Předem bych chtěl konstatovat, že moje úvahy o cestováním nejsou a nemohou být nezávislé, chtěl bych spíše vyprovokovat zamyšlení nad tím zda je lepší cestovat po těch našich hezkých českých komunikacích na kole či raději autem.
Docela Tě chápu situace na cyklostezkách je někdy opravdu nebezpečná hlavně pejskaři a staří lidé si ani nechtějí všimnout toho, že někdo jede cesta je přeci jejich oni tam bydlí!tak co se tady ten na tom kole motá!Někdy jsou arogantní,stejně ta k maminky s kočárky jdou dvě vedle sebe a štěbetají a vůbec neberou na vědomí že jsou na cyklostezce! Cyklostezku chápu tak,že mě provede bezpečně přez město, ale tak to je jen vyjímečně např.Praha7 kde je vcelku bezpečně zavedeny stezky i v jednosměrných ulicích obousměrně a funguje to bez nehod jakto,že to jinde nejde? Řešení asfaltových stezek mimo obec je snad vyhovění bruslařům no prosím,pak by měly být ale širší oddělené pruhem,srážka kola s bruslařem to je řacha.Stezka může vést jen na jedné straně,ale bez přerušování bez nutnosti neustálého přejíždění jak silnici v příčném směru tak i neustálé konce a začátky upravené dop.značkou. Možná se někomu bude zdát že jsem se trochu odklonil od tématu,omluovám se.Ptáte se na spůsob cestování? Přikláním se však stále k cestování na kole! na kole a nikdy jinak!
Minulý týden jsem jezdil na kole po Rakousku (Korutany) a stezky tam a zde jsou opravdu o něčem jiném. Všichni jsou na sebe ohleduplní, pokud setzka křižuje silnici a na stezce je před křižováním uveden konec stezky, přesto vám vždy auto dá přednost, nikdo na vás netroubí. Asi tam není ani povinnost stezky využívat, protože řada cyklistů jede po silnici (hlavně silničáři), i když s ní souběžně vede stezka pro cyklisty) a nikomu to nevadí. Jinak specialitou některých nových stezek v Praze je využití chodníků, v nichž jsou zapuštěny sloupy, takže jízda po nich je spíše slalomem (např. Podbabská, Evropská). Ale snad s růstem počtu nás cyklistů porostou i naše práva na přežití, a to hlavně ve městech.
Přesně jsi posal i moje pocity a myšlenky. I s tou Vídní máme naprosto stejné zkušenosti.
V Plzni se cyklostezky vybudovaly vlastně až letos. Jsou chodci co pochopili hned, jsou chodci, kteří se urputně brání cyklostezku přijmout jako fakt. Těm říkám, že jsou vlastně na silnici. Ze silnice má chodec většinou respekt. Ale přiznám, že chodců je tolik, že mám pocit, že to nepomáhá. Snad příští generace bude lepší.
A otázka jestli na kole nebo autem? Auta smrdí od té doby co jezdím na kole. Vlastně jsem zjistil, že ho skoro nepotřebuju. Dneska jel zeťák k nám na zahrádku, já vyrazil na kole o tři minuty pozdějš a byli jsme tam stejně a ještě jsem si protáhl kostru.
Vozím tašky na nosiči a uvědomil jsem si, že na kole vlastně bydlím, kromě spaní. Mám v taškách všechno co potřebuju a většinu toho co potřebuju odvézt odvezu na kole. Dokonce i počítač jsem převážel na kole.
Nejkrásnější pohled na svět je ze sedla bicyklu :-)))
Dost problémů je způsobených nesprávnám výběrem kola, např. co se týče cyklostezek po oraništi nebo nutnosti objíždět výmoly. Na to je řešení MTB, holt jsme ještě cyklistický divoký východ.
Chce se to zviditelnit -např. skrze pražské cyklojízdy a podobné akce v jiných městech, aby politici cyklistům začali slibovat vítr v zádech a možná v městském rozpočtu zbylo i na výstavbu cyklostezek.
Města bojují s nedostatkem peněz, jako Praha, která dluží na koho se podívá, ale částečným řešením by bylo zapojit komerční sektor, sponzorství, reklamy atd.
Pítrsi,
máš pravdu s tím výběrem kola. Když jsem se rozhodoval, že si koupím nové kolo, nakonec jsem dal přednost zdravému rozumu před radami typu "kupte si kolo podle terénu, ve kterém jezdíte nejčastěji". A koupil jsem si klasického horala. Asi se nebude nikdo divit, že konečné rozhodnutí padlo právě na silnici...
Jinak ale mám ještě jednu zkušenost. Řidiči nedávají pčednost ciklistům ani v modelové situaci - cyklista je de po hlaví, auto vjíždí na hlavní z vedlejší ulice. Cyklista přece jede POMALU (na silnici z kopce není ve městě povolených 50 problém). Bod dva - cyklistu je nutno předjet za každou cenu ... (i přes těch výše uvedených 50).
A jako poslední autor je Brňák - podívejte se na www stránku města Brna - když jsem hledal, jaké cyklostezky ve městě vlastně jsou, narazil jsem na vyjádření pánů radních, které chápu asi takto: "Ve chvíli, jak vlezeš na kolo, přestáváš být plnoprávným občenam, a tvoje bezpečnost nás nezajímá!". Pochopitelně řečeno kulantněji.
Vzhledem k mým jiným zkušenostem s vedením města mě to nepřekvapuje.
Cyklopolitika:
http://www.vasicek.cz/?c_id=233
(nechci dělat propagaci, ale tohle zní docela rozumně)
http://horydoly.cz/vypsat.php?id=254
(za tohle někoho pověsit hlavou dolu z hradeb)
Výstižně napsané, nezbývá než souhlasit. Také mám horala, abych mohl jezdit kdekoli, ačkoli většinou se dřu na silnicích (ale často přemýšlím, kudy jezdí silničáři, protože jen díky svému bytelnému Hardrocku zvládám přejet všechny ty doslova díry na krajnicích). K ohleduplnosti řidičů asi tolik - většina ohleduplná je, bohužel zabít vás může ten jeden ze sta - stalo se mi kdysi, že jsem přejížděl křižovatku po naskočení zelené. Rozhodně se snažím co nejrychleji toto nebezpečné místo opustit, přesto mě za mnou doprava odbočující řidič stačil zachytit a srazit k zemi... Nedávno mi jeden dobrák otevřel dveře od auta do silnice, právě když jsem ho rozjetý pod kopcem míjel - kostra mě bolí už čtvrt roku.
Ve Švédsku pokud se srazíte s chodce v cyklopruhu, je to jeho vina.
Po cyklostezkách nejezdím, vybírám si vlastní trasy. Blbé je, že pak někdy zase já omezuju chodce na pších stezkách...
Výborní jsou taky cyklisté, kteří si to v párečku vedle sebe klikatí a je jim úplně jedno, že na hlavní silnici. Vždy, když je téměř uprostřed silnice předjíždím, na ně houknu, ať se laskavě zařadí za sebe, protože takovýmto předjížděním riskuju, že mě zezadu smete projíždějící auto.
Objíždění výmolu považuji za sporné - podle mě nemám právo vyjíždět náhle do strany. Já prostě raději zpomalím nebo výmol pokud možno objedu zprava.
Skvělý článek. Demonstrativní cyklojízdy jsou potřeba jako sůl, jinak si radní, kteří o NEbudování cyklostezek rozhodují, budou myslet, že na kolech jezdí pár bláznů. V Brně např. pořádají cyklojízdu Děti Země na Den bez aut v září. Přidejte se. A taky je potřeba zastupitelům psát a psát a psát.
Článek skvěle vystihuje situaci na našich cyklostezkách a silnicích. Když jsem ho četl připadalo mi jako bych to psal já (i zážitky jsem prožil podobné) já bych to ale tak krátce a výstižně nedovedl napsat. Jako varování přidám zážitek z minulého týdne: Svištím si to temnou nocí (po odpolední směně, tma jako v pyti mimo městské osvětlení) po krásné asfaltové cyklostezce asi 2m široké a v tuto dobu samozřejmě liduprázdné. Z dálky se proti mně blíží ostrá bílá blikačka. Říkám si cyklista, jen se mi zdálo že se blíží nějak pomalu, jedu si svým tempem, stezka má v tomto místě mírný oblouk, jedu těsně při pravém okraji v úmyslu se s ním vpravo minout (ostrá blikačka mě ještě mírně osňuje) - najednou se v kuželu mého kvalitního světla objeví běžec, který si to kluše s blikačkou na paži po své levé straně - přímo proti mně - před srážkou nás zachránila jen moje rychlá reakce - myška doleva. Bylo to tak rychlé, že jsem v šoku po několika metrech už ani nestačil dotyčnému zjevu něco jadrného říci. Tady mě opravdu zachránilo jen dobré světlo a rychlá reakce - kdybych měl jen blikačku tak asi ve snaze minout se s domělým protijedoucím cyklistou skončím mimo stezku ve škarpě. Proto by si měl každý uvědomit že v takové situaci se má pohybovat vpravo!!! (Jedná se o cyklostezku po hrázi řeky Ostravice mezi lávkou v Hrabové a Vratimovem.) Končím s pozdravem "včem cykofanatikům zdar, zdar, zdar!)
Pamatuješ si, jakou je to označeno dopravní značkou? Je-li to "Stezka pro cyklisty" nebo "Stezka pro chodce a cyklisty". Ono jich je teda víc typů (10), ale tyhle dva jsou základní. Po levé straně běžel říkáš. Běžec je chodec - neběžel teda náhodou správné straně, vlevo jako na silnici? Možná jsi ho málem zabil neprávem.. :'(
Právě že se jedná o stezku pro CYKLISTY, to znamená že na ní chodec nemá co dělat, vyhláška povoluje jen jezdce na kolečkových bruslích a lyžaře, což je trochu paradox. Samozřejmě, že chodce na těchto stezkách toleruji, pokud se nepohybují tak bezohledně, že neumožňují plynulý průjezd cyklistů. Ale nepochopil jsi smysl mého varování. Tento běžec si myslel. že pro svou bezpečnost dělá maximum, tím že má blikačku, u té ovšem já jako protijedoucí cyklista jsem mohl předpokládat, že jede proti mně cyklista, nebo zmíněný bruslař, který na cyklostezce také musí jet po pravé straně. Paradoxní je, že kdyby tuto blikačku neměl, tak bych jí nebyl oslňován a mnohem dříve bych ve svém světle rozpoznal, že se jedná o protijdoucího chodce (běžce). A ještě k poznámce, že jsem ho mohl zabít, tak na to bych asi více doplatil já, protože bych se ho snažil objet vpravo a tím pádem bych vletěl z hráza do škarpy. Takže běžci s BLIKAČKAMA ZA TMY a po cyklostezce opravdu raději vpravo!!!
To je teda opravdu dost zmatek: Když je tam stezka pro cyklisty, tak je cyklista povinen ji použít a nesmí jet po sousedící silnici (leda že by kolo vedl, a tim se stal chodcem). Chodec naopak po té silnici musí, není-li tam ještě chodník. Což ale stejně stejně neudělá protože to ani netuší, půjde po té stezce pro cyklisty. A cyklista nakonec v zájmu vlastní bezpečnosti bude riskovat pokutu a raději se vydá po té (zakázané) silnici. Tam ho navíc nebudou strašit cyklisti jedoucí po třech vedle sebe a zabírající celou šířku komunikace.
Ještě že v Libni žádné stezky pouze pro cyklisty nejsou. To bych si asi musel pořídit brusle, s těma můžu všude. :')
Opravuji předešlý příspěvek, jedná se zde o společnou stezku pro cyklisty a chodce, doma u počítače jsem si to špatně vybavil, protože po trase kde tím směrem jezdím se tyto stezky střídají se stezkami pro cyklisty. Ale to nic nemění na popsané situaci, kterou jsem chtěl jen ostatní upozornit na další možné nebezpečí. myslím si, že na těchto stezkách se všichni účastníci mají pohybovat vptavo.
Nemůžu si pomoct, ten článek je pro mě strašně matoucí tím, že používá termín "cyklostezka" pro všechno možný. "Může na ni každý .. nechápu proč se to jmenuje cyklostezka." - Jaká cyklostezka? Je přece podstatný rozdíl, je-li to stezka pro cyklisty nebo pro cyklisty a chodce. (A pro chodce je to stejně všechno chodcostezka.)
Ale možná jsem to nepochopil, možná chceš říct, že právě to podrobné dělení na různé typy je v praxi spíš na škodu. Protože to stejně nikdo nedodržuje a nikdy nebude. Nedovedu si představit, jak strážník pokutuje babičku za to, že použila pruh vyznačený pro cyklisty v jiné situaci, než jí umožňuje zákon. A ještě v situaci, kdy babička jde vpravo a před chvílí ji málem srazili dva výrostci jedoucí po celé šířce "...stezky". :')
Máš pravdu, to dělení je neužitečné. A stezky pro cyklisty v Brně nejsou, takže autor zřejmě použil termín stezka souhrně pro ty krátké frcky stezek pro chodce a cyklisty, které tu jako jediné máme.
Aha, ale nepostrádá pak ten článek smysl? Já totiž "upřímně nechápu proč tomu Petr říká cyklostezka". :')
A provoz na pozemních komunikacích upravuje zákon, ne "vyhláška". Tato neznalost je zřejmě příčinou Petrova mylného dojmu, že cyklista má povinnost stezku pro cyklisty a chodce přednostně použít.. Tak nevím, no. Kdyby se odstranily věcné chyby a na ně navazující úvahy, co by z toho článku vlastně zbylo. :')
Ale situaci v Brně to neznám, tak mi možná něco nedochází. Jestli se třeba radní veřejně pyšní tím, kolik "vybudovali" kilometrů "cyklostezek", tak to samozřejmě chápu roztrpčení cyklistů. Zvlášť jestli je někdo na ty "cyklostezky" vyhání. :')
Přesně tak to funguje. Už nějakou dobu nepostavili nic, použitelná trasa je jediná a ta je čistě rekreační, ve všední den ráno tam nepotkáš málem jediný kolo. Naproti tomu jsou tu kousky, zvláště ulice Botanická, kde je ta stezka pro ch. a c. dělená na dva pruhy (což chodci nerespektují) a každých padesát metrů přerušená kvůli vedlejší ulici. Tam pak občas policajti zkouší vylákat pokutu z cyklisty, který jede po silnici, což je na dané ulici pro rychlého cyklistu jedoucího do práce cestovní rychlostí víc jak 25km/h opravdu mnohem bezpečnější - ulice je široká, dokonce trolejbus tě objede skoro bez vjětí do protisměru. Mě tam policajti otravovali dvakrát, nedal jsem se. Slyšel jsem o lidech, kteří zaplatili. Zrovna tohle je (ústy radních) cyklostezka a zrovna tady jsou to opravdu vyhozené peníze, otravuje to život spoustě lidí a užitečné to není nikomu.
Jinak celé Brno má na 389000 obyvatel asi 16km "stezek", z části právě takových jako je Botanická.
Tak to by si znalost zákona měli doplnit radní a dokonce i policie. To by mě zajímalo, kdo je tam tak poslal, zrovna tohle kontrolovat. A jestli to v hlášení evidujou jako přestupky cyklistů. Kdyby ta Botanická byla jen pro cyklisty, bylo by to ještě horší. Chodci by tam sice jako nesměli, ale stejně by tam chodili. A jestli pak navíc v řidičích motorových vozidel vzbuděj dojem, že cyklisti nemaj na silnici co dělat, tak ...nevím.
Občas mám dojem, že někteří cyklisti vůbec nevědí, že se na jejich účast v provozu nějaký zákon vztahuje. Jenže oni to často nevědí ani řidiči motorových vozidel. Třeba zkušená řidička (a nyní i sváteční cyklistka) se byla schopná hádat, že cyklisti nesměj předjíždět vpravo. Směj.
Plně s Tebou souhlasím a jak říkám je to vo lidech na všech stranách jsou dobří a blbci. Takže se držme a vzhůru na kola .