Seriál o přívěsném vozíku za kolo od J. Hučína. V této části se dovíte, co je to Croozer a jaké jsou jeho hlavní výhody a nevýhody.
To je zajimave, ze neni v nevyhodach napsano, ze se s vozikem nesmi na silnici - anebo uz to zmenili? Mimochodem, proc se u nas prodavaji tyhle siroka monstra, kdyz jsem byl tak pred ctyrmi roky v US, tak detske voziky (a bylo jich tam hojne) byly uzsi a mensi, nevim jak to bylo u nich se stabilitou, ono prece jenom tam maji cyklostezky, coz k nam jeste nedorazilo (u nas se stavi jen cyklochodniky a tereni stezky), ale videl jsem i dva voziky v rade za jednim kolem ;)
S vozíkem se na silnici smí, konkrétně Croozer homologaci má. Pokud by byl užší tak by zřejmě opravdu mohl nastat problém se stabilitou. Jezdíme už víc jak rok a šířka je jen otázka zvyku.
Šířka nemusí být nutně nevýhodou. Párkrát jsem jel po silnici na lehotříkolce široké 90cm a má to na řidiče spíš takový účinek, že si nedovolí předjížtět když je málo místa, tedy v situaci kdy by si jinak prostě očistil pravé zrcátko o cyklistu. Přibrzdí a počká. Možná když ví, že uvnitř je dítě, bude ještě opatrnější.
Pak taky mám dojem, že ty vozíky jsou opticky širší než ve skutečnosti, což je rozhodně dobře.
Na druhou stranu, napriklad cyklisticky obousmerny pruh je siroky minimalne 1.5m, sirka modelu Croozer 737 je koukam 70cm, coz moc prostoru pri mijeni voziku neni ... navic koukam, ze jsou k dispozici modely siroke klidne 86cm (Wave Steel), ale podle §58 (5) Za jizdni kolo se smi pripojit privesny vozik, ktery neni sirsi nez 800 mm...
Tak uz jsem to nasel, z ceho jsem si myslel, ze se s vozikem (s ditetem) na silnici nesmi, je to tenhle clanek http://www.horydoly.cz/vypsat.php?id=1865. Je to uz rok stare, takze je mozne, ze se zakony zmenily. Pokud ne, tak ja jsem z diskuze pod clankem a z procteni zakonu pochopil toto: 1. budto ma vyrobce schvaleno ze vozik je urceny pro prepravu osob (to by mohla byt ta homologace) a pak neni problem, viz §48(5) zakona 361/2000; nebo 2. ona homologace znamena, ze vozik muze (bez ditete) na silnici (podle 56/2001 Sb.) a ted je otazka prepravy osob, §48(5) mluvi o pripojnem vozidle, coz (v duchu §48) by vozik nemusel byt a pak by osoby ve voziku (ktery splnuje technicke parametry) vozeny byt mohly; o tom, ze je to nedodelanost zakonu, svedci ruzna interpretace jak lidi diskutujicich pod vyse referovanym clankem, tak ruzne nazory lidi z oficialnejsich kruhu. V tom pripade bych to videl na hadani se s tema policajtama, kteri jsou zastanci linie vozik=pripojne vozidlo. Pokud teda porad jeste delaji policiste vozikum problemy ...
Na Morave, ale i kdekoli jinde dostanete Croozer-y taky i od www.azub.cz. A nejenom je, jsou i levnejsi voziky napr Wave.
jaka je maximalni vekova/kg hranice pro deti v 535?
Věk je asi jedno. Hmotnost 35-45 kg, záleží na typu, ceně... Výška je taky celkem jedno, omezená výškou vozíku.
No na webu pisou ze 535ka ma nosnost 45kg. Mimochodem, sirka 84cm, takze budto maji vyjimku ze zakona (za kolo lze pripojit vozik jen do 80cm sirky) nebo clovek musi doufat, ze si na neho nezasedne nejaky policista ;)
Nebo že nemá metr a když budeš suveréně tvrdtit, že je to rovných 800mm, tak ti to sežere:-).
Maximální hranice pro typ 535 je 45kg (nebo 40 - teď si nejsem jistá), ale z vlastní zkušenosti musím bohužel říct, že naše děti jsou tam jak sardinky, přestože této hranice nedosáhli. Problém je v tom, že vozíme kombinaci mimino v kojenecké vložce a k tomu větší dítě. Jeden syn je 8-měsíční (75cm/10kg) a z kojenecké vložky mu už čouhají nohy tak, že vozík sotva zavřeme - když kopne nohou, suché zipy povolí. Druhý syn má 4 a půl roku (110cm/20kg) a když se zasune na to druhé sedátko, musí mít připaženo a moc místa nemá. Až se zbavíme té polystyrénové sedačky na mimčo, bude to snad lepší. Naštěstí starší syn už teď častěji jezdí na kole sám - buď úplně sám a nebo připojený pomocí trail-gatoru (tuhle věcičku mohu jen doporučit, prodává to rovněž firma dveplusdve) Potkali jsme několik jednomístných vozíků a přijde mi, že na mimino je vhodnější právě ten jednomístný vozík, dítě je tam umístěné pěkně uprostřed a má víc místa, i se to lépe polohuje. Ale jinak jsou vozíky super, k sedačce za kolo už bysme se nevrátili.
Měli jsme dvoumístný croozer a rozhodně mi nepřipadal nepohodlný a že je v něm málo místa. Dcery byly obě spokojené.
Pravda je, že upnutí na suché zipy je nepraktické.
Croozer je super věc. Potvrzuji, že lze v něm, na rozdíl od sedačky, vozit i úplně malá miminka. Vzhledem k tomu, že croozer nemá odpružení, lze s ním jezdit jen po zpevněných cestách. To je snad jediná nevýhoda, kterou jsem objevil. Je škoda, že se mi nikde nepodařilo vypátrat nějaké doporučené trasy pro croozer. Možná by to mohlo být inspirací pro dovozce, aby na svých, jinak perfektních stránkách, vytvořil rubriku se seznamem tras pro vozíky.
Nenabídnu konkrétní trasu, ale doporučuju oblast pod Třeboní (Chlum, Suchdol) - rovinky, pěkné cesty lesem, pískovny na koupání.
Jezdili jsme taky na Šumavě, v oblasti kolem Modravy - jsou tam pěkné hladké cesty, kde nejezdí auta, ale jsou to kopce...
Tento vozík je navržen na asfaltové cesty v amerických parcích, kde není žádný automobilový provoz a cesty jsou čisté a neprašné, vozit v tom dítě v našich podmínkách je týrání.
Co se dítě napolyká prachu, který se za zadním kolem výří či zplodin z výfuků aut. Nehledě k tomu, že takřka nic nevidí, protože je nízko nad zemí, takže většinu cesty stejně prospí v drncajícím vozíku. Je to spíš pohodlí rodičů, kteří musí za každou cenu vyjet i s děckem. Osobně jsem názoru, že se dá s miminy trávit čas v přírodě lepším způsobem a od tří let (i dříve ) může dítě jezdit na svém kolečku (i když pomalu) nebo se dá sehnat jednoduché přípojné kolo - dítě máte na svém kole připojené, šlape (aspoň se hýbe) a vidí co se děje okolo a víc ho to baví.
Samozřejmě záleží na tom, kde se jezdí. I u nás existují asfaltové cyklostezky a nefrekventované silnice. Takže se zplodinami to nemusí být tak žhavé.
S tím výhledem a prachem by to chtělo nějakou praktickou zkoušku. Myslím, že výhled z vozíku je docela dobrý. Rozhodně leší než na sedačce za zády.
Určitě se dá čas s dítětem trávit jinak, to už záleží na rodičích. (Koneckonců nejbezpečnější je nikam nejezdit a zůstat doma :-)
Nemohl jsem reagovat dřív, byl jsem na dovolené. Tak aspoň stručně k několika otázkám:
Croozer na silnici - jediné teoretické úskalí je limit šířky 800 mm (podle zákona), dvojmístný vozík má reálně kolem 850 mm. Ale osobně pochybuji, že po tom někdo šel. To by vám spíš našli něco na samotném kole.
Šířka vozíku - větší šířka má dvě zásadní výhody: stabilitu a kapacitu. Dvojmístný Croozer má ohromný prostor pro zavazadla, dítěti můžete dát na druhou sedačku oblíbené hračky, přitom váží proti jednomístnému jen o dvě kila víc. Je málo míst, kudy se reálně nedá projet, a i pak si člověk poradí - tipy by měly být v některém z příštím dílů.
Nosnost - dvojmístný teoreticky uveze 45 kg, ale do toho je potřeba započítat i bagáž. Dvě větší děti by uvnitř měly opravdu asi málo místa, osobně myslím, že dítě nad 4 roky už je lepší vozit jinak (ideální je obstarat mu vlastní kolo :-))
Drncání, komfort, kvalita povrchu - malé miminko nemá drncání rádo, tam je dobré jezdit opravdu opatrně. Na druhou stranu houpání uspává a pak je mu to jedno. Sedačky jsou závěsné, takže se vertikální pohyb trochu tlumí, rozhodně to při rozumné jízdě není problém. Samozřejmě po skále nebo přes velké kořeny to není ono, ale slušné polní nebo lesní cestě není třeba se vyhnout.
Seznam tras - viz pokračování článku, průběžně píšu další na http://suplik.petnik.cz/index.php?tema=6
dík za tip