci nevšedně :-))
O.T.: Kdyz jsi zminil ty budhisty, nemeli vcera nejaky oslavy? Bylo jich totiz v centru plno, bilejch i oranzovejch. Ale nedelali vytrznosti a pusobili strizlive.
Už zase?
http://www.infobaden.cz/2011/08/29/zen...
Jsem se naprd, když jsem četl jak tam "moudří" řeší, že kdybych se optal, že bych se třeba dozvěděl, že v kempu mají zásuvky, nebo kdybych chytřeji koupil víc baterek, popřípadě nějakou menší elektrocentrálu a podobný hlody a napsal jsem dfensovi.
Na ten jejich chat se mi nedaří zaregistrovat, prudící systém je tak dokonalej, že spolu mluví jen hoši co spolu mluví.
Oceňuji, že Dfens moji repliku opublikoval bez změny.
Fakt tenhle druh magora nejsem.
Ve Španělsku jsem dlouho nechápal, proč teplou vodu ohřívají v bojlerech a nikoliv solarně.
Zdá se to být logický. Pak mi jeden kluk - specialista na TZB - vysvětlil, že problém tam není v ohřevu ale v chlazení té soustavy, aby se při malém odběru nevařila. Z podobného důvodu jsem zavrhnul solární ohřev vody i doma.
Musel bych postavit ještě bazén) kam bych přebytky teplé vody lífroval v době, kdy nikdo z lachtanů co si libují ve vaně není doma.
Výhodnost investice se okamžitě mění ve ztrátu.
S tím Španělskem... v tamních podmínkách, naprostá pravda. V našich podmínkách nikoliv. TZB je i můj obor, se specializací na řídící systémy, a jeden takový (např.) běhá v jednom rodinném domě na Praze 4 (viz obrázek). Jediné, co je třeba, je projektování okruhu kolektoru na 130°C. Kolektor dodává teplotu do bojleru a do nádrže topné vody. Teplou vodou z poslední nádrže je v létě vytápěn bazén a za 4 roky se ještě nestalo, že by v režimu přebytku teploty TV vzrostla teplota v nádrži topné vody nad 90°C.
Jinými slovy, udělal jste chybu. Fungovalo by to. Pravda, řídící systém na popsaný okruh stál přes 500 tisíc, ale pokrývá i fancoily v pokojích, bazén a mořské akvarium.
Vždyť to píšu.
Musel bych stavět bazén, a to se mi nechtělo, a technicky by to bylo poměrně náročné, musel by bejt dost daleko od domu.
Ale napadlo mě, že bych to mohl chladit v žumpě, tedy v tom zásobníku co mám za čističkou.
Ale když jsem si to hodil do kalkulačky, pořád se mi to nerentovalo, kdybych s tím počítal před 12 lety když se barák stavěl, možná bych to udělal. Ale to jsem taky hlídal každou korunu, takže prd.
Když jste přes to TZB, víte něco bližšího o solárním ohřevu TUV fotovoltaikou. Tam si umím představit, že kdybych mělů přebytek proudu, budu to tlačit třeb ado vodotrysku, nebo přečerpávat vodu, prost ěsnadno si s vyrobenou energií poradím. Tam bude ale úřinnost naprd, že jo.
Není třeba přemýšlet nad chlazením. Popsané zařízení funguje přestože bazén je krytý a v létě takřka nepotřebuje ohřev. Přesto má takřka přesně (podle normy pro dětská koupaliště) 28-29°C. Jedná se o nadimenzování kolektoru v poměru k oběmu nádrže na topnou vodu. Od oka bych řekl, že by postačila nádrž na 2,5 - 3m kubické. Pokud by přesto došto k přehřívání (a ono nedochází i přes to, že popsaná nádrž je poloviční) a nebyl odběr, je možné nechat oběhové čerpadlo zapnuté přes noc a kolektor pak chladí.
Co se týká fotovoltaiky, nezabýval jsem se tím přesto, že jsem dělal velké soukromé objekty, kde cena nerozhodovala. Potřebná elektronika a životnost spolu s cenou a složitostí hovoří proti. Spíše jsou využívány kogenerační jednotky, ve kterých je spalován plyn, vyráběna elektrická energie a zbytkovým teplem je vytápěno. Cena je ale opět (kvůli nafázování) ve hvězdách, nehledě na to, že chcete-li vytápět dům, potřebujete cca 25 kW, to znamená, že zařízení vyrobí asi 22 kW na elektrické straně a teď pro to najděte odběr, pokud nemáte pětipatrový činžák.
Vytápění neřeším, ta TUV mě připadala zajímavá. Mám dvouset litrový bojler na léto, v zimě se voda ohřívá v kotli na PB. Říkal jsem si, sehnat bojler s výměníkem, dát dva panýlky na střechu, mohlo by to teplou vodu vyrobit snadno. Když ne, dohřeje se elektřinou.
Ale pak jsem se zděsil, že většinou v tom nejparnějším létě nikdio není doma, a ono se to pořád hřeje a není odběr takže se to musí uvařit. Bazény ani zvláštní nádrže stavět už nebudu, na mohutnou nádrž doma nemám prostor.
Pa jsem viděl nějaký bojler, napojený na fotopanely, zase kombinace, ohřevu elektřinou ze sítě, nebo fotovoltaikou, ale cena zase lítala někde tak, že by se mi to na těch 10-15 let co mě zbývá vůbec nevyplatilo.
Jinak by taková věcička byla šikovná, elektrickej drát se táhne přece jenom snadněji než potrubí.
A nestaci proste pres panel hodit bilou plachtu (nebo nejakou jeji vychytanou verzi), kdyz nechces, aby pracoval?
Nevím, ale že bych kvůli tomu lez na střechu, ale možná by se nechala vymyslet nějaká roleta, ale podle mýho se to hřeje i pod plachtou, to jsou roury s nějakou tou kapalinou.
Fotovoltaika je něco jinýho, myslel jsem tohle: http://www.obchodsolar.cz/obchodsolar/eshop/9-1...
Až mi odejde bojler, možná si to pořídím.
Také se to zkoušelo stínit, problém je, že panel přebírá i teplotu okolí, nehledě na tom, že jakákoliv stínidla končila u rychlosti větru 32km/hod a reprezentovalo to servopohony, navíjení nebo sklápění a meteosenzory.
Trošku legrační pak je v některých lokalitách nutnost krytí panelů ocelovou sítí, bo lidé jsou závistivé svině a tak semtam z nebe prší kameny.