Přečetl jsem si pozměňovací návrh poslance poslanecké sněmovny Jiřího Petrů (ČSSD) k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích („zákon o silničním provozu") a o změnách některých dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů(sněmovní tisk…
Není pravda, že bychom byli rarita. Vozíky jsou zakázány ještě např. v Polsku, Španělsku, Itálii.
V Dánsku (jeden z vzorů našich cykloaktivistů) jsou povoleny jen na cyklostezkách a v cyklopruzích. To mi přijde jako rozumný kompromis. Ona jízda autem mezi motajícími se rodinkami taky není žádná radost. Silnice jsou určeny přednostně k přepravě, ne na zábavu.
Pff, a co kdyz nektere z tech motajicich se rodinek se chteji taky jen nekam prepravit? Kdo jezdi s detmi vyhradne jen pro zabavu, vetsinou se silnicim celkem ochotne sam vyhyba.
Priklad Danska jako srovnani u nas jeste dlouho nepujde pouzit. Oni tam totiz maji cyklostezky div ne vsude, i mezi obcemi. Pripadne i okresky mezi Hornimi Lhotami a Dolnimi Lhotami (kde by samostatnou cyklostezku nemelo smysl stavet) maji casto po obou stranach cyklopruhy. Ne sice vyhrazene tak, ze by tam auto nesmelo vjet (kdyz se treba miji dve v protismeru) nicmene jasne pripominajici, ze pritom nesmi cyklisty ohrozit (coz by teoreticky melo platit i pri stavajicich zakonech i u nas, i bez cyklopruhu, ale vetsina lidi to v hlavach rozhodne ulozeno nema).
Povolit u nas voziky jen na cyklostezkach by pro dost lidi znamenalo skoro to stejne, jako je uplne zakazat. Vsichni vime, ze "sit" cyklostezek u nas jaksi neni moc souvisla, takze z hlediska prepravy by byli cyklovozickari legalne mobilni asi podobne jako chodec, ktery by mel povoleno pohybovat se vyhradne po chodnicich (a nesmel jit po krajnici silnice, kde chodnik neni).
Mimochodem, nechci te chytat za slovo, ale malicko si o to rikas. :) Toz snad v ramci spatneho vtipu, jo? Rozhodne tim nechci startovat flame.
"Ona jízda autem mezi motajícími se rodinkami taky není žádná radost. Silnice jsou určeny přednostně k přepravě, ne na zábavu."
Ona to ani zadna radost byt nema, pac to by smrdelo zabavou, a na to silnice, jak sam rikas, urceny nejsou. :)
No ale ted vazne. Samozrejme, ze vozik je urcita prekazka v provozu, protoze je sirsi nez kolo a k tomu pomaly. Jenze... kdo hraje na to, ze cyklista je coby "prekazka" k objeti uzky a da se kdykoliv predjet, treba i kdyz jede dalsi auto v protismeru, je u me prase. Bud mas dost mista k predjeti, stejne jako bys chtel predjizdet treba traktor (taky pomaly a otravny), a predjedes klidne uplne v jinem pruhu, nebo bys mel zpomalit, zaradit se pekne do sveho pruhu za toho otrapu, co tam zdrzuje, a predjet, az bude dost mista. Az bude dost mista na bezpecne predjeti traktoru, bude dost mista i na bezpecne predjeti kola s vozikem. Jak proste.
Nejsem magor, obcas jedu i autem, takze samozrejme vim, ze to je teorie, ktera nejde cpat do praxe vzdy a vsude. Je jasne, ze na silnici, kde je uzka krajnice a jezdi se tam hodne a rychle, by to moc dobre nefungovalo. Ale takovym se rozumny cyklista, kor s vozikem, vetsinou vyhne, stejne jako se tam ani ty traktory nemotaji bezne.
No nic, fakt nechci bourit nejake vasne. Jen mi nejak nesedi to, co z tve formulace tak trochu kouka (treba nechtene, netvrdim, ze jsi autosovinista) - ze by snad ta "preprava" mela zahrnovat jen auta...? To proste neberu.
Uf, toz jeste do tretice. Vezmeme-li to konkretneji, docela klidne bych prijal zakaz voziku na silnicich 1. tridy. To jsou prave ty, kterym se, jak jsem uz psal, psychicky zdravy rodic vyhne i bez zakazu. Zakazat voziky i na silnicich 2. tridy by ale podle me fakt znamenalo je v podstate demobilizovat.
Mnohé silnice 1. třídy jsou pro cyklisty bezpečnější, protože mívají širší krajnice, narozdíl od 2. tříd, kde zpravdila žádné krajnice nejsou a na mnohých bývá také velký provoz včetně nákladních aut, zvlášť tam kde se vyhýbají placeným úsekům.
To je pravda, ale... taky to tam obvykle svisti rychleji, a mohou nastavat dost nebezpecne situace na krizovatkach apod., kdy (relativni) bezpeci siroke krajnice jaksi prestane fungovat. Kazdopadne, pokud by si legislativci mermomoci chteli neco zakazat, tak co jim tak nejradeji nechat...? Ty jednicky. :) Jinak samozrejme idealni nezakazovat nic pausalne a resit dopravni upravy a omezeni podle mistnich podminek.
I u jedniček je problém, už se to tu diskutovalo. Občas vede cyklotrasa i po silnici I. třídy, takže zákon by se musel dodržet tak, že tam budu vozík tlačit. To by ale překážel stejně, ještě by to bylo pomalejší.
Např. toto místo:
http://www.mapy.cz/s/2XZQ
Nebo tady: http://www.mapy.cz/s/2YaG
V pondělí jsem jel do Bzový na Berounsku, a když jsem vyjel z žebráku tak jsem se nestačil divit.
http://www.mapy.cz/#x=13.902568&y=49.880341...
Tady je totiž opak toho o čem se bavíte, vedle silnice asi tak pět metru vede cyklostezka která je nádherně vyasfaltovaná a propojuje dvě vesnice/města. Takhle nějak bych si představoval ideální cyklostezku v ideální infrastruktůře co se týče dopravy na kole.
Bohužel v dnešní době věc o které si můžeme nechat jen zdát. Alespoň já mám z toho takový pocit.
dovolím si doplnit: další problém u silnic druhé a i třetí třídy je ten že kolikrát silničáři neposekají trávu, nebo neprořežou stromy. Tím pádem se stává velká část zatáček nepřehledná, a není vidět o těch několik metrů dál, než kdyby ta tráva byla posekaná.
Normální rozumný řidič s troškou smyslu pro bezpečnost opravdu zpomalí.
Kolikát se mi stalo že jsem dojel nějakého člobrdu na kole jak se pere s kolem do kopce, klidně jsem ho mohl předjet jenže né... Řikám si, začnu ho předjíždět, ale co kdyby zrovna z té zatáčky mi vystřelil nějakej pilot co brousí levým kolem dělící čáru. Tak se táhnu jak smrad, zdržuju ostatní za mnou, jen abych neohrozil toho chudáka co jede na kole tím že kuli nějakému pitomci co pojede proti mě musel volant strhnout ke krajnici. Člověk nikdy neví cose může stát. Budu se muset vyhnout protijedoucímu vozidlu ten chudák na kole se lekne sjede do příkopy a je to na mě, zavrávorá spadne mi pod kola je to na mě, nedej bůh se mu udělá blbě zavrávorá a padne při mém štěstí zase mě pod kola.
Na tohle si dávám opravdu bacha a měli by i ostatní řidiči. prostě počkat dokud nebude dostatek místa a vyhledu pro předjetí.
Možná budu ukamenován argumenty že to dělám špatně a že takhle se to nedělá, ale opak je pravdou, ještě nikdy jsem nezažil že by se to nějak nemile na nekom podepsalo.
...vlastně možná jo, na tom chudákovi na tom kole, že byl trošku nervozní z toho že za ním jelo auto jeho tempem, a on z pocitu že zdržuje, přidal...
"prostě počkat dokud nebude dostatek místa a vyhledu pro předjetí."
Nevím, proč bys měl být za to kamenován. To je myslím naopak tvoje povinnost.
Na druhou stranu není moc dobré zbytečně provoz brzdit natolik, aby ti za tebou tě začali předjíždět, protože nevidí dopředu a neví, že je tam pomalý cyklista.
V takových případech většinou vyhodím preventivně blinkr (což je ostatně také povinnost), aby ti za mnou věděli, že se chystám k nějakému manévru a uklidnili se. Ale možná to taky není správně.
Pokud se chystáš bezprostředně předjíždět, jak jen to bude možné, tak to děláš správně. Jinak by fakt hrozilo "závodění".
Je ale potřeba správně odhadnout situaci, kdy já se na to necítím (nebo kvůli vleku, nebo těžkému nákladu to nezvládám), ale lehký osobáci za mnou by mohli bezpečně předjíždět. Pak se hodím za cyklistu ke krajnici a nezacláním ve výhledu.
No jo, to mi nedošlo. Jsem většinou v pozici lehký osobák.
A s vlekem neumím. Teda umím dopředu. Couvání nedám:-((
Dozadu jao dopředu... http://www.youtube.com/watch?v=_-bS3h6ygP4&...
Sikovnej! Ovsem bez otocne napravy na tom privesu by to asi nedal.
S vozikem se jezdi obecne blbe, nicmene nejkomplikovanejsi, co jsem zkusil, bylo to, kdyz jsem prevazel svou spanilou lod. Ma holka 6 metru, tedy asi o 1,5m vic, nez to auto, kterym jsem ji tahl. Tenhle nepomer tomu pridal na zajimavosti, jeste navic, nez kdyz clovek tahne "jen" kratkej vozik. :)
Jo to znám. Ohlédnu se a za mnou kolona německých automobilů. Jak zpomalí, tak je člověk ani neslyší. Kdyby jemně houkli, tak bych jim už dávno někam uhnul.
no už několikát jsem viděl že malé houknutí dokáže člověka na kole rozhodit z koncentrace.
Radši ho nechám v klidu šlapat a pak až příjde ten správný okamžik ho předjet.
TO Lanna: blinkr to dá rozum B-)
Je velky rozdil, kdy a jak se houkne. Kdyz to mas hned za zadkem, na posledni chvili, tak se leknes. Kdyz je to s predstihem treba 50m, takze mas moznost se ohlidnout, zjistit, o co jde, treba si u toho i udelat trochu mysku (stane se, ze), coz nevadi, protoze ta kara neni tesne za tebou, je to neco jineho.
Nervozniho sebestredneho blba od opatrneho ridice (treba v obludnem nakladaku, ktery se opravnene boji, ze bude mit problem se tam s tebou vejit) navic vetsinou jde odlisit, treba i podle toho, jestli na klakson lehce tukne, nebo si o nej na pul minuty opre ruku... apod.
Jo, měl by dát.
Někdy ale vídám, jak na kole tak v autě, že se na ten blinkr dost kašle.
Přitom sama jako řidič ocením, když ho ten přede mnou včas vyhodí, čímž mě upozorní na překážku, kterou já zatím nemusím vidět.
Tohle je dobré si připomínat hlavně v souvislosti s těmi cyklovozíky.
V Polsku jsou už nějaký čas vozíky povoleny.
http://www.dwaplusdwa.pl/wydarzenia/strona-6.html
Zrovnatak, jako byly vždy povolené i u nás ...
To není pravda. U nás nebyly povoleny nikdy.
Na druhou stranu, nikdy nebyly zakázány, pouze byla a je omezena jejich šířka na 80cm, nějaké nutné odrazky a osvětlení a jiné veskrze rozumné požadavky, při jejichž splnění bylo použití zcela neomezené (resp. omezené tím, že cyklista je mohl táhnout za sebou pouze tam, kde smí cyklista jet).
Tak mne napadá, v zákoně je sice použito jednotné číslo, ale tažení více vozíků jedním kolem není nikde upraveno. Takový silniční vláček...:-D
Bod 1. není problém. Značky se osazovat nemusí. Cizinci si rychle mezi sebou řeknou, že zde jim pšenka nepokvete a pojedou se svými vozíky otravovat život motoristům jinam.
My tady máme silnice pro budování kapitalismu a ne aby si na nich kdejaký hejhula dělal zábavu!
Já nevím, proč naše země musí mít vždy něco nějak jinak a nemůže převzít nějaký osvědčený model zvenčí, kde to leta funguje bez problémů- Jestli ono to nebude tím, že zde jsou peníze spíše na tunely a ne na souvislou sít cyklostezek. Desítka let budování nekoncepčních cyklotras vedených i po frekventovaných silnicích bez postranních cyklostezek je tímto dnes pro rodiny k ničemu stejně tak jako cyklostezky od nikud nikam. Mladý cyklista s rodinou snažící se žít zdravě a přepravovat děti ekologicky je dnes v ČR na obtíž. Nebo je to jen můj dojem?:-() Svého poslance jsem oslovil, co mi odpověděl jsem sem dával - tedy ještě jednou:
" děkuji za Váš mail a připomínky. Jak jsem stihl zaznamenat, většinovým zájmem mezi veřejností je přijmout zákonnou úpravu umožňující provozování cyklovozíků na silnicích všech kategorií. V současné době se tento zákon připravuje s tím, že platnost (a účinnost) by v něm měla být nastavena řádově od léta příštího roku. Pro provoz cyklovozíků by podle tohoto měla platit stejná pravidla jako pro cyklisty."
....no, je to taková "by" odpověd´. Prostě nic jistého a Tvůj příspěvek ukazuje na to, že pozměnovací návrhy z toho zřejmě zase udělají úplně něco jiného - tedy paskvil tak, jak bývá v této zemi poslední dobou zvykem.Nejde o to mít funkční zákon, který prospěje společnosti jako takové ale zákon šitý na míru zase nějaké zájmové skupině motoristů, kterým cyklisté na silnicích vadí prostě zřejmě obecně. Nejprve se vystčí vozíky, pak děti, pak mladiství pak důchodci a nakonec bude cyklista vysazen do rezervace.:-() Místo toho, aby se jednoznačně tlačilo na slušné a ohleduplné chování řidíčů motoristů, musíme zde neustále řešit ohrožení cyklistů v provozu a jejich "ochranu" tím, že je vyloučíme z provozu, aby nebyla možnost je ohrozit. To je fakt na hlavu uhozené. Jeden známý mi říkal pěkné japonské úsloví: " Hřebík, který vyčnívá, nemůže čekat nic jiného než ránu kladivem na hlavičku." Prostě cyklisti vyčnívají, je jich moc a evidentně již dost vadí. Je třeba tedy zřejmě vytvořit kladivo na čarodejnice.:-()
Zákon neznám. Zastávám však názor, že problém je jinde, než v zákoně. Faktem zůstává, že stav dnešních silnic, stupeň zatížení, možnost oprav, apod. vůbec neodpovídá provozu. Jinými slovy-velmi často je nová cyklostezka v lepším stavu, než silnice. Nebo opačně-častokrát by silnice 3., ale i 2. a 1. třídy měla sloužit cyklistům a pěším a ne motoristům. Problém je v lidech, jako vždycky. My jenom nadáváme, že to tak je, ale jen velmi málo se nás hodlá přizpůsobit stavu vozovek, provozu, motoristům, cyklistům, pěším. Neumíme to, nechceme. Peníze ale taky nemáme, takže se učíme tomu přizpůsobování navzájem. Trvá nám to, nejde nám to a ještě dlouho potrvá, než bude viditelný výsledek. Viditelné to bude, až tohle všechno zohlední v nějakém zákoně-možná to tam je, ale pochybuju.
MOžná jsem to špatné pochopil...ale mohu to chápet tak,....že nejlepší bude, když se cyklisté i motoristé přizpůsobí tomu, že stav vozovek je hrozný a protože nejsou peníze na jejich opravy ani na nové cyklostezky, tak jezdit přestanou a přizbůsobí se stavu, že vyjíždět je nebezpečné a vyjíždět raději nebudou.... a peníze nejsou prostě proto, že se odkoloní nebo prostaví na předražené a nekvalitní dálnice pro motoristy, které se pak donekonečna opravují?:-()...Děkuji, ale takovému stavu se asi dost těžko někdo přizpůsobí a nebo přestane nadávat a řekne si, že to tak musí prostě být, protože taková je prostě doba....:-()
Já to chápu jinak. Proč bych se měl přizpůsobovat já technice, silnicím, penězům, když právě to je vytvořené pro lidi. Je to v lidech, ne v penězích. Přizpůsobit se musím lidem a začít musím u sebe. Pokud nadávám, moc jsem se nepřizpůsobil. Někdo nadává, ale něco dělá. Někdo dělá a už nenadává. Většina však nadává a nedělá nic, neuvědomuje si, že to, na co nadává, je jenom on sám. Co se týká lidí, nikdy to nebude jiné, budeme nadávat vždycky "na ty druhé" na sebe jenom menšina. Ale v případě materiálních věcí to tak být nemusí. Ale změnit to, znamená začít u sebe, ne u těch věcí, politiků nebo peněz. A na silnicích zatím vládne opak-bezohlednost-o nějakém přizpůsobení se nedá mluvit. Já mám silnější plech na konzervě, tak jedu-"tady jedu já, ty jenom čum."
Nechápu co stále řeší, když v podstatě vše je již uvedené v zákoně.Nebylo by rozumnější, aby si ho přečetli?
zákon 361/2000 Sb. mimo jiné hovoří o tom, že:
§ 2
Vymezení základních pojmů
a) účastník provozu na pozemních komunikacích je každý, kdo se přímým
způsobem účastní provozu na pozemních komunikacích.
Nevidím jediný důvod, proč by se provozu nemohly účastnit děti ve vozíku za které zodpovídá řidič nemotorového vozidla.
i) jízdní souprava je souprava složená z jednoho nebo více motorových
vozidel a jednoho nebo více přípojných vozidel,2)
Tudíž vozík pro děti není přípojné vozidlo
§ 48
Přeprava osob
(5) V jiném přípojném vozidle, než které je určeno pro přepravu osob,
je přeprava osob, s výjimkou případů podle § 51, zakázána.
Pokud by náhodou někoho napadlo začlenit vozík pro děti mezi přípojná vozidla, tak podle tohoto § je přeprava dětí povolena.
§ 58 odst.
(6) Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší
než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru
umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem
pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za
snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být
přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.
Podle tohoto § se smí vozík pro děti připojit za jízdní kolo, pokud odpovídá daným rozměrům a je patřičně vybaven.
Nám všem je to jasné, ale ti mameluci na ministerstvu to vidí trochu jinak ;-) Přečti si jejich různé argumenty, které kdy vypustili z huby, na netu je toho dost... I tady už ohledně tohoto proběhlo diskuzí více, stačí se podívat do starších témat.
Oni mimo jiné argumentují i tím, že když v zákoně o "vozíku pro přepravu osob" není ani slovo, tak je to zakázané... Což je ale pitomost, protože většina našich zákonů je dělaná tak, že "co v nich není výslovně zakázáno, tak se považuje za dovolené".
Tak jak je tedy možné, že se sem ty vozíky už kolik let smí oficiálně dovážet ??? Asi na ježdění po dvorku nebo zahradě, nééé ? :-)))
Jak je ale vidět, v tomto případě se z nějakého, nám stále neznámého, důvodu snaží nabulíkovat, že zrovna s vozíky za kolo to musí být naopak :-( Prostě hovadina...
Starší diskuze jsem četl a jejich "argumenty" nejsou argumenty, ale ve většině případů momentální nápady lidí, kteří vlastně ani neví o čem se jedná. Jinak s tebou souhlasím.Tady pomůže už jen defenestrace, aby jim konečně došlo kdo a za co je vlastně platí.
Ještě lepší "argumenty" mají v poslední době poslanci, kteří o tom mají rozhodovat a nějak to do toho zákona naroubovat :-/ To jsou kolikrát perly, že by jeden brečel... Nebo spíš některým jedincům tu hubu rovnou rozmlátil :-(
Stejně bych rád věděl, kdo z dštských vozíků vyrobil problém. Neslyšel jsem o žádném majiteli vozíku, co by byl celý smutný z toho, že jeho činnost není dostatečně legislativně podchycena.
Co se líbí či nelíbí někomu na ministerstvu je jedno, požehnání z ministerstva jízdu neusnadní.
Takže to byli nejspíš nějací tupouni z řad novinářů či cykloaktivistů, co celou věc naprosto zbytečně rozbouřili. A následkem toho hrozí třeba omezení na silnicích 1. třídy.
Ja myslim,ze to byl nejaky aktivni policista ci urednik,co sel rano do prace a kolem nej prosvistel kdosi s vozikem a on si rekl:"Ha!Je tohle vubec povoleny?" Ci dotycneho zastavil ten policista a povida:"Mate na tohle vubec povoleni?" A pak po zive diskuzi s cyklistou/rodicem,ktereho musel nakonec pustit bez pokuty,protoze se nedokazali dohodnout,zda-li je to povoleny ci nikoli,zvedl dotycny statni zamestnanec telefon ihned po prichodu do prace a volal kamsi vyse pro rozsouzeni nejakemu nadrizenemu."Hele,Pavle,jsou vubec ty voziky,vis takovy ty za kolo,jak v tom vozej lidi psi a tak, taky povoleny pro deti?"No a uz to bylo...Znas to heslo nasich dedecku,ne??? Aktivni blbec,tak to je horsi nez tridni nepritel!:-)
Já bych všechny poslance do jednoho pytle neházel. S panem Cempírkem jsem mluvil o tom, ze vozíky croozer pro 2 děti mají šířku 87 cm a tudíž by stejně byly zakázané a od mi slíbil pozměňovací návrh kde navrhuje omezit vozíky 90 cm. Dneska uz konecne snemovne funguji www. stranky - tak jsem si to zkontroloval a slovo opravdu dodrzel.
Já mluvil s jiným poslancem a bys viděl, jak měl omezený pohled na cyklovozíky... Prostě je to nebezpečný a rodiče se musí chránit...
Když tak koukáme okolo, jak to všude je povolený a u nás ne, přidal bych zrušení nulového limitu na alkohol, ale limit 0,6 promile.
Byla by to taková hezká kombinace, povolit vozejky a chlastat k tomu, to by zvýšilo bezpečnost na kvadrát. :-)
Dobrej nápad, ještě bych povolil vozit ve vozejku dospělé osoby, abych mohl z hospody bezpečně dovézt domů kamaráda, kterej má třeba 4 promile.
Nevím co je nějakýmu papalášovi v Bruseli do toho, koho si ve vozejku vezu, nacamranej jako poslanec :-)
Podle současné legislativy toto zakázané není. Vozík je určen k přepravě osob. Žádné parametry, které by osobu upravovaly nevidím. Snad jen kdyby byla osoba širší než 80cm. Ale to se snad brzo také upraví.
Tak to tchýně holt půjde pěšky :-)
No jestli tchýni nestačí ani nových 90cm, tak bys ji ještě mohl zkusit vézt bokem nebo její přečnívající části řádně označit červenými praporky 30x30cm.
ono tý tchýni bude nejspíš víc než deset, takže teď podle nových pravidel už jí vozit nebude smět... ;-)
Aha, fakt. Kamarádka má postižené dítě, které pravděpodobně nebude chodit. Až mu bude víc jak deset, nebude ani jezdit ve vozíku za kolem. Výbornou novelu nám schválili.
píše to redakce v článku, zákon jsme nečetl.
Pochopil jsem, že máme nyní zákonem povole vše co dosud, akorát je vozík povolen do 90cm, což nebylo omezil se věk dítěte na deset let a přikázala ta nesmyslné plachta.
Postižení byli také to první, co mě napadlo. No, někomu asi to vadilo tak, se zasadil o to, aby to zakázali. Já to po poslancích nechtěl...
Když si představím jak usilovně bránili dřív postiženým dostat se na ulici, nepřekvapilo by mě, kdybych se dozvěděl, že velké části poslanců to vadí i dneska.
Dodneška si pamatuji ty výkřiky u nás ve vsi, když se sem před 20 lety stěhovala část ÚSP.
Nene, špatně sis to vyložil. Pokud se nejedná o vozík určený k přepravě dětí, může být tchýni klidně 120 let. V tomto případě se jedná o přívěsný vozík určený k přepravě tchýně, na který se vztahuje jen ta šířka 900mm. Ale psst, nebo nám zakážou i tohle!
Tak dneska pozměňovací návrh na zákaz používání vozíků a tyčí na cestách I. a II. třídy neprošel (pro hlasovalo 47, proti 81), zvětšení šířky vozíku z 85 cm na 90 cm prošlo. Návrh jako celek prošel dál.