Chtěl bych se pustit do stavby tříkolky typu tadpole. Po pročtení různých diskuzí na toto téma, jsem stále nenašel odpověď na to jak brzdit resp. jak brzdit přední kola. Obě musí brzdit současně, to mi je jasné, ale jak dostat dvě lanka od brzd do jedné páčky. Prosím poraďte...
co Google a třeba
http://www.rajsportu.cz/cyklistika/brzdy...
Proč brzdit současně? Naopak využívám brzdu kterou mám ve směru zatáčky a parádně to usnadňuje průjezd. A mít zadní brzdu je tak akorát dobré na parkování, jinak nechápu k čemu by ti byla ta druhá páčka. Existují páčky na dvě lanka, ale musíš mít perfektně seřízené brzdy, navíc nemůžeš třeba v alpách brzdit jednou brzdou a druhou nechat chladit. Zadní brzda na tříkolce je v takových sjezdech nepoužitelná. Jinak doporučuju letmo zavěšené náboje sturmey archer s bubnovými brzdami. Kotouče bych na tříkolku nedal, přeci jen jsou mnohem více na ráně než na klasice.
Proč brzdit současně? Už jsi někdy brzdil z rovného kopce 1 brzdou? Co to dělalo?
PavelŠ psal, že je normální mít na každou př. brzdu sólo páku. Chtěl bych vidět, jak pojedete např. z Lysé Hory .. zpět, tam byste nevyjeli .. dejme tomu z Pradědu, když budete rukou něco dělat (tahat mouchu z oka, sundávat zamlžené brýle, utahovat zip bundy, mávat kámošovi, etc. ..) ..
Na tomto principu funguje zatáčení tanků, ale ty mají i brzdy .. J.
Mám lehotříkolku Greenspeed Gto a je to špičkový výrobek, chceš říct že na tak drahé věci něco opomněli? Kdybys na něčem podobném jel, nemohl bys ťápať takové p....... .
Nj,nakolák..tenabysenenavážel,kdykoli,procokoli ..
Běž do sebe, já nepsal, že někdo něco opomněl,či že je to nesmysl, jen jsem vyjádřil svůj názor a pochybnosti, nic jsem netvrdil. A čekal jsem potvrzení, anebo vyvrácení názoru, jak se to v inteligentní diskuzi dělá ..
Stejně jsem přesvědčený, že sólo bržděné př. brzdy omezují pohyb. Onehdy jsem jel z Lysé a zapomněl jsem nasadit brýle, tak jsem je vytáhl pravačkou zezadu z kapsy a přinasazování jsem vjížděl do zatáčky .. a co čert nechtěl, nějaký pošuk tam kličkoval .. tak jsem levou přibrzdil .. Tohle by na tom Greenspeedu asi nešlo, z logiky fyziky, řekl bych .. anebo ano .. ?
Co se týká vyjetí LH lehem, jisttě
J.
Šlo, řízení na Greenspeedu je tak vyvážené že nějaké škubnutí do strany nehrozí. V tom je prý Greenspeed nejlepší tříkolka na světě. Prý proto, protože to říkají lidé kteří těch tříkolek vyzkoušeli více od různých výrobců, na rozdíl ode mě který jenom tuto. Táhne jenom trochu a v zatáčkách to naopak pomáhá. Prostě je to zanedbatelné a nijak obtěžující a je v tom jenom zvyk. Je zajímavé že i na tříkolce se musí člověk naučit jezdit, pokud tedy chce být z kopce rychlejší než silnička. Vyklánění ze sedačky a zrovna ty brzdy tomu hodně pomáhají.
Tak si v 2010 naplánuj dovolenou do Beskyd a poreferuj, jak rychle jsi LH vyjel a sjel ..a když dáš vědět, pojedu s Tebou, upravím si čas výjezdu (jezdím tam denně ..) .. J.
No myslím že bych ve sjezdu neměl nárok, jezdíš tam denně a znáš každý kamínek či díru. Ale to mi nevadí, nemám sobě a ani nikomu jinému co dokazovat, sám ze sebou sem spokojený a to je nejdůležitější. :-)
Mám za to, źe dokazovat bys měl vše, co tvrdíš, jinak je debata zbytečná .. např. výš jsi napsal ".. i na tříkolce se musí člověk naučit jezdit, pokud tedy chce být z kopce rychlejší než silnička." .. a " .. Z kopce si někdy naopak užívám adrenalin o kterém se ti na klasice ani nezdá..." .. Já tvrdím, že to je nemožné ..
(A to Ti tu píšu velmi, velmi jemně. Na BF mi vyhrožovali smrtí za tvrzení, které jsem doložil, ale oni to nedokázali pochopit ..) J.
J.
Tak jo, jseš nejlepší na světě a máš pravdu, tahle debata je opravdu zbytečná, neb ty dokážeš vědět všechno a ostatní nic. Jen bych ti chtěl na závěr říct že jsem na silničce najel dost tisícovek km abych mohl srovnávat. Nevím kolik jsi najel ty na tříkolce a jakého typu, že tvrdíš že je nemožné to co tvrdím.
Někdo musí být nejlepší .. jinak byste neměli vzory a idoly .. :o) .. a neměli se od koho učit .. :o) ..
Podívej, já vycházím z logiky, opíraje se o fyziku a zkušenosti profíků a tedy i svých .. Fyziku jsem už vysvětloval, ale ještě detailněji: Ty nemůžeš zatáčky řezat naplno, páč se dostatečně nenakloníš proti směru odtředivosti, jako silničář, šmírající kolenem o zem a proto musíš brzdit, jako auta .. která mají navíc lepší stabilitu, než Ty .. a motor .. a lepší brzdnou účinnost .. a přesto je předjíždím a ujíždím jim .. J.
Jistě, tréninkem se toho člověk naučí hodně a ty jezdíš opravdu hodně takže to umět určitě budeš. Ono je těžké mluvit o fyzice když jsi na lehotříkolce nejel, vypadá to že tvá fyzika je odvozena od vyšších tříkolek se vzpřímenějším posezem, tam to bude opravdu hrozit převrácením. Greenspeed Gto má sedačku 30cm nad zemí, neomezený prostor na vyklánění trupu a tím vyvažování do stran a hlavní věc je naklápění předních kol do zatáček což drtivá většina aut nemá. Kola se tím více naklápí čím více zatáčku řežeš takže v podstatě jako na silničce. Co je zajímavé, ještě se mi nestalo aby mi ustřelilo zadní kolo a čím je lehotříkolka těžší (brašny), tím lépe sedí a rychleji jede, což je podle fyziky jasné. No a o aerodynamice ani psát nebudu, tady doufám vidíš jasnou výhodu lehotříkolky a to ještě kvůli valivému odporu můžu přezout ze 2" na něco mnohem tenčího. Takže v podstatě záleží jen a jen na pudu sebezáchovy a ten jsem si za ty léta na silničce vypěstoval opravdu velký takže neriskuju. Na silničce stačil kamínek a letěl sem, teď mě nějaké kamení u kraje silnice vůbec nebere, prostě ho pravým kolem projedu a nic se neděje. Tak i brzdy, nesrovnatelná účinnost proti silničce a to bez rizika přeletění řidítek. Lehotříkolku jsem si koupil hlavně kvůli bezpečnosti a pohodlí, do kopce jedu sice pomalu, ale není to strojem, ale tím že mě nic rychleji jet nenutí. Bolest zadku na silničce mě nutila jezdit silově všechny kopce ze sedla a všichni mě obdivovali jaký sem "vrchař", kdyby jen věděli. :-))
Skutečně je třeba si na trochu jiný styl jízdy než na dvou kolech zvyknout. Na klasice se odstředivka náklonem přenese do pokladu a adrenalin přijde ke slovu, když to ustřelí... Na trojkolce se nezkušený rovnou zvrhne, kdo jezdí déle, užívá si řízený smyk, protože dostatečným vykloněním překlopení zabrání. Také používám pouze dvě páky brzd na přední kola, opravdu to v zatáčkách pomáhá, i když je pravda, že odlehčené vnitřní snadno blokuje. Zda je trojkolka z kopce rychlejší než klasika si netroufnu tvrdit, třeba u mé neodpružené trojkolky rychlost sjezdu hodně záleží na kvalitě povrchu (v terénu jezdím hodně pomalu, aby mi zůstaly zuby v hubě:-)) na hladkém asfaltu záleží, nejvíc na srdci jezdce. Pokud jezdíš z Lysé 80 signalizuje to, že ho máš jak tvárnici :-), případně nedostatek představivosti, ale neznám to tam, třeba je ten sjezd přehledný.
Jo a ještě o tom vyjetí, pokud myslíš asfalt, tak ten vyjedu na tříkolce každý, zase neťap o čem nic nevíš, na tříkolce nemusím držet rovnováhu, takže pojedu rychlostí při které ty už budeš padat.
Co se týká vyjetí LH lehem, jistě to vyjedeš na 22 vpředu a 34 vzadu, navíc s dětskými, 20" koly .. a rychlost bude závratná .. závratně nízká ..
A 2 hydry na 1 páku? Zas předjímáš, co bych řekl .. typický nakolák.. J.
Do kopce zásadně nespěchám, nýbrž se kochám. Z kopce si někdy naopak užívám adrenalin o kterém se ti na klasice ani nezdá a to i na 20" dětských kolech. Najíždění na něčí auto pro mě není adrenalin ale zhovadilost. Odstředivé síly jsou prý několik G, záleží na rychlosti a poloměru zatáčky. Ale jako se vším, musí se to umět a už tyhle adrenalinové kousky nechávám mladším.
Najížděním na auto jsi myslel co? Domnívám se, že mne, jen jsi něco nepochopil .. Zapřemýšlej víc a déle nad tím, na co reaguješ .. a pak ještě počítej do 111, vyplácí se to ..
Mou zmínku o 20" dětských kolech jsi nepochopil .. 20" kola dětská proto, že u dětí jsou nejobvyklejší .. a zmiňovaljsem je proto, že jejich ulehčuje (oproti klasice) jízdu do kopce .. kdežto jízdu z kopce zpomaluje valivým třením .. zpomaluje ..
Co se týká odstředivých sil, na silničce jsou větší, než na 3kolce, což je dáno vyšší rychlostí silničky, akorát že působí u obou jiným směrem ..
.Vyšší rychlost silničky, oproti GS, je dána možností náklonu, což u GS nelze, anebo jen velmi omezeně .. i to je fyzika .. navíc i šířka GS limituje jeho rychlost.
A proto jak říkám, vyjeď LH a pak mudruj. Jako etalon použij mé letošní hodnoty: nahoru, 8,6 km, až k meteostanici(!), za 43 min a dolů 80 km/h ..J.
J.
K tomu kochání. Pro mne i cesta (ta hlavně) je cíl a proto denně jezdím LH (nemám závodní ambice). Kochám se až nahoře, pokud cesta dál nevede .. A pak, každý výjezd je tak (relativně) pomalý, že i při max úsilí se stačím ještě kochat okolím .. ale abych zíral na každý kámen a strom, to ne ..
Pokud Ti LH nevyhovuje, navrhniněco jiného .. co tak Výrovka pod Sněžkou .. :o)..??..n.Praděd..?AneboHarrachovskousjezdovkuvedlemůstku..J.
Nekolik G? Nedavno jsem tusim na autowebu videl supersportak od Nisanu. Konstrukteri se chlubili, ze s tim nejaky profik dokazal natocit na idealni plose za idealnich podminek 1,2 G odstredive.
Dost nechápu jak můžeš srovnávat nějakou plechovku s Greenspeedem. :-) Musíš to brát s nadsázkou, ale kdybys na lehotříkolce jel, poznal bys že odstředivé síly jsou opravdu velké. Například rally se jezdí řízeným smykem a tam jdou ty G hodně dolů, chápeš?
Předem se omlouvám, že na vás budu hrubý, ale šikmá plocha se učí už na základce! A násobek v zatáčce (vyrovnané) je úměrný náklonu. Při náklonu 60° je n=2, protože n = 1/sin 60° = 2 (n jako násobek, žádný géčka, moc se díváte na Top Gun) :o) A šedesát stupňu se mi zdá až, až ...
Prijde mi, ze g muzeme klidne vyjadrit silu, ktera pusobi kolmo na tecnu pohybu. Proc ne? G je proste nejaka sila a kdyz napisu 1,2g, myslim tim proste srovnani s tim, co nas tlaci dolu.
Pusobi-li stranou (tedy vodorovne) 1,2g a dolu jedno g, na silnicce to uz znamena (zanedbame-li treni, valivy odpor, ...) naklon pres 50 %.
V cem je moje uvaha spatna?
V takovém případě by šlo o náklon přes 100 % (více než 45°) s výslednicí o velikosti 1,5 násobku tíhy. Tvoje úvaha není špatná, definovat si to můžeš jak chceš. Sílu můžeš rozložit do složek v jakémkoliv směru. Otázka je k čemu to je dobré. Definovat násobek přetížení jako výslednici dělenou tíhou je logické proto, že výslednice je právě ta síla kterou cyklista (i kolo) přímo pociťuje.
50 % jsem myslel 45 stupnu. Za 100 % jsem povazoval 90 stupnu, tedy stav po projeti sotoliny. ;-)
Já to pochopil, ale ... je to prostě blbost, no.
Ja tim chtel puvodne jen vyjadrit urcitou pochybnost nad mnozstvim gecek u trikolky, kdyz super sportak dosahuje 1,2 g. Predpokladam totiz, ze kdyz chci pouzit g pro bocni pretizeni, bude pouze jeden jednoznacny zpusob.
Taky si myslim, ze 3 kola musi byt malinko mene stabilni nez 4. I kdyz to auto asi bude mit vys teziste. Ale zase - jake pretizeni do strany prezije vyplet? A jak ziskat dostatecnou prilnavost pneumatik pri malem valivem odporu?
Ale těch 1,2 je nesmysl. Když si představíš motorku na závodní dráze tak ta s náklonem 45° bude mít 1,41. 45° není moc tomu závodní auto musí stačit.
3 kola mají podstatně menší stabilitu než 4.
O výplet bych se nebál. Dráty jsou ocelové, kola jsou malá a tak dráty svírají více ostrý úhel, což je příznivější.
S tim uhlem dratu mi to nedochazi... ;-(
1,2 si mozna pamatuji spatne, necmene to urcite nebylo pres 1,5. A hrozne se tim v tom clanku chlubili. A nebyla to formule, jen takovy sportak - tvarem asi jako takove to prumerne Porsche.
Když máš dvě kola s různým průměrem ráfku, při stejně široké nábě, tak u toho menšího nejsou dráty tak nakolmo vůči podložce jako u toho kola velkého.
A když chceš zachytit vodorovnou sílu do svislého drátu, tak čím méně bude ten drát svislý tím lépe. Při absolutně pravém úhlu by se totiž velikost reakce na tu vodorovnou sílu odporoučela tam, kde se všechny slušně vychované rovnoběžky protínají a .... řach :o)
existují páčky s vahadlem na dvě lanka. Elegantnější řešení je hydraulika. Většinou ale jsou dvě páky - pravá brzda a levá brzda zvlášť a zadní kolo se nebrzdí (nebo je tam jen nějaká parkovací brzda). Velomobily quest mají myslím jen jednu páku na obě přední kola a zadní nebržděné (nebo jsem alespoň nabyl tohoto dojmu při projížďce tímto strojem) - což ale asi odporuje českým předpisům pro jízdní kola (dvě nezávislé brzdy).
Lanka? Na tříkolce? Seš snad sebevrah?
Jedině hydraulický kotoučovky (když stačí na F1, budou stačit i tobě ...)
8-)
... samozřejmě kotouče s vnitřním chlazením ...
Na svojí stavěné tříkolce mám bubnovky a dvě páky. Je to naprosto vyhovující řešení. Pravda je, že je třeba počítat s tím, že když se zabrzdí pouze jednou, má tříkolka tendenci zatáčet v tomto směru. Ale to se dá řízením vyrovnat (mám řízení pákou). Bylo třeba se s tím trochu zžít, ale asi bych neměnil. Dvě přední bohatě stačí a účinnost bubnovek je to poslední co bych na projektu měnil.
To zatáčení se dá eliminovat vyladěním řízení, ale ono se to lehce řekne, když i Greenspeed pořád ladí a vylepšuje. :-) A účinnost bubnovek je na tříkolku naprosto dostatečná, je to jako by člověk na klasice brzdil dvěma předníma. :-)
Da se na tom preletet "pres riditka"? ;-)
To opravdu nehrozí, to pojedeš spíš smykem obou předních kol. :-)
V tom pripade je lehokolo zabavnejsi! ;-)
Jo slyšel sem, ale lehokolo se předbíhá a ne přepadává. :-)
Jak kdy a jak komu. ;)
Mooooc se mi libi na videu zastaveni postavenim (Apusu nebo 5) na predni kolo a pedal. ;-) Pak uz chybi jen kousek. Treba ten, ktery jsem si pridal ja. A kdyz vycvaknes SPDecka az ve chvili, kdy Ti trosku trhnou za nohy vzad, das nadhernou sipku.
Díky všem, s těma kotoučovkama nevim, přece jenom bude to první pokus o výrobu, a chtěl bych udržet náklady co nejníže. Vyřeším to těma páčkama na dvě lanka, zadní brzdu si tam zatím taky nechám, je to asi jenom pocit ale brzdit jenom předkem :( asi nee
Jo a LH v planu sjiždět nemam :)
S tou zadní brzdou velmi opatrně, dokáže pekelně rozhodit. Spíš ji vidím jako ruční brzdu aby ti tříkolka neujela, koupíš jenom cc za dvě stovky páčku s aretací. Na Greenspeedu jsou obě páčky s aretací v základu, takže zadní brzdu neřeším.
Brzdím každé přední samostatnou pákou, Měl jsem ještě bokem třetí, na zadní, ale už jí nepoužívám ani jako parkovačku. Díky hodně dlouhému lanku a s více ohyby vedenému bovdenu, byla účinnost nízká, ale i tak šel zadek rychle do smyku. Sedím dost vepředu, zadní kolo je míň zatížené.
Nejčastější řešení je opravdu pravá a levá nezávislá brzda. Je to nejjednodušší a svůj účel to splní. Podle mého názoru se jezdci ve svých schopnostech využít nestejnoměrného brždění ku prospěchu věci dost přeceňují. Myslím, že podstatným důvodem nezávislých předních brzd je jednoduchost a bezpečnost. Když brzdíš nestejnoměrně (nebo v extrémních případech jen jednou brzdou) tak pokud zadní kolo nedostane smyk, ten moment do strany přenese a tříkolka pojede stále rovně (ono to vlivem deformací rámu a pneumatik nebude úplně rovně, k nějakému vybočení a zatáčení dojde, ale to je detail). Druhou věcí je jak se projeví brždění jen jednou brzdou na řídítkách. Je žádoucí, aby se neměla snahu nikam stáčet a pokud, tak je lepší když mají snahu zatáčet na stranu brzdícího kola. Proto je dobré dodržet nulový poloměr rejdu, který stáčení řídítek zamezí. Nabízí se teorie vyrovnávat zatáčení způsobené deformacemi rámu právě snahou řídítek zatočit na druhou stranu v důsledku malého záporného poloměru rejdu, ale toho asi půjde dosáhnout jen dlouhodobým zkoušením - do toho bych se nepouštěl. Jinak lze použít i brzdovou páku pro dvě lanka ( http://www.utahtrikes.com/PRODINFO-One_Hand... ), nebo použít nějaký rozdvojovací mechanismus. Výhodou jsou páky, které mají aretaci - funkce parkovací brzdy. Kotoučové brzdy se dají použít, ale špatně se shání pravá. Obvykle je nutné použít i na pravé straně levou, ale umístit jí "hlavou dolů". Bubnové brzdy Sturmey archer tento problém nemají, dělá se pravá i levá s letmým uchycením náboje. Dřív byla jen o průměru 70 mm, teď nově se dá sehnat i 90 mm. Výkon je dostatečný.
Zdravím všechny co leží. Jsem leho začátečník a trochu kutil tak se chci podělit o mou verzi dvou brzd na jednom lanku z mojí stavěné tříkolky. Doufám že to na fotkách bude vidět. Najezděné mám málo a na ničem jiném jsem neseděl tak porovnat kvalitu brzděni nevím, ale mne to zatím postačuje. http://vlado-k.rajce.idnes.cz/moja_trojkolka_1/
Zpracované je to moc hezky, ale není ten poloměr rejdu trošku velký? Zkoušel jsi co to udělá s řízením ve chvíli kdy jedna brzda vypoví službu? Každé lanko může prasknout a potom běda řidiči ...
Poloměr nevím jak mají jiné tříkolky, ale já se na cestě od krajnice po krajnici otočím a to zatím stačí. No a brzdy když povolí některé lanko nevím co provedou. To bude záležet na tom při jaké velké rychlosti se to stane. Mám i zadní tak doufám že bych to nějak ukočíroval.
Z Greenspeedem Gto se na normální silnici taky otočím, poloměr zatáčení je tuším něco pod 4,5m. S tou zadní brzdou opatrně, to je na tříkolkách nejslabší místo, rozhodí tě že nevíš jak. Proto je výrobci standardně na své stroje nedávají a když už, tak jako ruční brzdu k zajištění.
Pěkná práce, tu oddělávací zadní vidlici máš jenom kvůli skládání, nebo plánuješ odpružení?
Původně jsem plánoval odpružení, ale bylo to moc prodloužený a to se my už zas nepozdával vzhled. Dám do alba fotky prvotní konstrukce, z které jsem upustil z hlediska rozměrů a vzhledu. V plánu byla i celoodpružená, ale zatím stavím jenom kolo.