Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to vidět na fotografiích. Kus kladky v nejhořejší části, co strhává řetěz z největšího převodníku schází, zbytek je zbroušen na fólii, která se dá ohýbat prstem a…
Ještě jednu opravu a současně omluvu. Poděkování na konci patří Báře2 a Abernathymu. Arnoštovi jsem to přiznal omylem. Zjistil jsem to v době, kdy to už bylo odeslané a nemohl jsem s tím už nic dělat.
Mohl bys, pro případné bastlíře, uvést více o použitých přesmykačích (značka, výrobce, označení ...) než jen to, že pocházejí od bary2 a abyho?
Nikde jsem ty dva mezi zavedenými ani začínajícími firmami nenašel.
Každý byl jiný a starý a použitý. Jméno asi nikomu nepomůže, když se to shání po jednotlivých kusech po známosti, burzách, šrotovištích. Mně nakonec ani jeden nevyhovoval a postavil jsem si z nich vlastní. Ale pokud chceš, tak se ti podívám na to jméno, toho jednoho co mám na kole. Zbytky toho druhého jsem už vyhodil.
Spíš je důležité zkontrolovat pro jaký úhel sedlové trubky je to zkonstruované. Ale pokud to máš pro dvoupřevodním s větším 42 převodníkem a ne pro indexované řazení tak je to skoro jedno. Tam bude nějak řadit všechno.
Původní přesmykače, užívané na Favoritech mám, ale ty byly určeny pro dvojplacku a nebyly indexové. Zároveň mám několik rámů starých horských kol s přesmykači.
A protože mám cca 3 Favority a jednoho bych chtěl mít na chatě (ať jedeš, kam jedeš musíš vždy do kopce), sháním součásti k úpravě toho lehkého kola..
Ten úhel sedlové trubky a s ním kompatibilitu přesmykače poznáš tak, že ti dlouhé ramínko přesmykače po namontování pěkně kopíruje obvod největšího převodníku. Pokud je špatný, tak se do na dolním konci ramínka tolik odchyluje, že to blbě řadí menší převodníky.
Koukej se na vlastnosti těch přesmykačů a ne na jejich jména. Ty ti na těchhle plečkách už nic neřeknou. Je to všechno jen jedno velké muzeum.
... asi máš pravdu
Ten můj měl na objímce vyraženo "Falcon" a byl to silniční přesmykač pro tři převodníky. Jsem ho sundala ze stroje, se kterým jsem koupila vozíček za kolo. Stroj šel do šrotu, byl to Favorit ze sedmdesátých let, rezavej a pro velkého člověka.
No, asi to byl MTB, nevím, ale měl krátkou řetězovou linku. Na fotkách je to ten, ze kterého bral objímku a převodový mechanismus, klec na to dal delší z toho Abyho...
Nebo je to obráceně? Já už si nevybavuju, jak vlastně vypadal...
Jak je to, Brahmo? Brals z toho Falcona klec nebo objímku?
Na kole mám přesmykač, který má na objímce nápis "LEPPER", na převodové páce nápis "SUNRACE" a na vodítku nemá nic.
Vznikl zkřížením dvou přesmykačů, z nichž jeden měl dlouhé vodítko, ale silniční duálový převod. To byl asi ten tvůj Baro. Druhý měl správný převod, ale krátké vodítko. To dlouhé vodítko a měkčí pružinu jsem přidělal na přesmykač se správným převodovým poměrem.
Jelikož se nepatrně lišila geometrie úchytů těch vodítek, tak jsem musel přesmykač dobrousit, aby dosahoval dostatečně blízko k sedlové trubce. Také jsem na dolním konci vodítka vyrovnal jakousi vlnku směrem ven od talířů. Nevím nač tam byla, ale měla tendenci cvrkat do pedálu, když se točil okolo.
Už na tom jezdím druhý den a řadí to jako za mlada. :)
Tak tos z toho Falcona bral klec, ta se mi zdála dlouhá, akorát jsem si nepamatovala, kolik zubů měly ty převodníky :-)
Jsem dneska byla otestovat upravenou "rychlou" kazetu (viz. obr). S velkýma pastorkama není žádný problém, skoky jsou akceptovatelné. Spodní část kazety 11-12-13-15-18 je pro roviny dobrá.
Koupila jsem si pastorky 12zubů a na originální kazetu SH HG-50 11až34 zubů jsem dala místo 11zubů pastorek 12zubů, tím mi vznikla "pomalá" kazeta s originálním odstupňováním na větších pastorcích. Teď ještě zvážím, zda pořídit druhou sadu kol, nebo kazetu v případě potřeby jen přehodím. Tady v okolí se uplatní spíš ta "pomalá".
Máš exponencielní řazení do pomala :)
Jo, tvarově se mi to podařilo vyladit :-)
Je to dobré, jelo se mi s tím dobře.
Teď mne Cibi upozornil, že používám špatnou terminologii. Na přesmykači se to, co přehazuje a smýká řetěz z převodníku na převodník správně nazývá vodítko. Kladka je v přehazovačce. Omlouvám se, jsem amatér a neznám odbornou terminologi. Děkuji za upozornění.
Ty jsi notorickej omlouvač. Z pana státního prezidenta si vem příklad, ten se zásadně za nic neomlouvá, ani pozůstalým F. Peroutky. :-)
Bože to je blábolů to snad není možný.
Přesmykač nemá žádnou kladku ani ramínko, to co patrně máš na mysli je klec.
Ta firma se jmenuje Shimano a většinu přesmykačú dodává s redukcí na trubky o průměru 31,6 a 28,6 mm.
Řetězová linka 50 mm je pouze u MTB, silniční přesmykače pro trojpřevodník 50-39-30 mají řetězovou linku 45 mm.
Trojpřevodníky pro pro pohony do 9r včetně jsou naprosto běžně dostupné a budou, trend větších kazet a méně převodníků začíná na 10r sadách. Na silnici byl dvoutác standard vždycky, přesto se krom 11r sady dělá i trojplacka (50-39-30).
Jako bastl z darovaných přesmykačů dobrý, s horským řazením na silničním kolo si těch možností moc neměl, ale nepiš věci, co nejsou pravda.
(Tondo - bez toho abych Tě chtěl urazit)
škoda že jsi toto nenapsal před půl, možná tři čtvrtě rokem když to tady Brahma řešil...
Pokud pominu terminologii, tak to měl trošku složitější. Myslím, že má dokonce kombinované horské řazení a silniční třítác.
(příp prosím Brahmu o upřesnění nebo link na původní tema)
Asi sem to přehlédl, stane se, technická témata obvykle otvírám.
Vzhledem k rozsashu převodníků i řetězové lince by byl vhodnější silniční přesmykač, Shimano Sunrace i Microshift má v katalogu přesmyk pro silniční 8r tripl s největším 50 nebo 52 a rozsahem 20 nebo 22.
Problém je akorát to horské řazení, převodník tahu lanka existuje ale na to jak jednoduchá věc to je to stojí docela hodně.
Existují i silniční řazení na rovná řidítka. Vzhledem ke kombi páce by musel vyměnit i brzdovou páku. I to by možná vyšlo levněji než ten převodník, ale pak by mu vypadala každá strana jinak.
Převodník - tuším Matchmaker, nebo tak nějak.
Na Meridě jsem měl samo-domo kladku s dvěmi průmery, pomocí které mi brzdila V brzda cantileverovými páčkami.
Jen fungovala až nějaká 3-4 verze, předtím se vždy ohýval čep a konzole na které byly kladky.
škoda že nemám foto...
Matchmaker sou nějaký udělátka na uchycení jinak nepasujících brzd a řazení na řidítka. Převodníky tahu sou Shiftmate od JTek, mají toho docelo hodně verzí pro mnoho různých kombinací
http://www.jtekengineering.com/shiftmate...
Ale stojí to 35 €.
A máš představu nakolik ten převod navíc zvětší nutnou sílu pro ovládání?
MTB přehazovačka a přesmykač se většinou dají upravit posunutím šroubku pro zachycení lanka směrem k ose otáčení dvouzvratné páky. Je to jen o vyvrtání dírky a zaříznutí závitu.
Síla je daná silou pružiny v přesmykači a délkou páky teoreticky by horský přesmykač s převodem na kratší tak mohl vyvíjet větší odpor na silniční páce než jaký je se silničním přesmykem. V případě horská páka a silniční přesmyk by to naopak bylo na páce lehčí, což by neměl být problém.
Takže ten převod mezi MTB a silnicí do toho žádné tření nezanese?
Tření je (odhadem) nepodstatné.
Sílu pružiny po Tvé přestavbě přesmyku si odhadnout umíš.
pouze pákový poměr síly pružiny.
Vypadá to takhle
https://www.roadbikereview.com/reviews/tech...
Pokud to nebude poškozené nebo extrémně špinavé nevidím, kde by tam vznikal nějaký významný odpor.
To je elegatntní řešení s jedním lankem. Předpokládal jsem dvě lanka a převod kolem na hřídeli. Kam se to na rámu montuje? Podle tvaru někam do ohybu lanka. To znamená někam nacpat nějaký držák.
Umístit mezi zarážku a konec bowdenu nebo mezi dva kusy bowdenu, nějak mě nenapadá, proč by to muselo být fixované k rámu.
Na té první fotce s červeným rámem je rám toho převodu rovný. Vstup je v přímce s výstupem. Zbývající dvě fotky mají ten zahnutý rám. Nejprve jsi ukázalto zahnutí, tak jsem si myslel, že se to musí fixovat, aby to fungovalo. Je to docela legantní.
Mám trojpřevodník Waltr 52:42:32 bez jakýchkoliv náběhů. Jen holé rovné placky. K tomu mám MTB indexové řazení s kombinovanými brzdovými a řadicími páčkami na rovných řídítkách. Je to nasazené na Favoritím rámu. Řetězová linka bude někde mezi 45 a 48mm. Ono také záleží, jak se to oko toho trojpřevodníku narazí na tu čtyřhrannou osu. Je už starý, může to zalézt víc.
To řazení jsem chtěl zachovat, nechtěl jsem kvůli odešlému přesmykači přestavovat celé kolo. Duálové páky na rovná řídítka znám, vůbec se mi nelíbí.
Měl jsem na favoritu Walter, ale "jen" 54/44 dvoutác. Později s Campa ozubením 42.
Ten třítác jsem nikdy neviděl. Mohu poprosit o nějaké fotky?
Nemám. To bylo šrotokolo, který jsem koupila s vozíkem. Evidentně pro velkého chlapa, si v tom vozíku tahal dva kastle piv... Šlo to hned do kontošu na železo, akorát jsem z něho sundala použitelné věci: přesmyk, přehazovačku, řadící páčky a brzdy, kdyby se to někdy hodilo... Přesmyk už uplatnění našel :-)
Tak jsem to nafotil přesmykač s nápisy i ten tří převodník.
Dík za foto.
Pokazím ti bohužel radost, máš kliky Eska.
Na rozdíl od Waltra máš pavouka "skládaného" - spojeného s klikou drážkovým spojem ("tisíchran"),
Walter měl kliku a pavouka z jednoho kusu.
Také jsem koukal na ty nápisy Eska. Manželce jsem kdysi kupoval toho Waltra a vypadá úplně stejně. Ještě ho má na té Esce, co na ní nejezdí. Možná si ho přehodím na Favorita bude podstatně méně obroušený řetězem. Manželce ta 52 nikdy nevyhovovala, až později jsem pochopil proč :) No ale ona má nejmenší kolečko 13, kdežto já 11. Ale převod 52:11 utáhnu jen s kopce, ale pak to jede...
Tedy jestli to také nakonec není také Eska.
Pokud má Tvá polovička Waltra, tak se podívej, zda se Ti v označeném místě nerozbíhá trhlina.
(foto není moje)
Reklamoval jsem, dokonce mi z Motorletu poslali novou pravou kliku...
Nevím co myslíš duálovými pákami na rovná řidítka, ale Shimano vyrábí Rapidfire páky pro silniční sady, vypadá to podobně jako horské Rapidfire řazení, jen to má posun lanka kompatibilní se silničními komponenty.
Měl jsem v ruce brzdovou páku na rovná řídítka, kde se přeřazovalo proti tahu péra pohybem brzdové páky dolů a odřazovalo malou páčkou. Byl to duál otočený o 90 stupňů a uzpůsobený pro rovná řídítka. Asi je jedno, jak vypadá ta řadicí páka. Hlavní je, že převod na lanko mezi řazením MTB a silniční řazením je jiný. Na silnici se řadí menším pohybem lanka.
Kdo to vyráběl? Na tohle sem zatím ani na webu natož v reálu nenarazil.
Já to loni omylem na webu koupil a hned vracel. Zkusím to nalézt.
Příště si to nechám od tebe snadno koupit v krámě. :(
Tak mi minulý týden odešla ještě přehazovačka. najednou začala mít potíže s odřazováním.
Nejprve jsem měl v podezření váznoucí lanko v bowdenu. Tak jsem to rozebral a přemazal. Pak jsem měl podezření na řazení. To jsem také zkouknul a nic nenašel. Jak jsem to rozhodil, tak to začalo blbnout i při řazení směrem nahoru. Rovnal jsem patku, což u navařené patky na rám je otázka hasáku. Ale místo pomoci se to dokonce horšilo. Tak jsem sundal tu přehazovačku a našel vakl v tom paralelogramu. Ten jsem vymezil zmáčknutím nýtků ale stále to nebylo ono. Nakonec byla vůle v ose kladky přehazovačky a tu jsem už nedokázal eliminovat.
Když jsem vytáhl starou odloženou přehazovačku z horáka, tak bylo rázem po problémech. Jen se musela pořádně srovnat kladka, kterou syn kdysi natočil s řetězem na kolečko. Není to jen okovidné srovnání, ale musí se to rovnat na nějaké stolici nebo rovnou na kole.
Takže mám už i novou přehazovačku. Sesypalo se to docela najednou. Také měla těch cca 20 let stáří.
Ještě jsem se nad tím zamyslel a napíšu dovětek.
Moje letitá přehazovačka, už dlouhou dobu šla špatně seřídit na úplně prostředním kolečku z toho osmikolečka. Buď nechtěla úplně dobře nahoru, nebo zase nechtěla dolů. Nebyla to žádná tragédie, jen tam byla línější. Na silnici a bez závodů mi to nevadilo. Až včera, když jsem jí sundal a pořádně prohýbal v ruce jsem zjistil, že už měla ve všech ložiskách vakl. "Nová" pevná Deore řadí úplně úžasně a hned po celém rozsahu kazety. A to jsem nejprve hledal závadu v páčkách a dokonce jsem měřil posuv lanka mezi jednotlivými kroky. Pokud vám to podobně hůře řadí, i jen v jednom místě kazety, prozkoumejte tu vaklavou obstarožní přehazovačku. No a kupujte nějakou tuhou Deore s odlitým tělem. Tu synovu Deore šlo i po naprosto fatálním úrazu znovu srovnat a zase skvěle funguje. Měkčí kus by byl na odpis. Takže bez úrazu vám bude léta přesně řadit. Bude stačit jen občas vyčistit lanovod a namazat čepy.
Mi fungl nová Claris dělala to samé, na prostředním pastorku byla líná. Nakonec to šlo poštělovat tahem lanka, ale byla to dost piplačka, chodilo to na větším talíři, s menším se tomu nechtělo, aobráceně, naladit to na oba trvalo.
Já jsem u přechodu bowden x holé lanko si fixem dělal na lanku značky, jak se mi lanko vytahovalo z bowdenu. Krok lanka je okolo 2mm. Tím jsem zkontroloval chod řadicí páčky. Potom jsem sundal řetěz a nastavoval přehazovačku na jednotlivá kolečka nahoru a dolů. U té přehazky s vaklem mi to chodilo nepravidelně a také to nešlo nastavit. Ale když jsem do toho strčil, tak se to vystavení měnilo. Ta Deore chodí pravidelně a přesně v celém rozsahu.
Ta nepravidelnost bude nejspíš změnou řetězové linky. Táhne to ramínko na druhou stranu, než na které to bylo nastavené. Volnost přehazovačky potom způsobí špatné vystavení.
Na Favoritu?
Jojo, na Favoritu.
... a přehazka byla P-W-B?
mám jich ještě pár schovaných (ovšem silněš jetých ...)
Ale kdepak, byla to pěkná Schimano Accera, ale už byla stará. Na osmikolečko by P-W-B přehazovačka s krátkým raménkem nestačila. No a také tam mám indexové řazení s ovládáním dvěma páčkami jako na horáku. I starý Favorit se dá přestavět na moderní kolo.
Promiň, ale budu nepříjemný:
Pěkná Acera?
Přehazovačka která je vyrobena z lisovaného (ohýbaného) pechu a pokud si pamatuji tak dolní část je plastový výlisek, opravdu není z hlediska strojařiny žádná hitparáda.
Ty spoje jsou prostě svou malou plochou předurčené k omezené životnosti, tudíž vaklu a gumovosti.
V tvém případě to podle popisu byly hlavně kladky,ty lze vyměnit, vůle v paralegramu byly zřejmě druhotný problém.
z 90 let byly dobré přehazky a smyky NAD řadou STX-RC (ta ještě měla plechová ramínka paralegramu)
Pokud chceš mít osmikvaltovou přehazku co vydrží, hledej XT. Lx mělo vnitřní (zadní, nepohledové) ramínko z plechu a časem taky trpělo na vakl.
Soudobé 9x deore shadow mi doporučoval xtonda,
ještě jsem ho neměl v ruce, tak nevím jaký je tam podíl odlitků/ plechových dílů. Z fotek vidím širší (tj stabilnější) parelogram tak by to nemuselo být marné.
Hlavní vakl byl na ose, kolem které se otáčí celé řadicí raminko kladky.To skrze které je provlečený řetěz. Nikoliv jednotlivá kolečka, ta byla nedávno měněná. Také jsem si je schoval pro další výměny.
Máš pravdu, celá Acera je to plechová. Ta nová Deore má tělo pralerogramu odlitek. Tedy ty části s čepy. Také to tělo přežilo to namotání na kazetu bez újmy. Ale abych tu Aceru zase tolik nešpinil, svých cca. 10 ..20 let odsloužila a plastový výlisek na té mojí staré není. To to ještě tolik nešidili.
plast má 8x Alivko na kole mojí dcery, předpokládal jsem stejný humus na aceře, která je níž. Děkuji za korekci.
8 a 9 rychlostí je zaměnitelné, takže i na osmičku se dá použít Deore RD-M592-SGS což je nejlepší 9r MTB přehazka, co je stále ve specifikaci, a tedy se zatím bude vyrábět a mít zajištěnou dostupnost, starší věci už budou jen zbytky. Případně vzít něco silničního, tam jsou kompatibilní i starší 10r věci, tedy desítková 105 by měla chodit. Osmička jde definitivně do pozadí, tam už je nejlíp jen Acera.
Já tedy mám na skládačce Altus RD-M310 a s funkcí sem spokojenej, ale nemůžu sloužit pokud jde o dlouhodobou spolehlivost.
Uvažuji, že si jí koupím do foroty, až mi na jednom z kol odejde. Kupkolo už jí nenabízí, ale ještě se sežene.
ts bohemia...
Silně jetá přehazovačka je už skoro do koše. Ty nýty pralelogramu se dají utáhnout, ale u těch dvou otočných os nevím, jak snížit vůli. Pokud má přehazovačka vakl, tak nejde u indexovaného řazení pořádně použít.