Poradte jak nastavit vůči sobě výšku řidítek a sedla na crssu při odpružené vidlici Suntour nrx 7500 lo Díky Maco
Já přesně nevím, jestli se ptáš na to, jak se daj zvednout/snížit řidítka, nebo na to, jak maj bejt řidítka vůči sedlu. Tak obojí:
Výška sedla je celkem jasná, nastaví se bez ohledu na řidítka. Patou máš dosáhnout na pedál když je klika dole a rovnoběžně se sedlovou trubkou a ještě by mělo zůstat trochu vůle na pohyb kolenem dopředu a dozadu. Příliš natažená noha při jízdě prý nemá takovou sílu (nebo když se dokonce pánev převaluje ze strany na stranu). A šlapat s nízkým sedlem v podřepu to je taky blbý. Ale stejně se to občas u někoho dá vidět a nejsou to jen akrobatické stroje BMX. To si ale lidi maj dát výš řidítka, a ne níž sedlo.
Máš-li hlavové složení ahead, tak řidítka dáš výš jiným představcem, nebo zkusíš vlašťovky. Níž jsou rovný řidítka, některý představce se daj otočit dolů (utčitě Ritchey - má na představci dokonce nápis i vzhůru nohama), podložky pod představcem se daj dát nad něj (a bude-li to vyhovovat, tak si necháš uříznout vidlici). Stejně důležitá je pak vzdálenost řidítek od sedla. Jsou-li řidítka vysoko, musej bejt kvůli pohodlí taky blíž. Řidítka nízko pak asi snesou delší představec.
No, a výška řidítek. Ta záleží na tom, kolik energie chceš do šlapání vrazit, je to jednoduchý. Tak zvaná "pohodlná jízda" je jízda pomalá, celkem bez úsilí. Pak řidítka vysoko a blíž sedlu. Dokonale tento styl jízdy ovládají domorodé babky na klasických strojích. Taky ty babky mají dost rozumu - do kopce kolo vedou a z kopce nešlapou.
Na opačné straně pak jsou "závodníci" (nemyslím jen profíky). Pro efektivní využití energie kterou vydávají je nutné těžiště těla nižšími (a vzdálenějšími) řidítky přenést dopředu. Těžko by mohli pořádně šlápnout, pokud by veškerá tíha těla spočívala na zadku. Ti pak mají řidítka jistě trochu pod úrovní sedla, ale i oni jejich polohu pečlivě ladí podle svých tělesných proporcí.
Pokud tedy poloha řidítek neodpovídá stylu jízdy, je to vždycky špatně. Krosy se prodávají s výškou řidítek něco mezi babkou a závodníkem (pokud člověk vybere správnou velikost). Liší se to i podle výrobce a podle modelu kola. (Ono se to liší i u MTB, levnější modely mívají řidítka výš, pak jsou to spíš 26" krosy. A silniční žádný "levnější" nejsou.)
Když výrobci o kolu říkají, že je "sportovnější", znamená to taky, že cyklista bude muset šlapat. Pokud mu to nedojde, stěžuje si, že se nadře. Pokud o kolu říkají, že je "pohodlnější", je to pohodlí pro volnou jízdu po rovině. Při náročném zdolávání kopce se "pohodlí" samozřejmě nekoná.
Takže tak nějak, myslím. Budeš teď mít nějakou dobu na zkoumání, co od toho kola vlastně chceš. Najdeš-li zalíbení v rychlé jízdě a nebudeš-li kopec považovat za zlomyslnost, kterou ti tam úředníci schválně podstrčili, aby ti znepřijemnili půvabnou cyklostezku, pocítíš, že řidítka potřebují dolů. Dáš-li přednost volnějšímu pravidelnému pohybu s menšími zdravotními riziky, klidně můžeš řidítka ještě zvednout. Do delšího kopce pak klidně pojedeš 11 km/h na lehkej převod. Nebo 5 km/h pěšky. A proč ne? Nejdřív styl jízdy - a podle něj pak řidítka. Nelze se domnívat, že sama poloha řidítek zrychlí jízdu do kopce. Ona síla do nohou se ti vrátí rychle, s ostatními věcmi - jako je páteř - to chce opatrnější postup. Páteř je zničená pohodlným způsobem života, prý. A potřebuje zvláštní cviky, které by ti doporučil ortoped.
Takhle to zatím vidím. Nevylučuju, že se mé názory časem změní. Taky mé zkušenosti jsou zatím malé, takže můj úhel pohledu je nutně zúžený. :')
Diky za snahu a vyčerpavájící odpověd.Začnu "polohovat" zkoušet a uvidím kde tomu udělám konec. Když jsem si zavzpomínal tak na silničce mi to trvalo taky dlouho.
Tak nějak bych to formuloval i já. Mimochodem, ty máš taky kros, že? Pochlub se, jak máš vysoko horní hranu gripů vůči horní hraně sedla? Já mám -4 cm.
Rock Machine crossride 900. Řidítka teď asi -5 cm. Nejdřív jsem je zvednul vlašťovkama na plus nevímco, a zdálo se mi to dokonalý. A pak šly pomalu dolů, takže všechno jsem si to prožil. Ještě mám objednanej delší představec (120mm), tak uvidím - při jízdě z kopce po šutrech už to bude dost jen tak tak. Ale zatím jsem dost připo.. (opatrnej), tak se snad nezabiju. Horší je to po městě. Ono to s větrem v zádech z kopečka 50 i víc klidně udělá (třeba z Kobylis k Bulovce nebo z Vypichu na Břevnov), takže mám odolnost chodce a brzdnou dráhu lokomotivy. Tam musim dávat větší pozor. :')
Včera jsem zvedl sedlovku o 3cm , tedy začal jsem o 1cm to bylo málo 5cm hodně DNES JSEM UJEL PRVNÍCH 20KM SICE PO MĚSTĚ DO PRÁCE ALE VYPADALO TO OK.jEN ZPOČÁTKU JSEM MĚL POCIT ŠTAFLÍ TAK UVIDÍM DÁL.nA ŘADĚ JE PŘEDSTAVEC
Klídek, já šteloval sedlo celé dopoledne. Už, už se zdálo, že to mám a po 5 km jsem to zase poupravil.
Teď jsem jenom vyměnil sedlovku, snažil jsem se upevnit sedlo na stejné místo jako bylo, a stejně to nebylo ono. Musel jsem znova hledat. Ale ted mám zadek jako na polštářku.
A řídídka mají být v zákrytu se středem předního kola. Prostě střed nesmíš viděť. Tady na webu je nastavení sedlo - řídítka. Zkus to najít.