Je to sice ve vlákně o lehách, ale Mloku, čteš to a máš k tomu něco? ;-)
Jednou z doležitých vecí je aby retaz a jej ťah prechádzal čo najbližšie, ideálne v osi kývania (čapu zadnej kyvky). Ak pojde retaz pod tento čap tak pri šlapaní bude zadnú stavbu otvárať a pri prepružení budeš cítiť v pedáloch že ti retaz šponuje. Ak pojde nad tento čap tak ti bude pruženie pri šlapaní stláčať a šlapanie bude nerovnomerné, lebo pri prepružení ti odlahčí tah reteze. Tieto efekty budú tým večšie, čím dalej bude ťah retaze od čapu. Preto má napr. Azub u vyšších modelov kladku retaze presne v osi čapu kyvky.
Už to mozimy popsal a to zcela správně. Protože se u lehokol používá jednočep, tak je to takhle jednoduché a není tu oproti složitějším systémům u klasiky co řešit.
A díky dlouhému řetězu a kladce je možno mít stejné chování pro všechny převodníky, takže opět to je tím jednodušší než u klasiky.
A kladka v ose čepu kyvky je pak zcela správné řešení.
Je lepší výš než osa zadního kola, aby ti kolo jakoby uhýbalo před hrbolem trochu dozadu, ne jen nahoru, jede to pak trochu hladčeji. Hlavně ale musíš mít ten řetěz rovnou durch čepem, čili nejlépe je mít osu kladky nad osou čepu o výšku jejího poloměru. Kousek před nebo i za nevadí. Hlavní myšlenka je minimalizovat změnu délky řetězu při pružení, nebo ji zcela zrušit. Zkrátka když ve všech polohách vidle je tahová strana řetězu přesně stejně dlouhá, tak žádný tlak na pedál nebude stlačovat ani natahovat tlumič a nikdy to šlapáním nerozhoupeš.
U OLPRANA (full) je zadní vidla chycená "ušima", které jsou výš než osa kola (tedy, bude-li vidla ve vodorovné poloze).
Stačí i takhle malý výškový rozdíl?
No ono to funguje i když je ten čep nízko. Akorát čím výš je, tím líp to reaguje na ostrý hrany jako jsou výtluky v silnici, ale rozdíl to není zas takový. V podstatě bych se snažil kolo navrhnout na jedinou kladku v tahové straně řetězu (víc je moc a bez ní to podle mě nejede tak dobře), rozumnou výšku sezení a čep vidlice v řetězové lince. Nemá smysl to za každou cenu cpát co nejvýš nebo tak něco, hlavně jsem to myslel tak, že není úplně jedno, jak vysoko to je. Důležitější je ale aby řetěz procházel čepem a na kolo se dalo nastupovat/vystupovat.