Vzadu mám na obou kolech 11-32. Vpředu mám na Apusu 22-32-42, neb je to hlavně teréňák a náklaďák. Kliky 153mm mají na svědomí, že se ty převody nezdají tak lehké jak by měly. Byl to užitečný experiment, ale dám tam zas nějaké delší kliky a převodníky nechám.
Na Oceláči mám vpředu 22-34-46 a 160mm kliky. Pod 90 ot./min nechodím skoro nikdy, i tak to na nejlehčí převod jede snadno i do hodně prudkých kopců. Normálně používám jen prostřední převodník, velký pro překročení 45 km/h a malý jen do extra prudkých kopců nebo potenciálně s velkým nákladem do kopce.
Pokud bych měl 170mm kliky, dal bych na silniční kolo o dva zuby víc než mám na Oceláči. Člověk co je zvyklý šlapat nižšími otáčkami (já při větším výkonu jezdím mezi 110 a 120) by mohl ocenit i ještě větší.
Tohle všechno samozřejmě pro 26" poháněnné kolo.
Ahoj Jirko,
tu kombinaci 22-34-46 jsi poskládal, nebo to někdo dělá rovnou ? JKe to pěkná kombinace. Jaký k tomu máš přesmykač?
Když jsem objednával kliky s převodníky od TA Specialités, byly uvedené počty zubů převodníků co jde použít (u malých jen sudé, od určitého čísla nahoru i liché) a protože zvlášť u 160mm klik ti to stejně budou dělat až když dostanou tvou objednávku, je jim úplně jedno, jakou kombinaci si objednáš, prostě ti to tak složí. Takže můžeš mít nejen kliky přesně tak dlouhé jak chceš (od 155 nahoru po 2,5mm), ale i kombinaci převodníků jakou chceš. Drobnou nevýhodou je ta cena sedm a půl...
Jinak nic ti nebrání poskládat něco podobného, třeba výměnou jednoho nebo dvou převodníků za zvlášt koupený, jen musí pasovat (čtyř- nebo pětipacka a jedna z milionu "standardizovaných" roztečných kružnic). Problém můžeš ale mít s přesmykačem. Neznám přesmykač, který by měl v papírech uvedeno, že zvládne víc jak 22z rozdíl mezi nejmenším a největším převodníkem. Ani ten můj (Suntour XCE) to teoreticky neumí. Na lehokole máš ale přesmykačovou trubku jen na ten přesmyk, ne jako sedlovku, takže její úhel si můžeš volit. Nesmíš ji dát úplně mimo, to by nefungovalo, ale sklonit ji vůči řetězu o trochu víc dozadu než je na klasice klidně můžeš (nemá smysl měřit vůči zemi, musíš vůči řetězu). Rámeček přesmyku tím pádem sleze po obvodu převodníku trochu víc dozadu a octne se víc svisle - zvládá větší rozah, 24 zubů rozdílu se tak dá dosáhnout. Víc nevím, aby zas nenastaly potíže na horním konci, ale mohlo by jít i o chlup dál.
Díky za odpověď.
Do TE Specialités nepůjdu :-).
S těmi "standardy" roztečných kružnic to je přesné...
Řešil jsem problém rozsahu přesmykače na trojkolce. Lepší se mi zdály silniční. Tam se dělají opravdu rozsahy 22z. Na MTB je obvyklejší na klikách jrozdíl jen 20z.
S tím řetězem to vím. Myslím, že to je častá chyba těch co staví první lehokolový rám sami a neuvědomí si, že řetěz na lehokole má obvykle úplně jiný úhel než na klasice. Zajímavá by byla statistika kolik prvostavitelů tu trubku převařovalo...
Já jsem rám vždy kupoval hotový. A i tak jsem měl problém najít kombinaci přesmykače s velkým rozsahem na použitý průměr přesmykačové trubky.
Od pořízení soustruhu to řeším tak, že trubku mám schválně malou a lehkou a pod přesmykač vyrobím nízkou redukci na ten co jsem zrovna koupil. Není to můj nápad, odkoukal jsem to od některých holandských lehokol. Přesmykačová trubka 15mm už je taky k vidění, dělat tam nějaký obrovský kvicht jak na sedlovku je přece zbytečné, má to držet jen boční síly řazení.
Pár jich bylo k vidění na SPEZI, taky mě to zaujalo.
Na biku je to sporné s tím co je obvyklé. Už hodně let je používán v sadách od Deore výše rozsah 22 zubů (tam už se dlouho používá 22/32/44).
Na rozsah 24 zubů lze ty přesmykače s rozsahem 22 zubů použít, funguje to v celku solidně (prakticky vyzkoušeno, kamarád vozí na biku právě 22/34/46 a to momentálně s XT přesmykačem), i když to není tak perfektní jako při použití převodníků pro daný přesmykač určených.
Já se hlásím jako první na ten špatný úhel trubky na přesmykač...ale chybama se člověk učí,ne?
jau jau jau!
A já to všecko (rozměry, úhly) od tebe okopíroval ...
ou ou ou!
8-(
Na tom třetím kousku je to už ok
Nemáš někde fotky tý kopie? Docela by mě to zajímalo...
Mufnu s kusem sedlové roury vyřízl z horáka a úhel nastavil podle http://www.bauanleitungen.ch
Obrázek - jaxi ... fotím už 5 let na kinofilm (před tím na svitkový)
8-)
Klasická fotka se nechá naskenovat...na Sv. Kateřinu jedeš?
Převodník mám 48-38-28 a vzadu 11-32. Velký převodník používám vyjímečně jen, pokud chci jet opravdu rychle. To ale pak nestačím s dechem :-)), takže časem určitě půjde pryč. Jen zatím stále váhám, jestli použít 44-32-22, nebo 42-32-22. Vzhledem k tomu, že po rovině nejvíc využívám 38, tak asi to nakonec bude ta 42.
Fakt 28-38-48? Je to nezvyklá kombinace. Myslel jsem, že u těchto trojpřevodníků s plackami 38 a 48 zubů je nejmenší placka s 26 zuby...?
Jsou i 48-38-28. Mrkni například na
http://www.cyklosvec.cz/?akcia=detaily&shop...
Záleží na sadě. Stejně jako se dělá jak 22/32/44 (od Deore výše), tak 22/32/42 (v některých nižších sadách), tak se vyrábí jak 28/38/48 (nižší Shimano sady), tak 26/36/48 (vyšší sady).
26/38/48 se ale nikdy nedělalo (sériově hotové kliky). Větší skok v počtu zubů mezi střední a velkou pilou je proto, aby poměr těch převodů byl podobný. Udělat větší skok mezi malou a střední než mezi střední a velkou by bylo nesmyslné (to by se ten poměrový rozdíl ještě zvětšil, což je nežádoucí).
Ono taky záleží, jaké má kdo vzadu kolo. Já mám vzadu 20" kolo, tudíž mám "silniční" trojpřevodník tuším 52-42-32. Vzadu mám 6-tikolečko 14-28 zubů. Vzadu to ale chce něco z 11 zuby, protože s touhle stávající sestavou ušlapu tak maximálně 35 km/hod. Na druhou stranu - my starší lidi se už nikde neženem.
Standard = 26" + zatím 7mi kolečko (výhledově 8mi).
Jedu, co můžu, ale už to nejede jako za mlada ...
8-P
proč by měl být standard 26"?
Děkuji za odpověď na původní otázku (žádná odpověď, také odpověď ...)
mám dvojtác 40/52, neodpovídám proto, že jej asi vyměním, pravděpodobně za něco jako 36/48/60. Vzadu 26" a 14 převodů, velikost pastorku si nepamatuju, nějaký "default". Jezdím pokud možno tak, že z kopce i do kopce šlapu stejně, k tomu je potřeba velký rozsah (kolem 1000%) - abych při 4 km/h mohl šlapat stejně, jako při 40 km/h.
http://www.damika.cz/foto/2009_05_31/slides...
...neco takoveho? :-)
Jo, jeste neco. Tu 36 bys mozna mel zvazit, Rohloff pri "defaultnim" pastorku, coz je 16 zubu doporucuje nejmene 38 zubu. Pro jezdce do 100 kg, pro tezsi je to jeste vice. Kvuli prekroceni krouticiho momentu.
Myslím že by si v těch omezeních mohli udělat pořádek. Jakých 100kg? Na lehokole můžeš vytlačit bez problémů 200 a více. Taky délka klik do toho má těžce co mluvit. Mají to nějak nedomyšlené. Já mám na 20" hnaném kole 16 zubý pastorek, 42 zubý převodník, takže se do limitu vlezu, ale posichroval sem si to ještě 152 mm dlouhými klikami. Delší kliky, tím větší páky v těch jejich tabulkách nikde nevidím a myslím že jde o docela zásadní věc.
Jojo, to mas samozrejme pravdu. Taky jsem nad tim kdysi badal, ale oni asi spolehaji na to, ze obvykla delka lik 172,5 mm (nebo 175?) je tak rozsirena, ze kdokoliv si bude porizovat jinou delku tak uz vi co dela a podle toho se zaridi.
Naopak, velikost kola nehraje roli.
Jak pise nize Pavel, podle me to maji dost predimenzovane. Mam ted Rohloffa i na tandemu a prestoze silova jizda ze sedla je pro nas spise nesmysl, vyzkouseli jsme to a naboj to v pohode ustal. Prevod 44/16. A kdyz jedeme na kasparka v sedle nejake tezke stoupani tak je slyset jak se tahem retezu krouti ram, ale naboj dela jakoby nic.
O limitu 38 zubů samozřejmě vím (i když taky nechápu, jak to mohli určit takto přesně, pro průměrného člověka tam bude asi dost rezerva). Používal bych to tak, že bych jezdil vždycky jen na střední, jen v případě, že by mi nestačily převody, bych hodil na menší nebo větší tác a pak hned zase zpátky. Takže nejmenší tác bych používal vyjímečně a v podstatě jen na dlouhá prudká stoupání při šlapání malou silou. Určitá nevýhoda je neblbovzdornost.
Zdravím, já mám na 20" kolo vepředu 48 zubů a vzadu sedmi kazetu do nedávna 11-28 zubů a teď jsem jí vyměnil za 11-30 zubů. Zatím jsem vyjel všechno.
Mám na Azub 4 kombinaci trekového trojtácu Mighty 48/38/26 a vzadu 7-mi kolečko Sram DD21 s třírychlostní převodovkou v náboji. Je to kombinace spíše více do rychla.
Na Maxovi jsem proto zvolil pro změnu kombinaci více do pomala - vpředu trojtalíř Truvativ Blaze 44/ 32 / 22 a vzadu 9-ti kolečko Sram DD 27 opět s třírychlostním nábojem uvnitř.
Lépe se mi paradoxně jezdí s AZUB 4, kdy využívám hodně středních a vyšších kombinací převodů (tedy více do pomala). Zde skoro velký tác vpředu nezařadím, protože tento převod je již tak těžký, že ho stěží ušlápnu i s kopce. Pro jízdu s kopce mi postačí DD s ikonou s kopce a malá kolečka vzadu, velký tác téměř neužiji. Zato při jízdě do kopce mi ještě nějaké to velké kolečko vzadu chybí i když mám zařazen malý „tácek“ vpředu a ikonu na DD „s kopce“.
Na Maxovi řadím více do pomala také, ale tam stačí pohybovat se na malých kolečkách vzadu a středovém talíři vpředu. Dostanu se i často k zařazení velkého talíře vpředu při zařazení DD s ikonou s kopce. Celkově mi tento rozsah převodů zajišt´uje lepší a vyšší rozsah až do těch nejlehčích převodů zpřevodování do terénu ( např. prudké stoupání ve velice pomalém terénu) při využití veškerého spektra dostupných převodů i během jízdy na rovině či s kopce. Přesto mi to ale sedí nějak méně, i když bych měl být určitě více spokojen s využitím rozsahu a množství takto dostupných převodů.:-()
Crossové kolo - vepředu 26-38-48 a vzadu 11-34. Krajní pozice 11 a 34 používám ale výjimečně. Vepředu mám taky většinou zařazený prostřední tác.