Ahoj.Ví tu někdo,kolik můžou vážit běžná kola na hardtailech v ceně od 15ti do 35ti tisíc?Je to individuální,to je mi jasné,ale potřebuju trochu srovnat váhy s koly vypletými.Uvažuju místo nějakých no name původních koupit něco lepšího (a snad i lehčího) za cca 4-5tisíc.Tam se dají sehnat fulcrum s váhou 1770g.Za tu cenu mi přijde váha slušná.Všude se říká,že o lehkosti jízdy a šlapání rozhoduje hmotnost rotujících částí - má s tím (výměnou za lehčí) někdo zkušenosti?DÍKY
Tak to je extrémní cenový rozptyl. Tam mohou být kola klidně i od nějakých 1600g (tady příklad s cenou kolem 40tis., dal se sehnat i levněji, tedy až skoro k těm 35tis. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx... ) s až po klidně 2,5kg (váhy bez upínáků).
Jediná možnost, jak to zjistit je si ta kola zvážit. Kdyby to bylo z nějaký známých dílů, tak by se to dalo spočítat, u noname těžko.
Fulcrum Red Metal 5 jsou za tu cenu na tom váhově velmi slušně (těch 1770g je také bez upínáků), takže si polepšíš na 99%.
Ale abys zase nebyl zklamaný. Rotační hmotnost je sice znát více, ale jednak se to projeví více pouze u hmotnosti na obvodu kola, tedy ráfky, pláště, ... a ještě trošku u drátů. U nábojů už je to fuk, tam už je to zanedbatelné při tom poloměru, že jde o rotační hmotnost.
A i pro tu rotační hmotnost na obvodu je to pro situace kdy se zrychluje nebo zpomaluje pouze 2x tolik znát (tedy 1g na obvodu kola se chová jako 2g jinde).
Pod 1800g bez upínáků se u levnějších kol (do 5tis.) dostává velmi obtížně.
Pravda.Napsal jsem větší cenovej rozdíl kol,aby se vidělo,co dělají peníze a tohle téma se týkalo jak méně movitých,tak i těch bohatších bikerů.Zvážit by se to dalo,ale když člověk přemýšlí o koupi celýho jízdního kola a známé díly kola (2ks) nemaj,tak si to můžu jen odhadnout,což mi je k prdu.Ptám se i proto,abych si utvrdil,případně vyvrátil ten prodejní slogan jak moc lehčí kola udělají..
A co oněch 24drátů co fulcrum mají?Není to na terénní bike málo? - tuhost je otázkou..
Každopádně díky za hezkej rozbor problematiky :)
24 drátů u zaplatených kol není moc podstatné, to samo o sobě neznačí nic o tuhosti kol.
Některá zapletená kola s 24 dráty jsou na tom tuhostí dost bídně (třeba Crossridy, to je ukázka extrémně málo tuhých kol) a některá dražší s 24 dráty jsou na tom výborně (třeba všechny Crossmaxi). A výborně znamená, že je to +- podobné s tuhostí s kvalitními koly s 32 dráty.
A jezdil jsem všechny ty varianty, kdysi Crossridy (ty už jsou naštěstí pryč), pak více různých DT kompletů s 32 dráty a teď mám na všech kolech Crossmaxi STčka. Takže srovnání mám dost.
Fulcrumy jsem osobně nejezdil, takže je hodnotit nemohu. Z toho, co jsem slyšel od majitelů je tuhost na danou cenovou kategorii slušná a je o dost lepší než u Crossridů.
Díky díky,hned je vše jasněší.Asi při koupi váhat nebudu - fulcrumy cpou na HT superiory i za 60tisíc,tak i tohle při rozhodování pomůže.Ne,že by to znamelo vše,ale teď mám i další (tvůj) nároz..
To na co se kola cpou neříká vůbec nic. To, že taková kola jsou na HT za 60tis. je naopak velká ostuda dané značky kol. Na takovém kole by měla být nejméně o třídu lepší kola.
Ale pořád lepší než Crossridy na kolech za 80tis., i to jsem viděl, to už je ale opravdu tragédie.
Ty jízdní kola začínaj s Fulcrumama u Supa kolem 30tisíc - tam bych to za ostudu nepovažoval.Na 60ti tisícovém kole už asi zaslouží něco lepšího jak říkáš.. Ale každej někde šetří :)
Čau, já sem měl vypletená kola, náby Author (vcelku kvalitní), dráty obyč nerez a ráfky Ritchey. Kupil sem nová zapletená Mavic CrossRide za 3500,- a je to opravdu rozdíl, hodně asi udělaly i jiné pláště (nové NobbyNic).Akorát kola jsou tedy dost měkká oproti těm starým, a to hodně.
Na ty jsem taky koukal.Mají 1905g a vypadají slušně..další možnost no :) Ty říkáš,že je těch pár gramů znát (i když asi neznáš původní hmotnosti ex-kol) a dalšímu v diskuzi se to zdá být nepocititelné.. Teď babo raď :)
Rozdil na kolech poznas, ale dost tezko, pujde-li o nejakych 100g na paru kol. I kdyby to bylo lehce vic, budes to vnimat vlastne jenom par vyjizdek po tom, co sis je na kolo namontoval. Aby to melo skutecny vyznam, musel bys ten rozdil mit opravdu vyraznejsi, jinak jde podle me o vyhozene penize. Ale to si musis rozhodnout sam, ja pisu jenom svuj nazor.
Rozptyl moznych hmotnosti :o) ti uz naznacil Mlok. Ja si treba nechal na biku origo kola s nejakymi 1900g vylozene jako sadu do bahna, po prezuti na Maxxis Medusa 1.8" (u nas jsou casto bahenni lazne). Na sucho a (tehdejsi :o) ) zavodeni jsem poridil rovnou kola s cca 1550g (American Classic). Vyhodit 4-5 tisic za to, abych rozdil skoro nepoznal mi prijde o nicem a treba starsi- i kdyz v podstate krome designu totozny model jako ten soucasny- AC je dnes k sehnani snad za nejakych 8 tisic.
S tímhle souhlasím. Když už nahrazovat kola, tak za pořádná. Kolem 8-10tis. existuje více variant se super koly s váhou kolem těch 1550g.
Kromě těch AC tu je např. možnost z Německa vzít DT 240s + revolution/supercompy + 4.2d ráfek.
Nebo třeba Hope 2 pro + ZTR ráfek.
Varianty se ZTR Olympic ráfkem vychází dokonce i dost výrazně pod 1500g.
A pokud se navíc uvažuje i ježdění bez duší, tak na to jsou ZTR ráfky ideální.
Tady jde o to,že lidi s HT za cenu 15tisíc (a třeba víc než pět let starým) by rozdíl poznat mohli.Jistěže měnit skoro nová kola (a na novém bajku za 35tisíc) kvůli 100g a vypláznout za ně 5tisíc není nejoptimálnější.Ale když má člověk staré dobré (i levné) kolo a má ho rád,tak mu dopřeje upgrade v podobě vidlice,přehazky nebo i vypletených kol a tam už by rozdíly mohly být znatelnější - třeba i půl kila.Pokud člověk není opravdu závodník nebo fakt zkušenej biker,myslím,že si bohatě vystačí s těma fulcrumama za 4tisíce a přesto si je bude pochvalovat..
Pokud si pomuzes o toho pul kila a ne o 100 gramu, pak pochopitelne ano. Navic jsou ty Fulcrumy designove docela hezka sada kol (pokud teda sednou ke zbytku kola, jsou hodne barevne).
Ja kdyz uz musim na kole neco menit, tak taky dokupuju vzdycky rovnou uz o neco lepsi a lehci soucastky. O stari kola vubec nejde.
Pořád čtu o těch zapletených kolech a nemám se koho zeptat. Zapletená = vypletená? A čím se liší od ostatních? Ta ostatní normální nejsou vypletená? Dík.
Taky se tomu vzdycky smeju, jako by jedna vypletena byla a druha ne :o) Ale nekdo tak oznacuje vsechna kola, co proste nejsou na kole kdyz ho koupil. A kdyby i ta jina "vypletena" byla na jinem kole uz od prodeje, tak by stejne asi vlastne "vypletena" nebyla :o)
Protože samotný kola nejsou dostatečná specifikace. Přectaf si, že vlezeš do tej uepšopy, a uvidíš sekci Kola. První co mě napadne, jestli tam mají kokakolu nebo pepsikolu. Pak by to taky mohly být jízdní kola. Když tam bude vypletená/zapletená kola, hned je jasné, co kupuješ;-)
Tak to bacha, mezi Coca- a Pepsi- já osobně rozdíl tedy vidím, tedy cítím :-) Chuťově je to přeci jenom něco jiného...
No jedno je sladký bublinkatý hnus a druhý je jiný sladký bublinkatý hnus. To je jediný rozdíl, co mezi nimi vidím.
Do včerejška jsem měl od šéfa oficiálně povoleno k obědu malé pivo. Od včerejška mám povoleno velké:o)
Zapletená kola se označují komplet sety od výrobce, které se ve většině případů odlišují od ručně sestavené setu ve více vlastnostech:
- set bývá pouze jako komplet, nelze to různě kombinovat (jiné ráfky, dráty, ...)
- použití specifických drátů a specifických tenzí při zaplétaní
- strojově vypletené
- jediný větší výběr plnohotnotných UST kol, u ručně sestavených je jediná možnost s Mavic 819 ráfkem (nebo se ZTR ráfky, ale už není 100% UST řešení, ale něco mezi klasikou a UST)
Za zapletená kola považuju pouze sety jako třeba Crossmaxi.
Pak ještě existují "zapletená" kola. Tím myslím sety, které výrobce jako celek nějak pojmenuje a tak prodává, ale přitom to jsou pouze jen sestavené sety z jednotlivých dílů, které je možné si sestavit ručně. Tady je dobrým příkladem třeba DT a jejich některé sety pro výrobce kol.
mě osobně takovéhle debaty opravdu fascinují...
Na jedné straně moje váha kolísá řekněme celoročně v pásmu 5 kilo. V rámci týdne to může být klidně +-2 kila.
Na straně druhé kolísá i moje výbava s kterou jezdím, včetně množství vody a energetik které vleču i svodou to může dělat rozdíl tak 1-1,5 kila na vyjížďku.
U oblečení by rozdíly mohly dělat tak do půl - 3/4 kila.
Takže co mě zajímá je spíš tuhost a přenos energie přiměřeně k váze /ceně a vytrvalosti součástky... tedy stručně řečeno radeji mít celé kolo o 1-2kg těžší ale odolnější a tužší než se radovat u váhy a mít pod sebou elastické kolo
Zkus se jednou poradne svezt na kvalitnim a vyrazne lehcim kole a poznas odpoved PROC. Pokud jsou tvoje potreby, ambice a zpusob jizdy takove, ze to nemusis a nechces resit, bud rad :o)
A ještě dodám, že vůbec nemusí jít o závody a lehké XC rakety/silničky jak si někteří myslí (to samozřejmě nemyslím Tebe). Ale třeba i při blbnutí na fullu s vyšším zdvihem je to znát hodně. Mít 12kg AM/enduro fulla nebo třeba 15kg je např. při skoku proklatě znát (to je příklad, znát je to v mnoha situacích v technickém terénu). Tedy nemusí jít vůbec pouze o ušetření energie při šlapání (ale i to je i u hobíka podstatné, třeba to často rozhodne, jestli nějaký technický výjezd vyjedu nebo ne).
full kolo nebo eduro nejezdím, ( i když te´d jsem zálibně okukoval spešla elite) a spíš se skoků bojím....
Jinak silničku v karbonu prosím pěkně mám.... a taky se na mě v obchodě divně koukali, když jsem je požádal při dostrojení ať mě tam dají dva košíky na vodu...:-) a ještě si koupil velký flašky...
Jen jsem chtěl naznačit, že když se začnou honit gramy tak to pak někdy opakuji někdy končí v křeči na výstroji a přitom páteční večírek nad grilovaným kolenem veškerou váhovou snahu srovná...
Děkuji za radu, kdysi jsem to zkusil a výsledkem byla přeražená karbonová sedlovka a chvíle děsu než jsem zastavil jestli mě zadek jen bolí nebo je něco poškozeno ..
Pak po výměně sedlovky přišlo praskání výpletu, takže jsem nakonec pokorně došel k 36 špicím vzadu a 32 vepředu a tak mám na kole o 12 velmi těžkých drátů víc vzadu a o 8 vepředu...
Pěkná zkušenost :))
Neni zac, ono kvalita nejde dohromady s levnym porizenim, neni karbon jako karbon a min dratu, lehci vaha apod. neznamenaji nutne to, ze by to melo vic vydrzet, nekdy prave naopak.
Ja mam karbonove ramy a par komponentu jak na biku, tak na silnicce. Delam vsechno jine, nez abych kola setril a drzi dodnes (coz neznamena, ze kdyz sebou flaknu priste ze zase vydrzi). Kdybych chtel neznicitelne kolo, poridim si Ukrajinu. Kazdy at si jezdi proste na cem chce nebo muze a co povazuje pro sebe za vhodne.
s tím naprosto souhlasím, mínil jsem to jako varování....¨Prostě když chce někdo ,např s váhou 100 kilo, jezdit na horském někde kolem 10 kilo a na silničce se 7kg tak to někdy končí zábavně silniční lyšejí a sbíráním střepin z rámu....