Ahoj, nevim jaky je mezi tim rozdil v pripade hmotnosti a pevnosti (ve srovnani s oceli), v pripade ALU se jednalo o ALU 2007 nebo jen ALU bez privlastku. U ceny mi pripadalo ze rozdil snad v podstate neni. JInak jak se lisi ALU a dural ktery je vlastne z vice jak 90 procent hlinik (asi je obecnou nadmnozinou pro ruzna ALU jako to ALU 2007)
Nejsem ani chemik, ani fyzik, ale zkusim ti to vysvetlit jednoduse podle pouziti na vyrobu ramu u kol, kdyz uz se ptas na cykloserveru :o)
Napred zakladni pojmy- Cro-Mo je v podstate ocel, legovana napr. chromem a molybdenem, dural je zase hlinik legovany medi, horcikem a manganem. Kdyby byly ramy vyrobeny z cisteho materialu jako Fe nebo Al, nesplnovaly by pevnostni a hmotnostni pozadavky, naroky na zivotnost apod. .
Obecne je duralovy ram lehci nez ocelovy pri zachovani podobnych vlastnosti. Podle pomeru jednotlivych slozek se potom nazyva napr. 6060, 6066, 6xxx, ... Ktery material je pro ram lepsi se rict neda. Pouzivaji se slitiny velmi podobnych vlastnosti, ale s rozdilnym druhem zpracovani, tak zalezi predevsim na vyrobci, jak kvalitni ram dokaze vyrobit.
Oproti tomu ocelovy ram byva mekci a tim pohodlnejsi, dnes se z nej vyrabi ramy bud levne a tech nejnizsich trid, nebo existuje naopak spis drazsi a kusova vyroba pro fajnsmekry, co preferuji osobitost a pohodli pred nevyhodami oceli.
O tomhle se da psat cely den, tak pokud te zajima neco konkretnejsiho, klidne se ptej.
mne kokretne zajima hlavne "Cro-Mo". Ve skupine podobnych kol totiz tvoril jednak nejlevnejsi a jednad nejdrazsi model, ostatni byly ALU a hnotnosti srovnatelne. Jelikoz mne zaujal ten nejlevnejsi, tak men zajimalo zda v tom materialu neni nejaka zrada treba v pevnosti kdyby ho vice zatezoval (treba je te nizke vahy dosazeno tenkymi a proto mene pevnymi stenami trubek).
Mene pevny nebo nejak nebezpecny ram nebude, ocelovy ram bude naopak o neco pohodlnejsi nez ten z duralu (otazkou je, nakolik to laik rozezna, protoze u kol z nejnizsi kategorie jsou pouzity skoro vsechny komponenty "z blata", takze na kole pruzi prakticky vsechno). S tim souvisi i to, ze pokud budes chtit kolo zatezovat nejakym extremnejsim zpusobem, porid radeji neco vyrazne kvalitnejsiho = i drazsiho.
ok mel jsem na mysli ten nejlevnejsi z uvedene skupiny skladacich kol
http://www.azub.cz/CZ/skladaci-kola/
Muzu se mylit, ale ram mi podle vzhledu i popisu prijde uplne stejny jak v pripade nejlevnejsiho, tak nejdrazsiho Cro-Mo. Rozdil v cene je podle me "jenom" v pouzitych komponentech. Pro uplnou jistotu, jestli se ramy obou variant vubec lisi a ev. cim napis vyrobci.
Ok, když už se o tom mluví: Někde (kdybych věděl, kde...) jsem vyčetl, že duralový rám sice nereziví, ale za pár let "zkřehne" a je pak náchylnější ke zlomení, zatímco ocel, je-li ochráněna před korozí, své vlastnosti nijak výrazně nemění. Co vy na to, odborníci? Mně chemie nikdy nešla... :-(
Ano je to pravda.
Jev se jmenuje "casova pevnost"
Dle zastancu Alu ramu se nejedna o vadu ale vlastnost, s kterou se musi pocitat.
Takze - pokud mas Alu konstruci , mas jistotu ze po nejake dobe zacne praskne.
O tomhle jsem taky neměl tušení. Kolik přibližně let mi tedy vydrží duralový rám, než mi při jízdě praskne a já budu mít problém?
Neni to zdaleka tak jednoduche. Hovori se totiz o unavove krivce materialu, ktera je u duralu vyssi nez u zminene oceli nebo napr. karbonu ci titanu, kde je prakticky neznatelna. Nejde tedy o pocet let, kolik se na ramu jezdi, ale o zpusobu jezdeni samotneho. Napr. na zavodni pouzivani se tusim zaruka na ram nevztahuje snad nikdy, pri beznem turistickem jezdeni neni duvod, aby duralovy ram nevydrzel klidne pres 10 a urcite i mnohem vic let. Obecne se mluvi o zivotnosti minimalne 5 let, ale casto jde jen o marketing, aby se vic prodavalo. U extremniho pouzivani kola bych to ale i dodrzoval :o)
Ram se ti navic nejak nerozpadne pri jizde, pravdepodobne si spis vsimnes urcite mekkosti ramu a potom uz i uvidis nejakou trhlinu. Nejcasteji praskne z duvodu vnitrniho pnuti v oblasti tesne okolo svaru, takze okolo patek zadni stavby, stredove mufny apod. .
OK, dík oběma za odpovědi. U patek zadní stavby praskl před lety rám ségře. A to měla Cr-Mo, nejezdí na kole nijak divoce, běžná cykloturistka, občas lehký terén. To kolo nebylo ani moc staré, takže tipuji na vadu materiálu. Ale šlo to svařit a kolo jí sloužilo ještě dlouho. Dneska už má ale horáka s Alu rámem :-)
Jak píše Vašek výše, únava materiálu. Prostě se (velmi zhruba řečeno) sčítají všechny rány, kroucení, vibrace.
Vezmi si obyčejný drát. Jak dlouho vydrží než se zlomí? Když ho necháš ležet na stole, tak věčně. Když ho jednou denně ohneš a narovnáš, tak třeba dva roky. Když ho chytneš do ruk a budeš neustále v jednom místě kroutit a rovnat, tak třeba půl hodiny. Když si pomůžeš, a uděláš do něj zářez kleštěma, pilkou na železo nebo nožem, tak zkrátíš potřebný čas na zlomek. A když bude mít nějakou vadu materiálu už z výroby nebo předchozího "zpracování", taky to půjde rychlejc.
S rámem je to úplně stejné, taky je to jen kus opracovaného kovu;-)
Aha, takže ty z nás, kteří mění kolo každých 15 let, to nemusí zajímat... :-)))
Da se odhadovat z Lucky& Michala, kde jim praskl ram po 20 000 km. (doufam se je to spravne, nechce se mi hledat v knizce) Ovsem- byl to Michaluv ram a celou dobu byl "plne nalozen" Odhadujii bezne jezdeni -> dvounasobna zivotnost
ale stejne je Cr-Mo lepsi.;-)... uz jen proto ze ho mam ;-)
omlouvam se za preklepy- resp formulaci.
Jinak viz vasek nize..
Jen si dovolím doplnit pár mouder, co se povalují po webech, kdyžtak mě někdo znalejší snad opraví;-)
Tuším nejlehčí, nejtužší (tedy nejefektivněji přenášející sílu šlapání - ta se použije na pohyb vpřed a né na deformaci rámu), ale také nejhůře tlumící nárazy a vibrace (tedy nejméně pohodlné) jsou duraly řady 70xx (např. 7005, 7010). Řady začínající 7 jsou slitiny Al+Mg+Zn)
Pohodlná, hoževnatá, trvanlivá a také snadno opravitelná je ocel.
Dural řad 60xx (6060, 6001) (Al+Mg+Si) jsou vlastnostmi někde mezi.
Technologie tvarování kapalinou (Hydroforming, T6) díky vyšší přesnosti umožňuje udělat rám stejně odolný z tenkostěnnější trubky, tedy lehčí. Tato technologie je samozřejmě dražší.
Stejně tak tzv zeslabované (butted) rámy by měly být lehčí při stejné pevnosti.
-
Pro nezávodní použití má většina cyklistů rezervy jinde, než v 1kg rozdílu mezi špičkově lehkým a tuctovým rámem, takže já na váhu prdím a sedlám ocel.
-
Pro použití na turistiku a MTBO je potřeba respektovat, že ocelový rám ovlivňuje funkci buzoly:o)
Kdyz uz tedy doplnujes, sedni si na kolo s ramem rady 6XXX a na ram 7XXX, rozdil v materialu nepoznas zadny. Zalezi opravdu mnohem vic na zpracovani nez na materialu samotnem, tedy na profilaci trubek, jejich zesileni/zeslabeni, tvarovani, hydroformingu, geometrii a velikosti ramu atd. atd., v neposledni rade potom na finalni tepelne uprave, kterou vyrobci casto u tech nejlevnejsich ramu vynechavaji uplne. Proto jak ty nejzakladnejsi, tak i spickove zavodni duralove ramy se vyrabeji vlastne ze vsech trid duralu.
Hydroforming je metoda zmeny profilu z jednoho prurezu na jiny, nahrazuje vetsinou zesilene mufny nebo navarky v miste svaru tim, ze vetsi prumer profilu dovoli delsi svar- vetsi stycnou plochu a tim vyssi pevnost v miste spoje. Se zmenou sily steny profilu se primarne pracuje prave az pri zeslabovani, kdy se zevnitr odebira material v miste, kde nema na pevnost ramu vliv.
Pojem T6 je podle me obchodni oznaceni nektere z trid duralu, ne nejake technologie tvarovani kapalinou, ale rad se poucim. Tenhle pojem jsem totiz nasel jak u rad materialu 7XXX, tak i 6XXX.
Souhlas s tím, co jsi psal. T6 je podle mě označení způsobu tepelného zpracování rámu, tedy ty rámy, co to v označení mají, těm právě nechybí to závěrečné tepelné zpracování (ovšem ne každý to v názvu uvádí, tedy když to tam není, tak to ještě neznamená, že tepelné zpracování musí chybět).
Tak jsem zagoogloval a zjistil jsem, ze oznaceni T s cislici (4,5,6,9,64,66, ..) je oznaceni mechanickych vlastnosti konkretni slitiny duralu.
napr. http://www.alupa.cz/index.php?cl=hlinik
To vlastně taky je, ale souvisí to právě s tepelným zpracováním, kterým se těch vlastností dosahuje. Třeba tady je to dobře popsané:
http://www.teamairspeed.com/tech-for-dummies...
Je to konkrétně právě popsaná T6.
Máš pravdu, ne každý výrobce uvádí hydroform a T6, a spousta dalších uvádí různé jiné divoké obchodní názvy pro obyčejné technologické postupy, prase aby se v tom vyznalo.
Stejně, jediné smysluplné využití hliníku ve sportu vidím v desetníkovém mariáši:-P
Když nabouráš ocel, můžeš to narovnat. Když nabouráš dural, můžeš to vyhodit.
Tož todlenc je u mě asi ten nejzásadnější rozdíl ve vlastnostech propíraných materiálů.
A co takový karbon? Začíná se čím dál víc prosazovat jako materiál rámů a cena leze dolů. Ale jak je to s jeho pevností a jak se chová při tom nabourání?
To muzes vyhodit rovnou taky.
Zaleti, jak nabouras :o) Mam karbonovy ram na fullu a ani po tech X havariich mu nic neni. Jsou razy, pri kterych by zrejme rupnul snaz nez treba duralovy ram a jsou zase razy, kdy daleko houzevnatejsi karbonovy kompozit vydrzi a dural by sel do srotu.
Karbon s cenou sel sice malinko dolu, ale predevsim kvuli vysokemu podilu rucni prace pujde porad o jeden z nejdrazsich materialu vubec. Minimalne kvalitni komponenty a ramy stoji porad hodne, ruznych suntu bez specifickych vyhod karbonu a s vysokou hmotnosti se uz prodava hodne i za relativne malo penez, to je pravda.
Karbon uz je na trhu pres 20 let, takze o zacatku nemuze byt vubec rec, svoje misto uz ma hodne roku. "Pevnost" (tuhost?) treba pri pouziti pro vyrobu ramu ma takovou, jakou ji dokaze dat konkretni vyrobce pro konkretni ram, a pri padech vydrzi nektere razy min, nektere vic, tohle neni problem materialu, jako spis otazka nestastne nahody. Jediny problem nastane pri koupi dalsiho ramu jako nahradu po tom rozbitem, protoze je rozdil, jestli platim 10 nebo 30 tisic.
Na ramu z Cro-Mo ma vice vyhod , mas lepsi jizdu , taky ram je pevnejsi nez ALU a vydrzi dele. Co se tyce vahy se kvalitni ram z CRO-MO vyrovna ALU Ja osobne na ramy z Reynold tubing 520 double nebo tripple butted nedam dopustit. Kvalitni CRO-MO me provazi na cyclovandrech uz peknou radku let a bez problemu coz o ramu z ALU rict nemuzu a to mluvim o bicycles v cenovy kategorii nad US $ 1500 ........