Tak, ze starého kola se zacaly sypat kulicky, takze je cas na zmenu :-)
Budu na kole jezdit do skoly, ale i na vylety za Prahu, do terenu. Mam ponekud silene kamarady, takze urcite horske; ale zaroven takove aby se hodilo i do mesta (daly se pridelat blatniky, nosic atd. - snad to jde na vsech?).
Vubec se v tom nevyznam, nevim ani jake znacky jsou dobre. No ale tak nejak povazuji za dulezite kotoucove brzdy (v Praze je hodne kopcu a nechci si namlatit hubu az bude prset) a uzamykani predni vidlice (pohodlnejsi jizda do kopce). No a v neposledni rade me laka specialne damske kolo s prizpusobenim ženske anatomii.
Nejvic se mi zamlouva znacka specialised, konkretne tahle kola:
http://www.specialized.com/cz/cs/bc/SBCBkModel...
http://www.specialized.com/cz/cs/bc/SBCBkModel...
Byl by nekdo tak hodny a rekl mi jestli neplacam bludy, popripade doporucil jeste jine znacky a zda je tato dobra? Nebo na co si dat pozor pri vyberu? No a limit je 13 000.
Diky!
kotouče nebrat! dost k ničemu a v praze kopce nesu.
Kotouče brát, ale nikoliv mechanický, bych řek.
BB5 jsou ještě v pohodě...
Ale stejně bych si asi přidal a koupil něco s hydraulikou. Ale má to děvče nějaký popletený, píše o limitu 13.000 a to první je asi za 19.000, tak nevím...:)
Asi tak, myslet si, ze sezenu kolo v hodnote 30 tkc do 13 tkc je pod hranici silneho optimismu :o)
no jsou ted slevy, o ctvrtinu, o polovinu... doprodavaji se letosni modely. to za devatenact se da sehnat za dvanact.
co je spatneho na kotoucich? prijdou mi lepsi jak z hlediska udrzby tak nepodlehaji tolik vlivum prostredi, napr, kdyz je mokro. na hydralicke nemam :-(
a kopce podle me v praze jsou slusne, vysehrad, apod. to uz nejaky brzdeni vyzaduje, zvlast pokud se cloveku plete nekdo pod nohy.
Na to, že se v tom (jak píšeš) vůbec nevyznáš, tak to máš docela dobře srovnaný. požadavky jsi vyřknula, tak teď už snad není problém je někde ve kšeftě realizovat. Ujasnit si požadavky je většinou o mnoho těžší...
Kotoučovky nejsou samospásný. V hustým lijáku s kroupovou vložkou jsem sjížděl Glockner a véčka na treku neměly ani ten nejmenší problém. Ale kotouče chci na horským, ne kvůli kopcům, ale kvůli blátu. A jak ti tady už někdo poznamenal, v Praze jsou sice nějaký ty kopečky, ale určitě ne kopce, kvůli kterým musíš honit nějaký výkonnější brzdy.
a no, tak samozrejme, ze v praze nejsou alpy, ale ja se proste desim predstavy, ze mi to nebude poradne brzdit... na tom starem kole se mi obrousily ty brzdove bochanky a vubec to nebrzdilo, navic se to musi serizovat a tak a ja nejsem moc technicky typ. ani se mi nechce furt do servisu s tím.
navic pokud se nemylim, tak nehrozi, ze kdyz se hne osa tak to kolo bude brzdit.... s kotoucema ne? vite co myslim, ze to bude drhnout, a ja si toho nevsimnu. pripadaji mi odolnejsi.
jinak dekuji za radu, ja sice trochu predstavu mam, ale na tech kolach je tolik parametru..., chm.
Nemysli si, že s mechanickými kotouči na tom budeš líp :-) S těmi je stejné mordování (chtěl jsem být vulgárnější :-))) jako s V-čkama... Někdy dokonce ještě horší. Ale to by se těchto Avid BB5 týkat zas tak nemělo...
brzdové bochánky... romantika jak řemen :-) My pragmatici jim spíš přezdíváme špalky. Ale fakt se mi to líbí, asi to budu prosazovat. :-)
Ono dost záleží na kvalitě těch bochánků. Nevyplatí se na nich šetřit. Další věc je čistota ráfků. prostě písek a bláto musí dolů. Já tomu příliš péče nevěnuju, stejně mi špalky vydrží minimálně na sezonu (6t), pak je měním, i když by ještě něco snesly.
Nemysli si, že kotoučovek si nebudeš muset všímat. Destičky se také obrzdí a musí se měnit. Navíc pokud vím, některé levnější typy se musí v průběhu času taky dolaďovat, stejně jako véčka (dolaďuju teda akorát šroubem u páky na řidítkách).
Ale kotouče ti nerozmlouvám ! Určitě mají smysl. Jen je potřeba zvážit jejich nutnost, pokud máš finanční limit. Dobrá véčka zvládnou totéž, co laciné kotouče, ale za míň peněz.
A těma parametrama se nenech tolik vláčet. Pokud se nechystáš na závody, nebo na nějaké extrémnější jízdy, tak ti kola v téhle cenové kategorii (výběh se slevou) + - poslouží dobře všechna.
no a kolik stojí takové nové destičky nebo bochánky? Mě jde mimojiné o to, aby to kolo nebylo moc náročné na údržbu a finanční injekce. Nejsem si jistá, že se o Rosinantu dokážu efektivně postarat, i když naučit se dá všechno, ale ten čas... a servisy jsou drahe. No a že bych ji koupala, já nevím jsem trochu lemra, necistim si ani boty.
Asi koupím tu Myka HT elite, je to na hranici financnich moznosti, ale sehnala jsem ji za 12890. Kvuliva blatnikum asi vyloupim banku nebo nevim.
A jeste jedna věc, když ušetřím na kotoučovskách tak mě ani moc nenapadá na čem by se vlastnosti toho kola daly nahnat. Přijde mi, že nejaké větší odpružení asi nevyužiju. Větší námaha mi nevadí, jezdím kvůli sportu ne kvůli pohodlí... Tak nevím, kam by se to šetření přelilo.
S odpružením ti tady určitě poradí jiní (HALÓÓÓ :-), já zatím honil jenom silnici, takže do vidlí budu teprv pronikat. Ale to je zrovna věc, kam bych u horskýho upřel pozornost.
Slušný špalky přijdou na nějakých 150 peněz (destičky tuším podobně). Teda pokud máš výměnné. Pokud ne, je to o nějakou kačku dražší (a taky složitější na výměnu). A to seřízení se dá poměrně snadno naučit. Nebo servis, slušný tohle zmákne za pár minut a podle toho si taky rozumně naúčtuje.
A kolo koupat fakt nemusíš (stačí podle potřeby opláchnout a namazat). A ráfky většinou stačí tudle támle otřít suchým hadrem.
Tak to není tak hrozné, já myslela, že je to mnohem dražší. Kdysi mi měnili prasklé přehazování na řidítkách a stálo to pět set. Tohle se sem tam investovat dá. No a nějakou údržbu snad taky zvládnu, utuží to naši jezdeckou spolupráci. Děkuji moc za rady!
Mně spíš nějak dohromady nepasuje fungl nové, a celkem drahé, kolo na jízdy do školy ;-) Jestli to ve škole nemají jak a kde pořádně zabezpečit, tak si holka docela koleduje, že jednoho krásného dne bude bez kola...
neni to jenom do skoly, jezdim i na vylety do terenu, a zase si nemuzu dovolit dve kola. ve skole bude zamcene, v bezpeci, jinak je to samozrejme ve meste risk. to se neda nic delat. na ty kocici hlavy a vysoke obrubniky se ale horal vice nez hodi. do skoly je to pres cele mesto a dvakrat denne, takze cekam hojne vyuziti a nechci aby se mi rozpadlo po prvni vyjizdce.
Mně to přijde celkem O.K. Na to ježdění po městě a občas někde v terénu by to mohlo stačit.
Kotoučové brzdy nejsou vůbec nutné, i dnešní V-čka ubrzdí skoro všechno. Ono je to hlavně o umění brzdit ;-) Hubu si nameleš i s hydraulikami, pokud to neumíš :-) Ani ohledně deště bych se V-ček nebál, kdyby to nefungovalo, tak to tam nedávají... To spíš někde hodíš tlamu kvůli zablokovanému a podklouzlému přednímu kolu :-) Viz to o "umění brzdit"... Malinký problém může být jen v bahně, ale to snad v Praze moc nehrozí... Ale to se stejně týká jen krizových situací, takže při normálním brzdění zastavíš, neboj...
Ohledně Specialized mám takový názor, že je to v našich podmínkách děsně předražená firma ;-) To co oni nabízí za výbavu se dá jinde sehnat mnohem levněji...
P.S. Radši bych bral tu Myka HT Elite, má o něco lepší výbavu, hlavně vidlici...
diky diky za radu. jak uz jsem rekla tak obcas podniknu i celkem hard core cros nekde po karlštejnsku a bylo by fajn kdyby kolo nemelo min sil nez ja :-)
ohledne tech brzd: kdyz se macka ta packa, tak ten odpor (tj. sila potrebna v rukou na brzdeni), tak jak jsou na tom Veckove v porovnani s temi kotoucovymi mechanickym?.
problem je ze na starem kole (ktere bylo ale opravdu prehistoricke a v prisernem stavu). Jsem za chvilu uz nemohla brzdit protoze jsem nemela zkratka dost sily.
S tou silou mačkání je to většinou nastejno s V-čkama, u obou se ty čelisti ovládají lankem. Takže se s nimi, při dlouhých sjezdech a neustálém brzdění, nadřeš podobně.
no to je blbe, ale zase budu mit silacke zapesti :-D a není to taky tak, ze ty vecka poskozuji ram toho kola? kdyz se to mechanicky tre...
Hledáš argumenty pro kotouče, viď :-)) Rám se nepoškozuje, ale odírají se boky ráfku.
Pro hladký a lehčí chod véček (i mechanických kotoučů) je dost důležitý lehký chod brzd na čepech (promazání), dobré a pevné bovdeny a broušená lanka. A pak taky dobré špalky, tedy pardon, bochánky :-) Ty umožní větší tření o ráfek při menším stisku. Je to nějaká drobnější investice, ale mnohem menší, než do kotoučů (taky jsem po nich pokukoval...)
ano to jsem myslela, ráfek, takové to, o co se to tře.
ach jo, co jsou to čepy a bovdeny? bych potřebovala nějakou ilustrovanou cyklopedii pro pitomce.
mě ty kotouče prostě asi připadají víc sexy :-D, ale po této diskuzi začínám věřit i bochánkům, i když z nich tak nepěkně lezou hadičky.
všechno je to popsaný tady http://jdem.cz/bzhw8
hele ty pindo, kroucením se kolem lesklý štangle nezašlajfuju...
Ale když se to umí tak se tím dá i živit :-))
jj, kotouče mají něco do sebe :-)
Na čepech se pohybují ty části brzd, které svírají ráfek. Bovdeny jsou ty trubičky, kterými se vede lanko. Kvalitní a pevné (i když dobře ohebné) musí být proto, aby když zabereš za brzdu, aby se nebortily do sebe a nepružily. Laciné bovdeny tohle někdy dělají a pak vlastně rveš sílu do nich, místo do brzdění. Totéž platí jak pro véčka, tak i pro mechanické kotouče.
no príma, teď už znám takové termíny, aspoň na mě nebudou koukat jak na trubku s bochánkama :-). dají se ty kvalitní od nekvalitních nějak rozlišit?
no a doufam, že v té cenouvé relaci kolem 15ti tisíc před slevou by to mělo být bezpečné ne?
Na kolech v téhle kategorii (není úplným pravidlem) bývá zvykem šetřit z výroby na řetězu, pláštích a leckdy i právě těch špalcích. Teda správněji by to mělo být, že tam dávají sice naprosto funkční, ale jen základní typy s menší výdrží, nebo menším komfortem při použití. Takže je obvyklé, že se tyhle věci mění buďto hned, nebo po jejich brzkém opotřebování za kvalitnější a osvědčené kousky. Však až koupíš, přijď se pochlubit, potřebné se potom doladí, není nutné to přehazovat hned. Alespoň pak budeš moct posoudit rozdíl u kvalitnějšího :-)
Na starém kole máš určitě cantilevery, předchůdci V. Mám je na zimáku, v létě do města ok, jen musím brzdit dřív! V zimě ve sněhu brzdím hned, když vyjedu z baráku :-)) Na novém kole véčka Avid SD7+špalky Koolstop, brzdím jedním prstem!! I do kopců :-)) Než levné kotouče, to raději brzdit nohou :-)
A ty na tom Myka HT Elite jsou drahe nebo levne kotouce ?
Ty brzdy BB5 jsou nejlepší z mechanických kotoučovek (kromě BB7). Kvůli nové vidlici, která nemá navářky na V-brzdy, jsem si je musel pořídit. Oproti původním kvalitním V-brzdám mě jejich HORŠÍ účinnost zklamala. Až když jsem vyměnil vpředu kotouč 160 mm za 203 mm,je to lepší než s véčky.