Ahoj,
potrebuji dostat ven z oceloveho ramu duralovou sedlovku. Zrejme ji puvodni majitel pred montazi nenamazal a tak zarezla. - pry byla 7 let bez pohybu.
Ram je z krasneho materialu (Tange infinity) a nerad bych ho znicil. Sedlovka je v ramu zasunuta cca 15cm.
Zatim jsem zkousel:
- Nastrikat prez demontovane stredy WD-40, sedlovku upnul so sveraku a kroutil ramem. bez vysledku.
- Poklep kladivem (poradne rany) take bez vysledku.
Otazky:
-jaka je vhodna chemie na "rozleptani" rzi?
-pomuze nechat pusobit WD dele nez prez noc?
-pokud je treba sedlovku rozrezat , odvrtat... jak se to dela?
odrezovač?
ALe jestli jsi měl sedlo ve svěráku a kroutil rámem a nic, tak ti nedávám příliš šancí, že jí vyndáš :o(((
odrezovac - je tam "nasakle" WD -> nevis zda jsou misitelne? nebo to predtim vyplachnu napr benzinem?
ad sance - a proto je tam ta otazka na to jak se spravne odvrtava... :-( vim, na lezaku bych takoveto problemy nemel...
to nevím.... :o(
já bych se vrtáku bál:o(
Radši bych na to šel s pilkou na železo mám takouc ručná, do který se dá dát ten list a hodně kouká, takže by šla strčit do sedlovky a opatrně podélně naříznout, ale stejně, bál bych se že ten rám někde trošku vezmu taky.......
To nahřátí a ochlazení co radí Vladaza bych zkusil dřív....
pro doladění vnitřního průměru sedlové trubky se používají výstružníky, možná by se toho dalo nějak využít - sedlovku uřezat a odfrézovat?? snad v nějakém vybaveném servisu by tuto možnost posoudili. rám bych otočil a tu /vzpomínanou/ naftu nebo petrolej bych tam středem nalil, aby byla trubka zaplněná. protože je sedlovka z jinýho materiálu, jako rám, tak by možná pomohlo ji řádně nahřát, třeba by se ji po následném ochlazení podařilo uvolnit - víc mě nenapadá
Dá se nalít přiměřené množství uvolňovače zarezlých šroubů, několika cm zarezlého spoje to může vzlínat i tři dny.
Dá se nasypat do sedlovky drcený led, upnout za sedlovku do svěráku a rám opatrně a rovnoměrně nahřívat hořákem.
Dá se to odnést k někomu, kdo slušně opravuje rámy. Pokud je rám letovaný do koncovek, v krajním případě lze sedlovou trubku rozřezat a vyměnit, ale to musí být opravdu exotický rám, aby se to vyplatilo a výsledek je nejistý.
ADuvolnovac zarezlych sroubu - muzes mi poradit nejaku konkretni znacku?
bylo by mozno pripadne pouzit chemicky odrezovac ?
AD ram - neni to nic velevzacneho ac je to "veteran" - Fort z materialu Tange Infinity co si osobne cenim
btw - dle Tve rady jsem ho nasel na Aukru, viz ma tema "ocelovy ram a vidlice"
Jsem kovar- zamecnik, vidim to taky podobne jak ti pisou ostatni. A to, ze musis nechat vzlinat nejake ridke mazivo, na nejake odvrtavani zapomen. Hlinik svym zpusobem starne a koroduje taky, takze stycne plochy se zkorodovanou vnitrni stranou ocelove trubky budou drzet hezky fest. Sam bych to prolival WDckem par dni horem dolem, potom napric provrtal sedlovku a s pomoci neceho, cim ji prostrcim, bych se ji pokusil vytocenim dostat ven.
U odvrtavani, rezani nebo odfrezovani dojde k castecnemu poskozeni ramu zevnitr, bal bych se na tom pak jezdit.
Ahoj,
-mas nejaky odhad pro "navzlinani" pri hloubce zarazeni sedlovky cca 15 cm?
-pripadne nejaky navrh na vhodnejsi prostredek nez WD-40? (Joe@Cube ?)
odvrtavani - asi bude jedine mozne uriznuti sedlovky a potom postupne pomoci stavitelneho vystruzniku/vyhrubniku se dostat co nejblize puvodnimu prumeru. To je ovsem posledni moznost.
Netusim, proste tak dlouho, dokud to bude treba. Mozna by to slo i tim odrezovacem, ale my uvolnujeme vsechno WDckem, prodava a pouziva se po cele Evrope.
Po pravde receno si neumim predstavit odvrtavani nebo odfrezovavani neceho v delce 15 cm v tak tenke trubce, jako je na ramu kola. Ale vsechno se da udelat, jenom je potreba si porovnat vynalozene prostredky na smysl takove operace s nejistym koncem.
původní majitel věděl dobře, proč to prodává :-) Ocel a hliník mají rozdílné elektrodové potenciály, za vlhka mezi nimi dochází k přechodu elektronů, říká se tomu makročlánek. Samotná koroze hliníku by nevadila, jeho oxidy mají totiž stejný objem jako původní materiál, potíž je ale se železem, to vytváří oxidy s větším objemem, které svým "bobtnáním" dokážou roztrhat i beton.
Odvrtání mi též nepřipadá jako šťastný nápad, na takové délce není žádný kutil schopný udržet potřebnou souosost, určitě by zajel i do vnější- sedlové trubky. Přinejhorším bych takovou sedlovku zkusit naříznout podélně zevnitř. Vzal bych plátek z pilky, chytil ho do jiný, menší, podélně rozříznutý trubky aby se s ním líp dělalo a zevnitř pižlal sedlovku. No ale ani při takovým postupu není jistota že rám zůstane nedotčenej. Ta hloubka zasunutí je fakt moc veliká, rukama se bude řezat vždycky trochu našikmo, buď tu sedlovku nedořízneš, nebo zajedeš do rámu.
a BTW, není ohnutá? To se ti bude bránit demontáži ještě houževnatěji.
majitel prodaval kolo ktere bylo v celkove dobrem stavu za +- cenu sady ktera byla na nem (posledni 8-rychlostni LX - to je na turistiku jeste ten pravy drzak). Takze ram z materialu Tange infinity byl prijemny bonus.
Kolo je "old school" - napr ma misto rychloupinaku sedlovky silnicarsky imbus... tolik k mym pohnutkam
o podelnem nariznuti zevnitr jsem uvazoval take ale myslim ze vystruznik se "zacentruje" ve vnitrnim prumeru sam.
Jako bych viděl svoje kolo. Old school ocelový rám (decentní oversize a jen nepatrný sloping), 8-rychlost LX, imbus.
S tím bych si nehrál a odnes to k rámařovi, takový kolo má podle mne obrovskou HODNOTU (to je něco jiného než cena). Přece jen v tomto je zkušenost z pár zničených rámů víc než deset kilobyte rad z internetu;-)