Máma, táta (45 let) a syn (7 let), všichni průměrně zdatní, se rozhodli jet na kolech po Vltavské cyklostezce z Českého Krumlova do Prahy. Trasu jsme naplánovali na 9 dnů včetně jednodenního odpočinku uprostřed dovolené. Noclehy jsme si zarezervovali měsíc dopředu v penzionech, abychom nemuseli vézt příliš mnoho zavazadel.
Po cestě jsme bavili syna lovem pokladů - geokešek. Jejich umístění je v následujících mapách označeno čísly.
Nejhezčí úsek: České Budějovice - Hluboká - Purkarec
Nejhorší úseky: Oslov - Zvíkovské Podhradí - Jickovice, Štěchovice - Davle - Zbraslav
Náklady: Asi 12 000,-Kč
Celkové hodnocení: Krásná aktivně strávená dovolená, kde rychle zapomenete na čas. Nepočítejte však, že cyklostezka vede po rovině kolem Vltavy. Tři čtvrtiny trasy uvidíte Vltavu jen ráno a večer.
Plán: Spěšný vlak z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic 7:29-8:01 a dále osobák do Č. Krumlova. Cena včetně kol přes 300,-Kč. Pozor! U rychlíků a spěšných vlaků je přepravu kol nutno rezervovat dopředu na e-shopu Českých drah (v jízdním řádu označeno symbolem kola v obdélníku).
Prohlídka Českého Krumlova, 18 km z Č.Krumlova do Kamenného Újezda, penzion Kameňák (300+300+200 Kč) bez snídaně, přistýlka, konvice, lednice).
Skutečnost: Přeprava vlakem do ČB byla pohodlná, z ČB do ČK byl vlak narvaný koly, ale průvodčí vše zvládla.
Prohlédli jsme si Krumlov, poobědvali jsme a kolem 14:00 jsme vyjeli.
Na výjezdu z Krumlova nás zaskočil trhák do kopce. Stezka vedla po hezkých vedlejších cestách lesy a loukami. Ve Zlaté Koruně jsme navštívily klášter, který nás překvapil svou rozlehlostí a krásou. V Kamenném Újezdě jsme byli v 19:00.
Nocleh v Kameňáku byl výborný. Všude čisto, příjemný majitel. Ráno nákup v blízkém COOPu - čistý, dobře vybavený obchod, otevřený i o víkendech. Snídani jsme si udělali v Kameňáku na zahradě v altánku.
Plán: 33 km Purkarec penzion Vltavan telefon: 723 937 009 (370+370+250Kč) bez snídaně.
Skutečnost: Start v 9:30. Z počátku jsme jeli po vedlejších cestách. V Č. Budějovicích jsme poobědvali U alchymisty (drahé, ale dobré). Průjezd Budějicemi je krásný, zcela mimo silnice. Z ČB na Hlubokou jsme volili mezi cyklostezkou po levém nebo po pravém břehu řeky. Protože levou stranu známe (krásná asfaltovaná cyklostezka vždy plná cyklistů a bruslařů), zvolili jsme pravou. Krásná místy asfaltová a místy prašná cyklotrasa! Na Hluboké zmrzlina a pak dál po levém břehu do Purkarce. Opět nádherná asfaltovaná cyklotrasa po břehu Vltavy. Příjezd do penzionu Vltavan ve 20:00.
K večeři nám dali ve Vltavanu lístek včetně několika teplých jídel. Ubytování nic moc, ale možná to bylo tím, že jsme dostali poslední volný pokoj (ložnice, velká kuchyň, příslušenství). Na snídani jsme zašli do nedalekého hotelu - švédské stoly za 3x 70 Kč.
Plán: 32 km (37 km přes Týn - oběd) Kluky Libuše Bicanová 724 266 598 (300+300+300) bez snídaně, obchod, ručníky.
Skutečnost: Protože byl celý den deštivý, volili jsme vedlejší cesty tam, kde byla trasa značená po červené turistické lesem. Před Týnem jsou k dispozici dílčí úseky vyasfaltovaných cyklostezek.
Oběd jsme si dali v Týně v čínské restauraci za mostem u řeky. Levné a dobré jídlo.
Při výjezdu jsme netrefili na Vltavskou cyklotrasu a museli jsme jet 3km po silnici II.třídy do Neznašova (pršelo a míjela nás auta ve velké rychlosti), kde jsme konečně odbočili na Všemyslice, anpojili se opět na Vltavskou a pokračovali nejprve po místních silnicích a pak po krásné lesní cestě do Albrechtic. V Albrechticích jsme se ohřáli, usušili a navečeřeli v pěkné restauraci a pokračovali jsme do Kluků. Nocleh v Klukách u paní Bicanové byl pěkný: Horní patro rodinného domku s ložnicí, obývací kuchyní, příslušenstvím; všude čisto. Snad chyběla jen možnost zamknout vstupní schodiště z chodby domácích.
Ráno jsme udělali snídani ze surovin nakoupených v místním malém COOPu.
Plán: 42 km Onen svět mezi Planou a Lašovicemi 776 050607 (350+350+250) se snídaní, rezervováno, zaplacena záloha 950Kč - 10km Zážitkový park Zeměráj za Kovářovem
Skutečnost: Z Kluků do Záhoří vedla cesta po místních komunikacích, pak kousek po větší silnici, pak do Oslova po hezké lesní cestě. Z Oslova, přes Zvíkovské Podhradí na Jickovice (8km) vede jeden z nejhorších úseků Vltavské trasy - po frekventované silnici II.třídy nás míjela auta jedoucí stokilometrovou rychlostí. Dále jsme jeli přes Kostelec nad Vltavou do Klučenic, kde jsme navštívili místní sympaticky udělané muzeum o historii regionu. Dál jsme museli vyšlapat 3 km trhák zakončený pěšinou v kukuřici vedoucí na vrchol kopce s hotýlkem Onen svět.
Hotýlek musíme pochválit: Skvěle vaří, romantické ubytování, příjemná obsluha. Tady jsme podle plánu strávili i následný odpočinkový den, avšak kvůli špatnému počasí jsme se nevydali do zážitkového parku v Kovářově, jen na krátkou procházku po okolí.
Plán: 16 km Kamýk penzion Kamejk 724 468 222 (1330) vč. snídaně, bazén.
Oběd asi v Krásné Hoře.
Skutečnost: Protože do Krásné Hory vede část Vltavské po silnici II. třídy, po špatných zkušenostech jsme změnili plán a vydali jsme se tam po červené a pak po zelené turistické - dobré rozhodnutí, krásná cesta.
Z Krásné Hory po modré do Zhoře a dál již po Vltavské do Kamýka nad Vltavou. Tam jsme se naobědvali ve městě a pokračovali do kopce do penzionu Kamejk. Krásný penzion s výhledem a bazénem, nádherné ubytování se snídaní.
Plán: 29 km Stará Živohošť, 18:30 přívoz rekr.středisko hotel Inklemo 601 302 030 (1060) vč.snídaně.
Skutečnost: Z Kamýka jsme jeli po místních komunikacích do Živohoště. V Nalžovicích jsme ještě neměli hlad a dál už nebylo moc možností. Obědvali jsme tedy při čekání na přívoz v Nové Živohošti v přístavišti v restauraci na pontonech - dobré ale drahé jídlo v malém množství. Za přívozem jsme vjeli do velkého areálu k hotelu Inklemo. Areál obsahuje bazény, skákací hrad, pískoviště, bowling, různá hřiště - vše, na co si vzpomenete. Je plný dětí a proto i strava v hotelu byla výborná a za dobrou cenu.
Plán: 25 km Davle Grado Pizzeria a Pension 257 770 003 (1000 dvoulůžko + 3x 120 snídaně). Oběd asi ve Slapech
Skutečnost: Trasa z Živohoště vede přes 3 horské hřbety, takže pěkné výšlapy a pak sjezdy. Ze Slap do Štěchovic krásný úsek lesem a údolím řeky Kocáby s trampskými osadami. Pouze trampové asi degenerovali na chataře, takže jsem byl vyveden ze své původní romantické představy o táborácích a srubech.
Ze Štěchovic do Davle 6km po frekventované silnici II.třídy - hrůza, příště bych to zkusil objet přes Hradištko i za cenu delší trasy.
Penzion Grado čistý, ale u rušné komunikace a na vysokou cenu za snídaně byl švédský stůl hodně chudý.
Plán: 27 km Praha Hlavní nádraží
Skutečnost: Protože Vltavská pokračuje 11km po rušné silnici II. třídy, rozhodli jsme se jet po pravém břehu po červené turistické. Hned na začátku jsme museli vytlačit kola 2km do strmého kopce. Pak ale následovala hezká cesta lesem, sjezd k pravému břehu Vltavy a cyklostezka.
Cyklostezka vede mimo veškerou dopravu až do centra Prahy. Obědvali jsme v menší hospůdce na Výtoni. Na Hlavní nádraží jsme se dostali celkem pohodlně uličkami a po chodnících. Čekání na vlak jsme strávili na dětském hřišti v parku před nádražím a vynikající zmrzlinou před Florencí.