Zdravím všechny, a prosím o názory praktické zkušenosti a fígle jak a kdy správně řadit. Možná, že je to hloupá otázka, ale rád bych šetřil kolo i tělo.
Díky MilanP
Po rovince nebo z mírného kopce se řadí líp. Řetěz by ti hlavně neměl praskat přes zuby na zadním kolečku. V kopci je to horší. Já si vždycky trošku přidám (i když se to lehce řekne v pořádném kopci) a když řadím, tak jako by šlápnu na prázdno. Jedna otáčka by měla stačit. Je to potom na zručnosti a cviku. A hlavně před tím než zastavím a jedu větší rychlostí, už když brzdím snažím si tam dát lehčí převod. Líp se potom rozjíždí hlaně do kopce.
Zadní se dá řadit i v záběru v kopc, ale přední když se řadí v kopci z prostředního na menší, tak může spadnou řetěz nebo se to celé zasekne. Z toho plyne do kopce řadit včas těsně před kopcem. Nemá smysl jezdit zbytečně na tvrdo.
Řadím stejně jako na motorce (akorát bez spojky :) tj. přidám, přestanu šůapat , lup, jedu...
Důležité je při řazení, hlavně do kopce, odlehčit řetěz. Přesně tak jak píše Petr.
A před zastavením přeřadit na větší kolečko aby rozjezd nebyl težký.
A pro změnu talíře platí to samé, jen do kopce se nesmí řadit, až když spadnou otáčky, to pak řetěz špatně padá na ten malinkatý talířek. Prostě řadit včas a podle terenu a podle sil.
Já mám talíře tak, že když ho změním na jiný, je tam rozdíl jako když přeřadím o dvě kolečka. Tohle ti napoví, kdy máš měnit talíře.
A ještě tohle: Na velký talíř bys měl jezdit maximálně do 4. nebo 5. kolečka od spoda.
Na střední talíř bys neměl jezdit nejmenší 2 kolečka největší 2 kolečka.
Na nejmenší talíř bys měl jezdit maximálně zase 4 - 5 největších koleček.
Souvisí to s křížením řetězu a jeho namáháním. Ostatní ti napoví praxe a cit.