Tak se mi podařilo v intervalo 14 dní dvakrát přetrhnout řetěz. Na klasice se mi to ještě nestalo. Na leho jezdím druhý rok. Může to být náhoda, nebo toho už má řetěz dost. Mám tam řetěz SRAM na 8mi kolečko. Číslo teď nevím přesně - tuším PC37.
Vím, že na lehu lze zabrat například při rozjezdu víc než na klasice. Snažím se tomu, především kvůli svým kolenům, vyhnout.
Jaká je Vaše zkušenost? Já zatím jen zařadil nýtovačku mezi nářadí, které si vozím....
BTW. Vytahaný retěz není. Kolik má nejeto netuším. Doporučujete ho vyměnit?
Přetržení se stane. Možná špatné snýtování (SRAM se ale nenýtuje?), možná špatný kus.
Kdysi jsem přetrhl na silničce řetěz dvakrát po sobě v odstupu dvou týdnů, od té doby po přetržení (naštěstí pak už jen jednou) měním řetěz.
Spojku SRAM mám. Na lehu se ale vzhledem k délce nýtuje řetěz vždy a navíc po přetržení to jinak nejde... Poprvé mi praskl jeden bok článku v zúžení a jednou se roztrhl od nýtku ke kraji. Spojka vydržela vždy. Jen při prvním přetržení se řetěz rozpojil i v ní a už jsem našel jen její polovinu.
Obecně je přetržení nepříjemná závada.
1) Nedá se s tím vůbec jet - jen kopečky dolů:-)
2) Nouzově to člověk neopraví.
3) I když už mám nýtovačku, tak se člověk dost zašpiní.
4) Vzhledem k délce řetězu a ještě navlékání do trubek je to časově náročnější než na klasice.
Vůbec - obecně nerad spravuji leho na cestě. Vidím pak u některých kolem je/jdou-cích nevyslovený ale někdy zřetelný názor - co taky lze čekat, když je má takové divné kolo...
K bodu 3, vozím sebou igelitový rukavice (od pumpy). Ale když se člověku vzteky klepou ruce, když musí spravovat, tak toho moc nevydržej, ale na nasazení spadlýho řetězu jsou dobrý.
Já mám SAMOZŘEJMĚ na nářadí nýtovačku na řetěz a centrklíč: http://www.kupkolo.cz/produkty/Naradi-a-stojany...!-Sigma-PT-16_445.html
Tzv. deštníkový jev: nemáš = potřebuješ ;-)
Retez se pretrhnout neda.
Da se jen roznytovat a to v pripade, ze je spatne snytovany nebo pri velmy hrubem zachazeni - razeni za velkeho tahu, atp.
I přetrhnout se dá v případě, že je tam nějaká vada materiálu. Už jsem viděl 2x roztržený článek vejpůl (tedy oba čepy sousedící s roztržením byly zcela v pořádku). A v jednom případě to dokonce byl téměř nový řetěz a stalo se to 55kg slečně.
Vicemene souhlasim, ty retezy maji bezne udavanou pevnost v tahu kolem 10000 N. Kdysi jsem v posilovne zkousel co lze vytlacit nohama pri pevnem zapreni zad o oporu a bylo to neco pres 200 kg, uz nevim presne, tak jako tak, je to max. petina te udavane pevnosti.
Takze pretrzeny clanek musi byt asi fakt jedine vada materialu, za normalnich okolnnosti se to podle mne stat nemuze. A za tu dobu co na kole jezdim, jsem jeste retez petrzeny ve clanku nevidel. Roznytovany ano, ale pretrzeny nikdy.
navím, jestli to je dost vidět, ale je to přetržený. PB je svědek. Jsem silnej jak kůň :o)) Ne, jasně, nejspíš byl fakt vadnej.... Přethrl jsem ten samý řetěz dvakrát...
Pevnost v tahu by měla být v MPa (megapascaly). Působící síla či maximální zatížení by bylo v Newtonech (N). Tak copa je to, tadytoto ?:-)
http://www.czretezy.cz/produkty_c/seznam6_c...
Tady pouzivaji termin "pevnost pri pretrzeni". Ja mel nahore na mysli Newtony, tu hodnotu jsem vycetl z podobne tabulky, ale pro retezy na kola.
Hale, nejsi ty taky úča?
8-)
Kdepak, něco mnohem horšího, máš od toho zkratku v nicku :-)
Taky jsem si to myslel. Kdysi jsem byl něco jako strojař. A tak se mi to zdálo teoreticky nemožné. Pracoval jsem tak ale jen krátce. Zjistil jsem že u prkna rodinu neuživím a nakonec se živím něčím jiným. A taky jsem měl za sebou cca 30 let ježdění na kole, kdy mi řetět nepraskl nikdy.
Řetěz taky nepovolil v žádném extrémním kopci.
Poprvé při běžné jízdě. Rovinka se začala mírně zvedat. a chtěl jsem podřadit.
Podruhé už jsem se rozjel na křižovatce se stopkou a chtěl jsem naopak řadit do rychla. Tady byl asi řetěz namáhán více, ale taky myslím, že nešlo o extrém.
Jak tady napsal abernathy, vsadil bych na kombinaci namáhání řazením a trochu méně povedená výrobní série. ;-)
+ to, ze je na lehokolech (viz zarazeni do tematu) retez mnohem delsi a tim vic proveseny, pri silovem zaberu z klidu tedy dostane pri propnuti poradnou "ranu" a pri tom uz nejde jenom o tahovou odolnost retezu, ale o x-nasobek tehle sily.
Na klasice se mi retez dvakrát roznýtoval, ale držel po kupe, jen s tím nešlo jet, protože mi vzdy schazoval řetež na přesmykači.
Na MAXovi jsem přetrhl řetez nedávno, ted už si to nepamatuju, ale myslím že tam bylo něco zlomené, zrovna jsem ani moc nezabíral, každopádně mi řetěz vyjel z trubky.
Doporučení: udržovat řetěz v čistotě
vozit s sebou doktorské rukavice
než začnete opravovat, vyndat si toaleťák, hadr, případně mejdlo, prostě neco, cím se dá umít.
od té doby s sebou vozím v polstrování stočený drát, který mi daroval bodrý chalupář, a bez kterého bych řetěz trubkou neprotáhnul. Nejtovačka je samozdřejmou výbavou mé brašničky na nářadí...
Ten drát je dobrá věc, píšu do deníčku. :-)
pokud vozíš rezervní brzdové/řadící lanko, jde použít stejně jako drát. Případně dát kolo do svislejší polohy a řetěz pak jde do trubky spustit.
Taky dobrý, ale musím koupit nové lanko, všechny mám zkrácené na míru a to by na délku trubek nestačilo. To nejdelší co je v grippu rohloffa ani nevozím, protože nejsem schopný vyměnit ho ani doma, je tam pojistný kroužek a nemám na něho kleště. Hrozím se že mi někde na cestě rochne, máte s tím někdo zkušenost?
Jaky pojistny krouzek? nerozumim, podle mne, jdou lanka na R vymenit kdykoliv, staci imbus (nebo inbus :-)?
Imbus, torx, klasický šroubovák, ostré kombinačky, spínací špendlík a ty kleště na ten pojistný kroužek v řadící rukojeti. Pokud to někdo zvládá jenom imbusem, tak je u mě Bůh. :-)
Jo, torx, na ten jsem zapomnel. No ale ten zbytek nevim, na co sroubovak a spinaci spendlik?
Imho fakt staci mit multiklic s imbusem, redukci na torx a bit torx 20. To vsechno vozim sebou trvale. Kleste, ktere sebou nevozim bych si pujcil u nejakeho automobilisty nebo domorodce. To lanko je tenke, jde precvaknout snadno.
Uz vim jaky pojistny krouzek mas na mysli, ale ten se prece pri vymene lanka vubec vyndavat nemusi.
Spínací špendlík na vyšpárání zbytků lanka z toho řadícího kolečka co je nasunuté na náboji na tom šesti hranu. Lanko sice tenké je, ale když ho nepřestřihnu přesně a požvejkám ho, nemám šanci ho do Nokonů nacpat. Pořádně sem se na to nedíval, uviděl sem pojistný kroužek a řekl si že sem v pr.... . Můžeš mi prosím popsat postup výměny lanka co jde od řadící rukojeti?
Aha :-) Mluvili jsme oba o necem jinem - ty o vymene lanka v razeni v naboji a ja o vymene lanka v rukojeti, kterou se radi. V tom naboji, to mas pravdu, to musi byt fakt presne a precizne ustrihnute a asi bych to v poli nedelal.
K vymene v te rukojeti: Vysroubuji jednu zarazku, Vytocim rukojet tak aby byla videt koncovka lanka, potlacim to spravne lanko dovnitr, koncovka vyleze, vytahnu lanko, pootocim rukojeti a udelam to same s tim druhym. Nasunout je tam zpet jde o poznani hur, rukojet musi byt v urcite poloze aby zacatek lanka vylezl tou spravnou dirou ven, ale jde to.. V navodu je to pekne popsane a na tom jejich CD je i video jak to udelat. Ted jsem na to koukal,, ty polohy pro navlekani lanka jsou 2 a 13. Takze zaverem, k vymene tech lanek od rukojeti k naboji, by mel stacit torx, imbus a slusne stipacky.
Díky, zítra se do toho pustím.
Za malo. Pokud to budes delat, nelekni se, ze ty originalni lanka maji o neco mensi ten kovovy konec, ktery drzi v rukojeti. Ten valecek ma mensi prumer. Ale originalni lanka jsou velmi draha, takze jsem pochopitelne vyzkosel normalni lanka pro bezne razeni koupena zde. Pasuji tam vyborne.
Ty doktorský rukavice jsou dobrý. Mám je v garáži a používám na extra špinící práce. Do nářadí na kole jsem si říkal že je dám taky. Teď to ještě udělat :-)
Já nýtovačku zatím nevozil. Už 20 let by byla jen zbytečným závažím. Teď ji vozím. :-)
Do trubky jsem řetěz vždy nastrkal. S drátkem to urřitě bude rychlejší a taky může posloužit jako třetí ruka.
Kromě nýtovačky a dalších věcí bych si pořídil do dílny šablonu, kterou zjistím, jestli se mi neprotahuje řetěz. K dostání v běžných prodejnách cyklo. Já to používám dost často a zavčas zjistím protažení, které signalizuje, že řetěz začíná být v agónii a zabráním vyžvejkávání zubů na převodech.
Já jsem párkrát řetěz přerval, už nevím kolikrát celkem.
Jeden případ si pamatuju, že byl v křižovatce lehce do kopca při extréním zrychlování. Času bylo dost, ale já chtěl rychle vypadnout. Asi třetí šlápnutí (už obě nohy v nášlapech) řetěz udolalo a navzdory plynulému tahu rupnul, pak jsem jel zbytek křižovatky setrvačností a se sevřeným zadkem sledoval blížící se auto. Díky té rezervě to s přehledem vyšlo, ani nemusel sundat nohu z plynu.
Kromě tohohle ale nakolik si pamatuju mi řetěz vždy rupnul (roznýtoval se) jinak: když makám, pak na chvílu přestanu kvůli někomu nebo něčemu a pak chci znova začit, tak se někdy zapomenu a dupnu do toho vší silou hned na první šlápnutí. Tím se prověšený řetěz prudce napne v momentě, kdy už má noha plnou sílu a hybnost toho dupnutí. Takhle mě rupnul častěji, pamatuju si minimálně dva, oba na Azubu 4. Připadne mi, že Oceláč s kladkou uprostřed tahové strany to snáší lépe, možná se řetěz neprověšuje tolik či co, nevím.
Každopádně myslím, že i když řetěz při tomhle dupanci nerupne, určitě mu to neudělá dobře. Je možné, že pak je náchylnější k selhání.
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=2703
Už to je přes tři roky, od té doby se mi nic podobnýho nestalo.
Zahradnický vázací drát je dobrý přítel cyklisty i lehocyklisty. Už jsem s ním (provizorně) opravil kdeco.
Na špinavé ruce je supr obyčejná indulona nebo podobný krém v tubě (+ kus hadru). Oboje vozím sebou. Když se při opravě zašpiním, tak stačí pořádně napatlat na ruce indulonu, řádně protřít ruce a otřít do hadru. A ruce jsou jak od miminka.
Zkus si koupit dětské vlhčené ubrousky, šmír tím jde z rukou dolů perfektně. Taky jsem tomu nevěřil, než jsem to vyžkousel. Ještě že máme malé dítě....
Někdy vozím nýtovačku (ale v terénu jsem zatím častěji (a úspěšně) nýtoval pomocí dvou kamenů). Na umytí vozím s sebou kousek solviny. Protáhnout trubkou jde řetěz i do kopce bez nějakého dalšího nástroje, chce to trpělivost.