Sice jsem "na tom" ještě ani neseděl (neležel?), ale dovolím si tipnout, že čím víc tím líp. Díky poloze a nemožnosti žlapat "ze sedla" jsou ztráty "pohupováním" minimální, a na druhé straně nepochybně méně překážek než na klasice jsi schopen "odestát" a přeskákat, takže na leho bych chtěl nejvíc, co je pro mne ekonomicky únosné.
BTW podobné požadavky na odpružení (minimální ztráty a odpružení postačující pro agresivní jízdu po silnici) mají mezi motocykly supersporty, konkrétně fireblade má zdvih vpředu i vzadu 120mm.
Na běžné ježdění do práce považuju za optimální 0mm, na běžné ježdění po lese je optimální jak nejvíc sneseš (konstrukce rámu, výška sezení atd.) Pak samozřejmě musíš věnovat trochu péče vedení řetězu tak, aby zůstával v čepu a jeho tah to nerozhoupával.
Tedy tlumič se zamykáním?
Použiji-li svisle uložený tlumič (á la levnější AZUBy), mě při stlačení o cca 40 mm vychází zdvih kola neskutečných 250 mm (počítám-li dobře???).
Možná to tak vychází, je otázka, co kde narazí do čeho při těch 250mm (nebo spíš dřív). Na Apusu mám třeba limit pneumatikou do nosiča.
Pokud máš řetěz vedený šepem, tak se ti to bude houpat tak málo, že na zamykání můžeš trochu peněz ušetřit a nijak ti to nebude vadit. Nicméně pokud hodláš investovat do zamykání, uškodit to nemůže.
na to nejde rozhodně odpovědět jednoznačně, záleží na tom, co kdo považuje za "běžné" ježdění. Na azubu mám cca 130 mm (s tenčím pláštěm i víc - limitováno narážením do rámu), ale po kvalitních cestách se dá i na neodpruženém jezdit prakticky neomezenou rychlostí. A omezenou rychlostí i na špatných cestách:-) Odpružení s sebou nese i nějaké nevýhody, je potřeba si rozmyslet, jaké jsou priority.