Zdravím všechny,
tahám za svým kolem dvojmístný croozer a chtěla bych si koupit nové kolo. Jen nevím, jestli horáka, nebo trek )kros). Jezdím převážně po asfaltových cyklostezkách, občas samozřejmě i po polňačkách nebo trávě... Mám vyhlídnutý Author Basic ASL - letošní model. Je to horák.
Kdo máte vozíky a jste také tahači - jaké kolo používáte?
Díky za odpovědi.
Tahám vozík za svým upraveným silničním kolem. Úprava spočívá především v trojtácu (Shimano Sora) a "velkorozsahovém" sedmikolu vzadu. Jde to docela dobře a našly by se mnohé výhody (hmotnost kola, realtivně slušně zvládatelný protivítr, což je jina s vozíkem vždy problém apod.), ale kdybych si měl kupovat nové kolo a počítal, že ještě pár let budu vozík tahat, šel bych do horského.
Hlavním důvodem by bylo řazení na řídítkách (jak víš, s vozíkem se kopce nedají moc jezdit "švihem", je to jen o síle a neustálém rychlém řazení), a pak daleko větší možnost vybrat si správný plášť (moje silnička má velice krátkou zadní stavbu, což umožňuje nasadit prakticky jen plášť 25, což je dost málo a pod naloženým kolem trpí. Když jedu nalehko, naopak mi krátká stavba úžasně vyhovuje - kolo má super odpich).
Dalším důvodem pro horáka by pro mě byla výborná ovladatelnost a stabilita většiny horských kol - tu jistotu, kterou ti poskytují ve složitějších situacích, nízkých rychlostech a bahně, na silničce ani na treku nenajdeš.
Jen počítej s tím, že budeš muset měnit (alespoň zadní) plášť za něco skoro nebo úplně hladkého (mnozí prodejci ti na tvé přání kolo přezují před prodejem a máš to prakticky v ceně). Asi už jsi taky zjistila, že zadní kolo hází do vozíku dost bláta a štěrku, a to i tehdy, když je plášť úzký a hladký. Nechtěj vidět, jak vypadá vozík, který projel polní cestu po děšti zapojený za MTB s klasickými drapáky :-))) Hladký plášť vzadu výrazně pomůže - a občasné proklouznutí při rozjezdu nijak nevadí.
Tak jsem nakonec koupila AUTHOR BASIC ASL (je to dámské horské kolo - AUTHOR SPORT LADY).
A snad se mi s ním bude dobře jezdit a tahat vozík.
Dnes jsem to chtěla jít hned vyzkoušet, ale než jsme tam přimontovali světla.... a stačili jsme se připravit, tak začalo pršet :((
Tak třeba zítra.
Jo s tím špinavým vozíkem - tak to jsme před týdnem absolvovali cestu z Přerova do Hranic a zpět a 3 km úsek byla samá kaluž přes celou šířku polňačky, že jsme byli jak prasata. Ale co, já to beru tak, že pokud chci být čistá, tak na kolo sedat přeci nebudu. A když už na něm jezdím, tak mě špína přeci nesežere. Nejsem s cukru :))
Dětem ve vozíku se to náramně líbilo - Míša volal ještě do vodičky :))
A starší co jezdí na 20", tak ten to projížděl svižně, jen se za nim prášilo a lítalo bahno :))
Takže super :))
Vždy když jedem nějaký takový úsek, tak zastavím a dám tu pláštěnku, co na něm je všitá (né tu co jsem kupovala zvlášť).
A je to. Tu chvíli to tam vydrží a mají o zážitek postaráno :))
Ale stejně asi dokoupím tu proti-pylovou síťku.
Ale nebudu jí kupovat od velofiala, ale udělám si jí sama. Zdá se mi to totiž od nich dost drahé.
Nebo pokud někdo máte a už nevyužijete - odkoupím :)
Nejde o špínu a vodu. Spíš o štěrk, kamínky atd., na to snadno narazíš i na asfaltových silnicích. Odletuje to i od slicku, ale mnohonásobně méně, než od bagru.
Ať ti nové kolo dělá radost! :-)
Jj, na to narazím i tam. Vím co myslíš. :)
Vždycky je pak ve vozíku (a poznám to hlavně i na té růžové barvě co má malá) plno těch kamínků a bordelu. malá se pak zdá, že má kropenaté oblečení :))
No je to blbý, ale přeci nepojedu 8km/h, to bych nikam nedojela. :)
Díky :))
Právě proto držím na ten hladký plášť. Síťka není samospasitelná. Ona tedy leccos zachytí, ale když máme jet půl dne po čerstvě opravené silnici (plné kamínků) nebo po štěrkovce, přece nenechám děti v tom horku zavřené protialergickou sítí, která zase až tak dobře nevětrá. Pak nezbývá, než trochu zariskovat a spolehnout se na hladký vzorek, který toho tak moc nevyhodí.
Aha, tak to jsem nevěděla, že ta sí´tka moc neluftuje. to je dobré vědět. Díky za tip ;)
S tím pláštěm si to promyslím.
Takže hladký dozadu jo?
Ta síťka přímo na vozíku (myslím, že croozery ji mají skoro stejnou jako my) luftuje přiměřeně dost, ale tak pustí dovnitř dost kamínků. Ta protipylová je jak tkanina - prodyšná, ale ve vedru...
Jo, hladký dozadu. Radilo mi to víc lidí, když jsem kupoval vozík, brali to jako určité omezení, které budu muset podstoupit. Osobně mi to nijak nevadí, párkrát mi sice při tažení zadní kolo proklouzlo třeba na mokrém špinavém asfaltu, ale pouze při stoupání tak prudkém, že to bylo "těsně před pádem", prostě v situaci, kdy to už stejně nešlo jet.
Jojo, to bude na croozeru asi stejná. Ta si myslím, že luftuje dost, ale těch kamínků... co tam pustí .... to máš pravdu ;)
Já dávám občas na spodní půlku bavlněnou plínu kvůli tomu bordelu a jindy jí dám zase kvůli sluníčku na vrchní půlku.
Díky za radu ;)
" tak začalo pršet:(( "
máš nový kolo z vodou rozpustnýho materiálu? :o))
byl by to dobrý křest ne? Vodu by ti na kolo lil z nebe sám Bůh, takovýho kmotra nemá každej:o)))
To máš pravdu. :))
Jenže doma jaksi nemám zastání :(
Doma se nikomu do deště nechtělo a mě se zase nechtělo nikam samotné :((
Ale zítra to napravím a pojedem (děcka maj pláštěnky), tak já v tom právě také nevidím problém. Mě zima nebývá, ani když prší a náhodou je to super - hned je všude míň lidí :))
Ač jsem v tahání zatím teoretik, jak píše k.vl, kolo se dá tahat prakticky za čímkoliv (čvagr taky tahá za favoritem s třítácem). Prostě si kup kolo na ježdění, a připoj za něj vozejk. Výhodou favoritu s úzkými plášti a neodpruženou vidlí je, že tě na špatném povrchu donutí jet pomalu, opatrně a nejlépe se takovému povrchu vyhnout:-P
Trošku bych se přimlouval za mtb, má zpravidla lehčí převody (menší převodníky a menší průměr kol), lepší brzdy, a je pohodlnější a stabilnější, prostě uzpůsobený pomalé a namáhavé jízdě.
Na druhou stranu pokud někdo chce jezdit výhradně po zpevněných površích, a z důvodu posezu nebo třeba možnosti obutí běžných 27" galusek preferuje crosse, nebudu mu to rozmlouvat. Nesmiřitelné disputace cross vs. mtb tu už několikrát byly a nikdy se nic nevyřešilo.
Jo, vidíš, brzdy. Namontoval jsem mtb špalky na silniční brzdy (vepředu je bylo třeba kvůli vidli zkrátit). O moc vyšší účinnost brzd nepozoruju, ale špalky ze mnohem pomaleji sjíždějí (s vozíkem se ovšem vždycky sjíždějí výrazně rychleji).
Špalky z v-brzd jsem na silničku dal taky. Mě se zdá, že to brzdí líp. Teoreticky i při stejné směsi špalku mají MTB větší plochu (jsou delší) než silniční, a tak účinnost by měla být větší.
PLocha má na brzdnou tření minimální vliv (podle středoškolské fyziky nulový, ve skutečnosti to zcela přesné není).
Teoreticky menší styčná plocha při stejné síle = větší tlak a za jistých okolností lepší podmínky pro vyšší přilnavost (pod větším tlakem se rychleji setře vrstva vody, analogicky na mokrém asfaltu jsou daleko lepší úzké tvrdé galusky než podhuštěné slicky nebo na zasněžené silnici vozí auta na rallye až groteskně úzké pneumatiky).
Lepší brzdný účinek bych přisuzoval daleko spíše kvalitnějšímu materiálu a možná čistotě a seřízení špalků, což řádově překonává marginální vlivy zmíněné v minulém odstavci.
Tak brzdy tu mám klasické Véčka.
A brzdí výborně.
Jsem málem přepadla, jak jsem se rychle zastavila :))
Nevím, jestli je to tím, že je to nové (ale minulá kola mi tak pěkně nebrzdili), nebo je to tím, že vršek na řídítkách je Alivio od Shimana a spodek TEKTRO.
Já se v tom teda nevyznám, ale jsou fakt výborné.
To se teda vůbec nedá srovnat s těmi levnými koly.
Teď jsem naposledy měla kolo od Olpranu - Hubbard a tam ty brzdy nebyli vůbec takové.
A to stál 8,5 tisíc.
No asi je to pravda, že teď už Olpran není to co bývalo, ale že je to prostě jen další made in China.
Tak doufám, že mi bude Author sloužit dobře :)
Vzhledem k tomu, ze moje silnicka je docela subtilni a nevim, co by s ni udelalo uchyceni voziku (a navic s ni nesjizdim nikam, kde je spatny povrch), upiname vozik za me MTB. Taky to neni dobre, protoze je to full a loziska tim urcite dost trpi, ale zase s vozikem jezdime opatrne a ne v nejakem terenu, tak je to asi fuk.
Teď ale vážně nechápu, co je fuk. To, že je to full, nebo že trpí ložiska, popř. že jezdíte opatrně nebo že nejezdíte v terénu?
8-D
Ze nebude tolik vadit zvysene namahani lozisek diky voziku, kdyz se jezdi pomalu, opatrne a po zpevnenem povrchu.
Jestli se blbe vyjadruju cesky, kdyz ziju v cizine je mi lito, ale snad se to ted zase na cas spravi, blizi se dovolena :o)
Hele, a nehoupe to moc, když drtíš s vozíkem nějakej kopec? Mně to při silovějším šlapání (a nejsem si jist, jestli se mu s vozíkem lze vždy vyhnout) začne s kolem citelně házet (myslím, že kvůli tomu pružnému připojení oje ke kolu). Dá se na to zvyknout, ale právě při poslední naložené cestě jsem si říkal, že s fullem už by to musela být místy opravdu legrace.
Ale nevím, nikdy jsem si vlastně ani nezkusil na fullu nějakej kopec vyjet, natož s vozíkem.
Prepakovani zadni stavby u meho kola pri zaberu uzavira tlumic, ale s vozikem to stejne houpe, zvlast, kdyz do toho dupu vestoje. Ale neni to nic dramatickeho, mam stejne zdvih pouhych cca 90 mm.
Já mám zdvih pouhých 76mm a myslím, že jako 60kg ženě mi to stačí. Tak snad s tím vozíkem když šlapu ve stoje nějaký ten kopeček, nebo při rozjíždění (když jsem předtím musela rychle zpomalit) nehoupu moc :)
No, my se bavili o zdvihu zadni stavby, ne vidlice. Tam se to projevi mnohem vic, nad zadnim kolem je mnohem vic vahy, navic kdyz pripojis vozik.
Hodně bude záležet na tlumiči.
Jiste by sel treba nafoukat na vetsi tlak, nebo by slo ho zamcit (ja ale vzadu lock nemam, neni potreba, kdyz to resi samotne prepakovani, jak pisu vys). Na druhou stranu si ale myslim, ze bude blbost zadni stavbu namahat jeste vic tim, ze ji znemoznim pracovat. Neni to vubec nic dramatickeho, jak se hybe pri silovem slapani, ale to uz taky opakuju, co jsem napsal uz nahore.
Aha, tak pardon :)
Sem v tomhle úúúúplný laik, takže jsem fakt měla za to, že se bavíte o tom :)
No a tady to je aspoň dobrý příklad toho, že se nemám plést chlapům do řečí :)))
Aha, tak do je dobrá zpráva. Já s fullem fakt nemám zkušenosti, jen mi to tak přišlo.
Mimochodem, do stoje jsem šel s vozíkem snad jenom jednou, a to třeba při poslední cestě dosahoval náklad skoro k devadesáti kg (náklad na kole + vozík). On mi ten silniční vysoký rám tak nějak sedí, že co nevyjedu vsedě, to už stejně nedám ani vestoje (skoro vždy, tedy)...
Co je to vůbec FULL?
To je celoodpružený? Nebo co?
jsem asi fakt pitomec, ale fakt to nevím a manžel taky ne, tak se ptám i za něj :)
Nějak jsem nepochopil myšlenku, proč by měla ložiska trpět zásadně víc s vozíkem než bez.
Pokud máš na mysli ložiska zadní náby, vozík je uchycen poblíž zadní vidle, takže ložiska jsou namáhána podobně jako při jízdě bez vozíku, a musí vydržet takovou šupu, o které se oji dětského vozíku ani nezdá;-)
Pokud máš na mysli ložiska čepů, tak tam přidává vozík tlačení a tažení silou rovnající se a*mv, kde a je zrychlení/zpomalení (zlomek g=tíhového zrychlení) a mv je hmotnost vozíku s nákladem. Což je nepatrný zlomek sil, které na tentýž čep vyvýjí stokilový jezdec při sjezdu přes kořeny.
No a pokud tě trápí nějaká torzní moment síly, tak brzdění kotoučovkou imo vyvine torzi zadní šavle řádově větší.
Takže myslím, že vozík bude mít na opotřebení fulla zcela zanedbatelný vliv. Nebo jsem zanedbal něco nezanedbatelného?
Když už se to tady probírá. Na vozíku Croozer Bob Yak je dle mého (viděl jsem ho naživo jen jednou) vozík zavěšen přímo na osu zadního kola. Jak se projeví jeho vliv na ložiska?
Aha, já se domníval, že na zadní osu jsou napojeny (přes nějaký bazmek) prakticky všechny současné vozíky (dřív jsem viděl pár vozíků uchycených na klasickou "kouli", klterá byla namontována na sedlové trubce naebo na objímce podsedlové trubky, ale to už se asi moc nedělá).
Kranich tedy určitě je, ale na ložiska do podle mne nemůže mít vliv. Na zadní osu je zvnějšku patky navlečeno ocelové oko právě s tím bazmekem, vše je dotaženo maticemi nebo rychloupínákem (ten se prý nedoporučuje, ale nám to s ním funguje už aspoň 500 km bez potíží). Takže přísně vzato je vozík vlastně dotažen maticí k levé patce zadní stavby, a to by dle mého odhadu na ložiska nemělo mít žádný vliv... Nebo mělo?
Jen reaguju na ten rychloupínám - já měla na minulém kole klasickou matku a držel mi tam ten úchyt lépe. S tím rychloupínákem na tom novém kole se mi ta úchytka hýbala a odřela mi barvu :(
A z druhé strany toho rychloupínáku se mi to pořád protáčí a nevím čím to je. :(
Poradíš?
No, leda mě napadá rychloupínák víc dotáhnout, co snese ta upínací osička uvnitř... Takže prtě zkusit dotáhnout matku na protější straně páčky, pak vše srovnat a zkusit zavřít páčku. Jde-li to zlehka, málo jsem dotáhl, když to nejde vůbec, musím trochu povolit... Aby to udrželo vozík, musí to jít celkem ztuha. Na pár pokusů na to přijdeš.
Ale radím jen, jak to mám já, třeba se to na rychloupínáku fakt vozit nemá, nevím. Mně to funguje dobře.
Já myslím, že to máš dobře, já jsem právě ještě koukala na návod toho croozeru a je tam i fotka s rychloupínákem, takže myslím, že to tak může být. Asi to nemáme dost dotažený. Mám strach to dotáhnout až přespříliž, abychom to třeba nestrhli.
Raděj to řeknu v servisu - to kdyžtak pak bude na ně :))
Jen se neboj za to zabrat - jednak se ten přetrženej vnitřek dá vcelku dobře sehnat a levně koupit, jednak by to dle mého byla vada pro záruční opravu - pokud na ten upínák nepůjdeš třeba sikovkama, ale jen rukou. A za třetí to pravděpodobně nepřetrhneš, tak snadný to zase není.
Díky, už je to dobrý.
Utaženo a nehýbe se.
Ovšem na novém kole už odřená barva bohužel zůstane od toho méně dotaženého :(
No příčina může být v profilování patky.Já mám např. GT kde jsou patky profilovány na rychloupínák a proto tam nejde připojit čep vozíku ,který je vyroben pro rovnou patku.Pokud bych to na sílu udělal poškodím kolo.Nevím jak to má Tvé kolo a Tvůj vozík ,ale může to být příčina.
Myslel jsem samozrejme loziska cepu, kdyz zminuju konkretne fulla. Vychazim z predpokladu, ze zadni odpruzeni (a i ta kotoucovka) pracuje s vahou jezdce jinym zpusobem, nez na ni pusobi sila voziku (hmotnost a setrvacnost). U meho biku je cep na zadni savli docela dost daleko od osy zadniho kola, takze s vozikem se musi jeste bliz ke stredu slapani. Musel jsem i zmenit matku na upnuti, protoze jsem s puvodnim systemem zadrhaval patou tretry o tu upinaci patku. Navic zadni stavba u meho kola pri prejeti nerovnosti propruzi i smerem dozadu, cemuz setrvacnost a tedy opacny dopredny pohyb cele soustavy voziku, decka a nakladu urcite moc neprospiva, zvlast, kdyz pusobi jenom na jedne strane kola. Mluvis sice logicky, ale musel bys vedet, o jake kolo a jaky system odpruzeni konkretne jde (Giant NRS).
Já bych to asi moc neřešil. Když si představim, jaké síly na ty čepy působí v nějakém ostřejším sjezdu, tak by to mělo být v pohodě.
To jo, ale při sebeostřejší jízdě jdou rázy v rovině zadního kola, ať zepředu (obrubník) nebo zespodu (doskok).
Zadním kolem nic nelomcuje do boků, proto na větší síly tohoto typu může být zadní stavba citlivá a mimo tahání vozíku se to neprojeví.
A jestli je zadní vidle 5x širší než čep, a vozík s nákladem má 50kg, tak bych možná opravdu nechtěl být tou osou čepu až Vašek na suchým asfaltu hydraulikama pořádně zašlajfuje nebo najede na obrubník a vozík se o obrubník zatazí. O variantě, že vozík táhne kolmo na rovinu kola (třeba sklouzne do příkopu) ani nemluvě, tam je zničeho nic moment jako prase...
Možná jsem vyvolal mylný dojem tím slovem "ostřejší". Nemyslel jsem tím nějaké kameny či kořeny při jízdě rovně. Spíše jsem měl na mysli sjezd kdy jsi v zatáčce v určitém náklonu a rázy právě nejdou v rovině zadního kola. Když jedeš hodně rychle po nerovném podkladu.
Díky náklonu kola v zatáčce působí síla pod podložky na kolo téměř v rovině kola vždy.
V okamžiku, kdy nepůsobí v rovině kola (například v zatáčce neuděláš náklon), staší mimo rovinu kola
(kua bezdrátová klábosnice!)
...velmi malá síla abys spadl.
Tak teď chápu.
No já si myslím, že právě při té jízdě s vozíkem ty síly budou menší než když to kulíš bez něho. Ale to je můj názor, nemám to nijak ověřeno, jde jen o pocit z toho, jak se full chová. Jenom prostě, když si vybavím, co ty čepy musej vydržet, když to někde v náklonu mastim a do toho jdu ještě do zdvihu, tak mi ta jízda s vozíkem přijde jako čajíček.
...samozřejmě že ty rázy byť minimálně přesto mimo osu kola nejsou zcela zanedbatelné, ani při jízdě bez vozíku. Důsledkem je že časem se na čepu zadní stavby vytvoří vůle.
Jenže s vozíkem toto opotřebení může být velmi výrazně rychlejší (netroufám si odhadnout, zda se vakl vytvoří o 10% nebo třeba o 500% rychleji).
Úplně přesně jsem nepochopil co jsi tím příspěvkem myslel.
Ale já to vidím podobně jako ti při náklonu někdy škrtnou destičky o kotouč. Působí tam boční síly, které std. rychloupínák nepobere, proto se dělají vidlice s pevnou osou. Podobně to vidím u zadního odpružení, při náklonu tam budou působit na čepy jiné síly než při rovné jízdě.
Používám lehokolo nebo třeba tandem.
Ale za tím asi netáhneš přívěsný vozík s dětma ne? :)
tady je to zdokumentováno :o))
http://wert.rajce.idnes.cz/Jarni_Nakolacky_sraz...
http://wert.rajce.idnes.cz/Jarni_Nakolacky_sraz...
Ty jo, tak to jsem ještě neviděla :)
To je super, ale to se asi pěkně nadře ne?
Jo a teď jsem viděla za tandemem připojený vozík.
Tak už věřím fakt všemu :))
Jinak tady jsou fotky z naší první jízdy přes polňačky :))
No ale aspoň byla sranda a děti se nasmály :))
http://maminkamartina.rajce.idnes.cz/20.7.2009...
no jasně, nadře. Asi jako ty na svým kole s vozíkem :o)))
Ale když to pak odpojíte, tak musíte být oba rychlí jak blesk!
Byl jsem loni i letos na cyklodovolený s Václavem. Když si loni pochvaloval v jednom krpálu jaká je to paráda, když na nosiči táhne jenom asi třicet kilo a jak to krásně jede, tak jsem nevěděl jestli se mám víc smát nebo ho něčím praštit :o)) Ale chápu, že když je zvyklej tahat na dovolený brašny + plnej vozík, což bylo prý asi 80kg tak potom těch třicet musí být lahoda. Jenže já sem zvyklej jezdit bez zátěže a potom dohoň ho do kopce, že jo :o))))
No je fakt, že když jedu s naloženým vozíkem dětma a různýma "potřebnýma krámama" a naplněnou brašnou na zadním nosiči (což mám skoro pořád ať jedeme jen kousek), tak že jedu kolem těch 15km/h průměrně. Maximálně těch 24 jsem to rozšlapala, abych byla rychle z okresky zase na cyklostezce, kde nejezdí žádná auta (já nerada mezi autama).
Když jsem pak sundala vozík, že jsem si chtěla vyzkoušet to nové kolo jak jezdí, tak jsem jela průměrně těch 22-25 asi a nejvyšší jsem rozjela zatím na 28,4km/h. Takže to je fakt rozdíl.
Téda ale to byla paráda. Jsem manželovi hned hlásila, že jsem si jela volná jako pták :)))
No a pak jsem se teda zase zapřáhla před vozík, protože musím uznat, že i když já táhnu vozík, tak jsem na tom stejně s mým mužem, který zase hlídá Petříka aby jel dobře a nedělal blbosti (pouští se řídítek a pak se vymele...)
Takže když jsem jela bez toho vozíku, tak jsem jela s Petříkem a vyzkoušela jsem si to s ním.
No jednaj dělá blbosti a jednak taky jede oproti mě hrozně pomalu. Teda oproti mě bez vozíku ;)
Tak raděj budu táhnout vozík a to na co si kluci zvykli si můžou dělat dál ;)
Martino, vím, že je to mimo téma, ale co jsem viděla fotky, jak si sem dala odkaz, vrtá mi hlavou: Co vlastně v těch taškách vozíš? Nemůžu si pomoct!
K tvé otázce (ať odpovím na téma) - tahám(tahala jsem) s horákem, já jsem děsné poleno a do města střídám cyklosedačku, tak potřebuju hodně stabilní kolo :))
...přesně. Nadřu se tak, že když jedem oba single na leho, tak ženě ještě s vozíkem, dvěma dětmi a nákladem ujedu a každou chvíli na ní čekám.;-) Já pořád říkám, že vozík je cítit za kolem, to jo, ale jen tolik, po kolik člověk překonává jeho valivý odpor. Pak to jede skoro samo.;-)