Zajímalo by me, jestli někdo nemáte zkušenost s pojištěním duše proti protáčení v ráfku, třeba přilepením.
Už přes rok používám širší pláště Maxxis Wormdrive, před týdnem mě kamarád přesvědčil (po dvou defektech za sebou a anabázi s ventilkama), abych přešel na autoventilky. Pro jistotu jsem pořídil duše 3, tedy i náhradní. Bohužel jak jsem je vybalil z krabičky, zdály se mi nějak úzký, přitom jsou 700x35/43C a pláště mám 42C. Aby se plášť vůbec "naplnil" a přisedl pořádně na ráfek, musel jsem nafoukat fakt natvrdo (neměřim). Při první vyjížďce v mnohakilometrovém klesání (ze Sněžníku) najednou Fůůůůůůúúúúuuu a přední prázdná na pár metrech - utrženej ventilek! Zadní ventilek pěkně nakřivo :o(
Obešel jsem tu všechny cyklošopy a sehnal jedinou širší duši s autoventilkem, šla dopředu a dozadu jsem prozatim vrazil starou s tím mým dříve oblíbeným ventilkem Dunlop/velo - info pro pamětníky :o)
Včera jsem to cestou kontroloval a přední s autoventilkem zas nakřivo, zadní rovně (přeci jen ta matička to u ráfku líp udrží. Tak uvažuju, že bych duše lepil slabou oboustranou páskou (jen kousky okolo ventilku) do ráfku. Pláště měnit nechci, maximálně mi vyhovujou.
Co vy na to?
Člověče nevím, ale můj starej táta mne kdysi učil měnit duši na kole tak, že do pláště sypal bílý prášek zvaný klouzek, aby si duše sama sedla. Taky duši hned nenafoukal natvrdo, ale mírně a potom plášť s duší promačkával, aby se to usadilo. A po nafoukání natvrdo i s tím klouzkem uvnitř se ventilek nikdy nehnul. Píšu to proto, že si myslím, že jestli při normálním tlaku se ti posunuje duše a ventilek je nakřivo, je něco blbě. Asi velikost duše.
No mozna se mylim, ale uz samotny nazev "klouzek" je odvozeny od slova klouzat, podle me se pouzival (a neco na ten zpusob je na hodne dusich dodnes, kdyz jsou nove) na to, aby se duse sklouzla a usadila dobre v rafku, aby nekde neprilnula a neskripla se mezi patku plaste a rafek. Promackavani tomu pomohlo, a tenhle postup se vubec dodnes nezmenil.
Ja jezdim s dusemi jenom na silnicce, ale s galuskovymi ventilky. Ty se pojistuji zvenku matickou, takze se posunout nemuzou.
Nojo, galuskový se mi znechutily, když jsem jednou jeden utrh neustálým dofukováním (nechtělo se mi lepit) po pár km opakovaně a mrňavou pumpičkou............... Skončilo to stejně lepením - dvě záplaty okolo ventilku :o(
A teďka už mám ráfky převrtaný na 8.2 :o)
Až na ten klouzek to dělám jako tvuj táta :o)))
Problém je v pláštích, to vim (taky jdou sundat i nandat jen tak rukou, bez nářadí). Jen neznám jiný stejně dobrý na jízdní vlastnosti.
Velikost duše u té první je papírově OK, u té druhé i vzhledově :o(
Takže se protáčí plášť a stahuje s sebou duši. Tomu by právě mohl zabránit - klouzalo by to. Jinak já duše s autoventilky kupuji jen ty, které mají zvenku závit a dají se upevnit maticí k ráfku.
Venkovní závit mají všechny autoventilky, jenže je do určité délky pokryt gumou, takže o přitažení k ráfku nemůže být ani řeči, leda snad k ráfku komorovému. A jestli ti bude solidně prokluzovat plášť, tak ten ventilek "ustřihne" ještě snadněji.
Kup si pumpu s manometrem a foukej plášť podle doporučených tlaků s přihlédnutím k tvé váze a povrchům, které jezdíš.
Tvé problémy jsou podle mého způsobeny podhuštěním.
To bylo první, co mě napadlo, ale jak jsem objížděl prodejny kvůli nový širší duši, v jedný mi to skoukli a prej dobrý.
Do pláště nasyp klouzek (tata tam sypal Aviril, ánžto byl na recept a tím pro něj zadara ...), ten nedovolí, aby se duše přilepila k plášti a s ním se posunla. Dřív se to dělalo u nových pneumatik u všech. Na motorkách, osobácích i na náklaďácích a ventilky (auto) se nehnuly.
Podle me se nikdy nebude stehovat v plasti samotna duse, ale vzdycky ji strhne stehujici se plast. Ze jsi to zjistil pri dlouhem klesani je logicke, protoze se ti plast pri intenzivnim brzdeni posunul.
Proto vidim problem v kombinaci konkretnich plastu s rafky a recept ve vymene plastu za jine, co pujdou nasadit mnohem vic natesno. Mozna by stacilo jenom potrit patky plastu necim na zpusob lepidla na galusky.
Lepidlo je dost drastický řešení (za mého mládí byl pro nás plebejce dostupný akorát Alkaprén :-)
Když už, tak bych začal protipólem klouzku - kalafunou. Rozmočit v tech. benzínu, potřít zevnitř ráfek a nasadit gumu. Při pohnutí gumy se vrstvička poruší a kalafuna zvyšuje tření. Akorát bacha na třecí plochy brzd, je to pak divočina ! Já občas dávám kalafunu do bubnových brzd na Babettě, brzdí pak jak s kotoučovkama :-)
Jo, proto jsem chtěl duši přichytit k pásce v ráfku (místo matičky u ostatních ventilků) a plášť ať se klidně protáčí dál. Zkusim to teda nejdřív odmastit. A změřit pro jistotu na kolik hustim :o)
Podle mě na to huštění nemá žádnej vliv, některý balóny snesou i 5 barů, ale jeď s tím terén. Bahňáci foukaj třeba na 2 bary a jezděj bez potíží.
To sice jo, ale když plášť nafoukneš na 2 bary a pojedeš dlouhý sjezd po pevném podkladu, kdy musíš často prudce brzdit, tak duši s velkou pravděpodobností zrušíš.
Nezrušíš (ověřeno na mnoha sjezdech, na předním kole mám s 30psi a menším tlakem najeto možná 10tis. km, více to asi nebude, protože jsem pak přešel na bezdušáky a předtím zase vozil užší pláště a ty foukal více). Pokud je vše v pořádku, tak se ani při brždění na krev na tvrdém neklouzavém podkladu plášť ani nehne (nepootočí vůči ráfku) ani při mnohem nižším tlaku než 2 bary (samozřejmě záleží na šířce pláště, pod 2 bary myslím pro široké pláště typu 2,25+).
Nj, ale tazatel ty duše podhuštěním s největší pravděpodobnosti zrušil. Taky je potřeba brát v úvahu zřejmě konkrétní duše, konkrétní plášť a konkrétní váhu jezdce.
Nezrušil. Zrušil je proto, že je něco špatně mezi pláštěm a ráfkem. I v jeho případě to musí držet i při té o něco menší šířce pláště i při 2 barech.
To, že je musí více foukat je pouze obcházení problému (a to pouze částečné, protože když při 2,5 baru je dokáže protočit, tak se mu to při 3 barech stane taky, i když méně často).
Já bych na takovou kombinaci plášť x ráfek jakou má tazatel a která se už někdy protočila (i když při spíše nižším tlaku) už nikdy nevlezl (je to prostě nebezpečná kombinace a je to špatně a je to nebezpečné ať to bude hustit sebevíc), aniž bych s tím něco udělal (použití aspoň něčeho, co zvýší tření mezi pláštěm a ráfkem).
Psal, že to začal hustit víc a že problém je pravděpodobně vyřešen. Pokud duše dostatečně netlačí na plášť, tak nedrží dobře v patkách a může se posunout. Samozřejmě i s duší. Nic složitého bych v tom nehledal.
Jenže problém vyřešen nebyl a jen přihuštěním v tomto případě nikdy zcela vyřešený nebude, pouze omezený.
Sice samozřejmě máš pravdu, že čím větší tlak, tím více to zvyšuje tření.
Ale když se to protočilo tak snadno při rozumném tlaku (co foukal nění žádný extra nízký tlak a musí to s ním fungovat), tak při tom větším tlaku se to jednou při nějakém extrémnějším brždění protočí taky.
Jak to ještě jinak napsat. V tomto musí být prostě extrémní rezerva. Dejme tomu, že plášť bude mít povolené minimum 30psi (jen příklad), tak v takovém případě by to mělo držet i při výrazně nižším tlaku než je ten minimální povolený, klidně při 15psi. Musí tam být prostě větší rezerva.
Ten jeho případ je už vyloženě nebezpečný, když to nedrží ani pro tlak v povoleném rozsahu pro daný plášť.
Sice je logické, že by to mělo vydržet, i když nebude nafoukáno na doporučený tlak (což v tomto případě nebylo), ale žádné závazné normy pro výrobce na to asi nejsou, takže si myslím, že to tak při určité kombinaci pláště a duše vůbec být nemusí, tudíž za určité situace, zvlášť v dlouhém prudkém sjezdu může dojít k posunu. A zároveň si myslím, že při stejné kombinaci duše a pláště to může být při vyšším tlaku v pohodě. Ale to už se opakuju.
Tak dojít k tomu samozřejmě může při určité kombinaci, zvlášť v situaci, kdy různé kusy stejného typu pláště se poměrně dost liší jak moc mají volnou patku.
Já bych na tom ale v takovém případě už nevlezl ani s větším tlakem. Prostě to nepovažuju už za bezpečnou rezervu a už jsem zažil, jak měl kamarád utržený ventilek ve sjezdu na předním kole s následným slušným pádem. Takové věci za ani malé riziko nestojí.
Jinak nejlepší je se duší zbavit a už takový problém nehrozí. U plnohodnotné varianty UST (UST plášť + UST ráfek) by to pravděpodobně plášť ustál i zcela vypuštěný (nelze to ověřit, protože na zcela vypuštěném plášti se bude blbě zkoušet brždění na krev a to, že s vypuštěným pláštěm dokud se nevycvakne z patek nelze rukou na místě hnout ani při maximální snaze to ještě nedokazuje, protože se tak vytvoří pouze mnohem menší síla než při tom brždění).
Teď mi napadnul jeden hezký příměr s UST plášti. UST plášť by může mít opačný problém a to ten, že při větším přefoukání by mohl vyskočit tím velkým tlakem ven z ráfku (hlavně při kombinaci z výroby volnější patka + starší plášť, kdy po čase se patka ještě lehounce vytáhne).
Při nasazování (kontroluju čas od času tmel, takže nasazuju znovu i starší kousky) nahustím pláště vždy na místě lehce přes povolené maximum jak kvůli zaskočení do patek, tak kvůli testu právě jestli je vše v pořádku.
I když pak ty pláště jezdím na tlaku na spodní hranici povoleného tlaku (a na předním dokonce těsně pod), tedy tlaku mnohem ani ne polovičním jako při tom úvodním foukání na místě, tak kdyby při tom lehkém přefoukání přes max. povolený tlak na ráfku nevydržel, tak bych takový plášť pro jízdu nikdy nepoužil i když by třeba ještě akorát maximum povoleného tlaku na plášti přesně vydržel.
Clovece, je to nejake divne. Priklanim se k tomu co pisou kluci vyse. Ja ted objel jeden zavod na plastich sirky 2,35, taky Maxxis v prednim byla duse s oznacenim sirky 1,8 - 2,35, v zadnim 1,5 - 1,8. Obe kola byla nafoukana na 2,5 atm. a prestoze se jednalo o hodne prudke vyjezdy i sjezdy v podstate po cely zavod, plaste se ani nehly. Na druhou stranu, ze bys tam mel min nez tech 2,5 atm a nezdalo se Ti to malo, tomu moc neverim. Navic WormDrive jsou urcite uzsi, ze ano. Ale jestli to neni malym nahustenim, tak teda nevim. Snad jen uplne mastne patky plaste a rafku, to by mozna mohlo zpusobit taky, ale nevim, nikdy se mi neco takoveho nestalo.
Zásadně nekupujte duše dovoz z Číny,ale pouze duše naší výroby s kontramatičkou ventilu a nikdy vám duše nepopojede.Duše z Číny jsou z tohoto hlediska velmi nebezpečné a nedoporučil bych je ani největšímu nepříteli.Jestli že vám někdo řekne,že dnes se vše vyrábí v Číně,nevěřte mu a jděte do jeného obchodu.Jde pouze o podvodníky.
Hehe, tak konkrétně já si na kolo rozhodně nikdy nedám nic od Rubeny :-) Ta má tak rozkolísanou kvalitu až to hezké není... To radši "značkovou západní" duši z Číny než tohle ;-)
Jo, a ne každý ventilek umožňuje mít tu kontramatku ;-)
S Rubenou mám taky mizernou zkušenost. Nechal jsem se přesvědčit, že silniční pláště mají dobrý (tedy: dobrý poměr kvalita X cena), ale poté, co oba totálně odešly po 300, resp. 600 km, už si myslím, že i deset korun za jeden by bylo moc. A když říkám odešly, mám na mysli skutečně nebezpečný boule a díry, žádná semtam prasklinka.
Úplná kravina. Ta kontramatička je tam pouze proto, aby držela ventilek při nasazování duše a huštění. Jinak by se tam neměla nikdy nechávat. Když by došlo k protočení (i pouze malému), tak s kontramatičkou to ventilek urve ještě dříve. A vyjímečně ho to může urvat aniž by se to protočilo.
Proto se taky u delších ventilků ten závit vůbec nedělá, protože je tam pak k ničemu (pro prvotní nafoukání není ta matička potřeba, když je ten ventilek delší a není tedy problém nasadit pumpičku).
Tak se jdu kát :o(
Přeměřil jsem tlaky u pumpy: normálně teda už léta hustim (na normální vyjížďky mimo silnice) na cca. 2,2/2,5 baru (př./zad.). Dofouk jsem to na 3,0 a je to skoro dobrý - ventilek se hnul jen trošku, ale to možná už při nasazení. Musim to ještě ověřit v delším klesání. Ovšem ve štěrkopískovém stoupání zadní hned prokluzovalo, tak nevim, buď si zvyknu, nebo se vrátim k Dunlopům, těm podhuštění nevadilo :o)))
A 5,1baru, podle údaje na plášti, bych dal tak na dráze a tam nejezdim!
To víš, my silničáři to bušíme spíš k maximálním tlakům, tak tyto problémy nemáme. Já ještě na treku potrhal pláště Kenda, protože jsem je přetlakovával, aby to pěkně svištělo. Potrhal jsem boky, byly tam vybouleniny a nakonec se pláště trhly kolem ráfku. Ale než se to stalo tak to jelo pěkně... :-(
Ani na tom nižším tlaku by se to rozhodně nemělo protáčet. Prostě máš smůlu na blbou kombinaci plášť/ráfek (jak už bylo uvedeno) nebo ty konkrétní kusy pláště mají vadné patky (to se také občas stane).
Tím vyšším tlakem si pouze omezil problém, který je někde jinde.
konečně rozumný názor-to cos napsal předtím(vyhodit duši)-je podle mne blbost.Co má duše společného s protáčením pláště mi není jasné-pokud plášť sedí a zapadne do patek,je nahuštěn(v terénu míň,na silnici víc,tak se nemůže protočit(a ustřihnout ventilek -s matkou nebo bez ní,ta na to nemá vliv).Pokud se tak děje,je problém v plášti(ráfku bych vinu nedával-předtím to nedělalo).Jde asi o vadný materiál pro plášť.Já jsem se s tím nesetkal(ať jde o Rubenu,Kenda,Schwalbe či jiné značky).Duše se dnes dělají pomalu v jednotném rozměru pokud jde o šířku(28-40)s tím,že se roztáhnou na větší šířku(pokud je kvalitní materiál,tak se jen při vyšším rozměru ztenčí)-duše s tím teda opravdu nic nemá-vyměň plášť.Pokud to přestane-reklamuj-příp.upozorni výrobce.
Jestli ta reakce s duší byla na mě, tak to moc nechápu, já jsem o vyhazování duše nic psal. A souvislost s matkou tu je. Ta ovšem nesouvisí s protáčením (tomu nijak nepomůže), ale s tím, že při větším stlačení pláště na překážce, které jde blízko ráfku, tak se tím může stát, že se to v tu chvíli snaží lehce pracovat s ventilkem (ne že by se duše protočila, ale snaží se to krátkodobě např. ventilek lehce ohnout). Prostě ventilek takhle nepatrně pracuje v řádu mm. Při použití pojistné matky se nemůže ani hnout a ty síly na něj mají negativní vliv až se sem tam (nestává se to moc, ale už jsem to viděl v reálu) stane, že to ventilek po čase odnese.
A pokud je plášť na ráfku více volný (což je právě tento problematický případ), tak do patek vlastně nikdy vůbec nezapadne (nenafouknutý se může poměrně lehce posouvat po ráfku, i když zůstává v patkách), protože je stále volný. A pak záleží hrozně na materiálu v místě patek jaké bude po nafouknutí tření a někdy to může být příliš málo a protáčet se v dané kombinaci může (i když je v patkách).
A ráfek na to samozřejmě vliv má i když asi o něco menší než plášť, dle jeho přesného tvaru patek a průměru v místě patek. Některé ráfky mají patky řešené velmi nešťastně a o podobné problémy si doslova koledují. Nejspolehlivější jsou v tomhle ohledu UST patky, které jsou odlišné (a tím teď myslím i pro dušové pláště použité s duší).
A to že to dělá jen s nějakým pláštěm neznamená, že tím je vyloučen problém ráfku.
Ono je to tak, že některý ráfek bude fungovat s každým pláštěm (i těmi s volnější patkou), některý ráfek bude fungovat s většinou plášťů (jen ty s nejvolnější patkou budou problém) a některý vyloženě vadný ráfek nebude fungovat vůbec.
A v tom prostředním případu, kdy to nebude fungovat jen s plášti s nejvolnější patkou, tak nelze jasně říct, zda je to chyba pláště nebo ráfku, když ten stejný plášť by na jiném ráfku fungoval a ten stejný ráfek s jiným pláštěm taky. V tomto případě je to problém jen té kombinace. Já bych osobně za chybu považoval v takovém případě jak ráfek, tak i plášť (i když samozřejmě může to být také kus pláště, který má až tak volnou patku, že nebude fungovat na žádném ráfku, pak by to byla vada jen pláště).
Protáčejících se plášťů jsem viděl už více, ve všech případech to ale bylo pouze v kombinaci s konkrétním ráfkem a na jiném ráfku to bylo ok.
A tu problematiku jak jsou volné pláště přímo v patkách ráfku v různých kombinacích mám vyzkoušeno opravdu důkladně. Tohle je totiž klíčová věc pro bezdušové varianty (tím myslím jak pro UST pláště, tak i pro dušové pláště použité bez duší s bezdušovou sadou), která ovlivní jestli daná kombinace plášť x ráfek půjde nafoukat velkou pumpou, kompresorem nebo vůbec.
A protože už mám chvíli doma kompresor, hafo různých plášťů (dušových i bezdušových) a větší množství různých kol (a tedy ráfků), tak už jsem stihnul vyzkoušet lecos.
A jsou právě některé nenafouknutelné kombinace i kompresorem a to je přesně případ, kdy je plášť v patce extrémně volný a nikam nezapadne (akorát takové případy ještě stále automaticky neznamenají že s duší se to bude protáčet). Tím jak nikam nezapadne, tak ani nelze použít pomocné metody pro nasazování těhle problematických variant jako nejrpve nafouknout s duší, pak vyháknout jen jednu patku, duši vyndat a následně nafoukat (když už sedí jedna patka). Nefunguje to proto, že patka je tak volná, že po vyndání duše to okamžitě z patek samovolně vypadne a není to nikde zapadlé a ta operace předtím s duší je tedy úplně k ničemu (u některých plášťů ta operace s duší ale pomůže, proto se používá).
Dík za všechny rady, mám už objednaný Schwalbe duše s matičkou. A ty mi teď vlákno oživíš s tím, že je to blbost :o)))
No jo, vim, že je to problém pláště (Maxxis) a ráfku (Mach1 - 210 a 240), ale s předchozími dušemi, s ventilkem s matičkou (velo), nebyl jediný problém a plášť se asi taky lehce protáčel (alespoň nevidim důvod, proč by začal až teď).
Huštěním na 3bary je to dočasně vyřešený, až namontuju nový duše a zas si podhustim na 2, dám vědět.
Je to holt daň za to, že chci na "krosit" v terénu - on je fakt malý výběr plášťů v šíři 40-45mm, zvlášť v našem městečku a okolí :o(
To že se to zhoršilo po výměně duše může být třeba jen tím, že předtím to bylo akorát na hraně (tedy to ještě akorát drželo bez protáčení) a mezi tím se třeba jen lehounce zamastil ráfek, nepatrně snížilo tření a už se to dostalo těsně pod tu hranu a začalo protáčet.
Při použití toho stejného pláště zkus, co tu už bylo psáno, odmastit pečlivě ráfek + mezi patku pláště a ráfek něco nasypat pro zvýšení tření. Netuším jen co je na to ideální.
A duše s matičkou klidně použij, já je v případě kol, na kterých doma ještě duše máme používám taky raději kvůli kratšímu ventilku. Matička se na to prvnotní nafouknutí hodí a pak ji vyhodím (při defektu vozím novou duši, takže mám další matičku pro nasazení - duši vozím i když na svojich kolech už duše nevedu kvůli případnému defektu, který by nezacelil tmel).