Přečetl jsem si pozměňovací návrh poslance poslanecké sněmovny Jiřího Petrů (ČSSD) k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích („zákon o silničním provozu") a o změnách některých dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk 463).
Rád bych jako uživatel cyklovozíků pro děti reagoval na některé pasáže, které pan poslanec navrhuje změnit. Podle mne je tento pozměňovací návrh nekoncepční.
Pan poslanec Petrů navrhuje zákaz používání cyklovozíků a přívěsné tyči na silnicích 1 a 2 třídy.
1) Tento návrh není v souladu s legislativou okolních zemí a může způsobovat značné problémy zahraničím turistům a také zbytečně velké náklady pro ČR. Bude nutné osadit všechny hraniční přechody značkou na tento zákaz upozorňující. Podobné značky budou muset být umístěny na všechny křižovatky silnic 1 a 2 třídy s komunikacemi tříd nižších a účelových komunikací. Bylo by nutné tuto značku teprve navrhnout, vyrobit, schválit.
2) V České republice je také vyznačeno mnoho kilometrů cyklotras po méně frekventovaných cestách 1. a 2. třídy (oblast Jeseníků, Jižních Čech, Vysočiny, pár takových úseků máme i v Libereckém kraji). Rodiče jedoucí po této trase by ji tedy nemohli využít, do doby než na všech těchto místech bude vybudována souběžná cyklostezka. (po vybudování cyklostezek kolem všech silnic 1 a 2 tříd bych proti tomuto zákazu nic nenamítal).
3) Některé silnice vyšších tříd se širšími krajnicemi bývají v obcích využívány pro vyhrazení samostatného jízdního pruhu pro cyklisty. Jak by se měl řidič s cyklovozíkem chovat zde? Někde je to jediná možnost jak se dostat z jedné strany vesnice na druhou či do střediskové obce.
4) V případě že by prošel tento pozměňovací návrh a nesměly by se používat tažné tyče pro děti na silnicích 1 a 2 třídy, dostali bychom se do paradoxní situace, kdy by malé dítě mohlo po této cestě jet samo, což je podle mne nebezpečnější než když je vedeno na tyči za rodičem.
5) Některé silnice jsou stále silnicemi 1. a 2 třídy i když je několik let vybudován kolem obcí obchvat a na původní komunikaci je provoz minimální. Naopak některé silnice nižších tříd v okolí velkým měst mají provoz řádově vyšší než silnice 1 tříd v odlehlých koutech republiky.
Jsem rodičem dvou malých dětí a mohu Vás ubezpečit, že pokud mám možnost, rád se silnici vyšší třídy vyhnu. Jet po některých silnicích nižší třídy si netroufnu. Mnoho míst objíždím zajíždkou, abych své děti nevystavoval provozu. Auto nemáme a tak je právě kolo s cyklovozíčkem pro nás doplněním hromadné dopravy.
Podle mne je jediné možné řešení povolit jízdu s cyklovozíky a tažnými tyčemi všude tam, kde je povolena jízda na kole a zároveň budovat kvalitní cyklistickou infrastrukturu.
Je mi líto, že zrovna poslanec sociální demokracie, která má v programu podporu mladých rodin s dětmi, dává tento pozměňovací návrh.
Petici požadující začlenění cyklovozíků do legislativy podepsalo více než 3 tisíce občanů. (zde http://www.petice.nazory.cz/petice/petice-detail.php?id=374)
V případě, že by prošel tento pozměňovací návrh, nebo byly cyklovozíky v ČR zcela zakázány (jako v jediné zemi EU) budu si muset na kolo namontovat dvě sedačky (to je povoleno), což mi nepřijde bezpečnější ani pohodlnější pro děti než vozík.
Zkuste se zeptat svých poslanců na jejich názor. Hlasovat o cyklovozících by měli příští týden.
Více info: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=6&T=463
http://www.cyklostrategie.cz/pro-media/
Mgr. Pavel Matějka
Zmocněnec petičního výboru Za urychlené zapracování cyklovozíků do legislativy ČR