Ahoj, mate nekdo zkusenost s podobnym kolem - potrebuju neco, aby to vzadu nebylo moc tuhy. DIk. W
http://www.mojekolo.cz/3831-gt-marathon-elite
A co to podle tebe znamená vzadu moc tuhé? Pokud se mluví o tuhosti, tak u fullu se tím myslí, jak moc je tuhá zadní stavba, tedy jak moc se kroutí nebo ne a tam vždy je nejlepší aby bylo co nejtužší.
To ale asi nemyslíš, takže nám to přelož, co tím myslíš.
Ahoj, zkusim to - mela by na tom jezdit krehla divka 60 kg. Nedavno jsem dostal jeden komentar na FSRXC x Merida TFS s tim ze "Spesl je ctyrcep, Merida jenom prepakovany jednocep, rozdil v citlivosti pujde poznat - zvlast pod lehkym clovekem" proste bych chtel aby to reagovalo tak, ze i ten lehkej clovek pojede jako na vlne a nebude mit pocit ze ma sice full, ale porad drnca pres koreny. - je to pochopitelny ?
Pochopitelný to teď už je, citlivost je už jasná.
Především začnu tím, že dle typu systému naprosto nelze určitě obecně citlivost daného fullu, v rámci stejného systému jsou mezi jednotlivými koly i větší rozdíly než mezi různými systémy.
Další velmi podstatnou věcí je tlumič, který má na citlivost často větší vliv než samotná zadní stavba.
A teď konkrétně to kolo v odkazu. Začnu právě tím tlumičem. Je tam ošizená R-ková verze což znamená natvrdo nastavený propedal, který nelze vypnout. Tohle je pro citlivost špatně a první problém, který citlivost zhorší a bez výměny tlumiče nepůjde vyřešit.
Druhá věc je interní nastavení u Fox tlumičů, což prodejci ani neuvádí, vliv je ale obrovský.
To je na tlumiči označeno nápisem compression tune (2010 modely už to mají zase jinak) a jedním ze tří sloupečků.
Tedy záleží jak je tlumič u toho GT nastavený. Pokud by měl compression tune na max (ten nejvyšší sloupeček) + je to jak už jsem psal Rkový ošizený model, tak to bude s citlivostí pro lehkou váhu katastrofa (a to na každé zadní stavbě).
Rozhodně bych zkusil vzít něco, kde je RP2 nebo RP23 + compression tune na minimu.
Compression tune tlumiče lze ale i dodatečně nechat přenastavit v servisu (dělá např. Bikelive a stojí to 800Kč), takže compression tune není až takový překážka. Rkový tlumič ale už vyřešit nelze.
A co se týká samotné zadní stavby, tak citlivost u GT je celkem slušná, existují na trhu jak méně citlivé, tak více citlivé zadní stavby.
Další věcí je průběh zadní stavby, aby při daném stylu jízdy byl využíván celý zdvih, tohle bude na tom GT celkem ok.
A další věc je samotný zdvih, 100mm nikdy pohodlné nebude, nebál bych se většího zdvihu. Při pohodové jízdě vyšší zdvih jede téměř stejně jako nižší, tedy není důvod sahat po nízkém zdvihu a vzal bych něco mezi 120-140mm.
OK, tak to je celkem vycerpavajici odpoved. Takze to asi zavrhuju rovnou. Co bys pro zajimavost rek ty vyber z tehle 2 ?
>http://www.cykloceny.cz/?p=productsMore&...
http://www.cyklo69.cz/produkty/kola/prodid-1148/
To jsou dost odlišná kola. Začnu u tlumičů X-Fusion, ty nemám v praxi moc otestované, takže je nemůžu nějak více hodnotit jako Fox tlumiče.
Většina X-Fuxion by neměla být omezována kompresí, takže citlivost by měla být slušná.
Je ale také třeba si uvědomit, že tlumič, který je maximálně citlivý, tak sice perfektně žehlí, ale na druhou stranu o to méně omezuje pohupování a když někdo hodně špatně šlape do kruhu, tak se pak kolo může více pohupovat.
Jak se přesně liší ty verze X-Fusion na těch dvou kolech netušim.
A teď ta kola:
Obě mají vyšší zdvih než to GT.
Spešl má pružinovou Toru, tady je úplná jistota, že nebude ta pružina vhodná pro 60kg slečnu a bude moc tvrdá, otázkou je, zda nejměkčí pružina (kdyby se nechala vyměnit, což jsou peníze navíc) bude stačit.
Merida má z těch kol největší zdvih, i když je to přepákovaný jednočep tak nechodí tak špatně, citlivost bude celkem slušná. Ale na druhou stranu půjde z těch kol nejhůře za pedálem.
A ten Spešl je dobře žehlivý rám, ale také spíš houpavější (tedy nejde nijak excelentně za pedálem). Oproti té Meridě na tom bude malinko lépe jak půjde za pedálem.
Z těhle tří kol bych byl pro toho Spešla, ale pouze pokud půjde rozumně vyřešit ta vidlice, s originál pružinou by to bylo nepoužitelné.
Jinak v téhle ceně je to ještě pořád trochu složité. Kdyby bylo o trošku více peněz, tak by se výběr hned velmi rozšířil a dalo by se doporučovat mnohem více.
Od Canyonu by se našly i pěkné dámské modely, ale ty jsou cenově od cca 40tis. (samozřejmě za ty prachy jsou osazené o několik tříd lépe než ta vybraná kola).
V pánských modelech by XC5tka (XC4 bych nebral) vešla někam kolem 36tis., pořád je to s RP23, Rebou a velmi slušným osazením za zbytek.
A Canyon XC by byl takový rozumný kompromis, slušné pohodlí a přitom ten rám jde za pedálem velmi dobře (rozhodně znatelně lépe než ta Merida i než ten Spešl).
Tlumič to nejlepší, co tam může být, tedy RP23. Nevím compression tune, ale to by šlo přenastavit.
Na druhou stranu letošní dostupnost Canyonů je nic moc a dodací termíny dlouhé a je otázka, jaké modely ještě letos budou.
Kouknul bych se ale určitě na Outlet (výprodej) u Canyonu, tam se často objeví opravdu parádní kousek za tu cenu.
Dále bych se podíval po nějakých Giantech, jeslti by se někde nenašel nějaký zlevněný Trance X.
Maestro jde za pedálem výborně, což je dané tím, že se stavba při šlapání trochu zamyká. To může být pro začátky na fullu, zvlášť bez perfektního kruhového šlapání výborné. Při šlapání se to mírně zamkne a parádně jede a bez šlapání výborně žehlí (samozřejmě i při šlapání to žehlí slušně, ale některá kola, co se méně zamykají při šlapání, tak žehlí při šlapání lépe, zase většinou o to hůře jdou za pedálem).
Koukám, že v Outletu Canyon moc menších rámů nemá (předpokládám, že bude potřebovat Sko, maximálně Mko).
Tady jediné zajímavé asi tohle:
http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o...
Za tu cenu super, ale už to bude předpokládám značně přes rozpočet, takže asi nepřipadá v úvahu.
Tak tady je výborná volba v přijatelné ceně (jen nepatrně dražší než ta vybraná kola):
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Stage-5-0...
Něco takového bych asi vzal při požadavku ceny do těch cca 35tis. Kč.
Zlevněnému Radonu se bude konkurence hledat těžko.
A Radony jsou dost krátké, takže je velká šance, že ji sedne pánská geometrie.
Akorát by mě ještě zajímalo, jak poznáš z obrázku, že to půjde víc za pedálem. Fakt je, že na tom Spešlu jsem musel vynaložit víc úsilí, než jsem zvyklej, abych to uvedl do pohybu.
Z obrázku nepoznáš vůbec nic.
Poznám to proto, že jsem všechna ta kola v praxi jel. Mám projetu cca 50 různých fullů, už ani přesně nevim ten počet.
No a další informace se poznají z Linkage (SW na simulaci zadních staveb), kde je momentálně cca 550 modelů. Když víš, co vyčteš z těch modelů + máš u dost kol srovnání s praxí s těmi modely, tak se spousta věcí pozná i z modelu kola, která jsem nejel a jen viděl model v Linkage.
Další se pozná z testů Bike magazinu, kde měří průběh zadní stavby + tlumiče dohromady, kde mám z testů cca 300 kol.
Jinak s tím úsilím, full bez zamčeného tlumiče nebo bez omezení tlumičem třeba propedalem nebo jinou platformou, tak za pedálem vždy půjde o něco hůře než HT.
A pak kromě toho, jak se chová daná stavba velmi záleží jak umíš šlapat do kruhu.
Při velmi špatném šlapání se každý full rozhoupe více a ztráty už jsou znatelné.
Při dobrém šlapání bude pohupování minimální a ztráty téměř zanedbatelné.
Kde se každý full bude pohupovat hodně (a s rostoucím zdvihem se to zhoršuje) a ztráty jsou větší je při jízdě ze sedla.
Sem tam nějaký systém se zamyká opravdu hodně, že i ze sedla se to ani nehne, pak ale v tu chvíli to ani nežehlí, takže vždy to je o tom, co kdo preferuje.
Proto je třeba na fullech s vyšším zdvihem jezdit jiným stylem než na HT, tedy především se téměř nejezdí ze sedla (samozřejmě teď nepočítám technické sjezdy).
Vidíš, tak tohle je pro mě docela zásadní informace. Když bych si kupoval další kolo, tak mám zas dilema, protože dost často se na kratší prudký kopec radši zvednu ze sedla, a urvu těžší převod, než bych se mořil v sedě. Se budu muset učit občas na tomhle kole (jestli mi ho pujčí) a třeba změním styl- Ty pokud jezdíš obojí určitě taky musíš umět měnit styly ne?
Jinak dostupnost toho radonu je 2-3 tejdny, takže mi asi nezbyde než koupit toho Spešla - měl by to bejt dárek. Pak bych asi zkusil prodat tu vidli a koupit jinou vzduchovou. Nu měl jsem se zeptat dřív. ALe ten Radon mě pořád děsně láká, že to ještě musím nějak promyslet.
Tak to bych si tu dobu už počkal. Tohle je ještě dobrá situace, že to kolo vůbec touhle dobou je.
Pokud už má třeba člověk velmi specifické požadavky, tak se musí často nakupovat stylem v září na předobjednávku a kolo dostaneš někdy mezi listopadem a dubnem, jak kdy. A prostě to ani nijak jinak nejde. S tím je třeba počítat a kupovat ve vhodnou dobu.
Tři týdny jsou proti tomu úplná pohoda.
Taky mi baví občas dupat ze sedla a proto stále k fullům mám ještě celopevňáka, se kterým jezdím převážně asfalt, případně pěkné cesty. Tam si dupání ze sedla užiju dost a aspoň ocením právě dvě výhody oproti fullu a to tu možnost pořádně dupat ze sedla + váhu (celopevňáka mám pod 10kg, fully těsně pod 13kg).
A samozřejmě ne že by se nešlo na fullu ze sedla nikdy, krátkodobě to je někdy potřeba, třeba když přijde nečekaný prudký krátký výjezd, tak taky jdeš ze sedla, i přes to, že při tom energii nějakou ztratíš.
A sem tam jdu ze sedla na fullu i třeba v dlouhém mírném kopci, ale ne za cílem dupat, ale abych se protáhnul.
Ale stylově je to ježdění prostě o něčem jiném. Na fullu je zase mnoho jiných výhod a věcí, který mi baví, který na HT (natož celopevňáku nejsou).
Teď nemyslím jen nějaký těžký technický terén, ale třeba rovinka nebo velmi mírně z kopce, kde to jede a je to trošku rozbitější cesta. Na HT musíš každou chvíli vstávat ze sedla, na fullu prostě sedíš a letíš a můžeš být v takové situaci i mnohem rychlejší.
Ale když nemusím (kvůli okolnostem typu ten nečekaný prudký výjezd, kdy nemám přehozeno), tak to dupání a držení tempa ze sedla na fullech neprovozuju, protože je to kontraproduktivní, tohle si pak užiju na celopevňáku.
Trochu může pomoct omezování platformou nebo lockem. Jenže pořád to zamykat včetně vidlice brzo omrzí a navíc v tu chvíli ztratíš výhody fulla a stane se z toho těžké HT. Takže tahle metoda není moc vhodná, já třeba mám upravené tlumiče tak, že je ani nějak více omezit už ani nemůžu (a nijak mi to nechybí). Na Talasech lock mám, ale neopužívám ho vůbec.
Se změnou stylu jízdy jsem neměl žádný problém, zvyknul jsem si na fullu okamžitě (když jsem před více lety s fullem začínal).
Jinak můžeš mít chrtího fullu se 100mm zdvihem, který pojede velmi dobře i ze sedla, jenže to už pak je full jen tak napůl a je to vyloženě na chrcení. 140mm dobře fungující full je v terénu úplně o něčem jiném.
To máš naprostou pravdu. Když jsem toho fulla zkoušel tak jsem byl u vytržení při sjezdu na sjezdu po dlažebních kostkách. Bylo to prostě jako když jedu na svým starým kole po hladkým asfaltu. Věřím, že se na to zvyká raz dva. Horší je to pak si zvyknout obráceně - když se dostaneš na horší cestu tak to bolí :o). Já si spíš zvykám na MTB jako takový, leta jsem jezdil silnici, ale nějak mě přestalo bavit honit se s narůstající silniční dopravou i na malých vesnicích. Tak 3 roky zkouším MTB na starým authorovi (přítelka má právě ještě větší skoro šrot). A je to mnohem, mnohem větší zábava na jedné straně a navíc ta příroda, les, občas bláto, kořeny, kameny, hlavně můžeš jet téměř kamkoliv. No a tak ten full je lákavý. Každopádně si budu muset zvyknout na trochu jiný posed. Já bych počkal - ale když ona má ty narozeniny..... :o( Leda bych ji dal to kolo zatim jako objednanej obrázek :o)
Ahoj, zkusim to - mela by na tom jezdit krehla divka 60 kg. Nedavno jsem dostal jeden komentar na FSRXC x Merida TFS s tim ze "Spesl je ctyrcep, Merida jenom prepakovany jednocep, rozdil v citlivosti pujde poznat - zvlast pod lehkym clovekem" proste bych chtel aby to reagovalo tak, ze i ten lehkej clovek pojede jako na vlne a nebude mit pocit ze ma sice full, ale porad drnca pres koreny. - je to pochopitelny ?
To nebylo mysleno jenom tim, o jaky system jde (1- nebo 4-cep), ale temi samotnymi 2 modely. Situace je o to jasnejsi, ze maji prakticky totozny tlumic.
Mlok ti radi lip a podrobneji, ale v cenove relaci do 30 tis. Kc bych tlumice Fox nerozebiral, na takovych fullech proste nebudou.
Ahoj všichni, moc díky za pomoc s výběrem kola. Hlavně smršť Mlokových příspěvků, ale i rady ostatních. Nakonec jsem pořídil Radon stage 5.0. Dodací doba byla 7 dnů !!!, hlavně díky tomu, že byl skladem.
Přítelka ho přijala s nadšením a ihned si ho zamilovala. Už jsme na něm střídavě od 5. srpna najeli cca 800 km a šlape jak hodinky. Dokonale jsem tomu propad i já, a už si šetřím na vlastního fulla. To je prostě děsně návykové. Navíc najednou jí prostě nestíhám na svým HT na rozbitých cestách nestíhám !
JO objednal jsem velikost rámu 18" a na 173 cm dívku to bylo akorát.
Ještě bychse zeptal na tohle jak píše Mlok "Druhá věc je interní nastavení u Fox tlumičů, což prodejci ani neuvádí, vliv je ale obrovský.To je na tlumiči označeno nápisem compression tune..."
Má to nastavené na REBOUND min a COMPRESSION střední. Z toho co jsem tady ve všech příspěvcích vyčetl jsem pochopil, že rebound min je správně (akorát nevím proč :o)) a compression by ideálně na lehkou váhu (60 kg) bylo moc progresivní a bylo by lepší to nastavit na min. Mám pravdu ???
Rebound je třeba mít nastaveno dle přepákování rámu a očekávaných tlaků v tlumiči. A tohle výrobci trefují dobře, stejně jde o nastavení celého rozsahu, rebound můžeš štlovat uživatelsky kolečkem, tedy to interní nastavení udává pouze rozsah nastavení toho kolečka.
Na lehkou váhu rozhodně compression tune min, bude to pak citlivější. Ale mezi min a střed není tak moc velký rozdíl, takže bych se na to klidně zatím vykašlal a nechal přenastavit až v rámci servisu tlumiče časem.
S progresivitou nastavení compression tune v podstatě nesouvisí vůbec, tu udává přepákování zadní stavby a průběh pružiny (tedy v tomto případě vzduchu).
Compression tune ovlivní celý zdvih a nejvíc je to právě znát na počáteční citlivosti.
Aha. Už rozumím. Jsem sledoval nějakou starší diskusi, kde jste psali, že na fox 23 davají teď compression na max, tak jsem to hned zkoumal a proto se ptám. Taky asi nechám předělat citlivost vidlice, přijde mi že nevyužívá celou délku, přesto že je nafoukaná na méně, než by tabulkově měla být.
Citlivost vidlice nemá s využitím zdvihu opět nic společného. Když se při dostatečném sagu (25% pro takovou vidlici) nevyužívá celý zdvih, tak je moc progresivní na danou váhu a styl jízdy. Snížit progresivitu někdy jde někdy ne, záleží jak je místo ve vidlici a přesné konstrukci. Je kvůli tomu nutno zvětšit pozitivní komoru.
A postupem času se navíc jistě odváží na náročnější věci, takže využití zdvihu také tímto trošku naroste.
Tabulkové foukání je zcela nic neříkající, tím se vůbec neřiď. To je tak dobré pro první nastavení když nevíš kde začít. Nafoukat dle sagu, klidně těch 25%. Další navyšování sagu už u takovéhle vidlice nemá smysl, i když zůstane zdvih nevyužitý.
A co konkrétně tedy pořád myslíte tím upravováním vidlic u Milana ? To je snížení té progresivity ? Mohl bys mi nějak polopatě vysvětlit co je myšleno tím odtrhem 5kg ?
Odtrh se týká pouze citlivosti a s průběhem (tedy progresivitou) nemá žádnou souvislost.
5kg odtrh znamená, že vidlice se pohne do zdvihu právě při zatížení odpovídající váze 5kg. Slušné citlivé vidlice jako třeba Reba, RVL mívají odtrh bez úpravy kolem 10kg.
Menší odtrh má více vlivů. Prvním je to, že to bere i drobné nerovnosti, na kterých se méně citlivá vidlice ani nepohne a další důsledky jsou složitější a obecně se týkají toho, že kolo pak lépe drží kontakt s terénem (z více důvodů, mimo jiné i proto, že získá dříve kontakt s terénem za překážkou).
Úprava u Milana znamená lecos. Citlivost se zlepší vždy, o kolik a zda to bude až na těch magických 5kg (to je nejlepší výsledek dosahovaný u vzduchových vidlic, u pružinových se u některých podaří až na 3kg) záleží na konkrétní vidlici. Ne u každé to jde. Jde to např. u Reby, RVL, Epiconu, Axonu a u některých dalších.
Změna průběhu (tedy snížení nebo zvýšení progresivity, tohle záleží vždy na přání jezdce) je někdy možná při úpravě a někdy ne a vždy jen v určitém rozsahu.
A u některých vidlic v úpravě jsou další věci jako např. předělání mazání z vazelíny na olej (RVL se netýká, tam je mazání olejem už v originále).
Myslíš, že tedy nemá cenu citlivost vidlice snižovat ? Sám jsi psal, že tvoje pani ma take upravenou vidlici a moc si to pochvaluje. Koukal jsem na ten test od MIlana a píše tam, že by měla vidle na panelové silnici reagovat jako na rovném asfaltu. Tak to mi rozhodně nepřijde. Čiže v tomhle případě mi asi přenastavování sagu nepomůže že ?
Zlepšit citlivost vidlice cenu určitě má, pouze to nijak nesouvisí s využitím zdvihu. Zvětšení sagu citlivosti nepomůže (pokud tedy se držíš stejného tlaku v pozitivní i negativní komoře, kdyby byl v negativní komoře tlak menší než v pozitivní, tak to citlivost bude zhoršovat).
Hm. Se mi asi motají pojmy dohromady. Myslíš si že by tedy pomohlo nafoukat sag na 25 % (teď je tak na 15) aby se zlepšil průběh stavby a využívala se víc celá vidlice - myslel jsem si, že čím méně, tím lépe pro nižší váhy.
Mno, když teď máš sag 15% a chceš ho mít až 25%, tak nebudeš foukat, ale spíš upouštět ;-)
Jo. Tak fajn. Tak to jsem z toho na větvi :-), ale pochopil jsem z toho konečně, že větší sag je lepší pro lehčího jezdce. Což jsem si myslel, že je naopak :-)
Sag = zanoření vidlice. Tzn. čím nižší tlak ve vidlici a současně těžší jezdec, tím větší získáme sag. A vice versa...
Vidlice ho v manuálech mají udávaný doporučený, ale i tak to hlavně závisí na způsobu jízdy, terénu kde se bude jezdit a hlavně vlastních potřebách. Buď pod sebou chceš mít "houpající" vidlici (větší sag), nebo naopak skákající tvrdou kozu, která se prohne jen v těch největších dírách po cestě ;-) Ono je to totiž i o pohodlí.
Ale říci, že lehčí jezdec potřebuje automaticky větší sag, takto nejde...
doplnění, ...zanoření vidlice v klidovém stavu...
Prostě jde o to na kolo nasednout na místě, pokud možno do takové polohy, kterou obvykle zaujímáš při jízdě, a změřit o kolik se vnitřní nohy vidlice zasunou do těch vnějších. Tímhle číslem pak vyděl celkový zdvih a máš v desetinné podobě vypočítaný sag. Takže např. když má vidlice zdvih 140mm a v klidu se zasune o 35mm, tak sag je potom 0,25, tzn. 25%.
Podobně to funguje i u tlumičů...
U tlumiče jen doplním, že musí dávat pozor na to, že musí počítat se zdvihem tlumiče a ne zdvihem zadní stavby.
Na tom Radonu je myslím tlumič s délkou chodu 51mm.
To jen aby náhodou nechtěl nastavit třeba sag 20% (to je vhodný sag pro tenhle typ zadní stavby) a nevypočítal, že to bude 20% ze 125mm, tedy nenastavoval 25mm sagu na tlumiči (správně je to těch 20% z 51mm, tedy 10mm sagu na tlumiči).
Jarda už to vysvětlil. Velikost sagu nesouvisí s vahou jezdce a měla by být stejná ať jezdec váží kolik chce. Různě velký sag, jak už Jarda uvedel, se používá pro jiný styl jízdy a také třeba pro jinak zdvihového vidlice (pro nízkozdvihové vidlice do 100mm se používá sag menší, třeba jen těch 15%, pro hodně velké zdvihy u sjezdu se používá i 30-35%; u AM vidlic kolem 130-150mm zdvihu se voz9 právě někde kolem 25%).
Samozřejmě pro dosažení stejného sagu pro různě těžkého jezdce je třeba jiné nafoukání. A dodržuj u RVL ty stejné tlaky v obou komorách (tedy vždy ufouknout/přifouknout jak ventilek na koronce, tak ze spodu levé nohy).
Pokud je teď sag 15%, tak rozhodně zkusit ufouknout a sag zvýšit aspoň na těch 20-25%. Chce to zkusit a ať si také sama řekne, co ji více vyhovuje.
Moje manželka vozí sag dokonce těsně přes 25% i na jen 115mm vidlici (vozí sag 3cm). I přes takhle poměrně velký sag a ne moc progresivní vidlici, tak poslední 1cm zdvihu nevyužívá. Já při stejném sagu bych tu samou vidlici na tom jejím kolo už dostával na doraz. Je to dané tím, že manželka jezdí v terénu mnohem méně agresivně, skoky nehrozí vůbec.
Ahpj, dík oběma za rady, zas se mi vědomosti posunuly o kus dál. Hned to začneme zkoušet. Já teda ne, natáh jsem si šlachy na ruce a nehnu zápěstím ortéza 2 týdny - blbě se mi i píše tou levačkou :-( , ale aspoň si to majitelka pořádně projede (nejradši bych si to kolo pořád půjčoval jak je to návykový !! :o)
co se týče stavby, tak do prudších kopců mám tendenci přepadávat na záda a ještě jsem nepřišel jak to překonat. Myslíš, že delší rám by to spravil, nebo prostě ten zdvih vidle 140 je na můj styl jízdy moc velký ?
Tohle je obecný problém všech fullů, ve výjezdu dojde k vyššímu zatížení zadní stavby a snížení zatížení vidlice. Tím se zmenší sag na vidlici a zvětší na tlumiči a to negativně přispívá ke změně geometrie.
Čím vyšší zdvih, tím více se to projevuje.
Trochu pomůže zapnutí propedalu použitého na nižší hodnotu. Tím stavba pořád slušně funguje a přitom to sníží sag na tlumiči.
A řeší se to pak hlavně snižováním zdvihu vidlice, od toho přesně bylo vymyšlené. Bohužel u RVL (co je na tom Radonu) sice zdvih snižovat jde, ale není to moc použitelné. U-turn vyžaduje zdlouhavé kroucení, takže to trvá dlouho a za jízdy to moc nejde.
Tedy tady se to řeší většinou nejlépe Talasem (rychlé snižování během jízdy), jenže pak cena kolo narůstá.
Vozím už dlouho zdvihy 140/140mm a snižování na Talasu používám do výjezdů hodně. Při snížení na 100mm pak vyjedu výrazně více než na HT. Při snížení na 120mm nepatrně více. A bez snížení vyjedu už o něco méně.
JO na kola s talasem už jsem koukal. Zrovna tu rozmýšlím mezi Canyonem nerve AM 6 a Cubem AMS 125 s talasem. Asi máš zkušenost s obojím - je tam nějaký zásadní vliv na jízdu různá umístění toho tlumiče ?
Samotné umístění tlumiče nemá na jízdu vliv žádný, ale různé přepákování stavby už velký.
Canyon je nepatrně progrevinější (i když po předělání od 09 modelů + navíc s high volume komorou už ne o moc), Canyon jde asi nepatrně lépe za pedálem, ale zase 125tka je nepatrně citlivější.
125tku vlastním a na Canyonu AMku jsem jel víckrát.
No naštěstí přítelce to vyhovuje, dokáže s tím jezdit relativně všude kam potřebuje snížení použila v podstatě jen jednou.
Vyloženě to vadí pouze do extra prudkých výjezdů, které možná vůbec ani nejezdí. Když není výjezd extra prudký, tak to už nevadí tolik, tam je to se snížením jen příjemnější, ale vyjedeš to i bez snížení zdvihu. Taky nesnižuju na každý kratičký kopec, takže někdy jezdím bez snížení i hodně prudké, když mají jen pár metrů.