Jízda na kole patří k nejoblíbenějším českým sportovním radovánkám. Naše země nabízí rok od roku více cyklistických tras a mnoho lidí jezdí za cykloturistikou také do zahraničí. K tomu, abyste si svá kola převezli autem jsou však potřeba speciální nosiče na kola. Jak fungují a který z nich je nejlepší?
Tato možnost je praktická, protože nemusíte montovat žádné speciální nástavce na vaše auto. Je však možná jen u větších vozů nebo v případě, že jedete pouze dva. V autě jednoduše sklopíte zadní sedačky, dozadu umístíte kolo a můžete vyrazit. Pro usnadnění můžete odmontovat přední kolo a na podlahu vozu dejte deky, aby se neušpinila nebo nepoškrábala. Bezpečnost při jízdě pak zajistí upevnění popruhy. To se vám bude zvláště hodit při brždění nebo prudkém zatáčení. Nezapomeňte, že jakýkoliv neupevněný náklad v autě znamená velké riziko pro řidiče i spolucestující. Nehledě na to, že za špatně upevněná kola vám v České republice hrozí pokuta několik tisíc korun. V zahraničí pak až několik tisíc eur.
Tato varianta je nejpohodlnější a zároveň i bezkonkurenčně nejpraktičtější. Zároveň se však musíte připravit na vyšší náklady. Při volbě této varianty existují dvě možnosti upevnění. Buďto na tažné zařízení (na kouli) anebo na dveře kufru. V případě této varianty nehrozí zvýšená spotřeba paliva a kola máte zároveň pod kontrolou. Nemusíte také tolik omezovat rychlost jízdy. Pozor jen na přesah šířky vozu.
Při této variantě můžete převážet až 4 kola naráz. Nosič se dá sklopit, abyste se dostali do kufru a lze ho zamknout. Na nosič lze také přikoupit třetí SPZ, která stojí 600 korun. Ne všechny vozy však disponují tažným zařízením. Jeho koupě vyjde na několik tisíc.
Další velmi oblíbenou variantou kol je umístění na střešním nosiči auta. V případě střešního nosiče se kola připevňují na příčníky, které se různými způsoby upevňují ke střeše vozu. Způsob upevnění se liší podle kategorie vozu. U kombíků je připnete na podélné střešní nosiče, kterým se říká hagusy. U jiných vozů, které podélnými nosiči nedisponují je připevníte do kotvících bodů v karoserii, nebo za rám karoserie nad dveřmi. Nemusíte se bát, že by na váš vůz nosiče nešly namontovat, vyrábějí se na všechny typy vozů. Jejich pořízení stojí několik tisíc.
Nosiče vybírejte v závislosti na tom, kolik kol plánujete převážet. Maximum je až pět kol. Kromě kol můžete na střešních nosičích převážet i koloběžky. Při převážení kol na střeše však myslete na to, že tomu musíte přizpůsobit i vaši jízdu. Doporučuje se jízda maximálně 70 až 90 kilometrů v hodině. Některé nosiče zvládnou i 130 kilometrů, ale lepší je vždy opatrnost. Při zastávkách pak nezapomeňte vaše kola uzamknout před zloději.
Připevnění kol na střeše vozu má však i své nevýhody. Mezi ně patří například zvýšená spotřeba paliva, která se právě nyní v době vysokých cen pohonných hmot zrovna dvakrát nehodí. Při jízdě nad 100 kilometrů v hodině může být nárůst spotřeby až třetinový. Složitá může být pro někoho i manipulace při upevňování kol na střechu. Pozor musíte dát také při vjezdu do míst s nižším prahem jako jsou garáže.
Tato varianta je možná pouze u některých automobilů. Toto řešení má limit v počtu kol, které lze takto připevnit a zároveň je pak problém se dostat do kufru.
Při výběru převozu kola neexistuje jedna nejlepší varianta. Vždy záleží na konkrétním voze, ochotě vynaložit prostředky, nebo počtu kol, která převážíte. Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv variantu, nezapomeňte při svých cestách na havarijní pojištění. Při jeho výběru vám pomůže kalkulačka havarijního pojištění na webu Kalkulator.cz. Nezapomínejte, že díky havarijnímu pojištění si totiž můžete ochránit i kolo, které převážíte.