Montoval jsem SPD pedály a tak jsem znovu přemýšlel o tom co mě překvapilo, když jsem je montoval poprvé.
Jeví se mi to tak, že oproti původním pedálům se mi ty SPD znatelně hůř točí. Když rukou protočím klasický pedál, tak se točí mnohem lehčeji.
BTW. Předesílám, že jsem si vědom momentu setrvačnosti. :-)
Prvně jsem to hned vypustill s tím, že jsou nové a rozchodí se to. Pro zajímavost jsem ty první zkusil a mám pocit, že je to pořád stejné.
Nemám žádné super drahé pedály, tuším, že je to Shimano M520 a Ritchey, ale tam si teď nejsem jistý typem.
Vypadá to, že to není jen lehokolová problematika. Měl jsem v úmyslu prodiskutovat i ostatní "odpory". Například řetěz v trubce je už čistě lehokolová záležitost. Tohle konkrétně se tu už řešilo. Stajně tak se tu rozebíral odpor dynama v náboji. Také se došlo k tomu, že je relativně zanedbatelný.
Když nakupuje komponenty, například středy, říkám si, že je lepší si připlatit aby to trochu jelo.
Taky se kvůli tomu člověk o kolo stará, maže atd.
Není to trochu rozpor?
Úvaha je nakolik se tyto zdánlivě zanedbatelné rozdíly sčítají a to že výše uvedené zanedbávám není chyba...
Přece jen výkon cyklisty je poměrně omezený. Někdo tady uváděl v průměru cca 150W. To už se vyplatí šetřit...
Tak mě napadlo otevřít na to téma diskusi.
jo, taky se točí výrazně hůř než klasiky, když je roztočím, nicméně jsem s SPD o mnoho rychlejší než bez nich.... ALe opravdu entuším, jak moc velký odpor to udělá. Taky mám dynamo atd. Narozdíl od tebe ale nic nemažu. Jen občas řetěz....
Jojo, kdysi se říkalo - co se točí, má bejt campa.
Dnes se na to myslím trochu zapomíná:-(
co se toci mam mit prumyslove loziska, to je pak parada...
tak nevím,, myslím, že odpor pedálu závisí spíš na ložiskách než na tom, jestli jsou spd nebo ne. Odpor asi dělají nějaká gumová těsnění, která tam jsou proto, aby tam nelítalo smetí. staré pedály bez gumy se vydržely točit dlouhé minuty (ale taky vážily možná několikanásobek..)
Na mém azubu mě nejvíc trápí odpor řetězu. Převodovka Rohloff má při práci možná taky znatelný odpor, ale možná je to jen psychologický efekt toho vrčení. "Dynamo" SON odpor nemá prakticky žádný (naprázdno) - ve vzduchu roztočené kolo se točí normálně, až po připojení elektrického spotřebiče se začne rychle zastavovat. Něco taky možná dělá měkké odpružení. Každopádně moje nové kolo typu "flevo" (tedy s krátkým přímým řetězem) mě překvapilo, jak do kopce letí. Mám na něm ale tenké silniční pláště Schw.Stelvio, není odpružené a o něco lehčí než Azub, který mám ověšený elektrikou, nosičem atd..
Také záleží co je to za pedály. Konkrétně Shi PD-M520 mají uvnitř kónusy a bylo by dobré je před použitím seřídit. Už se mi u jedněch stalo, že byly přetažené a šlo s nimi otáčet s odporem...
Já na nich měl vakl, tak jsem je rozebral, vypral, namáznul dobrou vazelínou, dal si tu práci se seřízením - a teď se točí opravdu výrazně líp. Dělal jsem napřed jeden a pak druhý, tak jsem to i snadno porovnal. Předtím jsem jimi musel otáčet, teď do nich jen ťuknu prstem a jdou...
No, vzhledem k tomu, ze mezi odpory, ktere musi cyklista pri jizde prekonavat vede s naprostou prevahou odpor vzduchu, neni odpor lozisek asi az tak podstatny. Podle mne pri rychlosti 30 km/h a vic tvori cca 95% odpor vzduchu a 5 % odpor vseho ostatniho dohromady vcetne valiveho odporu kol. Takze dokud se to toci a nedrhne, je to ok :-) Mmchdm, IMHO tech 150 W by z mistnich jezdcu po dobu jedne hodiny vydrzelo davat jen par jedincu.
Těch 95% je lehce přehnané i pro 30km/h. Odhaduju tak 80-90% dle konkrétního valivého odporu plášťů.
A dost lidí jezdí pomaleji než 30km/h, takže valivý odpor je najednou mnohem významnější.
Ale každopádně máš pravdu, že nějaký odpor těsnění pedálů je vůči těm ostatním zcela zanedbatelný.
Postatné jsou odpor vzduchu, valivý odpor a gravitace ve výjezdu.
Tady srovnání těchto odporů pro různé rychlosti:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/technik_info...
Odpory těsnění jsou zcela nepodstatné a ztratí se. Už ale ne zcela zanedbatelné mohou být odpory ložisek, které se při zatížení mohou v některých případech významně zvýšit (kdežto odpor těsnění bude na pedálech i nábojích pořád stejný ať na kole sedím nebo točím samotným kolem).
Ale i tak jsou ty ložiska mnohem méně podstatná než ty ostatní odpory. Ale už se trochu projevit mohou.
Co se po roztočení samovolně točí ještě aspoň 2-3 otočky než se to odpory zastaví, tak to je pro jízdu zcela zanedbatelné.
Ještě doplním jednu věc. Pokud se něco (ať už pedály, kola, ...) zastavuje po roztočení bez zátěže příliš brzo, tak bych pouze ověřil, zda je to pro danou věc ok.
Pro ty nášlapy to většinou ok bude (ta těsnění), ale taky mohou stejně jako náboje být u některých typů pedálu přetažené a pak by mohlo dojít postupně ke zničení ložisek/konusu (dle toho co tam konkrétně je).
Lehce přetažené konusy také nejsou na jízdě znát, je to zanedbatelný odpor, zato na rychlém znižení to znát bude hodně.
Nemať lidi! Lehce přetažené konusy u Sh jsou záměrně od výroby a nemělo by se do toho zasahovat. Jde o nižší řady, kde nejsou konusy broušené a teprve používáním se povrch upraví tak, že dotažení konusů bude optimální. Občas si něco od Sh přečti a raději více, než občas .. ovšem Newslettery Sh se Ti asi do ruky nedostávají .. J.
člověk se vrátí na rodnou hroudu a koukám že blbci tady nevymřeli. zase mám na víkend co číst.
Stále Tě irituje pohled do zrcadla? :o) V Tvém věku sis ještě nezvykl? :o) ..
Jinak Tobě je určeno http://www.nakole.cz/diskuze/9018-tema-ja-ja-ja...
J.
já se za to nestydímže sem nejlepčí.teď mám na zimu vyděláno a mohli bysme zachlastat jak sem to chtěl loni ta stodolní furt platí
V podstatě co se dotažení týče s tebou souhlasím. Levnější sady nemůžou být materiálově stejné jako ty nejdražší, proto ten záběh chápu. Jen by mě zajímalo kolik stovek kilometrů shimano doporučuje ujet do prvního seřízení?
Seřizování je individuální, záleží na faktorech, jako hmotnost jezdce,prostředí a způsob jízdy ad. Proto je vhodné po každé jízdě zkontrolovat vůli ložisek.
U náb kontroluji vůli při každé demontáži kol, páč ji nejlépe jde poznat držením za osu, než na ráfku, jak je zvykem. J.
No Newslettery od Shimana teda nečtu ale když koupil brácha LXovou nábu tak byla taky přetažená a světe div se, po půl sezoně byly konusy v háji. Respektive udělaly se tam "ložiskové dráhy" po kterých se kuličky nechtěly moc kutálet. Další už si rasši normálně seřídil (taky byla přetažená) a tak funguje už několik let normálně. Pak věř Newsletterům :-)
Když ani nerozumíš psanému textu, tak na mě raději vůbec nereaguj.
Píšu někde konkrétně o novém náboji nižší řady a to ještě navíc Shimano? Ne, nepíšu, to sis jen ty vymyslel, abys mi mohl chytat za slovo na jednom konkrétním specifickém případu.
Já jsem v té větě nenapsal ani slovo Shimano, dokonce ani slovo náboj, jen ty asi netušíš (jinak nechápu, jak si mohl reagovat tím co jsi reagoval), že konusy se použvají nejen u Shimana, ale také u mnoha jiných značek a to nejen u nábojů. I když třeba u některých značek je konstrukce jiného typu než konusy u Shimana, vůle se tam ale vymezuje podobně (akorát např. u Crossmaxů je vymezení vůle nábojů mnohem jednoduší než u Shimana a nejsou tam zrovna klasické konusy jako má Shimano, ale stále jde o stejný princip a stejný problém).
A pak asi nerozumíš slovu přetažený. Přetažený znamená utažený více než by mělo být, tedy i pro ten jeden specifický případ, co jsi zmínil, je přetažení špatně, protože to že mají být na začátku o něco více utažené než třeba vyšší sady, tak to je pořád pro daný náboj utažení akorát jak mají být a neznamená to přetažení.
A jasně píšu v tom příspěvku, že bych pouze prověřil, zda je to pro danou konkrétní věc správně, že se po roztočení zastaví hodně brzo. To je ale asi obtížně tuhle větu pro tebe pochopit, co znamená.
A když si začal konkrétně Shimana náboje, tak proč tedy se v diskuzích i v praxi v mojem okolí pořád objevuje tolik rychle zničených nábojů kvůli přetažení a to po krátké době typu 2500km a často jde o náboje vyšších řad Deore a výše a to i třeba XT.
A proč je tolik lidí seřizuje tak, že je seřídí na akorát vůli pro neutažený rychloupínák a pak je rychloupínákem přetáhnou a netuší, že se tak stane?
A že je rychloupínák ještě o něco dotáhne je jasně prokázaný fakt, třeba zde:
http://www.bike-forum.cz/upload/fotogalerie/1...
Příště až zase někdo v praxi bude mít rychle zničený konusový Shimano náboj (a to takový, který koupil a nezasahoval do něj po koupení a nechal ho jak byl od výroby), tak ho pošlu za tebou a ty mu vysvětlíš jak to bylo dobře, že do náboje nebylo zasaženo a že ho má teď po 2500km zničený.
Když ani nerozumíš psanému textu, tak na mě raději vůbec nereaguj.
Píši někde konkrétně o náboji? Ne, nepíši, to sis jen Ty vymyslel, abys nesmyslně obhajoval svůj názor a nepřiznal pravdu.
Já jsem v té větě nenapsal slovo náboj, jen ty asi netušíš (jinak jsi nemohl reagovat, tím co jsi reagoval), že konusy se použvají i u Shimana a nejen u mnoha jiných značek a to nejen u nábojů.
Ty musíš být pod drogami, anebo amatérský hochštapler a lhář! Jak jinak si vysvětlit, cos právě napsal (\\\"Píšu někde konkrétně o novém náboji nižší řady a to ještě navíc Shimano? Ne, nepíšu, to sis jen ty vymyslel,.\\\"), když já reagoval na Tvou předchozí sentenci (Datum:16. 10. 09, 13:44
Autor: Mlok, 2. odstavec zdola): \\\" ..mohou stejně jako NÁBOJE být u některých typů pedálu přetažené a pak by mohlo dojít postupně ke zničení ..\\\"!
Čili ne já, ale Ty jsi psal o nábách, což popíráš a přisuzuješ mi ..! Máš nějaké nesrovnalosti v hlavě .. J.
Tak to je to s tebou ještě horší než jsem myslel. Předpokládal jsem, že aspoň reaguješ na druhý odstavec, kde obecně píšu o konusech.
Ty jsi dokonce viděl Shimano náboje nižších sad v odstavci, kde mluvím o pedálech, kde jsem pouze přirovnal, že je možné ty pedály přetáhnout stejně jako některé náboje.
Ale dost reakci na tvoje choré výplody (už tahle jedna reakce je až dost na to, že jsem slíbil, že se budu snažit nereagovat), ještě bys třeba mohl v tom mojem předchozím příspěvku nakonec objevit i nějaký Maxbike.
Tak to je to s tebou ještě horší než jsem myslel. Předpokládal jsi, že reaguji na druhý odstavec, kde obecně píšeš o konusech. Předpokládat můžeš cokoli, ale drž se faktů a reality, ne svých fantasmagorií.
Ty jsi dokonce neviděl Shimano náboje nižších sad v odstavci, kde mluvíš o pedálech, kde jsi pouze přirovnal, že je možné ty pedály přetáhnout stejně jako některé náboje. Tak to je s Tebou velmi zlé, když pod OBECNÝ pojem náby nezahrneš Sh a nikomu to neřekneš .. :o) .. a navíc ještě popřeš, že bys náby zmiňoval a vkládáš to do textu mi ..
Ale dost reakci na Tvoje choré výplody, ještě bys třeba mohl v tom mojem předchozím příspěvku nakonec objevit (jak Ty říkáš: PŘEDPOKLÁDAT .. :oD .. ROFL ..) i nějaký Maxbike .. :o) .. J.
di se léčit magore
Omlouvám se, půjdu. Mám vycházku jen na víkend.
Mozna, ze kdybys tenhle dotaz smeroval vseobecne a ne jenom na lehokola, "neodepsalo" by si jej spousta lidi. Odpory jsou totiz uplne vseobecna otazka, jedinou vyjimku muze tvorit ten retez v trubce, nicmene ten ovlivnis asi tezko (jiste- jiny material nebo delka trubky nebo jina konstrukce lehace vubec).
K pedalum konkretne- na vine je urcite jak jejich utesneni, coz tu uz zaznelo (SPD jsou primarne urceny pro MTB, tudiz pro provoz v narocnych podminkach), tak i dalsi vec: porovnej si rozlozeni hmoty na klasicke platforme a na SPDcku, kde je hmota prakticky okolo stredu otaceni. Ale tim asi myslis uz pri te zmince o setrvacnosti.
Na kole je fura komponentu, co maji o neco vetsi odpor pri otaceni nez byvalo "driv", namatkou OS loziska stredu slapani oproti klasickym osam uvnitr ramu, prumyslova loziska vseho druhu oproti konusovym apod. . Na druhou stranu tyhle veci prinaseji na oplatku zpravidla zase vyssi tuhost, ktera ma na efektivitu zaberu vliv podstatne vetsi.
Pri snaze o lepsi zaber bych se proto urcite vic soustredil na zalezitosti typu tuhost ramu (no, "opravou" je jeho vymena..) tuhost klik, presne vymezeni ruznych vuli, pravidelne cisteni a promazavani komponentu. Samozrejme i volba plastu ma obrovsky vliv, stejne jako aerodynamicky posez, coz je ale zalezitost spis klasickych kol. Vsechny tyhle veci se ale projevi nejak vyrazne az od urciteho vykonu a rychlosti, pro turistu jde casto o zbytecnou spekulaci, ten miva rezervy uplne jinde.
Nové pedály SPD Shimano mají v sobě dost tuhou vazelínu. Odpor rovněž dělá těsnění pedálu. Ty klasické pedály, které se lehce roztočí a samy se ještě chvilku točí, jsou šmejdy bez těsnění, které po sezóně vyhodíš. Takže SPD nebo slušné klasické pedály s kvalitním těsněním budou mít zhruba stejný odpor.
Na odpory všeho druhu(prachovky, ložiska, dynama, převodovky v náboji, řetěz v trubce, široké pláště, hmotnost plně naloženého kola, velká plocha jezdce a kola s brašnami a hlavně odpor k přílišné fyzické práci)k tomu všemu je nejlepší pomocný benzínový nebo elektrický pohon. :-))
Nějak takhle ?
http://ronda.rajce.idnes.cz/moturek/
když už, tak aspoň takhle:
http://www.airtightgrafix.com/images/Diamond...
nebo takhle:
http://www.airtightgrafix.com/images/Orange...
:o)
Pro tebe ale ty stupačky budou ještě pořád dost nízko, ne ? :-))
mě by tenhle posez nevadil...
http://www.mychopperblog.com/_bike/Pro%20Sled...
ale prostě mě už přestaly brát motory
S tím se otočit tak na letišti. :-)) Mě auta a motorky taky nějak přestaly zajímat, ale motorek na výpomoc na kole nemusí být vůbec špatný, navíc když se dá kdykoliv jednoduše sundat(benzíňák). I proto bych nešel do elektropohonu v náboji, člověk tu váhu musí vozit i když ho nepotřebuje. Baterky sice sundat jdou, ale nabíjet někde 4 hodiny, to je děs. Benzín naleješ a jedeš.
jo ale smrdí! Navíc mě prostě na kole baví to, že je to poháněný vlastní silou. To, že to prostě dokážu já. Jen já. Elektromotor nezavrhuju, když ho má někdo jinej, ale já bych si místo toho zkrátka koupil skůtra, kdybych to z nějakýho důvodu vyhodnotil jako nutnost...
Na Oceláči mám nějaké Ritchie pedály co se točí lehce, když za ně škubnu prstem udělají ještě zcela nepočítaně otáček a vydávají takový kovový zvuk, jako když jede železo po železe. Naproti tomu Shimano co mám na Apusu se točí zcela potichu, ale zastaví se tak mnohokrát rychleji (hádám tři čtyři otáčky). Působí to dojmem nějakého prachového těsnění nebo tak něčeho. Považuju to za neškodné.
Ve středových osách se zatím nevyznám, všechny mám v zásadě stejné. Na jaře jsem řešil problém s Oceláčem, kde původní hliníková mufna už nebyla zcela kruhová a kliky chodily citelně ztuha. Našroubovat misky bylo skoro nemožné. Nová osa se sice na omak jevila taky jakoby bržděná nějakým těsněním nebo hustou vazelínou, ale nasazené kliky bez řetězu se už točí velmi zlehka a setrvačností docela dlouho. Taky mi to nepřijde na závadu.
Pokud mám hledat odpory v pohonu, tak podle mě všechno přebije ten řetěz. A na lehokole je to navíc obohacené o ty trubky (většinou). Hodně je to poznat když si člověk zkusí srovat úsilí na otáčení klikami bez řetězu a s ním. Co se týká vlivu na odpor žetězu (nejen v trubce), tak namazání a čistota dělají obrovský rozdíl. S vyčištěným a namazaným řetězem udělají kliky na Oceláči ještě dvě otáčky po tom, co je roztočím pozpátku rukou, přestože jsou trubky optimalizované na opačný směr a při zpětném chodu tak brzdí mnohem víc. Když pak najedu 100km v silném dešti a nechám to vyschnout, půl otáčky je maximum, čili čtyřikrát méně. Na rychlém silničním lehokole mi to připadá jako rozdíl, který už začíná být slabě cítit. Přirovnal bych ho k tomu když nahustíš tytéž pláště na 65psi místo 100psi. Podle mě to má zhruba stejně silný efekt.
U silničního lehokola mi připadá, že odpor plášťů je pořád ještě vyšší (několikrát) než odpory v pohonu, je-li řetěz v perfektním stavu, a řetěz se plášťům vyrovná, pokud je na tom špatně. Pokud obuješ něco terénního zubatého, co navíc mívá podstatně nižší tlak, přestává tě pomalu zajímat i ten řetěz, protože pláště ho přebijí tak desetkrát. (A odpor pedálů tak stokrát a víc).
Aerodynamický odpor je většinou opravdu dominantní, výjimkou jsou jen kopce kde se jede pomalu. Někde kolem 15km/h začneš vzduch cítit, kolem dvaceti už brzdí dost a v pětadvaceti naprosto převládá. Platí na asfaltu na rovině. Samozřejmě jízda terénem valivý odpor dost zvedne. Pro aerodynamičtější stroje je valivý odpor důležitější. Extrémní případ je velomobil. Pánové z fy Velomobiel.nl tvrdí, že valivý odpor plášťů je u jejich Questu dokonce dominantní až do 35km/h!!! Prázdná hmotnost je kolem třiceti kilo i u těch moderních a zároveň aerodynamika (čelní plocha krát součinitel tvaru) je cca desetkrát (!) lepší než u klasických kol, takže se tomu dá věřit. A řetěz mají vždy čistý, naolejovaný a necáká na něj voda. Proto jsou u velomobilů v módě dvoupalcové vysokotlaké pláště.
Ale zpět do našich podmínek. Pokud chceš jet na lehokole rychleji a chceš vědět priority jak důležitý je který odpor, tak podle svých zkušeností bych to obodoval takto: Aerodynamika 1000b., valivý odpor plášťů 150b., odpor řetězu 50b., odpory ložisek v nábojích 15b. a odpory ložisek pedálů a středu 10b.
Pak jsou tu samozřejmě hmotnosti. Nesmí se kompromitovat tuhost kvůli snížení váhy, to by bylo na nic, ale vyplatí se odlehčit když to jde. Hmotnost kola bych na téže stupnici ohodnotil na 200b. (ale záleží kde a jak jezdíš) a z toho tak aspoň 100b je hmotnost samotných kol, hlavně plášťů. U 26" kola nese 1g pláště pětkrát víc kinetické energie než 1g rámu, protože krom jízdy vpřed ještě rotuje kolem osy kola.
Pokud chceš lehokolo, které ti bude připadat, že jede samo, tak vezmi něco s aerodynamickým posazem (čili asi ne Azub - promiň Aleši), obuj to do vysokotlakých plášťů, všechna ložiska měj průmyslová a řetěz udržuj v co nejlepším stavu.
Pokud ale chceš lehokolo, které bude jezdit rychle, tak tady není vyhnutí - trénuj. Drobným navýšením kondice se dají přebít prakticky všechny úpravy co můžeš na stávajícím kole udělat. Chceš-li zvednout průměrnou rychlost o 5km/h, musíš přesednout z Azubu na lowracer, ale 3km/h uděláš i na tom Azubu prostě jen natrénováním.