zdravím odborníky, mám takový problém, po výměně rovných řídítek na vlaštovky (kvůli zvýšení) na MTB MAXBIKE ASKJA přestala takřka brzdit přední kotoučovka (hydraulika). Začínám být z toho nešťastný, byl jsem ve třech servisech a zatím bez výsledku. V jednom pouze prohlásili že kotouč je mastný a odmastili ho (100,-) v dalším prohlásil že zvýšením řídítek se zkrátila hadička a je horší průchodnost,takže jsem vrátil řídítka do původního stavu a nepomohlo. Ve větší rychlosti brzda takřka nebrzdí, vždy když zmáčku páčku tak v ní jako by slabě lupne nebo praskne a při úplném dobrždění začne brzda dřít,skákat,pištět a zdrnčením se zastaví (nebo když zabržděné kolo chci jakoby tlačit tak se nepostaví na přední ale s drnčení lze roztlačit). V dalším servise mi to celé rozdělali,vyčistili, prý odvzdušnili a seřídili (dalších 200,- v háji) a problém nevyřešen,Akorát přestala brzdit i zadní brzda a mám pocit že se chová stejně jako přední. zaráží mě to lupnutí při stisku páčky. Netušíte někdo kde by mohl být problém? Přece kdyby byl kotouč nebo desky mastné tak by to nedrhlo a neskřípalo při dobrždění, na mě to pořád působí že je to nějak zavzdušněné nebo blbě seřízené. Pro úplnost, jedná se o brzdy Shimano BRM486 a mají najeto cca necelých 300km (montovány originál při výrobě)
díky za každou radu
Martin, Ostrava
Ja ti tedy bohuzel neporadim, ale prekvapuje mne cim dal vetsi mnozstvi "servisu" kde sice presne vedi cim je zavada zpusobena, ale kolo vrati v puvodnim, neopravenem stavu. To nechapu. Jestli to nebude tim, ze je cim dal vic servisu, ktere zamestnavaji lidi co maji problem seridit vecka. No, sorry za OT, nedalo mi to, doufam, ze svuj problem vyresis.
Jestli jsou nový, jakože asi jo, obrátil bych se na prodejce s reklamací. Buď to opraví, nebo vymění. To Ti může být jedno. Nevím co řešíš.
no u prodejce v servisu jsem to měl v tom posledním případu a vrátilo se mi v horším stavu než předtím a to tam bylo kolo dva dny. Opravdu mě netěší když si koupím kolo za 17000 a musím ho v servisu nechávat. Jak zaznělo výše,asi ne všude je opravdu odborník který koukne, sáhne a funguje to.
Teda, měl jsem několikrát kolo v záruční opravě, ale vždy v servisu prodejny, kde bylo koupeno. Nestalo se, že by závadu neodstranili, jednou vyměnili smyk na počkání. Dej ho tam znovu a pokud zjistíš, že se to nezlepšilo, nepřebírej ho. Musíš po nich trochu rajtovat, někdy to pomůže.
Bohužel, na reklamaci si mohou vymínit i delší dobu, než dva dny. Ale většinou fungují promptně.
Vrazil bych jim to tam znova a pokud by mi to vrátili zase v tomhle stavu, tak bych jim to tam regulérně hodil na hlavu, měnili by buďto brzdy za jiné, nebo celé kolo. Případně peníze zpátky. Rozhodně bych s takhle novým kolem nejezdil do jiných servisů. Nevíš co tam s tím budou čarovat a u prodejce to pak na to svedou a záruka může jít do háje...
Nechápu jak se může "zkrátit" hadička jejím pouhým natažením... Spíše se trochu napne, ale rozhodně se jí nesníží průchodnost, to je kravina. Vždyť ty hadice jsou skoro pancéřované, nejdou jen tak promáčknout, natož nějak natáhnout...
To s tím drnčením - neodešly Ti už brzdové destičky ? Jestli ne, tak bych je určitě zkontroloval a podíval se jestli na nich nejsou moc velké, a hlavně ostré, vrypy od kotouče, i to se někdy stává. Tohle by pak chtělo velice opatrně srovnat šmirglem.
No, a jinak celkem souhlasím s Michalemi, dneska se objevilo takových nových "odborných" servisů, že bych si u nich nenechal ani vyměnit duši :-(
je pravda že hadička přední przdy je docela napnutá a nahoře u nádobky se poměrně ostře stáčí ale určitě to není ohnuté nějak výrazně. Desky sjeté nejsou, nejezdím žádné sjezdy a kolo má najeto cca 300km, je necelý měsíc staré. Navíc že by odešli destičky na obou kolech se mi nezdá. Zaráží mě že servis prostě po opravě brzdy vrátí kolo které brzdí hůř než předtím. Asi mi zase nic nezbyde než ho tam dát a poslední pěkné slunečné dny chodit pěšky.ach jo.
Nikdy se nezamasti jenom kotouce, ale treba neopatrnym namazanim cehokoli na kole (zpravidla sprejem) se zamasti desticky samotne, muze se stat ze i druhotne, od kotoucu. Potom pomuze jenom jejich vymena, nekdy vyjimecne muze pomoct napr. jejich vyvareni v octe, kdyz se mi "podarilo" jedny desky lehce zamastit :o)
Nemusi ale jit nutne jenom o zamasteni, zavzdusneni to ale neni urcite, to bys packu brzdy promackaval naprazdno bez odporu a nebrzdilo by to vubec, ev. az po nekolikerem namacknuti. Kazdopadne bych v ramci zaruky uplatnoval narok na opravu treba stokrat, a to dost durazne.
Desky mohou být sjeté už jen z toho důvodu, že to jsou ty "prodejní" od Shimana... Ty v drtivé většině stojí za prd a jdou rychle do háje. Jseš si opravdu jistý, že nejsou sjeté ?
S tím servisem bych hodně rychle vyběhl :-( Přeci není možné si od nich kolo vyzvednout ještě v horším stavu než ho tam dávám :-((( To tam v okolí nemáš jiný rozumný servis ? I kdyby oprava měla stát o něco více peněz, tak brzdy jsou základ a měly by vždy fungovat tak jak mají...
Těmi "prodejními" deskami jsem myslel ty, které se dodávají s novýma brzdama... Prostě tam dají "něco" aby to brzdilo, ale není to nic extra.
jo to ohledně desek mi už více lidí potvrdilo, že se mohli "nasáknout" a už nebrzí. Jaké by jste cenově rozumné desky doporučili do těhle brzd?
jo a co na opravdu kvalitní odmaštění? Pomůže arva?technický benzín?
Nasáknout se možná mohly, ale to by nedělaly kravál jak píšeš. Je to celé divné... Buď jsou brzdy špatně seštelované (třeba nakřivo seřízené třmeny) nebo jsou opravdu sjeté destičky. To se pak do styku s kotoučem může dostat i ta pružinka co je mezi destičkami a to pak dělá hrozné zvuky. Nebo se o něj může už dřít i ta základová podložka, na které jsou chyceny ty brzdicí plošky. Teď nevím jak se to správně jmenuje, ale snad chápeš co tím myslím...
Ohledně rady co tam dát nového netuším. Shimana jsem měl jen dvě sezony a nemusel jsem to řešit. Pak jsem dal celé kolo pryč...
Kotoučovku na kole jsem neprohlížel. Ale: "...může dostat i ta pružinka co je mezi destičkami ..." U auťáků a motorek je mezi destičkami kotouč. Tak nevím (nechápu).
U kola je mezi kotoučem a destičkou rozpěrná pružinka.
??? Ja mam teda mezi brzdovymi destickami (myslel jsi destickou brzdovou desticku?) taky kotouc :o)
No, záleží jak se to vezme...
Bereš-li to tak, jak je to rozkreslené např. v parts katalogu, je napřed kotouč potom rozpěrná pružinka, pak komplet destička.
Pokud to budeš brát tak, jestli je při kontaktu brzdné směsy a kotouče ještě něco, tak máš samozřejmě pravdu.
http://www.ivelo.cz/domaci-mechanik/udrzba...
tady se o nějaké pružince mezi kotoučem a destičkou také nezmiňují ...
Tak tohle také nějak nechápu :-) Máš to popsané defakto správně, ale jinak to zní jako by ty pružinky byly ke kotouči přimačkávány destičkami :-) Což je samozřejmě špatně, ony by s kotoučem do styku právě vůbec přijít neměly. To se může stát jedině když jsou destičky moc sjeté... Ale to určitě víš.
Aha, ona je u brzd Shimano mezi destickami v horni casti nad kotoucem pruzinka, kdyz koukam na katalog, protoze jsem to vazne nepochopil. Ja mam Magury, Marta, tam je vazne jenom kotouc :o)
Teda jestli nema ta pruzinka ve tvaru X prijit zvnejsku desticek? Jak je to, kdo mate Shimano kotoucovky?
Nene, pružinky opravdu opravdu patří do prostoru mezi destičky a kotouč. Alespoň u mých bývalých LX to tak bylo.
Jak jsi správně už napsal, tak tam patří zvrchu a tomu aby se nedotkly kotouče brání právě ta brzdná ploška, resp. její tloušťka. Když se ta ploška dostatečně opotřebuje, tak už někdy může dojít ke kontaktu pružinky s kotoučem...
Přesně tak je to i u XTR. Konce pružinky tlačí na kovovou část brzdových destiček.
Zevnitř proti pístkům.
Na to aby destičky byly sjeté je brzo, 300km musejí vydržet i kdyby tam shimano dávalo nějaké zaváděcí o čemž pochybuju. Mastné taky asi nebudou, to by byl malý brzdný účinek ale nedělalo by to bordel.
Brzdy jsi mohl zavzdušnit během výměny řídítek, ale jak už někdo psal výše, byl by houbovitý chod, špatně by to sice brzdilo, ale zase by to nedělolo bordel.
Takže doporučuju zkontrolovat, že jsou destičky a pružinky správně usazené, podložky na svých místech atd.
Zkontrolovat, jestli je správně nasazený a utažený třmen, to samé kotouč. Máš center lock nebo INTL?
Nejlepší je to ale donést do servisu a hodit jim to na hlavu. Nepřebírat neopravené. Je také možné, že jde o nějakou výrobní vadu, což je ale nepravděpodobné vzhledem k tomu, že ti to dělá přední i zadní. Spíš bych řekl, že jak se ti v tom postupně ty servisy rejpaly, tak to rozštelovali.
rozštelované to asi bude,ale zaráží mě že ani další servis kde jsem byl to nedokázal dát dohromady (dneska ráno), zase, vyčistil, odvzdušnil, ale výsledek je tak o 10% lepší,sám uznal že je to slabší. A že mám vyměnit desky, že jsou nějaké měkké a mám koupit nějaké s větším obsahem kovu či co. Zaráží mě ale to lupnutí při zmáčknutí páčky, vždy to někde dole lupne, když zmáčku za jízdy páčku 20x tak slyším od brzd 20x lupnuní. Když to samé udělám na stojícím kole tak nic nelupe. to by svědčilo tomu že desky nebo třem je nějak divně usazený a ve chvíli když se deska přiblíží ke kotouči tak někde něco lupne. Je to normální?
Lupnutí bych snad ani neřešil, taky mi to někdy trochu při stisku páky lupe, za boha jsem ale nepřišel odkud to jde, a na funkci to nemá vliv.
V tomhle je nejlepší přijmout fakt, že kotoučovky prostě nekdy lupou, škrtaj, pískaj atd.
Desky asi vyměnit zkus, když už to máš poněkolikáté odvzdušněné atd. Taky zkontroluj to uchycení kotoučů a třemene.
Neznám nikoho, komu by kotoučovky nikdy nic z toho nedělaly.
Jenom nechápu proč to dáváš pořád do nějakých jiných servisů, když na kolo máš záruku. Abys nakonec nedopadl tak, že tě prodejce pošle k šípku, protože se v tom hrabalo x dalších lidí a brzdy domrvili.
Já bych začal výměnou destiček. Ty papírové, co tam seriově dává shimano, můžou být po 300 km mrtvé (teda jestli jezdíš trošku více terénem, občas nějaké to bahno a tak)
Já ti nevim, shimano brzdy nemám, ale přijde mi, že je blbost aby tam schválně dávali horší destičky, protože by byli sami proti sobě. Logicky se dá předpokládat, že po prvotní špatné zkušenosti by pak shimano destičky nikdo nekupoval.
S důvěrou se obrať na Olkyče (alias Šustíka), to je specialista na MAXBIKE a chytrej "jak rádio". ten určo poradí ...
8-)
tak tady ani nejde o MAXBIKE jako takový, brzdy tam jsou shimano a v nich hje problém, s kolem to asi nebude mít nic společného. Navíc na jeho foru jsem moc nepochopil tamní hádky o tom kdo je odborník a kdo antiodborník
Njn, kdybys byl z Prahy nebo z jejího okolí, tak se na to přijedu podívat ;-)
tak to lupání už jsem zjistil odkud jde, ono to totiž lupne i na hrbolu a dělají to právě destičky a ta pružinka, když se na to šáhne tak to v tom třemu když není zabržděno docela lítá a klepe to, proto vždycky když začne brzdit tak to klepne. Když jsem tam strčil prst a pružinku s deskama přidržel tak to lupat přestalo. Zadní desky takovou vůli zdaleka nemají.
Vyndat a trochu roztáhnout ;-) Tu pružinku...
Jardo,díky, roztažení pružinek pomohlo, už to lupne jen občas. Taky pomohlo znovu vše odmastit, desky osmirkovat a pak sjet pár prudších sjezdu a brzdy se chytly. Akorát jsem chytil zadní defekt a když jsem kolo nasadil zpět tak něco dře a nemůžu přijít na odkud to jde. Brzdy by měli být seřízené dobře a když kolo protočím naprázdno tak to nedře,když na to sednu a začnu šlapat tak po nějaké době to začne přerušovaně někde lehce dřít.
asi se ti kroutí zadní stavba
možná pomůže seřídit zadní kotoučovku na zatíženém kole ...
pravda, mých 102kg může jistým způsobem změnit geometrii kola :o))
Tak paráda, vypadá to, že se Ti to povedlo.
S tím dřením/nedřením zadní brzdy - docela se doporučuje seřizovat zadní brzdu při zatíženém kole, zadní stavba přeci jenom trochu pracuje a destičky se mohou dostat do kontaktu s kotoučem i když nebrzdíš. Ono to ale hodně záleží i na brzdách, některé to dělají hodně, některé méně a některé i vůbec.
Konkrétně mně zadní brzda bez zatížení trochu dře, ale když sednu na kolo, tak už je to v pohodě.
A to s tím vyndáním kola je úplně normální ;-) Pokud nemáš na osičce náboje nějakou značku, podle které to můžeš dát zpět přesně jak jsi to měl při seřizování, tak se to bude stávat skoro pravidelně ;-)
takže při nasazení kola při dření seřídit brzdu? jak nejlépe ji seřídit? někde jsem četl že je dobré mezi desky a kotouč vložit vizitky, pak zmáčknout páku a přitáhnout imbus.je to tak správně?nechci pokaždé letět do servisu.
Těch způsobů je víc a netuším který je nejlepší. Osobně to dělám tak, že prostě povolím celý třmen brzdy, pak ho zkusím srovnat do polohy kdy je na obou stranách kotouče k destičkám stejná mezera a potom zase pomalu utáhnu. Oba šrouby na střídačku postupně utahuji čím dál víc. Opatrně proto, že se to při zbrklejším utahování může trochu pohnout, a to nechceme. Tuhle operaci provádím na volně stojícím kole, takže není nutné na něm sedět. U přední vidlice tohle funguje na 100%, se zadním kolem může být občas problém, který popisuješ. To se dá vyřešit tak, že jedna destička bude ke kotouči blíže než ta druhá. Teď neřeknu přesně která, ale asi ta vnější. Nedávno to tady někdo vysvětloval, tak mne může hned opravit ;-)