Já osobně nemám odpružený leháč, ale chystám se nějaký udělat a jako ložisko zadní kyvky chci použít klasické hlavové složení, co se používá na přední vidlici. Má to výhodu v tom, že je to levné, jednoduše vyrobitelné, dá se seřizovat vůle. A mělo by to něco vydržet - když to vydrží ty pecky do přední vidly třeba na horáku v terénu.
Už na polských Fiatech (rok dávno tomu ...) byla na přední nápravě kluzná ložiska (a vydržela). Proč by nešla užít i u leha.
Konec konců obyč. dětský kočárek měl kolečřka na plast. ložiskách, průměr cca 10 mm. Kikáni je provozují doteď ...
Používám ložiska, normální kulčkový jednořadý, nějaká china.
Kluzná IGLIDUR (lze získat u Fa. Hennlich Litoměřice), průměr 8 mm šířka 10mm s nákružkem, 2 ks nalisované do vidlice. Čep je nerezová trubička 8x1,5mm uvevněná do oválné trubky rámu dvěma šrouby M6.
http://fotoalba.centrum.cz/photos.php?aid...
Zde http://www.papji.wbs.cz/Nove_lehokolo.html jsem použil dvě kuličková ložiska oboustranně krytá nalisovaná v pouzdru přivařeném k rámu.Čepy byly soustruženy tak, aby celková šíře byla cca 45 mm a celé složení jakkoli nebránilo lince řetězu. Vše bylo sešroubováno jedním šroubem M 6. Původně jsem tohle lehokolo stavěl pro ženu a měl jsem v úmyslu využít stejných ložisek pro výměnu zadní stavby, aby z lehokola mohla být tříkolka.
Valivá ložiska jsou dle mého názoru na čep kývání vidlice zcela zbytečný luxus. Na kole jsem už rozbil ledacos, ale i přes občasné hrubší zacházení mi originální kluzná ložiska na azubu 2004 vydržela bez problémů a jakékoliv údržby doteď a fungují bez znatelné vůle a s minimálním odporem. U kuličkových ložisek bych se asi bál vymlácení misek a nutnosti údržby a mazání.
Odkaz do původní diskuse na toto téma:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=4551)
IMHO - stačí pro tuto aplikaci i kluzná ložiska. Musí být jen dosatečně dimezována. Používala se dříve na motorkách a nebývalo to kritické místo.
Myslím, že dnes se v těchto konstrukcích v průmyslu dává přednost valivým ložiskům. Neznamená to ale, že je kluzné jednoznačně špatné řešení. V domácí výrobě jde i o technologické možnosti.
Pokud půjdeš do valivých ložisek, tak pro tuto aplikaci doporučuji jiná než kuličková.
Sám jsem vidlici ještě nedělal, tak nevím jak bych volil.
Pro zajímavost - táta řešil pro jedno své kolo celé uložení kyvné vidlice a jeho čep jen jako prostý závit v matici. V podstatě jde o kluzné ložisko které má takto zvětšenou styčnou plochu. Zároveň lze tímto řešením zjednodušit celkové konstrukční řešení. Myslím, že když jsme o tom mluvili, tak mi říkal kde to bylo použito.
Tuto informaci jsem ale už neudržel. Příležitostně se ho zeptám. :-).