(inzerce) Jízda na kole patří k nejoblíbenějším českým sportovním radovánkám. Naše země nabízí rok od roku více cyklistických tras a mnoho lidí jezdí za cykloturistikou také do zahraničí. K tomu, abyste si svá kola převezli autem jsou však potřeba speciální nosiče na kola. Jak fungují a který z nich je nejlepší?
Po vlastních zkušenostech bych doporučil dřív než se člověk rozhodne pro nosič na tažné zařízení podívat se do techničáku kolik je maximální povolené svislé zatížení. U malých aut se lehce stane, že hmotnost nosiče + dvě kola už je na hraně, či dokonce přes.
No a když se podíváš na maximální zatížení střechy, tak také poznáš, že 4 běžná kola a nosič už je moc.
Proč? opravdu záleží co máš za auto a jaká kola. Dost aut má povolení zatížení 70 kg a to ti na 4 kola + nosič bohatě stačí.
Máš pravdu, nejběžněší český rodinný vůz Octavia combi má zatížení střechy 75kg max. Když uvážím váhu noziče 5kg, váhu držáku kola např. také 5 kg a duralové 19" horské kolo kolo 12kg, tak dostanu při 4 kolech váhu na střeše 73kg. Takže na těch kolech nesmíš už nechat vůbec nic navíc. Asi ani bláto :)
Souhlas, a záleží též na způsobu uchycení nosiče - auto cca 200m přede mnou mělo 4 kola na střešním nosiči a po najetí na "rychlostní silnici" se celá soustava oddělila, poskakovala po silnici a rozkládala se na prvočinitele - nikdy více! :-(
Jj, také nás jednou předjíždělo na dálnici auto, které vezlo na střeše moc pěkná kola. Chvilku jsme je okukovali, než nám auto zmizelo v dáli.
O 10 km dál se nosič s koly válel u svodidel, auto blikalo v odstavném pruhu a pán s paní se snažili dostat přes dálnici. Do dnes si říkám, jak se jim podařilo bez újmy na vlastním zdraví odvléci ten nosič s třema kolama od svodidel přes dva pruhy dálnice.
Nejděsivější na celé situaci bylo to, že setrvačností se celá sestava držela cca 2-3 sekundy ve vzduchu v úrovni kabiny - lépe nedomýšlet!
Teprve pak dopadla na vozovku na pneumatiky, znovu se odrazila do výšky kabiny a teprve při dalších dopadech se začala oddělovat jednotlivá kola a díly nosiče.
Let nosiče s koly jsme neviděli. Naštěstí. Co si ale pamatuji, že kola zůstala na nosiči přikurtovaná, i po dopadu. Jen to bylo vše poněkud pokroucené.
Museli to torzo přetáhnout přes dva pruhy dálnice v plném provozu.
Ono záleží jak je ten střešní nosič a jeho uchycení řešený. kupoval jsem jeden na hagusy--pouze ty příčníky a hned při první montáži jsem kroutil hlavou jak tady ten konkrétní typ vubec mohl dostat nějakou certifikaci, při dotahování se ty montážní prvky ohýbali a ujížděli , musel jsem si je nakonec kutilsky upravit, na takovou zahrádku dát třeba právě kola, tak je to tutovka, že to spadne.
Osobně ve vožení kol na střeše, nebo na zadních dveřích žádný problém nevidím a rozhodně jsem nikdy neřešil kolik které kolo váží a jakou mám nosnost zahrádky, nebo povolené zatížení střechy. Ale musí to opravdu držet. Střešních zahrádek jsem měl poruznu na autech mraky, vyjma té na hagusy nikdy žádný problém.
Kvalitní zadní nosič na kouli a podle váhy u elektrokol baterky vyndat. Pří dešti nebo i parkování použít plachtu. Na střeše se hodně projevuje rychlost jízdy a vítr.
Po několika střešních nosičích mám již druhý na tažné zařízení (kouli) a nemohu si toto řešení vynachválit.
Ani manželka nemá problém s umístěním e-kola.
Lze výžádat za mírný poplatek na DI reg.značku shodnou s autem, takže není třeba ji přehazovat, je stejná jen doplněná vylisovanou hvězdičkou.
Opel zafira má povolené zatížení střechy 100kg.
Ono je to dané i tím, že je 7. místný.
Ovšem naložení takovéto váhy na střechu dělá divy s jízdními vlastnostmi. Moc přez 110 jet nelze.
Ohledne jizdnich vlastnosti jsem problem nemel. Ale postupne mi uz zacalo zmahat to rvat nahoru a dolu, tak mi nakonec bouchli saze a poridil auto kam se mi to vejde dovnitř. Ale ted uz pomalu zase zvažuji kuli vnoucatum nosič na zadni kouli, protoze kdyz nalozim kolobezky kolo dovnitř tak tam nemam zase zadni sedacky. Jeste ale uvidim.
Používám přepravu kol uvnitř auta, na střeše i na kouli - vždy podle situace.
Pokud si koupíte nosič u renomované firmy tak vám NEMUŽE uletět ani při 130 km/hodině. Létající nosiče snad již supermarkety přestaly prodávat, tak jsem je HODNĚ dávno měl, skončily v kovošrotu.
Přestaly prodávat protože není poptávka, nové auta mají většinou spešl uchycení a výrobci aut je rádi prodávají v rámci svého prodeje doplňků, samozřejmě za spešl cenu. Taky použitím těch "létajících" se riskuje poškození "miláška" a opravy jsou mastné.
Vozil jsem kola většinou pomocí střešních nosičů. Dnes už bych si je asi nepořizoval, i když vždy jsem zdárně dojel do cíle. Nejsem moc vysoký, zato moje auto celkem jo, takže jsem se při nasazování a sesazování čtyř relativně těžkých bicyklů (turista v plné palbě, lehokolo,..) často nadřel. Spotřeba pohonných hmot při tomto řešení byla opravdu výrazně vyšší. Do zatáček s citem, pozor na podjezdy a vjezdy pod 3 metry! Minulý rok jsem poprvé použil přívěsný vozík za auto, že mě to nenapadlo dříve.. Koupil jsem za pár šušňů hagusové příčníky (na T-profil) z bazaru a uchytil je k podlaze vozíku. No a na ty už jsem pak sázel střešní nosiče a kola - turistu, lehokolo, elektrokola. Jízda s vozíkem má jistě svá specifika, ale pro mne je mnohem příjemnější, než s koly na střeše. Náklad vidím pěkně ve zpětném zrcátku a spotřeba vozu se zvedá jen nepatrně. Úprava vozíku se dá vytvořit i sofistikovaněji, kdy pod nosiči vznikne i krytý úložný prostor - snad někdy časem.
Doceka pěkně to mají napsané tady: https://www.srovnator.cz/clanky/nosice-jizdnich... Já za sebe doporučuji THULE 924 VeloCompact. Ozkoušeno a opravdu vydrží ;)