V době nedávno minulé,na místě,kde se zrodil velkovýrobce jízdních kol došlo k zániku značky,která patřila k rodinnému stříbru našeho státu.Pokud jste někdy vnímali název Eska,jistě si ho spojíte s jízdním kolem.Generace čechoslováků jezdili na této značce.Mnoho se o podmínkách výroby,kvalitě a dalších věcech nemluvilo jak v době,kdy Eska ještě vyráběla a dnes,jako by v Chebu sned ani kola nikdy nikdo nevyráběl.Jen pár kousků historických kol v Chebském muzeu připomíná doby od roku 1875.Pokud Vás zajímá,jak kola vznikala,technické podrobnosti a proč nešla kola z Esky s dobou,napište.
Myslím, že to bude hodně podobné moha jiným výrobkům, které se přestaly vyrábět a řadě výrobcům, které zanikly.
profil autora na www.peloton.cz blog S.Leinweber
Spíš se domluvit tady s redakcí www.nakole na článku, ne ?
Prosím napište kontakt na redakci,pro otištění článků.Je to téma na celou [email protected]
Myslím že třebas : [email protected]. Nebo si tu najdi v článcích Jitku (poznáš ji, testuje skládačky, mluví s ministry a úspěšně závodí s MHD).
Odpovědi jsou bohužel dost jednoduché a i myslím notoricky známé.
Jezdily na nich generace čechoslováků proto, že nic jiného k sehnání nebylo a na něčem se jezdit muselo. A že zanikla výroba něčeho, co mlelo ze své podstaty, těžilo z nepřítomnosti konkurence a všeobecného nedostatku ? To je pochopitelné. Přišla konkurence s nabídkou modernějších a kvalitnějších kol za srovnatelnou cenu. A když už ne kvalitnějších, tak alespoň hezčích.
Však co potrefilo třeba takovou Jawu, abych zůstal v jedné stopě ? Zakonzervovala se v padesátých letech a neměla potřebu modernizovat (resp. soudruh neměl potřebu). A kdyby od ní nebral něco málo rozvojový svět, už to taky zabalila.
Na tradici se dá stavět, ale ne z ní vyžít.
Teď se ptám (bez ironie) - jak to bylo vlastně s Jawou (píšeš, že se zakonzervovala v padesátých letech) ? Já kupoval v roce 1963 mašinu, která sice na nádrži měla ČZ, ale vždy se říkalo Jawa ČZ.
To snad byly dvě různé značky.
Vím, ale nějak se mi to plete, ale určitě se termín Jawa-ČZ používal. Nemohu však říci, zda se jednalo přímo o typ, který jsem měl. Potom jsem měl scootera, který byl Čezeta, brácha zase půllitra Jawu.
Je možné že to bylo něco vyrobené ve spolupráci obou dvou firem :-)
Přesně tak, rám Jawa, motor ČZ. jednu stopadesátku máme doma.
Tuhle ? ;-)
http://www.jawamania.info/modely/detail.cz.aspx...
Pěknej kousek
http://www.jawamania.info/Files/models/196891...
To platilo jen do roku 1960, viz
http://www.cezetmania.info/a_historie/navrat_cz...
V CZ jeden cas vyrabeli skutr , , nemyslim Maneta , tohle melo nadrz nad prednim kolem a kdyz si mel v nadrzi malo benzinu tak ti to v kopci chciplo , myslim ze to melo obsah 175cc a drzel se pod tim metrak blata a podle vzhledu si to vyslouzilo nazev plechovy prase.
Jen maličkost (z praxe) - benzínový ventil je na nádrži vzadu, takže do kopce k němu nateče i zbyteček benzínu a jede se. Z kopce to chcípne, ale zase to jede i bez motoru... :-)
Čezeta. To byl (a pro mne je) nejhezčí skútr na světě. Nikdy jsem ho neměl. Kdyby udělali retro, tak bych po něm toužil.
Ten skútr totiž neuvěřitelně slušel i ženskejm :-)))
http://www.skutrklub.cz/gallery.php?akce...
Proč retro ? Pořiď originál a pojeď skútrjízdu ! Poeta vítán :-)
Ten už se asi nesežene. Stodoly jsou přebraný. Je to už veterán. Já vím, že ho máš. :-)))
Naštěstí to zas tak veliká vzácnost není. Stačí mrknout do inzerátů. Jsou v různém stavu, od nálezovek po voňauky.
A bez pávíka by to snad ani nebylo ono. Sice se s tím tehdy asi tolik nejezdilo, ale souprava vypadá mnohem líp. Navíc to pohodlí :-) No a když nás takhle někam dorazí třeba šest a šoupneme to do řady... No a na sraz jich dojede třeba padesát 8-)
Mně se pávíky taky moc líbily, ale štvalo mne, že za jawou šel páv přímo v dráze výfukovým plynům a byl od toho dvoutaktu zaolejovanej, zvláště u dvouvýfukový jawy. Vy to podle fotek máte zvednutý tak, že výfuk jde mimo, což je super. :-))) čezeta s pávíkem je moc pěkná kombinace.
Navíc dneska, kdo má jen trošku rozumu a ohledu k motoru a nechce se mu furt čistit vejfuk, nepoužívá tu pomstu M2T. Stejně drahej Shell a je po problému, nikde ani kapka oleje z vejfuku.
No a i když jsem pávíka tahal za třindou se zvednutýma laufama, špinilo se to jen trochu, šlo to snadno očistit. Za tu pohodu na cestách to vždycky stálo. Než balit bágly do igelitu a těšit se na každej deštíček... :-)
Kolik má čezeta rychlostí? A je pravda že má zadní kolo chycené letmo?
Normálně čtyři prudkosti.
Letmo má zadní kolo chycený starší model, 501. To jsou ty s klaxonem ve štítu. Průšvih tam je, že odpružení obstarává jen gumovej špalek. Takže jízdní vlastnosti podle slov majitelů nic moc. Novější 502 už mají klasickou kyvku.
A k těm kvaltům - tříkolka (rikša) má čtyři kvalty dopředu a úplně stejný čtyři i dozadu... :-)
Tak to je hotový éro, ta tříkolka. Ale diferenciál asi neměla, viď? Hnaný jedno zadní jenom, že jo?
Ale kdež... Diferák jako vínko. Akorát že do něj nevede hřídel, ale otáčí jím řetěz, takže je mnohem jednodušší. Ale funkce klasická.
Ty čtyři kvalty dozadu proto, že se jednoduše motor nastartuje obráceně :-)) To není ale vychytávka, ale standartní funkce z výroby.
Pav Je nadherna vec. Jedinecnej je system odperovani zadniho kola. Jet za nekym, kdo ma pava a sledovat to je fakt zazitek.
Do pava se vleze cela basa piva, je to uzitecna vec.
A to je to odpružení u novějších (41) jen na dvou gumových špalkách. Ty starší měly péra.
A znáš pávika za auto ? Dávaly se především za Š110R, ale mohly být za čímkoliv. Viděl jsem i cizí varianty, třeba za broukem.
tak to sem vazne este nevidel.
to asi nebyla seriova vyroba....
Byla, PAv 100
např. tady http://www.skoda100.cz/view.php?cisloclanku...
hm, tak tohle sem este nevidel....
mozna to uzitecny je, ale narozdil od ty motorkovy verze moc krasy nepobral.....
Tady máš pár dalších obrázků, třeba to bude lepší... :-)
http://ronda.rajce.idnes.cz/vleky/#trailer.jpg
http://cs.wikipedia.org/wiki/Jawa
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8CZ
Díky, teď je mi to jasné, já měl tedy "čezetku", ale asi jsem měl zafixováno z padesátých let to "Jawa-ČZ".
Podle tých článků používala motorárnu ČZ ve Strakonicích, proto je klidně možný, že se to někde uvádělo jako JAWA-ČZ.
Podobně mopedy Babetta měly motory JAWA a autobusy Karosa motory Škoda...
JAWA-ČZ bylo přímo zbastlený logo na nádržích (i jinde). Takový socialistický fůzování :-))
Ještě namakanější to měli dederóni. Naprostá unifikace a univerzálnost náhradních dílů od Trabantíka, přes Barkas, Robur, Multikrávu až po kombajny... Trošku mi to připomíná dnešní kola, kde je rám nějaké značky - a pak už jen Shimano :-))
... a autobusy Karosa motory Škoda ...
Karosa byl nový název (po 1948) pro Sodomkovu karosárnu, s výrobním programem: karoserie a vozy .
Dělaly se tam autobusy Škoda RTO a ŠM 11. Ta návaznost na Škodovku a později na LIAZ (původně též Škoda) tu vždy byla.
http://www.karosa.cz/main.php?show=history2&...
V urcite dobe v 50. letech byly firmy spojeny, mely na nadrzi Jawa CZ, ale porad se odlisovaly jawy (vetsinou cerveny a vyrabeny v tynci) a CZ (vetsinou cerny a ze strakonic. Nejaka spoluprace pokracovala i nadale - viz podobnost stroju a hlavne motoru.
V dobach, kdy jawa chrlila kolem 100 tis. stroju rocne a byla nejvetsim vyrobcem motorek v evrope, se delali motory pro 350 taky v CZ ve strakonicich