Chtel jsem se zeptat, na kolik je pravda, ze lehokola nesmi na zavody a nakolik jen lehocyklisti o zavodeni nestoji?
Precetl jsem si konspiracni teorie, o tom jak lehokola vyhravala zavody a jak je na zavodech zakazaly, ale kolik zavodu u nas ma dneska v pravidlech skutecne zakaz pro lehokola nebo odkaz na UCI?
Jediny zavod, kde jsem o lehokolech cetl bylo K24. Nikam jinam se zadny majitel lehokola nezkousel prihlasit nebo ho na tam nepustili. Pokud ano, jak dopadl?
Jak dopadl?
Dle optimisty: Mezi lehokolisty byl první! 8-)
Dle pesimisty: Mezi lehokolisty byl poslední ... 8-(
LOL
Jasne, ale otazka byla myslena celkove.... ;)
Na silniční závody tě nepustí v podstatě nikam. UCI nemá v pravidlech přímo zákaz lehokol, ale je tam spousta bodů, které musí splňovat kolo a to zcela jednoznačně nechává prostor pouze pro silničky.
Sem tam některé silniční závody jsou trošku uvolněnější, že tam aspoň pustí třeba biky (ale to je asi jen proto, že je jasné, že bike je stejně pomalejší na silničním závodě).
Na bikové jak kde, tam myslím že poměrně často by tě pustili. Tam ale zase už lehokolo nebude mít navrch, což bude také dalším důvodem, proč je tam klidně pustí.
K24 je v tomhle výjimka, zatím jediná o které u nás vím. Tam se nerozpakují dát medaili komukoliv a vypadají, že o tu diverzitu dokonce stojí.
Na dalších akcích tě tak nějak jakž takž tolerují, hlavně pokud vypadáš, že žádné významné pozice neohrozíš. Třeba ta dvanáctihodinovka co se jela v srpnu. Šestinu účastníků tvořila lehokola, ale na cca dvaceti fotkách na stránkách pořadatele to vypadá, že tam žádné nebylo. Nakolik je to vědomé a cílené netuším, ale vystihuje to pocit, jaký máš na takové akci z přístupu pořadatelů.
To že tam je na fotkách vidět snad jenom jednou lehokolo a ještě navíc v povzdálí mě taky zarazilo. Až dostavím silničku, docela by mě lákalo vyzkoušet nějakou tu časovku Jihočeské Amatérské Ligy, jestli by mě tam teda pustili a budu mít samozřejmě něco natrénováno.
Možná trochu křivdíte pořadatelům. CKKV (pořadatel cyklistických hobby závodů) má v propozicích dvou svých podniků výslovně formulaci "na jakémkoliv kole." Je ale pravda, že to je u časovek. Do skupinového závodu by lehokolo asi taky nepustili a když si promítnu ten, kolikrát až šedesátičlenný balík (a to v některých závodech musí zájemce pro přílišný počet pouštět na trať po kategoriích) ani bych na tom netrval. Klasici si občas soupeře, který se náhle divoce vyhne díře, přidrží za bok nebo rameno "na distanc" aby nedošlo k pádu, a to by s lehokolistou nešlo. Vím, že ty příspěvky o tom, že se "bojí" lehokol, že by vyhrála, jsou (alespoň doufám) myšlené jen jako hec, ale žádné odlehčující smajlíky tam nevidím a pořadatel klasiky, by si to mohl špatně vyložit. Také jsem pomáhal pořádat několik ročníků závodů na sinici a i když jsem už "zarytý" lehokolista, do skupinového závodu, bych lehokolo nepřipustil, riziko pádu je příliš velké...
Myslím že zrovna časovka je pro lehokolo jako stvořená, ale co pomůže sportujícímu lehocyklistovi když bude vyhrávat jenom časovky? Nevím jak se to počítá do celkového hodnocení, ale na časovky se myslím celkově vyhrát nedá. Takže jsme u toho, proč by měl vůbec sportující lehocyklista závodit, když vlastně nemůže pořádně vyhrát. :-(
Problém s jízdou v balíku klasických kol je někde jinde. Oni totiž nesnesou myšlenku, že jim stačíš, a tak se tě snaží zbavit, čímž vyvolávájí právě to riziko pádu. Určitě je tam hodně těch, kterým je to srdečně jedno, ale jakmile má balík víc jak cca 10 žiletkářů, je tam i pár nesnášenlivých. Hned se sformují tak, aby se mezi ně nic nedostalo. Horská kola (jsou-li) ignorují a nechají je jet před, za a podél. Ale jediné místo, kde můžeš jet s lehokolem, je jako poslední vzadu. Jakmile se ocitneš vedle nebo uvnitř, jsi okamžitě vytlačen. A tady smajlík nehledej, protože tohle není sranda. A kdybych to nezažil opakovaně a s každým balíkem žiletek v každém závodě, nedovolil bych si to takhle napsat. Pokud se ocitne silnička vedle tebe vlevo, brzdi, hnedka, protože jinak tě vytlačí z asfaltu. Nijak agresivně nebo zjevně, ale zatímco sám jel trvale středem pruhu, najednou má potřebu se pomaličku polehoučku sunout doprava až jede takových 40cm od kraje. Nakonec na ty brzdy sáhnout musíš, nebo být drsný a jít do fyzického kontaktu. Pokud je vezmeš zleva, budou tě podobnou metodou hnát do protisměru. Vzadu za balíkem to taky je o ničem. Do zatáček jedou jak podělaní a za nimi makají aby znovu nabrali tempo. S lehokolem bys pohodlně vzal zatáčku rychleji, ale nemůžeš, máš před sebou balík. Tím přicházíš o jednu výhodu lehokola a naopak se projeví hmotnost v těch akceleracích. Na dlouhých rovinkách je to v pohodě, tam se vezeš v závětří. Do kopce tě brzdí hmotnost kola o chlup víc než je, takže se nadřeš o ten chlup víc. A na druhé straně z kopce dolů zas budeš celej vzteklej furt brzdit, protože jim to prostě vůbec nejede. Ve výsledku jediná metoda jak se zůčastnit závodů silničních kol je v praxi ta, že se balíkům vyhneš. Nedá to moc práce, v prvním stoupání je necháš ujet o kousek, tím si odpočneš, pak šlapeš i z kopce furt stejným výkonem a když jedou padesát, tak je šedesátkou předjedeš. S tím nic udělat nestihnou a pak tě zas dlouho neuvidí. Samozřejmě pokud máš výkon motoru jako oni, tak tvůj třetinový odpor vzduchu (u závodních lehokol) zařídí, že tě už nikdy neuvidí až do té briskné diskvalifikace na konci. Nikdo nesnese, když kvůli tobě vypadá neschopně, pohled na tvoje mizející záda po té, co se ti nastartu posmívali abys u toho neusnul, to je něco, co se neodpouští. To je zatím samozřejmě čistě hypotetická situace, protože nikdo z těch, kdo u nás jezdí na lehokole nemá výkon ani poloviční oproti těm, co závodí na silničních kolech. Takže všechno co můžeme zatím očekávat je, že jsme jaksi tolerováni a dojedem třeba desátí ze čtyřiceti, přestože ten dvacátý podal vyšší výkon. A když si pak po dojezdu sundáš helmu a brýle a změníš ohoz, můžeš si i vyslechnout vzájemné ujišťování ostatních o tom, jak jsou ta lehokola evidentně pomalá, což bylo tím závodem jasně dokázáno.
Evidentne nemas zkusenost s klasikou, jak se v zavodnim silnicnim baliku jezdi a svoje poznatky jsi ziskal bohuzel zkreslene jen pres lehokolo. Problem vidim uplne jinde nez ty. Sam jsi docela presne popsal presne to, cim se technika jizdy na rovine, do- a z- kopce, v zatackach a ve vyjezdech z nich lisi u klasiky a u lehokola. Jizda v baliku je temer kontaktni zalezitost a kdo jezdi jinym stylem (at je to diky lehokolu nebo to jednoduse neumi), je zdrojem obrovskeho rizika pro peloton. Kazdy jezdi proste stejnym stylem se stejnymi signaly a manevry, MUSI tak jezdit, aby nedoslo ke skaredemu hromadnemu padu. Nikdo proto nebude uvolnovat misto nekomu, kdo se bude chtit protlacit dopredu v zatacce, uhybat, ze je rychlejsi ve sjezdu, cekat na nekoho, ze ve vyjezdu ze zatacky neakceleruje tak rychle jako vsichni ostatni. Takovy jedinec proste nema v baliku co delat, a je to uplne normalni. Tohle plati pro kazdeho, jak u lehokola, tak i pro ziletkare, co v baliku nepojede jako ostatni. Stejne tak se s tebou nebude nikdo stridat, kdyz ho logicky nebudes na rovine tahnout (minimalne silnicni lehokolo je nizsi), zatimco ty se povezes rad za jinymi. Nehledal bych v tom zadne mindraky klasiku vuci lehokolistum (i kdyz blbec se najde i mezi nimi, urcite stejne jako mezi lehokolisty, abys nerekl).
Vsechny tyhle odlisnosti jizdy v baliku ti odpadnou bud pri casovce nebo pri solo jizde.
Zkus uvazovat trochu strizliveji a nehazet vsechno na nejake komplexy, neprejicnost a kdovi co jeste ze strany klasiku. Ze nekdo jezdi na klasice jeste neznamena, ze ma mindrak. Diky.
JJ souhlas, ono to není o tom , že by vytlačovali, protože je lehokolista, ale z prostého důvodu, že se za lehokolem neschováš. Zrovna tak když pojedeš v balíku, zkus hodit 2x vlnku bez nějakého upozornění a budeš v příkopu dřív, než řekneš švec. Je to jednoduše ochrana všech ostatních a i tak je při každém závodě hodně hromadných pádů. Jízda v balíku se musí zkrátka taky umět.
Vycházel jsem původně ze stejných předpokladů jako ty a byl později vyveden z omylu. Srovnávám situace, kdy pozoruju balík ze zadu z nějaké vzdálenost a kdy jsem těsně za ním. Jestliže při dlouhém vytrvalostním závodě jezdím za nějakým balíkem dlouho, mám možnost opravdu pozorovat některé opakující se vzory. Třeba když ten, kdo byl vpředu odrotuje dozadu, veze se chvíli středem pruhu za balíkem a v rámci následujících rotací je zas pohlcen dovnitř. Když pak jedu za balíkem těsně, nečekám tohle vtažení dovnitř, vím, že nemají zájem za mnou jezdit. Někdo odrotuje dozadu pravou nebo levou stranou a ocitne se vedle mě. Čekal bych, že to proběhne jako před tím, čili poveze se uprostřed a pak zmizí uvnitř a někdo jiný se místo něj veze uprostřed, zatímco já zůstanu vzadu na kraji abych mu v tom nezavazel. A někdy to tak opravdu zafunguje. Ale zatím v každém balíku za kterým jsem jel buď v prvních kolech K24 nebo při té dvanáctihodinovce se dřív nebo později vedle mě ocitl někdo, kdo s tím spokojený nebyl a potřeboval mě odtlačit až za sebe hnedka. Tohle mě nevysvětlíš žádnými zažitými pravidly nebo vzory chování v balíku, tohle je prostě prasárna. Když je na kraji silnice bordel po opravách nebo díry a někdo tě tam vytlačí bez toho, aby měl potřebu jet stopou kterou jsi předtím jel ty, tak to skutečně dělá naschvál.
Co je ale ještě horší je, že s lehokolem můžeš takový balík nevychovaných balíků předjet opravdu jen z kopce velkým rozdílem rychlosti. Pokud máš třeba dlouhou rovinku a balík zabírá pravý pruh, tak jakmile se začneš pomalu protahovat dopředu (samozřejmě když naproti nic nejede), zaručeně někdo udělá zničeho nic kličku a skoro tě sejme. To jde přímo proti tvému tvrzení o nutném chování v balíku, dělat náhlou kličku.
Nečekám možnost jet si svou rychlostí zatáčky a zároveň jet v balíku, tenhle problém jsem zmínil pro draka jako důvod, proč se v jakémkoliv závodě lehokolista pokusí od balíku oddělit hned jak to jde a pořadatel se proto nemusí nijak extra starat o rizika spojená s jízdou lehokol v balíku. My v nich jezdit nezkoušíme, buď za ním, když to stojí za to, nebo zcela mimo svým tempem když ne.
Máš pravdu, že ze silničky jsem to nikdy neviděl, na té jsem nikdy neměl rychlost na žádné závody.
Ještě bych dodal skušenost ze závodlů lehokol v NL, kde fungují balíky lehokol a nezabijí se navzájem, a chovají se k sobě slušně a funguje to.
Promin, ale nemam chut porad neco vysvetlovat nebo se opakovat, kazdopadne to zkusim jeste na par prikladech.
Pro "klasiky", co nemaji dostatecne zkusenosti, prijde jizda v baliku vzdycky jako agresivni, kdyz to neumi, ono to je trochu o strach, kdyz jedes 50 km/h po rovine a od ostatnich jezdcu te deli centimetry. A kdyz se k tomu prida trocha toho, ze te z duvodu tveho jizdniho stylu daneho lehokolem nechteji akceptovat- jsi necitelny a neznaji te, mas zadelano na takovy nazor, jaky tu prezentujes. Kdyz se nechas vytlacit, vytlaci te, ale pokud si podrzis svou stopu, nikdo nema pravo dojit az do kontaktu. Kdyz nekdo vytlacel mne, hodil jsem na nej proste vlnu a udelal si respekt. Pripadne staci naznacit rukou nebo vhodne mirenym slovem :o)
Pokud svoje zkusenosti cerpas pouze z jizdy za balikem, tahle pozice ma svoje dalsi specifika. Predne- neni snad misto, kde by se jezdilo tvrdeji. Na chvostu byvaji casto nezkuseni jezdci, kteri se boji jezdit uprostred a delaji v zapalu boje casto chyby, ktere muzou i ohrozovat ostatni. V zapalu boje pisu i proto, ze se clovek nejvic nadre prave na konci baliku. Pred zatackou se cely balik stahuje, protoze kvuli idealni stope tech vpredu se spice zuzi, retezovou reakci kvuli nedostatku mista se brzdi a to s efektem podobnym prudkemu brzdeni aut na dalnici- prvni zbrzdi lehce a rychle projede zatacku, ti posledni se musi skoro zastavit. Za zatackou musi zase s presne opacnym zpozdujicim efektem vsichni natazenou spici dojet, takze na chvostu porad stojis nebo prudce akcelerujes, coz je hrozna drina a ohledy se moc neberou.
Bohuzel mi tvoje slova potvrzuji, ze se snazis mluvit o vecech, o kterych nemas ani paru (z pozice vzadu si myslis, ze bys jel zatacku rychleji apod.). Ze to funguje mezi lehokoly je uplne normalni, kdyz maji stejny styl jizdy. Stejne tak to z principu nebude fungovat na zavode lehokol, kam dojede samotny "klasik". Pokud proste tu zkusenost nemas, budes tu argumentovat jenom ze sveho zkresleneho pohledu. Tim, ze si porad myslis, ze maji "klasici" z lehokol mindrak (proste to z tvych prispevku vyplyva), bohuzel spis svedci neco o tobe samotnem.
Máš asi pravdu, že hlavní problém bude v nastavení nervů a limitů, ti lidé asi mají jinde hranici toho, co už je moc blízko, takže z toho vždycky vycouvám mnohem dřív než bych podle nich musel a mám dojem, že mě vyhnali. To je klidně možné.
Argument o chování špice a konce balíku v zatáčce máš naprosto logický a taky jsem přesně to pozoroval v praxi. Co ti ale uniklo je to, že lehokolo je v zatáčce (ne v každé zatáčce, jen prudkých) objektivně vzato rychlejší, prože moment setrvačnosti kolem podélné osy prostě neoblbneš, fyzika funguje. Takže ten efekt přílišného brždění a znovuzrychlování se pro jezdce na chvostu balíku ještě umocní má-li lehokolo - jet sám, vzal by tu pravoúhlou odbočku doprava rychleji než ta špice. Další důvod v balíku nejezdit jsi-li jediný vleže, stojí to víc úsilí než jet sám.
Někteří (zdůrazňuji někteří) klasici ten mindrák opravdu mají. I kdybychom nakrásně vysvětlili nepřátelské chování silničních smeček prostým vzájemným nepochopením, pořád jsou tu všechny hloupé komentáře, vzájemné ujišťování se jaká je to lehokolo hloupost v momentě kdy si myslíme, že nás ten lehokolista neslyší a na tomhle fóru celkem pravidelné provokace anonymů. Někteří (a zas zdůrazňuju někteří) prostě mají potřebu do toho rýt. A ať už je to nepochopení nebo fatk, tak z pohledu lehokolistů to vypadá, že kolem závodů se ti ne zcela přátelští jedinci jaksi koncentrují. Nemusí to tak být, ale všechny dosavadní zkušenosti tomu odpovídají, takže se nedokážu takovému názoru ubránit.
Mimochodem na závěr: když dvacetihlavý balík smete v obci starou paní z kola, ti co v něm spadli se bezeslova zvednou a valí za těmi co nespadli a jediní dva lehokolisté (co jeli na konci a ubrzdili) pak zůstanou, paní pomůžou a musí si vyslechnout její oprávněné nadávky a výhrůžky policajtama, co si tak asi ti dva budou myslet o chování těch dvaceti? Nic pěkného to nebude, zvlášť když ani později v cíli po opadnutí hladin hormonů nikdo ze zůčastněných nedá najevo stopu lítosti nad tím, co proved. Nedá se generalizovat na základě jednoho incidentu, ale je to nepěkná vizitka pro silniční závodníky, kterých se v tom navzájem podpořilo dvacet.
To je snad prvni diskuze, kde se nekdo snazi branit klasiky a porad dokola vysvetluje a vysvetluje a obvinuje nas z toho, ze o tom nic nevime atd. Jakobych mel pocit, ze to je to, co porad delame my. A taky uz ho to nebavi po dvou prispevcich. A my musime reagovat na desitky a stovky takovych prispevku. Je videt, ze situace se klidne muze i otocit.
O jezdeni v baliku nic nevim, tak se nevyjadruji. Toto me akorat pobavilo.
Nesnazim se nekoho branit, ale vysvetluju nektere aspekty jizdy v baliku. Mne je totiz uplne fuk nejaky snad spor (?) mezi klasikou a lehokolem, nevidim ho a co je tu bezne na diskuzi nevim, prispevky o lehokolech vetsinou nectu. Jenom kdyz mi padne do oka nejaka opravdu kravina, reaguju.
Protože nějakou tu zkušenost s ježděním v balíku mám, chápal jsem to od Vaška taky jako vysvětlování toho, jak to tam chodí a ne nějakého zastávání klasiky vůči lehokolu, na druhou stranu nemám zkušenost s jízdou v balíku na lehokole, ale nehledal bych v tom nějakou konfrontaci. Prostě v balíku platí určitá pravidla a ty bohužel lehokolo nemůže dodržet.
Myslím že by tě jen tak pro srandu pustili všude, jen bys nemohl dojet třeba do 50-tého místa, nebo dokonce na bednu. To bys potom viděl ten fofr z vytahováním pravidel a následná tvoje diskvalifikace by byla v řádech sekund. Nikdo si nenechá překopávat svůj píseček pokud jsou v něm větší (u Čechů i menší) peníze, to mi věř. :-)) Jestli jsi četl pozorně, tak to co se stalo není konspirace ale fakt a to je sakra rozdíl.
Myslím že drtivá většina lehocyklistů si lehokolo pořídila kvůli pohodlí a ne kvůli závodění. Ale zase na druhou stranu K24 mě láká. Prý už se tam na lehokola nedívají z vrchu a jak psal Jirka, dokonce jsou za tu různorodost rádi. A o tom to je, jestli tě pořadatel bere a nebo tě má jen pro smích, o některých zábradlí sedlajících ani nemluvím.
až tu 24tihodinovku /nebo 12tihodinovku/ vyhraje lehokolista a v první desítce budou třeba ještě další dva, pak si lehokola získají respekt, do té doby se na ně klasický silničář bude dívat přes prsty. výhody lehokol je nutné prokázat v praxi, řeči o nižším odporu vzduchu, pohodlí atd. nestačí
sice s trochou nepřesností, ale jinak celkem výstižně je to popsáno třeba zde: http://www.ambike.com/view.php?cisloclanku...
Dnešní rekordy ukazují, že se od té doby nic nezměnilo.
hm,odkaz na historii, já mám na mysli něco aktuálního a u nás v ČR, absollutní rekordy někde na dráze jsou přece jen dost vzdálené realitě třeba té vzpomínané 24hodinovky
Evina byla na K24 jednou třetí a letos první. Velomobilisti skončili letos nevím přesně ale určitě v první desítce ze sta navzdory tomu, že v prvním kole zabloudili a zajeli si asi 20km. Na K24 se už na nás nedívá skepticky snad nikdo skrz prsty se tam nedívali nikdy. Tam jsou si opravdu všichni lidskou silou pohánění rovni. Ale respekt? Neřekl bych. Ale ani ho nepotřebuju, to jak se tam cítím normálně akceptován jako kdokoliv jiný mi stačí a je to k nezaplacení.
Bavil jsem se nedavno s nasim slovinskym kamaradem Peterem Osterversnikema on rikal, ze se u nich kazdy rok poradaji zavody ruznych extremnich delek.Zhruba rikal toto: Na 200km jelo nekolik stovek klasickych kol a 5 lehokol. Na 300 km jelo 75 zavodniku a 5 lehokol. Na 400 km jelo 35 klasik a 5 lehokol a kdyz vyhlasili zavod na 1000 km okolo Slovinska tak jelo jedno lehokolo :-)
Mam psa, i kdyz je silny, nema potrebu se prosazovat a tvarit se buhvijak dominantne. Lecktery vorisek ho na potkani serve a pak si mysli, ze je silnejsi nez on. Jenomze muj pes se proto netvari ublizene, ze ho ten vorisek nerespektuje.
Na lehokola se na K24 a i vsude jinde divaji a budou divat zvrchu. Jsou proste konstrukci nizsi nez klasiky a proto se na ne jinak divat neda. Hahaha :-)
Mám otázku na posledním ročníku NOVA AUTHOR CUP.
který se jel tento rok, jsem zahlédl lehokolo. Myslím že to byl Ibex nebo Apus v pískové barvě. Zajímalo by mě jak dotyčný dopadl.
řekl bych že byl první:-))
A co by ti to reklo, ze nejaky Jarda z Horni Dolni dojel treba 500. z 650?
Protože ses ani nepředstavil necítím potřebu se ti taky představovat,jinak dojel sem zhruba o hodinu a půl později než minulý rok kdy sem jel na klasice,z toho sem na každé občerstvovačce strávil okolo 15-20 minut povídáním s lidma,tudíž tipuju že kdybych občerstvení dal jako většina tak sem v podstatě o hodinku pomalejší než před rokem,když si k tomu přidám ještě určité zdravotní indispozice a deficit najetých km před závodem oproti minulému roku,pak věřím že až pojedu příští rok bude to o dost lepší:-)
Musím se přidat k Jirkovi. Napsal bych to uplně stejně, jen bych to já nepsal těm anonymům, kteří to hodí jinam. Byl jsem na K24 a hrozně se mě tam líbilo. Na 12tihodinovku jsem lehokola zval já. Už jsem se na ní zůčastnil v r.2003.
Moc si vážím pořadatelů ( sám vím, co je to něco pořádat amatérsky ), a doufám, že se příští rok budu moct zůčastnit, a zlepšit svůj letošní výkon.
K těm pravidlům: podle mě by tyto závody měly být bez možnosti háku, potom by to bylo opravdu objektivní. Na takových závodech by výsledková listina vypadala jinak, že pánové.
Mozna by prospelo nervum nekterych prispivajicich neucastnit se zavodu, jejichz pravidla je tak popouzeji. Vzdyt je to dobrovolna zalezitost, ze panove.
tak přesně na tebe to bylo, když se tak chytáš ( zas tos celé převrátils, nebo nereaguješ na můj př.- doporučuju přečíst znovu a bez popuzení ). Čau na některých závodech. Já pochopitelně v tvém balíku nepojedu, doufám, že nebudeš popuzena nebudeš mít z toho nerva.
Ahojky
No me by docela lakalo K24 zkusit (pokud se s Ibexem sziju natolik, abych si troufnul se prihlasit), ale kdyz tady ctu, jak kdejaky balik vytlacuje lehokola, tak nevim, nevim... :)
Nikdy jsem zadny zavod nejel, vysledne poradi by me netrapilo, ale zajimalo by me, kolik bych dokazal ujet.
Ale neboj, Jiřík trochu přehání:-) když chceš, tak můžeš na K24 kroužit skoro aniž bys někoho potkal...okruh má 30 km, takže se to rozprostře. Co se mi na této akci líbí je to, že tam jsou recesisti, kteří ujedou třeba jen jeden okruh stejně tak jako drsoni, kteří z toho kola snad ani neslezou a ujedou třeba 700 km.
Jo, to jsem koukal, ze vysledky jsou hodne ruznorode. Nekdo tam snad nedojel ani ten prvni okruh, na druhou stranu si nedovedu predstavit, jak nekdo ujede skoro 700, vzdyt to vychazi 29 km/h bez zastaveni... :)
No uvidim za pul roku, ale zatim uvazuju, ze bych to zkusil, uz pro ten zazitek a aspon by bylo lehokol vic.
Mě by zajímalo, jestli je na tom maratonu K24 pravidly povoleno, přesednout v průběhu závodu na jiné kolo. Např. 6 hodin na klasické silničce, pak přesednout na lehokolo atd. pro odstranění únavy a zatížení jiných svalových skupin by se to mohlo zdát výhodné. Pravidla na jejich stránkách to nijak neřeší. Je tam jenom napsáno, že jsou povolena jakákoliv kola.
To je podla mna nezmysel. Ak mas najazdene, niesi nuteny presadat. Zajazdis aj na jednom biku. A ak najazdene nemas, nezachrani ta ani presadanie. Ked sa pozries do vysledkov ako jazdili vitazi K24, tak zistis, ze su to tempari, ktori dokazali sliapat cely cas rovnake tempo bez zastavovania. Akekolvek presadanie je iba strata rytmu a tym padom aj zbytocnea strata energie. Co sa tyke spanku, ten je pri 24 hodinovom zavode fyziologickeho hladiska zbytocny. Vhodnou stravou sa daju vylucit aj prestavky na vykonavanie velkej potreby a curanie za jazdy je u cyklistov celkom bezne. Ale to som sa uz rozpisal o veciach, ktore s danou temou nesuvisia...
Jak se čůrá na lehu za jízdy? Asi jsou potřeba brýle, jinak to bude pálit do očí:-)
Bezne? Ani na silnicce bych to nepraktikoval. Minimalne z toho duvodu, ze moc pak pravdepodobne zpusobi mokre sedaci partie a ty se zacnou nadmerne odirat.
Ani esteticke to prilis nebude. Mne se tahle varianta nelibi ani ve vodackem neoprenu... ;)
Na K24 jem nebyl, ale ze stránek bych odhadoval, že to bude pořadatelům jedno. Pravděpodobně tam i někdo měl víc kol, pokud u jednoho začne něco blbnout (třeba řezení) je rychlejší vyměnit celé kolo, než potmě hledat, proč to zlobí. Pokud bys měl na klasice problém s přílišnou bolestivostí některé partie, třeba za krkem, mohla by změna za lehokolo prospět. Mohlo by to fungovat i obráceně, třeba protáhnout na klasice jízdou ze sedla, záda ztuhlá z lehokola. Zatím jsem na lehu víc jak deset hodin nejel, nevím jak to bude při jízdě celý den.
No na webu maji doslova "jakýchkoliv kol (silniční, treková, horská, trojkolky, tandemy, lehocipedy,...)", tak by me zajimalo, jak jde tandem dohromady s tim, ze o kousek nize pisou, ze je to zavod jednotlivcu?
Jestli by na tandemu mohl jet jenom jeden clovek (k nicemu) nebo jestli do zavodu klidne pusti i dvojici (trojici..) na tandemu? Prakticky vzato v pravidlech nemaji, ze by nemohlo jet vice lidi na jednom kole a mit stejny cas. :)
Nemam praktickou zkusenosti, ocekaval bych, ze takovy dopravni prostredek bude vyrazne efektivnejsi nez normalni kolo, ale netusim o kolik.
No jo, to ale znamená, že se tandemisté počítají jako jednotlivci a nikoliv jako družstvo. To potom ale také znamená, že se můžou kdykoliv během závodu zase rozdělit a jet sami. Takže kdybych si sehnal 24 Lanců Armstrongů co mě budou každou hodinu vozit na tandemu a pak odpadnou a já jenom přesedal, můžu na konci vítězně projet cílem aniž bych vynaložil nějaké větší úsilí. To ale patrně odporuje tomu pravidlo o duchu fair play :o) Jak říkal Pijér: není důležité zůčastnit se, ale vyhrát :o)
Podle mne jde o nedokonale nastavena pravidla, protoze na to poradatele nejsou pripraveni. Co jsem se kdy ucastnil nejakych maratonu a vytrvalostnich podniku- i par 24-hodinovek (ale prakticky vzdycky v zahranici), tak mely tandemy vzdycky samostatnou kategorii.
bylo to tam tak, že tandemisti měli na kole dvě čísla (jedni tandemisti s dítětem ve vozíku dokonce tři). Tandemy jsou rychlejší hlavně v případě, že se sejdou dva víceméně stejně výkonní jedinci. Pokud je výkonnost rozdílná, většinou to jede pomaleji, než by jel sám ten rychlejší. Další problém na čtyřiadvacetihodinovce by mohl být se synchronizací zastávek (jeden by ještě jel, ale druhý chce zastavit - a pak to bude třeba obráceně, takže zastávek může být nakonec víc, než kdyby jel jeden). Nejvíc se totiž (podle mě) nažene ne rychlou jízdou ale spíš co nejméně zastávkama. Je efektivnější jezdit pomalu a dlouho, než se snažit jet nějak "závodně" a pak odpočívat na zastávkách. Pak se stává, že jeden odpadne a druhý dál krouží sám na těžkém tandemu.
Teď ale vážně: proč ten druhý co zůstane sám nepřesedne na singl silničku, nebo bajk?
protože tam třeba další kolo nemá:-) .. jinak K24 je takový pohodový závod, kde se to bere spíš tak, že každý závodí spíš sám se sebou než s ostatními. Tak nějak se počítá s tím, že každý jede v duchu fair play. Myslím, že ani nikdo nekontroluje, jestli si někdo nezkracuje trasu. Takže nějaká úplně striktní pravidla bych tam ani neočekával.
To je jasné, jenže to naráží právě na to co fér je a co už není. Striktní pravidla naopak duch fair play podporují, protože je jasné co se smí a co už ne. Je fér vzít si na závod dvě kola, abych mohl při poruše hned přesednout, vůči někomu kdo je chudý a má jen jedno kolo? Je fér vzít si přítelkyni jako mechaničku, co mi kolo opraví zatímco já budu odpočívat, vůči někomu kdo zručnou přítelkyni nemá a musí opravovat sám? Pokud je na závodech rozhodčí co každou situaci ihned posoudí a rozhodne jak jí řešit mohou být pravidla vágní, pokud se závodí v duchu fair play a každý se hlídá sám, musí být pravidla striktní.
Holt kdo má dost peněz na všechno okolo, má určitě větší šanci na dobré umístnění. Ale myslím že na těchto závodech je takových jako šafránu, spíše tam jde o pohodu a zjištění vlastních možností. A ten kdo i nepsaná pravidla poruší, ten je potrestaný pohrdáním ostatních a může to být třeba i vítěz.
třeba mechanici jsou výslovně povoleni:-)
jinak nevím, byl jsem tam jen jednou. Jinak bych to bral tak, že když nevím, tak se zeptám. Já bych si tam dvě kola stejně nebral, protože bych neměl jak (na místo startu a potom domů jsem jel na kole), ale kdybych chtěl, tak bych se asi zeptal. Je pravda, že striktní pravidla fair play napomáhají (třeba na šifrovacích hrách jsou často velmi jasná pravidla, přestože se prakticky nedají kontrolovat (třeba komu je možné volat o pomoc a komu ne)).
No je docela skoda, ze na webu maji vysledky jednotlivych lidi, ale zadne informace (nebo spatne hledam?) o tom, na jakem kole kdo jel. Pokud nikoho z ucastniku podle jmena neznam, tak ani netusim, kdo jel na lehokole, dopravni prostredek lze hadat asi jen u velomobiel.nl.
U nekterych let maji hezke grafy, jak komu pribyvaly kilometry v case, letos uz bohuzel ne.
Chapu, ze pro ucastniky je to nepodstatne, ale vic informaci by pomohlo udelat si lepsi obrazek o prubehu i vysledkach... :)