Tak jsem koukal, že lehokolový tým Rans vyhrál, jeden z nejtěžších závodů světa RAAM, v družstvech. Celou trasu absolvovali průměrnou rychlostí něco přes 34 km/hod.
http://ransbikes.com/ITR79.htm
Až budu mít zase kolo, tak bych chtěl natrénovat na nějaké TransJurop... , ale neznám jazyky, takže taky v nějakém týmu. Jinak, těch 34km/h je pěkný průměr určený jen pro roviny. Nikde jinde to ani chvílu neudělám.
34km/h v RAAMu není ale navíc jako 34km v jiném závodě, protože v RAAMu se jede pořád i přes noc a každý ať si odpočívá a spí kdy chce a jak chce, ale do času a tedy i průměru se to počítá.
Předpokládám ale, že v društvech se závodníci na trati střídají a ne že musí jet celý tým celý závod, ale nestudoval jsem podrobně jak to u těch društev v RAAMu je.
V jednotlivcích je tohle opravdu extrémní a brutální závod jet pořád s minimálními přestávkami a spaním.
Nevím jak rychle se střídali, někde jsem snad zahlídl že někdy i po půl hodině, ale obecně to jedou jako štafetu. Tedy jeden na sedne na kolo, nechá se dohonit právě jedoucím jezdcem, asi si nějak plácnou či co a vyrazí dál.
Spaní tedy je, ve čtyřčlenném týmu člověk skoro tři čtvrtiny času na kole nejede. Ovšem na druhou stranu šest dnů v kuse podávat každou chvíli výkon na průměr 34km/h a všechny ty krátké odpočinky mezi tím mít v jedoucím autě, to není zrovna legrace.Asi bych odpadl nejpozději po dvou dnech, ale spíš už po jednom bych nedával výkon potřebný pro takovou rychlost.
Jistou predstavu o tom, jak to funguje uz mame. Staci trochu (vice) natrenovat a vyrazime taky jako prvni evropsky lehokolovy tym, ne?
Když máš dobře naplánované etapy, tak tě můžou sebrat ze silnice, nechat najíst a vyspat v hotelu nebo ve stojícím karavanu a zavézt na místo další předávky.
Musí se doladit komunikace, pohotovost pro případ vynuceného střídání (defekt, indispozice) a musí to jít.
Zkoušeli jsme to během N-G akce, střídání musí být jednou za hodně dlouho, jinak s autem zastavovat nejde. A když máš jet na kole šest hodin nebo půl hodiny, to pojedeš jinak rychle.
Zkus si autem ujet třeba 200km po běžných venkovských silnicích, cestou najít obchod s jídlem v městě kdes nikdy v životě nebyl a zastavit na dost dlouho na to, abys stihnul nachystat nového cyklistu a jeho kolo. Najednou zjistíš, že 50km/h je realistický rychlostní průměr pro plánování trasy. A cyklisti jedou průměrem třeba přes třicet. Pokud chceš zastavit aby ses mohl vyspat, tak musiš stavět na dlouho a pak dohánět cyklisty ještě dýl, takže pojedou bez tebe hodně hodin. Jediná metoda, jak tohle lze dokázat, je mít hodně aut, aspoň jedno na cyklistu, a pomocný tým aspoň dva lidi na cyklistu. To jsou mimochodem čísla co mnozí údajně doporučují na RAAM pokud chceš dojet do cíle. A to všechno na cizím kontinentu. To z toho dělá podnik náročný nejen logisticky, ale hlavně finančně. Náš Nordapp-Gibrraltar vedle toho vypadá jako dětská hra.
Jasně, u závodního sportu je to z velké částo otázka peněz. Protě pokud sponzor nasype dostatek, tak postavíš takový tým, který ti vyhraje TdF.
Pokud jsi amatér, tak snad ještě otázka času an trénink, ale to je zase otázka peněz, že:-/
Já myslel, že týmy mají trasu pečlivě naplánovánu předem, ježdění po okreskách a hledání obchodu v zapadákovech se dá přece vyhnout? No a když je auto pomalý, v USA přece není problém mít civilní vrtulníkB-)
Nevím, jak to dělají, ale ideální by asi bylo mít vozidlo eskortující jezdce po té vytyčené trase a k němu další zásobovací, co se právě stará o hledání obchodů a podobně. Před rokem nebo dvěma jsem četl myslím na webu Ebertové, co to zkusila jet s jedním doprovodným autem (solo), že prý jí tam všichni říkali, že s jedním autem na jednoho jezdce to nejde. Však taky nedojela. U čtyřčlenného týmu možná nemusíš mít osm aut, stačí méně, ale i tak asi víc než čtyři. Nevím jistě, muselo by se to propočítat pomocí nějakého teoretického rozvruhu střídání.
No a k tomu co tu sebevědomně prohlásil Honza je potřeba dodat, že nikdo z lidí co jeli Nordkapp-Gibraltar neudrží průměrnou rychlost 34km/h déle než hodinu a pak se bude dvanáct hodin vzpamatovávat. S takovýma máčkama nemá smysl lítat do USA na RAAM :-).
však Honza taky říkal, že nejdřív POTRÉNUJETE! :o)
S tímhle průměrem jezdím do práce. Ale jednak je to rovina a kus z kopce a druhak je to jen 8km. Těch 12minut jet na plnej knedlík vydržím. I tu hodinu to vydržím. Dokážu takhle dojet do Prahy, ale pak jsem skoro mrtvej. Jo, už jsem po podobným úprku do Prahy pak odjel dalších 170km, ale jednak jsem se musel chvíli vzpamatovávat a za druhý, to bylo v jiným, ale uplně jiným, tempu....
Hezký, jak z toho Azubu doluješ takový rychlosti? Já dám na Oceláči za hodinu víc jak 36km, ale Apusu se vyloženě nechce přes třicet (cestovní rychlost), průměry na cestu do práce včera a dneska jsou kousek nad dvaceti, přitom offroad je jen čtvrtina cesty. Ale mám obuto do bahna, takže to trochu hůř jede.
když obuju do bahna, jsem o cca sedm osm kilometrů pomalejší... Je to fakt rovinka, mírně z kopce nebo z kopce. Tam to jedu 12minut. Zpátky 20 až 25 a průměr jsem měl těch 32 až 33. šlo by víc, ale chybí převody....
Takový průměry jsem jezdil i na tom neergonomickém a neaerodynamickém fujfuj zábradlí. Akorát ne 6 hodin 6 dnů po sobě...
jasně. ALe já nejsem ani náhodou sportovec a moje asi dvacet kilo těžký kolo fakt není žádná silnička. Je to spíš to pomalejsí mezi lehokoly....
Zato jezdíš denně do práce a z práce, na slunci, v dešti, ve sněhu. Seš daleko víc sportovec, než 18-letej floutek, co vyjede 2-3x týdně jenom v létě když je hezky, jako já v 18. Ať se ti to líbí nebo ne:-P
denně? ANi náhodou. Třeba za aposlední dva tejdny jsem seděl na kole dvakrát. DO a z práce. Vždycky v pátek, to je kolo totiž dvakrát rychlejší než auto, o autobusu nemluvě...
Poslední dobou jsem hodně hodně línej :o((
Vsak ja to myslel samozrejme ze srandy, i kdyz mirne zasnene... :-) Moc dobre vim, jake to bylo, a ze k RAAMu mame daleko nejen fyzicky (to hlavne), ale i financne... A to i v pripade, ze bychom se jeli jen projet.