Konstrukce pánského rámu je pevnější, ale hůře se na něj nasedá i z něj sesedá. Na dámském lze na rozdíl od pánského jezdit hezky s kolínky u sebe (i ve stoje), což by vyhovovalo i nejednomu pánovi, kdyby se ovšem nestyděl jezdit na tom dámském.
1. Dámský může mít kratší geometrii. = Někdy dobré, někdy špatné.
2. Za dámský rám se ale považuje i takový "polovičatý", navařený dost vysoko, ale n vodorovně.
3. Dámský prý nemůže být z carbonu (lehký).
4. Škrabat se na pánský rám - ani náhodou...
Ad bod 3- proc? I ramy s damskou geometrii muzou byt z jakehokoli materialu, leda ze by to v nekterych zemich damam zakazal taliban :o)
No právě, já si také myslím že spíš taliban. Protože prý kvůli nosnosti a následnému kroucení nemůže být carbon rám nízko nasazený. Kvůli materiálu.
Ale spíš ty ženský zase odbývají, bylo by to pro ně jenak škoda a druhak drahé. Karbonová kola nejsou v jejich příjmové hladině. Prísámbačkupridrevenomkríži, tohle mi řekl prodavač, když jsem chtěla hodně lehké dámské kolo.
Aha, takhle. Potom si precti muj prispevek niz, zalezi opravdu na tom, cemu kdo rika "damsky ram".
No já jsem nabyla dojmu, že carbon rám nemůže být ani na tom "polovičatém" kole, tj. trubka v půli sedlovkové, nebo výš, ale - kdo ví.
Ne, bezne se vyrabeji ramy s damskou geometrii i z karbonu a s vahou jako pirko. Neni duvod, aby tomu bylo jinak.
Ramy se snizenou horni ramovou trubkou (kvuli tomu nasedani v suknich) nejsou urceny pro sport, tak u nich nema smysl resit jejich hmotnost a pouzity material, kdyz uz z principu (co se jejich tuhosti tyka) maji nevyhovujici geometrii.
No moment, rekreační sport není sport? Jeno hrnutí hlíny s kopců? Města (pro citybike) mají i kopce, takže někdy každé deko... Kromě toho mladé dámy mohou být lehounké jako pírko, žádné gigantické namáhání materiálu. No fakt spíše taliban, pořát :-)
Asi nema smysl se tu hadat o pojmech :o) Kdo kolo pouziva pro sport, asi si nekoupi city-bike, turisticky special s nosici nebo skladacku apod. . Naopak samozrejme jde jet svizne i se vsemi temito druhy kol, prizniva hmotnost je vzdycky vyhodou. Co uz by ale bylo neprodejne je vyrabet tyhle kola neurcena primarne pro sport v cenove hladine nekolikanasobne vyssi, proto ten taliban. Vyjimky se samozrejme najdou, treba Canondale dela i ultralight sportovni citybiky za treba 150 tis. Kc, jestli chces neco podobneho, klidne si to kup.
Stačila by kopec-city -trek, dámská. Ta právě nemusí být superpevná pro sport, bez intencí otloukání v terénu, ale přesto lehká pro menší dřinu. Takhle nikdo neuvažuje...slabé dámy nejsou, když jsou ať si trhnou, taliban. Ale myslím že nějaké je, cca 6kg se "zahnutým" rámem nasazeným ne úplně dole, nádherné. Nikoli ke koupi v Česku, tuším.
Zalezi, co povazujes za pojem "damsky ram":
muze jit bud o ram se snizenou horni ramovou trubkou, aby damy mohly nasedat i v suknich bez nutnosti prehazovat nohu pres sedlo, nebo o ram s damskou geometrii, ktery je krome drobnych uprav (predevsim byva na svou vysku kratsi) shodny s "normalnim" ramem, jenom muze urcite skupine zen vyhovovat vic prave diky zminene odlisne geometrii.
Tohle jsou dve stezejni vyhody damskych ramu, rekni co a o kterem typu konkretne chces vedet neco vic, nez se tu bude filozofovat o nicem.
uplne jsem ty kategorie nepochopil, ale zkratka vzato jde o, takovy kde horni trubka neni horizontalni. Tak zatim vidim ze jedinou nevyhodou damskeho je jen mene pevna geometrie.
Horizontalni, tedy vodorovna horni trubka se dneska vida jenom na silnickach a to jeste zridka. Asi myslis ten typ, kde je horni ramova trubka nekde v polovine sedlove trubky, nebo jeste niz (tedy ten typ ramu uzpusobeny pro nasedani bez nutnosti prehazovat nohu zezadu pres sedlo). Tenhle ram je pak mnohem min pevny, protoze nema klasicky ramovy trojuhelnik. Resp. sel by udelat i skoro stejne pevny, ale sedlova trubka (vc. spoje s horni ramovkou) by musela byt predimenzovana a ram by enormne ztezkl.
Geometrie ramu nemuze byt min nebo vic pevna, ale vhodna ci nevhodna pro konkretniho jezdce.
Jinak jeste k tem nevyhodam- nevim, kam by se vesel kosik na bidon (flasku) a pak bude asi docela ztizeno vedeni bowdenu a lanek, minimalne to od zadni brzdy se bude slusne lomit. Plus dalsi vec- bude solidne zkomplikovany prevoz napr. na nosicich na tazne zarizeni automobilu, asi bude potreba dokoupit adapter nahrazujici "stangli", aby slo kolo bezpecne upevnit.
A když se k tomu přičte, že v praxi se pak vyskytují téměř samé těžké a současně ne moc tuhé rámy, tak z toho vlastně vyjde, že ty rámy jsou zcela k h...u :-)
U pevných pánských rámů s trošku větším slopingem (což je dnes tendence tak dělat a stále více s lomenou horní rámovou trubkou, která umožní udělat tuhý rám a přitom ještě více nad horní rámovou trubkou, i když je tohle zatím k vydění především u fullů), tak už ta horní rámová trubka je poměrně nízko a nevidím problém ani s nastupováním bez přehození nohy přes sedlo, tím se i ta jediná výhoda nastupování u těch vyloženě dámských rámů ztrácí.
Jo, za chvilku bude sloping tak obrovský, že horní rámová trubka půjde přímo směrem k zadní nábě, v místě, kde potká sedlovou trubku se do ní navaří a od toho místa dozadu bude pokračovat zadní vidlice. (V podstatě podobně vypadají bikrosové rámy.)
Aby nebyla potřeba extra dlouhá sedlovka, tak sedlová trubka bude pokračovat dál do potřebné výšky (tzv. "zvýšený rám, vypadá to hrozně a v 90. letech to byl děsný hit; nápad je to starší, přinejmenším v 80. letech udělal Colnago takový rám pro družstvo sovětských stíhačů, v 90. letech na rámu stejné konstrukce z novějších materiálů Rominger překonal světový rekord v hodinovce, viz http://i476.photobucket.com/albums/rr125/SOAR60... Typický "nastavený" rám (povšimněte si, kde končí hlavová a sedlová trubka, nastavení je opravdu dencentní a ani to nevypadá moc blbě;-):
http://farm3.static.flickr.com/2435/3599075728...
Nebo si představ dámský rám (typ "pro sukně"), akorát že horní konec zadní vidlice není navařen na horní konec rámové trubky, ale proti horní rámové trubce. Tím se při zatížení nebude sedlová trubka "lámat", to by mohlo mít dobrý vliv na jízdní vlastnosti.
Všecky lanka a bovdeny půjde vést klasicky, dětskou sedačku půjde chytit nad podsedlovou spojku, akorát nosič bude třeba vybrat vhodného typu nebo vymyslet nějakou redukci. Jinak to spojuje výhody velkého slopingu a dámského rámu.
Asi si to nechám patentovat a ukrutně na tom zbohatnu:-D
Tou přímou trubkou, tedy že horní rámovka dále rovně pokračuje k zadní stavbě nelze ale vyrábět vyšší velikosti rámů, aniž by tam byla nějaká další výztuha.
Takže spíš myslím, že to půjde časem směrem jako u hodně dnešních fullů, třeba takto:
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/stereo...
http://www.sterba-kola.cz/media/clanky/Giant...
A nebo pomocí ohnutých trubek:
http://www.feedthehabit.com/wp-content/uploads...
Problém s výškou horní rámové trubky stejně není většinou v místě, kde je navařená na sedlovou trubku, ale někde v polovině (mezi sedlovou a hlavovou trubkou), protože se směrem k sedlové trubce zvyšuje.
A ještě když je zadní vidlice navařená na sedlovou trubku hodně nízko (což je příklad třeba právě Sterea v tom odkazu, tam sice není navařená, když je to full a důvodem proč to tak je funčnost toho přepákování, ale jako příklad obrázku je to dobré), tak to významně snižuje tuhost zadní stavby, takže to nic moc neřeší u pevných rámů a naopak je potřeba ten spoj mít výše.
To je pravda, trošku vyšší a těžší dáma by si při přejezdu nerovností mohla připadat jak v koruně smrku při vychřici:o)
To by ještě šlo kompenzovat sedlovou trubkou a sedlovkou většího průřezu, rozdíl bude pár gramů. S tuhostí zadní stavby to bude horší, ale správně tvarované a profilované trubky by boční deformaci měly zvládat.
Na druhou stranu dáma, která požaduje dámský rám, určitě ochotně přijme jisté kompromisy v hmotnosti a jízdních vlastnostech rámu... no a pokud né, tak si halt připlatí. Zakázkový rám je jen otázka ceny a cena je jen otázka nabídky a poptávky;-)
Když jsem si zkusil vézt na dámském rámu větší náklad vzadu (nebo dokonce sedačku s dítětem), byl jsem překvapen, jak moc poznám tu měkkost a deformace i při tak běžných situacích, jako náhlá změna směru při objíždění kanálu. Na vteřinu pocit, že sedím na vrtuli... fuj! Takže pro ty z nás, co rádi jezdí s nákladem, mi dámský rám nepřijde vhodný (myslím klasicky dámský, horských rámů s vysokým slopingem je hafo a spousta z nich nízkých a přitom pevných, určitě).
Navíc dostat na ten rám držák na dětskou serdačku bylo kvůli lankům vedeným po netypických místech skoro nemožný.
A navíc - pánský rám je krásná konstrukce pro oko, dámský se mi nelíbí. Což už je samozřejmě ptákovina. :-)))
PRO:
Pro mne velká výhoda dámského rámu je, že může být sedlo tak vysoko, že nelze dosáhnout nohama na zem. Tudíž je možné při šlapání hodně natahovat nohy a nebolí kolena. Potom lze snadno sesoupit a nikoli zhupkávat ze šlapek nebo jak. A pak se nemusí také přelézat vzadu ten navršený košík - baťoh na zádech mi připadá jako zbytečně zmenšená pohoda. Proti ztrátě či krádeži připevňuji tašku s doklady či penězi karabinkou.
"nelze dosáhnout nohama na zem" a "hodně natahovat nohy"??? Co je to za nesmysl?
nesmysl =..vysoko nastavená sedlovka vzhledem k rozměrům postavy.
??
To s tím přece nemá nic společného. I pokud budu mít menší rám, než bych měl mít, tak budu mít více vytáhlou sedlovku, ale na zem dosáhnu tak jako tak.
Spíš je to ŠPATNĚ nastavená sedlovka... Při správném nastavení by se nohy nikdy neměly zcela narovnat; a z toho pak bolejí nohy (kolena a hlavně kyčle).
No ale ženským to prostě nevysvětlím, že to mají BLBĚ, ony se budou dál vrtět v sedle, protože to mají příliš vysoko, a hlavně na těžký převod (s kadencí 20).
No to je nastavená sedlovka BLBĚ DOBŘE, to opravdu asi nejde vysvětlit. Kolena totiž někoho bolí z permanentního pokrčení, je-li to dlouho. Na zem nohama potom v žádném případě :-) Rám: ale běží o slejzání z kola - z pánského by to nešlo. Těžký převod mám taky docela ráda - proč třepetat nohama jako motýl?
Kolena hlavně mohou bolet z ježdění příliš těžkých převodů. Kombinace natažené nohy + drcení těžkých převodů pří nízkých kadencích (vyšší kadence se jezdí jednak proto, že je to efektivnější a druhak proto, že je to nepřetěžuje klouby), to je asi to nejhorší jak lze jezdit.
A pokud bolí kolena při dobře nastaveném posedu (tedy s mírně pokrčenou nohou v dolní úvrati) a ježdění rozumných kadencí (typu 75-80ot./min a více), tak v takovém případě už musí být s nimi nějaký vážný problém, který by se měl řešit a je na zvážení, jestli je vhodné pak na kole vůbec jezdit.
A nechápu jak by mohlo nejít slézat z pánského rámu (myslím teď bez přehození nohy přes sedlo). Je to sice méně pohodlné, to uznávám, ale slézat lze naprosto v pohodě (tím myslím bez přehození nohy přes sedlo). Mám na fullu sedlo díky vysoko položenému středu hodně vysoko nad zemí, kdy také nedosáhnu na zem (aniž bych měl natažené nohy v dolní úvrati při šlapání), standover (tedy když stojím na zemi, tak nemám téměř žádnou rezervu nad horní rámovou trubkou do rozkroku, tedy horní rámovou trubku opravu vysoko) mám na hraně. Z kola ale slezu i bez přehození nohy přes sedlo i v technickém výjezdu v terénu (tam to často nelze metodou noha přes sedlo, protože tím se vystupuje více dozadu a když je to prudký kopec, tak tam je to zase ještě dále na výšku) naprosto v pohodě.
A rozsah pohybu mojich klobů je dost mizerný i na chlapa. Ženy rozsah pohybu mívají obecně větší, tedy nechápu, jak je možné, že by nemohlý slézat přes horní rámovou trubku. Naopak by to měly mít snažší.
Tak to teda nevím... mám pánského Authora Stratos... a kdybych chtěla přehazovat nohu přes horní trubku, tak si pravděpodobně kolenem vykopnu zuby.
Na druhou stranu nezapírám, že jsem poměrně nesportovní dřevo...
Jak tohle proboha souvisí s tím, že je rám pánský nebo dámský? Sedlo nejde dost vysoko pouze v případě, že si někdo koupí zcela špatnou velikost rámu (o mnoho menší než potřebuje) a platí to stejně pro všechny typy rámů.
A na HT nebo krosu nedosáhnout nohama na zem ze sedla, ani špičkami? Tady se střed používá nízko položený, takže tohle v podstatě není možné, pokud není sedlo nesmyslně vysoko. Výška sedla (i pro stejně dlouhé nohy) je sice do jisté míry individuální, ale rozhodně by nemělo docházet k propnutí nohy v dolní úvrati.
A pokud je sedlo nejvýše co může být, aby tohle bylo splněno (i to je většinou ještě moc vysoko, ale už to není nezdravé), tak v tu chvíli při výšce středu co se používá u HT a krosů není možné nedosáhnou ze sedla na zem (tím myslím aspoň špičkami nohy).
Nedosáhnutí ze sedla na zem (ani špičkami), pokud je správně nastavená jeho výška se může stát pouze u fullů, kde někdy bývá střed o hodně výše (a tím se zvětšuje vzdálenost země od sedla pro stejně vysoko nastavené sedlo).
Chci-li propínat nohy, třeba chvíli: S normálním rámem a převysoko nastavenou sedlovkou - chybí pár cm i s nataženou špičkou (Trek) na zem. Kdyby byl vodorovný rám, nejde slézt, jenom briskně seskočit ze šlapek s přehazováním nohy. Jenom to je ta výhoda, souvislost.
Propínat nohy při šlapání je zcela špatně, to je prostě příliš vysoko nastavené sedlo. Není to ani efektinvní ani vhodné ze zdravotních důvodů. Pokud se jedná pouze o krátké protažení, tak na to stačí nešlapat/postavit se v pedálech.
Tohle je typická chyba zcela špatně nastaveného posezu, pak se nemůžeš divit, že nedosáhneš na zem.
A hlavně je to typicky ženská chyba při jízdě na kole (spolu s těžkými převody a ppppooommmaaalllýýýmmm šlapáním). Už z dálky lze na 95% poznat, jestli na tom sedí baba anebo chlap...
Omlouvám se samozřejmě té menšině dam, které na kole jezdit (a sedět) umí...
Hele - takhle přesně jezdí můj manžel (a vlastně skoro všichni chlapi, které znám) s tím, že zběsilé točení na lehké převody je dobré akorát tak pro slabou ženskou...
Byla jsem u toho, jak si dělali srandu z kamaráda, co se prý furt chlubí, jaké jezdí štreky a přitom ani nic pořádně neušlápne...
Neříkám, že každý musí vrtět 90-100 otáček za minutu. Ale když do toho někdo "dupe" s frekvencí 30 otáček za minutu na tam 44/48 x 11,a má sedlo o 4 cm výš, než by měl(a) mít, tak se fakt docela bavím...
U nás totiž jezdí hrozně moc cykloturistů a výletníků, pro které 25 km je celodenní výlet (doslova). Takže se tím pozorováním bavím, abych se neukousal na kole budou... :-))
"U nás totiž jezdí hrozně moc cykloturistů a výletníků, pro které 25 km je celodenní výlet (doslova)."
Máš proti nám něco? :-/
Jsem to tedy s těma km přehnal? :-))
Myslel jsem to tak, že pro ně ujet 25 km za den je maximum, co jsou schopni na kole ujet (a to si ještě pak týden stěžují, jak je z té "štreky" bolí hrozně nohy a hlavně zadek)..
Znám to moc dobře ze své zkušenosti...
Takový výlet 25 km je náhodou moc fajn a pro normálního jedince akorát. Nikam nemusí chvátat a při průměrné ryhclosti 8 - 12 km/h si to šine pomalu ale jistě i s dětmi rovnou na chatu - tak jako já. Pokud možno lesem a za pěkného počasí je to skutečně celodenní rodinný výlet se spoustou zastávek. Je to skvělý relax. Pro mě je i samotná cesta cíl. Nevidím důvodu hltat sto a více kilometrů za účelem vychutnat si jízdu na kole. Pro mě není kolo cvičební nástroj nýbrž prostředek ke skvělému relaxu a aktivnímu odpočinku.;-)
Souhlasím, jen kdykoli se pokusím naplánovat OPRAVDU odpočinkový okruh pro pětileté děti na šestnáctce kole, nikdy, skutečně nikdy se mi nepodaří stáhnout to pod 30 km. Nechápu, jak je to možné, prostě menší okruhy se v krajích, kde jezdíme, po cestách asi nevyskytují. :-)))
P.S. A nedejbože, abych se veden soucitem pokusil nalézt zkratku. To pak nejdem pod pětačtyřicet. :-)))
Tssssssssss...:-) Jezdím tak, abych si v pohodě zajezdila. VĚDOMĚ s tou vaší "chybou", což je rozdíl. Proč se nemá šlapat pomalu alébrž rychle? Klasická ptákovina.
Protože se zcela zbytečně dřeš, pak tě z toho bolí nohy a klouby a při sebemenším kopečku musíš slézt, protože by to prostě na těch převodech nevyjel pomalu ani Armstrong...
No, blbému prostě neporadíš... ;-)
Řekla bych, že ani zbytečně nedřu. Sedlo bylo nízko, kolena se unavila, zvedla jsem sedlo na radu jednoho byciklisty, je to lepší. Šlapu do natažení, nikoli propnutí nohou. Samozřejmě do kopce jedu na malé převody a se sedlem výš je to učinnější, nemůžu si pomoct. Tssssssss:-). Ale nehádám se, tomu vyhovuje to, tomu ono.
Já přece nevím, jak konkrétně TY jezdíš na kole. To byl jen takový obecný poznatek za ty roky, co se tady u nás na tom kole motám...
Jasně, pokud jezdíš krátké trasy, tak je to celkem jedno, jak sedíš a jak šlapeš.
No ty máš teda věci... To by se mělo tesat do kamene...
Mohu tě ujistit, že s kola s horním rámem můžeš sestoupit i tak, že protáhneš nohu nad trubkou. Akorát to chce krásné dlouhé nožky :o)))
Jak kdo... já zcela určitě dlouhé nožky mám (výška skoro metr osmdesát a ještě k tomu končetiny v poměru k tělu delší než je průměr) a já právě tu nožku v celé délce nad trubku prostě neposkládám :-) Zkoušela jsem všemi možnými způsoby, zadem teda horko těžko, ale jde to - předem se tam fakt nevyroluju... :-))
No tak to máš teda fakt postavu jak proutek :o)))
Způsobem, jak jsem psala, sestupuje z kola jeden náš kamarád a musím říct, že je to docela sranda.
Když jsme to viděli poprvé, nevěřili jsme svým vlastním očím.
Je fakt, že mě to do té doby vůbec nenapadlo :o)))
Stačí udělat odskok do strany a položit kolo ( až třebas na zem ). Pak musí i jezdec se ztuhlými klouby snadno opustit kolo :-)
A toto je nejlepší provádět na semaforech v křižovatce? Na to je potřeba místa jako pro mamuta :-)
Na křižovatce přeci nebudeš slézat z kola vůbec, jen dáš jednu nohu na zem (nebo pokročilejší neslézají vůbec a na kole na místě postojí).
No to je svatá pravda, jenomže jsem si naštelovala kolo jako rozhlednu se sedlem vysoko, raději víc hrbím záda a natahuju nohy, takže trochu slézt musím, ale na svých oblíbených křižovatkách už mám vytypovaný obrubník na opření :-)
Trochu nakláním kolo i s dámským rámem (při nástupu-sestupu).
Já to pořád nechápu, nikdy mě nenapadlo zůstat sedět na sedle a zároveň dávat nohu na zem... Na takovou variantu nelze logicky výšku sedla seřídit, aniž by zároveň nebylo strašně nízko na šlapání. Prostě sesednu a rám (jakýkoli) se mi pod rozkrok pohodlně vejde. V čem je pořád problém?
Teoreticky prý noha na zem dosahovat alespoň špičkou má, vis ty vůkolní emoce, mě ale také vyhovuje sedlo vysoko a nohy v tom případě na zem nikoli. Jenom si nejsem jistá, jestli by se pánský rám (ten vodorovný silničkový, nikoli už hybrid) vešel při sesednutí mně, i když by byl správněrozměrový. To bych považovala malinko za nepohodu :-) U níže posazeného rámu není pranic k řešení.
Nelze říci, jestli chodidlo má nebo nemá dosáhnout na zem. Sedlo se nastavuje vůči výšce šlapacího středu, a různá kola mají střed různě vysoko nad zemí.
Ze silničky nebo citybajku (nízký střed) s dlouhýma klikama (sedlo musí být níž, aby se noha nepropínala) ze sedla na zem jezdec dosáhne bez větších problémů.
Z celopéra s vysokýma zdvihama (zpravidla vysoko střed šlapání) s krátkýma klikama nedosáhne ani náhodou. Resp. pokud chce dosáhnout, musí slézt ze sedla nebo naklonit kolo.
Navic bude nekolik cm rozdil mezi chodidlem male zeny a dvoumetroveho muze.
Kdysi jsem četla velmi jednoduchý návod, jak zjistit přibližně vhodnou velikost rámu pro svojí postavu. Prostě když nemáš svoje kolo a potřebuješ si rychle vybrat, jaké nebo nevíš, od jaké velikosti začít vybírat...
Výška by měla být přibližně taková, aby když stojíš obkročmo přes kolo, tak by horní rámová trubka (myšleno teda že je rovná...) byla cca 3 cm pod rozkrokem.
A přibližná délka rámu se měří předloktím - pokud máš špičku lokty u sedla, pak bys prsty měl dosáhnout minimálně na konec horní vidlice, tj. začátek představce.
Ono tech lidovych poucek existuje spousta, ale zrovna tyhle jsou o nicem. Vyska ramu je a muze byt ruzna podle druhu a konstrukce kola, delka se taky neurcuje podle predlokti, i kdyz to nakrasne +- sedi.
Já na svém extrémně vysokém pánském rámu (silnička) nohama na zem ze sedla asi nedosáhnu (nebo jo? nepamatuji se, že bych to zkoušel...), nohu zadem přes sedlo nikdy nepřehazuju už asi 20 let (od té doby, co vozím náklady nebo děti) a nechápu, v čem je tedy ten rozdíl - tedy jak to souvisí s rozdílem mezi pánským a dámským rámem... Uznávám, že bych při slézání na dámském rámu nemusel přehazovat nohu přes rám nebo přes řídítka, to je jasné, ale jak to souvisí s výškou sedla, to je mimo mé chápání... :-)))
Tak tohle je teda ta největší hovadina, co jsem kdy slyšela...
Nastavení výšky posezu vůbec nesouvisí s typem rámu. Je to o tom, zda máš správně zvolenou velikost kola vůči výšce své postavy a délce sedlové trubky.
Jasně jsou kola, která nemají horní rámovou trubku - těm se ale spíš říká "městská" nebo i "dámská".
Pokud jsou ale kola s horní rámovou trubkou, pak dámská verze rámu má jinou geometrii. Jednodušeji řečeno jiné rozměry. Rám je zpravidla o něco kratší (a že i centimetr může hrát velkou roli) a i další poměry rámu jsou trošku odlišné. Umožňuje to zejména zpřímenější posez.
Je to asi tak, že já mám nyní pánský rám velikosti "L".
Pokud se ale budu rozhodovat o velikosti nového kola, pak vím, že budu vybírat mezi dámským "L" nebo pánským M (to už se mi ale zdá při mé výšce 176 cm) dost malý...
Pánský rám je na úrovni současných technologií a poznatků konstruktérů optimum z hlediska účinnosti přenosu síly a jízdních vlastností.
Spíše bych se zeptal, jestli má dámský rám (myšleno horní trubka dole pro nasedání v sukních) dnes nějaké opodstatnění.
...nějaké opodstatnění???...má - obohacuje trh s koly o jiný tvar rámu i tudíž i další zajímavý design, s nímž se dále pracovat a jistě mnohem zajímavěji než s klasickým rámem se štanglí. Např zde : dámský tandem od Mrázka - no řekněte není úžasný??? V pohodě na něm může jkezdet mámá i s čtyř čipětiletým synem;-):
http://www.tandemservis.cz/katalog.php?order=14
Nebo tahle tříkolka také s tvarem dámského rámu pro snadnější nasedání méně pohyblivých starších lidí:
http://www.tandemservis.cz/katalog.php?order=13
A to je další aspekt jeho opodstatnění - starší lidé, kteřá jsou vděční za to, že nemusejí zdvedat své unavené kosti někam do výšin a přehazovat nohu přes sedlo. Stačí pěkně přes štangličku a je to...;-)
No, a co děti, na ty zapomínáte - poupravenou variantu dámského rámu má dnes většina prvních dětských kol:
http://www.domafit.cz/fitness/detsky-svet/puky...
Jasně, že má. Stejný kolo, horší výbava, dáš tam název dámské kolo a prodáš ho o 20'% dráž. Který obchodník by to nevyužil :o)
Myslím, že je v pořádku, že se tím někdo zabývá, ale bohužel je na tom ta chuť ziskuz znát :o(
Tak to ale opravdu je. Proto dámy rezignují a kupují pánské verze, většinou na radu svých kamarádů, kteří to zmršení včas objeví.....
Jó, každý výstřelek něco stojí. A "dámský" rám výstřelek je. Podobně jako cruiser, lehokolo nebo tříkolka.
Výstřelkem nemyslím nic špatného, prostě je to neobvyklé, proto výrazně dražší ve srovnání s velkosériovou výrobou.
Akorat že dámské rámy už jsou taky velkoseriové...
jenže holky prostě na to slyší, často jim pánské věci nesedly tak se nechají kolikrát napálit
Pravda, úplně nejběžnější dámská kola (řekněme treky, crossy a levnější mtb) řekněme do 15.000,- nejsou žádný výstřelek, ale velkoseriová výroba, a také jsou za podobnou cenu jako pánské:
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2009/cross...
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2009/cross...
http://www.author.cz/kola/katalog/&cid=2550...
http://www.author.cz/kola/katalog/&cid=2550...
http://www.merida-bike.cz/prodej/crosswar-tfs...
http://www.merida-bike.cz/prodej/crosswar-tfs...
No, touring kolo. Dříve seříkalo cestovní. Pohodově chce jezdit hodně lidí a zaslouží si to. To symfony třetí zeshora je zajímavě zarámované..., skoro zatrubičkované:-)
Vskutku "liberální" názor. Zrovna tak může být výstřelek opneumatikované MTB, na silnici trochu slimák. To je úplně nejneobvyklejší, při pohledu z normálního dámského kola, když se to vezme kolem a kolem. Dámské tu bylo dřív, jenže pokrok je pokrok (ani o krok :-)), že?
To je ta moje druhá věta TAK nepochopitelná? Zkusím tedy stručněji:
Dámský rám = méně obvyklý = dražší.
Už je to jasné?
Není. 1/2 občanů jsou ženy. MAjí vhodný rám a není důvod je vystrkávat na pánský navíc nesmyslným zdražováním. Většinou ale není rozdíl ani tak v ceně jako v dostupnosti. Pells z Brna se dámskými rámy pokud vím vůbec neobtěžoval, jinak kola nemá špatná.
Zásadní chybou je myslet si muž = pánský rám, žena = dámský rám. Každý, kdo jezdí trošku víc, nemůže dámský rám ani cítit, protože prostě má výrazně horší jízdní vlastnosti. Naopak, sem tam nějaký chlap chce třeba citybajk "bez štangle".
Takže poptávka po dámských rámech není 50% trhu, ale třeba 5% trhu. Na těchto rámech jsou obecně nižší úspory z rozsahu jak při výrobě tak při distribuci a to se musí projevit buď na ceně nebo na dostupnosti tohoto typu zboží.
Mě to přijde naprosto logické. Já taky buď slevuji ze svých požadavků nebo platím a nedržkuju.
"5%" - jak to víš? Statistika? HA HA HA ...
Citybýky si drží města na placce. Do měst na kopečkách se hodí docela citytrek, chtělo by to pořádný vývoj i v tomto směru.
Říkám TŘEBA. V mém okolí by to bylo mnohem méně, většina žen okolo mne nemá s "pánskou" konstrukcí rámu problém.
Problém není, protože se přizpůsobily. Ale nevíš kolik jiných to možná odradilo od ježdění - a to je velmi blbé. Potkávám teď víc duchodcovských cyklo - dvojic a šíleně se mi líbí. Tak pro ty....jo?
Je to nefér. Ty náklady jsou hlavně na vývoj, jinak v distribuci a výrobě ne. jiné jsou akorát rámy.
Jinak souhlas s "chybou je myslet si muž = pánský rám, žena = dámský rám"
Moje milovaná např nesnáší dámské věci kvůli designu. Nejvíc jí štvalo u lyží, že jí pořád cpali dámské, že pánské jsou na ní moc tvrdé a kdoví co. To že stojí o 20% víc a kvalitou jsou tak pro dorost už nrzmínil. Teď má ty nejtvrdší pánské co jsou a užívá si je. Mě z nich např bolí nohy.
No rámy se sobě přibližují, u silniček markantně. Terminus: Asi rám nízko - rám vysoko posazený (?). Já se i na svůj dámský rám tak trochu škrabu. Tak "rám pro ty, co se nechtějí moc škrabat" = dámský (původně) rám.
Pozoruji ten samý trend: Jak je něco dámské, je to jakoby "ošulené". Tak holt se sáhne po "pánském". Ale úplně dobrovolné to není. To by průzkum mínění záhy odhalil.
Tvoje definice pánského rámu platí pouze pro jízdu vsedě.
Jízda ze sedla na těchto rámech má některá omezení, která brání přirozenému (uvolněnému) pohybu.
Ja si myslim, ze treba takovy Abduzaparov dokazal, ze mu stangle vubec neprekazi v tom, aby dokazal ve sprintu kolo skoro pokladat na silnici :o)
Nebo myslis jeste nejaky vic prirozeny a uvolneny pohyb? Treba slapani ve drepu se sedlem za krkem?
Abdužaparov to byl opravdu neuvěřitelný spurtér - dovedl si udělat prostor :-)) Je ale možné, že právě on by mohl nejlépe vyprávět o nevýhodách klasické konstrukce při jízdě ze sedla. Dodnes má možná nohy do "O" a léčí si chronické záněty šlach na kolenech. Podobně jako Abdužaparov ve spurtech, jezdí Thomas Voeckler v kopcích - opravdu "přirozený" pohyb, ale leda tak pro chlapa, který strávil týden v bordelu. A ti ostatní (co nejezdí jako Thomas) ti pro změnu při jízdě ze sedla připomínají barovou tanečnici, jak se tam kroutí okolo té tyče. (Oni se kroutí kolem představce, aby si o něj neodřeli kolena)
Přirozený chlapský pohyb spoléhá na sílu v pažích a na práci horní poloviny těla. Kdyby horní rámové trubky a představce mezi koleny nebylo, teprve pak bychom měli možnost vidět přirozený a uvolněný pohyb při jízdě ze sedla. Asi jako Abdužaparov nebo Voeckler, ale s koleny blízko u sebe. (jako je má například většina sprinterů(atletů) při startu)
"Přirozený chlapský pohyb spoléhá na sílu v pažích a na práci horní poloviny těla."
S tím běž mezi veslaře, kolo se pohání šlapáním:-D
Máš pravdu, kolo se pohání šlapáním. Ale pouze při volné jízdě vsedě. Při jízdě na plný výkon (vsedě) se už jedná o pohyb, který extrémně zatěžuje paže i horní polovinu těla.
Ale problém je asi hlavně v tom, že jsem psal o jízdě ze sedla, při které to bez práce paží a horní poloviny těla nejde vůbec.
Bicykl je predevsim na prekonavani vzdalenosti, ne na par metru spurtu pri maximalnim vykonu. Silnicni kolo je potom v ruzne forme ruznym kompromisem, aby bylo mozno jak dojet co nejdal, tak co nejrychleji, co nejpohodlneji a ja nevim jeste co zaroven, a navic i tech par metru zaspurtovat nadoraz.
Jisteze se da postavit special ciste jenom na spust pro jedince, co mlati kolem metr do stran, ale to bys tu zase rval, ze je naprosto nevhodny pro cokoli jineho.
Klasik doporucuje treni frote rucnikem.
Vážený pane, pro vás je bicykl především nástrojem na překonávání vzdálenosti, takže pro vás je silniční kolo rozumným kompromisem.
Možná o tom nevíte, ale existují i lidé, kteří si kolo pořizují především proto, aby si mohli zaspurtovat, jiní především rádi jezdí do kopců ze sedla. Pro tyto případy se u klasické konstrukce nejedná o rozumný kompromis, ale o vysloveně špatnou a zdraví škodící konstukci kola.
Special určený pro přirozenou jízdu ze sedla se zajisté postavit dá, ale nikdo z cyklistické branže se o to zatím nepokusil, což mne vůbec nepřekvapuje. Je to způsobené vámi doporučovaným třením froté ručníkem. Mezi vámi (cyklisty s velkým počtem ujetých kilometrů) je to poměrně rozšířený způsob řešení situací, kdy je zapotřebí zkusit něco nového.
No jo, ale jestliže "existují i lidé, kteří si kolo pořizují především proto, aby si mohli zaspurtovat, jiní především rádi jezdí do kopců ze sedla", tak potom proč "nikdo z cyklistické branže se o to (stavbu vhodného kola) zatím nepokusil? To mi hlava nebere.
A btw: Rozumím ti správně, že chceš říct, že spurtovat + jezdit ze sedla jde nejlíp na dámském rámu? Nebo o co ti vlastně jde?
Skutecne hazes perly svinim, tady te bohuzel nikdo nepochopi. Minimalne do te doby, nez prijdes s necim tak prevratnym, co jiste nosis v hlave uz dlouho. Radi se nechame poucit, protoze nam soucasna kola vyslovene skodi.
Nevymýšlej vymyšlené: na kolo optimalizované pro spurt bych měl pár tipů: sprint, pevný km, keirin. "Dámskému" rámu se rozhodně nepodobají:
http://www.pedalconsumption.com/archives/files...
Ale kolo určené výhradně pro jízdu ze sedla do kopce, to jsem ještě neviděl, tady máš šanci něco vynalézt:-)))
A já proč jsou tempaři, časovkáři a stíhači takový vychrtliny s ochablým svalstvem trupu a paží, oni asi zapomínaj zatěžovat horní polovinu těla. Když jim to správně vysvětlíš, jistě to začnou trénovat a světový rekord v hodinovce se zas o pár km posune:-D
Při jízdě ze sedla paže a trup zlehka udržují rovnováhu, nějaká silová práce by byla zásadní chyba.
Vychrtlost není pro tempaře, časovkáře ani stíhače podmínkou. V cyklistice není vychrtlost podmínkou dokonce ani pro vytrvalce (!) Jedná se o vysloveně individuální záležitost, související (hlavně) s tělesnou konstitucí.
A také s inteligencí toho kterého cyklisty. Jestliže se některý méně inteligentní cyklista domnívá, že nerovnoměrný vývoj horní a spodní poloviny těla je nejlepší cesta k úspěchu, je to jen jeho problém, na který nakonec dopatí.
Už vůbec ale nelze mluvit o OCHABLOSTI horní poloviny těla - takový cyklista už nemá žádnou šanci na úspěch (možná na lehokole by to šlo?).
Eurosport snad máš - podívej se, jak rozmanité typy se v etapových závodech pohybují na špici celkového pořadí. Etapáky nejlépe prověřují cyklistickou všestrannost, spíš jdou na ruku vrchařům a vytrvalcům (!)
Přesto - Armstrong xkrát vyhrál Tour - ochablá horní polovina těla? Ani náhodou - celou zimu posiluje. Vychrtlá? - ne, spíš kulturista. Když mluvit o Armstrongovi a vychrtlosti, tak vždy o celkové vychrtlosti a hlavně až NA KONCI etapáku.
Contador - celkově štíhlý cyklista, nahoře i dole, viz též Valverde, viz též Basso, viz též Sastre, viz též bří Schleckové - tito lidé by podle tvého měli jasně vyhrávat.
Ale zdatně jim konkurují lidé, jako je třeba:
Evans - spíše podsaditý, svalnatý nahoře i dole, viz též Leipheimer, viz též Vinokurov, viz též Cunego, Armstrong.
Dívej se jim (všem) na ruce, když jedou v závěrech horských etap naplno ze sedla (i v sedle) - zlehka udržují rovnováhu? Ne, svaly na rukou mají dobře vyvinuté a napnuté jak provazy - všichni tito vítězové dělají při jízdě zásadní chybu?
Ne. Jen jsi uvěřil báchorkám, které rádi vykládají "moudří, co mají hodně kilometrů".
A ještě - nezapomeň sledovat, jak blízko u sebe má kolena většina jezdců při jízdě v sedle a potom když vstanou ze sedla.
Chytanim za slovicka ze sebe bohuzel delas trosku diletanta. V kazdem vytrvalostnim sportu kde clovek "nese sam sebe" (tedy ne automobilovy sport atd.), takze i v etapove cyklistice, o ktere budu mluvit ted (ono to do urcite miry plati u cyklistiky obecne, ale ve specializovanych disciplinach jako napr. sprint jsou urcite rozdily), jde o pomer sily a hmotnosti. Nejen v cyklistice se tento pomer vyjadruje W/kg, takze jednotkou vykonu na jednotku hmotnosti, tj, hmotnosti soustavy cyklista + kolo (+ bidon, dres, tretry, .. :o) ). Protoze tyto veliciny nemuzeme libovolne zmensovat ci zvetsovat na obou stranach, dostaneme se po urcite dobe k jistemu paradoxu: protoze vykon trenovaneho cloveka roste relativne pomalu, pro zlepseni pomeru zacne byt vyhodnejsi mit klidne i nizsi vykon, ale hlavne nizsi hmotnost. Proto napr. tebou zmineni bratri Schleckove meri bezmala 190 cm, ale v zavodni sezone vazi lehce pres 60 kg. Ostatni spickovi jezdci na tom nejsou vyrazne jinak. Armstrong je sice vic atleticky typ, ale bud tu trosku kecas, nebo jsi jeste v zivote nevidel kulturistu :o) Je rozdil mit funkcni vyrysovane svaly a oproti tomu svalovou hmotu, ktera sice muze vyvinout vykon, zato je minimalne na horni polovine tela pro cyklistu pouze zavazim. Jiste ze je nekdo trosku podsaditejsi nez ten druhy, porad je ale videt vicemene videt pouze jeden typ postavy, zadne dramaticke rozdily se nekonaji.
Zkratka jestli tady na NaKole.cz nekdo neopatrne nazval tu lekarsky rizenou podvyzivu cyklistu "ochablosti", nemuzes na tom stavet svoje teorie o cyklistice jako takove.
Způsob diskuze některých lidí mne nepřestává překvapovat.
Protestuji proti tomu, co jsi o mě napsal ve svém předcházejícím příspěvku.
Nikoho jsem nechytl za slovíčko. Slušně a věcně jsem onoho diskutujícího upozornil, že o ochablosti horní poloviny těla nemůže být ani řeč. Opakuji, to není chytání za slovíčko. (A už vůbec jsem na onom slovíčku nepostavil žádnou teorii!) Opakuji - on napsal špatné slovo a já se mu snažil vysvětlit, v čem se mýlí. Chybu jsem tedy neudělal já, ale onen diskutující. Opravdu nechápu, proč obviňuješ z diletantismu mě, když se jako diletant zachoval právě onen diskutující.
O Armstrongovi jsem nenapsal, že JE kulturista, napsal jsem - "spíš kulturista" čím jsem měl na mysli, že není vůbec vychrtlý, ale naopak, že má blíž ke kulturitovi než k vychrtlosti. A jsem přesvědčený, že kdybys chtěl, tak jsi to pochopil. Nepředpokládal jsem, že to vezmeš doslova jen proto, aby mne mohl obvinit z neznalosti.
Co se týče zbytku tvého textu, v hrubých rysech se shodujeme. Jen mi vadí skutečnost, že víc než o věcnou diskuzi ti šlo o to, udělat blbce ze svého oponenta.
No, on možná Joe nepředpokládal, že ty vezmeš doslova jeho "ochablou vychrtlinu" jen proto, abys ho mohl obvinit z toho, že důvěřuje báchorkám.
Je legrační, jak nejdřív vezmeš doslova něčí nadsázku a výsměšně ho za ni zkoupeš, a vzápětí se zlobíš, když někdo to samé udělá tobě...
To je opravdu velmi, velmi zvláštní - opravdu jsi pedagog? Ty sis nevšiml, že u Joeho se nejednalo o "nadsázku" ale o snahu mě "výsměšně zkoupat"?
To se mi ani nechce věřit, že jsi pedagog.
Proboha, děláš mi starosti. Mně spíš připadá, že jsi nezralý chlapec, co se velmi rád zapojí do šikany.
On to joe s tou ochablosti myslel asi stejne jako ty s tim kulturistou vis.
:-)))) Je znát, že jsi nikdy šikanu nezažil, neviděl, ani nemusel řešit. Nesouhlas s tvými názory nebo s tvým agresívním způsobem diskuse není šikana, to si prosím zapamatuj. Ufff, tos mě tedy pobavil! :-))))
A jinak: neustálé výkřiky typu "on si začal" jsou krásnou ukázkou osobní nezralosti. Ale neboj, ono tě to pravděpodobně přejde, až ti bude 15, a pak se třeba časem naučíš i diskutovat bez urážení oponentů. ;-)))
O šikaně toho vím mnohem víc, než si myslíš. A z těch několika vět, které jsme si dosud vyměnili, jsem schopen poznat víc, než si tušíš. Potlačenou agresivitu, mindráky, zbabělou a křivou povahu, ani profesionální nedostatečnost - nic z toho smajlíky nezakryješ.
:-)))
Taky si zahraju na samosoudce:
... a osobní nevyzrálost, vztahovačnost, obrovskou pýchu při posuzování druhých, neschopnost nadhledu, neschopnost diskutovat k věci, nulovou schopnost sebekritiky, nezvládnuté emoce, tragický nedostatek smyslu pro humor, ublíženost a malost - nic z toho nezakryješ vršením dalších a dalších agresívních osobních útoků.
:-)))
Blbý, co?
Takže tě prosím: přestaň s osobními útoky, vrať se k věci, netahej do celé záležitosti mé povolání (po kterém ti nic není) a neposuzuj věci, kterým nerozumíš, a lidi, které vůbec neznáš. Nechtěl jsem ti svojí vcelku věcnou poznámkou nijak ublížit, psal jsem ji proto, abych tě v klidu upozornil, že se na celou věc koukáš jednostranně a že pro nezaujatého pozorovatele to působí úsměvně, protože nevidíš, jak je to z druhé strany stejné.
Kdybych věděl, že tě má poznámka rozčílí až k totální ztrátě soudnosti a k takovým podpásovým výpadům, asi bych si ji ušetřil, protože celkově jde o ... nic. Ale už se stalo, co nadělám. Pokud si nezměníš nick, budu příště vědět, s kým mám tu čest, a budu tvé zjevně pocuchané nervy více šetřit. Měj se krásně, přeju ti krásný den bez pocitu ublíženosti a nenávisti (to míním bez ironie a úplně vážně).
Do poslední chvíle jsem se snažil tě v tomto tématu ignorovat, protože cyklistice rozumíš jak koza petrželi a navíc s tvým nebývale slizkým přístupem k diskuzi mám špatné zkušenosti z minulosti.
Vecpal jsi se do sporu, který se tě vůbec netýkal. Tak si teď nestěžuj, že jsem rozčílený. Nauč se ovládat svoje agresivní sklony i profesionální deformaci, pedagogu.
Nejsem malé dítě, aby mi jakýsi neschopný pedagog říkal, jaký jsem a jak se mám chovat v diskuzi.
Přeješ-li mi opravdu krásný den a doufám, že také dny budoucí, a jestli to samé přeješ i sobě, přestaň si na mě hojit ty svoje mindráky.
Nebo začnu být sprostý - to myslím vážně a bez ironie. Nech mě laskavě na pokoji, svoje problémy s ostatními diskutujícícmi si umím vyřídit sám. Vybij se na těch nebohých dětech, co máš na starost. Mně nezbývá než doufat, že až některé z těch nebohých dětí zesílí, někde si na tebe počká.
:-)))
Ok, nejsi schopný rozpoznat příležitost k tomu, jak se ctí vycouvat z trapasu, do kterého tě dovedla tvá ublíženost a nenávist. Dobře, nemůžeš tvrdit, že jsem ti tu šanci nedal.
Nepochopil jsi, že já si na tvé rozčilení rozhodně nestěžuju, to mě vůbec nenapadlo. Mně tvé rozčilení nijak neškodí, škodí nanejvýš tobě. Nepochopil jsi toho ale zjevně plno, takže tohle je asi detail.
Tvoje nadávky a sprosté urážky ignoruju, na to už jsem si u tebe zvykl dříve, ale proti jedné věci se ohradím: nemáš nejmenší právo zakazovat mi reagovat na jakýkoli příspěvek v diskusi, který uznám za hodný reakce. Takže je klidně možné, že na tvé příspěvky budu reagovat dál - ne abych si hojil mindráky, jak tvrdíš, ale prostě proto, že se mi třeba bude chtít. Tebe se rozhodně o dovolení prosit nebudu. :-)))
Jestli máš potřebu být sprostý, klidně můžeš. Klid do duše ti to ale nepřinese, a mně to zase neublíží, takže budeš zase akorát zklamaný, jak ti to nevyšlo...
Jsem rád, že ses v posledních několika příspěvcích tak pěkně odkopal a že už tedy vím, s kým přesně mám tu čest. Přeju ti, aby ses dokázal své špatně skrývané nenávisti někdy zbavit, protože s ní se ti musí žít špatně.
Přeji hezký den.
P.S.
Mohl bys blíže specifikovat, na které škole působíš? Nepotřebuji přesnou adresu. Stačí jen zhruba. Středočeský kraj? Praha myslím, ne? Nebo Severočeský? Já jen jestli nejsi moc blízko od mých dětí - že bych se pro jistotu o pár stovek kilometrů přestěhoval. A varoval všechny příbuzné a známé.
Ono kdyby takoví lidé jako ty neměli ve spárech naše důvěřivé a bezelstné děti, tak se tomu dokážu zasmát. Ale ono je to bohužel tak, že nejsi jediný úchyl, který se ve školství beztrestně realizuje.
Nejlepší jsou prvňáčci, viď? Všechno zbaštějí i s navijákem. Uděláš z nich blbce raz dva a ještě ti poděkují. S těmi většími dětmi už je to horší. Však víš, to už musíš opatrně, viď, Protože takový deváťák už ti dá klidně pěstí mezi oči. Nebo na tebe zavolá papínka, co má dlouhé prsty. A tak když není zrovna žádný prvňáček po ruce, ukájíme se po internetu, pane učitel?
IQ tykve:
Poslyš člověče, z tvých příspěvků se dá soudit, že nejsi hloupý ani neschopný logického myšlení. Naopak. Když chceš, dokážeš opopnovat argumenty a je to ke čtení a je to přínosné. Obzvlášť proto, že často zastáváš názor či stanovisko, které je menšinové a tedy rozšiřuješ obzory či přinejmenším nutíš k zamyšlení, byť s tebou třeba nakonec nesouhlasím.
Zkus udržet na uzdě i své emoce. I pokud by se ti fakt zdálo, že tě k.vl urazil, (což se třeba mě osobně opravdu nezdá, ale o to teď celkem nejde) tak se dá jednak optat zcela normálně, zda-li to opravdu myslel, tak jsi to pochopil a nebo mu i tak oponovat bez toho, že by jsi sám sebe shazoval. Což teď děláš. A staršlivě moc. A píšu ti to proto, že si myslím, že je to škoda dělat ze sebe blbce :o(
Jurimír.
Proč tak pozdě, člověče. Na pana učitele se zlobím a nehodlám si to nechávat pro sebe. Škoda, že jsi se mnou nezapředl hovor dřív. Zdá se, že jsi celou dobu četl mé přínosné příspěvky, ale nedokázal jsi mě podpořit, dát mi bod, okřiknout ty posměváčky a šťouraly, co si ze mě místo věcné diskuze tropí přihlouplé žerty. Zajímalo by mě, kolik vás tady takových je? Potichu sledujete, jak si tady lidé jako pan učitel dělají blázny z těch, co si dovolili vybočit z řady?
Máš-li ve zvyku či za úkol dělat mezi lidmi pořádek, měl jsi včas zastavit toho slizkého pedagoga. Nic proti tobě, tvá snaha je chvályhodná. Díky. Možná bys mohl toho slavného pedagoga slušně požádat, ať mě laskavě ignoruje, nebo se úplně znemožním - o to mu určitě nejde - koneckonců je pedagog, měl by vědět, co dělá. Dobrý pedagog by přece nebyl schopen někoho pro nic za nic vyprovokovat, znemožnit či dokonce vyloučit z diskuze. Ale slizký pedagog, ten jo. A rád.
IQ tykve.
většinou s tebou asi nesouhlasím. Vždy ti to ale napíše někdo dřív a není důvod, abych opakoval, co už jednou napsáno bylo. Ale pro mne je cenný jak názor, který můj změní, tak ten, který mě v něm utvrdí. Obojí je prospěšné. Takže byď třeba s tvým závěrem a tvrzením nesouhlasím a utvrdí mne v mém, je to pro mne přínosnné.
Proč ne dříve? Protože jsem to dřívě nečetl. Nicméně každý je zodpovědný za své činy sám, tedy i ty za to, co píšeš, takže já rozhodčího dělat nechci ;o)
O k.vl mám uplně opačné mínění než ty a nejen v této diskusi. Ale i kdybych měl stejné, nebudu mu nic zakazovat, přikazovat atd.
Dobrá - evidentně jsi nepročetl všechny příspěvky, nevíš, že ten prolhaný slizoun mě obtěžoval už v minulosti, udělal sis povrchní názor - je to tvoje rozhodnutí, tvoje zodpovědnost, tvůj problém, nic proti tomu, každý máme jiný přístup k životu, žijme si každý svůj život.
Jak píšeš, za své činy jsem zodpovědný, nikomu nechceš nic zakazovat, takže zase zatrč hlavu do písku, potají se mnou nesouhlas, utvrzuj se v názorecha a mě nech, ať si to se slizounem vyřídím po svém.
Ochablost byla trochu nadsázka, ale proti symetricky vyvinutým sportovcům (např. desetibojařům nebo triatletům) jsou tempaři vychrtliny. Armstrong, jako bývalý triatlet, jakési pozůstatky svalů na pažích má, to musím uznat;-)
Pod pojmy "...dobře vyvinutí svaly paží...napnuté jak provazy..." si představuji skutečně něco trochu jiného, než cyklistu držícího řidítka.
Co se týče práce jednotlivých svalových skupin, doporučuji více číst (a taky jezdit), než vařit z vody v diskusích.
Co se týče polohy kolen, tak první článek zabývající se podrobněji polohou chodidel na pedálech (což determinuje dráhu kolen) jsem zachytil někdy počátkem 90. let. Do té doby to nikdo moc neřešil, takže Merckx, Hinault apod. na fotkách v sedle mají kolena trochu dál od sebe, zatímco třeba Indurain a Rominger při hodinovce už koleny prakticky "lízali" rám.
No ale jestli máš nějaké zajímavé novinky v tomto směru, rád se nechám poučit.
V případě některých tempařů lze opravdu konstatovat, že ve srovnání se všemi desetibojaři a některými triatlety jsou vychrtlí.
Tempaři jsou jezdci, kteří se specializují na jízdu v sedle - pokud je trénink takhle jednostranný dlouhodobě, opravdu dochází k úbytku objemu svalstva.
Byl bych ale rád, kdybys konečně pochopil, že píšu o jízdě ze sedla. Tvá reakce se slovy o vychrtlinách a ochablých horních polovinách těla u tempařů v podstatě nesouvisí s tím, co preferuji - přirozenou a častou jízdu ze sedla, která, je-li provozována prioritně, úbytek svalové hmoty horní poloviny těla ani žádné deformace nezpůsobuje - viz postavy spurtérů.
V podstatě si kladu otázku, proč většina cyklistů i v kopcích tak málo jezdí ze sedla - jestli proto, že to není výhodné, nebo proto, že je těžké se to naučit. A proč je tak těžké se to naučit. Přitom všechno nasvědčuje tomu, že jízda ze sedla je do kopce účinnější, než jízda v sedle, protože se nejčastěji používá v rozhodujících fázích etap. Jezdci, kteří byli schopni se jízdě ze sedla naučit dokonale jsou schopni jet dlouhé kilometry do kopce ze sedla a tímto způsobem i vítězit - mám na mysli hlavně Contadora, Armstronga a Sastreho a také sebe - ne že bych vítězil v závodech, ale mám celoživotní zkušenost, že pokud se člověk jezdit ze sedla naučí, je ve velké výhodě už jen díky prostému faktu, že při té obrovské dřině může výrazně změnit polohu těla. Na kole jsem najel několik set tisíc km a jsem již ve zralém věku, mám bohaté zkušenosti, které se projevují hlavně bolestmi cyklistikou nejvíce namáhaných částí těla. Po dlouhodobém dumání, zkoušení a pozorování profesionálů jsem dospěl k jasnému názoru, že horní rámová trubka a hlavně široký ahead představec přirozenou jízdu ze sedla výrazně omezuje, činí z ní rizikovou činnost, která hrozí předčasným opotřebením některých částí těla. Dělej si s touto informací co chceš, věřit mi nemusíš. Jen nechápu, proč ty i jiní zdejší cyklisté tak neradi přijímáte informace, které by vám mohly ušetřit nějakou tu bolavou šlachu.
Já Ti to klidně napíšu ;-) "Ze sedla nejezdím proto, že mne při tom děsně bolí nohy a i břicho !!!" :-))) Moje nohy na tenhle druh zátěže nejsou trénované a o břichu už pomlčím úplně, to je záležitost posilovny, kam mne ovšem nikdo nedostane ;-) Takže si každý kopec vždycky pěkně vyšlapu vsedě a nějak nepozoruji, že bych kvůli tomu měl být pomalejší... Ale píši o rekreačním ježdění, v závodním pojetí bych s tímhle přístupem asi vždy končil na posledních příčkách...
Jenomze ty ted pises o MTB a navic mas fulla, se kterym se jezdi ze sedla jen vyjimecne.
Ze sedla se vseobecne moc nechodi uz z toho duvodu, ze je to neekonomicke. Oproti jizde v sedle jdou tepy radove o desitku vys a to je hodne. Jisteze se tak da vlozit do slapani vic sily (sice s nizsi kadenci, zato s pomoci vahy celeho tela), ale za jakou cenu. Proto se tak jezdi prakticky jenom v rozhodujicich okamzicich- zaverecny sprint, unik apod. .
K prispevku tykve- proto i ten, kdo jezdi na silnici casto ze sedla, ma co nejekonomictejsi techniku, ktera ma oproti jizde v sedle rozdil jen v tech par cm prostoru pod zadkem, vsimni si toho. Zadne mlaceni kolem ze strany na stranu, kopani koleny do riditek a predstavce nebo prenaseni vahy nad predni kolo.
Já ze sedla nechodil ani na předešlých HT ;-) Prostě mne to vyčerpávalo mnohem víc než když jsem se půl hodiny plazil do kopce rychlostí chůze... Ale vyšší kadencí a z toho plynoucích lehčích převodech, no...
Ale jinak s Tebou souhlasím.
Podle mne je jízda ze sedla méně efektivní. Krátkodobě se tak dá vyvinout vyšší výkon ovšem za cenu větších ztrát. Proto se časovka i hodinovka a většina dlouhých stoupání jezdí v sedle, zatímco krátkodobé zrychlení se realizuje ze sedla za cenu anaerobního výkonu.
Nižší rám (s výrazným slopingem, a to až po extrém, který navrhuji výše) je nepochybně pro jízdu ze sedla výhodnější - hlavní rámový trojůhelník (resp. lichoběžník) je tak tužší a na tuhosti části mezi podsedlovou spojkou a sedlem nezáleží neb nesedíme, že.
Rám optimalizovaný na jízdu ze sedla je bikrosové kolo, jestli chceš můj tajný tip;-)
Můj názor je, že jízda ze sedla je méně efektivní pouze díky zvýšenému odporu vzduchu. Od určitého procenta stoupání, resp. od určité rychlosti je podle mého názoru jízda ze sedla naopak efektivnější, než v sedle - ale jezdit ze sedla se musí zkrátka umět - kdo umí dobře jezdit ze sedla, jeho pohyb ze sedla je celkově přirozenější, hlavně se mu mnohem lépe dýchá, protože má přirozenější, uvolněnější polohu hrudníku. Za cenu anaerobního výkonu se realizuje prakticky každé prudké zrychlení, já mám na mysli spíš výkon stabilní a dlouhodobější. Na druhou stranu to má své hranice - těžko lze absolvovat celodenní tůru ze sedla, na to je jízda vsedě lepší.. Takže abych to ještě upřesnil, podle mne je jízda ze sedla účinnější v případě, že to člověk umí a pokud se jeho výkon pohybuje těsně pod hranicí anaerobního prahu. (při jízdě do prudšího kopce)
Pro jízdu ze sedla je nejdůležitější pevné propojení mezi řidítky a středovým ložiskem - ideální by bylo něco na způsob koloběžky, ale do takového extrému bych to samozřejmě nehnal. V zimě jezdím na horském kole, které se blíží mým představám o ideálním hybridu pro jízdu ze sedla, váží 17 kilo. Sériový ocelový rám ve tvaru ležatého "Y", ten rám je na mě dlouhý, ložisko řízení je tudíž v bezpečné vzdálenosti od mých kolen, použil jsem velmi krátký představec. Hlavně díky tomu kolu mě to baví i v zimě - vůbec to nejede, takže neprochladnu ani na rovině, ale hlavní přínos je ta jízda ze sedla. Kupodivu to člověka nesvádí k nějakému velkému házení kolem do stran. Kdyby mi to někdo postavil z karbonu, začnu jezdit extraligu masters :-)
Je skoda, ze se vyzivas vic v osobnich putkach a nectes a neodpovidas na veci technickeho razu. Abych se nemusel opakovat- precti si muj prispevek z 8.9. 10:11 hod.
Ad geometrie ramu, co se jizdy ze sedla tyka- pokud se nekdo mlati koleny pri jizde ze sedla do predstavce, riditek apod., potom zvolil ram se spatnou delkou. Kdo zase kyve kolem do stran takovym zpusobem, ze mu zavazi horni ramova trubka, at si koupi kolo s vetsim slopingem, ale k lepsimu slapani mu to nepomuze, znaci to predevsim neekonomicky zpusob jizdy. Proc ne, kazdy at si jezdi jak chce, ale proc se tu bavit o stavbe specialnich kol na jizdu na par vterin.
Kolo s větším slopingem nic neřeší. Horní rámová trubka překáží vpředu - u představce. Tam je její výška pořád stejná - u klasiky jako u slopingu.
Podle toho co píšeš o mlácení kolen do představce, rám se špatnou délkou zvolili komplet všichni profíci a nejen oni. O představec se nemlátí jen díky tomu, že se mu naučili nějakým způsobem vyhýbat. Ale v dosahu kolen ho mají všichni. (Vyjma časovkářských speciálů poslední generace)
Jestli se nechceš bavit o stavbě speciálních kol, prosím, nedělej to. Rozhodně to bude lepší, než to co děláš teď - jen hledáš důvody, proč moji myšlenku zavrhnout, místo aby ses snažil pochopit o co go.
Ne, osobniho v tom nehledej nic, jenom uz nam tedy konecne predved neco konkretniho a hlavne k cemu to bude. A taky nam vysvetli, proc si vyslovene kazime zdravi tim, ze jezdime na kolech, co neodpovidaji specialum na jizdu ze sedla, ktere jeste svet nevidel. Vazne se rad poucim, sem s tim.
Nic osobního v tom nehledám - hledal jsem aspoň nepatrný náznak inteligence.
v sousedním vlákně je odkaz na kola optimalizovaná na jízdu vstoje:
http://www.nakole.cz/diskuze/9015-tema-stepper...
Dokonce eliminují pro člověka nepřirozené a neefektivní "kulaté" šlapání;-)
Ty ses asi rozhpdl, ze tuhle diskusi, musis za kazdou cenu vyhrat vid. Ze vseho co tu ctu mi vychazi, ze bys rad prohlasil, ze ses expert na jizdu ze sedla, ze tomu vyborne rozumis a rad bys to osttatni naucil. A protoze tahle diskuse ztraci na plodnosti a zacina byt spise smesi nesmyslnych vzajemnych utoku prohlasuji : "IQ tyqkve je podle me odbornikem na jizdu ze sedla na slovo vzatym ! A ostatni pokud chteji, se od nej mohou ucit ! "
Tak a ted uz dej pokoj, zaloz si vlakno "vyuka jizdy ze sedla" nebo rovnou web stranky a tam si to rozebirej do aleluja. CAu
nechce se mi hledat, kde přesně to zaznělo, tak to pověsím pod tebe sem. Speciál kolo pro jízdu ze sedla existuje:
http://www.erectusbike.com/
Tuhle mrchu jsem in natura potkal teď v pátek večer u hostivařské nádrže ;-) Akorát jsem doteďka nevěděl jak se tomu nadává :-)
já to viděl na SportPrague, ale praktický využití jsem v tom neviděl až do tý doby, co tu tykev píše o jízdě ze sedla.
Osobně se mi to zdá sice jako strašně nevýhodný a namáhavý a nedokážu si předstatvit jet na tom třeba sto kiláků, ale možná se mejlím... Kdyby na tom ale někdo jel, tak společnou vyížďku uvítám. Chtěl bych to vidět v akci
Tahle silnička dámská 8,8kg vypadá jako pánské kolo:
http://kola-scott.cz/layout/set/image/kola/kola...
Promin, ale hloupemu napovez, ...
Precti si to, co pisu uz na zacatku. Oznaceni "damske kolo" nemusi vubec znamenat tu pitomost, ze je horni ramova trubka extremne nizko, aby slo nasedat i v sukni, ale treba jenom to, ze ma lehce uzpusobenou geometrii, tj. predevsim je ram o neco malo kratsi nez pansky, takze pri pohledu zdalky nepoznas, jestli je "pansky" nebo damsky". Jenom proste nekterym typum zenskych postav bude vyhovovat vic.
....Co máte pořát s tou sukní? Prostě pohodový nástup a sestup, třeba v plavkách :-)
Tohle je jaké?
http://www.alfaromeo.cz/pic.php?id=93&sekce...
Designy se k sobě blíží, na kolo unisex se vůbec, ale vůbec netěším.
Huh, já pořád nějak nechápu, proč Ty stále nechápeš, že jen z letmého vzhledu kola rozhodně nepoznáš "pánské/dámské" :-) To pojmenování je dáno hlavně z jeho rozměrů ! Ženská má prostě trochu jinou anatomii než chlap (třeba kratší ruce...), tak podle toho musí být částečně upravené i to "dámské" kolo, i když na první pohled vypadá stále jako "pánské"... Někdy se i malinko snižuje horní rámová trubka, ale ne o moc. Spíše se to řeší věštím slpoingem.
Už několikrát tu všichni psali, že to, čemu Ty říkáš "pánské" kolo, je z mechanických důvodů prostě pevnější... Pokud chceš něco špičkového, závodního, a co má především dokonale přenášet Tvoje šlapání do pohybu vpřed, tak to vždy bude "pánské", protože s "dámským", s horní rámovou trubkou dole (to je ale pitomost, co ? :-), toho nikdy nedosáhneš, prostě to nejde. Fyziku prostě neokecáš...
No pěkný, to jsou zase překlepy :-)
...větším slopingem...
Rámování skoro chápu, jenom si myslím, že by se dala víc kloubit pohoda s kvalitou. Trochu to ještě ropracovat: Krátká, středně dlouhá geometrie a tak...Nemyslím si, že mezi dámami je až tak mnoho "závodnic" :-)
Skloubit to ale asi moc nepůjde. Buď to bude pohodlné, ale současně se ten rám bude kroutit, pokud to tedy nemá vážit 20kg. Nebo naopak pevné, ale to jsme zase u toho klasického "pánského" provedení...
Jasně, s tím "závoděním" jsem to myslel jen tak, že pokud to nemá být kolo jen na courání se po asfaltu ve městě a má to něco vydržet i v terénu, tak je zase nejpevnější (při zachování rozumné váhy) "pánské" provedení...
Ohledně geometrie - vždyť ono tak ale většinou je, ta "dámská" kola opravdu mají vůči "pánským" změněné některé proporce. Pak třeba i měkčí vidlice, ale to jsme už trochu jinde.
K té geometrii - nebála bych se říct, že dámské rámy mají "vždy" změněné proporce oproti pánským. Kdyby byla stejná, poněkud by to označení pozbývalo logiku.
Teda pak už jedině, že by je dělali v růžovém odstínu :o)))
Ikdyž... některé firmy vsadily i na barevnou odlišnost :o)))
jaky "vzdy"?,
co ses,tomu zenska nemuzes rozumet..,a co o tom vis..,ruzova jede a je fukac jestli na chlapskym nebo zenskym ramu.., ;-)
ty jo, tak jsem si to celý přečetl a jsem rád, že u lehokola je to jedno a nemusíme se takhle hádat....
Zdá se, že je to otázka blízké budoucnosti. Určitě by se dalo leho-křeslo nějak pořádně vytvarovat. :-)
Tady prosím je na to diplomka:
http://www.natrix2.com/pdf/Obhajoba___diplomove...
nemusíš se bát, že bych Evino kolo neviděl a neprojel se na něm.... :o)
...a dobrý? :-)
jasně, to kolo je uplně skvělý!!! Akorát je mi krátký, protože jsem o kus větší než Evča a ona si ho dělal na míru pro sebe...
Takže něco jako diplomový oponent? To je ovšem dobrá, že sestaví kolo, a ještě k tomu gaučo-kolo.
To je pravda, ležáci mají zakázkové nebo maloseriové tudíž drahé (popřípadě samodomo) všechno a nezávidí. Až bude nějaký typ leha většinový, uvidíš ty stížnosti ostatních na dyžgrymynácu;-)
Ale tak to v podstatě už je. Je neuvěřitelná spousta variant lehokola a Azub dělá v podstatě tři varianty podobný koncepce. Když chceš jinou, vyrábíš sám nebo kupuješ v cizině a podstatně dráž....