Zdravím všechny nadšence kol. Chystáme se příští rok na okruh Rakouskem, Švýcarskem, Francií, Německem a zpět do ČR. Chtěl bych se zeptat, jestli máte nějaké zkušenosti s takhle dlouhou trasou (přes 4000 km) a hlavně scháním cyklistický mapy jednotlivejch zemí. Můžete mi prosím poradit jaké vybavení a hlavně, kde seženu mapy? Díky moc. Pavel
Mapy se určitě dají koupit v každé větší prodejně knih nebo přes internet.
Pro Rakousko používám souhrn cykloturistických map s měřítkem 110000, Švýcarsko 200000, ale Německo a Francie je příliš velké na podrobnou mapu. Pokud člověk jede kolem řeky, dá se koupit např. mapa Dunaje nebo Innu. Jinak, nebudete-li mít pevnou trasu, je lépe koupit něco po cestě.
Na jak dlouho to planujete? Pred dvema lety jsme projeli jihovychod Francie za dva tydny a rozhodne jsme nestihli vsechno. Jinak doporucuju prusmyk Col de Calibier a kanon Verdon. Ale co se tyce map, byl to docela problem.
Mám zkušenosti i s delšími trasami, ale projeto mám jen Rakousko a Německo. Je pravdou, že nejlepší jsou mapy do měřítka 1:300 000. Používal jsem a používám i mapy 1:800 000, ale ty lze použít pouze na dlouhý přejezdy velkých zemí, ve kterých by se člověk za podrobnější mapy jednotlivých krajů nedoplatil (např. Finsko, Švédsko apod.) Pokud však plánujete na 4000 km zhruba 2 měsíce, vězte, že zdaleka nemůžete stihnout vše a proto není dobré ani viset v průvodcích a nějak pečlivě se připravovat a trasovat. Ono to tak nějak vždy přijde samo. Samozřejmě, že si pak člověk tluče pěstí do hlavy, že něco významného minul, ale to byste jeli čtyři tisíce kilometrů půl roku a bylo by jich nakonec 10. Vybavení? To je těžké. Hlavně dobrá ložiska, ráfky, špice a brzdy. Zbytek se dáoželet a nebo opravit. Já používám brašny od Sport Arsenalu. Vhodné jsou ty, které jsou samostatně na bok a nahoru. Také doporučuji něco naložit dopředu na nosiče po stranách kol. Ze začátku se to sice blbě řídí, ale pak je to stabilnější. Pokud máte dobrou paměť, pak je dobré mít hodně brašniček a všechny prostory mít naplněné tak akorát, líp se pak v tom všem šílenství hledá. My používáme na tandemu i visačky s popisky, které visí na brašnách a uvnitř máme popsané igeliťáky. Důležitým vybavením je i benzínový vařič. Za plyn byste se nedoplatili. Benzíňák už se začíná vyplácet tak po měsíci a navíc člověk může vařit i brambory, či jiné mňamky a ne jen instatní žblemcy, aby šetřil na palivu. Benzín je v těchto množstvích ouplně za babku. Tak 0,5 l / 3 dny.
www.blids.nl/honza
Ohledně vařičů bych si dovolil oponovat. Sám si plním bomby Var a Coleman. Z dvoukilové PB bomby, kterou koupím za 65 Kč naplním čtyři 440g velké bomby od Colemana. Tedy náklad na jednu bombu je necelých 17 Kč. Z jedné bomby uvařím zhruba 40l vody. Navíc výhody regulace plynu, čistší provoz, možnost vařit ve stanu. Benzíňák se vyplatí jen při cestách letadlem, ale že by byl u něho levnější provoz by se dalo polemizovat. Na litr benzínu se uvaří také kolem 45 l. ¨Při vlastním plnění vyjde plyňák levněji a pořizovací cena plyňáku je přitom čtvrtinová. Pokud by si chtěl někdo přečíst solidní rady nejen ohledně vařičů - http://howadoor.wz.cz/rady.html