Ani nevim, proc to sem pisu, ale co...
V nedeli me pustili z nemocnice a ja vecer znovu videl sve kolo. Vedel jsem to jeste nez me nalozili do sanitky, ale musel jsem se presvedcit. Kolo, o ktere jsem pecoval 10 let uz opravit nepujde.
Podle protokolu policie je skoda na kole 1000Kc, na BMW ktere mi nedalo prednost 4000Kc. Ano, jezdil jsem na starem favoritu, ktery byl mozna stejne stary jako ja, ale kazdy rok jsem do nej investoval nekolik tisic.
Prestoze mi nekolik lidi zpochybnovalo bezpecnost kola, pry ram muze byt zrezively a prasknout, jedinou prasklou veci pak bylo zpetne zrcatko. Ramove trubky i vidlice se ohnuly, predni kolo se zdeformovalo a s blatnikem se nacpalo mezi ram a dvoutac. Zcela neposkozenych dilu je jen minimum, kolo evidentne pohltilo znacnou cast nicive sily misto me.
Ja jsem dopadl az neuveritelne dobre, odreniny, narazeniny, otres mozku, zrejme to bude bez nasledku, mozna za tyden nebo dva bych mohl byt fyzicky shopny jizdy na kole. Horsi je, ze z nehody si vybavuju jen fakt, ze mi zprava vjelo do cesty auto. Vlastni nehodu si vybavit nedokazu, vzpominky zacinaji az v okamziku, kdy jsem se snazil vstat z asfaltu.
Jelikoz posadka auta vozidlo presunula pred prijezdem policie, mozna se pravdu o tom, jak k nehode PRESNE doslo nedozvim. Na urceni viny to vliv snad mit nebude.
Ted premyslim co dal. Denne jsem jezdil do prace 26 km (loni 8 tis km), spoj busem je hrozny, auto nemam. Ale chci jeste vubec jezdit na kole?
Pokud bych se rozhodl porizovat kolo, vubec nevim jake. Favorit byl univerzalni, jezdil perfektne po silnici, nezastavil ho lehci teren a pritom jsem ho mohl nechat zamceny pred obchodem bez velkeho strachu. V dnesni dobe bych k nahrade potreboval spis 3 kola (silnicni, horsky a hnusnou plecku). Podle popisu me zaujala i lehokola, ale na tom jsem se nikdy nesvezl a je to trochu velka investice vzhledem k faktu, ze jsem zrovna zjistil, jak rychle z kola muze byt vrak.
Nebo mam spis kouknout po velkem aute, abych priste uz nebyl ten slabsi? Ja fakt nevim. :(
No tak hlavně,že tě nějak víc nezválcovali.Co se týká ježdění do práce,tak Favorit je fakt nejlepší,jen se divím,že jsi měl pouze jedno kolo.Já měl vždy kola dvě a v nejhorším případě bych osedlal kolo manželky.Zaměstnavateli se většinou nelíbí,že jsem se nedotavil na šichtu.
Co se týká kola,tak já už Favorita už umordoval a oprava by byla drahá a tak jsem si osadil obyčejný horský kolo hladkými plášti.
tady máš nový kolo + ještě druhý rám k tomu:
http://letni-sporty.sbazar.cz/dve-kola-2x-kolo...
tady dražší, ale vypadá líp: http://letni-sporty.sbazar.cz/silnicni-kolo...
tady další:
http://sport-ostatni.sbazar.cz/nabizim-jizdni...
a nevzdávej to!
Pokud ti můžu poradit, tak sedni na kolo co nejdřív. Je to jako se vším. Čím dřív tím líp než se začneš bát, což by se po nehodě mohlo stát raz dva....
A lehokolo ti můžu jen doporučit!!! Ale "novej" favorit je sakra levnější a dostupný tím pádem ihned. Šel bych do něj a o lehokole můžeš pak přemejšlet jak dlouho budeš chtít. Nejlíp ho nejdřív vyzkoušet. Pokud jsi někde z okolí tak samozřejmě můžeš to moje....
Pořiď si reflexní vestu a razantní blikačky dopředu i dozadu, a bez nich po silnicích (i přes den) nejezdi.
Přesně a souhlas velmi veliký. Navléci všechna dostupná odstrašovadla na auta, pevná helma a odrazky i na ní - když člověk kouká dolů na cestu, tak zafungují (jako diadém :-)). Hlavní handicap kola je "neviditelnost" v provozu versus slepost řidičů, já se na frekventovanější silnici bojím víc než v noci v černém lese :~) - a že jezdím na kole už cca půl století.....
Tak přeju rychlé zotavení a je dobře jak to ještě dopadlo.
No a místo favorita bud nějaké pěkné krosové kolo, které zvládne i nějaký ten lehčí terén nebo, pokud je člověk zvyklý na silniční posed a oblouky, cyklokrosku. Pokud má člověk jen jedno kolo a nemá srovnání, tak se mu zdá nejlepší na světě, ale moje zkušenosti z Favoritkou jsou spíše děsivé. Musel jsem vyměnit původní originální vidlici, komplet kola, celou sadu favoriťáckých zmetků za Shimano Exage 300EX, oblouky ITM místo těch dětských o šířce snad jen 36cm atd atd. Rám sám o sobě je neskutečně těžký a měkký (zase pohodlný), kolo se kroutí a vůbec nejede, originál brzdy Favorit jsou výsměchem slova brzdit atd. A6 si pořídíš nové kolečko budeš na Fávo vzpomínat, ale na novém se pofičí mnohem lépe a rychleji při stejné námaze. Tak přeju mnoho bezpečných kilometrů do budoucna.
Právě kvůli bezpečnosti jsem vyměnil Favorita za trekové kolo.
Plně naložený Favorit na puťák se mi rozjezdu rozkmital. Z toho jsem usoudil, že už kostra není dostečně pevná a o brzdách ani nemluvím.
Sice se mi hodně dlouho stýskalo po beranech, ale dneska nelituju. Dal jsem přednost komfortu a bezpečnějšímu kolu.
Neříkám, že by se ti na něm nestalo to samé, ale kdo ví ......., několik podobných situací jsem na něm ubrzdil smykem.
Určitě to nevzávej a pořiď si nového treka a začni znovu jezdit.
Nezoufej, jestli ti tam vjel zprava z vedlejší, tak bys moh vysoudit balík. A kdybyste se případně mimosoudně dohodli, moh bys dostat náhradou toho bavora.
Za to bys měl horáka, silničku i lehokolo (lehotříkolku). Proč zmiňuju lehotříkolku? Protože sem si prošel něčím podobným a na klasice sem měl v provozu strach. Teď mi klasické kola visí v garáži a jezdím jenom na ní, bezpečnost, zdraví a pohodlí, to jsou základní věci které se mi vybaví při slově lehotříkolka. :-)) I když pravda, mnozí mě mají za tělesně postiženého.
Pocit bezpečnosti na tříkolce zmiňuješ vícekrát, ale vysvětli mi to prosím tě. Sedíš nízko, níže než na zábradlí i ležáku, a jsi širší, čili podle mne hůře se vyhýbáš dírám, kanálům, více zasahuješ do vozovky. Z čeho pramení pocit většího bezpečí v provozu mezi auty než na jiném kole?
na tříkolce jsem toho neujel tolik, ale zkusím ti k tomu něco napsat i tak než se ozve Juras....
sedíš nízko a v podstatě nemáš odkud spadnout. Podvědomě z toho máš bezpečnější pocit.
Nepotřebuješ k jízdě udržovat rovnováhu, což taky tak nějak podvědomě vnímáš jako bezpečnější, i když to samozřejmě převrátit jde.
Jsi širší než jednostopý kolo a je i největším idiotům v autě za tebou celkem jasný, že mezi tebe a auto v protisměru se nevejdou. Takže tě předjedou až když mají volno a tedy větším obloukem a dál od tebe.
Částečně to možná souvisí s tím, že mnoho z nich si myslí, že jsi postižený. Takže ani netroubí, ani nenajíždějí na zadek ani ti za zádama netůrují motor, což se ti občas na kole stane...
Jestli jsem na něco zapomněl, tak to Juras rozvede a doplní.
Na druhou stranu bych asi neměl dobrej pocit z toho, že bych byl zhruba někde po úrovní středu kola náklaďáku a nebo traktoru :-(
To je relativní, na lehotříkolce sice čumíš náklaďáku na podvozek ale ze dvou metrů. Na klasice tě otrlí řidiči lízají zrcátkem a to umí opravdu rozhodit. Když jdeš do příkopu, to je ta lepší varianta, když jdeš na střed a za tebou náklaďák, jsi rázem níž než na lehotříkolce a tím nemyslím ten masný flek co z tebe zbude. :-( Naštěstí jsem na klasice zažil třikrát příkop z přilbou, kdyby střed, asi bych tu nepsal.
Ano, sedím nízko a ještě mám třetí kolo, z toho pramení skvělá stabilita za větru přírodního či větru kamionového. Na klasice mě vítr div nehodil pod auto nebo do příkopu, nebo vír za kamionem se mnou cloumal tak, že si člověk musel nechat metr fora od krajnice. To na lehotříkolce zvládáš jednou rukou a druhou svačíš při stejné, ne-li větší rychlosti v porovnání s klasikou. Mám tři kola a proto sem měl obavy z děr, teď už vím že neoprávněný. Díry do průměru 30cm bez problému objíždím aniž bych nějak více měnil směr, trefuji se mezi kola, po pár kilometrech se to naučí každý. Díry většího průměru jdou vidět z dálky a tak je po kontrole provozu ve zpětných zrcátkách objedu zcela a nebo sjedu úplně ke kraji a zastavím než mě auto za mnou předjede a nebo díru když jí mám trefit levým nebo pravým předním kolem projedu nehledě na hloubku. Dělá se to tak že se co nejvíc zrychlí a při přejíždění díry se nakloním směrem od ní. Plášť Big Appl pohltí náraz odlehčeného kola na hranu a jedu dál. Do vozovky zasahuji míně než na klasice, šířka lehotříkolky je 86cm, šířka trekového kola 60cm + minimálně 50cm fora od krajnice aby mě nesfouklo auto, spíš to bude více. Na lehotříkolce mám skvělý přehled co se za mnou děje, takže předjíždí mě auto, najedu pravým kolem úplně ke kraji, nerovná krajnice jednomu kolu nevadí, odlehčím ho. Auto mě předjíždí velkým obloukem a když jede auto do protivky, většinou auto za mnou počká, to samé v nepřehledné zatáčce. Na klasice tě v těchto situacích zprasí každé druhé auto. Lehotříkolka je sice nižší, ale opticky se zdá obrovsky široká, proto ta opatrnost řidičů. Ve výšce dvou metrů mám oranžový praporek, zase o proti klasice větší viditelnost. Takže z toho pramení mé přesvědčení o větší bezpečnosti lehotříkolky o proti klasice a to sem na klasice najezdil mraky tak můžu srovnávat. Dokonce uvažuji že přestanu vozit přilbu. :-)
Buď rád, že jsi měl kliku a přežil to relativně bez následků. Mě se stalo v r. 1991 to samé (taky kolo Favorit) a skončil jsem s vyhozeným ramenem a přetrhanými šlachami v nemocnici na operaci a 2 měsíce léčení. Kolo si koupíš nové a lepší. A uvidíš ten rozdíl proti Favoritu, dnešní kola jsou už trochu jinde. Taky jsem si tehdy udělal radost novým kolem, i když ten můj Favorit měl pouze ohnutá řídítka.
1. buď rád žes to přežil
2. buď rád že jsi celej
3. buď rád že se ti skoro nic nestalo
dlouho dlouho nic
tři kupky hnoje
dlouho dlouho nic
xxx. kolo je spotřební materiál. Jestli chceš Favorita, zajdi do sběrného dvora, vtiskni zaměstnanci do dlaně 50kč (pár kol jsem si už odvezl zadarmo když jsem do dvora vezl nějaký sajrajt) a odneseš si několik kompletních kol. Na každěm bude něco pokažené, ale dohromady (a s tím co zbylo z předchozího kola) určitě poskládáš nového favorita.