Prosím Vás o jednu radu. Chcel by som si vybavit bicykel
pomocným motorčekom, pravdepodobne radšej spalovacím. Na
www.moped.sk je v ponuke iba elektrický pomocný pohon, to je
jediné, na čo som narazil pri hladaní. Ja by som mal skôr ale
záujem o pomocný motorový pohon spalovací, najmä kôli dojazdu.
Neviete mi poradit daké predajne, poprípade výrobcov alebo
dovozcov, kde by som mohol k niečomu takémuto dostat ? Raz v
Bratislave v Inchebe na jednej výstave bol prezentovaný takýto
pomocný pohon, ale to už je velmi dávno, ale viem, že také čosi
musí existovat. DAKUJEM
PS: Som úplný laik, ale ten pomocný motorček čo som vtedy na
výstave videl, nebolo nič extra a vizeralo to tak, že sa to dá
dat na bežný bicykel bezproblémov.
http://www.eprdel.cz/Obrazky.php?id_kat=&... toto musí stačit, ne?
no a potom vyrábí něco firma z Brna, název bohužel nevím
tady:
http://www.hasbike.cz/s12motorkolo.htm
mají celá kola s benzínovým motorem, ale třeba by prodali i samostatnou pohonnou jednotku.
Hlavne mu prosim nedoporucujte jako v predchozim odkazu takove hruzy jako to pohaneni pritlacnym valcem na zadni kolo!
Elektrickych kol nebo pridavnejch kitu je plnej celej web staci si jen vybrat. Dulezity je i vyber baterii napr. NiMh, Li-ion pro dlouhy dojezd a mensi jako 30km kopcu staci klasicky oloveny.
V posledni dobe se upousti od tech pritalcnych a siri se tzv. hub wheel kdy je motor v kole to je taky na nic - nejlepsi je to zprevodovane aby sli menit rychloste - to ale nikdo nevyrabi nebo je to drahe ale lze levne vyrobit viz. australske weby tam to ma kazdy dite..
Taky neni spatny kvuliva zvetseny vaze upgradnout na kotocouvy brzdy aspon tu predni..
Ahoj, neni to konkretni rada, ale pred peti letz jsem to videl u Peugeota v prodejne aut. tudiz web... ale co si pamatuji, tak to bylo hnane trecim prevodem prez plast /prekna hloupost/
Třecí převody jsou samozřejmě hrůza, ale nic proti nábojovým elektromotorům. Elektromotor nepotřebuje převody, rozsah otáček je naprosto dostatečný. Zvlášť pak proto, že u nás se smí tohle konstruovat jen do 25km/h, rychleji s tím ten motor nesmí umět jet.
Jen to upresnim - problem s nabojovym pridavnym elektromotorem je ze je to pomerne nevhodne do kopcovitejsich terenu. Napriklad zakladni motory co se delaji 200-450W se uzijou jen na rovince proto se zacali delat 750W apod. nejdriv pro vojaky dnes uz i normalne pro turisty. Coz je pomerne dost placani energii kdyz dobre zprevodovany motor kolem 200W pridelany na dvoutac co treba vynalezly ty australesky rekuperisti zvlada kopce uplne v pohode..
Co se tyce legalnich limitu myslim ze to podleha nejakym EU normam a v pripade ze je pridavnym motor pouzit zaroven se slapanim tak zadne omezeni neni a pro el. motorky a skutry je horni hranice omezeni jen 250kg a vykon 4KW aniz je treba znacku, papiry apod..
Tak v tomhle se bohužel mýlíš, já se o to trochu zajímal, a opravdu je tam těch blbých 25km/h, 1kW el. nebo 50ccm spalovací. Tohle jsou čísla, který nesmíš překročit, aby to bylo kolo s pomocným motorem. Jinak na to musíš mít homologaci jako bys to chtěl vyrábět, i když si stavíš jeden kus pro sebe. Je to blbý, ale takový je zákon. Zřejmě to vzniklo proto, aby nějakej magor nejezdil na arabovi s mizernýma brzdama a s výkonem 2kW šedesátkou a tvrdil přitom, že papíry mít nemusí, protože je to motokolo.
Jinak 200W je tak maximum, co vydrží normální člověk delší dobu a horskýmu kolu to na rovině dá něco mezi 20 a 25km/h, když je v dobrým stavu (namazaný, pláště nahuštěný atd.) Sosenka při té své hodinovce jel asi na 450W jednu hodinu a je to světový rekord. 700W se mi nezdá, na co bys to sakra na tom kole použil? To už přece musí hrabat. Ostatně při motoru v předním kolo hrabe i 300W motor, aspoň to tvrdí jedna česká firma co tyhle věci prodává.
Problém je spíš se zdrojem, motory už jsou zmáklý dávno. Olovo má otřesný poměr kapacita/hmotnost, ostatní jsou zase drahý a vyžadujou inteligentnější nabíjení, takže dražší je i nabíječka. A obecně platí, že když na kolo naložíš baterku s velkým dojezdem, bude vážit tolik, že to stejně nebude mít velký dojezd, leda bys jel stabilní rychlostí a ne jako třeba ve městě.
Ahoj, no nemylim se jen upresnim co mam na mysli. Pokud se bavime o asistovanych jizdnich kolech tak to pravidlo o "25km/h, 1kW el. nebo 50ccm spalovací" by melo platit, ale nejsem si jisty jestli je spravny tvuj vyklad ze to je max. povolena rychlost. Podle me je to max. clovekem neasistovana pomoc toho motoru protoze na el. kole muzes jet po rovince nebo s kopce 30-40km/h.
Dale dnes se jako regulatory pouzivaj mosfetovy controlery se stelovatelnym vykonem cili s "omezovacem rychlosti" (kdyby se v tom nekdo chtel expost stourat) je veci softwaru. Zadat ourad o homologaci pri individuelni prestavbe me prijde nadbytecne ovsem pri nehode se to muze hodit kvuliva pojisteni zatim po tom policie pokud vim ale nejde (jdou spis hlavne po el. kolobezkach apod)..
Co se tyce tech motoru 450-750W to jsem napsal protoze tyhle hubovy motory montujou dnes vsichni velky seriovy vyrobci el. kol prave proto aby meli v zaloze dost vykonu pro stoupani apod. protoze tenhle system je dost nefektivni pro nektere ucely. Proto tvrdim, ze pro bezny pomocny el. pohon je 24/36V@200W system dobry kompromis z hlediska cena/vaha/vykon - pozor ale jen pokud zprevodovano pres stavajici rychlosti ne jako na hubu..
Baterky, videl jsem australany co si vozi krome v baglu i ve voziku misto ditete parek vetsich 12V26Ah olovenejch baterek a to me ver ze s motorem 200W co zere na nejvyssi 76% efektivitu pri 3000rpm (pred prevodem), 10Ah uz nekam dojedes.. Vykony maly nabijecky pro 24-36V do 10A muzu doporucit treba slovinsky Piktronik vazi necele 2kg a da se tak dobijet na pauze v hospode po ceste, pripojit k laptopu pro analyzu a stelovani nabijecich profilu apod..
Jinak samozrejme technologicky je zatim vrchol cinsky lithiovy baterky od ThunderSky, ale to chce prinejmensim pro napr. 24V system: 7x10Ah nebo 7x50Ah clanky coz je pri velkoobchodni cene $2 za Ah celkem paletka (jen dodavam ze made in EU lithiovy baterky stoji 3x tolik a kvalita vyrazne lepsi neni). Potom je nutne pro ty vetsi clanky uz asi zmenit bezny vyzarovaci regulator na pocitacem rizeny obvod na jejich udrzbu v trakcnim rezimu protoze se musi individuelne regulovat podpeti/prepeti/teplota pri dobijeni i vybijeni pro jejich max. cyklovatelnost..
Nekdo taky pouziva NiMh baterky ale ty jsou drahe a nachylne na teplotni zmeny..ale zase se daji obcas vykuchat z jinych zarizeni a sehnat levneji.
Těch 25km/h je limit, při jaké rychlosti ti smí ten motor ještě pomáhat. Samozřejmě můžeš jet rychleji, ale pomocný pohon musí být nastaven tak, aby se nemohl točit rychleji než těch 25km/h.
Nevím, jestli bych zvládl zbastlit měnič sám, ale koupit vhodný a naprogramovat určitě. Takže to nikomu neříkej, ale jestli postavíme pro taťku velomobil s elektromotorem, tak ten pojede i šedesát, ale když tě stopnou policajti, tak zmáčkneš skrytý tlačítko - omezovač, vystoupíš a nabídneš jim, ať si zkusí, že to víc jak pětadvacet nejede:-). Rozhodně použít asynchroňák, s baterkama nevím, podle plánované spotřeby by to mohly být možná i olova v podlaze, ty by navíc zvedly stabilitu v zatáčkách.
Tech regulatoru na el. motor pro lehke EV jako kola, skutry male motorky je plnej web nejlepsi asi: 4QD, Altrax, Piktronik a dalsi.. Daji se poridit jiz od cca 2KKC pro 24V-48V@60A system..
link treba tady:
[EV Component Manufacturers]
http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/4214...
Mozna nejlepsi je si tu elektrifikaci vyzkouset nejprve zastavbou na normalnim trekovym bicyklu a pak to lze predelat do budouciho leho/velomobilu apod. Tak postupuju treba zatim ja.
Testuju postupne: instalaci obyc DC motoru 180W s vnitrni prevodovkou 35:1 nad dvoutacem, regulator pro DC motor, DC/DC regulator trakcne zapojenych baterii, 2x baterie 12V Yuasa 17Ah, meric baterioveho paku s displejem ukazujicim aktualni watty, proud, napeti vse s vystupem na PC (tohle udelatko pouzivaj R/C modelari menuje se to Wattsup nebo Medusa battery meter), vylepsene zadni osvetleni misto puvodni zarovky 8mm LEDky svitivost 7000, palcem regulovane otacky motoru na riditkach 5K potakem muze byt i magura jako na motorce ale to sem nechtel moc drahe, palubni nabijecka Piktronik typ 301 s vystupem na PC..
Celkem asi + 15-17kg s 17Ah bateriovym pakem o 4kg mene s 12Ah packem. Pozor kdyz se zapocita Paukertova konstanta tak to je vse ve skutecnosti jen 12Ah respektive 9Ah pro tu mensi variantu. Cili asi hodina jizdy na plnej kotel.. dve hodinky stredniho az mensiho asistovani.. Pro nekolika setkilomterovy streky bez mezidobijeni jedine potom s Lithiovou baterkou..
Zdá se, že se slušně doplňujem, já mám o tomhle znalosti jen ze školy, ale mám zase zkušenosti s HPV která většina lidí v životě neviděla, ty zas máš zkušenosti s tím pohonem v praxi. Takže až jeden z nás začne stavět ten velomobil, tak by se měl tomu druhýmu určitě ozvat.
No ja myslim ze puvodne cela HPV scena pomohla nastartovat vetsi zajem o elektrifikaci kol, kolobezek, skutru apod. I diky tomu je dnes na vyber rada ruznych regulatoru, uspornych el. motoru atd. A hlavne figlu jak to dat dohromady ze soucastek na jine oucely jako invalidni voziky, zahradni masinky apod.
Dnes sice jiz neni problem si nove el. kolo koupit ale z 90% to bude problemticka investice s malou zivotnosti a malym vykonem. A tech kvalitnich 10% stoji majlant. Lepsi je si to postavit sam na zaklade jiz overenejch a zdokumentovanejch reseni.
Mozna to nekomu pomuze... Nabizim pulzni nabijecku olovenych akumulatoru 12V. Dobiji nastavenym proudem v nejkratsim case a po dosazeni jmenoviteho napeti se automaticky prepne na udrzovaci rezim a indikuje konec nabijeni. Indikuje podpeti baterie a opacne pripojeni baterie - prepolovani. Ma ochranu proti zkratu.
Napeti akumulatoru: 12V
Nabijeci proud: nastavitelny 4-8A (resp. 14A)
Metoda nabijeni: I-U-U
Rozmer 9 x 15 x 14 cm
Hmotnost cca 1,5kg
Napajeni 170-240V/50Hz
Cena 1800,-
[email protected]
Mate nekdo nejaky typ na elektropohon pro kolo, nejlepe do naboje predniho kola ale i dalsi moznosti ? NA webu jsem toho nasel dost ale vse je jaksi zdaleka.
Vsechno jiz bylo vicemene receno..
Do naboje potrebujes 750W pokud chces jezdit i kopce na rovinku staci i ta cinska prditka s 200-300W. Jinak jediny seriozni reseni je zprevodovat motor bud pres dvoutac nebo ze zadniho kola a motor dat nekam doprostred..tohle v kitu ale zatim nikdo nevyrabi. Delaji to komercne sice jen svycari ale za jejich lidovku tj. 3000Euro komplet kolo - magori..
Takze si to bud vyrob sam za 20x mene neb kup levnej cinskej kit stylem naboj, ale to moc nedoporucuju viz. kopce atd..
Jakýkoli motorek na kole znamená, že pak kolo není kolem, ale nějakým polomopedem. buď jedu na kole a tedy vím, že musím šlapat, anebo jedu na motorce nebo mopedu.
No a? Že bych si to já na kolo nedal, to neznamená, že to budu někomu vymlouvat nebo kritizovat. Každý se netěší plnému zdraví, jak víš, že třeba tohle není důvod?
Dobře, ale pokud budu invalida s vážným postižením nohou, tak přece nebudu jezdit na kole, ale vyberu si jiný sport. Mně šlo o to, že jakýkoli mimonožní pohon znamená, že se nejedná o kolo. Když se řekne kolo či bicykl, pak by to měl být stroj jen a pouze na šlapání.
Takže na kolo smí jen zdravý člověk, a ostatní to mají zakázáno? Takhle opravdu myslíš? No nazdar, tady se fakt změnil jen ten režim, myšlení blbců se nezměnilo ani o kousek. No co se dá čekat od člověka, který se tak stydí za svoje názory, že ani neuvádí svůj email, aby ho nebylo poznat. Navíc kolo není jen sportovní náčiní (tady má motor malý význam), ale i dopravní prostředek. Takže jestli to má někdo s chaty do obchodu 10km jednu cestu a je mu pětaosmdesát, ať si tam klidně dá malý motorek a dál tomu říká kolo, třeba kolo s motorkem, když chceš bejt pedant.
Musíš pořádně číst co píšu, než mi začneš nadávat do blbců. Cituju se: "Dobře, ale pokud budu invalida s vážným postižením nohou, tak přece nebudu jezdit na kole, ale vyberu si jiný sport." Tedy s vážným postižením! To znamená, že když budu na vozejku, tak těžku můžu jezdit na kole. Chápeš? Nikde jsem nepsal to, že když někdo není zdravý, že nesmí na kolo. Nepřevracej to laskavě, ano.
Dobře, převrátil jsem to, promiň, ale nejsem první. Cituju se: "Každý se netěší plnému zdraví", a tys z toho hned udělal invalidu s vážným postižením nohou, a ten že pak nemá co jezdit na kole.
Nadávat do blbců Ti můžeme velmi oprávněně, neboť nemáš ani tušení o čem tady kvákáš !!! Těžce postižení vozíčkáři jezdí na kole vcelku běžně, ať už rekreačně nebo závodně. Tak radši kušuj...
No on pomocny EV system oceni i vetsinova populace ono prijet do prace neupocinkany ze slapani po kopcich neni k zahozeni. Plus na delsi vylety je to tez idealni. A s detskym/nakladnim vozikem je to uplnej luxus strci se 30Ah baterky a muze se drandit stovky km na jedno nabiti.. Jeden australan takhle vozi 50kg Vlcaka a vejde se mu tam i s tema baterkama a jedou 30km/h..
ja mam el.motor v naboji predneho kolesa 360W na 36V cize treba nosit az 3 tazke baterie,jedna ma asi 3 kg a to mam tie lahsie gelove,mne to da v rovine max.25 km/hod a dojazd je len 7 km v miernom stupani,ono to kazi aj zadne koleso lebo je to dost nosit tie baterie v zadnom kosi,banujem tie doslova vyhodene peniaze za takuto blbost lebo za tie peniaze som mohol mat z inzeratu zanovny moped manet korado,spolu to stalo asi 14000 sk,aj keby som mal 12 amperove baterie tak pochybujem ze ten dojazd by bol vyraznejsi,pisali ze to ma dojazd 30 az 60 km ale realita je ina.
No mě se ty údaje trochu rozchází.
Snacha měří srdíčka v nemocnici a mají tam něco jako rotoped, a při měření prý MÁLOKDO dokáže našlapat 100W. (Nebudeme uvažovat, jak dlouho to ten človíček vydrží). Já určitě nejsem lepší než málokdo a jezdím průměrnou rychlostí 20 Km/hod. To znamená, že při rychlosti 25 km/hod skutečně potřebuješ 160 W (hrubým odhadem, možná potřebuješ míň) a 200 W je výnnostní rezerva.
Při 36 V a příkonu 160 W je proud 4,4 A.
To mi chceš říct, že ta jedna baterka má kapacitu 1,5 Ah, když vydrží jenom 7 Km, to znamená, že vydrží cca 20 min provozu při rychlosti 25 Km/hod a odběru 4,4 A?
Je to všechno jen hrubý odhad, ale i kdybys potřeboval celých 360 W na těch 7 km, Byl by proud 10 A po dobu 20 min, to je cca 3,3 Ah by měla baterie kapacitu v ideálním případě.
To bych potom použil raději autobaterii (+ násobič napětí), která při stejné váze těch třech, má kapacitu asi 40 Ah. To znamená, že při odběru 10 A by fungovala 4 hodiny, to je dojezd 100 Km.
Všechno jsou jen přibližné výpočty s chybou do deseti procent.
P.S. Na zadním kole v kapsách vozím každý den 5-6 kg zátěž (nářadí, pití, záložní HDD a další blbosti jako je pláštěnka a náhradní ošacení) a když jedu na zahradu, tak tam ještě přihodím 10 - 20 l vody a hřídelka drží a drží a drží ....... a nepraskne potvora ani na výmolech, přes které musím jezdit.
kukni na
http://www.hpv-klub.dk/Arrangementer/03-05-10...
Lubo&Bejbis, kdy by jste pozorneji cetli diskuzi tak by jste mozna vedeli ze:
1/ Baterie zapojene v serii pro trakci trpi nestejnym vybijenim! To je jeden z elementarnich faktoru ktery podcenili prvni vetsi vyrobci elektromobilu coz jim dost znicilo povest a zcela zbytecne. Cim vetsi pak tim horsi. Napriklad tvuj 36V znamena 3x12V a zkus si pri plnem vybiti ci nabiti baterie namerit multimetrem jejich individualni hodnoty a budes zdesen tim rozdilem ktery jde nekdy silne nad parametry doporucene vyrobcem k jejich datasheetove/optimalni zivotnosti a vykonu - nekdy dochazi i k uplne destrukci baterie! Resenim vyzkousenym a spolehlivym je instalace tzv. battery management systemu BMS nebo jednoduseji ochraneho obvodu ktery pohlida nabijeci proudy maxima a minima pro kazdou baterii v serii zvlast a tim rozdily vzdy vyrovna. Nejlevnejsi metoda je tzv. shunt regulator kdy se prebytkovy proud proste vyzari pres odpadni teplo to obvudek za par kacek a funguje spolehlive. Vrcholem nebo ja bych rekl zazrakem techniky je na rozdil od predesleho vyzarovace system DC/DC menice a to budto s centralni topologii ke kazde baterii z centra zvlast k jednotlivym clankum nebo popspojovane baterie mezi sebou kdy se proud preliva z baterie do baterie a to jak v dobe vybijeni tak v dobe nabijeni a pozor i v dobe mimo provoz tedy pri samovybijeni. Toto zarizeni dokaze prodlouzit zivotnost trakcnich baterii asi az 3x ale predevsim dava uplne jine jizdni vlastnosti. Vozidlo dosahuje vyssi rychlosti a dojezdu, je spolehlivejsi i v pokazde stejnem bodu poklesu vykonu pri max vybiti apod. Napriklad dnesni AGM/GEL Pb baterie uvadi max cca 350 hlubokych cyklu jenomze v trakci to bude sotva jen 100! Dovoluji si tvrdit ze BMS nemontuje do svych el. spotrebicu/vozidel asi tak 99% vyrobcu (urcitou vyjimkou jsou baterie Li-ion kde je to nutnosti, ale vetsinou cinani se to tam stale neobtezuji montovat). Tolik k udajne "spatne/nespolehlive" vykonnosti el. vozidel. Kde tato BMS zarizeni sehnat nebo jak vyrobit tu levnejsi variantu jsem jiz psal nebo napisu jeste jednou..
2/ Problematika modniho hub wheels/motor v naboji je dost matouci v tom, ze tato metoda je na prvni pohled elegantni, ale ve skutecnosti velice neefektivni zvlaste pro clenitejsi teren tam jiz musi byt motory 2 tedy na kazdem kole a kazde 750W => to je priserne plytvani!
Mnohem lepsim resenim je zprevodovani na jiz existujici prevody z prehazovacky a dvoutalire. V praxi to vypada tak ze motor napriklad jen o 250W pripojeny pres dalsi retez na levou slapku nebo na zadni kolo dokaze pohanet el. kolo v pohode pres 35km/h jen pri 24V! Dalsi vyhodou je vyuziti vsech prevodu cili se da krasne jet i do kopce ci po rovince. Dulezite je mit namotnovany k motoru menic/regulator aby bylo mozno ubirat plyn protoze tato metoda vyzaduje slapani pri zapnutem motoru. Vse se da vyrobit z volne prodavanych komponentu za par korun..
Asistovany dojezd pri 2x 17Ah Pb aku neni problem pres 40km..
3/ Jak pocitame spotrebu a energii el. vozidla (EV)? Napriklad mame ten 36V system a 3x 12Ah baterie:
=> 36V x 12Ah = 432 Wh x .57 (coef. pro Pb) = 246 Wh realne energie k dispozici
Spotreba 24-36V systemu na kole s 200W motorem pri jeho nejvyssi cca 75% efektivite je asi 9-15amperu. Staci se podivat do tabulek konkretni baterie kolik ze minut je schopna toto dodavat.
Pokud se pouzije reseni s regulatorem/menicem k motoru je mozne vykon stelovat podle terenu pripadne vypinat takze se da jet opravdu daleko..
Takto zprevodovany [2] 36V system se doporucuje jen do kopcovitejsich terenu nebo s pridavnym vozikem nebo pro rychlostni maniaky jinak staci uplne v pohode 24V a 2x 12Ah nebo 2x17Ah baterie po 2x4kg respektiva 2x6kg..
Dalsi moznosti je nainstalovat napr. 20Ah clanky Li-ion pro nad 100km dojezdy, ale to by bylo zas na jiny pribeh..
No páni, ta se vyznáš. Jestli jsem to pochopil, tak problém toho hub motoru je v otáčkách? Nutíme ho točit se moc pomalu, takže je neefektivní?
Stejně kdybych někdy pro někoho něco takového dělal, tak budu používat asynchroňák s měničem a ty baterky připojím jak píšeš každou zvlášť s regulací na stejnoměrné vybíjení. Konkrétní představu zapojení a programování nemám (studuju kybernetiku, automatizaci a měření, a občasné mimooborovky z výkonovky mě toho zas tak moc nedaly, abych to dokázal provést sám) a koupit motor s programovatelným měničem myslím jde, ale asi to bude drahý. Takže škoda že tu nemáš mail, až bude otec chtít ten velomobil s asistem tak bych ti napsal. Tam je to zajímavější projekt než nějaké kolo:-), a hlavně se tou energijí neplýtvá, když máš čtvrtinový odpor vzduchu.
Mě se jen nezdála spotřebovaná energie a ujeté Km. Dík za vysvětlení, že je to v tom mortoru.
Ale bod 3/ mi nesedí. Tři baterie 12V a 12Ah v serii je 36V a stále 12Ah.
Já jen chtěl říct, že než použít ty tři baterie, které byly použity, by bylo efektivnější použít jednu a znásobit napětí. Váha by asi byla stejná a kapacita větší.
Já osobně bych na to použil asi bezináček, nebyl bych závislý na zásuvce. Jen by provoz byl malinko dražší.
Pozri skus dat jednu bateriu a menic napätia budes mat potom na vstupe väcsi odber a budes tam kde nazaciatku 3x 12 V 12 Ah v serii mas 36 V ak chces väcsiu kapacitu musis dať 17 Ah baterie ja skuśam jeden moj sukromny projekt tak si ho pozri v mojom profile na azet.sk nick mam mirko-29 v profile si pozri video :-D
Pro Bejbíse: 12V baterie by musela mít třikrát větší kapacitu, abychom z ní dostali stejnou kapacitu při 36V, protože potřebujeme trojnásobný proud. Potom by byla zřejmě stejná váha jako tři menší baterie. Ovšem ten měnič, který by udělal z 12V 36V s rezervou aspoň 20A by vyšel dost těžký a účinnost by určitě nebyla 100%. Takže měnit napětí nahoru není žádným řešením.
Pro Radka. No měl sem pocit, žes mi to vysvětlil blbě(přes kapacitu baterie), ale když jsem ti chtěl argumentovat, uvědomil jsem si, že stejný wýkon, který dodávám do motoru při 36 V (10A) na výstupu měniče napětí musím vycucnout z baterie při 12V (30A) na vstupu měniče + ztráty. To by ta baterka nedokázala ani hodinu dodávat 30A.
Štve mě, žes měl pravdu :-)))).
Benzínové řešení je účelnější, byť zatěžuje životní prostředí víc.
Myslim ze zalezi na celkove specifikaci velomobilu pokud to bude lehci konstrukce tedy napr. jen spicka nosu z laminatu a zbytek potazenej "platynkem" tak by mel staci treba obyc levny DC motor kolem 350W na 36V a k nemu menic do 100A. Tahle cela sranda neni vubec draha menic tak za 2-4tisice motor se da splasit zadarmo nebo podobne levne. Hlavne kdyz budes mit rezervu na menici treba tech 100A max tak ten motor muzes kratkodobe pretocit i pres 100% cili pak da vice jak 1HP (750W) a to uz je nejaka sila ne :@ )
Asynchronaku se bat netreba, ale ten 10-15% narust vykonu by za tu cenu asi v pripade velomobilu nestal. Jedina vyhoda je ta lepsi a bezproblemova rekuperace tj. dobijeni pri brzdeni az 20%..
DC/AC systemy a nabijecky dela levne kvalitne treba Slovinskej Piktronik.com
Anglicky 4QD a dalsi.. progoogluj si to..
Nejlevnejsi male AC menice/invertery krome Piktroniku dela asi italske Zapi
http://www.electrofit-zapi.com/hfacinverters.htm
Zapi doporucuje DC moturky od http://www.bestmotor.it/frameset_ei.html
a v pripade AC snad taky i kdyz je nemaj primo v ceniku, napis jim..
Ale celkove myslim, ze pro kolo/velo se AC fakt moc nevyplati to smysl spis pro velka EV jako elektromobily..
Díky. Ten asynchroňák mě připadal lákavý hlavně svou bezúdržbovostí. Taky jsem myslím slyšel, že jde použít ten z cirkulárky, ale asi se musí převinout na jiné napětí.
Jeden známý navrhoval použít regulátor asynchronního motoru co se koupí v modelářské prodejně, v elektroletech je to hit posledních let. Ale asi by bylo potřeba buď koupit nějaký superdrahý supervýkonný (i když pokud vím tak 35A už není taková výjimka, docela se to používá). Ty velké modely, navíc jsou-li na na souboje nebo tak něco, mívají obrovský přebytek výkonu a palubní baterky ten motor vyžahne za několik minut. Pokud by ta pětatřicítka jela na 12V, bylo by to maximálně až 420W. U superúčinných velomobilů jako je Quest se při použití dobrých plášťů udává, že s 250W výkonu jezdce jede 50km/h (po rovině). Do kopce by 400W motoru plus 200W jezdce (i když to uvažuju sebe, otec dá krátkodobě odhaduju míň, tak 150W) mohlo taky stačit.
Pro představu: trekingové kolo v dobrém stavu jede na 250W jen 29km/h, především právě kvůli odporu vzduchu.
Jo a ten Quest je celý z laminátu, uvnitř kovový subframe. Je to na http://velomobiel.nl. Dělají dva, Quest a Mango, a je to něco na způsob Ferarri. Pokud to hned teď objednáš, přijde na tebe řada v červenci 2008. Dělají jich myslím asi pět měsíčně.
Nepočítám samozřejmě s tím, že bych dosáhl CdA Questu, ale ten rozdíl oproti kolu je tak markantní, že pokud to aerodynamicky něčím nezprasím opravdu důkladně, bude ten výkon podobný.
Uz to tady Ludowill obsirne popsal ale zjednodusene - prikon neni vykon
No 'atleti' to asi neoceni. Ale elektrifikovany kolo vubec znacne zvysuje vyuziti kola a to za temer jakehokoliv pocasi a narocnosti terenu (prevyseni). Pri soucasnych cenach MHD investice s velice rychlou navratnosti :@ )
Pro dalsi to muze byt odrazovy mustek se seznamit s posledni technologii pro stavbu vetsich EV jako elektrickych HPV, motorek nebo aut kterych se seriove zas tolik nedela..
Kolo s přídavným pohonem je dobrá věc, je spousta starších nebo "slabších", kteří neujedou tolik jako mladý zdravý člověk
Neni to kolo ale "Jizdni kolo s pomocnym motorkem" - terminus technikus
ak nechceš banovat ako ja kup si radšej za tie peniaze moped ten ma už aj tlmiče a normalnejši vykon ako tie hračky z činy.Mna to stalo asi 14000 sk a vykon je oničom ešte si pokaziš zadne koleso od tažkych baterii ako ja.Už som zlomil aj druhu osku.Z inzeratu kupiš zachovali moped aj do 10000 sk a je to už normalnejšie ako tieto hračky pre dochodcou
Fuj! Takhle za chvíli někdo vynalezne motorku. Každému slušnému bikerovi se musí z takové představy - motor na kole - udělat zle.
Zase jeden idiot. U těch co si říkají bajker je jich nějak povíc.
Se přiznám, že já už na motorek ke kolu šetřím. Až mi bude sedmdesát, bude se hodit do kopce. :-)))
Nejsem idiot a trvám na to, že spojení kolo a motorek je perverzní. KOLO je božský vynález. Motor je od ďábla.
Potkal jsem lidi, kteří za perverzní považují drásání přírody pneumatikami horského kola, když se tam člověk v klidu a míru může procházet pěšky a víc si to užije. A taky lidi, pro který je perverzní jezdit na kole po silnici, protože ta je přece pro auta. A je tu jeden nejmenovaný, pro kterého je perverzí cyklostezka, protože kolo patří na silnici jako každá jiná doprava. Stajně jako ty mají část pravdy a stejně jako ty to strašně přehánějí a vyhrocují, bez tolerance pro názory ostatních. Kdo tak jedná, je idiot. Sám bych si nikdy nedal na kolo motor (dokud mám zdraví, tak na co?), jezdím do přírody o víkendu a do školy přes týden po silnici a je-li někde stezka postavená s mozkem, jedu po ní. Dokud mě nebudou omezovat nebo ohrožovat, můžou si ostatní přidělat na kolo třeba turbínu a slunečník, a klidně s nimi proberu výhody a nevýhody obojího, aniž bych jim vnucoval svůj názor na turbínu a slunečník na kole.
Velmi vtipne :-)
Vůbec nikomu neupírám kolo s motorem, slunečníkem či turbínou nebo čímkoliv.
Nikdo, mi ale také nemůže upírat můj názor - tvrdím jen, že je to perverzní. Vyhrocuji to jen v zájmu obrany něčeho tak fundamentálně krásného jako je právě kolo.
Jo a toho "idiota" si strč za klobouk ty "tolerance" jedna.
Jeden jsem videl na treku a zamontovany i i s malou nadrzkou a vypadalo to moc dobre . Motorek asi 40 - 50 cc a dela to Sachs .
No ja najezdim ,trebas letos, asi 6000km na kole,pri prumerne rychlosti v lete 25km/hod a mimo leto tak asi 22km/hod. Predstavuju si to, mozna idealizovane, ze kdyz pridam el.motor a budu k tomu jeste slapat tak dosahnu rzchlosti pres 30km/hod a jeste pojedu lehceji tech asi 60km do prace a zpet .
Takze taky silne uvazuji o el.motoru na kolo.
No alespon pro me nebyla tak zajimava rychlost jako moznost mit ctvrt/pul konika navic pri jizde do kopce. V nekterych PH ctvrtich je to dost otrava se vratit z kola a jeste mit vystup na vrchol jako bombonek az na konec..
Coz je na druhou stranu trochu nebezpecne na silnici protoze zapuchari (automobilisti) maji zaziteho cyklistu co sotva vyjede stoupani a ne el. kolo..
Uvazuju tedy o reflexni veste, a takove te dlouhe tycce s praporkem na hore co maj paraplegici a lowrideri/lehocipedisti..
Jo jo taky chci tycku s nejakym majackem na 6V. Uvazoval jsem o vyrazenem teleskopickem prutu od nejakeho rybare.
http://quick.borec.cz/turbinebike.mpg
...turbíny mají tak každá po 80N, jsou určené pro modely tryskových letadel, včetně procesorové řídící jednotky
...má to jednu vadu...jedna turbína stojí 80 tisíc
...známý ju má, je to turbína JetCat 80, provozuje jí v modelu Wild Hornet, lítá mu to na maximálce okolo 420 km/h, je to zážitek...
Ne že by mě to taky nenapadlo, ale že to někdo dotáhne k realizaci, to bych nečekal. Moc pěkný.
Pokud vím, tak vyhláška stanovuje max objem 50ccm, nic o tom, že by to muselo být pístový, a pochybuju, že objem spalovacích komor tohhle je větší. Jen s tou rychlostí 25km/h bude malinko problém:-).
...objem spalovacích komor bude dobrý pulitr, ono je to vcelku velký (já to viděl na vlastní oči v tom modelu co jsem psal)
...s tou rychlostí to bude vážně problém, na tom videu jede do slušnýho kopečku, na rovince to určitě tu stovku dá
...a obrovský problém bych viděl ve spotřebě, jedna turbína na plný tah (80N) sežere 1 litr za 4 minuty :(
No jakej to zhltlo kanystr jsem viděl, i když tam není poznat za jak dlouho.
S tou spalovací komorou jsi mě překvapil, zatím všechny náčrtky modelářských turbín co jsem viděl ukazovaly Whitlův motor (s odstředivým kompresorem a obracením tahu a spalovací komora tvořila jen malinkou část toho motoru. Ale máš pravdu že přes padesát kubíků to bude.
...skopčáci na to maj :)
Super turbina!
Jinak vyhlaska rika ze 25km/h max neasistovane cili pokud tam mas hybrida jako ze oni maji na tom kole normalni funkcni slapky tak si polda muze rikat co chce a je to legalni..
Uz jsem se kvuliva tomu parkrat pohadal s prislusnikem kdyz delali pred casem razii na nemologovany cinsky el. skutry na silnici. Chvilku jsem to musel vysvetlovat, ze jako jizdni kolo s pridavnym motorem neni skutr jaky jsou EU vyhlasky apod.. Ale nakonec to zatim uznali hlavne diky potaku na stelovani otacek el. motorku a obyc cyklokomputeru co ukazuje rychlost pri provozu na silnici..
Jinak tenhle for uz prokukli i cinski kuci takze ted sem zacinaj lifrovat nove modely el. kolo/mopedu co maj namontovane falesne slapky jako na kole, jezdi max 50km a hlavne nemusis mit ani papiry ani pojisteni a je to legal..
V kazdem pripade je lepsi rovnou poridit poradny velky el. skuter zkonstruovany v EU a montovany v Cine homologovany jako 50ccm, ale to je skoro 50koliku ale zas kvalitka a silikonovy baterky co drzi i v zime..
Když jsem synky vodil na letiště dívat se na tréninky modelářů, dělaly pístový motorky dost kraválu. Nebude to u turbíny ještě horší?
...sám jsem modelář, ale k turbínám jsem se ještě (hlavně z finančních důvodů) nedopracoval, provozuju klasický pístový žhavící motor o obsahu 2 ccm, výkon to má čtvrt koně a hluk jsem značně utlumil pořádnym duralovym tlumičem, takže je to vcelku tichý
...turbína se dá udržet na půl plynu na přijatelné hlukové hladině, ale na plný kotel je poměrně dost hlučná, ale když jedeš nadzvukovou rychlostí, tak tě to nemusí zajímat, si rychlejší než zvuk a turbíny za sebou prostě neslyšíš :))
A dej pokoj s nadzvukem. To bych se musel ospoilerovat, obout spešl gumy, připoutat se minimálně čtyřboďákama a bůhví co ještě. Ale policajti by na mě neměli, pravda. :-))))
Ahojky jen bych vas chtel pozvat na otevreni stranek naseho klubu elektromobilistu - trvalo to jen kolem 40let :@ )
Zatim postupne plnime clanky a archivem, budeme se venovat i tzv. Pedelecs tedy kolum s asist el. pohonem..
Sdružení a klub Elektromobily -
Elektromobilisté ČR / Czech EV Club
http://elektromobily.wz.cz/?c=Elektromobily
problematice asi rozumite, ale vase stranky jsou priserne - nefungujici odkazy,minimum informaci:((( proste hruza
Nejsou lidi jsme stari panove - mladez tohle naprosto nezajima, skodolibe mohu podotknout k jeji vlastni chybe..
Takze to bohuzel spi - jinak odkazy vne stranek dal na internet na vse potrebne tam jsou od zacatku staci hledat..
Nejaka celkem frekventovana diskuze je i na priroda.cz
kto prodáva pomocný motor na bicykel
tento pohon vyrába PK KOVO Praha, tel. +420 608 319 370
pomocný pohon na bicykel vyrába PK KOVO Praha, tel. +420 608 319 370 a volá sa CRAB - T4. Motor čtyřtaktní, výkon1 kW max.konstrukční rýchlost 25 km/hod., stoupavost 12%,
palivo Naturál 95, spotřeba 1,7 l na 100km, doiezd 300 km hmonost 12kg