Zajímalo by mě, jestli se dá (třeba přes adaptér), použít klasické zadní kolo na rámu s pevnou zadní osou. Myšlenka pevné osy se mi u celoodpruženého rámu líbí, ale zatím nemám na nová kola, tak jsem chtěl dojezdit svoje stará na novém rámu. Půjde to nějak?
Nikdy jsem nic takového neviděl a i si myslím, že z normální 10mm osy s 5mm rychloupínákem nepůjde redukcí udělat 12mm pevná osa, protože tam na redukci nebude místo a nebude to technicky proveditelné, aby to drželo a navíc u pevné osy funguje upnutí jinak a ten klasický 5mm upínák by s tím nešel kombinovat.
Jde to opačně, ale to je ti k ničemu. Tedy pro kola s 12mm osou existují redukce na klasický upínák do rámu, který není připraven na pevnou osu.
A ani u kol na pevnou osu to ne vždy jde. Třeba přední kola na tu nově používanou 15mm osu jdou použít i na klasický upínák s redukcí, ale třeba Crossmaxi SXka na 20mm osu už nejde redukovat na klasický upínák.
A co chceš kupovat za rám? Jen že v hodně případech samotný rám stojí jen nepatrně méně než komplet kolo a tedy je lepší to často koupit rovnou jako celek a hned bys ty kola k tomu měl.
Jinak se také na příští sezónu chystám na pevné osy vepředu i vzadu a řeším zase jiný problém a to UST kola na 15mm osu vepředu a 12mm osu vzadu.
Crossmaxi STčka jsou na 15mm přední, ale nejsou na zadní pevnou. A SXka zase jsou na 12mm zadní a nejsou na 15mm přední (jen 20mm přední).
A kombinaci SXko dozadu a STčko dopředu se mi moc nelíbí a ručně něco zaplétat taky moc ne.
Vzhledem k bolavým zádům jsem se chtěl zcela odpružit a pořídit si RB. Uvažuji mezi jejich AllMountainem s klasikou a Endurem s pevnou osou. Kola si rád stavím sám i když mě to vyjde o něco málo dráž, než továrně smontované. Důvody pro to mám v zásadě dva: 1. Málokdy disponuju penězi na nové kolo najednou. 2. Zastávám názor, že některé komponenty jsou důležitější než jiné a továrně montovaná kola mají často komponenty ve stejné kvalitativní třídě, což mi příjde zbytečné. Zrovna ty kola bych si rád příští sezónu dopřál nějaké libovější, zato kliky klidně použiju staré ošoupané XTčka.
Tak u RB v pohodě, tam to totiž není nijak velký rozdíl vzít samotný rám a postavit si to sám nebo vzít rovnou komplet.
Jsou ale jiné fully, kde rám s tlumičem stojí třeba jen o 2-3tis. méně než komplet osazené kolo v nejlevnější variantě (tedy s nejhorším osazením), proto jsem se ptal.
A ty důvody chápu, tu dvojku mám podobně, ale většinou se najde takové osazení, kde mi nevyhovuje jen pár detailů, které mi ještě většinou prodejce vymění rovnou za co chci (třeba u mojeho posledního fullu jsem si počítal, kolik by vyšel z jednolivých dílů a počítal nejlevnější ceny dílů, které bych dokázal sehant a vyšlo mi to o neskutečných 35 tis. více, což bylo 50% ceny kola).
Jinak lepší kola určitě stojí za tu investici (rám, tlumič, vidlice, kola a brzdy jsou nejdůležitější).
Jinak přejít rovnou z HT na Monstra ENko, to je velký skok a otestoval bych si pořádně, jestli je to pro tebe to pravé ořechové.
A pak ještě nemusí full zádům pomoct, záleží co s nimi je. Tím ale nechci odrazovat od fulla, já bych do terénu na ničem jiném nevyjel i když mám záda momentálně v pořádku.
Přemýšlel jsem také, že zvolím HT 29er, že ty větší kola budou v terénu příjemnější. Celoodpružené kolo je druhá možnost. A že je Monster těžká váha? Já ani v oblasti HT kol na nějaké XC třasořitky nikdá moc nebyl.
Nemyslel jsem váhu, ale to že Monster EN je vyšší zdvih a k tomu příslušnou geometrií zaměření kola a dle toho se chová.
Je to něco zcela jiného než HT.
Do určitého zdvihu tohle tak moc rozdílné není, ale právě od kol jako ENko už ano.
Monster AM je ještě hodně laděný do XC, tam to ještě nijak výrazné nebude.
A vím o čem mluvím, fully jezdím už hodně let (momentálně hlavně Cuba Stereo, který má 150mm reálných vzadu a 140mm vepředu) a právě jezdím tu limitní kategorii kolem 140-150mm zdvihu, která je chováním laděná ještě poměrně do XC (a to jak geometrií, tak tím, že to kolo ještě velmi slušně jede, dobře stoupá) a mám vyzkoušeno, že o kategorii zdvihů výše, tedy od cca 160mm už mi na moje ježdění nesedí, tam se to docela chováním láme.
Jinak přínos pohodlí 29tkového HT oproti fullu je zcela zanedbatelný, větší kola to fullu ani nepřiblíží.
A pak jsou tu další negativa s narůstajícím zdvihem a to geometrie při výjezdech.
Ve výjezdu se přesouvá váha na zadní kolo, což způsobí, že na tlumiči se zvětší sag a na vidlici zmenší.
Tedy kromě toho, co udělá sklon kopce, tak na vyšším zdvihu může jít ve výjezdu kvůli změně těch sagů klidně k tomu, že sedlo jde o 2-3cm níže a řídítka o 2-3cm výše.
Tedy prudký výjezd je pak mnohem komplikovanější nebo nemožný vyjet.
Řeší se to dvěma způsoby, vidlice se snižováním zdvihu. Tohle se používá už od těch 140mm zdvihu, kde to také hodně pomůže (tam to snížení např. na Talasu o 4cm je více než kompenzace toho problému, takže to ve výsledku geometrii zlepší).
A druhá metoda hojně používaná u jezdců vozící vyšší zdvihy nad těch 150mm je prudké kopce tlačit. Ono taky když to kolo jede o trošku hůře, je těžší a ještě se přičte negativní projev geometrie...
Proto doporučuju testovací jízdu, abys zjistil, jestli takové kolo je přesně to chceš.