na snehu a ledu ? Tuhle zimu bude muset zustat v Canade . Jeden mesic volna je tak na to si udelat jeden cyclovandr po zamrzly rece na severu Canady kde se budu nachazet . Diky hmotnosti proviantu budu muset za MTB tahnout upraveny trailer ktery budu moci prezout do brusli nebo mu nasadim lyze. Uvitam vsechny zkusenosti z Vasich zimnich cyclojizd ohledne pneu.
bohuzel mam zkusenosti pouze ze silnice resp lesnich cest a tak 10-15 let stare.... proto neuvadim znacky plastu.
takze podle povrchu
Hluboky snih : (cerstve napadly)
desne se nadres, tipuji ze udelas max 30-40km opakovane za den, plaste: proste co nejhlubsi vzorek,velka sirka nepomaha, pocitej s tim ze se ti nalepi na plast snih a chyta o vidlici.(zavisi od teploty)
pokud je pod snehem led, stejne lezis.
Pouzil jsem i "retezy"- omotanou snuru 6mm kolem zadniho kola, ale to jsem mel relativne hladne plaste.
rozmekly snih- "brecka" : je lepsi nevyjet. Mozna by slo ujet tak 10-15 km. Plast nesmi mit stredovy pas, to lezis okamzite.
ufoukany, pevny, snih. Krasa, zejmena kdyz te udrzi a neproboris se. Plaste jakekoli, je to jako mekka lesni puda. Paradoxne pocitove se mi dobre jelo i na plasti se stredovym pasem.
led- lepsi nevyjizdet. nikdy jsem nemel plaste s hroty, s cimkoli jinym padas a na tvrde...
firn - jezdi rano kdyz je zmrzly... spis plast z hodne mekke gumy a drobnymi zuby. Pokud pouzijes hruby vzorek, sniz tlak.
asfalt s troskou snehu - ridsi vzorek, zadny stredovy pas, a pokud je pod snehem led, lezis...
prives(trailer) ma dost odpor i na asfaltu v snehu s nim asi bude problem, bude to jako brzda. Jak se bude chovat na lyzich/bruslich nemam tuseni. Opravdu se nevejdes na predni+ zadni nosice? Pokud budes muset vzit kolo na rameno je to jednoznacne lepsi reseni....
Pravidelne cisti ram(zadni vidlici) od snehu. Namrza a vzadu ten led neni na ocich. To se potom divis proc tak makas a kdyz se podivas na zadni kolo zjistis ze ho skoro neprotocis.
Prehazovacka, presmykac... kdyz ti zmrznou , nahrej je nad varicem a prostrikej WD. Nech je vychladnout a prostrikej je jeste jednou a az potom pokracuj.
Lanka - pouzij nova, nerezova, v bowdenu s teflonovou vlozkou. na konce kam se muze dostat voda dej koncovky - harmoniky. mazat bilou vazelinou.
Hlavne bych Ti poradil patricnou ochranu kolen/ loktu
narazeny kloub po padu na ledu nekde mimo civilizaci
(kde domnivam se ze budes) muze byt velky problem.
Dik za info , nektery Tvy rady jsou pro me cenny , ale na lanka nikdy nedavej vazelinu a uz vubec ne v zime , nejlepsi do mrazu je prokapoat bowdeny ridkym syntetickym olejem ! S tim nerez naprostej souhlas a uz jsem ty lanka vymenil - dostali i harmoniky , je to detail ale hodne dulezitej . S tim nahrivanim prehazovacky to je zajimavy , krome WD vyzkousim i silikon lubrikant , je to taky water repelent schvalne co bude lip pracovat. Plaste volim s hroty a objednal jsem Schwalbe . Co se tyce traileru udelam z nej podle potreby skid , s tim si hlavu nelamu, stejne nemam jinou moznost protoze v zime je sever Canady pustina , zdarak stan nenahradi kdyz prijde blizzard a pak musim si vizt se sebou jidlo , fuel , jidlo a dalsi veci ktery do panniers nenaskladam a pak budu odkazan jen a jen sam na sebe . S tou ochranou kloubu jsi me nasadil brouka do hlavy protoze prez 50% vzdalenosti pojedu jen a jen po ledu .
ahoj, dik za podekovani ;-)
s temi lanky jsem to napsal spatnel- delam to tak , ze na novem lanku "naplnim pory" vazelinou - natru, stahnu prsty, a potom so sucha hadrem. pokud mas zkusenosti z opravdovych mrazu, tak si jen tise delam poznamky, nekolkadenni jizdy jsem delal tak do -5 a opravdove mrazy zazijes az Ty.
Prehazka zamrzne spis prez noc, prez den maximalne presmyk.
Vsak, az se vratis, napis nejake zkusenosti nebo cestopis. Jiste bude dost lidi co jsi rado precte.
_oftopic_ Beres s sebou fotaky? (pokud si pamatuji delas birdwatching?)
s uctou cibi
Co se týká ježdění na sněhu, doporučuji stránky Honzy Kopky http://jankopka.cz/
Dost zajimavy. Jednou na nejaky bicycle show jsem videl na MTB misto klasickyho vypletanyho zadniho a predniho kola namontovany adaptor s gumovyma pasama na jezdeni na snehu . Chteli ale za tu modifikaci misto kol moc penez a asi proto se to neujalo coz je skoda .
O zamrzlých řekách psal Kopka jako o největším riziku. Jak kolísá hladina vody, tak ten led praská a znovu zamrzá a cyklista se proboří, ani neví jak.
Ma recht , po dve zimy jsem po zamrzly rece jezdil z Peterbuild se 40 tunama pohonnych hmot na navesu. Crack v ledu najdes na zamrzly rece skoro vsude . Jenze nahore nad Innuvik kde se budu pohybovat je v zime - 25 C az - 50 C a bicycle nen iplne nalozeny truck .
V knížce od Kopky jsem četl, že na sněhu jezdí někteří borci na rozšířených kolech. Dva ráfky svařené k sobě, dvě pneumatiky vlastně vedle sebe. Jak se to vejde do rámu nevím a véčka taky nelze použít. Prý se pak neboří.
Něco si pamatuju z rozhovoru s mechanikem servisu, kde Kopkovi stavěli kolo na jeho první Iditarod. Taky chtěli spojit dva ráfky dohromady, ale upustili od toho pro potíže s výpletem a nějaké další potíže; údajně se ty spojený ráfky kroutily. Nakonec ho odjel na devětadvacítkách. Taky mluvil o možných potížích s kapalinou pro hydry a olejem do vidle v těch aljašskejch mrazech. Snad moc nekecám, je to nějakej pátek. ;-)
Osobně nechápu smysl takového počínání. V zimě bych jel na vandr na běžkách nebo po svých. Jezdit v zimě na kole mi připadá stejné jako obout v srpnu klasické běžky a vyjet si na Ještěd. No ale nic proti. Pokud to někoho baví - proč ne.
Před pár lety jsem objevil sněžnice. Ideální kompromis mezi běžkama a pěšistikou:-)
dělals nebo kupoval?
Kupoval. Nejsem takový domácí kutil, abych si je vyráběl, dokud nejde o přežití.
jaký? nějaký reference? Povídej!
Koupil jsem tyhle, asi nejlevnější, na který jsem narazil - http://www.hanibal.cz/vybaveni-na-snih/sneznice...
Za 4 sezóny používání jsem neměl problém, ale taky nikdy nenesly víc než 80kg. Bratranec má ty samý, je o 20 kilo těžší a loni mu vzadu praskl svár. použíal jsem je hlavně v Jeseníkách, rychlost je srovnatelná s většinou běžkařů. Z kopce mi sice ujedou, ale do kopce je zase doženu. Pokud nemají stopu nebo jsem v těžším terénu, tak jsou sněžnice lepší.
dá s eto nazout na tenisky? Snad jo ne? Cena se mi tedy nelíbí na to, že to použiju párkrát za rok:o( Ta uvedená váha, tedy 1800g je jedna nebo obě? přijde mi to fakt dost!
Těžko říct, tenisky nemám, tak jsem to nezkoušel. Ty brodíš závěje v teniskách:o)) ? Řekl bych, že kdybys to přes tenisky pořádně utáhl, tak si tím dost omezíš krevní oběh a koleduješ si o omrzliny:-p
Těch 1800g jsou myslím obě, aspoň mi to na nohách nepřipadalo nějak moc těžký.
jo jo. na podzim, když začnou plískanice, tak sundavám na chůzi sandály (na kole ne, na kole jezdím v sandálech celou zimu) a nazouvám kecky. "Kanad" jsem si na vojně a v telecích letech užil až až. Mám sice asi troje různý furt doma, ale téměř je nenosím... Ono s emi v nich zkrátka nechodí fajn a po pár desítkách kilometrů mám puchejře. Takže jo, já na zimní vandry chodím v keckách. S Goretexem atd, ale v keckách.
Jsou řemínková vázání, která dostaneš i na tenisky.
Jojo, je to módní záležitost, tak je to drahý jak sviň. Ale dají se půjčovat v autďůrových šopách.
se asi zeptám, kolik stojí půjčení, ale představa, že s sebou tahám dvě kila navíc, mě nějak neláká ani tak :o(
Ale stejně asi nebude tolik sněhu, aby to bylo potřeba. každej rok s etěším na sníh, a když můžu jet tak je maximálně deset centimetrů a to žádný sněžnice nepotřebuju...
Já jsem se už dvakrát vracel protože jsme množství sněhu podcenili. Poprvé v Oravských Beskydech jsme ušli 3km za skoro celý den (a pak po vlastních stopách seběhli za hodinku do hospody), podruhé v Roháčích, vylezli jsme na hřeben, postavili stan, a druhý den ušli slabý kilometr tam a zpátky, tak jsme to vzdali.
Loni na Vánoce jsem jel na běžkách a viděl stopy sněžnic mířit do 1. zóny na Šumavě, tak to jsem slintal...
Na naše terény v drtivé většině stačí cokoliv. Kamarád si vyráběl z ratanu a taky to jde.
Mě se nejvíc líbí nejjednodušší nejlehčí plastové TSL, za chvíli zapomeneš, že je máš na noze. Ani není nutné upínání paty, za jeden večer se naučíš i postavit stan bez couvání. Je to jen závaží na noze, čím lehčí tím lépe.
http://pujcovna.netsport.cz/
Na náročnější terény se hodí MSR s kovovými hřebeny, je to na úrovni slušných turistických nesmeků - mačky nenahradíš, ale na tvrdším svahu podrží.
http://www.bartsport.cz/pujcovna-sneznic
Systémy vypleteného rámu ať už plachtovinou (moravské Sasquetch) nebo řemínkama (Dřevotvar Znojmo) ve mně nebudí důvěru, měl bych strach, že se výplet používáním vytahá, mimoto plastový výlisek je mnohem lehčí. Nejlepší je půjčit postupně si různé typy, přijdeš na to, co ti vyhovuje.
Ale opravdu stačí cokoliv. V tomto:
http://www.nejlepsiceny.cz/sneznice/tsl-510...
chodila holka několik dnů, já jsem si je půjčil na hodinku, a taky to šlo. Obuješ se do toho i v papučích. Akorát při delším pochodu se pootáčí sněžnice na botě, protože to už je fakt pseudovázání. Ale když je jednou za hodinku srovnáš, Roháče s nimi přejdeš taky;-)
dík! za všechny odkazy. Uvidím, jak bude sníh a jak se mi bude chtít vyrábět.... Na ROháče nechci. CHci do skal, ale když je tam půlmetru sněhu, tak s eprostě chodí blbě...
Neblázni, přece bys to na pár dní v roce nekupoval. Dřevěný z ohýbaných prutů jsou ok, ale pokud to myslíš vážně, tak tady je moc fajn návod:
http://chroust.host.sk/data/sneznice/index.html
:-)
mám MSR asi deset let /z Vertical Sportu, dnes je možná dováží i někdo jiný/ a i kdybych je vytáhnul třeba jen jednou za zimu, tak si myslím, že se investice vyplatila, bonusem je, že se k nim dá přikoupit prodlužující díl, který zvětší plochu pro chůzi na čerstvém sněhu. obecně se dá říct, že právě na úplně čerstvém sněhu se sněžnice dost boří, chůze je pomalá a širší /backcountry/ běžky kralují, na starším sněhu je to ovšem pohoda a člověk si troufne i do míst, která by na běžkách nezvládnul
Ten Iditarod se dá jet i na běžkách nebo jít pěšky. Ale většinou to vyhrávají bikeři.
Psal tam o borcovi, který to šel pěšky a táhl malé sáně. Nespal a šel nonstop. Deptal je tím, že co odjeli na kole za celý den a přenocovali, tak je ráno před jejich odjezdem vždycky došel. Nemohli mu ujet o víc než tu denní etapu, vždycky to ráno dotáhl.
V současné chvíli má Kopka kolo, kde má svařené tři ráfky. Ráfky má zapletené pouze na pravý a prostřední ráfek a ráfky jsou mezi niply navrtané kvůli snížení hmotnosti. Pláště má o šíři 4 cm a hustí velmi nízké tlaky, takže jejich skutečná šíře je ještě větší.
Na sněžných kolech Big Paw má pevnou vidlici a zároveň mechanické kotoučovky. Mechaniky má proto, že v případě problémů je možné vyměnit lanko, zatémco při problémech s hydrami je v koncích.
Zajímavostí je přední nába, která je se singlu, aby na ní mohla být 3 kazeta. Přední kolo je tak v případě problémů se zadním pohonem možné použít vzadu s 3 rychlostmi.
To musí mít i zcela zvláštní atyp rám, aby vidlicemi tohle prošlo.
Rám má stavěný na míru a zadní vidli má ještě uhnutou do boku, aby vycházela řetězová linka.
http://propa.rajce.idnes.cz/Big_Paw/#album
A člověku jak ses k tomu dostal? Chystáš se na to taky? :-)))
Začalo to přednáškou a skončilo jak jinak http://propa.rajce.idnes.cz/Big_Paw/#P9137293.JPG
Skvělý večer, mnoho informací, perfekt.
Jo, to je on. Díky. A sorry, v návalu nedšení jsem byl možná dotěrnej. Dík.
V pohodě, jinak Honza Kopka pořádá na jaře expedice na sněžných kolech do Laponska, takže tuto variantu zvažuji, ještě lépe by bylo, pokud by se někdo přidal :-))
Více info: http://www.jankopka.cz/snow_bike_snow_safari.htm
to s emi fakt líbí!!! Kdyby někdo postavil takový leho, tak se jdu okamžitě projet!
No vidíš, neprodávej rám a udělej první snowleho :-))
hmmm, když já potebuju prachy za ten starej rám, abych si mohl dovolit ten novej. nemám tolik peněz. Potřebuju tu zhruba půlku dostat zpátky. Ale jestli s eneprodá....
Hádám, že takovou konstrukci ještě svět neviděl:-))
Síce trošku neskoro, ale enašiel som v diskusii podobnú poznámku:
Ohľadom pneumatík sa mi osvedčili bežné MTB plášte cca do 500 SK, ako už bolo spomenuté, bez stredového pásu s čo najnerovnomernejšie rozmiestnenými hrotmi, no najdôležitejšia vec bola ich šírka. Vždy max 1,95" max 2", dosť záleží i od rámu bicykla. sneh sa chytá tak či tak, no ak je medzi rámom a pneumatikou väčšia medzera, tak v momentoch keď dôjde na "lámanie" snehu z bicykla, tak to ide ovea ľahšie a koleso sa tak ľahko nezablokuje.
Takisto sa mi osvedčilo pneumatiky podhusťovať (záleží od hĺbky a konzistencie snehu) v každom prípade na celodenných výletoch som pozoroval ako ostatní s pneumatikami natvrdo mali problém hlavne s trakciou hore kopcom.
Čo som ešte spozoroval bolo, že ľudia s spd pedálmi spadli minimálne 2-3x za deň a tí s obyčajnými pedálmi to skôr vykrývali, ale to mohla byť náhoda, alebo len schopnosti konkrétnych jazdcov. V každom prípade prajem dobré podmienky a nech neumrzneš ani ty, ani tvoj bicykel.