Podle čeho se řídí délka zapouzdřené osy (šlapacího středu)? Podle provedení trojpřevodníku?
(podle řetězové linky asi ne, bo vzdálenost převodníku a kazety je cca 2 metry)
Byl ve vsi: v jednom shopu nevěděli, ve druhém:"podle původní délky" (mám ale "novostavbu"), ve třetím - osa má být co nejkratší pro fyziologicky nejúčinnější šlapání, ve čtvrtém: tak to přineste! - a když vylovil z tašky - jé, to je těžký, na co to je ... Obešel další čtyři, ale co krám, to jiný názor.
Poraďte prosím, jakou délku?
Dík, Pavel
Já se obvykle ptám podle jakou délku by dali na kliky, které ukazuju / právě kupuju. Některé kliky vyžadují hodně dlouhé osy a některé kliky hodně krátké. Na lehokole často fungují i kombinace, protože je kolem talířů víc místa. Jenže když dáš extrémně dlouhou osu, nemusí ti jít seřídit přesmykač (needošáhne) a když dáš moc krátkou, můžou ti převodníky vlézt až do rámu.
Názor "co nejkratší pro účinné šlapání" může mít něco do sebe pokud jsi silniční závodník co se ve čtyřiceti chystá do invalidního důchodu. Pokud už se hodláš vybodnout na rovnou řeťezovou linku, řiď se radši pohodlím a příjemným šlapáním než žiletkářskými pravidly.
Jak píše Holfi mělo by ti to jít zprovoznit když použiješ některou z těch prostředních délek, jako je těch 118. Pokud nemáš nějaké hodně zvláštní kliky, půjde to složit a seřídit přesmyk.
Délka osy se nechá určit podle dokumentace k přesmykači, kde je napsaná řetězová linka v mm....
Podle převodníku. Řetězová linka na lehokole sice není až tolik podstatná, ale pokud bys nasadil převodník na nesprávnou osu ( krátkou), mohlo by se stát, že s ním neotočíš, neb se nejmenší převodník opře o rám. Je pravda, že lehokolový rám má svá specifika, ale pokud bys měl rám podobný Finnově Hondě, mohlo by se toto stát, protože má ve spodní části rámu vedené vedle sebe dvě trubky, na které navazuje zadní vidlice. V každém krámě by měli vědět, na jaký převodník, jakou osu, jinak je požádej o katalog a tam by to taky mělo být napsáno.
Co se týče řetězové linky je třeba počítat se vzdáleností od převodníku k vodicí kladce, což bude maximálně metr. Je pravda, že řetězová linka není při takhle velké vzdálenosti nijak kritická. Nicméně pokud něco lze udělat správně a nic to nestojí, tak by se to udělat mělo. Radím optimální linku dodržet. Důležitý je použitý přesmykač, v manuálu bude jeho rozsah. Pokud je to ale novostavba, tak bude nutné si provedení přesmykače a jeho upevnění předem rozmyslet. Já bych to udělal především tak, aby to bylo co nejvíce standardní a na nějakou tuhost a hmotnost bych se vykašlal. Aby se v budoucnu dal snadno sehnat přesmykač, kliky, osa ... atd. Snadná zaměnitelnost komponentů se mi zdá důležitější.
retezova linka je vec, kterou dneska bohuzel nikdo neresi.
Aspon u kol se systemem holowtech 2 se o zadne retezove lince mluvit neda. proto taky s holowtech 2 asi brzy skoncim.
Jeho prinos:? tuzsi kliky? nebude to tak markantni rozdil.
Je sice hezky ze jsou loziska vne ramu a maji vetsi prumer, ale proc tam jsou tak maly kulicky?: a proc to neni poradne utesneny?
A pokud mluvíš o klasice, nějak jsem nepochopil to s tou řetězovou linkou. To jako, že nemůžeš nastavit optimální řetězovou linku nebo co?
ja na lehokole nikdy nesedel, takze nevim :-)
U HT2 mas prevodniky strasne daleko od ramu, takze treba pri prevodu 2-1 se ten retez krizi az neskutecne.
Tak tam máš zřejmě víc O kroužků než je potřeba né?
myslis ty podlozky?
na prave strane byly 2 a vlevo 1. Presunul jsem jeden zprava doleva je to lepsi, ale zdaleka ne idealni.
Navic jsem mel na s puvodnim presmykacem (LX) problem prehodit na nejmensi kolecko, tak jsem kvuli tomu musel koupit sram x-gen a je to v pohode
A nedal tam nějaký chytrák SRAM páčky řazení, které normálně neumí se Shimano přesmykem / přehazkou fungovat ?
To je mi taky divný, když shimano má převodový poměr 1:2 sram 1:1.
razeni lx a presmykac taky, ale o to nejde. Ten presmykac nebyl schopnej prehodit na nejmensi tac ani v nejzazsi poloze, kdy se temer dotykal ramu
ok, takže byl problém v přesmykači a ne v HT II...
problem je v novych presmykacich, ze nezvladaji polohu, kdy je maly tac blizko ramu. Ale to nema nic spolecnyho s retezovou linkou, co se tyka linky, je chyba v HT2
Nemůžu si pomoct, ale pořád to nějak nechápu.
Optimální řetězovou linku vepředu nastavíš pomocí podložek, které při montáži HT II dostaneš v balení. Podle toho, jestli máš domeček 68mm nebo méně častý rozměr 73mm použiješ podložky. Pro 68mm jedna vlevo, dvě vpravo, pro 73mm jedna vpravo. Při správném postupu se ti potom nemůže stát, že by ti špatně chodil přesmykač, tedy za předpokladu, že je přesmykač ok.
presne tak, pokud to udelas takhle, presmykac bude fungovat bez problemu, ale retez bude chodit pri vetsine beznych prevodu hodne sejdrem.
Kdyz jednu podlozku presunes zprava doleva, tj vlevo budes mit 2 a vpravo 1, prevodniky se tim padem posunou o cca 2,5 mm bliz k ramu, retezova linka se zlepsi, i kdyz porad nebude zdaleka idealni, ale uz s tim budou mit problem nektere presmykace.
Jinymi slovy je to cely na hovno.
Máš pravdu s tím, že pro 68mm domeček patří 1 vlevo a dvě vpravo (ke klikám) a pro 73mm domeček jedna ke klikám a v případě E-type přesmyku ta jedna vpravo pro obě varianty odpoadá (proto se tam dělá).
Ale řetězová linka bude právě vždy špatná, protože je to tak navržené.
Řetězová linka HT II klik je 50mm a řetězová linka 9tkových nábojů je 47,5mm, tedy je to o 2,5mm blbě a nic s tím udělat nelze (nepočítám možnosti, že se dají podložky blbě u 68mm domečku a je pak levá klika dál od rámu než pravá).
Jeden z důvodů téhle horší řetězové linky bylo právě docílení správného řazení na přesmykači, kdy s tím mělo Shimano mírné problémy s dřívější řetězovou linkou 47,5mm (seřídit to nějak šlo, ale tak perfektní jako s tou 50mm ne).
Mně ale třeba tahle situace plně vyhovuje a tahle linka sedí velmi dobře.
Na střední placku jezdím klidně i nejmenší pastorek (nic mi nikde neškrtá) a díky té řetězové lince se to tak nekříží. A na druhou stranu na střední placku jezdím jen do 3 největšího pastorku (vyjímečně v nouzi i ty poslední dva, ale to je ojedinělé).
A na nejmenší převodník také můžu jezdit i menší pastorky, jezdím jich 5-6 největších.
Na největší placku pak přehazuju jen málo a nepoužívám na ni žádné větší pastorky.
Chápu ale, že pro ty co to mají postavené obráceně, tedy jezdí převážně velkou a malou minimálně je to úplně na h...o.
me este nenapadlo merit, jak daleko je ktera klika od ramu - o vikendu to schvalne zmerim. Kazdopadne je ten rozdil minimalnik a ja ho urcite nepoznam.
2 podlozky vlevo a jedna vpravo je sice jinak, nez na original novych kolech, ale nesouhlasim s tebou, ze je to spatne.
Kdyz to presmykac vezme, je to jedine dobre.
Možná to někdo nepozná, otázkou je proč zatěžovat tělo zbytečně nerovnoměrně.
Já jsem kdysi nedobrovolně udělal slepý test, jestli to poznám a poznal a vadilo mi to dost.
V roce 2004 jsem koupil celé kolo a ještě netušil, jak to vůbec s těmi podložkami je a měl jsem to namontované špatně (tedy dvě podložky vlevo). A šlapalo se mi špatně a nevěděl jsem proč, pořád mi přišlo, že mám špatně seřízené sedlo, že je špatně natočené (ono ale bylo dobře). Když jsem několikrát sedlo zkontroloval, tak mi napadlo přeměřit vzdálenost klik a ona levá klika byla o 0,5cm dále od rámu (přesunutím 2,5mm podložky ze strany kam patří na stranu kam nepatří se utvoří rozdíl 5mm).
A pak samozřejmě je to tak určeno Shimanem a je to v návodu. A při domečku 73mm + E-type přesmykač (což takhle na jednom kole např. také mám) to ani nijak jinak dát nejde, protože tam už nepřijde žádná podložka (a je to ve stejné poloze jako pro 68mm domeček se standardní objímkou přesmykače a dvě podložky u klik).
A pokud je použit přesmykač určený k HT II klikám, tak to bude ještě o to hůře řadit.
Není žádný rozumný důvod to dávat jinak, těch 2,5mm na řetězové lince není zas tak moc podstatných, stejně mnohem více záleží jak kdo řadí. Pokud někdo jezdí i velká/velká, tak to neprospívá ať je jaká chce řetězová linka a pokud někdo řetěz moc nekříží, tak těch 2,5mm nevadí vůbec ničemu.
Ještě je tu ale jeden faktor a to, že zvláště některé levnější rámy jsou prostě křivé. Pak může nastat případ, že "nesprávně" dané podložky mohou být i lepší.
U slušných rámů se tohle ale nestává, např. na všech 5-ti kolech doma je rozdíl vzdálenosti levé a pravé kliky při správně daných podložkách (na všech kolech jsou HT II kliky) do 1mm, tedy neměřitelný (to je tak na úrovni chyby měření).
To je zajímavý poznatek s tím posunutím klik do boku. Když jsem si vylaminoval kryt převodníků na svoje lehokolo, rozhodl jsem se nepárat s nějakými objímkami nebo držáčky a prostě jsem ho udělal jako rotační tvar co má díru na průměr misky středu. Dal jsem ho pod pravou misku co má na sobě takový ten límec a levou jsem tím pádem musel dotáhnout hlouběji do mufny. Celá osa se tak posunula o tloušťku toho krytu doprava, asi o 1,5mm. Byl jsem zvědavý, jestli to bude poznat, ale na nic jsem nepřišel. Myslím že by to mohlo být lehokolovým sedlem - sednout si o 1,5mm doprava ani nepoznáš, nic tomu nebrání. Naopak při spěšném nasedání nebo při jízdě v nezvyklých hadrech si někdy sednu šejdrem tak, že to cítím, a to se pak na sedle vrtím dokud se to nesrovná. Takže si myslím, že jsem možná ten offset kompenzoval tímhle ani o tom nevím. Díky za informaci, že na klasickém kole to nejde (ne každému).
tak ja to urcite nepoznam a taky si myslim, ze bys to taky nepoznal, jen sis to proste vsugeroval :-)
Ale mozny to je....
Bohuzel vzdalenost klik od ramu ted nemuzu zmerit, ale vubec si nejsem jistej ze pri tom spravnem rozlozeni podlozek je ta vzdalenost na obou stranach stejna. V patek to zmerim a beda, jak to nebude sedet :-)
Urcitej manevrovaci prostor je taky umisteni kufru na bote - taky jsem si s tim hral a milimetr jsem nebo tam jsem taky nepoznal. Tim se da taky presunuti podlozky na druhou stranu aspon castecne eliminovat.
No a presmykac? X gen funguje i s jednou podlozkou naprosto vynikajicne...
Vsugerovat jsem si to nemohl, protože jak jsem psal, tak jsem nejdříve objevil problém a pak teprve zkoumal, proč vzniknul a že by to mohlo být podložkami.
Kufry by to kompenzovat trošku šlo, ale má to několik omezení. První je to, že to lze pouze u některých typů.. A pak je tu druhý problém. Vzdálenost pedálů od osy rámu je u HT II už takhle hodně velká a když to vykompenzuješ kufry, tak budeš mít sice aspoň už obě nohy stejně daleko od osy rámu, ale obě budou o těch 0,5cm více. Ne že by se tak nedalo jezdit, samozřejmě dá.
Já si nemohl tenkrát při prvním přechodu na HT II zvyknout ze začátku ani na tu vzdálenost při správně daných podložkách. Střídal jsem to pravidelně se silničkou, kde jsem měl pedály o cca 1,5cm blíže k rámu a byl to opravdu velký rozdíl (vadilo to navíc současně i pro nastavení kufrů, když jsem na obou kolech vozil stejné pedály a stejné boty).
s tema kuframa jsem to myslel tak, ze jeden soupnes kousek doleva a druhej kousek doprava a vzdalenost nohou od sebe zustane stejna.
Jinak s tebou souhlasim - vzdalenost slapek od stredu je vetsi nez u starsich typu kol a je problem si na to zvyknout, to je taky jedna vec, ktera me sere, protoze si myslim, ze to nebylo nutny.
Tohle jsem opravdu dost pocitil, ale posun vseho o 2,5mm doleva presunutim podlozek jsem vazne vubec nepoznal.
Nedalo mi to, a přeměřil jsem vzdálenost klik od rámu u mého krosse Merida, se zapouzdřeným středem Shimano. Rozdíl 4,8 mm! U mně je pravá klika vzdálenější. Měl bych s tím něco udělat.
4,8 mm je uz docela dost. Je to starej klasickej stred v kuse?
S tim nic neudelas. Kdyby to bylo naopak, tzn. vetsi vzdalenost by byla vlevo, da se to posunout pridanim podlozky pod pravou misku. Bohuzel pod levou misku zadnou podlozku nedas....
Z dlouholeté praxe asi tolik. Měla by se dodržovat řetězová linka - t.j. podle kombinace klik, přesmykače, počtu pastorků vzadu atd. je řetězová linka předepsaná. Jde hlavně o to, aby přesmykač byl schopen obsloužit všechny 3 převodníky a aby byl řetěz rovný při přehození na prostřední převodník a prostřední pastorek vzadu. To je teorie.
Laický způsob, jak vybrat osu, je asi takový. Když mám vzadu 6-7 pastorků, tak když nasadím kliku na středovou osu, dotáhnu ji a pak se podívám na převodníky shora (kolmo ke středové ose), tak vnitřní plocha malého převodníku by se měla jakoby dotýkat vnějšího okraje misky středové osy, maximálně tam může být mezera tak do 0,5 mm. Takže když sháním osu, vezmu si sebou kliku s převodníky, vlezu do obchodu a přiměřuju osy. Jelikož v obchodě kliky na osu nebudu dotahovat, tak když kliky nasadím na osu a trochu je dotlačím jen rukou, tak musím mít (opět při pohledu kolmo k středové ose) mezi vnitřní plochou malého převodníku a vnějším okrajem misky středové osy mezeru tak cca 1 mm - ta se vyeliminuje při dotažení kliky na ose. Ten 1 mm je vhodný pro ocelové kliky, u duralových bych volil tak 1,5 mm - duralové kliky na osu po dotažení více "zajedou".
Pokud mám vzadu 8-9 pastorků (takže asi i kliky a přesmyk na 8-9 pastorků) , tak musí být ta mezera o něco větší - po dotažení kliky tak 1-2 mm.
Funguje to.