Čau.Mám problém s těmahle nemilejma zvukama a šikla by se rada.Pazvuky způsobuje sedlovka a projevuje se to nepříjemným přecházením těhle zvuků až do rámu.Celkově mám kolo sotva zajeté (100km),velikost je odpovídající mojí výšce (na 180cm mám 19") a sedovka má po optimálním nastavení do max. doporučeného vytažení ještě rezervu 5-7cm.Nejsem ani nijak těžkej (do 85kg),tak nevím kde je chyba.U předchozího kola,které bylo menší (vypůjčené),se mi tohle dělo taky,ale tam sem to přisuzoval vysunutí sedlovky na hranu povolenou maximálku.Tam na nějakou dobu pomohlo povolení sedla a upětovné dotažení (taky šlo praskání a vrzání jakoby slyšet až z rámu),ale po cca 40km se objevilo znova a přitom se sedlo neuvolnilo.Ale vozit sebou imbus a pořád to štelovat.. :( U současnýho kolo stačí povolit stahovák sedlovky a pazvuky přestanou,ale jakmile to stáhnu,ujedu pár metrů,začne to zas.Dostalo se mi tam smetí,měl bych to promazat (sedlovku i uchycení sedla?!) nebo co s tím?Je to triviální problém a bývá to častější?Uvítám jakoukoli pomoc.Díky
To chce vytáhnout sedlovku, očistit a lehce část, která je zasunutá do rámu máznout vazelínou. A pak by měl být nějakou dobu klid.
Taky jsem to takhle udělal a přestalo to.
protože ti sedlovka po přejetí prvního hrbu zajela celá do rámu jak namydlená sedlovka :-)))
Futr lepsi nez dop riti .......
Hlinikovou sedlovku v hlinikovem ramu musis vzdycky trochu maznout vazelinou. Jedna vec jsou prave ty pazvuky, kdy treni 2 alu casti o sebe dela opravdu sileny randal a staci k tomu i pouhe smitko prachu mezi nimi. Druha vec je ta, ze bez namazani ti sedlovka do ramu zaroste a pohnout s ni potom byva vic nez problem.
Mas hlinikovy ram , ze jo . Vypada to na sponu , rejzku nebo prach v ramu tak ze Vezmii kartac na flasky nebo kus klacku omotanyho hadrem , dej si majzla aby nezustal v ramu , namoc ho do oleje a nejdriv vycisti seat tube , pak ocisti hadrem sedlovku , vezmi vazelinu , (nejlepsi je bila lithium) ja pouzivam Parks synthetic protoze netahne vlhkost a namaz sedlovku i seat tube a pazvuky budou minulosti .
Už to tak bude.Kolo sem takhle čistil před týdnem a je fakt,že to bylo nějakou dobu ok,i když jsem nemazal vazelínou.Na kolik mě přijde trocha té vazelíny?Předpokládám,že ji koupím běžně v cykloshopu..Jinak dík za typ,snad to zabere :)
a jsi si jistej, že je to sedlovka ?
Mě tohle dělalo sedlo, lépe řečeno lyžiny sedla a taky jsem napřed koumal odkud to jde ... stříknul jsem to silikonovým sprejem a byl pokoj....
A pokud ti to dělalo i na jiném kole tak by se zamyslel jak šlapeš ?
Promin, ale rad bych vedel, jak se slape tim spravnym zpusobem, aby kolo prestalo vydavat pazvuky.
Jinak pochopitelne na kole muze vrzat ledacos, tazatel ale usoudil, ze se jedna o sedlovku kdyz laboroval s jejim nastavenim a ono to obcas prestalo, jak pise uz hned na zacatku.
správně je to podle vkusu i každého soudruha :-)
Myslím, že jsem nenapsal, že kolo přestane vrzat správným šlapáním( posezem), ale mínil jsem to tak, že špatný posez může vést k zvýšenému namáhání sedla, sedlovky( vlastně i výpletu zadního kola když půjdu do detailů) ...a kolo rozvrzat.
Jen mě zarazilo, že mu to dělalo i jiné kolo .... co spojuje oba případy ? Osoba jezdce a jeho styl jízdy?
Pohybujes se podle me moc v teoreticke rovine. V praxi se mnohem vic projevi telesna hmotnost konkretniho soudruha spolecne s terenem a stylem, kterym jej projizdi ;o)
Šlapání mám snad v průměru a váhu též (nad 90kg jsem nikdy nebyl ani v zimě).Lyžiny na sedle to nedělají,to vím jistě - kolo je celkově tichy,když povolím stahovák sedlovky,trochu s ní zahýbu a pak zase stáhnu .Problém musí být teda pouze v alu-alu tření,v prachu,blátě a hlavně v tom,že jsem neměl předchozí ani současné kolo namazané vazelínou mezi sedlovou trubkou a sedlovkou.Moje dávno minulé horské ocelové kolo mazivo v těhle částech nepotřebovalo,takže je to pro mě novinka.Jezdil jsem silničku snad celou věčnost a tam problém taky nikdy nebyl (opět ocelák).
nad 90kg jsem nikdy nebyl ani v zimě....to je pěkná hláška.
Díky :o)
Terén to jo ... já jsem po kilometru na dlažbě kombinované s příčnými kanalizačními asfaltíky "uvibroval" karbonovou sedlovku
To jde ji uvibrovat? :-D
bohužel ano :-))))
Ne vážně, normálně sem jel a klepal jsem se jako blázen, mám celokarbon, zert pohcovače vibrací ( ano je to Roubaix) a najednou benggg zvuk jako když praskne struna, velmi tlustá ..... tal jsem slezl, koukám co prasklo a ona sedlovka, byla taková pěkně oloupaná v místě lom.
Domu jsem dojel jako mistr světa v kolové se zasunutou sedlovkou na doraz...
Musím říci, že u Specialized to vzali dobře, vyměnili se slovy "jste první komu se to povedlo", ostatně bylo to v záruce.
V podstatě přiznali, že byla jejich chyba protože upínák byl daný obráceně a utahnutý asi přes max moment... v tý době jsem o karbonu nic moc nevěděl a taky mě na novém kole nenapadlo kontrolovat v jaké pozici je upínák... a taky nejsem žádná lehká váha
No pěkně :)) Ten dotahovací moment a správně nasazenej stahovák platí jen karbonu?!Četl jsem o karbonových sedlovkách,že v odolnosti proti tlaku vydrží do zničení dokonce víc než běžny hlíníkovy - ale asi evidentně nepočítali s pohybujícím se těžkých tělem o patro výš na sedle a hlavně nerovnostma na cestách :)
Zaznělo tu mazání vazelánou mezi alu rámem a alu sedlovkou.U karbonu se používá něco speciálního krom momenťáku na dotažení stahováku? :o)
Klic s utahovacim momentem by se mohl pouzivat i u hliniku, ale u toho pretazeni tolik nevadi, neni na nej tak choulostivy jako karbon. Kazdopadne ja utahuju rukou uz roky (karbonove ramy i komponenty mam na biku i na silnicce) a neruplo mi nic (kvuli pretazeni). Musi se na to proste s citem, kolo neni traktor.
U karbonove sedlovky vs. karbonovy ram, ev. karbonova sedlovka vs. alu ram se vazelina nepouziva, sedlovka by zajizdela do ramu. Nekdy nekomu pri ruznych kombinaci karb. sedlovek a ramu zajizdi sedlovka i pri maximalnim tolerovanem utazeni, nejen jim pomaha specialni pasta pro karbon, ktera zvysuje treni a sedlovka tak drzi i za pouziti nizsiho utahovaciho momentu.
Pokud poskodis -"nastrihnes" nebo jinak nacnes- sedlovku prilisnym utazenim v ramu, potom ti rupne, at je od jakekoli vehlasne znacky, s vlastnostmi karbonu to nema nic spolecneho. Pokud vazi jezdec vic, ma ji vytazenou vys a jezdi i po nerovnostech, dobra karbonova sedlovka prave tlumi drobne razy od povrchu (terenu/silnice) lip, nez hlinikova. Stejne tak ma nizsi unavovou krivku, pokud ji proste nejak mechanicky neposkodis, vydrzi v principu delsi dobu nez hlinikova.
Ještě mám jeden problém.Bez mazání vazelínou se mi během jízdy sedlovka postupně sesune do rámu.Někdy to trvá víc km,jindy to jde šupem a bez rozdílu povrchu.Vždy jde o 1-4cm,víc většinou ne (taky proto,že v tenhle moment už je posaz dost "dětskej" a automaticky sedlovku zvedám),ale každej cm je znát a pořád to zvedat je vopruz
.Promazání to napraví nebo to nemám očekávat?Stahovák stačí dotáhnout s citem,ale efekt "sesunu" je stejnej - bohužel - i při dorvání skoro bez citu :/
Spíš bych sedlovku vzal šmidlipapírem a trochu ji zdrsnil...
Nebo se tam může rovnou dát kousek toho smirkového papíru a dotáhnout to s ním...
Dík,vyzkouším to zdrsnit.Ještě mě ale napadá - sice to osmirkuju,ale pak to zanesu tenkou vrstou vazelíny..má to tím pádem vůbec cenu? :)
Jinak - nemá ta vazelína spíš opačnej efekt - že to začně ještě víc sjíždět?Podle hesla "kdo maže,ten jede" by tomu tak být mělo :) .. avšak nevím,do jaké míry to ovlivní stahovák..
slyšel jsem, že obyčejná pasta na zuby nanesená na sedlovku funguje proti zasouvání docela dobře
Aha.Drsnější strukturu má,takže na tom třeba něco bude.Ale nezatuhne mi to v tom?Mám teda mazat vazelínou nebo rovnou jen pastou? :)
Zubni pasta se pouziva i jako jemne brusivo. Pokud ti zajizdi sedlovka u kola v zaruce, bud ji utahujes malo, nebo jde o nejakou divnou kombinaci sedlovky a ramu. Radsi bych to u kola v zaruce resil vymenou za jinou sedlovku, nez riskovat, ze mi sedlovka v ramu casem zaroste. Nebo ji dokonce novou necim zdrsnovat. V kontaktu sedlovky se sedlovou trubkou v ramu proste ma byt mala vrstva vazeliny.
Nevím, jestli to není nějakej blud, ale průměry sedlovek jsou údajně odstupňovaný po 0,2 mm, tak by ta divná kombinace seděla.
Jiste, muze to byt i timhle.
Tak jsem si dnes koupil silikonovou vazelínu s teflonem,promazal to a musím říct,že na 40km trase jsem si ani jednou nevrznul :-)) A kupodivu ani kolík nezajížděl do díry :o)
Díky všem za typy,hned je z kola bez pazvuků lepší pocit..