Dost dálkových cykloturistů používá při svých cestách vozík aby odlehčili jejich ořům a snížili celkové těžiště. Pak jsou cykloturisté kteří už z jakéhokoliv důvodu (stáří, zdraví, nedostatek času nebo jen pohodlnost což bude můj případ :-) ), používají pomocný pohon ať už elektrický nebo spalovací. Po tom co jsem viděl spalovací pohon na kolo CRAB, napadlo mě tyto dvě funkce skloubit a CRABA který se mi zdá příliš subtilní upravit tak, aby splňoval funkci plnohodnotného vozíku o nosnosti 30 kg. V první řadě se bude muset upravit vidlice která bude zesílená a bude moct pojmout větší, 20" kolo, pořádný ráfek, výplet, náboj a pružící plášť schwalbe big appl je samozřejmost. Pak se bude muset zesílit stávající závěs upevnění k zadní vidlici kola, lehokola, tříkolky ... . No a konečně posvařovat s ocelových trubiček okolo CRABA ochranný zpevňující rám na který se budou dát zavěsit brašny a další věci jako stan, karimatka, spacák, vše přizpůsobené rozměrům těch věcí které budu na vozíku vozit. Další výbava jako blatník, blikačka, odrazky, praporek příjdou po té. Líbí se mi ta představa ujet denně 300 km a po dojezdu do cíle postavit v kempu stan a CRABA v něm zaparkovat a na lehko vyjíždět do okolí.
Tak co na to říkáte přátelé, není to příliš velký oříšek? Pro Jurimíra který nemá rád rachotící a smradlavé benzíňáky :-), šlo by to vyrobit i na elektromotor, jenom by to musel být dvoukolák s hnanou nápravou, baterie spolu s nákladem by zaručovaly potřebnou adhezi. Ale je to slepá ulička, na těch 300 km za den bys musel mít nevím kolik baterek a potom to dobíjení. :-( Na dálkové jízdy je bezkonkurenční čtyřtaktní benzíňák, benzínek je všude dost, naleješ a jedeš. Nemusíš shánět zásuvku a pak dlouze čekat na dobití. Váha benzíňáku s palivem na 300 km je zhruba 7 kg. Váha elektromotoru a PB baterek na 300 km bude závratná.
No vidím že to tu nikoho nezajímá, škoda. Snad bych ještě doplnil, že motorový pohon Crab T4 lze doplnit o dvoustupňovou automatickou převodovku což je u pohonu tohoto typu fantazie.
Nevím proč to nezajímá ostatní, ale mě připadne, že než vyrábět motorový vozík, tak si můžu koupit rovnou motorku.
Tak jsem zjišťoval podrobnosti a předělávat ten pohon Crab T4 by nebylo to pravé ořechové kvůli geometrii: kolo - hnací kladka. Takže předělávat se nic nebude, není to ani potřeba, jelikož se zatížením už je počítáno. Na požádání s hora montují velkou motorkářskou schránu, takže počítám minimální nosnost 15 kg, což je pro mě naprosto dostačující. Jediná úprava bude spočívat ve vyrobení toho nosiče, schránu nechci, do ní bych stan, spacák a karimatku nenarval. :-)
Lazarusi, trošku ti uniklo že motorka a vozík je dost rozdílná věc. :-) Já chci jezdit na kole(tříkolce), ne na motorce. Vozík je na vození nákladu, tudíž pro jízdy na těžko, proč si nepomoct do kopce nebo do protivětru? Proč si nezvýšit při stejně vydané energii cestovní rychlost z 15 km/h na pořád ještě kochacích 30 km/h? Já už sem se "nasportoval" dost a teď se chci věnovat cykloturistice v maximální pohodičce na lehotříkolce a z motorovým vozíkem. :-)
Pokud dobre vidim z fotografii tak je nahon resen trecim prevodem na plast zadniho kola.
Mirne receno, nejsem zastancem tohoto reseni.
Pokud je hlinikove kolecko pogumovane (z fotek se tak jevi) v desti bude klouzat - viz diskuse o pomocnem motoru. Ale abych i poradil- neslo by hnat kolo privesu pomoci standartni zadni naby a volnobezneho (vice)kolecka? Je to sice total prekopani stavajici konstrukce ale ten prenos trenim mi opravdu nesedi
Taky sem nebyl, ale toto je naprosto revoluční systém který nemá s klasickým třecím válečkem skoro nic společného. Ptal sem se na ten povrch a bylo mi řečeno že zvládá přenos bez jakých koliv problémů i za mokra, takže obyčejná guma to nebude. O pohánění samotného kola vozíku jsem taky uvažoval, to bych ale nekupoval Craba, to bych musel vyrobit komplet doma, motor se dá koupit tuším za 6 500 Kč zvlášť a převodovka taky. Ale má to jednu velkou nevýhodu, vozík s motorem a všema báglama by vážil kolem 30 kg, to je málo a do už mírného kopce by kolo prokluzovalo. Vozit pytel cementu kvůli vyjetí kopce se mi nechce. :-)
Není to úplně tak, že nezajímá. Teď se to tu objevuje často a bude ještě víc. Elektrokola, nebo pomocné spalovací motory...
Jak píšeš, jsou situace, kdy by motor byl hodně fajn. Chápu a souhlasím.
Ale mám možná strach ze sebe samotného. Pokud ta možnost už je, mnohem hůř se odolává abych nesklouznul...
Připomíná to televizi na chatě... je to podobné dilema.
Vozík je zajímavá kombinace. Motor jde odpojit a nezatěžuje na výletu vlastní silou. A je i jasněji oddělitelné, jestli je to přesun natěžko a velkou vzdálenost vůči výletu čistě vlastní silou.
Jak jsem napsal. Člověk je tvor slabý. Tak to raději jen z povzdálí sleduji. Téma je zajímavé. :-D
Možná jsi četl jeden můj příspěvek, myslím že se jmenoval "Jak jsem nedojel na sraz". Kdybych tehdy měl motorový vozík, všechno mohlo být jinak a mohl jsem poznat plno zajímavých lidí kteří sdílejí stejnou vášeň v lehokola jako já. Takže když už nic jiného, je to skvělá pojistka jak si nepokazit dovolenou a třeba i s nataženou kolenní šlachou pokračovat v cestě. V tom že je člověk tvor slabý (v hlavě)s tebou souhlasím, každý musí mít nějakou osobní hranici kdy to ještě ušlape a kdy už nastartuje. Ale určitě to není tak jak si někteří myslí, že když má někdo motor, tak jezdí jenom na něj a už vlastně není cyklista. To je jenom pokřivený názor nás Čechů že cyklista musí být sportovec, nikde jinde na světě to takhle neberou, snad ještě na Slovensku. :-)
Nezlob se na me, ale kdybys tu streku rozdelil do par etap a neprecenil svoje moznosti par tydnu po tom co sis koupil trikolku dojel bys taky. Ted tady spekulujes asi o pate verzi motoroveho pohonu...
Vím, byla to chyba, na tříkolce jsem tak daleko a ještě k tomu na těžko jel po prvé. Bych neřekl spekuluju, spíše vybírám co by tak pro mě bylo nejlepší. Ona to není zrovna levná záležitost, proto to tady chci s lidma trochu probrat. Spíš než proč a na co pomocný pohon, bych tu uvítal rady a zkušenosti lidí kteří se za svůj motor nestydí. :-)
Ahoj,
tady se Jurase zastanu :-). Mě se stalo něco podobného cestou ze srazu. A na vzdálenosti, kteou už jsem párkrát ujel. Prostě i svaly a šlachy někdy selžou stejně jako jakýkoliv jiný matroš. A nemusí to být kvůli přecenění sil.
Chtěl bych se zeptat, jaké s tím máte prodejní úspěchy.
Sám jsem asi před deseti lety vymyslel, vyrobil a nechal patentovat pomocný pohon předního kola benzinovým motorem (Babeta) s třístupňovou planetovou převodovkou v náboji- tedy ponon řetězem. Jízdní vlastnosti byly skvělé ( pohon 2x2, nízká spotřeba, dostatečná stoupavost a maximální rychlost, o které bych tu radši ani nemluvil ). K výrobě se však u nás tehdy nikdo neměl s tím, že by se to asi neprodávalo. Výsledek byl tedy takový, že jsem jen vyhodil peníze za patentní řízení.
Ohledně pohonu čehokoli třecím válečkem si už nedělám žádné iluze: Když bude mít malý přítlak, tak bude prokluzovat a když bude přítlak dostatečný - bude mít zase velké ztráty. To je fyzika a s tím nic nenaděláte.
Já to nevyrábím ani neprodávám, to se musíte zeptat pana Přibyla s firmy Translog.
Jinak je i tento systém patentován a o proti u nás běžně prodávaných systémů pohonu třecím válečkem je tento někde úplně jinde. Přítlak je řízen dle otáček a stoupavosti, což je samotné zajímavé. Stoupavost 12% bez příšlapu je famozní. Prosím neberte to jako reklamu, prostě jsem jen nadšen že se něco takového vyrábí u nás a vymyslel to Čech. :-)
K pohonu řetězem přesedlává hodně lidí kteří experimentovali s třecími válečky. Mne tento systém příliš neoslovuje pro svou nemožnost jednoduchého odmontování v případě že motor nepotřebuji. Systém Crab T4 toto umožňuje a jak jsem již psal, dá se použít jako vozík. Navíc se dá půjčovat ve skupině, když například někomu dojdou síly či utrpí nějaké svalové zranění.
To, že se u nás něco vymyslí není až taková vzácnost - myšlení, to by nám šlo :o) .Horší ale je prodat u nás něco, co nebylo vyrobeno v "zemi původu" (jestli náhodou nevíte, která to je, tak se podívejte na skoro jakýkoli výrobek a tam je to napsáno) a není tedy skoro zadarmo (včetně tučné provize všech překupníků).
S Babettou mám nemalé zkušenosti. Motor není zrovna žádný drobeček, váha je dost velká. Můžu vědět, kam jsi umístil motor a příslušenství, jestli byl motor i se spojkou a převodovkou a jak šly převody na to přední kolo? A kolik ta celá věc vážila ? Pouze ze zmínky o motoru z Babetty usuzuju, že především v něm bude ten největší problém.
Hlavně jsem použil jednorychlostní motor! Podle zkušeností jiných vím, že dvourychlostní = problémy. Hmotnost není nijak dramatická, jen se musí šetřit tam, kde to má cenu ( tlumič výfuku vlastní výroby, plastová nádrž, žádné zbytečnosti ) Nevím, jestli jsem to někdy vážil, už na tom nejezdím, mám to uschováno u rodičů ale zvážit bych to mohl. Mohl bych někde najít i staré fotky, případně článek, co vyšel ve Světě motorů. Jediným problémem bylo otravné startování: je tam volnoběžka, takže se to nedá rozšlapat jako Babeta a musel jsem startovat motor řemenem ( k doplnění o startér z motorové pily už nedošlo)
Pokud by se ti chtělo někde fotky vyhrábnout, rád bych se podíval. Jsem ještě furt trošku "babčou" trefenej :-) , takže mě tohle využití (hlavně způsob převodů) docela zajímá.
http://picasaweb.google.cz/lh/photo...
Tady by se měl zobrazit článek ze Světa motorů 15/98 i s fotografií.
Docela by mě zajímala ta převodovka v náboji, netrpí příliš? Já na tříkolce typu pulec(jedno kolo v zadu)bych musel dát motor(Honda Gx 35 s převodovkou) nad zadní kolo na nosič. V zadním náboji mám 14-ti rychlostní převodovku Rohhlof, mám strach kdybych ji řetězem napojil na už spřevodovaný motor, tak i přes odstředivou spojku by v tom Rohhlofu byly docela velké rázy a ten by to nemusel vydržet. Navíc by ten Rohhlof musel být napojen na motor řetězem a rozetou s volnoběžkou, kterou bych tam velmi těžce narval, chtěl bych využívat i šlapání. Takové ty pokusy napojit kolo na tvrdo na motor jsou sice jednoduché ale podle mě k ničemu. Kdyby to šlo a Rohlof vydržel rázy motoru, bylo by to fantastické, 14 rychlostí by ho udržovalo pořád v optimálních otáčkách, takže by podle mě stačil i ten slabší motor Honda Gx 25, jenom nevím jestli by na něho pasovala ta převodovka. Jsou to jen teorie, proto asi zůstanu u hotového řešení a tj. u Craba.
V případě mojeho kola převodovka určitě netrpí víc, než kdyby byla použita jen pro šlapání.(nejjednodušší ověření je selským rozumem: jezdí Babeta rychleji, než trénovaný cyklista? Vyjede Babeta do prudšího kopce, než zmiňovaný borec? Určitě ne - zatížení je tedy menší).
Něco jiného je, pokud na ten samý náboj budete zatěžovat šlapáním i motorem současně.Pak ale stačí spočítat o kolik se navýší kroutící moment (ten je důležitý - nikoli výkon)a pak se rozhodnout.
Výpočet není nijak složitý - na vše se dá zase přijít zdravým selským rozumem: U motoru máme hodnotu kroutícího momentu udanou někde v prospektu, nebo v technickém průkaze. Tuto hodnotu pak vynásobíme celkovým převodem.
Kroutící moment, kterým je schopen působit sedící cyklista (pro jednoduchost nebude používat nášlapy a tedy tahat i nahoru) je zase násobkem desetiny jeho hmotnosti (desetina proto, abychom počítali v Newtonmetrech - stejně, jako se udává u motorů)koeficientu 5,7 (vycházíme z toho, že stojí celou svojí vahou na klice dlouhé 175mm - tedy 1000/175) a samozřejmě krát převodový poměr.
Tento výppočet by měl platit pro klasické kolo - tedy člověka stojícího na pedálu. U lehokola bude asi krouťák podobný - sice se nedá stát v pedálech, zase se ale můžete zapřít zády o sedlo.
Zatížení způsobené vibracemi bych u takto malých a lehkých motorů asi neřešil (vibrace po překonání díry v asfaltu, nebo železničního přejezdu jsou jistě větší :O)
A co tohle?
http://www.atomiczombie.com/product-cyclebully.htm
Jo, na rovině a v mírných kopcích by to fungovat mělo. Ty olověné baterky + náklad vozík dostatečně zatíží aby poháněné kolo na vozíku neprokluzovalo. Ale jak říkám, elektřina je jenom na vzdálenosti do 100 km a na to nepotřebuji pohon. Navíc tahat metrákový vozík když dojde šťáva to bych opravdu nechtěl(lehčí a dražší baterie to neřeší, vozík ztrácí adhezi). Taky to není asistenční pohon jaký chci já, u tohoto musíš mít pohon zapnutý i na rovině kvůli hmotnosti. Elektřina je skvělá na dojíždění do práce nebo za nákupy, na cykloturistiku nad 100 km denně je to slepá větev. Shánění zásuvky a pak dlouhé nabijení opravdu není můj šálek kávy. Myslím když spalovacímu motoru pomůžu a ten sežere litr benzínu na 100 km, taky trošku pomůžu přírodě, nemusím přece na dovolenou letadlem, že?
Osobně bych dal elmotor na kolo a baterie na vozík, pak bych problém s adhezí neřešil.
To by taky šlo, na vzdálenosti do 50 km by stačila baterka na nosiči a na dlouhé štreky by byly baterky ve vozíku. Ale to dobíjení. :-(
Ať je to trošku komplikovanější - co takhle na vozíku k těm baterkám malý spalovací motorek s alternátorem, který zrovna v aktuální chvíli kolo neutáhne, ale při pravidelném provozu bude dobíjet baterie :-) Je to sranda a není to sranda...
To bych na ten vozík mohl rovnou hodit elektrocentrálu která váží pouhých 12 kg a nemusel vozit 50 kg olova. :-) Ne, elektřina je na dlouhé štreky blbost.
Tak v tomto případě by to nebyla blbost, na elmotor nepotřebuješ převodovku a tak jsou rozjezdy lepší a elektrocentrála by nemusela být kór výkonná a neřešil by se třeba i zmiňovaný třecí váleček. Do povinné výbavy ještě skládací solar panel a cesty jsou mé :-) Prostě hybridní elektrokolo :-D Proti autu, za pár kaček...
Ano, v podstatě skvělý nápad, který by ani nebylo problém realizovat.A pokud by se ještě přidala rekuperace při brždění ? :O)
Než se do toho ale někdo pustíte, uvědomte si i nevýhody:
1/ elektrocentrála ani solární panel Vám dlouho nevydrží - stačí si od kola někam odskočit a někdo to ukradne (pokud teda nebudete jezdit jen ve Švédsku ale i tady)
2/ je to docela překombinované: Každý převod, každé ložisko, každý kilogram, každý decimetr kabelu, ... všechno jsou ztráty. Výsledek může být podobný tomu, jaké mají vlastnosti (myslím skutečné - ne ty reklamní)hybridní auta.Jsou těžká, drahá a spotřebují vpodstatě stejně paliva jako obdobné auto jen s motorem.
Takže si budeme muset opravdu počkat na nějaké nové, levné a výkonné akumulátory.
Ono to s tou rekuperaciou pri brzdeni nieje ziadna slava... A to u ziadneho elektropohonu.
Ked si uvedomite, ako dlho trva nabijanie akumulatora. Potrebovali by ste kopec, z ktoreho by ste mohli ist v jednom kuse priblizne tych 8 hodin (co som sa na nete docital, ako cas nabijania akumulatora na Bionx-e). Teoreticky sa ten cas da skratit zvysenim nabijacich prudov, ale to zasa zmensuje kapacitu akumulatora a skracuje jeho zivotnost.
A dalsi detail, treba si uvedomit cas za ktory sa zacne nabijaci proces, lebo nabijanie nezacina hned, ako sa na akumulator pripoji nabijacka. Nabijacia krivka (zavislost kapacity akumulatora od casu) ma skoro u vsetkych modernych typov akumulatorov na zaciatku priblizne parabolicky pribeh s pomerne nizkou strmostou. Cize v nasich podmienkach sa nenajdu dostatocne dlhe kopce na ktorych by sa dala spominana rekuperacia realne vyuzit. Najlepsie pouzitelne rekuperacne dobijanie by bolo mozne u olovennych clankov, ale tie sa pokial viem, u elektropohonov velmi nepouzivaju (velka hmotnost, neekologicke). Riesenim by mohol byt u elektropohonu palivovy clanok, ale jeho cena je zatial velmi vysoka... Takze asi budeme sliapat do pedalov aj nadalej...
Tak abych to tady uzavřel, motorový pohon Crab T4 je skvělá věcička, bohužel není vhodný na moje 20" kolo. Pán Přibyl mi posla nákres možné úpravy, ale ta bohužel snižuje světlou výšku pohonu (vozíku) v nejnižším bodě pod 7cm. To je pro mě nepřijatelné, je to hodně drahá věcička a kolikrát trefím v cestě díru že bych milého Craba nejspíš zlikvidoval. Škoda, ale kdo má větší kolo a zájem o motorizaci, můžu vřele doporučit, hlavně ten s automatickou převodovkou. Přístup pana Přibyla je skvělý a vyjde vám určitě v ústrety.
Tady jsem našel nějaké řešení
http://velogauce.rajce.idnes.cz/Odpruzena...
Dobrý, ale na pulce nepoužitelný. Prostě adheze v kopcích kdy to člověk nejvíc potřebuje bude za mokra nedostatečná, aspoň si myslím. Chtělo by to nepřibarvené zkušenosti, jinak se nehneme z místa. Škoda že sem nechodí lidi kteří to řeší, tím samozřejmě nechci odrazovat lidi jako třeba tebe a jiné od toho aby dávali odkazy nebo fota. Ze všeho se dá nějaký detail okoukat a případně převzít. ;-)
Vyřešit tu adhezi by nebyl až takový problém - stačilo by umístnit čep, ke kterému je vozík připojen trochu výš. Při jízdě ko kopce by pak pohon měl snahu jakoby přizvednout zadek kola a tím zatížil hnací kolečko.
Pokud na tom ale někdo skutečně jezdí, tak asi větší adhezi ani nechce, protože by pak kolo jezdilo jen rovně! Při zatáčení této "soupravy" se musí hnací kolečko smýkat do strany (jako třeba u náklaďáku s dvěma nápravami vzadu).
Neumím to popsat, ale zkusím to. Při jízdě po rovině a z kopce by vidlice toho pohonu (připevněná k vidlici zadního kola tříkolky na ložiscích) normálně chodila nahoru a dolů. Dále by na vidlici tříkolky byla na každém rameni odpružená vačka a na vidlici pohonu na každém rameni čep, který by při jízdě do kopce tlačil na vačku. Čím větší kopec, tím větší úhel (od vozovky) by v soustavě vznikal a tím i větší síla přitláčela kolo pohonu k vozovce.
Pokud to dobre chapu ja, fungovalo by to pouze pri zmene uhlu na zacatku stoupani... :o)
Dobrá, špatně jsem se vyjádřil. Kopec, nebo nekopec - z hlediska geometrie pohonu je to jedno.
Podstatné je, jak velká síla tlačí kolo vpřed (do kopce samozřejmě větší - proto větší adheze) a hlavně kde působí. Když se podíváte na fyziku sedmé, nebo osmé třídy a najdete si vektory síly - musí to být jasné.
Takže žádné pružiny, vačky ani nic podobného není potřeba - hnací kolo se opírá o vozovku, ale působí v mítě přípojného čepu rovnoběžně s vozovkou. Tím vzniká vektor síly, jehož jedna složka působí tak, že tlačí hnací kolo k asfaltu ( pokud Vám připadá poslední věta až moc vědecká, tak se omlouvám - nechci dělat chytrého, ale je tím řečeno v podstatě totéž, jako když jsem původně napsal, že pohon bude mít snahu nadzvednout zadek kola ).
Myšlení zdar !!!
;O)
Takže zadní kolo tříkolky má 20" a u pohonu bych použil taky 20" kolo nad kterým by byl nosič. Mezi koly by byl motor, spojení tříkolky s pohonem by byl ve výši os obou kol, tedy rovnoběžně s vozovkou. Může být?
Velikost kola pohonu tady nehraje roli (kolo se dotýká vozovky vždy ve stejném místě - ať je velké jak chce). Dvacetipalcové se mi zdá už velké - celý vozík se tím zbytečně prodlouží a tím se adheze naopak sníží! Výška čepu tady není brána jako absolutní hodnota, ale jako poměr mezi délkou (od čepu k místu, kde se kolo dotýká vozovky)a výškou tohoto čepu od vozovky. (Tedy úhel, který ovlivňuje výsledný vektor síly). Další věcí k řešení, nebo spíše k laborování a pokusům je vzdálenost čepu od osy kola - tak, aby se nezhoršovala ovladatelnost.
Na tříkolce mám 20" kola, takže kvůli rezervnímu plášti a duši na dlouhých štrekách chci mít 20" i na vozíku. Aby se vozík neprodloužil, motor se může dát na nosič nad kolo, tím by se zkrátil na nějakých 55cm, myšleno od pláště tříkolky po zadní část pláště vozíku. Motor s převodovkou a plnou nádrží bude vážit nějakých 6 kg, takže ve vyšším těžišti problém nevidím, navíc po stranách budou brašny.
Už se těším na fotky a na první zkušenosti s jízdou.
Jen bych to ještě nechal chvilku "nazrát v hlavě", než začnete něco montovat. Takových pár bezesných nocí a počmáraných papírků ve dne nikdy neuškodí ( věřte, že vím o čem mluvím ).
Jen pro inspiraci:
Bude lepší mít připojení vozíku na čepech jen v jedné ose (kývání nahoru,dolu), anebo i otočně (vpravo,vlevo)?
V prvním případě bude kolo mít snahu jezdit jen rovně (to jsou ty zmiňované dvě zadní nápravy náklaďáku a smýkání pneumatik bokem).
Ve druhém případě zase může mít vozík snahu tlačit kolo do strany, případně v ostřejších zatáčkách a při plném výkonu třeba i kolo převracet! (zvlášť, když bude připojovací čep hodně vysoko, kvůli vyšší adhezi)
?????????????????
Původně jsem chtěl hotové řešení, tedy toho Craba. Bohužel pro mé 20" kolo by byla výška vozíku v nejnižším bodě pouhých 7cm od vozovky a to by byl risk že ho na nějaké díře zlikviduji. Jinak o výrobě vlastního řešení uvažuji pouze v teoretické poloze, třeba se k tomu časem dostanu. Jinak je pro mě nejaktuálnější verze pohonu, kdy bude na nosiči tříkolky upevněný motor Honda Gx 35 s odstředivou spojkou a převodovkou zřejmě z minibiku a 7-mi zubým pastorkem. Řetězem by byla poháněná 70-ti zubá rozeta s volnoběžkou připevněná (z levé strany při pohledu ze zadu) k náboji zadního kola.
Nedřív mi to přišlo jako blbost, na co motor na kole, když je babeta a podobný vehikly, ale jak tak o tom přemýšlím, tak kolo s motůrkem může do lesa, může do centra měst, prostě při takovým klidným cestování to má samý výhody.
Tak si říkám jak na to ?
Vybavení pro cestování váží 25 kilo, zabírá celej nosič a místo na další desetikilovou věc tam prostě nebude.Navíc by se s tím kolem nedalo jezdit normálně. I kdyby se shodil motor, tak tam zůstanou nějaký ozubený kola a další blbnosti, který zvýší už i tak vysokou hmotnost lehokola, o dalším odporu nemluvím.
Co takhle dvoukolák připojenej za osu zadního kola. A motor spolu s vybavením na cestu na vozejku a poháněný kolo vozejku. Těch 50-60 kilo by mělo stačit, aby kolo neprokluzovalo a celou soupravu by to mohlo v pohodě zvládnout. Jenže v na kluzkým povrchu by to asi docela zhoršilo jízdní vlastnosti tlačenýho kola.
A potom druhá možnost, protože tichou honda centrálu 900W mám doma, tak nechat vozejk s bagáží, centrálou, baterií a před cestou hodit místo předního kola, kolo s přímým motorem 500W, nebo klidně i víc. Sice bude účinnost tak 50% oproti přímýmu propojení spalováku, ale to je fuk. Ekologie a litr navíc na 100 km neřeším. (auto mi bere oprůměr 11 litrů a vzhledem k tomu, že se dneska všechno vozí kamionama, tak ekologoii neřeším )
Pak by se dalo projíždět některý úseky bez motoru. Jinak jet s motorem.
U kraba se mi nelíbí ten třecí převod, protože na blátě by to asi moc nefungovalo.