Zdravim. Možná vám to tady přijde divné ale rád bych vyměnil odpruženou vidlici z authora stratose 09 za nejakou pevnou ale tak aby se nezměnila geometrie kola. Poté co mi ukradli mého starého stratose s pevnou vidlicí jsem začal hledat nové kolo . Se stratosem jsem byl nadmíru spokojen tak volba padla znovu na stratose ale ejhle, už se vyrábí jen s odpruženou vidlicí. Kolo jsem koupil stím že nahradit vidlici přece nebude problem ale pak přišlo zklamání. Všude v prodejnach mi říkaji že to nejde neboť pevné vidlice jsou krátké a změní se úhel vidlice a výška řidítek. Nevíte někdo jestli se někde prodává přímo náhrada v délce a úhlu odpružené vidlice?
Muj původní plán byl nahradit vidlici nějakou kevralovou a ušetřit tim i něco na váze ale to není hlavní důvod takže ocením i duralovou nebo železnou.Za odpovědi dík
Sorry za ten titulek. Nějak se mi text do diskuze nacpal do kolonky titulek
Kevlarové vidlice se pokud vím nedělají, 100% kevlar na to není zrovna vhodný materiál;-) U vidlí s 1+1/8" se s moderní geometrií počítá:
http://pcshop.pells.cz/sport/default.asp?cls...
Omlouvám se, Stratos je cross. Když se na něj dívám, vůbec mi nepřijde divné, že chceš raději pevnou vidli;-)
http://pcshop.pells.cz/sport/default.asp?cls...
60mm zdvihu je imho houby rozdíl, akorát budeš mít o pár cm níž řitítka, takže na to mysli než začneš vidlici zkracovat a dokup ještě pár distančních podložek.
Dneska fakt blbnu. Myslel jsem karonovou a napsal kevralovou
Jj, KARON je taky dobrej :-P
On nemyslel Kevlar ale "kevral"
tak říkejte aramid a uhlík a máte po problémech.
Já si nechal dát pevnou vydlici na horské za 32tis.Dívaly se na mě jak na blázna dokud jsem neplácl na stůl peníze.Pak už to šlo rychle.O geometrii jsem neměl ponětí ale představec jsem vyměnil.
Dobře radí Petrun ve vlákně
http://www.nakole.cz/diskuze/6094-tema-ram...
Též jsem skusil dát nižší pevnou na krose a můžu ti prozradit, že ten kdo tady šíří názor že se tím zhorší geometrie je blb a neví o čem mluví. Ta se zhoršila spíš tím, že na něj namontovali odpruženou. Středové složení s ní máš zbytečně vysoko, řidítka taky, úhel hlavy příliš malý. To všecko se výměnou za nižší vidli zlepší. V tvým případě bych se nebál tam dát tu nejnižší co seženeš. Nežádoucí změna úhlu sedlové trubky, která taky nastane, se dá jednoduše vykompenzovat posunutím sedla dozadu.
Po rovných cestách se mi s pevnou jezdí líp a rychleji. Řízení mi připadá jistější, hmotností úspora při použití ocelové Cr-Mo byla znatelných 800g. Po lesních cestách se mi ale jezdí dobře pouze směrem nahoru. Při sjíždění to nemůžu moc rychle pustit, neboť nedrží kontakt s terénem, nadskakuje. Jak při tom držím za brzdu, přední kolo se při každém nadskočení přestane otáčet a potom jak zase dopadne na zem, udělá to takový mikrosmyk. Obrušuje se tím plášť.
jo, a ať má offset aspoň 45mm !
S tím offsetem to rozhodně není tak jednoduché. To záleží na kombinaci s hlavovým úhlem.
Pokud nebude oproti originálu zvětšovat hlavový úhel kratší vidlicí (tedy použije pevnou s adekvátní délkou odpružené), tak bych dal větší offset kolem 45-48mm. Pokud by ale hlavový úhel zmenšoval, tak bych dal i menší offset.
I když ani takhle se to obecně napsat nedá, vždy záleží na geoemtrii konkrétního rámu.
"Ta se zhoršila spíš tím, že na něj namontovali odpruženou. Středové složení s ní máš zbytečně vysoko, řidítka taky, úhel hlavy příliš malý."
Tohle je nesmysl. Střed je tak vysoko, jak je navržen konkrétní rám a vůbec nesouvisí s tím, zda na kole je odpružená vidlice nebo pevná.
Klidně by bylo možné navrhnout rám, který bude určený pro 200mm vidlici (na kros nesmyslné, to jen pro ilustraci) a současně bude střed tak nízko, že budeš škrtat pedály o zem.
Tedy pokud použitím nižší pevné (a pevné nemusí být dnes nižší, ale dělají se i výškou adekvátní odpruženým) vidlice se zlepší výška středu (tedy byl původně moc vysoko) a je pak akorát, tak to znamená jediné a to, že konkrétní rám byl předtím pro tu odpruženou špatně navržený a tedy koupil si nevhodný rám.
O hlavovém úhlu platí opět to samé, jaký ho pro odpruženou vidlici výrobce rámu navrhnul, takový tam je. A pokud rám byl navržen dobře a dáš nižší pevnou, tak bude pak příliš velký hlavový úhel a kolo bude nestabilní a přetáčivé.
A řídítka máš tak vysoko, jak si je nastavíš. Pokud chceš řídítka níže, tak vždy můžeš použít negativně otočený představec s větším uhlem a dají se dostat hodně nízko i s odpruženou. Samozřejmě to v některých případech typu malý jezdec + malý rám nemusí stačit, ovšem na druhou stranu při opačných extrémech typu větší jezdec + velmi krátké ruce zase nastává opačný problém.
A každý chce jinak sportovní/narovnaný posed. Tedy tvrzení, že řídítka jsou na krosu s odpruženou (zvlášť když se tam používají ty pidizvihy) jsou příliš vysoko je asi tak stejně pravdivé jako opačné tvrzení, že jsou příšli nízko. Prostě jak kdy a jak pro koho a také jak se kdo snažil to přizpůsovit tomu jak potřebuje tím představcem (ať už nahoru nebo dolu).
Já mám třeba celopevňáka, kde původně byla odpružená, výrobcem doporučený zdvih 100mm a dával jsem tam pevnou, která je stejně vysoká jako odpružená na 100mm, tedy tím jsem řídítka zvednul a hlavový úhel zmenšil (protože u té odpružené je ještě 2-2,5cm sag) a teď se mi na tom jezdí lépe přesně z opačných důvodů než si uvedl (tedy díky menšímu hlavovému úhlu, výše položeným řídítkám).
A takhle mi to sedí třeba proto, že mám krátké ruce a potřebuju řídítka výše, ovšem nebudu tvrdit o někom, kdo má ruce hodně dlouhé a potřebuje to opačně, že je blb.
Ani nebudu tvrdit, že je to takhle lepší, protože vždy záleží na konkrétním rámu a potřebách jezdce.
A to smykování předního kola, samozřejmě tam ta tendence je výrazně větší oproti kolu s odpruženou vidlicí, ovšem pokud je slušná technika jízdy, tak se nic takového neděje. Při opravdu dobré technice jízdy se to neděje ani v těžším technickém terénu. Stává se to při špatné práci rukama a tělem (což je nutné, když tam není odpružená vidlice) a současně když se brdí ve chvíli, když se brzdit nemá (s pevnou nelze jezdit tak, že sedím na kole jak pecka a souvisle přibržďuju).
hele a nebude jednodušší místo filozofování a vymejšlení všelisjakejch "pokudkdyby" teorií se ho zeptat jak vysoko ten střed aktuálně má a požádat ho aby si odměřil úhel hlavy? ;-) Pak se dá rozhodnout, jestli si může dát nižší nebo ne, bez zbytečnýho rozumbradování.
Ty si začal obecným tvrzením, kterým si mu mohl poradit zcela zcestně, tak jsem pouze na to reagoval, jak to může být obecně a že to není žádné dogma, jak to má být a aby si udělal obrázek sám a posoudil dle svojich pocitů.
Zcela přesně se to nedá říct ani dle těch údajů, protože je to samozřejmě i dost individuální záležitost + se to odvíjí jestli bude jezdit výhradně asfalt nebo i sem tam nějaký ten terén. Proto jsem nechtěl dělat žádné kategorické soudy nad konkrétními údaji. Ale když chceš, tak já to vidím pro jeho kolo následovně:
Na geometrii toho kola jsem samozřejmě koukal na stránkách Authoru už předtím (na tohle se dívám vždy než k tomu něco píšu), na to se ho není třeba ani ptát.
Hlavový úhel mi přijde tak akorát (určitě bych ho nezvětšoval, pokud dá vidlici s větším offsetem, tak by nevadilo ani nepatrné zmenšení) a střed záleží co s tím bude jezdit. Pokud výhradně asfalt a nic jiného, tak by snesl tak o 1-1,5cm dolu (v tu chvíli se dostane výškou středu už na úroveň silniček, což je pro terén zcela nepoužitelné), pokud občas i nějaký terén (a to nemyslím nic extrémního), tak bych střed nesnižoval určitě vůbec.
Jakej terén? Až tam bude mít pevnou už nebude mít chuť opouštět vyježděné cesty :-)
S těma úvahama o výšce středový osy jseš úplně mimo, protože Ti uniklo, že se stejnak sníží, když se origoš vidle zanoří. Odhaduju že o víc jak 2 cenťáky. A nic se neděje. ;-) Bude pro Tebe asi dalším překvapením, když Ti prozradím že příliš nízký střed je větším průserem na tom asfaltu. V terénu je to o technice jízdy, kdo ji nezvládá, tomu nepomůžou ani kliky půlmetr nad zemí a bude škrtat o pařezy. Naproti tomu silničář škrtnutí zabránit nemůže- aby při své rychlosti vybral zatáčku tak do toho musí chtě/nechtě šlápnout. Aby mu to vyšlo i při největším náklonu, musí mít střed minimálně 260mm nad zemí (při délce klik 170mm) Tenhle limit splní upravený Stratos bohatě: Když budu počítat s tím nejmenším obutím jaké může nazout (pláště průměru 27") a přestanu nachvíli pochybovat o správnosti údajů o geometrii na authorwebu, tak mi z nich vychází že jeho střed je teď nad zemí 300mm. Po namontování pevné vidlice co bude o 40mm kratší (považuju za ideální řešení) klesne střed o 15mm na 285mm. S vidlicí co bude kratší o 60mm (zdvih originální) by měl střed pořád dostatečně vysoko - 278mm.
Ohledně hlavovýho úhlu mám pro Tebe další novinku: krosový bicykly, jelikož mají větší rozvor a větší průměr kol než MTB, snesou větší úhel (mám odzkoušeno až 75st) aniž by bylo řízení příliš citlivé. Stratos má dle webu 71st ve všech velikostech rámu což v souladu s Tebou považuji za dostatečné. Sice pochybuju že je to pravda, malý rámy mívají totiž obvykle míň, ale dejmetomu že ano. Pak se zkrácením vidle o 40mm změní na 73st. A to je lepší - krosové kolo má být hbité aby se dalo mrštně vyhýbat loužičkám od deštíčku i od hafíků :-)
Přes Tvoji záslužnou osvětovou snahu pořád nemám pocit žebych mu radil nějak blbě. A ikdyby, co se stane? Na mý doporučení si koupí lacino starý typ nízké vidlice (k dostání za stovku v bazarech v takovým množství že si vybere i barevně) a když se mu nebude líbit jak to svižně zatáčí, hodí ji do popelnice a koupí drahou novou. Naopak by to bylo horší.
Nic z toho mi neuniklo a překpapený opravdu nebudu, mimo je tak maximálně co píšeš o sagu Ty. Sag na krosové vidlici s 60mm zdvihu není ani omylem 2cm a pokud je, tak je něco hodně, hodně špatně.
Sag by měl u takového zdvihu a takové vidlice být do 15% (a klidně může být i menší), tedy do 1cm a spíš ještě méně (což má vliv na výšku středu méně než 0,5cm), což bude mít vliv minimální, proto jsem žádný sag nezmiňoval a neřešil.
A neboj, moc dobře vím jaké kde jsou sagy a jaké jsou vhodné a jaké to má vliv na chování a geometrii. Nejsme u bikových vidlic s větším zdvihem, kde je rozumný sag i 25%.
Vidlic mám vyzkoušeno opravdu hodně (tím myslím něco ve stylu více než 40 vidlic) a s odpružením zkušeností hodně včetně nižších zdvihů a krosových vidlic.
Na asfaltu, kdyby byl moc nízko, tak sice problém bude, každopádně když se to nedostává pod výšku středu jak ho mají silničky (u modelů, kde je rozumně), tak asfalt není třeba vůbec řešit.
Otázka techniky v terénu to sice částečně je, ale nesouhlasím s tím, že na silnici je to větší problém, na silnici to sice bude vadit taky, ale vždy můžeš v ostré točce přestat šlapat (nejsme tu u profíků, aby bylo třeba jet na krev každý sjezd, navíc si ani nemyslím, že to bude schopen tak klopit ve sjezdu, aby se k tomu problému vůbec dostal). A mimo větší rychlosti, kde je třeba více klopit není problém nikdy.
V terénu je mnoho situací, kdy nemůžeš přestat šlapat a ani sebelepší technika jízdy to nezachrání a nízko položený střed bude vadit. Jediné s čím můžu souhlasit, že když není technika žádná, že ani výše položený střed to nezachrání.
Ale je pravda, že do těžších terénu se s tejně na krosu s pevnou pouštět nebude.
Rozvor kol a průměr kol samozřejmě beru v úvahu. Kdyby ne, tak prohlásím 71st. za příliš velký úhel. To, že u biků se dříve hojně používalo 71st. neznamená, že to je idální úhel.
Teď už se konečně hojně od 71st. upouští a dává se na HT kolem 70st.
Pro představu mám na HT s pevnou 69,5st. a tak mi to sedí ideálně (a to je úhel definitivní, protože tam mám pevnou, tedy žádný sag, který by u mojeho biku u odpružené znát byl protože by to bylo ze 100-115mm).
S rozvorem kol to navíc ani není pravda, mnoho biků má větší rozvor než některé krosy. Konkrétně Stratos má rozvor pouze 1053mm pro 18tku velikost (tedy hrozně malý rozvor). Mám na celopevňáku na biku rozvor 1070mm pro 18tku velikost, tedy výrazně větší. Na fullech ani nemluvě, kde mám přes 1100mm.
S tím, že takový rozvor (který snížením vidlice půjde dolu) + větší kola (nebudou s žádným velkým balónem pláštěm, takže nejsou vůbec o tolik větší než bikové s pořádným pláštěm) snese 75st. naprosto nesouhlasím.
Tady se prostě neshodnem, nikdy bych na takových šíleně velkých hlavových úhlech nejezdil (beru pro tu velikost kol a rozvor). Každému sedí sice něco trošku jiného, ale takové extrémy jako 75st. pro daný rozvor a velikost kol považuju za naprosto nesmyslný.
A vyzkoušeno to mám jak na silničkách jak se co chová (tam jsem 20 let silničky jezdil a to cca 10 různých silniček), tak jsem testoval jak více krosů, tak více 29tkových biků (u těch je to výraznější ty větší kola při použití pořádných balónů), ale tam se to zase většinou kompenzuje větším offsetem vidlice a tedy stejně není důvod k většímu hlavovému úhlu.
Ale je fakt, že nějak se dá jezdit na čemkoliv. Když může někdo jezdit na opačném extrému, kde na starém biku s nízkou pevnou někdo nacpe 100mm vidlici a vytvoří tak včetně sagu hlavový úhel 67st. a taky na tom nějak jezdí...
Akorát ta cena, tady máš pravdu, takovou vidlici sežene za pár korun. Cena za vyzkoušení tedy problém není žádný. Ale práce s tím taky nějaká bude, protože bude muset přehodit spodní misku hlavového a tu pokud to bude dělat víckrát zničí, takže stejně bude potřebovat aspoň novou misku.
Ještě doplním jednu věc, pro testování změny úhlu hlavové trubky mám už pár let ideální podmínky a to vidlici se změnou zdvihu, kde tu změnu zdvihu hodně používám.
Tady je okamžité a přímé srovnání (které ukáže rozdíly mnohem lépe než srovnání s odstupem dnů) jak se chová kolo po změně o 1 nebo o 2st (100/120/140mm zdvih).
Chceš-li pevnou, tak ji tam dej.
Není problém koupit pevnou klidně ještě o pár mm delší než je ta originální odpružená, prodávají se dnes pevné, které jsou adekvátní náhradou (pro zachování geometrie) pro různé zdvihy odpružených.
Jen mohou být o něco dražší než jsou nejlevnější pevné za pár stovek.
Trošku problém je v tom, že dnes většina 29tkových (kvůli správné pozici navárek na v-čka musíš mít 29tkovou a nelze použít 26tkovou, navíc ty 26tkovou mají skoro vždy menší offset) pevných vidlic už přestává být na v-čka.
Tady je příklad ještě ne příliš drahé 29tkové pevné vidlice, která je na v-čka a bude přibližně stejně vysoká jako ta odpružená (neznám přesnou výšku té odpružené co tam máš, proto píšu přibližně):
http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Surly_Karate...
Váhu ušetříš i s touhle. Pokud bys chtěl připlatit, tak je možné koupit lehčí carbonové, otázkou je zda má cenu kupovat pevnou vidlici v ceně více než polovina celého kola.
ale to je dobrej tip, navíc navářky na véčka plus crmo ocel 4130, ta vidle přežije i rám /majitele snad ne :-), přeji mu dlouhověkost a mnoho spokojených km.ostatně je to spřízněná duše, odpruženou vidlici mám akorát na lehokole/