Jinými slovy - jak má být správně seřízená? Upnuté kufry mají v pedálu nějakou stranovou vůli - bota se může v jistém rozmezí volně otáčet, aniž by došlo k vypnutí. Na jakou stranu má tato vůle být? Dovnitř - to ale pata může škrtat o kliku. Ven - to je ale potom dost velký vypínací úhel patou ven. Nebo někde mezi? Osobně to mám tak, že vůle směrem dovnitř je ukončena těsně předtím, než se pata dotkne kliky (je tam tak 5 mm). Jen nevím, jestli je to tak správně. Jak je to u vás? Zdravím všechny, i ty, co neví.
Důležitější než vůle je asi vypínací síla.
Já to netušil a během dvou dnů po jejich namontování jsem třikrát padl i s kolem, z toho jednou do potoka, když jsem ho přejížděl :-))).
Už jsem je chtěl odmontovat, připadly mi nebezpečný, ale protože se hned tak nevzdávám, začal jsem štelovat šroubečky, až jsem je našteloval na co nejmenší vypínací sílu. Teprv potom mi v prodejně řekli, že pro začátek, než si člověk zvykne, je to velice vhodné.
Teď na nich jezdím asi 14 dní a nemůžu se jich nabažit. Jen nožičky bolely trochu víc než si zvykly.
Jasně, vypínací síla je důležitá - dokonce když ji máš hodně malou, vyrveš nohu snadno i bez kroucení do strany. Má to ale taky svá ale - takové neplánované uvolnění nohy při záběru (třeba při přejíždění potoka) vede k následkům podobným těm, které popisuješ.
Nicméně ta otázka je o něčem jiném - o stranové vůli. Ta se seřídí prakticky jednou provždy polohou kufru na botě a nastavení vypínací síly na stranovou vůli nemá žádný vliv.
ANO stranová vůle je stanovena konstrukcí pedálu různych výrobců ale i jednotlivých typů stejné značky.Nastavuje se jen vypínací síla.Stranovou vůli lze měnit akorát polohou kufru v botě to přináší,ale problém se správným nastavením polohy tretry kdy jedna strana pak dříve naráží a vypíná se.
Já bych řekl, že to máš správně. Obecně by chodidla měla být do V otevřeného dopředu - paty blíž k sobě než špičky. Omezené je to právě klikou, takže jestli sis to nastavil tak, aby pata taktak nemohla do kliky vrazit, bude to dobře.
To je právě ta otázka - já si myslím, že to není dobře (ale nejsem si jistý, proto se ptám). Protože:
1) je pak dost velký vypínací úhel patou ven,
2) někdy při záběru cítím odpor (pata by chtěla víc dovnitř, ale naráží),
3) i směrem dovnitř je to vypínací mechanismus, nikoliv pevný doraz - nemělo by se to tedy jako doraz využívat,
4) na běžných pedálech taky není žádné omezení pro pohyb paty dovnitř, přesto to nečiní žádný problém.
Prostě se s popsaným nastavením necítím dobře. Kromě toho bych si nerad poškodil třeba kolena (což se se špatně nastavenými SPD asi může stát).
Zkusím to předělat, dám vědět, jaký je výsledek. Bohužel mám ale už kufry pevně přitažené, nejspíš si nadělaly do boty mrňavé ďolíčky, drobné pootočení asi bude problém.
Díval jsem se na svoje boty, mám to nastavené tak, že pokud pohnu patou dovnitř až na kraj vůle, mírně naráží na kliku.
Nejlepší nastavení je asi to, kdy si za jízdy vůbec neuvědomuješ, že máš nohy připnuté. To znamená, že tě spd nijak neotravují a pravděpodobně ani nohy nezkoušejí lézt do pozice, která by překračovala vůli pedálu.
Petrolin se neptal, na to jak daleko máš patu od kliky, navíc mnohé kliky mají takové vybrání, že nemůžeš patou o ní chytit ani kdybys chtěl (Midlleburn, Roox atd), ale na to jak seřídit vůli. A ta seřídit nejde, je prostě daná. Ale máš pravdu, že za jízdy to ani nevnímáš a kufr v podstatě drží někde uprostřed.
Ale ne, Jirka odpovídá přesně na to, na co jsem se ptal.
Souhlas s Jirkou,nejlip bude nastavit kufry tak aby tvoje normalni poloha nohou byla nekde uprostred vule a tak ti pedaly nohu nikam necpaly.Ja mam chodidla vyhnuty docela dost od sebe tak mi paty trochu skrtaji o kliky,ale pokud si kufry nastavim tak aby neskrtaly,citim dost kolena.Radsi teda odiram kliky nez kolena.
Já mám nastavené kufry přibližně na "střed vůle", tj. od svého přirozeného postavení chodidel mám stejnou vůli na obě strany. Chodidla mám do V otevřeného do směru jízdy jak popisuje Jirka, což vlastně znamená, že vnitřní strana chodidel je zhruba rovnoběžná s vnější stranou klik. Petrolíne, myslím, že to máš nastavené špatně a sám to tušíš. Podle manuálu se SPDčka vypínají hlavně ven, možnost vypínání dovnitř je pouze v nouzi, když už vedle sebe nemáš místo. Takže jsem si kufry nastavil tak, abych při vypínání ven neměl pocit že už si musím vykloubit kolena. Tudíž, když mám kliku vodorovně dopředu, tak dovnitř mám vůli takovou, že se dotknu kliky. Samozřejmě, že se takto nedá vypínat, ale v jiné poloze kliky vypnu i směrem dovnitř, nebojte se, neškrtám o výplet kola. 8-) Kdysi jsem měl kufry nastavené jako Petrolín a taky jsem cítil, že to není ono.
A je to. Dnes jsem si to seřídil jak radíte (Jirka, Laďa & NočníMyšák). Objel sem sice zatím jen čtyřikrát barák, nicméně cítím, že je to ono. Každopádně je to mnohem příjemnější než to bylo předtím - líp se šlape a líp se taky vypíná. Třebaže vůle teď umožní kontakt s klikou, neškrtám o ni. Tož díky chlapi.
V podstatě zde bylo vše řečeno. Petrolin se ptal na stranovou vůli a jak správně mnozí odpověděli, ta seřídit nejde, je prostě daná tvarem kufru a tvarem mechanismu pedálu. Existuje ovšem možnost vyzkoušet různé typy kufrů, ne všechny budou sedět stejně, u některého typu můžeš cítit i menší stranovou vůli než u přiloženého. Jen dodám, že silniční pedály např. Look s plastovými trjúhelníkovými kufry nemají vůbec žádnou vůli a mohu potvrdit, že to není naškodu, prostě cítíš dokonalou simbiózu s bicyklem. Noha má mít na pedádu jen jednu správně nastevenou pozici, jakékoli vytáčení paty zajízdy může mít za následek poškození koleních kloubů. Tretry mají být rovnoběžně s rámem, ale ono se to ve skutečnosti tváří jako by paty směřovaly více dovnitř, ale předozadní osa chodidla je kolmá na osu pedálu, o to jde.
No to právě nebylo, Tomane. Zatím se tady vede diskuse "když my o koze, tak vy o voze". Jediný Jirka pochopil podstatu problému.
Ještě totiž jde trošku pootočit kufr na botě - a tím jsme tu vůli co? - tím jsme ji změnili (zůstala sice stejná co do velikosti, ale pokrývá teď jiné úhly než předtím).
Přiznávám, že nadpis o "seřízení vůle" může být matoucí, nicméně myslím, že jsem to v textu pod ním vysvětlil dostatečně.
Petrolíne, mám pocit, že o koze nyní hovoříš Ty. Kurf můžeš otočit, jak se Ti zlíbí, vůle ovšem zůstane pořád stejná, jen tretra bude jinak vytočená vůči podélné ose bicyklu. Takže, Ty jsi ale vzásadě nechtěl měnit vůli boty(vůli kufru v mechanizmu), chtěl jsi pouze vědět do jaké polohy našroubovat kufr, aby tretra nikde neškrtala. Přečti si, co píše Zdenek, myslím, že píše ve stejném duchu jako já. A ještě něco, nadpis o seřízení vůle je matoucí, v tom máš pravdu, ale zmátl jsi mě dokonale, když píšeš, ..tím jsme vůli změnili, zůstala sice stejná...Tobě šlo spíš o nalezení správné polohy v předozadním směru chodidla. Tu si musíš najít sám, jak píše Jirka.
Ještě jednu věcičku, pořád řešíš nějaké škrtání tretry o kliky. Tak si posuň kufr na tretřě tak, aby celé tretra šla více ven od rámu a potom Ti bude zřejmě jedno(pokud to nebude vadit Tvým kolenům), pod jakám úhlem (při pohledu shora) máš chodidla, jinak již fakt nevím co jsi chtěl vyřešit. Vůle kufru v pedálu je neměnná, bez ohledu na jakékoliv vytočení kufru, vypínací síla Tě nezajímá, předozadní umístění kufru to také není, to Ti vlastně noha sama, řekne kde má být kufr. Něco jako když se bosou nohou postavíš na nějakou ležící hůlku a chtěl bys udržet rovnováho, to je přesně místo pro střed kufru, ale o to také nejde. Pojdme raději vymyslet jiné téma, někdy je písemná domluva těžká. Jaké máš kliky? Jak máš velkou nohu? Možná máš mohutnější tretry, méně vyhnuté kliky a problém je na světě.
ANO toto je základní nastavení.Plně souhlasím posledním příspěvkem Tomana. Pokud máš problémy pak jsou asi ve vytočení Tvých kolen,každý z nás má jinak vytočena kolena někdo ven jiný vně přeženu to nohy do "O"nebo "X" či jinak nechtěl bych se Tě dotknout, i to nelze opomenout.Kufr prostě ustavím do předem naznačené polohy podle zkoušky utáhnu.Průchodky v tretrách jsou již vybrány tak aby jejich poloha odpovídala co nejvíce správnému nastavení.Opravdu už nevím co na tomto měnit a nového vymyslet.Měj se ahoj.