Chci se zeptat někoho z uživatelů Sram Dual Drive jaké jsou převodové poměry té vnitřní 3-stupňové převodovky. Hledal jsem různě a nic nenašel. Předpokládám že ten prostřední stupeň je cca 1:1, ale co ty krajní ? Potřeboval bych si zvýšit rozsah převodů stávající sestavy směrem k lehčím převodům, nedala mě spát ta nevyšlapaná Černá Hora a když jsem dneska trochu měřil a počítal, tak mám dost těžké převody. Na rovině a z kopce dobrý, ale do kopců nic moc....Díky
73 %
100 %
136 %
zdroj: http://www.sram.com/en/service/sram/view.php...
Matně si vzpomínám, že těžší převod je cca 130% a lehký okolo 70%.
Kolik máš zubů na převodníku? Já mám 36, to při mojí optimální frekvenci s kazetou 32 a 26" kole odpovídá cca 8,5km/h. Taky jsem to nevyšlápl... :-)
Na mírně zvlněnou rovinu je tenhle převodník pro mě ideální, do kopců hold koupím něco jiného.
Převody jak napsal PavelŠ, ten prostřední naví je nejen 1:1, ale navíc je to uvnitř natvrdo zamknuté a nic se uvnitř netočí, je z toho prostě jen normální zadní náboj. Čili lehce sníženou účinnost máš jen na tom nižším a vyšším převodu, prostřední je na sto procent.
kolega lehokolista /Radek/ ho má na azubu a velkým nadšení na adresu dualu zrovna nehýří - při řazení se ozývají nechutné pazvuky, občas se ani přeřadit nepovede, ztráta energie v krajních polohách je výrazně vyšší než u klasiky / myslím, že to bylo přesně zdokumentováno i v nějakém grafu při srovnání s rohlem a běžným trojpřevodníkem/. možná tak na kolo pro nenáročné použití, na sportovní kola se dual používá vyjímečně, na závodní /jedno zda MTB nebo silnička/ pak ani náhodou
Pazvuky pochazeji patrne z razeni v zaberu, coz musi byt pro prevodovku zverstvo.
na Radka mi to moc nepasuje, není na materiál ras, ale může být, že při své výkonosti dual přetěžuje nadměrným kroutícím momentem a strejda Sram se,chudák , jenom hlasitě brání : - ) /každopádně si myslím, že výrobky původní firmy Sachs byly v oblasti vícerychlostních nábojů kvalitnější/
řazení v záběru by měla planetová převodovka zvládat v pohodě (a taky většinou zvládá, jak rohloff tak dualdrive, s jinýma zatím zkušenost nemám), i když lepší je trochu povolit. U dual drive může problém spočívat ve špatném seřízení. U tandemu, o kterém píše Jirka, se nám stalo, že převodovka začala najednou strašně rachotit (normálně při jízdě). Stačilo poštelovat řadící lanko a bylo to ok.
Již v samotném návodu ke SRAM DD píší, že se nesmí tento náboj používat na tandemy a jiné vícemístné stroje!:-()
Krom toho, že náš tandem má dva, každý zatížený jen výkonem jednoho jezdce, lze použít DD i na tandem se spřaženým pohonem tak, jak je to třeba na Greenspeedu GTT - kliky jsou vzájemně potočené o 90° a když má jeden jezdec maximální sílu, druhý je v mrtvém bodě. To nejde na klasickém tandemu, kde se musí šlapat synchronně (pokud já vím), takže tam by společný záběr dvou trénovaných lidí překračoval navrhovaný moment té převodovky. Proto to v tom návodu píšou.
U Greenspeedu je to ale tak, ze zaruku na DD garantuje Greenspeed, ne SRAM... U klasickych kol se taky nutne nemusi slapat synchrone. Myslim si vsak, ze je jedno jestli na klasice, nebo na lezaku, ale synchroni slapani je lepsi proto, ze kolo se mene rozhazuje a celkove se lepe ovlada.
Jo, s tou zárukou jsem na to zapomněl. Není to překvapení, nemůžou dost dobře napsat do návodu, že se to nesmí, a pak na to dát záruku.
U té klasiky mi kdysi někdo říkal, že u některých typů tandemu by se navzájem pokopali kdyby nešli synchronně jak je to blízko, ale možná se pletl. To rozhození rovnováhy bude asi nejhorší problém.
To máš pravdu, že by to měla zvládat, ale můj DD při řazení v záběru vydává praskavé zvuky, z čehož usuzuji, že mu to nečiní pramalé potěšení. :o)
Také neřadím v záběru - tento zvyk si uchovávám ještě z běžných nábojů a kazet z klasiky. Občas se mi to tedy taky u DD podařilo, že jsem podřadi ještě v záběru a to mi spíše připadá, že mi nohy jakoby ujedou o kus otáčky s pěkným úvodním škubnutím.
Máme Dual drive na tandemu na obou kolech. Taky mi připadne, že odpor krajních převodů je opravdu trochu znát. Pazvuky to nicméně nikdy nedělalo, pokud já vím. Sám bych si tím asi nenahradil trojpřevodník pokud nemusím (na tandemu to ale hodně zjednodušuje život). Nicméně dokážu si to představit jako doplněk, aby měl člověk redukci na opravdu velké kopce, nahoru a případně i dolů, když standardní převody dojdou. Na závodním kole to nemá co dělat, to máš rozhodně pravdu.
souhlasím, na turistické použití natěžko v kopcích je standardní rozsah převodů nedostačující, zvláště na lehokole, takže dualdrive se hodí jako zvětšení standardního rozsahu. Na azubu mám rohloff, ten jsem ale pořídil hlavně kvůli robustnosti a tomu, že nepotřebuje takovou údržbu, funguje i neudržovaný, s vytahaným špinavým řetězem atd. Což u dualdrive, kde zůstává klasická přehazovačka, se kterou bývají problémy daleko větší, než s přesmykačem a převodníky, neplatí. Radši bych volil osmikvalt s jedním pastorkem a trojtác. U dualdrive je ale větší možnost zvětšení rozsahu.
Mám SRAM DD na všech kolech a i u DD27 mi bez trojtácu vpředu chyběly lehčí převody. Proto jsem později volil již kombinaci DD + Trojtác vpředu a jsem s rozsahem převodů max. spokojen. Nepopírám, že se pravděpodobně některé převody kryjí, ale za jízdy to nijak nepocit´uji.
Jak se řeší napínání řatězu u toho 8kvatlu a 3tácu? nějakou kladkou nebo přehazkou na pevno? Nebo je prověšení řetětu po přehoení na menší tác zanedbatelené?
třeba něčím takovým?
http://www.rebelbike.com/shop/produkt/napinak...
Ale zas tak černě to nevidím. Pazvuky při zařazení lehkého převodu přestaly po seřízení do jiné polohy, než je ta ideální ryska pro střední polohu a to metodou pokus - omyl. Při záběru tam lehký převod dát nešel a nejde, ale to nedělám (i když otázkou je, co je pro mě záběr). Žádnou ztrátu energie nepozoruju. Hlavní problém je hlučnost při otřesech zadního kola při středním převodu (přímém záběru) - ty nepoužité součástky tam chrastí jak krabička šroubků. Ujistili mě, že je to normální vlastnost. HonzaK má starší typ a jak jsem si všimnul, dělá to taky, takže jsem v klidu. Mám, co jsem chtěl - trojtác nechci. Dalším krokem bude Rohloff, to je jasné.
tak, ideálně černobílé věci v běžném životě opravdu nebývají, ale snad se shodneme na tom, že sram dual má drobné mouchy : -)), které ponoukají jeho majitele k výměně aneb totálně nezklamal, ale nadšení nevzbudil
Ve mně tedy SRAM DD vzbudil naopak velmi velké nadšení a k jeho výměně např. za Rohloff mě nic vůbec neponouká. Aspoň se nemusím starat o žádné náplně apod. Suchá převodovka v DD může sice někomu připadat hlučnější ale vrči pode mnou a za zády a vítrkolem uší mi nadělá větší kravál...;-).... já jsem s její prací naprosto spokojen. Rozsah převodů mi rovněž vyhovuje a s tím trojtácem vpředu to podle mého v rozsahu převodů nemá konkurenci. Jak říkám - velké plus u DD vidím v jeho naprosté bezúdržbovosti - pokud je jednou správně seřízen a nastaven maká naprosto bez jakéhokoli povšimnutí.
..Se zábavou pozoruji, jak všem v tom náboji "něco" chrastí. Já mám 3 Dualy a ani na jednom jsem toto nikdy nepozoroval. Spíše jsem si všiml, že mi "chrastí" blatník když se otřepe nebo klíče v tašce na nosiči. Ano, že v tom "cvrčí i v záběru" to by mohlo možná někoho, kdo je zvyklý na nehlučnost běžného náboje, rozčilovat, ale já to už dávno mimo řazení vůbec nevnímám. Spíše mi to v řazení i po sluchu napovídá ( podle charakteristiky tonu "cvrčení" ), co za převod tam právě v nábě mám.;-)
Tak snad příští rok se potkám s tebou anebo s někým dalším, kdo to taky má, abych to mohl porovnat. Klíče na nosiči bych ve srovnání s tím asi neslyšel a cvrčení taky nestojí za řeč. Projevuje se to na každém hrbolu, ale nejvíc na kostkách a dá se to lehce vyvolat klepáním sundaným řádně nahuštěným kolem o zem. Jsem totiž perfekcionista v tom nejhorším slova smyslu a u každého chrastění musím najít příčinu. Když s tím nic nenadělám, vyřeším to trochu hlasitější muzikou, ale jenom když pojedu sám, to slibuju :-)
To jsme dva. Jsem rovněž puntíčkář, takže by mě to taky dost "žralo". Podobně, jako mě šíleně žrala vůle v jednom tomto náboji, kdy mi v něm právě při přejezdu nerovností "tlouklo". Byl prostě volný ve śvých střevech a ráfek se kolíbal ze stran na stranu o milimetry!!!! Nikdo mi to taky ani nechtěl věřit..-()
Tak díky za info,ještě otázku....ložiska tam jsou předpokládám normální (ne konusy) a je to možné pořídit s rychloupínákem?
Další důvod proti rychloupínáku je ten, že osa musí být dotažená hodně fest aby se zpětným momentem převodovky nemohla zkoušet protáčet. Je sice zkosená na protilehlých stranách a většího průměru, takže do klasické patky jde nasunout jen jako do drážky a neprotočí se, ale stejně je lepší to přidržet ještě pořádným dotažením těch zubatých podložek.
Naprosty souhlas, me uz se mrcha dvakrat povolila, fakt to chce obcas zkonstrolovat...
Já to mám dost na fest kvůli čepu pro přívěsný vozík. Aby se mi neprotáčel. Mně spíš vadí, že osa je krátká na obou stranách. Když tam člověk chce něco nasadit ( třeba chránič přehazky nebo právě ten přívěsný čep) pod matici k dotažení, tak zbývá kousíček závitu..:-(
To se ti rozpadlo už loni, ne? No co, šest let je dost. Záleží, kolik to taky najelo a jak to bylo zatěžované. Ten můj už má přes 12 tisíc km, při mém stylu ježdění do kopců jsem čekal, že se to rozpadne už dávno a čekám pořád. Blbé bude, když to pak zklame ve špatnou chvíli a bude se muset vymyslet, jak se dostat třeba 100 km domů. Ale to už není jenom o Dual Drive.
Jinak když už se to vytáhlo, musím přiznat, že velký podíl na tom chrastění měla volná kazeta. Měl jsem dojem, že ta kazeta Shimano si s tím vůbec nějak nesedla, ale nakonec šla dotáhnout ještě o pár cvaknutí až při chycení za nejmenší (!) pastorek. Jinak to nikdy úplně nepůjde. No jo, když na klasice stačí chytit kolo a utáhne se to snadno protí tomu ořechu, který drží. Tady není pevného nic. Jde si pomoct třeba zablokovaním osy ve svěráku, ale to jde pak přes převodovku, v tomto stavu navíc přeplou do pomala, což není ideální, při utahování to celé trochu pruží a výsledek je známý.
Znáš to z Mrazíka...ten člověk musí mít ale ukrutnou sílu...
Když jsme opět zde v tématu. Válí se mi ve sklepě jedna nevyužitá kompletní sada Dual Drivu. Kdysi jsem jí koupil, že to použiju na nějakou stavbu leha, ale jaksi k tomu nedošlo (řešil jsem to Nexusem), pokud byste to někdo chtěl, tak to za 3 800,- prodám.