http://www.osel.cz/index.php?zprava=1663
Zraněná renesance cyklistiky
Nezda se mi ze by slo jen o urazy zpusobene srazkou s autem, k clanku pripojenej ilustracni obrazek dava tusit, ze se jim do statistiky zamichlay i pripady co se prihodily pri rekreacni cyklistice - v bikeparku, na MTB zavodech, mozna i na valcich.
tak jsem jen našel ten originál
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/10...
Vzhledem k tomu, ze pocet aktivnich cyklistu porad roste, je i narust jejich urazu docela logicky. Stejne tak jako narust poctu tezkych urazu hlavy a s tim souvisejicich i smrtelnych urazu- kdo jezdi porad bez helmy, je to jeho vec, zato ma velmi zvysenou sanci se do techhle statistik dostat.
Bude to třeba jako u aut: Kola zrychlují také. Na starém favoritu bych nikdy na rovině nedosáhla na třicítku, s výkonnou přehazovačkou rozšlapu hravě. A což potom biker s dobrou kondicí? Nehledě k tomu že se ten rychlejší významněji zapojuje/plete do (narůstajícího) silničního provozu.
Bych řekl, že to bylo právě naopak ;-) Na Favoritu jsem po silnici lítal mnohem rychleji než dneska na obrněném MTB...
Ty úrazy si ale vysvětluji spíše tím, že dneska přibylo i hodně nových cyklistických disciplín, od MTB řádění někde v terénu až po BMX a streetové vylomeniny někde na lavičkách a hlavně ve městě na betonu... To se to pak lámou kosti a praskají lebky mnohem častěji něž na nějaké lážoplážo projížďce někde za městem na klidné okresní silnici :-)
No a co je přibližně následník Favorita? Kolo zvané silniční, které se dá rozjet (prý na osumdesátku). A na Favoritu nešlo jezdit po schodech, to je fakt. Z toho ty těžké úrazy lze pochopit. MTB kvůli traktorovým pneumatikám :-) prý rychlé zas tak není.
Na Favoritu nešlo jezdit po schodech?!? A na to jsi došla jak? :-)
u nás na vsi jich moc nebylo, který by s ena kole daly sjet, ale schody k hospodě, jsem sjel mockrát, akorát, že chtěly jet rychlejc, ale pak byl zas eproblém toho favorita zastavit dřív než trefím zeď hospody:o) (což se párkrát nevydařilo)
...nahoru:-)
Na své staré libertě (takový horší favorit) jsem párkrát sjel schody i s nákladem, brodil potoky s kamenitým dnem, jezdil po lese a na asfaltu při měřeném pokusu dosáhl 50 na rovině/přes 70 s kopce. Měl jsem ji přitom "vylepšenou" z tříkolečka na celých pět (!) převodů. Nezlob se, ale v tom, co píšeš, asi příčina většího počtu úrazů vážně nebude...
Na Libertě jezdí pani knihovnice do práce....decentně v sáčku. Nová kola jsou proti starým výkonnější, víc se najezdí. Já asi tak 3x víc, než se unavím. Takže bych teoreticky mohla 3x víc padat. Kola víc vydrží, lidi stejně :-)
Myslela jsem tím, že si někdo záměrně jde zajezdit na zídky, schody, skáče ... na celé odpoledne drncat. Víc se blbne, ja už tu někdo uvedl. Nikoho takového jsem na Favoritu nevídala....ale kdo ví vlatně.
...vlastně.
Jediný relevantní parametr by byl počet úrazů na ujeté kilometry. Pokud se počet ujetých kilometrů zvýšil o víc, než je počet zraněných, bezpečnost se ve skutečnosti zlepšuje.
S tím nárůstem relativní bezpečnosti se dá souhlasit. Ale nemůžeme měřit bezpečnost jen na počet ujetých kilometrů. Je důležité přepočítávat také na počet obyvatel. Cyklistický sport (a doprava) má prostě rostoucí negativní dopad na zdraví a životy lidí.
Je to stejné jako s auty. Počet mrtvých na ujetý kilometr zcela jistě klesá, ale dlouhodobě stoupá ABSOLUTNÍ číslo. Oproti době před čtyřiceti lety je počet mrtvých pěti až šestinásobný... Těm mrtvým nepomůže, že na to, aby zemřeli, bylo nutno najezdit víc kilometrů...
Nejbezpečnější je sedět doma na prdeli a čekat na smrt.
Moje řeč. Čím víc jezdíš, tím víc klesá pravděpodobnost šťastného návratu. Je to jako jezdit načerno MHD - loni jsem během kvartálu díky svý prostoduchosti zaplatil dvakrát sazební přirážku. ;-)
Tvoje slova dávají smysl v případě úrazů terénních cyklistů. Tam se zpravidla člověk zraní, zmrzačí nebo zabije sám. Ale tím autem člověk neohrožuje jen sám sebe. Dokonce ani především sám sebe.Viníci jsou obětí dopravních nehod motorových vozidel jen v jednom z pěti až šesti případů.
Takže jezděme klidně na kole a ohrožujme tím sami sebe, ale nejezděme zbytečně autem a neohrožujme tím druhé.
Nečetli jsme tohle už tady někdy ? (asi tak stokrát ?)
A nejezdíme my tady tak nějak na kole ? (nebo alespoň nakole ?)
Když jde o lidské životy, tak opakování není nikdy dost.
Přímý důkaz, že lidská blbost je nekonečná a nesmrtelná... ;-)
Takže aut bude jezdit čím dál víc. To je smutné.
To bych neřekl. Nakonec auta zastarají, podobně jako koňský povozy.
Medvěde, to je přehnané. Myslím především větu "Cyklistický sport (a doprava) má prostě rostoucí negativní dopad na zdraví a životy lidí." Myslíš, že negativní dopady toho, že člověk jezdí na kole (riziko nehody) převyšují ta pozitiva (držení se v kondici, redukce obezity, apod.)?
Ne, to si skutečně nemyslím. Mluvili jsme přece JEN o rizicích úrazů a JEJICH vlivu na zdraví a životy. Že cyklistický sport a doprava (pokud se dělá odpovědně) má i pozitivní dopady na lidské zdraví - o tom není sporu. Já třeba kdybych nejezdil na kole, vážil bych teď nejméně 150 kg. měl bych třeba slabé a nemocné srdce a cévy, klouby v hajzlu kvůli jejich trvalému přetěžování nadměrnou hmotností, potíže s dechem atd.
jak jsem tam dal ten článek ze science daily tak tam vedle jsou i starší související s tématem.
V jednom z nich píší cosi jako ... se zvyšujícím počtem cyklistů se počet nehod na ujeté kilometry snižuje víc než by měl....
Vysvětlení vidí v tom, že si ostatní účastníci provozu zvykají na cyklisty, přiZpůsobují se jim a tím snižují počet nehod cyklistů s vážnými následky.
Průměr snižuje ta část, která ujede 250 km za den (v průběhu putovní dovolené) a jezdí dlouho a dobře, takže nepadá a nebourá, ne? To také dřív s horším vybavením málokdo... Takového fanatika znám.
S těmi zvykajícími si účastníky to u nás zas tak hrozné co do počtu není, to Holanďané v Utrechtu mne pořád přiváděli do rozpaků, protože jsem měla nečekané přednosti (např. odbočování vpravo - přednost dostane přímo jedoucí cyklista, třeba i po cyklostezce).
Co změna "složení"? Dřív se jezdilo do tenagerského věku a pak se "z toho vyrostlo" a kolo zůstalo jenom vážně dopravovavším se (...ti na ukrajinách...), ale že by se vdaná paní z malé vesnice s machem-manželem projížděla v helmě (dárku od mladší sestry-též bicyklistky) po krásné krajině, to ne. Ta je rekreační sportovkyně a těchto mlaďošů, odvážných a riskujících, mezi 20-40 léty věku, lavinovitě přibylo. Pamatuji odřená kolena a "osmy", ale 33% pádů na hlavu, 15% zranění odnese páteř = na kolo těžká zranění...??? Prostě jezdí víc potrhlíků (sebe počítaje, moc nepadám ale protože už to umím).
Hodně je to o štěstí,
před pár lety jsem vymetl příkop mezi Msteticema a Čelákovicema a když jsem se sbíral, tak jsem zjistil, že jsem dopadl asi tak 50 cm od hromady rozbitých skleněných lustrových koulí zarostlých v kopřivách. Kdybych to loupl do nich tak jsem klidně mohl smrťák.
Známý zase upadl na rozestavěný plot a trefil se přesně mezi armovací dráty ......
Co zmena vybaveni?
Na Sumave jsem velkou rychlosti sjizdel po cyklostezce a prede mnou krepcil chlap. Pochopil jsem, ze neco neni dobre a oprel se do tehdy jeste cantileverovych brzd. Zarazil jsem tak 50 cm od rozvinuteho drateneho plotu, ktery si tam panove od lesu pripravili. Byl krasne pres celou siri silnice a na zacatku vytoceny nahoru asi o 1/2 metru. Pritelkyni a deti jsem odmaval jen tak tak.
|
Co z toho plyne? O par let drive bych na premierovi vubec nedobrzdil, o par let pozdeji bych na kotoucich bike nebo leha zarazil o tolik driv, ze by mi to ani neprislo jako nejak nebezpecna situace.
Jen mi nejak prijde, ze je cim dal vic tech, co "rozmotavaji ploty". ;-(
Jéžiši, jestli se teď někdo z politiků začne zabývat bezpečností cyklistů, tak máme za chvíli povinné bezpečnostní pásy, ochranné rámy, lékárničku, zimní výbavu po 15.říjnu, atd.........
nejhorší by byla nějaká EU komise v kombinaci s předpřiposraností českých úřadů.
Doporučení by se měnila v pravidla, pravidla v zákony a zákony by se vymáhaly doslova .....
Stačí si vzpomenout na toho mizeru cyklistu, který srazil sám sebe z kola, způsobil si zranění vážnější než vážná a měl by ,jsa účastníkem dopravní nehody se zraněním účastníka, zaplatit tučnou pokutu...