Hned sem dávám TEREZÍN. (při silničních závodech). Tuším sice, ale mohli byste to někdo kvalifikovaně popsat? A ještě jak to vzniklo? Co to má společného s Terezínem?
Díky.
Terezín je .... když fouká vítr zajede se na kraj silnice, aby se za tebe nikdo nemohl schovat a každý musí jet "za své". Jak to ael vzniklo netuším.
Kompakt je dvojtác , který se začal používat na Giru a jeho kopcích. které nejsou tak dlouhé jako při tour, ale je to větší stoupání. Tak vyvinuli převodník s počtem zubů 50/34 nebo 50/30. Jinak je to oblíbené téma stbáka Bakaláře, kdykoli komentuje cyklistiku, mele o kompaktu minimálně hodinu a každý cyklista, kterého ukážou ho má i když kromě Gira je prakticky nejezdí.
Něco třeba najdeš tady :o)))
http://raster.infos.cz/kolo/slovnic.htm
Jak se jezdí podlaha je vysvětleno tady:
http://www.ambike.com/view.php?cisloclanku...
To je nějaký turistický, ne? Co takhle žaket, tyčka, blembák (též bellka), čmelák (též angrešt, ovšem na Moravě jsem pojem srstka nezaznamenal), španěl, důchodce (též vyprošťovák), žiletka...
Vygooglil jsem tohle, přijde mi to trochu obsažnější:
http://medak.wz.cz/index_soubory_bajk_slovnik...
Dost věcí je i tady http://www.bajk.cz/web/data/slovnik.asp?pismeno=a
přepnout na slangový slovník ;-)
http://www.bajk.cz/web/data/slovnik.asp?pismeno...
Musíš si to projít po písmenkách
OŘECH. Tuším to někde okolo zadního náboje. Je to součást náboje nebo pastorků? Kdysi se pastorky na náboj šroubovaly a jízdou se to pekelně utáhlo a nešlo potom sundat. Já jednou serval celej náboj, rozpůlil ho a utrhl špice okolo středu, jak jsem pastorky povoloval. To bylo taky na ořech?
Na ořech bez louskáčku - http://www.ivelo.cz/domaci-dilna/vymena-unasece...
Tak, tak ...
Omluva (předem) za OT
Šroubovací vícekolečka se dělaj furt. Chceš-li ho povolit bez destrukce, dáš za něj jeden závit drátu (špice). Jeden konec necháš delší, aby ho při demontáži bylo lze vytáhnout. A vícekolečko jde demontovat bez většího násilí ...
8-)
My. co před našroubováním namažeme závit a nedupeme všechno na nejtěžší převod, žádný dráty nepotřebujeme. ;-)
nechápu ani jednoho z vás. Namotat drát na závit za kazetu, jakože podložku? To přece znamená že bude kazeta držet na menším počtu závitů, tzn.riziko poruchy a poruší se řetězová linka. Druhá věc - utahování těžkými převody? Eh? To mi taky rozum nebere, zvlášť po jedný zkušenosti, kdy jsem se na lehkej převod snažil vystartovat do křižovatky a nohy mi promáchly naprázdno luftem - prostě jsem ten závit serval.
To s tím drátem je ale starej trik, prokazatelně funguje...
Nějak si tam ten drát nedokážu představit... Nebo si to celý představuju jinak, než píšete. Furt si neumím představit, kam nacpat tak silnej drát a jak ho tam trošku kulturně namotat, když tak hnusně pruží.
Ale ony jdou docela dobře ohýbat. Pravda, já tam vozil kus silného vázacího, ale umím si představit, že se špicí by to šlo taky.
Bavíme se ještě pořád o slangových výrazech, žejo? Takže na vysvětlení termínu "špice" bych uvedl že jde o paprsky pojící ráfek k náboji, nejčastější podoby drátěné, mohou být i podoby tyčovité v případě loukoťových kol. Ty drátěné se zhotovují z různých materiálů, takzvaný "pozink" je z oceli nelegované nízkouhlíkové čili podeutektoidní, tvarovat jdou tak dobře, že si na nich můžete třeba uvázat mašličku. Takzvané "nerez" mají v sobě nějakýten chrom, kalí se podobným způsobem jako pružiny a taky se tak těžko ohýbají. Nicméně šikovné ruce jsou schopny si z nerezšpice natvarovat třebas i náhradní vratnou pružinu do čelisti V-brzdy. B-)
Slovo "špice" jsem zaslechnul až v pozdní dospělosti a furt ještě mám za to, že je to nějaká krajová záležitost (snad Morava ? tam se mluví občas divně :-))
"Paprsky" jsem asi registroval, ale jinak než "dráty" se tomu snad u nás snad ani neříkalo :-)
Tady v Brně říkáme "špajchny".
"Špajchny" pocházejí z německého "Speichen" = paprsky, špice (i dřevěného) kola nebo i volantu. "Špice" jsou ze staršího významu německého slova, které označovalo ZAŠPIČATĚLÉ kusy dřeva, zasazené do loukotě (a stažené obručí). Takže cyklistická hantýrka vychází vlastně z německé terminologie kolem dřevěných kol k žebřiňákům či kočárům.
Kdepak z němčiny, slova jako třeba nippel, schlauch, nába, bremzy,... jsou čisté amerikanismy!
Cože ???
Zkus to nebrat až tak vážně... ;-)
Hele, vy tu pořád bez varování přeřazujete z vážného na ironii, kdo se v tom pak má vyznat ? :-) Nebo se aspoň naučte používat smajlíky ;-)
Smajlíky jsou berličky pro hlupáky. Už jsem si všiml, že se používají i v některých tištěných médiích pro ženy přímo v redakčních textech... takové ty méně náročné časopisy, pracovně je nazývám souhrnně drůbeží tiskoviny:-)
Pěkné. Šaltry a šlajfy bych dal dohromady, ale špajchny mi, byť zní německy, nedocvakly:-(
Jenže je to opačně, než tvrdí Medvěd. Mnoho termínů v hantecu připomíná němčinu (a špatný výklad dokonce uvádí, že jsou to výrazy mající původ v němčině). Ovšem my kalósci z Brna kómeme, že Germáni při tvorbě spisovného jazyka přivalili do štatlu, aby si něco nabóchali do řepy.
Vyrůstal jsem na Valašsku a kola měla špice. Když jsem poprvé uslyšel paprsky, přišlo mi to k smíchu. Paprsky má přece sluníčko, ne?
Řetězová linka u favorita, hehe:-)))
To servání závitu se mi nezdá, hliníková nába favorit vydržela týdenní náklad a jízdy do kopce na 24x28, to musela být vada materiálu; seš si jistý, že to byl závit náby? BTW závit se utahuje silovou jízdou na LEHKÉ převody. (Převod se jmenuje lehký proto, že šlapeš menší silou; ve skutečnosti při stejné síle šlapání působí na vícekolečko/ořech/nábu větší síla.)
Jinak opravdu stačí namazat a jde to sundat. A koupit správnej ořech, s tisícihranem a né takový ty dva zoubky, co se po třech sundáních vožužlou. Jo, to byly časy, kdy si člověk sám poskládal šestikolo...
na některých současných jednokolečkách z Asie už nejsou ani ty dva zoubky, demontáž musí být skutečnou lahůdkou :- )), naopak k šestikolečku jsem si mohl přikoupit i stahovák za pár kaček, tak tedy skončila moje životní etapa na kole s jedním převodem...
Tak vždycky to sundat nejde. Na svém starém závodním favoritu mi u šestikola popraskaly špice a potřeboval jsem je vyměnit. Zkoušel jsem to sám stahovákem a ani ťuk. Pak jsem to donesl do servisu chlápkovi co byl machr a kola opravoval půl života. Ten s tím taky nehnul a donesl to do fabriky. No a tam to taky nedokázali bez poškození šestikola. A protože to byl solidní pán, tak jsem měl za pár šupů nově vypletené kolo s novým nábojem a šestikolečkem. Takže vždy to taky nejde.
Když jsem dostal v sedmý třídě "galuskáče" s šesikolem, tak jsem po nějakém čase taky řešil prasklej drát. A protože jsem byl malej a blbej, tak jsem se v servisu spokojil s tím, že jemu to nejde sundat. Ale že za práci nic nechce a ani nenapíše žádnou účtenku. A v druhým servisu se mi vysmáli, že jsou utržený oba zoubky a že mě pozdravuje nová nába a šestikolo.
Tehdy koupit novou nábu nebylo vůbec jednoduchý. Jednak byl kumšt ji sehnat a druhak koncem sedmdesátých let bylo 160 korun pořádná suma. Čistá mzda za dena půl práce. A k tomu šestikolo a vypletení... To bylo doma radosti. :-)
V té době byl kumšt sehnat vůbec i kolo. Favorita 2x4 jsme s rodiči vytelefonovávali tři měsíce a nakonec jsme pro něj jeli z Valašska na Slovensko do Piešťan a přivezli ho autobusem. Bylo jediné v krámě a schovali nám ho. Nějaké diskuse o velikosti rámu byly nepředstavitelné.
Co to je? Kdysi jsem viděl fotku z TdF (jak se píšou povzbudivé nápisy na silnici) a tam stálo Baumruk je píča. Nevíte co to je ten Baumruk?
Nebylo tam Baumruk, ale Bakalář. Mimo jiné ten nápis má pravdu.
máš pravdu náčelníku. http://www.cyklodiskuze.cz/diskuze_data/obecne... Ale viděl jsem to i v bílém z jiného úhlu pohledu. Asi to je rozšířený názor.
JJ taky vím, že to bylo tučnější a bílou barvou a hlavně, ten blb si toho všimnul, několikrát jsem ho slyšel o tom mluvit. V poslední době se mu asi plaší hormony, protože se furt rozplývá na krásnýma cyklistama a jejich elasťáčkama :o)))
Bylo to napsaný na silnici, co to je, ne? Sám to říkáš!
VLAŠTOVKY neboli VLAJDY. Zdá se to být jasné, ale prá v těch vámi doporučených slovnících výrazů je rozpor.
Ty už odletěly, zase za rok!
A ještě PLEČKA. To teď docela řeším.
Mám a nepůjčím!
Brzdy cantilever, kantíky. Čím se liší od véček?
Cantilever: http://www.bikeweb.sk/uploads/images/bicykel...
(Čelisti jsou xobě přitahovány krátkým lankem, které napíná lanko jdoucí od brzdové páky).
Véčka: http://www.koloshop.cz/php/obrazky.php?id...
(Na jednu čelist tlačí bovden, druhou k ní přitahuje lanko).
Jasné?
Véčka mají větší účinnost, ale větší tendenci se zanášet blátem, proto se na kroskách používají cantilevery (tak pravili zkušenější).
A ještě duály. Co to je? Já myslel že když jsem tu pochopil kompakty, tak že to stačí, a ono ne. Ještě duály. :-) Díky.
Něco je prostě dvojí;-)
Dual Drive od SRAMu je kombinace spojující nevýhody konvenčního šaltru (posouváš řetěz na jednotlivé pastorky 5-6-7-8-9-10 kolečka) a řazení v nábě.
Dual Control od Shimana je páka která má dvojí funkci: řazení a brzda.
Dual compound je kombinace dvou směsí, např. na pneumatice nebo na brzdovém špalku, která zajistí, že se výrobek nebude chovat za žádných okolností optimálně.
Dual density je něco podobného, akorát se tomu tak říká u gripů.
Dual Air znamená, že ve vidlici jsou dvě komory na vzduch, což podle marketingových expertů houpe o 23,5% příjemněji než jeden vzduch.
Dual slalom znamená, že mezi tyčkama na svahu kličkujou dva jezdci zároveň. Bohužel atraktivnost závodu trpí většinou tím, že každý má svoje vlastní tyčky.
Na něco jsem zapomněl?
Jasně. Takže dotaz zda to ty duály poberou na mé cyklokrosce se týkal brzdových/řadicích pák sh. tiagry. Díky.
Chlape si děláš srandu, ne ?? Dyť jak cantilevery, tak duály na svém novém kole máš . ;o))
Nee, cantilevery jsem považoval za véčka. Véčka pro mne byly všechny brzdy s ramenama na dvou osách (na rozdíl od brzd na silničce, kde jsou na jedné ose). A s pojmem duály jsem byl taky mimo. I když vím jak fungují samozřejmě. Nebo možná ta slova zpřístupňuju nějaké víle, ale ona to stejně nečte... :-)